X

بایگانی مهر 15, 1399

دفتر سینمایی

تولید «پیام اربعین» و «آوای اربعین» برای بهره‌مندی مخاطبان رادیو – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر شبکه‌های رادیویی پیام و آوا از تولید ویژه‌برنامه‌های «پیام اربعین» و «آوای اربعین» برای بهره‌مندی عزاداران حسینی(ع) در ایام اربعین خبر داد.

به گزارش سینماپرس، شهرام ملازاده مدیر شبکه رادیویی پیام و آوا درباره پخش ویژه برنامه‌های این دو شبکه در ایام اربعین به خبرنگار مهر بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و عدم برگزاری پیاده روی اربعین حسینی رادیو پیام در بخش‌های شش‌گانه پخش با تولید برنامه‌های ویژه، کوتاه و آیتم‌های مختلف در قالب متن، تصنیف، آوازهای آئینی و اخلاقی همراه مخاطبان در سراسر کشور خواهد بود.

ملازاده افزود: رادیو پیام برای همراهی بیشتر با مخاطبان در سراسر کشور به لحاظ شرایط ویژه در برگزاری مراسم عزاداری اربعین حسینی ویژه برنامه‌ای در قالب «هر خانه یک هیئت» با حضور مداحان اهل بیت (ع) تولید کرده است که ضمن پخش از آنتن شبکه همزمان از اپلیکیشن ایران‌صدا و سایت و رادیونمای رادیو پیام نیز قابل دریافت است.

مدیر رادیو پیام در ادامه گفت: ویژه برنامه «پیام اربعین» به صورت زنده در بخش شبانگاهی رادیو پیام از ساعت ۲۲ الی ۲ بامداد با حضور کارشناسان ادبی و مذهبی به اشعار، مراثی و مداحی‌های پیرغلامان حسینی می‌پردازد.

وی همچنین درباره دیگر برنامه‌ها بیان کرد: «لبیک یا حسین» برای زنده نگه داشتن قیام اباعبدالله الحسین (ع) و آثار و برکات زیارت امام حسین (ع) بویژه در روز اربعین پخش می‌شود. رادیو نمای رادیو پیام و آوا نیز در این ایام اقدام به پخش تصاویر پیاده‌روی زائران حسینی در سال‌های گذشته خواهد کرد.

مدیر رادیو پیام و آوا با اشاره به ویژه برنامه رادیو آوا عنوان کرد: ویژه برنامه «آوای اربعین» در قالب مجله رادیویی از ساعت ۲۲ الی ۲ بامداد در بخش شبانگاهی رادیو آوا به صورت ویژه به اشعار، مراثی، مداحی و موسیقی‌های عاشورایی می‌پردازد که همزمان تصاویر مرتبط از رادیو نمای آوا نیز برای مخاطبان قابل مشاهده است.

وی در پایان اظهار کرد: برنامه «پیام کربلا» با پخش مداحی ویژه اربعین حسینی در فواصل بخش‌های شش‌گانه رادیو پیام مخاطبانش را همراهی می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واقعیت‌هایی از جنگ که «صیاد» شکار کرد/ «شاتر دوربین» شخصیت دارد


محمد صیاد عکاس پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس معتقد است شاتر دوربین شخصیت دارد و عکاس خبری باید هر بار شاتر دوربین خود را با شرافت کامل بزند تا شخصیتش حفظ شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شرایط محمدرضا شجریان تغییر نکرده است


محمدرضا شجریان که عصر روز یکشنبه (۱۳ مهر ماه) به دلیل شرایط عمومی ناپایدار به بیمارستان منتقل شده بود، همچنان در وضعیت جسمانی ناپایداری قرار دارد و در شرایط بالینی این هنرمند نامی هنوز تغییری ایجاد نشده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استمرار پخش مجموعه فاخر «پهلوانان» از شبکه پویا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه انیمیشن «پهلوانان» از تولیدات جذاب مرکز پویانمایی صبا هر پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۹:۰۰ روی آنتن شبکه پویا می‌رود.

