X

بایگانی مهر 15, 1399

دفتر سینمایی

از انتقاد به ناکارآمدی این نهاد صنفی تا تأکید بر باندبازی و سیاسی کاری در خانه سینما/ به فکر هنرمندان بی پناه و درمانده باشید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از سینماگران کشور در پی آغاز فعالیت هیأت مدیره جدید خانه سینما با بیان اینکه خانه سینما عملاً نهادی بی فایده شده تأکید کردند: باید از مدیران خانه سینما سوأل کرد چرا در این ایام کرونایی تدبیر و چاره ای برای رفع گوشه ای از بحران زندگی هنرمندان نداشته اند؟؛ خانه سینما هیچ گونه خدمات صنفی به اعضای خود ارائه نمی کند و عنوان نهاد صنفی را با خود به یدک می کشد!

به گزارش سینماپرس بالاخره پس از مدت ها وقفه در انجام برگزاری انتخابات هیأت مدیره خانه سینما و در حالی که مدیران پیشین این نهاد صنفی قبلاً بارها از انجام انتخابات در موعد مقرر و قانونی سر باز زده بودند سرانجام سه‌شنبه ۲۰ مرداد ماه انتخابات پانزدهمین دوره هیات مدیره «خانه سینما» در محوطه آزاد بنیاد سینمایی فارابی با حضور نمایندگان برخی صنوف سینمایی برگزار شد!

این انتخابات در حالی برگزار شد که بسیاری از صنوف سینمایی برخلاف آنچه در اساسنامه خانه سینما آمده اجازه حضور در این مجمع را پیدا نکرده بودند و تنها برخی صنوف دارای شناسه ملی نمایندگان خود را برای حضور در انتخابات معرفی کرده بودند.

بر اساس نتایج این انتخابات اعضای اصلی هیات مدیره جدید «خانه سینما» معرفی شدند؛ محمدعلی نجفی، علیرضا نجف‌زاده، آتیلا پسیانی، سید علی قائم‌مقامی، روانبخش صادقی و پژمان مظاهری‌پور از جمله این افراد بودند.   علی نیک‌رفتار و مرتضی شایسته نیز به‌عنوان اعضای علی‌البدل معرفی شدند. کامران ملکی و مسعود شریفی‌کیا نیز به ترتیب به عنوان بازرس اصلی و علی‌البدل انتخاب شدند.

اما بعد از برگزاری این انتخابات اهالی سینما که همواره سال ها است نسبت به سیاست زدگی های رایج در خانه سینما، اقدامات تبعیض آمیز هیأت مدیره های پیشین و… انتقاد، اعتراض و گلایه داشتند از انتظارات شان از هیأت مدیره جدید این نهاد صنفی برای سینماپرس گفتند. انتظاراتی برحق که بی تردید لازم و واجب است تنها نهاد صنفی اهالی سینما در پی برآورده سازی آن باشد.

در همین رابطه ۸ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: پیمان عباسی، علی قوی تن، داریوش ارجمند، منوچهر والی زاده، ساعد نیک ذات، علیرضا زرین دست، مهدی باقربیگی و حسین گیتی با سینماپرس گفتگو کردند که ماحصل نظرات آن ها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

پیمان عباسی فیلمنامه نویس مطرح سینما و تلویزیون در پی معرفی هیأت مدیره جدید خانه سینما گفت: خانه سینما عملاً نهادی پوچ و بی فایده است که اهالی سینما هیچ منفعتی از آن ندیده اند؛ واقعاً برای ما چه تفاوتی می کند که چه کسانی هیأت مدیره جدید هستند و چه کسانی هیأت مدیره قدیم؟ وقتی ما هیچ سهمی از خدمات صنفی نداریم، وقتی آقایان اصلاً ما را نمی بینند، وقتی این خانه نهادی دکوری است، هیچ چیز برای ما تفاوتی نمی کند! اهالی سینما از کمترین خدمات محروم هستند. برای بیمه تکمیلی از ما پول بالا می گیرند اما خدمات بیمه تحت پوشش بسیار پایین است. برای بیمه تأمین اجتماعی مان هم به شکل خویش فرما پول می دهیم یعنی اصلاً هیچ تفاوتی ندارد خویش فرما بیمه شویم یا از طریق خانه سینما؛ خانه سینما به عنوان نهاد صنفی باید تدبیری اساسی برای برون رفت هنرمندان از معضلاتی باشد که در زندگی با آن در حال دست و پنجه نرم کردن هستند اما افسوس که این اتفاق رخ نمی دهد.

علی قوی تن کارگردان سینما نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: آنچه واضح است اینکه خانه سینما هیچ قدرت اجرایی ندارد؛ طی همه سال هایی که از تأسیس این نهاد گذشته ما شاهد رفع مشکلات مالی و معیشتی اهالی سینما از طریق خانه سینما نبودیم و این در حالی است که مهمترین معضل روز اهالی سینما مشکلات مالی و دغدغه تأمین معاش شان است و مسائل دیگر در حاشیه و زیرمجموعه مسائل مالی قرار دارد. بنده معتقدم حالا که تنها نهاد صنفی اهالی سینما قدرت اجرایی و کارآیی ندارد این مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند که باید در این روزهای کرونایی به داد اهالی سینما برسند؛ مسئولان این وزارتخانه ملزم هستند با قدرت و جدیت از یکایک اهالی سینما که در بیکاری مطلق به سر می برند در این شرایط وخیم و حساس حمایت داشته باشند.

داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز با انتقاد از وضعیت بحرانی بخشی از اهالی سینما اظهار داشت: باید از مدیران خانه سینما سوأل کرد چرا در این ایام کرونایی تدبیر و چاره ای برای رفع گوشه ای از بحران زندگی هنرمندان نداشته اند؟ بی تردید  مدیران خانه سینما و سایر دستگاه ها و نهادهای مرتبط با سینما باید پاسخگوی سهل انگاری شان در خصوص وضعیت وخیم زندگی سینماگران باشند. به فکر فرودستان سینما باشید!؛ در سینما همیشه فرودستان بیچاره تر از سایرین هستند! شما اگر می خواهید کاری برای سینماگران انجام دهید به فکر رفع مشکلات زندگی ایشان باشید نه افرادی که خودشان درآمد دارند و در فقر زندگی نمی کنند!

منوچهر والی زاده دوبلور پیشکسوت سینمای کشور و عضو انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم سینمای ایران در پی معرفی هیأت مدیره جدید خانه سینما گفت: امیدوارم هیأت مدیره جدید با دغدغه مندی، هوشمندی و درایت آشفتگی های پیشین خانه سینما را سامان بدهند؛ این روزها وضعیت اهالی سینما خوب نیست و اکثریت قریب به اتفاق هنرمندان با گرفتاری های بی شمار مشغول دست و پنجه نرم کردن هستند. وضعیت بیمه اهالی سینما چیزی بدتر از فاجعه است! این باعث تأسف است که قشر فرهیخته این کشور با چنین مصائبی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و مسئولان هم تدبیری برای برون رفت از این اوضاع اندیشه نمی کنند. انتظار بنده از مسئولان این است که در خصوص بیمه تأمین اجتماعی، بیمه تکمیلی درمان و بیمه بیکاری اعضای خانه سینما اقدامی فوری و اساسی کنند. این وضعیت بیمه ها اصلاً در شأن هنرمندان این کشور نیست.

ساعد نیک ذات مدیر فیلمبرداری مطرح سینما نیز گفت: خانه سینما هیچ گونه خدمات صنفی به اعضای خود ارائه نمی کند؛ تنها کاری که طی سال های اخیر شاهد انجام آن بوده ایم ارسال پیامک تشییع جنازه دوستان و همکاران مان بوده است اما دریغ از آنکه شاهد کوچکترین گامی در راستای تحقق انجام امور صنفی باشیم از این رو می توان بر این امر صحه گذاشت که خانه سینما عملاً نهادی است که به شکل کاملاً صوری فعالیت می کند و عنوان نهاد صنفی را با خود به یدک می کشد! مسئولان سال ها است شعار تأمین امنیت شغلی سینماگران را سر می دهند اما دریغ از ذره ای عمل! این باعث شرم است که افرادی که هیچ ماهیت صنفی ندارند به دلیل زدوبندهای تهیه کنندگان در سینما کار می کنند اما افراد شناخته شده و دارای ماهیت صنفی باید در بیکاری به سر ببرند. بی تردید این وظیفه مدیران خانه سینما است که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی و… وارد مذاکره و گفتگو بشوند و تأکید داشته باشند که تمامی عوامل فیلم ها تنها از میان اعضای صنوف خانه سینما انتخاب گردند و تهیه کنندگان به دلیل دادن دستمزدهای اندک هر کسی را وارد سینما نکنند.

علیرضا زرین دست مدیر فیلمبرداری پیشکسوت سینما در پی معرفی هیأت مدیره جدید خانه سینما گفت: خانه سینما برای صنوف هیچ کار اجرایی و قانونی انجام نمی دهد و نهادی خنثی است؛ داستان انتظارات ما اهالی سینما از مسئولان خانه سینما داستان کهنه ای است شبیه داستان «در انتظار گودو» که مرتب منتظر می مانیم اما از گودو خبری نمی شود! من خودم به عنوان یک عضو خانه سینما سال ها است دچار معضل هستم. بنده ۱۰ سال قبل از تعاونی مسکن خانه سینما آپارتمانی خریدم که هنوز به ما تحویل ندادند. این تعاونی که قبلاً تشکیل شده بود نوعی کلاهبرداری بود و در تعاونی جدید هم برخی افراد هیچ ربطی به سینما ندارند.

مهدی باقربیگی بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این راستا اظهار داشت: هنرمندان نان شب ندارند که بخورند و با سیلی صورت شان را سرخ نگه داشته اند؛ زندگی ها امروز بسیار سخت و دشوار شده و هیچ کس در این وانفسا که زندگی هنرمندان نیز مانند سایر آحاد افراد جامعه دستخوش تحول منفی و دردآوری شده به فکر ما نیست! توجه به هنرمندان تنها در ایام منتهی به انتخابات است تا از آن ها بهره برداری جناحی کنند و در سایر موارد متأسفانه هیچ حرمتی برای هنر و هنرمند قائل نیستند. واقعا نمی دانم چرا به هنرمندان که رکن مهم اشاعه و گسترش فرهنگ و هنر ملی هستند چنین بی محلی صورت می گیرد و هیچ کس به فریادشان نمی رسد!

حسین گیتی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در پی معرفی هیأت مدیره جدید خانه سینما گفت: خانه سینما باید مأمن و پناهگاهی امن برای اهالی سینما باشد نه جایی برای غرض ورزی و انتقام جویی؛ خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای ایران باید از حقوق اعضای خود حمایت کند، باید در پی آن باشد که مشکلات اعضای خود را برطرف کند اما متأسفانه ما همواره شاهد کاستی های به شدت پررنگی در خصوص عملکرد مدیران قبلی این نهاد بوده ایم که علیرغم شعارها و وعده ها هیچ وقت اصلاح نشده است. سینماگران در این ایام کرونایی بیش از هر زمان دیگری دچار آسیب و خدشه جدی شده اند و شایسته است مدیران سینمایی تدبیری جدی برای رفع معضلات آن ها داشته باشند. سینمای ایران قبل از کرونا هم کم حال بود و حالا دیگر هیچ جانی در بدن ندارد و کاملاً مرده است!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستند «راه کربلا» به رادیو می رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رادیو «فرهنگ» از امروز مستند «راه کربلا» را به‌عنوان ویژه‌برنامه‌ای برای ایام اربعین روی آنتن می‌برد؛ مستندی برای مرور خاطرات پیاده‌روی اربعین در سال‌های گذشته.

به گزارش سینماپرس، برنامه «راه کربلا» مستندی است از زندگی و خاطرات افرادی که در پیاده روی اربعین شرکت داشته‌اند و این تجربیات را قرار است با مخاطبان در میان بگذارند.

این برنامه که از دوشنبه ۱۴ مهرماه از رادیو فرهنگ پخش می‌شود با زائران حرم امام حسین (ع) گفتگو شده و آنها دل‌گویه های خود از این سفر را بیان می‌کنند.

«راه کربلا» از ۱۴ تا ۱۷ مهرماه در چهار نوبت از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

این مستند کاری از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ روی آنتن می‌رود که علاقه مندان می‌توانند هر قسمت از این مستند ۱۵ دقیقه‌ای را در ساعت‌های ۱۱:۳۰، ۱۶:۱۵، ۲۰:۳۰ و ۲۳:۱۵ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راه‌اندازی استودیو برای تولید برنامه‌های ویژه نوجوانان از ضرورت‌های کانون بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هم‌زمان با دومین روز هفته‌ی ملی کودک استودیو تولید برنامه‌های تلویزیونی «امید» با حضور مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرک قدس تهران افتتاح شد.

به گزارش سینماپرس، فاضل نظری در این آیین گفت: راه‌اندازی این استودیو برای تولید برنامه‌های ویژه نوجوانان از ضرورت‌های کانون بود که امیدواریم از این پس بتوانیم با تولید برنامه‌های محتوایی مناسب برای این گروه سنی، بخشی از نیازهای آن‌ها را تامین کنیم.

وی هم‌چنین اظهار امیدواری کرد: این امکان بتواند زمینه‌ی هدایت و رشد و پرورش استعدادهای نوجوانان را به همراه داشته باشد و نوجوانان بیشترین بهره و تاثیر را از برنامه‌های آن بگیرند.

استودیو تلویزیونی «امید» با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شبکه تلویزیونی امید در فضای ساختمان کانون در شهرک قدس تهران راه‌اندازی شده است.

مدیر شبکه تلویزیونی امید نیز در آیین گشایش این استودیو گفت: استودیو «امید» در فضایی بیش از ۷۵۰ مترمربع در دو طبقه دارای بخش‌هایی از قبیل چهار اتاق تولید، فضای ویژه مهمانان، اتاق فرمان، تجهیزات کامل نورپردازی، شبکه اینترنتی و… برای ضبط و تولید برنامه‌های تلویزیونی است.

مهدی سالم امید افزود: در این استودیو تمام زیرساخت‌های لازم برای ضبط و تولید برنامه‌های تلویزیونی فراهم شده است و هم‌زمان قابلیت تولید چهار برنامه با تجهیزات حرفه‌ای در استودیو امید وجود دارد.

معاون تولید کانون نیز در سخنان کوتاهی راه‌اندازی این استودیو را افتخاری برای کانون دانست که می‌تواند از این پس برای نوجوانان که تاثیرپذیرترین قشر جامعه‌اند برنامه‌های جذاب و مفیدی را تولید کند.

محمدرضا کریمی‌صارمی ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با گروه‌های تولید برنامه اظهار امیدواری کرد با شروع‌ به‌کار استودیو امید در کانون شاهد تولید برنامه‌هایی با نگاه تازه به نیازهای کودکان و نوجوانان باشیم.

آیین گشایش استودیو «امید» روز ۱۳ مهر ۱۳۹۹ با حضور جمعی از مسوولان کانون و شبکه تلویزیونی امید با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی در ساختمان کانون واقع شهرک قدس تهران، خیابان شهید حسن سیف برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا برای انتشار خبر فوت رقابت می‌کنیم؟


بارها پیش آمده که رسانه‌ها به اصطلاح از هول در دیگ می‌افتند و برای پیشی گرفتن در انتشار زودهنگام خبر فوت چهره‌های مشهور و محبوب مردمی، چشمشان را به روی اصل صحت خبر در قبال سرعت انتشار آن می‌بندد؛ اما چرا؟!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجبوریم با وکیل و از طریق قانون وارد این جریان شویم و حتی سود و زیان پول‌هایمان را هم بگیریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مصطفی کیایی گفت: بلاتکلیف هستیم؛ اگر لازم شود از راه قانون و با وکیل بدهی خود را از سینماداران مطالبه می‌کنیم.

به گزارش سینماپرس، مصطفی کیایی کارگردان و تهیه‌کننده سینما، درباره آخرین وضعیت پرداخت بدهی سینماداران به خود، در گفت و گو با خبرنگاران جوان، گفت: هنوز بدهی سینماداران به ما پرداخت نشده است.

کارگردان «مطرب» در پاسخ به این سوال که عاقبت آن دستورالعمل ها، مسائل و مدت زمان تعیین شده از سوی سازمان سینمایی به کجا رسید، بیان کرد: هر روز به ما می‌گویند فردا بدهی ها پرداخت می شود؛ ولی هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

کیایی اظهار کرد: ما هم بلاتکلیف هستیم؛ اگر وضع بخواهد به این نحو ادامه پیدا کند، مجبوریم با وکیل و از طریق قانون وارد این جریان شویم و حتی سود و زیان پول‌هایمان را هم بگیریم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زشت‌ترین مجسمه‌ها از چهره ها + تصاویر


انسان‌ها قرن هاست که برای تجلیل و یادبود قهرمان های ملی خود به خلق مجسمه و یادمان های آنها روی آورده اند. تندیس ها این قدرت را دارا هستند که یک موجود فانی را جاودانه کنند و این اطمینان را می‌دهند که نسل‌های آینده آنچه را که باید، به خاطر می‌سپارند. در دوران مدرن هم برای شناساندن بسیاری از مشاهیر، ورزشکاران و پاپ آیکون‌ها از مجسمه‌ها استفاده شده است که البته گاهی این مجسمه‌ها به جای آگاهی بخشی بیشتر باعث آزار ببیننده‌ها می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خاطره اشتباه گرفتن پرویز یاحقی با مزاحم تلفنی!


«نیستان» عنوان برنامه ای تخصصی موسیقی در مدیوم رادیو است؛ برنامه‌ای که ۲۰ سال است از رادیو فرهنگ پخش می‌شود و به اخبار روز موسیقی و نیز تحلیل و بررسی موسیقی ایران می‌پردازد.
تهیه‌کننده «نیستان» حضور بزرگان موسیقی همچون زنده یادان فرهنگ شریف، جلال ذوالفنون، عطاء الله جنگوک، بیژن ترقی و معینی کرمانشاهی در این برنامه را یکی از افتخارهای آن می‌داند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در صورت نبودِ فیلم مناسب، باز بودن سینماها با تعطیلی آن چندان فرقی نخواهد داشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» حوزه هنری ضمن گلایه از تعطیلی سینماها در رأس فهرست اماکن اعلامی از سوی ستاد ملی کرونا گفت: ۵۰% ظرفیت مجاز اشغال سینماها که توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام شده، تنها ۳ درصد پُر شده است!

به گزارش سینماپرس، سید مصطفی حسینی، مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» حوزه هنری با گلایه از تعطیلی مجدد سینماها به  فارس گفت: برای من و همکارانم جای سوال است که چرا وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا نخستین مکانی که برای تعطیلی به فکرشان می‌رسد، سینماست!؟

این مدیر سینمایی با بیان مخاطرات تعطیلی چندباره سینماها بیان داشت: نه تنها سینماها جزو اولین کسب‌وکارهای تعطیل شده با شیوع ویروس کرونا بودند، بلکه پس از ۱۲۰ روز تعطیلی در پی تلاش‌ها و رایزنی‌های بسیاری به عنوان آخرین مشاغل بازگشایی شدند. و در این سه ماه فراز و نشیب اکران، هرگاه در آستانه رونق قرار گرفتند، دوباره به تعطیلی کشانده شدند. این درحالی است که برخلاف سایر اماکن عمومی، بیشترین دستورالعمل بهداشتی به صورت دقیق در سینما اجرا می‌شود و در این مدت حتی از ۵۰ درصد ظرفیت مجاز اشغال سینماها که توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام شده، تنها ۳ درصد پُر شده است!

*  سینماها و موزه‌ها با کمترین تراکم جمیعتی بسته می‌شوند

مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» با بیان آنکه این شیوه تعطیلی تنها شانه خالی‌کردن از مسئولیت است، گفت: شما سینما را مقایسه کنید با اماکنی نظیر رستوران‌ها، بازارها، وسایل حمل و نقل عمومی نظیر مترو و هواپیما که حتی سیستم تهویه امنی ندارند، ادارات و مدارس با این حجم تراکم جمعیتی … چطور می‌توان مدعی بود تهران نیمه‌تعطیل شده است، درحالی‌که از میان این مراکز پرتجمع هیچ‌کدام تعطیل نشده‌اند؟ حتی طرح ترافیک همچنان برقرار است، اما به صورت نمادین سینماها و موزه‌ها با کمترین تراکم جمیعتی بسته می‌شوند. روز شنبه حدود ١٣٠٠ نفر در کل کشور برای تماشای فیلم به سینما رفتند. این عدد را مقایسه کنید با چند میلیونی که روزانه به اداره، مدرسه، مترو، اتوبوس، بازار و رستوران می‌روند تا متوجه نمادین بودن ماجرا و اجرای نادرست طرح‌ها برای قطع زنجیره انتشار ویروس کرونا شوید.

این مدیر سینمایی با انتقاد از رویکرد ستاد ملی کرونا گفت: نمی‌دانم وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا چه خصومتی با سینما دارند؟ آیا شناخت و آگاهی نسبت به وضعیت فعلی سینماها دارند یا خیر؟ اساساً ضریب اشغال صندلی در سینما به گونه‌ای نیست که در زمره اماکن پرخطر و شلوغ قرار گیرد، اما آقایان مصرانه بر این باورند که سینما با ۰.۰۹ درصد احتمال بالقوه انتقال کرونا، پُرخطرتر از رستوران‌ها و مراکز متراکم از جمعیت می‌باشد و در اولین قدم حرف از تعطیلی آن می‌زنند. اتفاقاً سینماهای سراسر کشور به دلیل مسائل فنی و نوع معماری با سقف بلند، فواصل بین صندلی، سیستم‌های تهویه قدرتمند و گردش مناسب هوا بسیار امن‌تر از امکان عمومی دیگر است و با بیشترین وسواس پروتکل‌ها در آن رعایت می‌شود.

وی افزود: آنچه که بیشتر جای تاسف دارد تصمیم‌گیری عجولانه مسئولین استانی برای تعطیلی مراکز فرهنگی است. در بسیاری از استان‌ها و شهرها تشخیص وضعیت قرمز و تعطیلی سینماها توسط استانداری و ستاد کرونا استان و کاملا سلیقه‌ای است. آیا تاکنون هیچ مسئولی در استان‌های کشور به سالن‌های سینمایی رفته تا وضعیت بحرانی و خالی از مخاطب را مشاهد کند؟ بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها در سطح استان متأثر از ستاد ملی کرونا در پایتخت است؛ در صورتی که هر استان شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود را دارد.

* خسارات گسترده به سینماهای حوزه هنری در ۱۹ استان

مدیرعامل «بهمن سبز» ادامه داد: این موضوع شاید به برخی سینماداران آسیب چندانی نزد، اما به مجموعه‌ای مثل ما که در ۱۹ استان کشور سینما دارد و هر روز با اخبار تعطیلی استان‌های مختلف روبرو می‌شود، سردرگمی و خسارات زیادی وارد کرده است. بنابراین بنده و دیگر همکارانم از مقامات ارشد استان‌ها تقاضا داریم هرگونه تصمیم و اقدام در جهت تعطیلی مراکز فرهنگی به ویژه سینماها همراه با بررسی و مشاهدات میدانی باشد. چرا که با یک تصمیم اشتباه زندگی بسیاری از کارکنان این مراکز فرهنگی دچار آسیب‌های جدی خواهد شد. انتظار این است از مظلومیت سینما سوءاستفاده نشود.

حسینی در ادامه با گلایه از عملکرد صداوسیما در اطلاع‌رسانی از وضعیت سینماها خاطرنشان کرد: سینماها مطابق تعهدشان کارگاه‌های مختلفی برای آمادگی مقابله با ویروس کرونا برگزار و در حین اکران به پروتکل‌های بهداشتی عمل کردند و تاکنون یک مورد ابتلا به ویروس کرونا در محیط امن سینماها گزارش نشده است. با این وجود به جای آنکه صداوسیما و شهرداری در کنار سینما قرار گیرند، با بی‌توجهی محض هیچ حمایتی در تبلیغات فیلم‌های در حال اکران و اطلاع‌رسانی درباره شیوه صحیح سینمارفتن در ایام کرونا و صورت نگرفت و حتی بسیاری از شهروندان از بازگشایی مجدد سینماها و نیم بها شدن قیمت بلیت مطلع نیستند!

وی افزود: این بی‌توجهی به فرهنگ و هنر، درحالی است که روزانه در شبکه‌های ملی، مردم را به سفر به شهرهای توریستی ترغیب می‌کنند و مشخص نیست چه هماهنگی بین بخش تبلیغات این سازمان و سیاست‌ها و پروتکل‌های جلوگیری از شیوع کروناست! چطور می‌شود رسانه ملی به این می‌رسد که نباید سینما را تبلیغ کرد اما سفر به کیش مجاز است؟

* سینما ۳ ماه پس از بازگشایی همچنان منزوی، بی‌پناه و تنها است

مدیر سینماهای حوزه هنری در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با فارس بیان داشت: ما این صنعت را با چنگ و دندان نگه داشته‌ایم. پیشکسوتان این عرصه به خوبی می‌دانند تعطیلی سینما مساوی است با فروپاشی تدریجی و ورشکستگی آن. برای جلوگیری از فاجعه مذکور، در قدم اول باید درب سینما به روی مخاطب باز باشد و با ایجاد اندک درآمد چرخش بچرخد. می‌بینید امروز سینما تنها صنفی است که در این ۸ ماه بحران کرونا و ۳ ماه بازگشایی همچنان منزوی، بی‌پناه و تنها است. تعطیلی‌های مکرر بیشترین لطمه را به اعتبار سینما می‌زند. بستن سینما، نابود کردن زندگی قشر بزرگی از کارگران این عرصه است که تنها امیدشان برقراری آن است.

مدیرعامل «بهمن سبز» درخصوص عملکرد وزارت ارشاد در این خصوص گفت: علیرغم تلاش‌های درخور سازمان سینمایی برای اعطای وام جهت تسویه بدهی سینماها و دفاتر پخش، نیم‌بها شدن بلیت و اختصاص بهای آن به سینماها، کمک حمایتی به فیلم‌ها و سالن‌ها و… که قابل تقدیر و تشکر است، اما مسئله اعطای وام همچنان در پیچ و خم دولت و صندوق اعتباری هنر مانده است. از طرفی بانک‌های عامل به جای همکاری با مشاغل آسیب‌دیده از ویروس کرونا، متاسفانه قوانین را سخت‌تر و پیچیده‌تر کرده‌اند و هیچ‌گونه همکاری در این مورد نمی‌کنند.

* رونق سینما بدون فیلم خوب و تبلیغات مناسب ممکن نیست

وی ادامه داد: در کنار همه این مشکلات ریز و درشت، امروز تامین محتوا مهمترین مسئله برای سینما است. رونق سینما بدون فیلم خوب و تبلیغات مناسب ممکن نیست. مردم در دوران پیش از کرونا هم برای تماشای فیلمِ خوب به سینما می‌آمدند، چه رسد در این روزها که در صورت نبودِ فیلم مناسب، باز بودن سینماها با تعطیلی آن چندان فرقی نخواهد داشت. سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد باید حمایت‌های لازم را در این خصوص انجام دهد تا در چند دوره اکران، فیلم خوب روی پرده بیاید و به سینماها جان دوباره دهد.

حسینی در انتها بیان داشت: کسانی که طی سال‌ها به واسطه سینما شناخته شده‌اند، نباید بگذارند چراغ این صنعت به خاموشی رود. صنف‌هایی که به واسطه سینما ایجاد شده و از آن ارتزاق می‌کنند، باید از اساسِ سینما حمایت کنند. کسانی که مدام بر طبل تعطیلی سینما می‌کوبند، اساسا سینما برای آنها مهم نیست. ای کاش افرادی که بدون شناخت دقیق وضعیت سینما، تنها نسخه تعطیلی آن را می‌پیچند، بدانند بخشی از بدنه همین صنف در چه شرایط سختی معاش می‌گذرانند. امروز شاغلین چندهزار نفری سینماها نیاز به امید و راه برون رفت دارند. بنابراین از همه صنوف سینمایی می‌خواهم در این دوران سخت و بحران‌زده فارغ از اختلافات سلیقه‌ای، همدلانه کنار هم قرار گیرند و برای احیای دوباره سینما تلاش کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ثبت ۳۷۸ عنوان فیلمنامه ایرانی در بخش «روایت قلم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعداد آثار رسیده به بخش «روایت قلم» شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، موضوع فیلمنامه، یکی از بخش‌های مهم جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» است که در دوره‌های قبلی با محوریت فیلمنامه‌های حوزه دفاع‌مقدس و انقلاب، تحت عنوان «قلم طلایی» برگزار می‌شد.

با گسترده شدن مفهوم مقاومت و جهت‌دهی جشنواره به سمت موضوعات منطقه‌ای و همزمان با بین‌المللی‌ شدن شانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت»، بخش «روایت قلم» در چهار شاخه اصلی «انقلاب»، «دفاع‌مقدس»، «مقاومت و منطقه» و «بیداری اسلامی» در جشنواره طراحی شده است.

در این بخش نویسندگان فیلمنامه‌های «کوتاه»، «بلند» و «اقتباسی» از سراسر جهان می‌ توانند به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی، آثار خود را که از سال ۱۳۹۵ به بعد به نگارش درآمده و در جشنواره دوره قبل حضور نداشته‌اند، بدون محدودیت در تعداد، شرکت دهند.

تاکنون ۱۵۱ فیلمنامه از کشورهای مختلف مانند ایتالیا، فرانسه، انگلستان، کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و ۳۷۸ فیلمنامه نیز از داخل کشور به دبیرخانه رسیده است که در این بین فیلمنامه سینمایی و فیلمنامه فیلم‌کوتاه بیشترین سهم را دارند.

آخرین فرصت ارسال فیلمنامه به بخش «روایت قلم» شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت»، سی‌ام مهرماه است که با توجه به زمان باقیمانده، پیش‌بینی می‌شود، تعداد فیلمنامه‌های دریافتی افزایش یابد.

فیلمنامه‌هایی مجاز به شرکت در این بخش جشنواره هستند که بر اساس آنها فیلمی ساخته نشده باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع