X

بایگانی شهریور 15, 1399

دفتر سینمایی

مجموعه مستند «فیزیک نور» به شبکه چهار سیما می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه مستند «فیزیک نور» از ۱۶ شهریور در قالب برنامه «چهار سوی علم» به نمایش در می آید.

به گزارش سینماپرس، فیزیک نور با نام اصلی The Physics of  Light محصول ۲۰۱۵ کره جنوبی است که برای اولین بار از یکشنبه ۱۶ شهریور هر شب ساعت ۲۲ از شبکه چهار سیما پخش می شود.

در این مجموعه تاریخچه علم فیزیک نور از ابتدا و با نظریه نسبیت عام  آلبرت انیشتین آغاز شده و  ماهیت نور، ماهیت اتم  و فیزیک کوانتوم  را از دیدگاه های مختلف علمی مورد بررسی قرار می دهد.

این مجموعه مستند ۶ قسمتی شامل: نور و ریسمان ها، نور و فیزیک کوانتوم، نور و اتم ها، در تعقیب نور، نور و فضا و نور و زمان نظریه ی نسبیت خاص می باشد.

مجموعه ی «چهار سوی علم» به کوشش واحد تامین برنامه شبکه چهار سیما از یکشنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«از مردن خسته شدم» تماشای روایت رنج‌ها/ نمایش آثار «فرشید داوودی»


«از مردن خسته شدم» تماشای روایت رنج‌ها/ نمایش آثار «فرشید داوودی»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

باید بهارگونه به مسئله تجدید یاد شهدا و ایثارگران توجه کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تکاور بیان کرد: اساسا وقتی نهادی تحت عنوان شرکت راه‌آهن که جامعه بزرگی از مردم و فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف را در دل خود دارد و به‌عنوان شاهراه‌های حیاتی در اقصی نقاط کشور دارای فعالیت است به این فعالیت فرهنگی پرداخته‌است، پس باید قدردان آن باشیم

به گزارش سینماپرس، مسعود تکاور، کارگردان سینما در گفت‌وگو با مسابقه «طراحی بناییادبود شهدا و ایثارگران راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران» درخصوص تاثیر برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری با محوریت فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و تجدید دوباره آرمان‌های شهدا و ایثارگران دوران جنگ گفت:با توجه به نگرش انسان به عالم هستی و دیدن چهار فصل زندگی چون بهار، تابستان، پاییز و زمستان یاد و خاطرات نیز نیاز به مزین‌شدن به این چهار فصل دارند و باید بهارگونه به مسئله تجدید یاد شهدا و ایثارگران توجه کنیم و این خاطرات را دوباره در جامعه شکوفا کنیم.

وی افزود: این بزرگان، نوک پیکان غیرت، اندیشه ناب، دلسوزی و از خودگذشتگی هستند. این عزیزان همیشه بهار بوده و ما به‌عنوان اعضای جامعه موظف هستیم که در طول سال‌ها به این مسئله با ارزش، بهارگونه نگاه کنیم و از تلاشی برای بیان دوباره این آرمان‌ها دریغ نکنیم.

تکاور با اشاره به اقدام مثبت فرهنگی شرکت راه‌آهن جهت تجلیل از شهدای خود بیان کرد: اساسا وقتی نهادی تحت عنوان شرکت راه‌آهن که جامعه بزرگی از مردم و فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف را در دل خود دارد و به‌عنوان شاهراه‌های حیاتی در اقصی نقاط کشور دارای فعالیت است به این فعالیت فرهنگی پرداخته‌است، پس باید قدردان آن باشیم؛ چراکه راه‌آهن با تمام نقشه راه‌هایی که در اصول کاری خود دارد به بحث فرهنگی ایثار و شهادت نیز توجه می‌کند.

این کارگردان سینما ادامه داد: اما نکته‌ حائز اهمیت این است که، کوچک‌ترین بهانه‌ها برای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا، باید دیده شده و مورد توجه قرار بگیرند و به‌هر دلیل و در هر شرایطی اقدام به یادآوری این موضوع شود. آن زمان این اتفاق فرهنگی، تاثیر مثبت و چشم‌گیری در جامعه خواهد گذاشت.

کارگردان فیلم «پروانه‌های پشت دیوار» عنوان کرد: در جهان هستی دو نیرو وجود دارد؛ نیرو خیر و شر. از نظر من کسی از نیرو شر خوشش نمی‌آید اما متاسفانه به‌طور ناخودآگاه درگیر این نیرو می‌شویم؛ اما آن چیزی که بشر را در رویارویی با نیرو شر مقاوم و حفظ می‌کند، وجود نیروهای خیر است که این نیروها از یاد و یادواره آدم‌های بزرگ و اتفاقات خیر در جامعه نشات گرفته است و یاد شهدا نیز یک اتفاق ویژه خیر در کشور است که هر اندازه که بیشتر به آن پرداخته شود، می‌توان با نیروی شر با توانایی و قدرت بیشتری مقابله کرد.

وی در ادامه بیان کرد: تاثیرات توجه به بحث ایثار و شهادت در جامعه منعکس می‌شود و پیر و جوان هم نمی‌شناسد و در کل جامعه اثرگذار است. به‌طور مثال اگر پرده‌خوانی نبود، شاهنامه‌ای وجود نداشت، اگر تعزیه‌ای وجود نداشت، شاید محرم این شکل را به خود نمی‌گرفت؛ پس باید راهکارهای مناسب را برای انجام چنین اقدامات مثبتی هموار و هموارتر کنیم.

تکاور درخصوص نقش هنرمندان در بحث توجه به فرهنگ ایثار و شهادت و مشارکت آن‌ها در تولید محتوای فرهنگی دوران جنگ و دفاع مقدس گفت: رویکرد کلی من نسبت به این جریان این است که باید با نسل تازه‌ای از هنرمندان مواجه شویم، همانطور که منتظر نسل تازه‌ای از ادوات پیچیده کامپیوتری و صنعتی هستیم. رویکرد هنرمندان باید نسبت به این جریان تغییر پیدا کند و آن‌ها باید بیشتر از قبل خود را درگیر این جریان کنند، به‌ویژه سلبریتی‌ها که حاشیه‌های خود را دارند.

این کارگردان در ادامه افزود: توجه به این مسئله مستلزم یک نگاه کاملا حرفه‌ای است، زمانی که شرکت راه‌آهن چنین تصمیمی می‌گیرد باید برای این موضوع نیز سرمایه‌گذاری کند و هنرمندان را پای کار بیاورد و نسبت به این موضوع جذب کند. همچنین بر احساس دین، عواطف و غیرت هنرمندان حساب باز کند، چراکه یک هنرمند همان‌قدر که یک هنرمند است، انگار که یک شهید است که زندگی خود را سر عشق به هنر می‌بازد.

گفتنی است؛ راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور گرامی‌داشتیاد و خاطره شهدا و ایثارگران گران‌قدر هشت سال دفاع مقدس و به ویژه شهدای عزیز راه آهن، مسابقه طراحی لوح و بناییادبود شهدا و ایثارگران را برگزار می‌کند که هنرمندان  فرصت دارند تا ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ آثار خود را به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.

برای اطلاع دقیق از قوانین شرکت، ثبت‌نام و ارسال عکس به پایگاه اینترنتی مسابقه به نشانی www.rai.ir، بخش isargaran.rai.ir مراجعه و ثبت نام نمایند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا مثل گذشته سریال فاخر و ماندگار برای تلویزیون ساخته نمی‌شود؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر شناخته‌شده سینما و تلویزیون در خصوص اینکه چرا سریال‌ها آنقدر ضعیفند و بعضاً کیفیت مطلوبی ندارند گفت: این موضوع بخشی به انتخاب مدیران تلویزیون برمی‌گردد که چرا اصلاً همچنین قصه‌هایی را تصویب می‌کنند و باید ساخته شود.

به گزارش سینماپرس، “رعنا”، “می‌خواهم زنده بمانم” و حتی “دردسرهای والدین” یا “ماه منیر” و “فاصله‌ها” را کسی از یاد نمی‌برد، سریال‌ها و آثاری که در سینما و تلویزیون ایران به‌یادگار مانده‌اند و فاطمه گودرزی یکی از هنرمندان خاطره‌انگیز این عرصه به‌شمار می‌رود. او این روزها در سریال “ایل‌دا” راما قویدل و “شرم” احمد کاوری ایفای نقش می‌کند. قرار است همزمان با چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس، “ایل‌دا” با بازی او در نقش “داگل” کنار مجید مظفری و پوریا پورسرخ به آنتن برسد؛ در “شرم” هم نقش پوران قصه را دارد؛ یکی از شخصیت‌های اصلی داستان.

تلویزیون، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بازیگران سینما و تلویزیون ایران، شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران،

به‌سراغش رفتیم تا گپ‌وگفت کوتاهی داشته باشیم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

فاطمه گودرزی بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص پذیرفتن نقش و کار با تلویزیون و سینما که همیشه در انتخاب نقش رفتار سختگیرانه‌ای داشته است، به خبرنگارخبرگزاری تسنیم  گفت: من به‌طور کلی در انتخاب نقش‌ها و کاراکترها رفتار سختگیرانه‌ای دارم. معمولاً دوست ندارم مادر نقش اصلی کارها باشم و این سبک‌های فعلی را بعضاً نمی‌پسندم.  در سینما هم پیشنهاد شده چون دوست نداشتم کار نکردم، دیدم خیلی با آن سبک و شیوه‌ای که من کار می‌کردم، فاصله دارد. نگاه‌ها در سینما تغییر کرده و من خیلی از این سبک کارها را نمی‌پسندم و ترجیح می‌دهم اگر قرار است در کار تلویزیونی باشم هر نقشی را کار نکنم. البته من تلویزیون را به‌خاطر مخاطب‌های گسترده مردمی‌اش دوست دارم. تلویزیون را مردم می‌بینند و با طیف گسترده‌ای ارتباط برقرار می‌کند، اما با این اوصاف، به‌خاطر اینکه دوست ندارم تنها به‌صرف روی آنتن بودن، کار کنم کاری را می‌پذیرم که به‌شدت خود آن نقش را دوست داشته باشم. مصداق بارز آن در “شرم” یا “ایل‌دا” قصه‌های خوب بودند و مرا درگیر خودشان کردند؛ می‌دانم مخاطب زیادی هم خواهند داشت.

وی  در پاسخ به این سؤال که چرا مثل گذشته سریال فاخر و ماندگار برای تلویزیون ساخته نمی‌شود و سریال‌هایی هم که بعضاً روی آنتن‌اند نمی‌توانند آن ارتباط قابل قبول را با مردم برقرار کنند، افزود: من با افتخار می‌توانم به شما بگویم تقریباً سریالی را کار نکرده‌ام که سرم را بلند نکنم، یعنی از “رعنا” و “آپارتمان” گرفته تا “دردسر والدین” و “عمه ماه منیر” همه کارها مورد استقبال قرار گرفتند. هنوز هم “فاصله‌ها” و “ترانه مادری” در بازپخش هم رگه‌های تازه‌ای برای مخاطب دارند.  من سعی کرده‌ام اگر کاری می‌کنم مردم نگویند چرا و یا در کوچه و خیابان مورد انتقاد قرار بگیرم. این‌که چرا سریال‌ها آنقدر ضعیفند بخشی به انتخاب مدیران تلویزیون برمی‌گردد که چرا اصلاً همچنین قصه‌هایی تصویب می‌شوند و باید ساخته شوند.

گودرزی خاطرنشان کرد:  اگر قرار است مناسبتی سریالی ساخته شود چرا نباید بهترینش انتخابش شوند، برای اینکه ما فیلمسازان بسیار خوبی داریم که در خانه نشسته‌اند و کار نمی‌کنند، شاید اجازه کار کردن ندارند و شاید  توقع آنها از کار کردن به‌گونه‌ای است است که این‌ها نمی‌توانند جوابگو باشند، بنابراین هرکسی از در وارد می‌شود می‌گویند “تو بیا بساز! ما از پس تو برمی‌آییم از پس آن پیشکسوته برنمی‌آییم و نمی‌توانیم جوابگویش باشیم”، حالا یا مالی و یا معنوی از نظر فکری نمی‌توانند با هم همخوانی داشته باشند، به هر حال کارها این طور ضعیف ساخته می‌شود. من مقصر همه این اتفاقات را مسئولین تلویزیون می‌دانم(!) نه کسانی که دارند کار می‌سازند، چون همه دوست دارند کار بکنند و فیلم بسازند همه دوست دارند تهیه‌کنندگی و کارگردانی کنند و به‌وفور ما تهیه‌کننده و کارگردانانی داریم که پول عوامل را نپرداختند و کارها را حتی نصفه و نیمه رها کرده‌اند.

بازیگر سریال‌های شناخته‌شده تلویزیون با ابراز “باید تهیه‌کنندگان کاربلد و کارآمد را بیاوریم”، تأکید کرد: چرا آدم بی‌تدبیری را می‌آورید تهیه‌کننده می‌کنید که نمی‌تواند از پس کار بربیاید و کنار آن تهیه‌کنندگانی کاربلد و کارآمد داریم که سازمان صداوسیما آن‌ها را می‌شناسد، و بیشتر از آن‌ها استفاده کند، این مشکلاتی است که همیشه داشته و داریم.

وی در پایان درباره کارهای جدید خودش توضیحاتی داد و این‌که دوست دارد در ادامه کارهایش چه شخصیت‌هایی را تجربه کند، خاطرنشان کرد: “ایل‌دا” کاری است که به‌مناسبت هفته‌ دفاع مقدس از تلویزیون پخش می‌شود. بخشی از کار من باقی مانده است، تا چند روز دیگر احتمالاً به خرم‌آباد می‌روم. گفته می‌شود تا آخر شهریورماه تصویربرداری تمام شود اما ممکن است به مهرماه هم کشیده شود. کار قومیتی و جنگی است که از فضای طبیعت خرم‌آباد و خلق‌وخو و گویش و لهجه‌شان استفاده شده است. من همیشه در غایت و چشم‌انداز بازیگری‌ام هنوز شخصیت‌هایی هستند که دوست دارم آن‌ها را بازی کنم اما هنوز به من پیشنهاد نشده‌اند.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دومین نمایشگاه یک‌روزه صنایع‌دستی


دومین نمایشگاه یک‌روزه صنایع‌دستی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برخی سینماها محکوم به تعطیلی هستند/ آینده سینما در پساکرونا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سید ضیاء هاشمی درباره وضعیت سینما در دوران پساکرونا و مشکلات کنونی آن صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس، سید ضیاء هاشمی تهیه کننده و رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان، در خصوص خطر تعطیلی دائمی برخی سالن‌های سینما و بیکار شدن برخی اهالی سینما به خبرنگاران جوان گفت: هیچ کجای دنیا راهکاری برای حل مشکلات سینما پیدا نکرده‌اند. انجمن سینماداران آمریکا که یک مجموعه بزرگ تجاری اقتصادی است در کنار اتحادیه تهیه کنندگان و کانون وکلای آمریکا حدود دو هفته پیش بیانیه‌ای مشترک در ۹ صفحه ارائه دادند و درخواست کردند که اعتمادسازی صورت بگیرد تا مردم به سینماها بیایند. چون خیلی از سینماها در وضعیت بحرانی و ریزش کارکنان قرار دارند؛ از سویی ادامه دار بودن این جریان کلیت سینما را به ورشکستگی می‌رساند، اما با همه این درخواست‌ها و تدابیر متعدد، موفق به جلب اعتماد مردم نشدند و طرحشان به موفقیت نرسید.

