X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

بیانیه‌ای در دفاع از یک عکس ورزشی


بیانیه‌ای در دفاع از یک عکس ورزشی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خورشید» مجیدی در میان ۲۰ فیلم برتر جشنواره‌های ونیز و تورنتو – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: منتقدان هالیوود ریپورتر ۲۰ فیلم برتری را که در ۲ جشنواره ونیز و تورنتو به نمایش درآمدند، انتخاب کردند که در این میان «خورشید» مجید مجیدی نیز در این فهرست جای گرفته است.

به گزارش سینماپرس به نقل از هالیوود ریپورتر، شماری از فیلم‌های مطرح سال از جمله فیلم‌هایی از اسپایک لی و رجینا کینگ در فهرست بهترین فیلم‌های ۲ جشنواره ونیز و تورنتو جای گرفتند و مجید مجیدی نیز با فیلم «خورشید» در میان این فیلم ها جای دارد.

در کنار ایران، فیلم‌هایی از یونان، جزیره عاج و ژاپن نیز به این فهرست راه یافته‌اند.

فیلم‌هایی دیگری که در کنار «خورشید» در این فهرست جای گرفته‌اند عبارتند از:

مستند «۷۶ روز» ساخته هائو وو که در جشنواره تورنتو به نمایش درآمد. این فیلم در ۴ بیمارستان ووهان چین فیلمبرداری شده و اولین ماه‌های قرنطینه کووید ۱۹ را تصویر کرده است.

«آمونیت» ساخته فرانسیس لی با بازی کیت وینسلت و سرشا رونان که در جشنواره تورنتو به نمایش درآمد فیلمی است که داستانش در نیمه قرن نوزدهم می‌گذرد.

«سیب ها» نخستین فیلم بلند کریستوس نیکو کارگردان یونانی در ۲ جشنواره ونیز و تورنتو به نمایش درآمد و درباره تلاش‌های یک مرد برای تثبیت خودش در حالی است که به ویروس فراموشی دچار شده است.

«شهرداری» ساخته فردریک وایزمن مستندساز ۹۰ ساله که در ۲ جشنواره ونیز و تورنتو به نمایش درآمد مستندی درباره زندگی در بوستون شهر زادگاهش است و به عملکرد مقامات رسمی بوستون، ماساچوست، از نظر برابری نژادی، مسکن و تغییرات آب و هوایی می‌پردازد.

«آرمانشهر آمریکایی دیوید بایرن» ساخته اسپایک لی که در جشنواره ونیز و تورنتو به نمایش درآمد، برداشتی از یک نمایش در برادوی است.

«رفقای عزیز» ساخته آندری کونچالفسکی فیلمساز روس که در جشنواره ونیز دیده شد و جایزه ویژه داوری را برد درباره کشتار کارگران اعتصابی کارخانه در سال ۱۹۶۲ است که به نقطه عطفی در زندگی یک آپاراتچی ۴۰ ساله بدل می‌شود.

«سیگار عزیز» اولین تجربه کارگردانی کریم عینوز برزیلی که در جشنواره ونیز نمایش داده شد درباره دختر جوانی است که بین ۲ کشور و ۲ فرهنگ بزرگ می‌شود.

«هاپر/ ولز» که در جشنواره ونیز نمایش داده شد مستندی از گفتگوی اورسن ولز و دنیس هاپر به کارگردانی اورسن ولز فقید است.

«لیمبو» به نویسندگی و کارگردانی بن شاروک که در جشنواره تورنتو نمایش داده شد درامی درباره گروهی از مهاجران است که در شهری ساکت از اسکاتلند زندگی می‌کنند.

«دوشنبه» ساخته آرگریس پاپادیمیتروپولوس یونانی که در جشنواره تورنتو دیده شد درباره عشق و تعطیلات یک زوج جوان آمریکایی در آتن است.

«گاوباز حساس من» ساخته رودریگو اسپولودا که در جشنواره ونیز نمایش داده شد با اقتباس از رمانی از پدرو لمبل ساخته شده و درباره زندگی در دوران پینوشه در شیلی است.