به گزارش سینماپرس، مجموعه «پهلوانان» در ۴ سری شامل ۵۲ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی علیرضا گلپایگانی و کارگردانی سیاوش زرین آبادی با تکنیک دو بعدی برای گروه سنی کودک و نوجوان در مرکز پویانمایی صبا تولید شده است.  

داستان‌های این مجموعه همگی تخیلی بوده و وقایع آن در شهر خوارزم از شهرهای خراسان قدیم و در قرن هشتم هجری قمری می‌گذرد. شخصیت محوری قصه ها، پهلوان محمود قتالی خوارزمی ملقب به پوریای ولی، شاعر، عارف و ورزشکار نامی ایران زمین است که دارای شغل آهنگری بوده و اداره کننده تنها زورخانه شهر نیز هست. در زورخانه آداب و اخلاق جوانمردی و پهلوانی و فنون کشتی را به شاگردان خود می‌آموزد.  

در میان این شاگردان، سه جوان، یاور آهنگر، صفی نمدمال و مفرد سلمانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و پوریا به کمک آن‌ها به مبارزه علیه ظلم و بیدادگری حاکمان، داروغه‌ها و گزمه‌های زورگو می‌پردازد.  

این شخصیت‌ها تا حدودی نمایانگر طبقه‌ای از افراد در تاریخ ایران هستند که به نام‌های مختلفی از جمله عیاران، جوانمردان، فتیان، اهل فتوت و…از آن‌ها یاد شده است. ایشان عمدتا صاحبان حرفه و از طبقه پیشه وران عادی شهری بوده و در اعمال و گفتار و سلوک آن‌ها نوعی عرفان ساده و عوامانه دیده می‌شود که در فتوت نامه‌های به جا مانده از آن دوران منعکس است و بارزترین نمونه آن را می‌توان در اعمال و آداب زورخانه مشاهده نمود.  

همین روحیات و ویژگی ها، پهلوانان و جوانمردان ایرانی مطرح شده در این قصه‌ها را از موارد مشابه خود در دیگر ملل و فرهنگ‌ها مانند سامورایی ها، شوالیه‌ها و گلادیاتورها متمایز ساخته و سعی سازندگان مجموعه نیز بر آن بوده تا در ضمن سرگرم کردن و جذب مخاطب از طریق ساخت و پرداخت قصه‌هایی پرکشش و جذاب، با برجسته‌سازی این وجوه متمایز کننده، نسل جوان و نوجوان امروزی را با قهرمانان و شخصیتهای تاریخی و فرهنگی خود آشنا سازند.  

این مجموعه در بیشتر جشنواره‌های داخلی و خارجی حضور داشته و درسومین جشنواره بین‌المللی تلویزیونی جام جم، عنوان جایزه برترین کارگردان مجموعه و سریال شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فاصله برآوردها و بودجه‌های تلویزیون با شبکه نمایش خانگی بسیار زیاد است/«نمایش خانگی» بسیاری از تعادل‌ها را به هم‌ زده است/ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اگر بستر اقتصادی تلویزیون فراهم باشد، فکر می‌کنید برای شبکه نمایش خانگی کار می‌کنند؟ تلویزیون را رها نخواهند کرد و برای حوزه شبکه نمایش خانگی برای بیرون آوردن موی زن و خط قرمزهای اروتیک کار نمی‌کنند.

به گزارش سینماپرس، متن مصاحبه زینب تقوایی، تهیه‌کننده سریال‌های «دودکش» و «مدینه» با فرهیختگان شرح ذیل است:

عده‌ای اعتقاد دارند کیفیت بالای سریال‌های شبکه خانگی باعث شده دیده شوند و عده‌ای دیگر می‌گویند محدودیت‌های کمتر این حوزه دلیل اصلی است. آیا مسائلی مانند اینکه نقش حجاب در شبکه نمایش خانگی کمتر است یا ترنس در آن نمایش داده می‌شود و یا شوخی جنسی می‌کنند، باعث برجسته شدن جایگاه شبکه نمایش خانگی شده و یا ضعف صداوسیما موجب این مساله شده است؟

 مجموعه عوامل در این زمینه موثر است. نمی‌توان گفت یک عامل باعث شده رخدادی در این اندازه شکل گیرد. در بحث شبکه نمایش خانگی چند اتفاق رخ می‌دهد که همگی موثر هستند. یک عامل جلوه‌های بصری است. طبیعتا ‌بخش مهم فیلمسازی جلوه‌های بصری است. جلوه‌های بصری شبکه نمایش خانگی به لحاظ فضاهایی که نمایش می‌دهند به حوزه مالی و اقتصادی آنها برمی‌گردد. عموما بودجه‌های آنها چندین برابر بودجه‌های سریال‌های تلویزیونی است و از طرفی این توانایی را دارند ستاره‌های تلویزیون و سینما را به‌راحتی جذب کنند که این اتفاق برای تلویزیون خیلی سخت رخ می‌دهد. فاصله برآوردها و بودجه‌های تلویزیون با شبکه نمایش خانگی بسیار زیاد است.

به‌عنوان کسی که در این حوزه کار می‌کند باید بگویم با فاجعه روبه‌رو هستیم. نمی‌توانم به‌سمت این بروم که از سروته کار بزنم. نمی‌توانم از لوکیشن، بخش‌های ظاهری کار، بحث‌های کارگردانی و فیلمنامه‌ای بزنم. نمی‌توانم از ظواهر کار، رنگ و لعاب، بازیگر، لباس، لوکیشن تا همه مواردی که در حوزه جلوه‌های بصری کار تلقی می‌شود، بگذرم. همه اینها مهم است و هزینه این موارد همانند گذشته نیست که با عدد کوچکی بتوانیم مدیریت کنیم. وضعیت اقتصاد کشور حدود یک سال است با سیر صعودی زیادی پیش می‌رود و طبیعتا فیلمسازی را سخت و گران‌تر می‌کند. فیلمسازی کار پرخرجی است. در بخش برآورد مساله داریم. اختلاف برآورد با ‌بخش خانگی داریم. این عنصر بسیار مهمی است.

یعنی فقط مسائل مالی مهم است؟

ببینید خیلی از کسانی که به تلویزیون می‌آیند، از تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان و خیلی از عوامل و بازیگران، علاقه دارند برای مردم کار کنند. این تعارف نیست. تلویزیون به‌هرحال یک سازمان عمومی است که در خانه‌های مردم جا دارد. همین الان با این مساله مواجه هستم. وقتی کار شبکه نمایش خانگی ساخته می‌شود طبیعتا چند درصد محدودی از جامعه ما می‌توانند ببینند ولی کاری که در تلویزیون و رسانه ساخته می‌شود همه کشور می‌تواند با ضریب بالا ببیند. ضریب مخاطب تلویزیون قابل‌مقایسه با شبکه نمایش خانگی نیست. به همین دلیل کسی که علاقه‌مند به کار خود و وفادار به این حوزه است، دوست دارد برای مردم کار کند و تلویزیون جای جذابی برای او است. یک خلاء بزرگ اقتصادی داریم که هرجا بخواهیم جبران کنیم یک‌سری موارد و تصمیمات از حوزه کار ما خارج می‌شود و نمی‌توانیم مدیریت کنیم. مثلا من از بازیگر بتوانم خواهش کنم که کمتر پول بگیرد و او هم دوست داشته باشد کار کند، کارگردان و نویسنده و بقیه عوامل هم همین‌طور است ولی یک جاهایی مثل غذا و تدارکات و… با شبکه نمایش خانگی تفاوتی ندارد. پس یک بحث بودجه است که بسیار اهمیت دارد.

بسیاری اعتقاد دارند صداوسیما اتفاقا مشکل مالی ندارد و فقط مشکلش مدیریت ضعیف مالی است. یعنی هدرریز پول در صداوسیما زیاد است. مثلا یکی از سریال‌های نوروز ۲۵ میلیارد بودجه داشته است و اگر صداوسیما بخواهد می‌تواند تامین بودجه کند.

احتمالا منظورشان پایتخت است. برای کسی که می‌گوید صداوسیما پول دارد، عرض می‌کنم چیزی که من می‌بینم این است که در سال یکی دو پروژه شبیه پایتخت را می‌تواند جلو ببرد. برای بقیه پروژه‌ها نمی‌توان این میزان هزینه کرد. اتفاقا صداوسیما مشکل بودجه دارد. به نظر من مدیر شبکه یا مدیر سیما دل‌شان نمی‌خواهد کار بد پخش شود. او هم دوست دارد همه پروژه‌ها به آن حد از استاندارد برسد ولی این کشش را از نظر مالی ندارد.

چیزی که امروز من از صداوسیما می‌بینم، این است که دوستان در صداوسیما در وضعیت کرونا و مشکلات اقتصادی درگیر کار هستند و تلاش می‌کنند. مدیریت‌هایی که در رده‌های پایین هستند تلاش خود را می‌کنند و قطره‌چکانی می‌توانند پول برای پروژه‌ها بیاورند. عنادی ندارند بگویند به پروژه تقوایی پول ندهید و به پروژه دیگری پول بدهید؛ اتفاقا اصلا چنین نیست. چیزی که من شاهدم این است که عنادی با کسی وجود ندارد. در پروژه‌هایی چون پایتخت جذب اسپانسر هم البته می‌شود. اتفاقا از نظر من تلویزیون به‌شدت مشکل بودجه دارد.

الان مدت‌هاست ‌بخش زیادی از بودجه تلویزیون که قرار بود از طریق سرمایه‌هایی همچون بانک‌ها تامین شود، با دستور ریاست‌جمهوری متوقف شده است. مدت‌هاست در تلویزیون تبلیغات بانکی نداریم. یک‌ بخش درآمد تلویزیون از بیمه و بانک‌ها بود که حذف شد. ‌ بخشی برای ایرانسل و همراه اول و رایتل بود که اینها در بخش‌های دیگر وارد شدند همانند شبکه نمایش خانگی تبلیغات می‌کنند. اینها هم حذف شده‌اند.

بنابراین بودجه زیادی که تلویزیون خود باید کسب درآمد می‌کرد، حذف شده است و اتفاقا تلویزیون به‌شدت مشکل اقتصادی دارد و هر کسی می‌گوید مدیران نمی‌خواهند هزینه کنند، دلیل بیان کند. چرا نباید مدیر تلویزیون بخواهد کار باکیفیت پخش کند؟

بحث نخواستن نیست، بحث مدیریت منابع است.

وقتی پولی نیست، چه چیزی را می‌توان مدیریت کرد. ۵۰ میلیارد بودجه می‌آید و مدیر تلویزیون باید سالانه ۵۰۰ میلیارد سریال تولید کند. چطور این میزان را مدیریت کند؟

پس یکی از مواردی که شبکه نمایش خانگی جلوتر است و کار باکیفیت می‌سازند، بحث مالی است.

بله، به نظر من مهم‌ترین مورد است و حتی می‌توان گفت صددرصد این بحث مالی موثر است. این که الان بسیاری از کارگردان‌ها و نویسندگان و تیم‌های خوب می‌خواهند در تلویزیون با نصف قیمت شبکه نمایش خانگی کار کنند یعنی دوست دارند در تلویزیون کار کنند. آقای حسن فتحی، آقای میرباقری و خیلی از جوانان ما چنین هستند. اگر بستر اقتصادی تلویزیون فراهم باشد، فکر می‌کنید برای شبکه نمایش خانگی کار می‌کنند؟ تلویزیون را رها نخواهند کرد و برای حوزه شبکه نمایش خانگی برای بیرون آوردن موی زن و خط قرمزهای اروتیک کار نمی‌کنند. من فکر نمی‌کنم این موارد دلیل بر این باشد که به‌سمت شبکه نمایش خانگی بروند. اعتقاد دارم ۹۹ درصد این مساله به بحث اقتصادی برمی‌گردد و همان مشکلات اقتصادی سبب می‌شود مسائل دیگری نیز رقم بخورد.

در حوزه محتوا چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

بحث محتوا مرحله بعدی است. برای بیان یک‌سری محتواها آزادی وجود دارد، البته کنترل روی شبکه نمایش خانگی هم می‌شود. یک‌سری از محتواها خیلی جذاب نیست. من کاری به آزادی بیان ندارم اما برخی از این کارها، چرک و کثیف است. کارهای چرک و کثیف را حتی در سریال‌های خارجی هم شاهد نیستید. این که نویسنده‌ای می‌خواهد توانمندی خود را به‌وسیله کارهای چرک به رخ بکشد که کار او دیده شود، هنری نکرده است. اگر می‌تواند برای مردم ایران بنویسد که با فرهنگ مردم ایران همخوانی داشته باشد و از جذابیت لازم هم برخوردار باشد.

درباره محتوای برخی سریال‌ها با شما موافق هستم. اما سوالم اینجاست که مثلا سریال‌هایی چون کرگدن و هم‌گناه یا دل یا مانکن و… می‌توانند در تلویزیون پخش شوند؟

خیر، من با توجه به اینکه الان اینجا کار می‌کنم، می‌دانم امکان این وجود ندارد و اگر بخواهد انجام شود باید با روتوش‌های اساسی باشد. نکات محتوایی هم داریم مثلا موضوعاتی در جلسات در تلویزیون مطرح می‌شود که واقعا حساسیت‌های بیش از اندازه است. یک‌سری از این حساسیت‌ها و نظرات در شوراها توسط افراد باتجربه کمک‌کننده است. ولیکن در جاهایی حساسیت قدری زیاد می‌شود. آنجاها لبه تیغ است و باید بتوانیم مدیریت کنیم که از سوی دیگر بام نیفتیم. این حساسیت‌ها هم جاهایی در تلویزیون وجود دارد و تصور من این است که در آینده اوضاع بهتر شود. برای تلویزیون ظرفیت مخاطب ۲۰ میلیونی امر عادی است. در سیستان و بلوچستان در مرز کشور، شرایط دیدن کار شبکه نمایش خانگی را ندارند ولی تلویزیون تماشا می‌کنند.

اگر شما این ‌بخش را به‌نحوی فلج کنید و افراد را به‌سمتی ببرید که شبکه نمایش خانگی کار کنند، این حوزه ظرفیت ندارد و نمی‌تواند. نگاه حاکم برای آن آدمی که در شهرهای مرزی کشور زندگی می‌کند، چیست؟ برای پیرزنی که نمی‌تواند فیلیمو و نماوا را نصب کند، چه برنامه‌ای دارید؟ تلویزیون رایگان در دست مردم است.

به نظر من شبکه نمایش خانگی مرحله‌ای از نظام سرمایه‌داری است. برای من الان انتخاب بازیگر امکان‌پذیر نیست، چون همه سر کارهای شبکه نمایش خانگی هستند. بازیگر باید معرفی کنم و یکی از کارهای ما این است که از بین بچه‌های بااستعداد و تئاتری بازیگر انتخاب کنیم. همین افراد را به تلویزیون می‌آوریم و در حجم بالا دیده می‌شوند و فردا در حوزه شبکه نمایش خانگی فعالیت می‌کنند.

ممکن است در شبکه نمایش خانگی کار کنید؟

احتمال این وجود دارد کمااینکه خیلی از بخش‌ها آمده‌اند و صحبت هم کرده‌ایم. دفاتر ما همانند کمپانی می‌شود. وقتی سریال می‌سازیم این دفتر باید بچرخد. شاید یک‌سری تیم باشند که به‌سمت شبکه نمایش خانگی بروند. در روابط بین سینما، تلویزیون و نمایش خانگی اتفاق بدی نیست. ما سعی می‌کنیم خوب‌ها را جدا و در تلویزیون کار کنیم، سعی داریم همدیگر را هم‌پوشانی کنند. یک‌سری از چیزها را از آن‌طرف برمی‌داریم و اینجا می‌آوریم ولی الان واقعا اگر در تلویزیون دغدغه‌مند هستند، کمک شود، فکر می‌کنم نه‌تنها من بلکه خیلی از آدم‌های دیگر تمایل دارند در تلویزیون کار کنند.

وقتی بازیگری در شبکه نمایش خانگی ماهی ۲۰۰ میلیون دریافت می‌کند، می‌توانم به او بگویم در تلویزیون با ۱۵۰ میلیون کار کند، نه‌اینکه با ماهی ۵۰ میلیون کار کند! باید واقعیت را بپذیریم ولی ‌بخش خانگی بسیاری از تعادل‌ها را به هم‌ زده است. کسانی در آن کار کردند که خیلی درست به کار مسلط نبودند و پول‌هایی دادند که خوب نبوده و طرف معادلات کاری را به هم ‌زده است و دستمزدهایی پرداخت شده که در سینما و تلویزیون مرسوم نبوده است. الان تلویزیون دچار چالش شده ولی سینمای ما هم دچار چالش می‌شود. بازیگر نداریم که فیلم سینمایی کار کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زمان دقیق آغاز پخش مشخص نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده سریال «نجلا» با اشاره به اینکه زمان دقیق آغاز پخش این مجموعه هنوز مشخص نیست، در عین حال تأکید کرد که سریال همزمان با دهه آخر صفر پخش خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، سعید سعدی تهیه‌کننده سریال تلویزیونی «نجلا» درباره زمان قطعی آغاز پخش این مجموعه از شبکه سه سیما به مهر گفت: زمان قطعی آغاز پخش را شبکه مشخص می‌کند اما طبق هماهنگی‌ها احتمال دارد پخش سریال با دهه آخر صفر همزمان شود.

وی درباره مضمون سریال که به اربعین اشاره دارد و تأثیر به تعویق افتادن پخش آن بر ارتباط با مخاطب عنوان کرد: اگر سریال از دهه آخر صفر آغاز شود و بعد از اربعین بیفتد باز هم این ظرفیت را دارد که مخاطبش را جذب کند چون یک درام عاشقانه است.

تهیه‌کننده «نجلا» اضافه کرد: این سریال در لایه‌هایی از قصه به اربعین می‌پردازد به هر حال ما تلاشمان را کردیم و «نجلا» یک کار مناسبتی و متعلق به امام حسین (ع) است و شاید عرف سازمان صداوسیما ساخت چنین سریال‌های مناسبتی با این پروداکشن نباشد.

سعدی درباره سختی‌های تولید این سریال توضیح داد: سریال لوکیشن‌های متعدد دارد، هزینه‌های سنگینی داشت، اکسسوار داشتیم و تلاش کردیم نتیجه کار خوب از آب دربیاید و مخاطب با آن ارتباط برقرار کند. به ویژه که کار کردن در این شرایط کرونایی واقعاً سخت بود. الان هم عوامل در جنوب کشور هستند، کار تولید ادامه دارد و بیشترین مشکلشان گرمای هوا است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شرایط بالینی محمدرضا شجریان تغییری نکرده است


هیات مدیره بیمارستان جم با انتشار اطلاعیه‌ای که ساعت ۹ صبح روز شنبه ۱۵ مهرماه منتشر شده تازه‌ترین اوضاع جسمانی محمدرضا شجریان را تشریح کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فروش ۱۰ هزار تومانی «آینه بغل» در طی ۵۵ روز اکران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «آینه بغل» پس از بازگشایی سینماها در چرخه باز اکران بعد از ۵۵ روز تنها یک بلیت فروخت و به فروشی معادل ۱۰ هزار تومان رسید، آماری که بدون شک بیش از شکست یک تحقیر برای فیلم سینمایی «آینه بغل» و کارگردانش محسوب می‌شود.

به گزارش سینماپرس، سینمای کشور طی ماه‌های گذشته وضعیت ناگواری را پشت سر گذاشته است، سینمایی که روزگاری برای رکوردشکنی در گیشه تلاش می‌کرد، حال برای بقا در کمترین حالت ممکن تلاش می‌کند، سینمایی که حضور در باشگاه ۱۰ و ۲۰ میلیاردی‌ها را اتفاقی عادی تصور می‌کرد امروز فروش نیم میلیاردی را یک پیروزی بزرگ تلقی می‌کند.  

بیماری کرونا طی ماه‌های گذشته سینما را از ابعاد مختلفی تحت الشعاع قرار داده است، در ابتدا به امر تعطیلی سالن‌ها باعث شد تا چرخه اکران به طور کامل متوقف شود، اکران نوروزی به عنوان بهترین زمان اکران سینماها از بین رفته و اکثریت آثار اکرانشان را به زمانی دیگر موکول کنند.

در این بین عرصه تولید نیز با دغدغه‌های فراوانی روبرو شد، شیوع بیماری کرونا باعث شد تا ریسک درگیری این بیماری بین عوامل پشت صحنه افزایش یافته و به تبع آن تولید اکثریت آثار متوقف شود، هرچند همچنان برخی از کارگردانان مشغول کار هستند، اما تبعا هیچ آینده معلومی را برای اکران اثر خود ترسیم نمی‌کنند.  

در این میان و بعد از بازگشایی سینماها از تاریخ اول تیر ماه سال ۹۹ اندک امیدی در میان اهالی سینما به وجود آمد، اما فروش ناامید کننده دو فیلم اصلی اکران نوروز باعث شد تا آثار خبرساز جشنواره فیلم فجر گذشته از اکران در چنین شرایطی سر باز زنند.

از طرفی آثاری راهی چرخه اکران شدند که در حالت معمول هم فروش مطلوبی را در پی نداشتند، از سویی دیگر اکران آنلاین و سینماماشین می‌توانست به چرخه معیوب سینما کمک کند، اما قاچاق سریع آثار آنلاین و همچنین عدم پخش مناسب برای سینما ماشین باعث شد تا این دو مدیوم هم شکست بخورند.  

آینه بغل

اکران آثار خارجی و فیلم‌های سینمای هالیوود شاید آخرین امید سینمای شکست خورده ایران بود، اما مخاطبان سینما از اکران این آثار هم استقبال نکردند، آثاری که ماه‌ها و یا سال‌ها از اکران آن‌ها گذشته بود و طبیعتا هیچ اشتیاقی را برای مخاطبان بوجود نمی‌آورند.

اما آخرین راه برای جذب مخاطبان به سینما، اکران آثار پرفروش سال‌های گذشته بود، آثاری که توانسته بودند رکورد چرخه اکران را بشکنند و تصور بر این بود که این چنین آثاری می‌توانند بار دیگر مخاطب را به سالن سینما بکشانند.

فیلم سینمایی «آینه بغل» به کارگردانی منوچهر هادی از جمله آثاری است که بعد از بازگشایی سینماها بار دیگر روی پرده نقره ای رفت تا خلا آثار بفروش سینما را جبران کند، این فیلم در زمان خود ۲۰٬۴۹۷٬۲۹۵٬۰۰۰ تومان فروش داشت و به همین ترتیب سینماداران امید داشتند تا بار دیگر شاهد حضور مخاطبان برای تماشای این فیلم باشند.  

متاسفانه این فیلم نتوانست خواسته سینماداران را بر آورده کند، «آینه بغل» در کمال ناباوری بعد از ۵۵ روز اکران تنها یک بلیت فروخت و به فروشی معادل ۱۰ هزار تومان رسید، آماری که بدون شک بیش از شکست یک تحقیر برای فیلم سینمایی «آینه بغل» و کارگردانش محسوب می‌شود.

آینه بغل

منوچهر هادی که با تازگی با نقدهای فراوانی نسبت به سریال «دل» روبرو شده حال گیشه سینما را هم از داده است، سریال دل طی ماه ها و هفته های گذشته منتقدان فراوانی داشته و اکثریت مخاطبان از این اثر نقدهای جدی کرده اند، این وضعیت به جایی رسید که برخی بازیگران اثر هم از حضور در چنین سریال ابراز ندامت کردند.  

فیلمنامه «آینه بغل» در اختیار دو بازیگر اصلی یعنی محمدرضا گلزار و جواد عزتی است. داستان بسیار سطحی و بیشتر برای به رخ کشیدن توانایی کمدی این دو بازیگر است و یا بهتر بگوییم فیلمنامه در حدی نیست که بتوان آن را حتی به بوته نقد گذاشت.

فیلمنامه بر اساس ساختار فیلم های فارسی به جدال پولدار و بی پول پرداخته و با همان مضمون روایتی از حاشیه های مشکلات اجتماعی را کاملاً سطحی بررسی می کند. البته این بررسی به طور کامل در صحنه های کمدی خفه می شود و نه تنها راه حلی ارائه نداده بلکه خود مساله را نیز پاک می کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اظهارات تاسف برانگیز و قابل تامل جناب سردار/مهندس/رییس! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سید عزت‌الله ضرغامی یک شخصیت نظامی و با مدرک مهندسی عمران است، که هم‌اکنون به عنوان یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی فعالیت می‌کند. در دوران فراغت از ریاست سازمان صدا و سیما اظهارات شاذ بسیاری داشته که در جدیدترین آن در مورد دختران اسنتاگرامی است.

به گزارش سینماپرس،  سید عزت‌الله ضرغامی در دوران فراغت از ریاست سازمان صدا و سیما اظهارات جالب بسیاری داشته که در جدیدترین آن دختران اینستاگرامی را با واژه «پلنگ» خطاب و پیگیری صفحات آنها را از علاقمندی های خود معرفی کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«انگاشته» ۳۰۰ میلیون دلاری شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «انگاشته» محصول جدید کریستوفر نولان توانسته در گیشه جهانی مرز ۳۰۰ میلیون دلار فروش را رد کند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، فیلم سینمایی «انگاشته» به کارگردانی کریستوفر نولان توانست از فروش جهانی ۳۰۰ میلیون دلار عبور کند؛ این در حالی است که میزان استقبال مخاطبان در گیشه داخلی آمریکا در حال نزول است.

فیلم سینمایی «شعبده بازی» از کمپانی دیزنی هم که در زمان اکران اصلی‌اش در سال ۱۹۹۳ در گیشه شکست خورد، این روزها تقریباً پا به پای «انگاشته» می‌فروشد و شاید بتواند فیلم «جهش یافته‌های جدید» را پشت سر بگذارد. «شعبده بازی» ۱.۹ میلیون دلار فروخت. انگاشته هم با اکران در ۲۷۲۲ سینما، ۲.۷ میلیون دلار فروخت تا بتواند فروش خود را از گیشه داخلی به ۴۵ میلیون دلار برساند. «جهش یافته‌های جدید» هم یک میلیون دلار دیگر فروخته تا بتواند با ۶ هفته اکران، مرز ۲۰ میلیون دلار را رد کند.

با وجود آنکه فیلم‌های نولان مثل «تلقین» و «دانکرک» مورد علاقه مخاطبان هستند، «انگاشته» برای جذب بیننده در گیشه داخلی آمریکا مشکل دارد. به نظر می‌رسد با توجه به نرخ رو به افزایش مبتلایان کرونا در آمریکا سینماروها تمایلی برای بازگشت به سینما ندارند. از طرفی این نرخ پایین فروش می‌تواند نتیجه این باشد که به بازارهای مهمی مثل نیویورک و لس آنجلس اجازه بازگشایی سینماها داده نشد.

«انگاشته» در کشورهای خارجی فروش بهتری داشته و این هفته رقم ۱۴.۲ میلیون دلار از ۵۹ کشور را ثبت کرد. به این ترتیب مجموع فروش این فیلم در گیشه‌های خارجی به ۲۶۲ میلیون دلار رسیده و با احتساب فروش گیشه آمریکا این رقم به ۳۰۷ میلیون دلار می‌رسد. در حالت عادی این ارقام برای فیلمی دویست میلیون دلاری که تبلیغات گسترده‌ای هم داشته، یک فاجعه است.

کمپانی برادران وارنر که تولیدکننده این فیلم بوده، معتقد است اکران انگاشته در سینماها پول سازی بیشتری نسبت به نمایش آن در سرویس‌های نمایش آنلاین داشته است.

مشاهده خبر از سایت منبع