او افزود: بحث اصلی جان آدم‌هاست، پس نمی‌توان ریسک کرد و به صرف جلوگیری از ورشکستگی سینماها از جان مردم گذشت. وضعیت اقتصادی هر روز به قهقهرا می‌رود و نمی‌دانم دولت ما چکار می‌کند!؟ همین امروز نسبت به چند روز قبل گرانی عجیب و غریبی به وجود آمده است در این شرایط آیا سینما می‌تواند در اولویت مردم قرار بگیرد که جواب منفی است.

هاشمی اظهار کرد: همچنین سینما در پساکرونا تغییر اساسی خواهد کرد و به تفریحی لاکچری تبدیل می‌شود؛ سینماهای مدرن و خوب خواهند ماند و دیگر سینماها باید تغییر کاربری بدهند و هیچ راهکار دیگری باقی نمی‌ماند. البته به نظر می‌رسد سینماهای جهان با این موضوع روبرو شوند و یک سری سینماهای شیک و مدرن می‌مانند و از همه مهمتر محصولات بهتر و باکیفیت تری تولید خواهد شد.

تهیه کننده فیلم «آینده» تصریح کرد: یکی دیگر از اتفاقاتی که در پساکرونا رخ می‌دهد گرایش به سمت سینمای آنلاین است که باید به آن قدرت بدهیم. نکته قابل تامل در این خصوص اینجاست که سینماهای آمریکا در شرایط کرونا به سمت ورشکستگی رفته اند، اما نتفلیکس بالاترین درآمد را داشته است.

وی افزود: ما نیاز به تغییر اساسی در سینما داریم؛ یعنی در سینماداری و تولیدات و … باید به روز شویم و خانه تکانی کنیم. این دولت برای هیچکدام از هنرمندان قدم بر نمی‌دارد همانطور که برای بیمه قدم بر نداشت؛ پس انتظاری نداریم و نخواهیم داشت.

این تهیه کننده بیان کرد: پس در این شرایط، یک سری سالن‌های سینما به طور قطع تعطیل خواهند شد و تغییر کاربری می‌دهند و تقریبا خیلی از تک سالن‌ها محکوم به این کار هستند، چون حداقل جهان راهکاری پیدا نکرده است ما که جای خود داریم.

هاشمی گفت: تصور می‌کنم در بخش تولیدات باید به سمت تولید آثار با کیفیت برویم و یک همپوشانی با نمایش خانگی داشته باشیم که این مجموعه بتواند به یکدیگر کمک کرده و از پلتفرم‌ها هم حمایت کنند. پلتفرم‌ها هم باید بدانند که نباید همه منابع را مال خود کنند و مانند دولت عمل نکنند و به فکر حمایت باشند و به نحوی پیش بروند که سینمای ایران بتواند به آن‌ها کمک کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اردشیر کامکار یک کتاب آموزشی درباره کمانچه نوازی منتشر کرد


اردشیر کامکار یک کتاب آموزشی درباره کمانچه نوازی منتشر کرد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیگیری قضایی برای جبران خسارت میلیاردی کنسرت لغوشده «کیتارو»


پیگیری قضایی برای جبران خسارت میلیاردی کنسرت لغوشده «کیتارو»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مرضیه برومند» نخستین میهمان «کتاب باز» می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرضیه برومند کارگردان و نویسنده در اولین برنامه «کتاب باز» مهمان سروش صحت می شود.

به گزارش سینماپرس، تاکنون چهار فصل از «کتاب‌باز» با محوریت ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از شبکه نسیم پخش شده است و توانسته با طرح مسائل گوناگون و ارجاع آن به امر دانش افزایی و رجوع به کتب مختلف، در این حوزه سهم بسزایی داشته باشد. این برنامه با اجرای سروش صحت در سری پنجم مثل گذشته نگاهی حرفه‌ای به فعالان عرصه نشر و کتاب‌بازان دارد.

برنامه کتاب باز در اولین قسمت میزبان مرضیه برومند کارگردان و نویسنده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۲ مجموعه فرهنگی تفاهم نامه امضا کردند/ معرفی چهره های جدید


۲ مجموعه فرهنگی تفاهم نامه امضا کردند/ معرفی چهره های جدید

مشاهده خبر از سایت منبع