«دوباره هرگز برف نمی بارد» به کارگردانی مشترک مالگورزاتا شوموفسکا و میخال انگلرت که در جشنواره ونیز نمایش داده شد درباره پوچی یک جامعه ثروتمند از لهستان است.

«شب شاهان» دومین فیلم بلند فیلیپ لاکوته کارگردانی از ساحل عاج که در جشنواره ونیز و تورنتو دیده شد درباره یک زندانی در ابیجان است.

«سرزمین آواره‌ها» ساخته کلویی ژائو که در جشنواره ونیز و تورنتو به نمایش درآمد با بازی فرانسیس مک‌دورماند در نقش بیوه‌ای است که در شهری معدنی زندگی جدیدی را در جاده تجربه می‌کند.

«یک شب در میامی» به کارگردانی رجینا کینگ که در جشنواره ونیز و تورنتو به نمایش درآمد با اقتباسی از نمایشنامه کمپ پاورز از سال ۲۰۱۴ در یک اتاق هتل در سال ۱۹۶۴ می گذرد که ۴ دوست شامل مالکوم ایکس، کاسیوس کلی، سم کوک موسیقیدان و جیم براون بازیکن فوتبال آمریکایی با هم گردآمده‌اند.

«کجا می‌روی آیدا» ساخته یاسمیلا ژبانیچ کارگردان بوسنیایی که در جشنواره ونیز و تورنتو دیده شد درامی درباره جنگ بوسنی و هرزگوین در سال ۱۹۹۵ است که نیروهای صرب بیش از ۷ هزار زن غیرنظامی را کشتند و مورد آزار قرار دادند.

«قسمت بالا» فیلم اول به کارگردانی مشترک سلین هلد و لوگان جرج که در جشنواره ونیز در بخش هفته منتقدان بین‌المللی به نمایش درآمد درباره یک دختر بچه ۵ ساله و مادر وی است که در تونل متروی نیویورک زندگی می‌کنند.

«زن یک جاسوس» ساخته کیوشی کوروساوا که در جشنواره ونیز نمایش داده شد و جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد درباره زن جوان ژاپنی است که در آستانه جنگ جهانی دوم متوجه می‌شود همسر تاجرش اسرار ژاپنی‌ها را در اختیار آمریکایی‌ها قرار می‌دهد.

«گرگ روها» که اولین اکران جهانی‌اش را در جشنواره تورنتو تجربه کرد انیمیشنی از تام مور از فولکلور ایرلندی و سومین قسمت از یک سه گانه درخشان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سریالی که اوتیسمی‌های مشهور را شناساند + اسامی


سریالی که اوتیسمی‌های مشهور را شناساند + اسامی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دلصدا»ی پاپ برای مردان جنگ + صوت


«دلصدا»ی پاپ برای مردان جنگ + صوت

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستند کاترین هپبورن در جشنواره تورنتو – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستندی درباره کاترین هپبورن بازیگر برنده ۴ جایزه اسکار این روزها در مرکز توجه است.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، شرکت انبنکمنت فیلمز بریتانیا پیش از برگزاری فستیوال فیلم تورنتو مراحل فروش بین‌المللی فیلم مستند سینمایی «مرا کیت صدا کن» را که درباره کاترین هپبورن، بازیگر عصر طلایی هالیوود است، آغاز کرد.

این مستند ساخته لورنا تاکر کارگردان است و شرکت سالون پیکچرز که فیلم نامزد دریافت جایزه بفتای «مک‌کویین» را ساخته بود، مسئولیت تهیه‌کنندگی پروژه را بر عهده داشته است.

هپبورن نامزد دریافت ۱۲ جایزه اسکار شد و توانست چهار بار برنده جایزه بهترین بازیگر زن شود که رقمی رکوردشکن است. مقاومت متمایز و استعداد مانای او باعث شده او تبدیل به نمادی برای زنان شود.

تاکر گفت: «من همیشه کاترین هپبورن را تحسین می‌کردم؛ رفتار، وقار و ظرافت او فوق‌العاده بود. او چه حسی داشت، چه چیزی باعث می‌شد ادامه بدهد و با چه تقلاهای خصوصی‌ای مواجه شد؟ او هرگز تسلیم نشد، به مسیر خود ادامه داد و برای رویاهایش جنگید که این حقیقتاً الهام‌بخش است.»

نیک تاسیگ از سالون پیکچرز هم اضافه کرد: «این فیلم برای به تصویر کشیدن روحیه و تعهد او ترکیبی از ساعت‌ها نوار صوتی، ویدیویی و آرشیوهای عکس را که تاکنون مخفی و خصوصی بودند به کار گرفته است و با کلمات خود هپبورن داستان او را تعریف می‌کند. با ورود به نقش‌ها و هویت‌های فراوان او، این فیلم همچنین تصاویری سینماتیک از بازیگران معاصر دارد که نامه‌های او را می‌خوانند و روابط خارق‌العاده‌ای را بررسی می‌کنند که او با نقش‌آفرینی‌هایش ایجاد کرد.»

فیلم قبلی تاکر «وست‌وود: یاغی، نماد، اکتیویست» بود که در سال ۲۰۱۸ در ساندنس پیش‌نمایش شد و به موفقیت چشمگیری دست یافت. او بعد از آن «آما» را درباره آزارهای سازمان‌دهی شده علیه بومی‌های آمریکا ساخت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دغدغه مندان فرهنگ و هنر دست تنها هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجید برزگر با اشاره به ضرورت حمایت دولتی از سینمای مستقل بیان کرد: کسی فرش قرمزی برای تولید فیلم های هنری پهن نمی کند و مشخص است که دولت باید از این سینما حمایت کند. زیرا آنانی که این روزها به قدر همت خود کاری برای فرهنگ و هنر می کنند، دست تنها هستند.

به گزارش سینماپرس، کارگاه «بازنگری در عناصر فیلم کوتاه با تاکید بر کارگردانی» از سری برنامه های آموزشی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی در سالن نگاه تالار فخر الدین اسعد گرگانی شهر گرگان برگزار شد.  

در این کارگاه که طی دو روز با رعایت پروتکل های بهداشتی و با ظرفیت محدود و به همت انجمن سینمای جوانان ایران برقرار بود، مجید برزگر نویسنده، تهیه کننده و کارگردان سینما به عنوان مدرس حضور یافت.  

ورود دوربین فیلمبرداری به سینمای ایران، شباهت ها و تفاوت های سینمای ایران با سینمای جهان، مرور مشخصه های آثار ماندگار سینما از جمله مباحث مطرح شده در روز نخست این کارگاه و بازی گرفتن از بازیگران، جایگاه فیلم کوتاه در ایران و جهان، نحوه مطلوب پیچینگ و نگارش طرح جامع داستانی، جریان سینمای آزاد به عنوان سینمای آوانگارد در ایران و سردمداران آن و تغییر جریان عمده روایت در سینما از دانای کل به اول و دوم شخص از جمله مباحث مطرح شده در کارگاه این فیلمساز مستقل در روز دوم برگزاری بود.  

فیلمساز باید ثابت کند که لیاقت ساخت یک طرح را دارد

وی در بخشی از این کارگاه که به آموزش پیچینگ اختصاص داشت، خطاب به هنرجویان بیان کرد: در جلسه پیچینگ ضرورت ساخت فیلم از سوی فیلمساز توضیح داده می شود. چراکه وقتی برای فیلمساز تعریف مشخصی از هدف و ضرورت ساخت اثرش وجود داشته باشد، برای تهیه کننده نیز این مهم روشن خواهد شد. شناخت عمیق فیلمساز از موضوع ثابت می کند که هیچ کس جز او لیاقت ساخت آن اثر را ندارد.  

برزگر با اشاره به مراحل تکمیل یک فیلمنامه از لاگ لاین یا ایده دو خطی، سیناپس، طرح گسترش یافته و فیلمنامه بدون دیالوگ تا فیلمنامه کامل، به نمایش نسخه ای از یک طرح سینمایی برای ارائه در جلسه پیچینگ پرداخت. این کتابچه دیجیتال شامل مواردی از جمله پیش بینی نوع دوربین مورد استفاده در تولید، لحن و ویژگی های اثر، لنزهای کاربردی، لاگ لاین، تصاویر، لوکیشن های مورد نظر، یادداشت و بیوگرافی کارگردان، نویسنده، مدیر فیلمبرداری و… می شد.  

وی ادامه داد: همه این اطلاعات بر اینکه چه ضرورتی برای ساخت یک فیلم وجود دارد، تاکید می کند. برای خود من در مقام تهیه کننده در پیچینگ و طرحی که می خوانم حال و هوای اثر مهم است نه عکس کارگردان از خودش در پشت صحنه! بیشتر می خواهم بدانم مثلا وقتی او درباره لانگ شات و کادر اسکوپ صحبت می کند دقیقا درباره چه حرف می زند. بنابراین می توان از نقاشی ها، فیلم های ایرانی و خارجی دیگر وام گرفت تا به ایجاد تصویر روشن تری برای مخاطب از اثر کمک کرد.  

روند کمرنگ تر شدن روایت دانای کل در ادبیات و سینما

کارگردان فیلم «پرویز» با اشاره به کمرنگ شدن روایت دانای کل در سینما نسبت به دهه های اولیه پیدایش این هنر عنوان کرد: اوایل قرن ۲۰ در ادبیات جنبش های زیادی راه افتاد و عموما در این جنبش ها راوی دانای کل و سوم شخص همه چیز را می دانست و بر رویدادهای گذشته اشراف داشت و یکباره صفحات زیادی از یک رمان یا کتاب به شرح این تسلط اختصاص می یافت. در این مقطع تاریخی این سوال مطرح شد که راوی مگر خداست که همه چیز را می داند!؟ و پاسخ به این چالش ایجاد شده این بود که اگرچه راوی ممکن است قهرمان یا کسی باشد که در قصه از مردم دستگیری و به آن ها کمک کند اما این خصلت او باید در کنش و واکتش فیلم مطرح شود. تا اینکه دو نویسنده و سینماگر فرانسوی به نام های آلن رب گریه و مارگریت دوراس و همچنین محمدتقی غیاثی با بازخوانی اندیشه رب گریه در کتاب «قصه نو، انسان طراز نو» در ایران روایت دانای کل را به سمت اول و دوم شخص پیش بردند.  

برای سینمای مستقل فرش قرمز پهن نمی کنند

این سینماگر و مدرس با اشاره به ضرورت حمایت دولت از سینمای مستقل توضیح داد: شاید مجموع هزینه هر ۴ فیلم من دستمزد یک بازیگر معروف باشد! بنابراین کسی فرش قرمزی برای تولید این جنس فیلم ها پهن نمی کند و مشخص است که دولت موظف است و باید از سینما حمایت کند. زیرا آنانی که این روزها به قدر همت خود کاری برای فرهنگ و هنر می کنند، دست تنها هستند.   

وی با اشاره به فیلم «اون شب که بارون اومد» ساخته کامران شیردل که در گرگان فیلمبرداری شده است، بیان کرد: این فیلم در تاریخ سینما بی نهایت مهم است و روحیات و خلقیات ایرانیان را نمایش می دهد.

برزگر در ادامه به جنبش آوانگارد سینمای آزاد در تاریخ سینمای ایران اشاره و بیان کرد: سینمای آزاد نیز جنبش آوانگارد بسیار مهمی در سینمای ایران است که در سال های ۴۷ و ۴۸ آغاز شده و تا یک دهه بعد ادامه می یابد. این جنبش در همین سال ها با مدیریت فریدون رهنما و آثار تاثیرگذارش از جمله فیلم های سینمایی و کتاب «واقعیت گرایی فیلم»، تعداد بیشماری فیلم ۸ میلیمتری می سازد.  

وی افزود: سینمای آزاد در اوج فعالیت خود فیلمسازان و نمایندگانی در شهرهای مختلف داشته که دوربین را برای یکدیگر در شهرهای مختلف پست می کرده اند. برای مثال کیانوش عیاری و داریوش عیاری در اهواز، زاون قوکاسیان در اصفهان، حسن بنی هاشمی در بندرعباس، عبدالله باکیده در همدان، ناصر غلامرضایی در خرم آباد و… نمایندگان این سینما بوده اند. این دوره از سینما بسیار پر رونق بود و متاسفانه از بسیاری از فیلم هایش تنها یک نسخه موجود است که پژوهشگرانی در حال یافتنش هستند.   

سایر کارگاه های آموزشی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به همت انجمن سینمای جوانان ایران و با مدیریت سعید پوراسماعیلی در شهر گرگان برگزار و متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.   

چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به دبیری سعید نجاتی با محوریت موضوع سیره علمی و عملی امام رضا علیه السلام به همت و مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان اسفند ماه امسال در شهر گرگان برگزار خواهد شد.

فراخوان این رویداد سینمایی در سایت www.golestan.shamstoos.ir  قرار دارد و شناسه این جشنواره در اینستاگرام  @razavishortfilmfestival است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز اجرای نمایش‌های میدانی ویژه چهل‌سالگی دفاع مقدس – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رویداد نمایش‌های میدانی ویژه چهل‌‎سالگی دفاع مقدس با حضور ۹ نمایش میدانی از یکم تا هشتم مهرماه ۱۳۹۹ توسط اداره‌کل هنرهای نمایشی برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، نمایش‌های میدانی ویژه چهل‌سالگی دفاع مقدس از سه‌شنبه اول مهر تا سه‌شنبه هشتم مهر در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس میزبان علاقه‌مندان خواهد شد.

بر این اساس در تاریخ ذکر شده، ۹ اثر، روزانه در چهار نوبت ۱۰:۳۰، ۱۱:۳۰، ۱۴ و ۱۵ اجرا خواهند شد.

نمایش‌های حاضر در این رویداد عبارتند از:

۱- «جنگ و هزار سال تنهایی» به نویسندگی مسعود مهرابی و کارگردانی پروانه علی‌ضامنی

۲- «به رنگ عناب» به نویسندگی و کارگردانی محمدهادی عطایی

۳- «وفای به عهد» به نویسندگی و کارگردانی احمد صمیمی

۴- «سرباز» به نویسندگی و کارگردانی پژمان شاهوردی

۵- «گمشده» به نویسندگی جمشید عسگری و کارگردانی ابوذر چهل‌امیرانی

۶- «حراج عشق» به نویسندگی و کارگردانی شهاب راحله

۷- «عروس» به نویسندگی و کارگردانی مسعود براهیمی

۸- «فرکانس» به نویسندگی و کارگردانی میثم سرآبادانی

۹- «پوتین» به نویسندگی و کارگردانی علی رحیمی و ابراهیم رحیمی

موزه انقلاب و دفاع مقدس در بزرگراه شهید حقانی، انتهای خیابان سرو، روبروی پارک طالقانی قرار دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری کارگاه نقاشی «خط خاطرات» با موضوع دفاع مقدس


برگزاری کارگاه نقاشی «خط خاطرات» با موضوع دفاع مقدس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی تئاتر «سردار آسمانی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره ملی تئاتر «سردار آسمانی» تمدید شد.

به گزارش سینماپرس، با توجه به درخواست‌های علاقه‌مندان برای حضور در دومین جشنواره ملی «سردار آسمانی» مهلت ارسال اثر در این جشنواره تمدید شد.

بر این اساس فرصت ارسال اثر در بخش‌های خیابانی و صحنه‌ای تا ۱۲ مهر و در بخش نمایشنامه‌نویسی تا ۳۰ مهر ادامه خواهد داشت.

علاقه مندان می توانند جهت ارسال آثار و متون خود به پایگاه رسمی اطلاع رسانی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به نشانی Revayattheater.com مراجعه کنند.

دومین جشنواره ملی تئاتر «سردار آسمانی» به مناسبت پاسداشت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی (رضوان‌الله تعالی‌علیه) به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، دی‌ماه سال جاری در استان کرمان برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برپایی نمایشگاه مجازی «جلوه های حضور زنان در جنگ»


برپایی نمایشگاه مجازی «جلوه های حضور زنان در جنگ»

مشاهده خبر از سایت منبع