X

بایگانی مهر 25, 1399

دفتر سینمایی

کارکنان سینماها را که نمی‌توان بیرون کرد و زمانی که وضعیت سینماها خوب شد فردی عادی را سر جای آن‌ها گذاشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عبدالله علیخانی وضعیت سالن‌های سینما و کارکنان آن‌ها را تحلیل و بررسی کرد.

به گزارش سینماپرس، عبدالله علیخانی تهیه کننده، سینمادار و بازرس انجمن سینماداران درباره وضعیت معیشتی این انجمن در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، گفت: هر سال امیدی به اکران عید بود تا بتوانیم بدهی‌ها را بدهیم و حداقل چرخه سالن‌ها بچرخد که به ویروس کرونا و جریان دشوار اقتصادی برخوردیم و وضعیت بسامانی بوجود آمد.

وی با اشاره به برکنار کردن کارکنان سینما، بیان کرد: کارکنان سینماها را که نمی‌توان بیرون کرد و زمانی که وضعیت سینماها خوب شد فردی عادی را سر جای آن‌ها گذاشت، چون کارشان تخصصی است. آن‌ها هم در شرایط فعلی مانند بقیه گرفتاری‌های خودشان را دارند و حقوقشان کفاف زندگی شان را نمی‌دهد، اما در کل بیشترین فشار روی صاحبان سینما است.

وی افزود: سینماهای دولتی که مشکل آنچنانی ندارند، چون بودجه آن‌ها تامین می‌شود، اما بیشترین فشار روی بخش خصوصی است.

علیخانی درباره تعطیلی سالن‌ها عنوان کرد: فعلا سینمای مرکزی از عید به بعد تعطیل کرده است، اما در کل وضعیت خوبی پیش رو نخواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۷۷ درصد جامعه به سینما نمی‌روند/از آن ۲۳ درصد هم ۲۷ درصد تنها سالی یک بار به سینما می‌روند! – اخبار سینمای ایران و جهان

به گزارش سینماپرس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آماری از میزان مصرف فرهنگی در کشور، ارقامی را در حوزه مطالعه کتاب، نشریات و مجلات و همچنین رفتن به سینما اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، سید عباس صالحی در سی و ششمین اجلاس عمومی شورای عالی استان ها گفت: ظرفیت موجود در شورای عالی استان ها از چند منظر مورد توجه است. از یک سو وسعت و گستره انسانی شبکه ۱۲۶ هزار نفر شوراهاست؛ این ظرفیت انسانی ظرفیت قابل توجهی برای خیلی از اتفاقات خوب در حوزه های مختلف زندگی است. یک شبکه وسیع مویرگی که همه جغرافیای ایران اسلامی را دربرمی گیرد. ویژگی دیگر اختیارات منطقه ای شوراها و دیگری اختیارات ملی است که در اختیار شورای عالی استان ها قرار داد که این ظرفیت ها و فرصت هایی است که باید در زمان پیش رو با استفاده حداکثری منجر به طی شدن مسیر منتهی به گام دوم انقلاب اسلامی شود.

وی افزود: در این مناسبات حوزه فرهنگ حوزه بسیار مهم و اساسی است. فرهنگ را نمی شود به عنوان یکی از ضلع های زندگی قرار داد. بلکه فرهنگ زمین و هوای زندگی اجتماعی است. فرهنگ هم خاک و هم آسمان زیست بوم ماست. هر اتفاقی که در هر یک از حوزه های زندگی اجتماعی پدید آید ریشه در این زمین داشته و سر به این آسمان می ساید. یکی از نکات مهمی که فکر می کنم یک نوع تغییر پارادایم را باید در برابر آن داشته باشیم این است که مسیر توسعه و رشد و تحول اجتماعی گرانیگاه و مرکزش اقتصاد و سیاست نیست و حتی امنیت هم نیست بلکه کانون تحول و توسعه اجتماعی فرهنگ است و از این مسیر سایر اتفاقات جهت دهی می شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که این گرانیگاه و نقطه مرکزی کمتر مورد توجه است و شاخص هایی که به نظر می رسد قابلیت اندازه گیری سریع تری دارند بر شاخص های فرهنگی اولویت پیدا می کنند.

صالحی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی فرهنگی از سوی شوراها گفت: یکی از نکاتی که هم در این جلسه و جلسات دیگر باید درباره آن صحبت شود و از طریق شما نگاه موجود تغییر یابد و فرهنگ در کانون توسعه و توجه قرار بگیرد ضرورت داشتن یک برنامه ریزی فرهنگی از روستا تا کلانشهر است. اگر این تغییر نگاه رخ ندهد و به فرهنگ به عنوان یک نیاز ثانوی نگاه کنیم بخشی از مسائلی که در این سال ها گرفتارش بودیم همچنان لاینحل باقی خواهد ماند. همانطور که می دانید وزارت فرهنگ و ارشاد حوزه های متنوعی دارد هر چند که تنها دستگاه فرهنگی کشور نیست و دستگاه های دیگری هم وجود دارند که مسئولیت های فرهنگی دارند.

وی افزود: فضای هنر با شاخه های مختلف نظیر هنرهای نمایشی و تجسمی و غیره شاخه دیگر رسانه است که حوزه مطبوعات و رسانه‌ها به این حوزه مرتبط می شوند و اما حوزه سوم حوزه دین است. در این حوزه در داخل وزارتخانه معاونت قرآن و عترت وجود دارد و در نهایت حوزه فرهنگ و نشر شناخته می شود.

وی بحث مصرف فرهنگی را موضوع مهمی دانست و افزود: باید پرسید جامعه ایرانی سطح مصرف فرهنگی‌اش از لحاظ کمی و کیفی چقدر است. در این حوزه پیمایش‌های زیادی انجام داده‌ایم. در یکی از پیمایش‌ها متوجه شدیم که در حوزه کتاب مصرف فرهنگی ما هفته‌ای ۱.۵ ساعت است. در حوزه نشریات و مجلات حدود ۲۸ درصد جامعه پیمایش گفته‌اند روزنامه یا مجله می خوانند. از بین این ۲۸ درصد هم میزان مطالعه نیم ساعت در هفته بوده است. این در حالی است که ۷۷ درصد جامعه هدف سینما نمی‌رفته‌اند. از ۲۳ درصدی که به سینما هم می‌رفته‌اند ۲۷ درصد تنها سالی یک بار به سینما می‌رفته‌اند.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد اتفاق فرهنگی رخ بدهد باید به مصرف فرهنگی توجه کرد زیرا تا مصرفی نباشد تولید فرهنگی بی معنا می شود. ما باید هم کمیت مصرف و هم کیفیت مصرف را بالا ببریم از این رو باید پرسید چه کنیم که تبلیغات محصولات فرهنگی را روان تر و آسان تر کنیم. نکته دیگر این است که مراکز توزیع محصولات فرهنگی نیز باید مورد توجه قرار گیرند و فعالیت آنها آسان تر شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

من معمولاً به زیارت حرم امام رضا (ع) می‌روم/اثر حرف‌های آسمانی خیلی بیشتر از هر کتابی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آرشاک قوکاسیان دوبلور نقش عمار در فیلم سینمایی «الرساله» به کارگردانی مصطفی عقاد از تجربه حضور در این پروژه و دلایل ماندگاری آن سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، آرشاک قوکاسیان از هنرمندان باسابقه عرصه دوبله و صداپیشگی در گفتگو با مهر درباره دوبله فیلم «الرساله» یا «محمد رسول الله» به کارگردانی مصطفی عقاد که هنوز هم بعد از سال‌ها مخاطبان و علاقمندان بسیاری دارد، گفت: فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» ساخته مصطفی عقاد یکی از آثاری بود که من در آن نقش «عمار یاسر» یکی از صحابه پیامبر اسلام (ص) را دوبله کردم و یکی از نقش‌های زیبایی بود که من در عمر کاری‌ام به جایش صحبت کردم. آن نقش فرد بسیار مثبتی بود و از این حیث دوبله آن برای من دوست داشتنی و خوشایند بود.

قوکاسیان درباره دوبله این فیلم در سال‌ها پیش نیز گفت: زمان زیادی از دوبله این فیلم می‌گذرد اما این فیلم همچنان برای من بسیار زیباست و آن زمان تحت تاثیر آن قرار گرفتم. به ویژه که منوچهر اسماعیلی به‌عنوان مدیر دوبلاژ آن زمان زحمت بسیاری برای این فیلم کشید.

این دوبلور ارمنی درباره نظرش نسبت به این فیلم اظهار کرد: مساله این است که فیلم «الرساله» تنها یک فیلم نبود، یک واقعیت بود و من چه کسی هستم که بخواهم درباره این واقعیت نظر بدهم. شما هر کتابی را که می‌خوانید برای شما اثری دارد مسلماً اثر حرف‌های آسمانی خیلی بیشتر از هر کتابی است و این فیلم هم اینگونه بود.

قوکاسیان با اشاره به مصاحبه‌ای که در آن گفته بود بعد از دوبله این فیلم به حرم امام رضا (ع) رفته است، بیان کرد: من معمولاً به زیارت حرم امام رضا (ع) می‌روم و تنها این فیلم نبود که برایش به حرم امام رضا (ع) رفتم. البته من کسی نیستم که بخواهم در این باره اظهار نظر کنم آن هم درباره حرمی که جایگاه مقدس دارد.

این دوبلور درباره انتخاب دوبله به عنوان حرفه خود در این سال‌ها بیان کرد: من این حرفه را از ۱۴ یا ۱۵ سالگی دوست داشتم و همان زمان انتخابش کردم. آن زمان به دستمزد و اینها فکر نمی‌کردم و عشقم به کار بیشتر از این بود که فکر کنم چقدر می‌گیرم.

وی ادامه داد: البته عشق تا یک جایی ادامه دارد تا زمانیکه سنی از فرد می‌گذرد و به این نتیجه می‌رسید که رفت و آمد شما پول می‌خواهد و حتی نشستن شما مقابل میکروفن و دوبله کردن کار هم پول می‌خواهد تا مثلاً لباس بخرید و بتوانید آنجا بنشینید. البته قطعاً اگر گویندگی برای من پول نداشت به سراغ کاری می‌رفتم که برایم پول داشته باشد.

این دوبلور اظهار کرد: بالاخره اگر شما بیمار شوید داروخانه به صدای خوب شما داروی مجانی نمی‌دهد و یا برای تامین معاش آنها نمی‌توانید بدون پول کار کنید.

وی درباره اینکه چرا این روزها صداها در دوبله فیلم‌ها مثل زمان امثال حسین عرفانی، پرویز بهرام و… آشنا نیست، گفت: مدیر دوبلاژها باید گوینده‌ها را به درستی انتخاب کنند، کسانی که انتخاب می‌شوند به درستی و با منطق انتخاب نمی‌شوند هر کسی را که می‌شناسند به کار دعوتش می‌کنند. این منطقی نیست باید به گونه‌ای افراد را انتخاب کرد که حداقل در میان ۱۰ صدا چند صدا به گوینده‌هایی ماندگار تبدیل شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وضعیت افتضاح است/سینماگرانی هستند که چهار ساله کار نکردند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ایمان کرمیان با انتقاد از برنامه ریزی ضعیف مسئولان به بیان مشکلات صنف جلوه‌های ویژه میدانی سینما پرداخت.

به گزارش سینماپرس، ایمان کرمیان رئیس صنف جلوه‌های ویژه میدانی سینما در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، درباره وضعیت معیشتی اعضای این صنوف در دوران کرونا، گفت: وضعیت افتضاح است. عده اندکی در حال کار هستند و عده‌ای هم که سالیان زیادی است بیکار و درگیر مشکلات فراوانی شده‌اند. شیوع کرونا هم مزید بر علت شد و به نسبت آن، تعداد کارها کم شد و بچه‌ها روز به روز بیکارتر می‌شوند و با گرفتاری‌های عجیبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

او افزود: برخی در اجاره خانه ماندند، برخی‌ها نمی‌توانند حتی چند وعده‌ غذای روزمره را تامین کنند و تعدادی درگیر بیماری و نداشتن پولی برای رفع آن هستند. کمک‌هایی هم که می‌شود جوابگو نیست و البته نه آن‌ها چاره‌ای دارند و نه ما می‌توانیم حرکتی که جوابگو باشد، انجام دهیم. متاسفانه درگیر کلاف سردرگمی شدیم که با این وضعیت در آینده‌ای نزدیک همه ما بیکار می‌شویم؛ بخصوص در مورد صنف ما که صنفی کوچک است.

وی ادامه داد: عجیب اینجاست زمانی بود بچه‌ها می‌گفتند می‌رویم اسنپ کار می‌کنیم، اما الان دیگر آن هم نمی‌شود کار کرد و واقعا همه ماندیم که چه بکنیم! اکثرا مستاجر هستیم و فکر کنید فقط در همین یک مورد و با افزایش بیش از حد اجاره خانه ها، چه فاجعه‌ای به بار می‌آید. از سویی دستمزدهایی هم که به صنف ما داده می‌شود، پایین است و نمی‌توان حداقل گذران یک زندگی بسیار معمولی را کرد.

این مدیر جلوه‌های ویژه میدانی بیان کرد: در بخش بیمه تکمیلی که قرار است کمک حال من باشد به شخصه که خانواده‌ای چهار نفره هستم باید نزدیک به دو میلیون و یکصد هزار تومان در ماه پرداخت کنم. واقعا در چنین شرایطی این مبلغ از کجا باید تامین شود حالا هزینه‌های ثابت زندگی از اجاره خانه تا خرید روزمره و … که سرسام آور شده را به این اضافه کنید، ببینید به کجا ختم می‌شود. از مسئولان سینمایی و دیگر مسئولان مربوطه این سوال را دارم این هزینه‌ها را چطور باید تامین کرد!؟ البته آدم باید کتمان نکند و با مردم و مسئولان صادق باشد. این را کسی را می‌گوید که کار می‌کند و درآمد دارد، اما کارکردن من کفاف زندگی ام را نمی‌دهد! برخی مواقع دوستان و همکاران به من خرده می‌گیرند که هرکاری را قبول می‌کنی که به این عزیزان می‌گویم اگر قبول نکنم چه کار کنم؟ چون چاره‌ای ندارم و مجبورم.

کرمیان اظهار کرد: نمی‌دانم صدایمان را به گوش کجا و چه کسی برسانیم واقعا وقتی وضعیت هم صنفی‌های خودم را می‌بینم و نمی‌توانم برای آن‌ها کاری انجام دهم، خجالت می‌کشم. آن‌ها هزینه زندگی ندارند!؟ همانطور که گفتم این‌ها درد دل آدمی است که کار می‌کند حالا فکر کنید آن شخصی که کار نمی‌کند چه وضعیتی دارد!

او تصریح کرد: من ایمان کرمیان با پنج نفر دستیار کار می‌کنم پس باید جوابگوی زن و بچه آن‌ها باشم، چون با بودن آن‌ها نان می‌خورم و همیشه گفتم اگر آن‌ها نباشند من هم نیستم. حالا در این وضعیت چگونه باید این پنج دستیار را تامین کنم؟ همین الان یکی از دستیارانم که تازه ازدواج کرده درگیر کرونا است واقعا جز تلفن زدن و احوالپرسی چه کاری از دستم بر می‌آید که برای او انجام دهم.

رئیس صنف جلوه‌های ویژه میدانی سینما گفت: اشخاصی هستند که چهار ساله کار نکردند، اتومبیلشان را فروختند و خرج زندگی کردند، پول درمان ندارند، آبرودار هستند و … حامی این عزیزان چه فرد یا نهادی است؟

کرمیان در پایان عنوان کرد: واقعا نهادهای مسئول باید فکری کنند و برنامه ریزی مدون انجام دهند تا در دراز مدت بتواند حداقل کمک را فراهم کند نه اینکه کمک‌های آن‌ها فقط کفاف یک یا دو ماه را بدهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بررسی ترور بیولوژیک امام حسن مجتبی علیه السلام در یک مستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محققان آمریکایی در سال ۲۰۱۶ از قتلی رمزگشایی کردند که نشان می‌داد امام حسن (ع) در یک ترور بیولوژیکی به شهادت رسیده است.

به گزارش سینماپرس، حسن ملکوتی مدیر اجرایی مجموعه «فطرس مدیا» در گفتگو با مهر درباره مستند «بازخوانی یک ترور بیولوژیک» که در آستانه سالگرد شهادت امام حسن مجتبی (ع) در فضای مجازی عرضه شده است، گفت: این مستند ۱۳ دقیقه‌ای براساس یک پروژه علمی ساخته شده است. به این صورت که در سال ۲۰۱۶ جمعی از محققان آمریکایی از جمله چند حقوقدان، شیمی‌دان، سم‌شناس و متخصص علوم پزشکی قانونی که سکولار هم هستند و لزوماً مسلمان نیستند یک پروژه تحقیقاتی-تاریخی را در حوزه پزشکی قانونی با عنوان «حسن ابن علی با چه کشته شد؟» کار کردند. این مقاله کاملاً علمی است و در مهمترین مجله علمی پژوهشی با نام «رویال» که سلطنتی هم هست، چاپ شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این محققان گزارش‌های کالبدشکافی در اختیار نداشتند، مصاحبه‌های افرادی از شیعه و سنی را در کنار هم قرار داده‌اند و در آن مقاله اثبات کرده‌اند که امام حسن (ع) با سم جیوه به شهادت رسیده است که از مهلک‌ترین سموم است. این محققان کاملاً این موضوع را بررسی کرده‌اند و بررسی‌های آن‌ها هیچ ربطی به جهان اسلام و تشیع نداشته است. کار این مجموعه اصلاً پرداختن به پروژه‌های پزشکی قانونی تاریخی است به طوری که قبلاً مقاله‌ای درباره چگونگی کشته شدن ناپلئون بناپارت نیز نوشته بودند.

ملکوتی تأکید کرد: این مجله زیر نظر آکادمی BAFS چاپ شده که شریک فطرس مدیا در تولید این فیلم هم بوده است. BAFS آکادمی علوم پزشکی انگلستان است. پایه محتوایی مستند «بازخوانی یک ترور بیولوژیک» هم همین مقاله است که با مشارکت نویسندگان این مقاله تولید شده است. استاد دانشگاه اسلام شناسی دانشگاه آکسفورد، رسول جعفریان استاد تاریخ دانشگاه تهران و… در این مستند حضور دارند و راوی آن هم استاد ناصر طهماسب است. بخشی از این مستند در ترکیه، بخشی در انگلستان و بخشی در ایران تصویربرداری شده است.

ما با دو سه مجموعه‌ای که درگیر این مقاله بودند مکاتبه کردیم از جمله همین مجله، خود آکادمی و دانشگاهی که این تحقیق در آنجا انجام شده است. این مجموعه انگلیسی مقرر کرد اگر با یک نگاه علمی نه نگاه تبلیغاتی در مستند شما به موضوع پرداخته شود، ما حاضر به مشارکت هستیم و لوگوی خود را به عنوان مشارکت‌کننده می‌دهیم وی گفت: این مجموعه با نگاه ایدئولوژیک تحقیقات انجام نمی‌دهد و مقالات را نمی‌نویسد، بلکه با یک نگاه تخصصی دست به این کار می‌زند. در واقع برای این محققان اصلاً مهم نبوده که امام حسن (ع)، امام دوم شیعیان است بلکه آن‌ها درباره کسانی که در طول تاریخ با سم و به‌صورت بیولوژیک کشته شده و در عین حال شخصیت‌هایی مهم و تأثیرگذار بوده‌اند، تحقیق می‌کنند. این موضوع برای ما از این منظر اهمیت دارد که می‌تواند پاسخگوی طرح برخی شبهات باشد.

ملکوتی اظهار کرد: این گروه تحقیقاتی برای اثبات موضوع این ترور، از روایات مشترک شیعه و سنی استفاده کرده است، یعنی هم از شخصیتی مانند ابوالفرج اصفهانی استفاده کردند که سنی است هم از بزرگان شیعی؛ در واقع روایت‌های ۲ طرف را مدنظر قرار داده‌اند.

مدیر اجرایی فطرس مدیا درباره این مرکز نیز توضیح داد: فطرس مدیا یک مجموعه کاملاً مستقل است که توسط یک سری جوانان شیعه مدیریت می‌شود و از لحاظ فکری و نه از لحاظ مالی نزدیک به آیت‌الله سیستانی است درواقع بانیان و خیرینی هستند که از این مجموعه حمایت می‌کنند تا اندیشه‌ها و اهداف این مجموعه جلو برود. ما با دو سه مجموعه‌ای که درگیر این مقاله بودند مکاتبه کردیم از جمله همین مجله، خود آکادمی و دانشگاهی که این تحقیق در آنجا انجام شده است. این مجموعه انگلیسی مقرر کرد اگر با یک نگاه علمی نه نگاه تبلیغاتی در مستند شما به موضوع پرداخته شود، ما حاضر به مشارکت هستیم و لوگوی خود را به عنوان مشارکت‌کننده می‌دهیم. البته این مجموعه هیچ کمک مالی‌ای نکرد و فقط مشارکت معنوی و حرفه‌ای داشت به این صورت که تمام اسناد و موارد فنی را در اختیار ما گذاشت.

ملکوتی در پایان بیان کرد: امروز در دنیای پیرامون با موضوعی به نام فوبیا مواجه هستیم. این فوبیا هراس ترجمه می‌شود ولی معنایی غیر از ترس دارد. ترس از چیزهایی می‌آید که وجود دارد و ما از آنها می‌ترسیم ولی فوبیا از چیزهایی که می‌آید که وجود ندارد. این فوبیا نسبت به جریانات فکری شیعه و جهان اسلام وجود دارد. امروز حتی خود جوانان ما از جریانات فکری شیعی هراس و فوبیا پیدا کرده‌اند که ناشی از عدم آگاهی و شناخت از اعتقادات خودمان است. طبق آماری که اتحادیه اروپا جمع‌آوری کرده در مناطقی که جمعیت مسلمان بیشتر است فوبیا از اسلام کمتر از مناطقی است که اسلام کمتر است. یعنی آن‌ها می‌بینند که همه مسلمانان آدمکش نیستند. ساخت این مستندهای تاریخی آن هم به زبان علمی می‌تواند مفید باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازگشت «نون.خ» و «زیرخاکی» به تلویزیون – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با آغاز ربیع الاول، باکس ویژه طنز به جدول پخش شبکه یک سیما اضافه شد.

به گزارش سینماپرس، از روز یکشنبه ۲۷ مهر، مصادف با اول ربیع‌الاول، هر روز ساعت ۱۸:۱۵ پخش سریال «نون. خ ۱» آغاز می‌شود.

در ادامه آن نیز سریال‌های «نون. خ ۲» و «زیر خاکی» پخش خواهد شد. با توجه به شرایط سخت کرونا و لزوم افزایش سرگرمی و نشاط مردم، شبکه یک علاوه بر باکس نمایشی طنز، فصل جدید «مسابقه ایران»، دوره جدید «فرمول یک» و همچنین قسمت‌های جدید «دستپخت» را در این ایام روانه آنتن خواهد کرد.

برنامه‌های «سیمای خانواده» و «صبح بخیر ایران» نیز بزودی با تغییراتی در ساختار و محتوا، وارد فصل تازه ای خواهند شد.

با آغاز ربیع‌الاول، بهار ماه‌ها و ایام جشن و شادی مردم مسلمان ایران پس از ۲ ماه عزاداری محرم و صفر، باکس ویژه طنز به جدول پخش شبکه یک سیما اضافه شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی مشاوران انتخاب بخش داستانی جشنواره فیلم کوتاه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مشاوران انتخاب آثار بخش داستانی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، مهدی جعفری، مسعود مددی، مرتضی قیدی، مهتاب ابراهیم ‌زاده، رزت قادری، مهدی موسوی برزکی، مجید گرجیان، علی درخشنده و پوریا ذوالفقاری به عنوان مشاوران انتخاب فیلم‌های بخش داستانی، سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را همراهی کرده اند.

مهدی جعفری مدیر فیلمبرداری و کارگردان سینما، متولد ۱۳۴۸ در اهواز و فارغ التحصیل کارگردانی سینماست. او ساخت فیلم‌های سینمایی «۲۳ نفر»، «ایستگاه اتمسفر»، «بلوگا»، «نقش و نقاش» و فیلمبرداری آثار متعددی را برعهده داشته است.
مسعود مددی فیلمساز و متولد ۱۳۴۲ و کارشناس کارگردانی سینما و کارشناس ارشد ادبیات نمایشی است و کارگردانی فیلم‌های «فراموشی»، «گیتا» و… را برعهده داشته است.
مرتضی قیدی مدیر فیلمبرداری و متولد ۱۳۶۰ در تهران است. وی تاکنون مدیریت فیلمبرداری فیلم‌های «ناهید»، «مغز استخوان»، «۲۳ نفر»، «اسرافیل»، «مادری»، «ناکوک» و… را برعهده داشته است.
مهتاب ابراهیم زاده فیلمساز و متولد ۱۳۴۹ در بوشهر و دارای مدرک کارگردانی سینما از دانشگاه عالی هنر آلمان است. این فیلمساز جوایز مختلفی را از جشنواره‌های داخلی و خارجی کسب کرده است.
رزت قادری سینماگر و متولد ۱۳۴۸ در تهران و دارای مدرک کارشناسی سینما و صاحب امتیاز و مدرس مدرسه فیلم‌سازی هیلاج است. وی تاکنون فیلمبرداری بیش از ۳۰۰ فیلم مستند را به عهده داشته است.
مهدی موسوی برزکی فیلمساز و متولد ۱۳۶۷ در کاشان، مدرس انجمن سینمای جوانان ایران و عضو انجمن صنفی کارگردانان خانه سینما است. وی تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگری، بهترین صدای فیلم و لوح افتخار هنر و تجربه را برای فیلم «عزیز» از سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران کسب کرده است.
مجید گرجیان فیلمبردار و کارگردان سینما متولد ۱۳۵۶ و دانش آموخته انجمن سینمای جوان همدان است. وی همچنین عضو انجمن مدیران فیلمبرداری سینمای ایران و انجمن فیلم کوتاه است.
علی درخشنده سینماگر و متولد سال ۱۳۶۳ در تهران و فارغ التحصیل کارگردانی است. فیلم سینمایی «دشمنان» اولین اثر سینمایی علی درخشنده در مقام کارگردان است که در بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.
پوریا ذوالفقاری منتقد و فیلمساز و متولد ۱۳۶۲ است. وی فارغ التحصیل رشته حقوق و فارغ التحصیل آموزشگاه استاد سمندریان است. ذوالفقاری ساخت فیلم های کوتاه را از سال ۱۳۸۸ شروع کرد و از سال ۱۳۹۰ نیز عضو تحریریه مجله فیلم است.
سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی ۷ تا ۱۳ آبان برگزار می شود. نشانی سایت جشنواره www.iycs.ir است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تنهاترین سردار» تصویر درستی از دوران امام حسن(ع) نشان نداد/ چرا برای پیامبر اسلام و امامان سریال نمی‌سازیم؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رجبی دوانی اعتقاد دارد که باید برای جلوگیری از تحریف‌های تاریخی و نمایشِ حقانیت امامان و پیامبرمان، سریال‌ها و فیلم‌های حرفه‌ای قابلِ استناد ساخته شوند.

تصویرسازی درباره اولیای دین در سیمای جمهوری اسلامی، از توازن و تعادل منطقی به دور مانده است و بروز چنین موضوعی در ۴۰ سال و اندی از استقرار نظام اسلامی در این سرزمین، پسندیده نیست و نیازمند بازنگری جدی در ابعاد مختلف است. این روزها که روزهای آخر ماه صفر را پشت سرمی‌گذاریم و مناسبت‌های بسیار جدی در تاریخ اسلام و به‌خصوص شیعه، در برابرمان رخ نموده است. سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع). سه مناسبتی که اذهان بسیاری را به خود جلب کرده و طبیعی است که خواستار آثار تصویری با موضوعاتی مرتبط با این سه رویداد باشیم.

جدا از آثار نمایشی بسیار زیادی که مفاهیم ارزشی و دینی را در قالب داستان‌های امروزی، به نمایش می‌گذارد و با اندکی بررسی می‌توانیم از پنهان شدن اصل مفهوم و روایت در خاطر بیننده چنین آثاری سخن بگوییم، ما چند اثر شاخص و اصلی در حوزه امامان شیعه در سال‌های انقلاب اسلامی داشتیم که بعضاً موفق و یا ناموفق قلمداد شده‌اند.

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , امام حسن (ع) , امام رضا (ع) , ماه صفر , رجبی‌دوانی , پیامبر(ص) ,

چرا “تنهاترین سردار” ماندگار نشد؟

سریال‌های “امام علی(ع)” و “مختارنامه” از داود میرباقری، از شاخص‌ترین آثار در این حوزه است که بعضاً به دفعات بسیار زیاد، تکرار و به شکل‌های مختلف پخش شده است و از جهت ماندگاری، “مختارنامه” حتی در سطح کشورهای منطقه به‌عنوان اثری تصویری و شاید بتوان گفت تهاجمی نسبت به دشمنان دین، قلمداد شده و نوعی قهرمان دینی برای پیروان دین اسلام و به‌خصوص شیعیان در کشاکش مبارزات سال‌های اخیرشان بوده است.

جدا از این دو اثر، ما ۲ سریال دیگر هم داشتیم که مناسب دهه آخر ماه صفر بوده است؛ “ولایت عشق” و “تنهاترین‌سردار”، یکی درباره امام رضا(ع) و دیگری درباره امام حسن مجتبی(ع). این دو سریال را مهدی فخیم‌زاده کارگردانی کرده است. کارگردانی که در زمان ساخت این دو سریال شاید در حوزه آثار دینی از تازه واردان به شمار می‌رفت و حتی در این باره که هنوز کیفیت سریال “تنهاترین‌سردار” ارزیابی نشده، چرا سریال “ولایت‌عشق” را به او سپردند، بعضاً نکاتی مطرح شد.

فارغ از تخصص حرفه‌ای کارگردانی که فخیم‌زاده از آن بهره برد، شاید اصلی‌ترین نکته درباره این دو سریال، نگارش متن نمایشی برمبنای متون دینی بود؛ درست است که در تیتراژ انتهایی هر دو سریال، انبوهی از مکتوبات نام برده شد که به‌عنوان مبنای نگارش روایت معرفی شد، تصاویر تهیه‌شده برمبنای این متون و متن نهایی، جذابیت موردنظر سریال امام علی(ع) را در آن زمان به دنبال نداشت و در سال‌های اخیر، پخش چندباره آن از شبکه‌های مختلف کمتر به چشم آمده است، برخلاف سریال “مختارنامه” که پخش متعدد آن جدا از مزاح! همچنان مخاطب جدی دارد.

شاید پرسشی در اینجا پیش آید که چرا از همین چهار سریال، دو سریال بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در ذهن ماندگار شده است و دو سریال دیگر نه؟ علت در چیست؟ تفاوت کارگردانی، تفاوت نگارش متن، تفاوت روش انتخاب مقطع مورد نظر برای داستان‌سرایی، یا نکات دیگری باید بررسی شود؟

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , امام حسن (ع) , امام رضا (ع) , ماه صفر , رجبی‌دوانی , پیامبر(ص) ,

سریال “ولایت عشق” و صحنه‌هایی که می‌توانست باشد

شاید مهدی فخیم‌زاده را در ساخت سریال‌های پلیسی و معمایی، متبحرتر بتوان قلمداد کرد، اما او را همین اندازه که در آن مقطع، جسارت کرد و مسئولیت ساخت این دو اثر سخت از نظر محتوا و متن را پذیرفت، فرد بسیار محترمی باید دانست. در زمینه متون این سریال‌ها، اینکه انتخاب بخش‌هایی از زندگی دو امام معصوم، امامان دوم و هشتم، باید متناسب با چگونگی زندگی این دو، می‌بود، قبول، اما پردازش ماهوی و تصویری این مقاطع باید بیننده ایرانی را برمی‌انگیخت تا هر زمان و به هر دلیلی که پخش چندباره اینها را می‌بیند به آن علاقه نشان دهد.

در سریال “ولایت‌عشق”، طبیعی است که عشق سرزمین ایران که میزبان قدوم پُرمهر و محبت امام رضا(ع) بوده است، به عینه و در شمار بسیار، به نمایش درآید؛ نکته‌ای که در داستان چنین نبود و ما در زندگی خود آن امام همام فرو رفتیم و از اینکه این سرزمین و این ولایت خواستنی، آکنده از عشق باشد، کمتر تصویری را دیدیم. حتی می‌طلبید که بعد از شهادت امام رضا(ع) در سریال “ولایت عشق”، واکنش مردم نسبت به شهادت ایشان و پیامدهای اقدام دربار عباسی را به تصویر بکشیم یا نکاتی از گسترش خاندان ائمه هدی در سرزمین ایران و همراهی مردم با آنان را بیان می‌داشتیم تا لحظات حضور امام رضا(ع) در سرزمین ایران، صرفاً به دربار عباسی و چند مجلس آن، منحصر نمی‌شد و ما عشق این سرزمین به ایشان و خانواده‌اش را بیشتر می‌دیدیم و “ولایت‌عشق” را تجربه عینی می‌کردیم .

برای سریال “تنهاترین‌سردار” هم این خرده‌گیری مطرح است که چرا به مقطع نبرد و جنگ و صلح امام حسن(ع) بدین ترتیب پرداخته شد و واژه‌هایی چون کریم اهل بیت(ع) درباره ایشان، به رخ کشیده نشد و سریال را به نوعی غم و اندوه برای شیعیان تبدیل کردیم با نامی چون «تنهاترین سردار.»

اما برمبنای مناسبت‌های آخر ماه صفر، ما پرسش جدی دیگری، برایمان در این نوع مباحث پیش می‌آید؛ چرا برای پیامبر گرامی اسلام(ص)، مجموعه‌ای نساخته‌ایم؟ و به‌جز اثر مجید مجیدی در مدیوم سینمایی، ما در عرصه تلویزیون هیچ در چنته نداریم؟

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , امام حسن (ع) , امام رضا (ع) , ماه صفر , رجبی‌دوانی , پیامبر(ص) ,

جای خالی سریالی برای پیامبر اسلام

سیدمحسن میرباقری کارشناس قرآنی تلویزیون اعتقاد دارد که باید برای پیامبر اسلام سریالی بسازیم که مجهولات تاریخی را پاسخ دهد. او درباره ساخت سریال تأثیرگذاری برای پیامبر اکرم(ص) به خبرنگار خبرگزاری تسنیم،  گفت: وقتی به سریال‌های دینی و مذهبی دیگری که تکرار می‌شوند نگاه می‌کنم به جای خالی سریالی برای پیامبر اسلام می‌رسم که واقعاً چرا این خلأ را احساس می‌کنیم، با این که به تکنولوژی‌های ساخت فیلم در دنیا رسیده‌ایم و می‌توانیم با ساخت سریال‌ها و فیلم‌های پرجاذبه تاریخی و دینی، جهان اسلام را دگرگون کنیم. مردم “محمد رسول‌الله” مصطفی عقاد را دیده‌اند اما نسخه ایرانی با تأثیر و دلنشینش را می‌خواهند؛ باید تلویزیون ما به فکر بیفتد و هرچه زودتر کاری را برای پیامبر اسلام بسازد. 

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , امام حسن (ع) , امام رضا (ع) , ماه صفر , رجبی‌دوانی , پیامبر(ص) ,

چرا برای پیامبر گرامی اسلام(ص)، مجموعه‌ای نساخته‌ایم؟

محمدرضا سنگری پژوهشگر تاریخ اسلام به تسنیم  گفته بود:  اگر به پیامبر اسلام از زاویه قرآن کریم بپردازیم، “اسوه بودن” پیامبر اسلام به رخ کشیده می‌شود. در واقع نه “اسطوره” از پیامبر بسازیم نه پیامبر را فرو بکشیم بلکه امروز جامعه ما نیازمند تماشای “اسوه بودن” پیامبر است. چرا که اسطوره به معنای فراانسان است و فروکشیدن هم وهن در شخصیت به شمار می‌رود. اما وقتی جامعه را با معنای “اسوه بودن” آشنا کنیم حتماً به مفهوم انسان فراتر نه فراانسان می‌رسند. زیرا انسان فراتر یعنی کسی می‌تواند به او نزدیک شود و زندگی‌اش را الگوی خود قرار دهد. این وجه پیامبر باید در فضای ادبیات داستانی، تجسمی و نمایشی‌مان هرچه بیشتر نمایان شود تا جهانیان با این چهره پیامبر  بیشتر آشنا شوند.

ما پرسش جدی دیگری، برایمان در این نوع مباحث پیش می‌آید؛ چرا برای پیامبر گرامی اسلام(ص)، مجموعه‌ای نساخته‌ایم؟ و به‌جز اثر مجید مجیدی در مدیوم سینمایی، ما در عرصه تلویزیون هیچ در چنته نداشته‌ایم؟ باید پرسید تلاش تلویزیون برای ورود نگاهی – که مختص خودمان باشد – به زندگی پیامبر اسلام(ص) چرا تاکنون رخ نداده است؟

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , امام حسن (ع) , امام رضا (ع) , ماه صفر , رجبی‌دوانی , پیامبر(ص) ,

باید این نقیصه جبران شود!

برای واکاوی بیشتر ساخت سریال‌ها و مجموعه‌های تأثیرگذار در صدا و سیما به سراغِ محمدحسین رجبی دوانی پژوهشگر، استاد دانشگاه و کارشناس مذهبی رفتیم و با او لحظاتی به گفت‌وگو نشستیم:

* سال‌ها می‌بینیم هالیوود برای تحریف دین و ادیان مختلف، کارهایی می‌سازد که بیشتر به دنبال تحریف دین و اعتقادات جوامع مختلف است. روزی به حضرت نوح نبی هتک حرمت می‌کند و روزی درباره امام حسن و امام حسین و حتی کاریکاتورهای موهن درباره پیامبر اسلام کشیده می‌شود. به نظر می‌رسد ما می‌توانستیم به جای این همه سریال‌های بی‌مصرف و غیرتأثیرگذار سریالی برای پیامبر اکرم بسازیم که ماندگار شود و نسل‌ها بتوانند از سرچشمه آن بهره ببرند. نظر شما چیست؟

شکی نیست سینما و تلویزیون از نظر انتقال مفاهیم و تأثیرگذاری در اذهان بسیار مؤثرتر از مطالعه کتاب‌ها و حضور در نشست‌ها و سخنرانی‌ها خود را نشان داده است. دشمن که مدعی برتری تمدنی و تحمیل تمدن بر سایر تمدن‌های بشری به خصوص اسلامی است از این ابزار نهایت بهره‌برداری را می‌کند و با تحریف مفاهیم آنچه را که می‌خواهد انتقال می‌دهد.

ما در بعد از انقلاب، کارهایی کرده‌ایم که ستودنی است؛ به صورت مجزا برای برخی از ارزش‌های دینی، شخصیت‌های ادیان الهی و همچنین دین مبین اسلام کارهایی صورت گرفته که بنده ضمن قدردانی از کسانی که در این عرصه‌ها خودجوش عمل کرده‌اند باید بگویم که هیچ‌کدام از این کارها در طراز شخصیت‌های بزرگی که درباره آن‌ها این فیلم ساخته شده و در طراز اهداف بلند انقلاب اسلامی، نبوده است.  جا دارد که این نقیصه بزرگ جبران شود.

البته من اشکال کار را در متولیان فرهنگی کشور می‌بینم؛ در تصمیم‌گیران صداوسیما می‌بینم. اگر ما تشکیلات مسئولی به نام شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تدوین فرهنگ انقلابی و اسلامی داریم باید این شورا متولی این بخش از امور فرهنگی جامعه هم باشد و با بهره‌گیری از نخبگان حوزوی، دانشگاهی و ارائه نقشه راه و اولویت‌بندی در پرداخت به حوادث و چهره‌های مهم تاریخ اسلام و ادبیان الهی در این راستا برنامه‌ریزی و حرکت کنند؛ ما این را نداشته‌ایم و کارهایی که صورت گرفته بعضاً یا کارهای دلی و یا سفارشی بوده است و تشکیلات دولتی هم خیلی هنر کرده باشند حمایت‌های مالی کرده‌اند اما در این عرصه کار اساسی و ماندگار صورت نگرفته است.

ما این توان را داریم با استفاده از افراد اهل فن هم در حوزه تاریخ و هم جامعه‌شناسی، روانشناسی و علوم سیاسی بیاییم، نقشه راهی را تدوین کنیم که می‌خواهیم با ساخت مجموعه‌هایی با این اولویت‌ها جامعه را در نشر معارف دینی و تغذیه معنوی بر مبنای سیره انبیاء، اولیاء و ائمه‌اطهار تأمین کنیم. اگر این مهم صورت بگیرد حتی اگر توان مالی تشکیلات دولتی هم نتواند پاسخگوی هزینه‌های آن باشد افراد علاقه‌مند، عاشق معنویات و معارف دینی‌اند که حاضرند در این عرصه‌ها سرمایه‌گذاری و هزینه‌ها را تأمین کنند. 

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , امام حسن (ع) , امام رضا (ع) , ماه صفر , رجبی‌دوانی , پیامبر(ص) ,

چرا ابن عباسِ “تنهاترین سردار” را مثبت نشان دادند؟

*  تلویزیون سریال‌های مذهبی ماندگاری را در کارنامه‌اش دارد اما در این سال‌ها خیلی زمان و تمرکز خودش را روی کارهای آپارتمانی گذاشت که می‌آیند و می‌روند. اما کارهای دینی تاریخی فراموش شدند. حتی ساخت برخی از کارها هم آن‌طور که باید و شاید مورد حمایت قرار نگرفت مثل سریال “تنهاترین سردار” که در مورد امام حسن مجتبی(ع) ساخته شد. نظر شما در این باره چیست؟

اگرچه باز هم می‌گویم تقدیر می‌کنم از کسانی که خواستند در عرض ارادت به ساحت مقدس امام حسن مجتبی(ع) کاری کنند اما کاری که صورت گرفت بسیار ناقص، مخدوش و به نظرمن فاقد تأثیرگذاری مناسب بود. اولاً ساخت چهره خیالی به عنوان یک برده ایرانی در شام و محور قرار دادن او برای مسائل مربوط به دوران امامت امام حسن مجتبی(ع) کار اشتباهی بوده است. ثانیاً فاقد انسجام و برخورداری از متن و محتوای درست تاریخی بود. البته چون این فیلم جاذبه‌ای نداشت و همان اوایل هم که پخش می‌شد متوجه اشکالاتش شدم. مثلاً شخصیت عبیدالله بن عباس شخص بسیار مهمی از نظر تأثیرگذاری در سیاست امام حسن(ع) بود اینجا کاملاً برخلاف واقع مثبت جلوه داده شده بود.

فرد درستی به نظر می‌آمد حال آنکه او خیانت به امام زمان خودش کرده بود و باعث لطمه خوردن حکومت امام حسن(ع) و وقوع فاجعه کناره‌گیری فرزند پاک رسول‌الله از حکومت، خلافت و قدرت یافتن معاویه شد. لذا من معتقدم باید این سریال را کاملاً نادیده گرفت و ان‌شاءالله کاری مناسب بر مبنای منابع معتبر و هدفمند برای نشان دادن حقانیت و مظلومیت امام حسن مجتبی(ع) صورت بگیرد.

تلویزیون , صدا و سیما , سریال , امام حسن (ع) , امام رضا (ع) , ماه صفر , رجبی‌دوانی , پیامبر(ص) ,

می‌توانند “ولایت عشق” فاخرتری بسازند

* قبول دارید می‌توانستند درباره امام حسن مجتبی(ع) سریال بهتری از “تنهاترین سردار” که موثرتر و ماندگارتر شود، ساخته شود؟ حتی برخی اعقاد دارند بعضاً سریال‌هایی هم می‌توانند به روزتر شوند؟

* درباره سریال امام رضا(ع) هم اگرچه بهتر از سریال “تنهاترین سردار” بود اما فاقد جاذبه‌های لازم و نشان دادن همه ابعاد مهم دوران امامت امام(ع) بر مبنای منابع و اطلاعات موجود بود و می‌توان برای ساحت قدسی امام رضا(ع) و تأثیرات و برکات فراوان حضور آن حضرت در ایران کار فاخرتری ساخت که ماندگار شود و با گذشت سال‌ها و نمایش پی در پی هیچ‌گاه کهنه نشود. 

بعد از افتضاح برجام و چیزهایی که رئیس‌جمهور به پیامبر و امامان نسبت داد!

*  به نظرتان این نسل و جامعه و تحریف‌هایی که هر روز دین و عقاید مردم را نشانه می‌گیرد نیازمند چه سریال‌ها و چه مجموعه‌های نمایشی است. با توجه به اینکه سریال “سلمان‌فارسی” داود میرباقری شروع کرده و البته سریال حضرت موسی(ع) کماکان منتظر بودجه و حمایت است. تلویزیون چه کارهایی را برای آگاهی مردم نسبت به دین و اعتقادات‌شان باید بسازد؟

متأسفانه نه تنها امروز از طرف دشمن برای تخریب اعتقادات مردم و به خصوص نسل جوان فعالیت‌های گسترده‌ای را همچون گذشته شاهدیم، بلکه شاهد و ناظر فعالیت‌های وسیعی در فضای مجازی‌ایم. آن‌ها می‌خواهند ساحت مقدس ائمه‌اطهار و بزرگان دین ما را مخدوش جلوه بدهند. البته در این راستا می‌بینیم که برخی سیاسیون ناکام و دولتمردانی که در اثر اعتماد به دشمن سیاست‌های خود را شکست خورده و دست خود را خالی می‌بینند با کمال جسارت برای توجیه ناکارآمدی و ناتوانی خود و فریبی که از دشمن خورده‌اند می‌آیند و از اهل‌بیت مایه می‌گذارند.

ما به وضوح دیدیم بعد از افتضاح برجام، رئیس جمهور بارها با تحریف تاریخ و نسبت دادن موارد خلاف واقع به ساحت مقدس پیامبر اسلام، امیرمؤمنان و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) خواسته است ناکامی‌های خود را در رسیدن به اهدافی که از برجام داشتند به این صورت توجیه کند. و بگوید مثلاً اگر غربی‌ها و به خصوص آمریکا با ما عهدشکنی کردند و پیمان‌ها را به هم زدند، سابقه دارد؛ با پیامبر اسلام هم همین‌طور رفتار می‌کردند و پیامبر با وجود این اتفاقات باز هم با آن‌ها پیمان می‌بست.

یا امیرمؤمنان فرموده بود که من هرچه مردم بگویند و مردم بخواهند برای رهبری جامعه، مطیعم. به امام حسن(ع) نسبت صلح‌طلبی و سازش با دشمن می‌دهد و امام حسین(ع) را اهل مذاکره با دشمن جلوه می‌دهد. به خصوص که ایشان در کسوت و لباس روحانیت هم هست و ممکن است برخی مردم وقتی سخنان او را در ارتباط با اهل‌بیت می‌شنوند چنین تصور کنند اگر رئیس‌جمهور تجربه و موفقیتی در سیاست و کشورداری نداشته و حال و روز مملکت به این صورت درآمده فاقد تدبیر لازم برای اداره امور است.

حداقل به عنوان کسی که در کسوت روحانیت است نسبت به تاریخ و سیره اهل‌بیت آگاه است و آنچه بیان می‌کند درست است لذا ما وقتی در این جایگاه شاهد تحریف تاریخیم لازم است که فیلم‌های مناسبی برای بیان حقانیت و صلابت امامان و پیامبر بزرگوار ما و اینکه آنها تا چه حد برای اعتلای اسلام و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان تلاش می‌کردند و اگر جاهایی مجبور می‌شدند امتیازاتی بدهند نه به خاطر توان و قدرت دشمن بلکه به خاطر خیانت از داخل بوده است. 

می‌توانیم با فیلمسازی جلوی تحریف‌ها و تخیّل‌ها را بگیریم

اگر امام حسن(ع) خلافت را واگذار می‌کند و با معاویه مقابله نمی‌کند نه اینکه اهل صلح و سازش است و معتقد به جنگ با دشمن نیست بلکه به سبب خیانت مردم و پیوستن آن‌ها به دشمن، این تصمیم را می‌گیرد. منظور از مردم خواص و تأثیرگذاران در افکار عمومی است.  لذا می‌توان با ساخت چنین فیلم‌هایی بدون وارد کردن داستان‌ها و افراد تخیّلی در این فیلم‌ها آن حقایق را منعکس کرد و با این تحریف‌ها چه از بیرون و چه از داخل مقابله کرد.

باید سراغ کارگردانانی رفت که به ساخت چنین آثاری باور دارند

* شما خودتان به عنوان یک پژوهشگر و اندیشمند فکر می‌کنید برای جلوگیری از این تحریف‌ها کاری که تلویزیونی‌ها می‌توانند در دستور کار قرار دهند، چیست. بارها برخی از کارگردان‌ها گفته‌اند می‌ترسند به سراغ این آثار بروند. یا به عاقبت رستاخیز دچار می‌شوند و یا در جریان ساخت، آنقدر کم‌لطفی می‌بینند که پشیمان می‌شوند و یا بعضاً عقب‌نشینی می‌کنند و به سراغ ساخت این نوع آثار نمی‌آیند.

این مسئله دو طرف دارد؛ یکی اینکه کارگردان‌های توانمند و متعهد که خود به ساخت چنین آثاری باور دارند باید وجود داشته باشد و طرف دیگر سیاستگذارانی‌اند که از سوی کلیت نظام مسئول این کارند. اگر اینگونه باشد و همان‌طور که گفتم نقشه راهی داشته باشیم و وزارت ارشاد، صداوسیما، سازمان تبلیغات و سایر مراکز فرهنگی مسئول بر مبنای آن حرکت کنند، هم جلوی موازی‌کاری‌ها گرفته می‌شود و هم از اتلاف بودجه‌ در جاهای گوناگون جلوگیری می‌شود و هم دیگر کارگردان‌ها دغدغه تأمین بودجه و یا دست بردن در کاری که ساخته‌اند را نخواهند داشت.

چون وقتی سیاستگذاری شود و اعلام بشود که بر مبنای این اهداف و منابع باید ساخته شود دیگر این دغدغه‌ها برای کارگردان وجود نخواهد داشت. من معتقدم این شدنی است منتها تصمیم‌گیرنده باید کلیت نظام باشد که به نظر بنده شورای عالی انقلاب فرهنگی که رئیس صداوسیما هم عضو آن است و وزیر ارشاد و رئیس سازمان تبلیغات و مراکز دیگر حضور دارند باید آنجا بر مبنای خط مشی تعریف شده، محور قرار بگیرد و با تأمین بودجه مناسب این کارهای ارزشمند فرهنگی، این دغدغه‌ها برطرف شود. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«جعبه موسیقی» ولایت عشق را روایت می‌کند/ اجرای مریم نشیبا


به مناسبت شهادت امام رضا (ع) موسیقی سریال «ولایت عشق» با اجرای مریم نشیبا از برنامه «جعبه موسیقی» رادیو نمایش پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایتی ویژه از حضور رهبر انقلاب در «شبکه مستند» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه مستند «در لباس سربازی» روایتی ویژه از حضور رهبر انقلاب در جبهه‌ها از نخستین روزهای آغاز جنگ تحمیلی تا ترور ایشان در تیرماه سال ۶۰ از شبکه مستند پخش می شود.

به گزارش سینماپرس، «در لباس سربازی» به تهیه کنندگی و کارگردانی مهدی نقویان از این هفته در جدول پخش شبکه مستند قرار گرفته و پنجشنبه ها ساعت ۲۲ از شبکه مستند روی آنتن می رود.

در این مستند، برخی تصاویر، فیلم‌ها، اسناد و همچنین خاطرات شفاهی خودگفته‌ی آیت‌الله خامنه‌ای از دوران دفاع مقدس برای نخستین بار منتشر شده است.

«مسئولیت‌های نظامی آیت‌الله خامنه‌ای در سال‌های اول انقلاب»، «ممانعت ایشان از فروش هواپیماهای نظامی توسط دولت موقت»، «ماجرای حضور ایشان در جبهه‌ها و تشکیل ستاد جنگ‌های نامنظم با همراهی شهید چمران»، «ماجرای آزادسازی سوسنگرد» و… از موضوعاتی هستند که «در لباس سربازی» به آنها می‌پردازد.

مستند «در لباس سربازی» به همت مؤسسه‌ی پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای)، به‌مناسبت چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس و با همکاری شبکه‌ی یک سیما و مؤسسه‌ی فرهنگی- هنری شهید آوینی تهیه شده است و از این هفته پنجشنبه ها ساعت ۲۲ از شبکه مستند پخش می شود و  بازپخش آن روز بعد ساعت ۱۱ خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع