X

بایگانی آبان 27, 1399

دفتر سینمایی

مرور «منظر حقوقی آیت الله جوادی آملی» در شبکه چهار سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سی و چهارمین قسمت از فصل جدید از برنامه تلویزیونی«مصیر» کاری از گروه اجتماعی شبکه چهار سیما، یک‌شنبه ۲۵ آبان‌ماه با موضوع «منظر حقوقی آیت الله جوادی آملی» با اجرای محمدمهدی ابراهیمی نصر روی آنتن رفت.

به گزارش سینماپرس، فصل جدید برنامه تلویزیونی مصیر با هدف بازخوانی و نقد اندیشه متفکران اسلامی، به بررسی ابعاد فکری اندیشمندان بزرگی چون؛ آیت الله جوادی آملی، علامه طباطبایی، امام خمینی (ره) و… می‌پردازد و تا کنون به بررسی اندیشه‌های آیت الله مهدوی کنی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، شهید سید مرتضی آوینی، آیت الله سید منیرالدین حسینی، شهید سید محمدباقر صدر و آیت الله طالقانی پرداخته است.

مهمان این قسمت از برنامه، دکتر علی غلامی، استاد حوزه و دانشگاه، درباره مفروضات، مبانی، مبادی و منابع حقوق بشر در نگاه آیت الله جوادی آملی، گفت.

غلامی مفروضات حقوق بشر در منظر آیت الله جوادی آملی را بیان کرد: «من پنج فرض در نگاه ایشان را می گویم. یک، تفاوت حق و حکم است. حق را می توانیم استیفاء بکنیم یا نکنیم ولی حکم لازم است که رعایت شود. اینجا حقوق بشر ریشه در احکام دارد و قابل تخطی نیستند و باید اجرا کنیم. اگر حقوق بشر را بر اساس مصالح بشر تنظیم کنیم، عدول از آن معنادار نخواهد بود. دو، در وجود انسان طبیعت و فطرت وجود دارد که در تبیین حقوق بشر باید هر دو دیده شوند. طبیعت فرع و فطرت اصل است. سه، مبنای حق غایی است. اگر بالقوه باشد باید بالفعل کنیم، اگر بالفعل باشد باید مراقبت کنیم طبیعت غالب بر فطرت نشود. چهار، اعتقاد بر اینکه همه ابنا بشر وجوه مشترکی دارند. در اصل خلقت، روح، فطرت الهی مشترک و یکسان هستند. وجود فطرت منافاتی با اختیار ندارد. پنج، نظام حسن و قبح ذاتی و عقلی در جهان وجود دارد. فهم این نظام باعث می شود علل اتفاقات را می فهمیم. همچنین می توانیم نظام حقوقی ایجاد کنیم.»

غلامی مبانی حقوق بشر را توضیح داد: «مبنا یعنی جایی که از آن آغاز می کنیم. آیت الله جوادی آملی سه مبنا برای حقوق بشر بیان می کنند؛ حیات، آزادی و عدل.» غلامی مبنا خیات را تعرف کرد: «حیات حق است و وظیفه همگانی است. بنابراین اجازه خودکشی نداریم. حیات مادی داریم که بین نبات و حیوان و انسان مشترک است اما حیات معنوی مختص انسان است. جسم انسان تابع یک شرایطی است اما حیات معنوی تابع طبیعت نیست.» دکتر غلامی آزادی را توصیف کرد: «در بحث آزادی می گوییم که همه انبیا پیامبر آزادی هستند. آزادی اسلامی به این معناست که انسان از بندگی غیر خدا رها شود. نگاه غربی رهایی از بردگی هرکس حتی خداوند. اما واقعا نتیجه این نیست. ازادی تکوینی اختیاری است آزادی تشریعی می گوید حق برای خداست. شرط حیات طبیه آزادی است.» غلامی عدل را محدود کننده دو مبنای دیگر دانست: «عدل در عالم جاری است. عدل هر چیزی را سر جای خود قرار می دهد. خطوط عدل در جامعه این است که بین سه نیروی انسان تعادل ایجاد شود. اندیشه و علم، کشش و جذبه، دفع و رانش. عدل حسن ذاتی دارد. برقراری عدل به عهده حکومت نیست و به خواست مردم است.»

غلامی درباره مبادی حقوق بشر گفت: «در اینجا می خواهیم ببنیم اولین برون داد آن مبناها چیست. حقوق بشر دو پایه دارد. اول آنکه حق امر پایه دار است. بشر یکسری حقوق ذاتی ثابت دارد که رعایت آن سه اثر دارد. یک، منبع حق باید ثابت باشد. مکاتب غربی می گویند عرف و عادت مبنع حقوق بشر است. این منبع متغیر است و نمیتوان با آن حق ایجاد کرد. وقتی مقنن هستیم نباید به عرف توجه کنیم اما برای اجرا نیازمند عرف و عادت هستیم. دومین اثر این است که باید متناظر کل انسان باشد. نمیتوان روح را انکار کرد. سومین اثر این است که امور حسن و قبح ذاتی دارد. پایه دوم این است که لازمه حقوق بشر قانون اساسی بشر است. اما چنین چیزی ایجاد نشده است.»

غلامی منابع حقوق بشر را ذکر کرد: «منابع حقوق بشر یعنی باید برای تنظیم حقوق، مستقیم به آنها نگاه کرد و توجه داشت. یک، انسان یک گوهر ارزشمند است. دو، انسان موجود خداجوست. سه، انسان موجود جاودانه است. چهار، مقصد انسان آخرت است. پنج، انسان با هستی پیوند تکوینی دارد. شش، انسان حیثیت دوگانه دارد.» 

غلامی در پاسخ به اینکه آیا بشر را مسلمان در نظر میگیریم یا حقوق بشر را برای همه ادیان می خواهیم تشریح کرد: «بهترین استدلال این است که نمونه یک چیز را نشان دهیم. اکنون اندیشه غربی حقوق بشر تولید کرده است و قابل مشاهده است. اندیشه اسلامی هم تولید کرده است. در صدر اسلام حقوق بشری ایجاد شد. برون داد این بود که امیرالمومنین با یک یهودی در دادگاه بودند و قاضی یهودی را با اسم و ایشان با کنیه صدا کردند. امیرالمومنین اعتراض کردند و گفتند باید یکسان باشیم. مواردی شبیه این زیاد است. مردم جامعه ممکن است این حقوق تخطی کنند اما باید ببینیم پارادایم حاکمیت که مفسر، مقنن و مجری سیاست هاست، چطور برخورد میکند.» 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دو مدیر لابراتوارهای قدیمی سینمای ایران دارفانی را وداع گفتند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسعود کلانتری و کیهان خسروانی دو مدیر لابراتوارهای قدیمی سینمای ایران دارفانی را وداع گفتند.

به گزارش سینماپرس، محسن شمس خبر درگذشت مسعود کلانتری و کیهان خسروانی دو مدیر لابراتوارهای سینمای ایران را تایید کرد.

کیهان خسروانی از مدیران با سابقه لابراتوار بدیع به‌دلیل بیماری دارفانی را وداع گفت. استودیو بدیع قدیمی‌ترین لابراتوار خصوصی ظهور و چاپ فیلم‌های سینمایی در ایران بود.

این لابراتوار که نقش مهمی در سینمای ایران داشته‌است در اوایل سال ۱۳۹۳ به دلیل دیجیتالی شدن صنعت سینما تعطیل شد. کیهان خسروانی از اوایل دهه۶۰ مسیٔولیت فنی و مدیریت این مرکز را به عهده داشت.

خسروانی در مرحله اجرای طرح توسعه و تجهیز لابراتوار بدیع در دوره گذار فیلمسازی به عصر دیجیتال زحمات و دل‌سوزی بسیاری را متحمل شد. حتی پس از دوران توقف فعالیت‌های لابراتوار بدیع نیز برای واگذاری، انتقال، نصب و راه‌اندازی تجهیزات فنی لابراتوار در فیلمخانه ملی ایران، بسیار مسئولانه، مشتاقانه و دلسوزانه عمل کرد. 

مسعود کلانتری از بنیان‌گذاران استودیو (لابراتوار فیلمساز) در اثر ابتلا به بیماری کوید۱۹ در آمریکا دارفانی را وداع گفت.

از دهه‌ی ۱۳۶۰ با از رونق‌افتادن فیلم‌های تبلیغاتی و افزایش محصولات سینمای ایران، «شرکت فیلمساز» به یکی از اصلی‌ترین لابراتوارهای ظهور و چاپ فیلم‌های سینمایی بدل شد و به نوسازی و گسترش تجهیزات فنی پرداخت و تا پایان کارش  در کنار دیگر لابراتوار بخش خصوصی (لابراتوار بدیع) و دو لابراتوار فیلم بخش دولتی در وزارت ارشاد و صداو سیما لابراتواری معتبر و مکانی برای حضور همیشگی بسیاری از فیلمسازان تاریخ سینمای ایران بود.

فعالیت لابراتوارهای فیلم در سال‌های بین ۹۱ تا ۹۲  در دوران رشد فیلمسازی دیجیتال با فراز و نشیب‌هایی مواجه شد. و در نهایت نیز این لابراتوار و دیگر لابراتوار بخش خصوصی مجبور به توقف فعالیت‌های خود شدند.

فیلم «جدایی نادر از سیمین» از آخرین  فیلم‌هایی بود که خدمات لابراتواری آن در این مرکز انجام شد. در این سال‌ها مرحوم کلانتری در کنار بیژن جباری مسئولیت مدیریت لابراتوار فیلمساز را به عهده داشت.

با پیگیری‌های انجام شده در سال های ۹۵ و ۹۶ و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی تجهیزات فنی و قدیمی این دو لابراتوار فیلم خریداری و با هدف بهره‌برداری و نگهداری به فیلم خانه ملی ایران منتقل شد.

محل لابراتوار فیلمساز نیز با هدف حفظ و نگهداری بخشی از خاطره جمعی اهالی سینمای ایران، به‌همت مجید مسچی خریداری و پس از بازسازی هم‌اکنون به‌عنوان ساختمان اداری موسسه سینما شهر بهره‌برداری می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آماده همکاری : ‌آوا محمدزاده

کدکاربری :‌VH4642

آوا محمدزاده

آوا محمد زاده

آوا محمد زاده

متولد ۲۱ مهرماه ۱۳۹۳
از سال ۱۳۹۷ یعنی چهارسالگی دوره بازیگری را در #آکادمی بازیگریکودک_پانیذ (رکسانا خلوتی)آغاز کرد

و اکنون بعد از گذراندن دوره مقدماتی و میانی در حال گذراندن ترم تکمیلی ست
و زیر نظر خانم #فهیمه_محمدی بصورت خصوصی دوره حرکات فرم را گذرانده است
رزومه :
تئاتر ها
۱-شنل قرمزی (خانم محدثه حقیقی)
۲- خاله سوسکه(محدثه حقیقی)
۳-هزار و یکشب (ملیکا رضی)
۴- دومینو (سیروس کهوری نژاد)
۵- دزد لالایی ها (محدثه حقیقی)
فیلم کوتاه
۱- پریا ( منصوره رستمی )
۲- فیلم نیمه بلند مجلس کابوس ( هدی فلاح)
۳- پاپیون ( هاله جسمانی و چهرازی)
۴- صحنه (امیر مهندسیان)
سریال
۱-یکی بود یکی نبود ( مرضیه منصوری)
۲- خواب خانه ( آذربایحانی)
یک فیلم کوتاه و یک سریال انتخاب شده اما فعلا شروع نشده است.
مهارتها :
دیالوگ گویی با بیان دلنشین کودکانه خاص خودش
آوا از مادری عرب زبان خوزستانی و پدر آذری زبان بدنیا آمده و با این دو گویش آشنایی دارد
آشنایی با حرکات فرم ریتمیک

#دفترسینمایی
«ما در قبال پیشنهاداتی که در اینستاگرام به شما می شود مسیٔولیتی قبول نمیکنیم »
با ثبت نام در سایت
www.cinemaoffice.ir
اولین قدم را مطمیٔن بردارید.

دفتر سینمایی

آماده همکاری :‌حمید تنقطار

کد کاربری :‌by8666

حمید تنقطار

حمید تنقطار

حمید تنقطار

حمید تنقطار
متولد ٧ خرداد ٧٣
ساکن :تهران و گیلان
از هنرجویان موسسه کارنامه و همچنین هنر ارجمند و آکادمی افرا.
که افتخار شاگردی عزیزانی چون : داریوش ارجمندحسن خلیلی فر زنده یاد فرهاد پاکسرشتکاوه سجادی حسینی سیامک صفری و
کوروش نریمانی را داشته است.

تنقطار فعالیت هنری خود را از سال ١٣٨٧ با بازی در یک سریال تلویزیونی به کارگردانی فرهاد پورسعیدی شروع کرد. او تا به امروز در چندین تاتر صحنه ای و خیابانی نقش آفرینی کرده است. که از مهم ترین آنها نمایش تراژدیک مده آ نوشته اوریپید. و نمایش کمدی شپش به نویسندگی و کارگردانی کوروش نریمانی با با حضور سیامک صفری را در پرونده کاری خود داشته است.
او در حال حاضر برای بازی در چند فیلم کوتاه و بلند مد نظر قرار گرفته شده است. اما به دلیل کرونا کمی عقب افتاده است.

#دفترسینمایی
«ما در قبال پیشنهاداتی که در اینستاگرام به شما می شود مسیٔولیتی قبول نمیکنیم »
با ثبت نام در سایت
www.cinemaoffice.ir
اولین قدم را مطمیٔن بردارید.

دفتر سینمایی

«محمدجواد مرادی نیا» مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی راهبردی وزارت ارشاد شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکامی جداگانه مدیران کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی و دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی این وزارتخانه را منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، سیدعباس صالحی در حکمی علیرضا صدرالدینی را به عنوان مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی و محمدجواد مرادی نیا را به عنوان مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی راهبردی این وزارتخانه منصوب کرد.

در حکم سیدعباس صالحی خطاب به علیرضا صدرالدینی آمده است: «نظر به سوابق علمی، فرهنگی و تجربیات اجرایی جنابعالی و بنا به پیشنهاد معاون امور فرهنگی به موجب این حکم به سمت مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی منصوب می شوید.

امید می رود با استعانت از خداوند متعال و تعامل با نویسندگان، ناشران و اصحاب فرهنگ و هنر و بهره گیری از شخصیت های فرهیخته و صاحب نظر در جهت برنامه ریزی برای تولید، توسعه و ترویج آثار مکتوب گسترش فرهنگ مطالعه و پژوهش و ترویج کتاب و کتابخوانی با هدف رشد و ارتقای سطح معرفت، دانش و فرهنگ ایرانی اسلامی، موفق و موید باشید.»

همچنین در حکم سیدعباس صالحی خطاب به محمدجواد مرادی نیا آمده است: «نظر به سوابق علمی، فرهنگی و تجربیات اجرایی جنابعالی به موجب این حکم به سمت مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی راهبردی منصوب می شوید.

امید می رود با استعانت از خداوند متعال و بهره گیری از ظرفیت های موجود در جهت برنامه ریزی هدفمند بر مبنای سیاست های اعلام شده با هدف ارتقای سطح معرفت، فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی، موفق و موید باشید.»

پیش از این علی اصغر سیدآبادی عهده دار این مسوولیت در دفتر مطالعات و برنامه ریزی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اقتباس ادبی در سینما می‌تواند باعث شود بعد از تماشای یک فیلم مخاطب به‌سراغ خواندن کتابی که مورد اقتباس قرار گرفته شده هم برود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حبیب ایل‌بیگی قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی معتقد است که اقتباس سینمایی از رمان‌های پرفروش می‌تواند در تحول سینمای ایران نقش مهمی را ایفا کند.

به گزارش سینماپرس، هفته‌ای که پشت‌سر می‌گذاریم هفته کتاب و کتابخوانی است، سینما نیز با اینکه ساحتی جداگانه از ادبیات و نشر دارد با دنیای کتاب رابطه بسیار نزدیکی دارد به‌طوری که آثار برجسته سینمای جهان از رمان‌های بسیار موفق و پرفروشی ساخته شده است که فیلم‌های اقتباسی آن را نیز در زمره بهترین فیلم‌های دنیای سینما قرار داده است.

فیلم‌هایی مانند رستگاری در شائوشنگ که رتبه اول را در سایت‌هایی مانند IMDB به خود اختصاص داده است، ۲۰۰۱ یک اُدیسه فضایی بر اساس رمان آرتور سی. کلارک، پدرخوانده بر اساس رمان ماریو پوزو،  ارباب حلقه‌ها بر اساس مجموعه رمان‌هایی به همین نام از جی. آر. آر. تالکین، فیلم‌های هری پاتر و همین‌طور فیلم‌های جنگی بسیار زیادی که برای ساخت آنها خاطرات سربازان جنگ که به‌صورت کتاب بوده‌اند مورد استفاده قرار گرفته‌اند، تنها چند نمونه از سینمای اقتباسی را شامل می‌شود. بنیاد سینمایی فارابی نیز در سال جاری اقدام به برگزاری طرحی کرد که در آن از آثار سینمایی اقتباسی حمایت می‌شود، طرحی که از انتخاب کتاب و تهیه‌کننده تا نویسنده فیلمنامه و مراحل بعدی را مورد سنجش قرار داده است و در صورتی که بتواند در یک برنامه جامع عملیاتی شود یکی از برنامه‌ها و طرح‌های خوب سینمایی خواهد بود.

دراین‌باره با «حبیب ایل‌بیگی» قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی به گفت‌وگو پرداختیم تا ابعاد دیگر و نقاط قوت و ضعف احتمالی این طرح را بررسی کرده باشیم.

تولید فیلم اقتباسی باید به دغدغه سینماگران و مسئله نویسنده‌ها بدل شود

این مدیر سینمایی در ابتدا با اشاره به اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی برای سینماگران و فیلم‌سازان کشور بیان کرد: اقتباس سینمایی از آثار ادبی اتفاقی است که باید خیلی زودتر در سینما به‌صورت جدی دنبال می‌شد، البته این موضوع هرچند در همه دوران پیگیری شده است، اما وقتی به نتیجه می‌رسد که دغدغه سینماگران و فیلم‌سازان کشور و مسئله نویسنده‌های ما بشود و به زندگی حرفه‌ای سینمایی هر دو طیف ورود پیدا کند.
معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی در ادامه بیان کرد: در زمان حاضر ما شاهد انتشار ۳۰۰۰ عنوان کتاب هستیم که طبق آمار ۱۲۰۰ عنوان آن چاپ اول‌اند، اگر درصدی از آن هم قصه و رمان باشد باز هم تعداد زیادی کتاب در حوزه رمان و قصه خواهیم داشت.

همکاری خانه کتاب و ادبیات داستانی برای اقتباس ادبی

او افزود: واقعیت این است که هیچ فیلم‌سازی نمی‌تواند تمام آثار را بخواند و باید امکان دیگری فراهم بشود که سینماگر در جریان کتاب و رمان باشد تا بتواند آثاری را که ظرفیت کار اقتباسی را دارد، بشناسد و در صورت علاقه آن را برای تولید انتخاب کند، ما به این منظور با خانه کتاب و ادبیات داستانی صحبت کرده‌ایم تا ما را در جریان آثار تازه‌چاپ قرار بدهند، از سوی دیگر کارشناسان آثار و رمانی‌هایی را که پرفروش بودند، مورد بررسی قرار دادند تا آثاری را که مناسب اقتباس ادبی است، به ما معرفی کنند. همین‌طور کنار آن با مشورت نویسندگان و منتقدین ادبی به‌عنوان کارشناسان نشست‌های مقطعی داشته باشند تا در بهبود این پروسه به ما کمک کنند. این‌گونه ما هم در جریان حوزه چاپ و نشر قرار می‌گیریم و هم آثار خوب و مناسب برای اقتباس ادبی را می‌شناسیم تا بتوانیم به فیلم‌سازان پیشنهاد بدهیم.

ایل‌بیگی گفت: البته تکمیل این طرح به اراده تهیه‌کنندگان نیاز دارد تا کنار حمایتی که ما به‌عنوان بخش دولتی انجام می‌دهیم، بتوانیم در این حوزه تحولاتی را ایجاد کنیم و این فرهنگ گسترش پیدا کند.

خرید رایت آثار ادبی توسط فیلم‌سازان

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش خبر از خرید حق رایت آثار ادبی توسط تهیه‌کنندگان سینما داد و بیان کرد: پیشنهادهایی از سوی کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها دیده‌ایم که برگرفته از رمان‌ها بوده است و خوشبختانه این رویکرد، بعد از اجرای اولین طرح حمایت از فیلمنامه‌ اقتباسی میان آنها به وجود آمده است. به‌تازگی خبردار شدیم که سینماگران نسبت به خرید حقوق برخی آثار ادبی اقدام کرده‌اند که اتفاق بسیار خوبی است زیرا با این روش، مانند کمپانی‌های فیلم‌سازی در دنیا، حقوق (رایت) آثار جدید خریداری می‌شود و به این صورت کتاب مذکور توسط تهیه‌کننده برای تولید وارد مراحل ساخت می‌شود و فرد دیگری نمی‌تواند فرداروزی از روی آن کتاب ادعای تولید فیلم کند.

نقش مثبت سینمای اقتباسی در تحول فیلم‌های ایرانی و جذب مخاطب

قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره اینکه آیا این اتفاق می‌تواند مخاطب را به سینما برگرداند و فیلم‌ها را نسبت به قبل جذاب‌تر کند، ابراز کرد: این اقدام شاید به‌تنهایی نتواند سینمای ایران را دگرگون کند و مخاطب را به سینما برگرداند، اما می‌تواند اثرگذاری بسیار خوبی داشته باشد، این‌که کتابی که موردپسند مردم قرار گرفته است و توانسته به‌عنوان کتاب پرفروش و خوش‌خوان مورد استفاده قرار بگیرد و دستمایه تولید یک فیلم شود، می‌تواند اتفاق خوبی برای سینمای ایران باشد چرا که در سینمای ما، گاهی فیلمنامه‌ها بر  اساس قصه‌هایی که تاریخ مصرف‌شان تمام شده است نوشته می‌شود اما در کتاب‌ها، قصه‌هایی وجود دارد که شنیده نشده است و از این نظر رفتن به‌سمت آثار ادبی موفق این ویژگی را دارد که ما با داستان‌هایی با جزئیات و لایه‌های داستانی مختلف روبه‌رو هستیم که از اقبال هم برخوردار بوده‌اند.

برخی فیلمنامه‌ها الکن و فاقد جذابیت لازم است

در فیلمنامه‌ها، گاه با قصه‌هایی روبه‌رو هستیم که یا الکن است یا جذابیت لازم را ندارد، اما اقتباس از آثار موفق می‌تواند دست کارگردان را باز بگذارد تا فیلمنامه خوبی را از این دست آثار استخراج کند و فیلمی را با قصه روان و جزئیات لازم بسازد، بنابراین اقتباس ادبی در سینما تنها راه نجات سینمای ایران و بازگرداندن مخاطب نیست، اما می‌تواند در تحول آن نقش مثبتی ایفا کند.

ایل‌بیگی درباره جایگاه اقتباس ادبی دفاع مقدس و ادبیات جنگ در سینما بیان کرد: آثار ادبی دفاع مقدس خوشبختانه از نظر کمی و میزان تولیدات جایگاه بسیار خوبی را دارد و ما دستمان برای اقتباس ادبی از آثار دفاع مقدسی باز است. امسال با حمایت بنیاد سینمایی فارابی فیلم سینمایی «دسته دختران» (نام موقت) با تکیه بر رمان‌های مختلف دفاع مقدسی در حال ساخت است.

فارابی بحث تولیدات اقتباسی سینمای دفاع مقدس را در برنامه خود دارد و ما معتقدیم که از این راه می‌توان با بهره‌مندی از این آثار، فیلم‌های جدیدتر و جذاب‌تری را برای سینمای دفاع مقدس تولید کرد. در زمان حاضر نیز رمان «شطرنج با ماشین قیامت» نوشته حبیب احمدزاده و با موضوع دفاع مقدس نیز یکی از رمان‌هایی است که در طرح حمایت از تولید فیلم‌های اقتباسی برگزیده و برای ساخت تصویب شده است.

او گفت: به‌دنبال اولین فراخوان طرح حمایت از تولید فیلم‌هایی که در بهار امسال به اجرا درآمد و نتایج آن در ماه شهریور، رسانه‌ای شد، مقرر شد این طرح با هدف ارتقای فیلمنامه‌نویسی اقتباسی در سینمای ایران، هر ۶ ماه یک بار به اجرا دربیاید و دومین فراخوان این طرح هم در ماه گذشته از سوی دبیرخانه «طرح حمایت بنیاد سینمایی فارابی از تولید فیلم اقتباسی» منتشر شد و در آن اعلام کردیم که مهلت شرکت در طرح و ارائه کتاب جهت اقتباس از سوی تهیه‌کنندگان سینمای ایران (مطابق با قواعد فراخوان اول) پایان آذر  ۱۳۹۹ خواهد بود.

در طرح اقتباس ادبی سینما و کتاب یکدیگر را تبلیغ می‌کنند

ایل‌بیگی در پایان متذکر شد: اقتباس ادبی در سینما می‌تواند باعث شود بعد از تماشای یک فیلم مخاطب به‌سراغ خواندن کتابی که مورد اقتباس قرار گرفته شده هم برود و این‌گونه به بالارفتن میزان مطالعه نیز کمک صورت می‌گیرد و به‌تعبیری این دو زمینه، مکمل و نوعی ابزار تبلیغی برای یکدیگر خواهند شد، این برنامه‌ریزی برای جدی گرفته شدن اقتباس، باعث می‌شود سینمای ما از حالت مرسوم سینماگر/مؤلف نیز خارج شود و اقتباس جایگاه ویژه‌ای در چشم‌انداز آینده سینمای ایران به خود اختصاص دهد.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سواد رسانه‌ای وقتی شکل می‌گیرد که مصرف کننده رسانه و تولید کننده پیام رسانه‌ای به حقوق اجتماعی و اخلاق اجتماعی توجه کند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در سخنانی تصویری در آیین پایانی سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: تفکر رسانه‌ای مبتنی بر تفکر اجتماعی است و سواد رسانه‌ای وقتی شکل می‌گیرد که مصرف کننده رسانه و تولید کننده پیام رسانه‌ای به حقوق اجتماعی و اخلاق اجتماعی توجه کند. حقوق اجتماعی را هم در تولید، هم در توزیع و هم در مصرف رسانه‌ای مورد توجه و تعلق خاطر خود قرار دهد؛ بنابراین جوهره سواد رسانه‌ای تفکر است.

به گزارش سینماپرس، سیدعباس صالحی با تاکید بر این مطلب افزود: رسانه در زندگی انسان‌ها همزاد با زیست اجتماعی بشر است و در طول دوره‌های مختلف تاریخ زندگی اجتماعی انسان، دوره‌های مختلفی را در رسانه‌ها داشته ایم. رسانه‌های سنتی که تاریخ قدیمی‌تری دارند مشابه خطابه و کتاب. رسانه‌های مدرن هم مانند روزنامه‌ها مطبوعات، رادیو و تلویزیون و… است.  

رسانه‌های جدید کاربر محور است

وی در عین حال تصریح کرد: اکنون ما در دوره رسانه‌های عصر جدید هستیم. این دوره جدید یک زیست بوم تازه‌ای را به زندگی انسان داده است که رسانه‌های عصر جدید با رسانه‌های پپیشین تفاوت قابل توجهی داشته و دارد. رسانه‌های عصر جدید رسانه‌هایی هستند که بیش از آن که مخاطب محور باشد کاربر محور است و هر کاربر برای خود یک رسانه است. ضریب نفوذ رسانه‌های جدید قابل مقایسه با رسانه‌های سنتی و حتی رسانه‌های مدرن نیست.  

صالحی تاکید کرد: هم از زاویه زمان و هم در تولید ما شاهد این هستیم که رسانه‌های عصر جدید برای خود زمان و موقعیت تعطیل و توقف در تولید نمی‌شناسد. رسانه‌های عصر جدید در حوزه مصرف هم تفاوت‌های قابل توجهی با رسانه‌های ما قبل خود پیدا کرده اند. ساعاتی که کاربران رسانه‌های عصر جدید در فضای این رسانه‌ها می‌گذرانند قابل مقایسه با گذشته نیست. ساعت‌های متوالی و فراوانی را ما در فضای رسانه‌های جدید مشاهده می‌کنیم که کاربران حضور دارند.  

وی تصریح کرد: بنابراین ضریب نفوذ رسانه‌های جدید ضریب نفوذ قابل توجهی است. هم از منظر زمان تولید و زمان مصرف و هم از زاویه‌های متعدد دیگر. از جمله در رسانه‌های جدید شاهد لایه‌های متعدد اثرگذاری هستیم. اگر در رسانه‌های کلاسیک و رسانه‌های مدرن متن و لایه‌های سفید و پنهان، فاصله زیادی با هم داشتند و بخش قابل توجهی از پیام منتقل شده توسط متن اتفاق می‌افتاد اکنون سفیدی‌های حوزه پیام در فضای رسانه‌های جدید به اندازه نوشته‌های آن موثر است؛ یعنی ما لایه‌های پنهان رسانه‌ای جدید را به اندازه لایه‌های آشکار، صاحب تاثیر و گاهی بیشتر در تاثیر مشاهده می‌کنیم.  

رسانه‌های عصر جدید رسانه‌های تعاملی و اشتراکی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: همچنین به این نکته در رسانه‌های جدید می‌توان توجه کرد که رسانه‌های عصر جدید به جای رسانه‌های تک ارتباطی، رسانه‌های اشتراکی و رسانه‌های تعاملی است. این تعاملی بودن و مشارکت گرا بودن رسانه‌های جدید طبعا تفاوت قابل توجهی را در نوع اثرگذاری و نوع نفوذ این رسانه‌ها ایجاد کرده است.  

صالحی ادامه داد: بنابراین این نکاتی که مطرح شد که ما در یک دوره جدید عصر رسانه‌ای هستیم که تفاوت زیادی با رسانه‌های کهن و رسانه‌های مدرن داشته و دارد، به ما یک زیست بوم جدیدی را در فضای رسانه نشان می‌دهد و اهمیت آن را از زاویه‌های مختلف عرضه می‌کند.  

امروز رسانه یک نهاد چند جانبه است

عضو شورا یعالی انقلاب فرهنگی افزود: امروز رسانه تنها یک حاشیه زندگی انسانی نیست بلکه یک نهاد چندجانبه موثر است. از یک سو یک نهاد هویتی است. امروز رسانه‌ها در بسیاری از جوامع، مشابه خانواده و در برخی همپای خانواده و در بخشی هم بیش از خانواده در هویت‌سازی فردی و جمعی موثر است.  

وی تصریح کرد: رسانه دیگر یک نهاد در کنار دیگر نهادهای زندگی اجتماعی نیست بلکه یک نهاد کانونی هویت ساز فردی و جمعی است. همچنین یک نهاد مهم و اساسی تمدنی است. یعنی ما اگر بحث تعامل تمدن‌ها یا احیانا ستیزها و جنگ‌های تمدن‌ها را با هم داشته و داریم بخش قابل توجهی از این تعامل و یا درگیری و یا ستیز و جنگ بر دوش رسانه‌های عصر جدید است که ارزش‌ها هنجارها و باورها و رفتارهای خودشان را در تعامل و یا تقابل مطرح می‌کنند.  

رسانه در عصر جدید یک نهاد فراملی است

صالحی ادامه داد: بنابراین رسانه تنها و تنها در عصر جدید یک نهاد ملی نیست بلکه یک نهاد فراملی است که به نحوی در این تعامل تمدنی و تعامل بین ملل نقش گذار و اثرگذار است. همچنین رسانه‌های عصر جدید یک نهاد توسعه‌ای است. به این معنا که توسعه‌های اقتصادی، توسعه‌های آموزشی و علمی و توسعه‌های فرهنگی و اجتماعی بر دوش رسانه‌های عصر جدید است و بخش قابل توجهی از توسعه دولت‌ها و ملت‌ها بر دوش رسانه‌های عصر جدید است و رسانه بال توسعه و مبنای تحرک توسعه‌ای یک جامعه و یک دولت توسعه گرا است.  

وی در عین حال تصریح کرد: بنابراین وقتی ما از رسانه‌های عصر جدید صحبت می‌کنیم صرفا به یک حاشیه زندگی توجه نمی‌کنیم بلکه رسانه از این ابعاد و مشابه این ابعاد نقش کانونی در زندگی فردی و جمعی ما در شرایط جاری و شرایط آینده دارد.  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان تصویری خود گفت: این مقدمات اهمیت این مطلب را می‌رساند که ما بیش از پیش باید به رسانه در عصر جدید توجه کنیم و سواد رسانه‌ای یکی از ملزومات این توجه است. سواد رسانه‌ای مقوله‌ای است که صرفا مربوط به کسانی که باسواد هستند، نمی‌شود. یا به معنای اینکه صرفا خواندن و نوشتن می‌دانند. حتی آن‌هایی که خواندن و نوشتن هم بلد نیستند به سواد رسانه‌ای نیازمند هستند تا بتوانند با زندگی و فضای جدید ارتباط درستی برقرار کنند. وقتی از سواد رسانه‌ای صحبت می‌کنیم شبیه سواد در حوزه‌های رایج، پایه‌ها و سطوحی دارد. به این معنا که یک سواد پایه و ابتدایی، میانی و سواد عالی دارد. باید برای همه این سطوح سواد داشت. هم سواد پایه برای همگان و هم سواد میانی برای اقشار متوسط و میانی جامعه که درگیر با فضاهای رسانه هستند و هم سواد عالی برای نخبگانی که می‌خواهند و می‌توانند در عرصه رسانه‌های جدید تاثیرگذاری‌های جدی‌تری داشته باشند.  

تفکر رسانه‌ای را باید جایگزین مصرف رسانه‌ای کرد

صالحی ادامه داد: اگر ما از سواد رسانه‌ای صحبت می‌کنیم سواد رسانه‌ای مبتنی بر تفکر رسانه‌ای است. در حقیقت ما دو فضا داریم که متفاوت از هم هستند. فضایی که صرفا به مصرف رسانه‌ای فکر می‌کند و فضایی که به تفکر رسانه‌ای فکر می‌کند.  

وی تاکید کرد: تفکر رسانه‌ای را باید جایگزین مصرف رسانه‌ای کرد و تفکر رسانه‌ای چند لایه دارد که همه این لایه‌ها را باید با هم به پیش برد. لایه نخست تفکر انتقادی است. تفکر انتقادی تفکری است که در هنگام تولید و مصرف رسانه به نقد و پالایش فکر می‌کند. این که این پیام از چه منبعی است و چه اتقان و چه صحتی را با خود به همراه دارد و نکاتی از این قبیل. اینکه هر پیامی را بدون پالایش مورد توجه و مورد پذیرش و مورد نشر و بازنشر قرار نمی‌دهد.  

صالحی تاکید کرد: لایه دوم این تفکر، تفکر خلاقانه است. تفکر خلاقانه این است که هم در تولید و هم در مصرف رسانه‌ای به جذب و رویش فکر کند. اینکه چگونه می‌توان پیام را از فضای بسیطی که دارد به فضای ترکیبی‌تر و تحلیلی‌تر پیش ببرد. کسانی که در مصرف رسانه‌ای و یا تولید رسانه‌ای صرفا به آنچه دریافت کرده‌اند اکتفا می‌کنند و از خلاقیت بهره‌مند نیستند طبیعتا به واسطه فاصله داشتن از تفکر خلاقانه، سهم مناسبی از سواد رسانه‌ای نخواهند داشت.  

وی ادامه داد: نکته سومی که در ساحات تفکر رسانه‌ای اهمیت دارد، تفکر هنرمندانه است. سواد رسانه‌ای وقتی از سطوح پایه تا سطوح عالی شکل می‌گیرد که قرین باشد با یک خلاقیت و تفکر هنرمندانه. اینکه بتواند آرایش مناسبی را در انتقال پیام داشته باشد.  

صالحی تصریح کرد: نکته آخر اینکه تفکر رسانه‌ای مبتنی است بر تفکر اجتماعی. سواد رسانه‌ای وقتی شکل می‌گیرد که مصرف کننده رسانه و تولید کننده پیام رسانه‌ای به حقوق اجتماعی و اخلاق اجتماعی توجه کند. حقوق اجتماعی را هم در تولید و هم در توزیع و هم در مصرف رسانه‌ای مورد توجه و تعلق خاطر خود قرار دهد. بنابراین جوهره سواد رسانه‌ای تفکر است و تفکر وقتی شکل می‌گیرد و به ثمر می‌نشیند که این ابعاد مختلف در حوزه رسانه هم در تولید و هم در مصرف به وجود آید.  

وی در ادامه گفت: همانطور که اشاره کردم مسئله تفکر و سواد رسانه‌ای در لایه‌های مختلف مطرح است. از سواد پایه برای عامه مردم و برای همه ۸۰ میلیون جمعیت مخاطب رسانه‌های ایرانی و میلیاردها مخاطب انسانی در کره زمین. از آن سطوح تفکر رسانه‌ای و سواد رسانه‌ای در ابعادی که مطرح شد قابل طرح است تا نخبگان و افراد عالی که در حوزه رسانه‌های جدید به عنوان مولدان عرصه رسانه، کار و فعالیت می‌کنند.  

صالحی در پایان بر مسئولیت‌هایی که در حوزه سواد رسانه‌ای داشته و داریم تاکید کرد و گفت: این مسئولیت‌ها صرفا بر دوش یک بخش، یک نهاد و یک وزارتخانه نیست. سواد رسانه‌ای را باید در فضاها و ابعاد مختلف مورد تعلق خاطر قرار داد. البته مسئولیت‌های حاکمیتی وجود دارد که نهادهای حاکمیتی به آن تعلق خاطر داشته و دارند. همچنین مسئولیت‌های سازمانی وجود دارد که نهادهایی مثل آموزش و پرورش، آموزش عالی، سازمان صدا و سیما و… به آن باید توجه کنند. در کنار آن، مسئولیت‌های جمعی و اجتماعی ما هم در سواد رسانه‌ای فراوان است؛ هم نهاد خانواده و هم رسانه‌های جمعی عمومی ما مسئولیت این را داشته و دارند که در حوزه سواد رسانه‌ای بیش از گذشته فعال باشند.  

وی گفت: در پایان از کسانی که در گذشته این همایش را برگزار کردند، سپاسگزارم و نتایج آن همایش‌ها مسیری را به وجود آورده که همایش سوم برگزار شود. از هیات و دبیر علمی و همچنین از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال سپاسگزارم که این فرصت اندیشیدن و رهیافتن به راهبردهای بهتر و موثرتر برای گسترش و تعمیق سواد رسانه‌ای را فراهم کرده اند.  

گفتنی است سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، ۱۷ آبان ۱۳۹۹ با میزبانی دانشگاه امام صادق (ع) و با همت مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال به صورت مجازی شروع شده و در ۱۰ روز گذشته ۵ نشست تخصصی مرتبط با آن با حضور صدها متخصص و علاقه‌مند حوزه ارتباطات و سواد رسانه‌ای برگزار شده است. در این نشست‌ها بیش از ۲۰ مقاله برگزیده همایش توسط پژوهشگران ارایه شده است.  

همچنین یادآور می‌شود، اولین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در آبان ۱۳۹۵ و دومین همایش در آبان ۱۳۹۷ برگزار شده است.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

می‌دانستیم استاد این بار به خانه برنمی‌گردد


«من به‌ عنوان یک پزشک قلب همان ابتدای کار فهمیدم شرایط بسیار بحرانی‌ است و این بار با همه دفعات قبلی فرق می‌کند. حدس می‌زدیم استاد این بار مرخص نشود و این حقیقت تلخی برای همه ما بود.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خرچنگ» به «بیلبائو زینبی» راه یافت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: انیمیشن «خرچنگ» به کارگردانی شیوا صادق‌اسدی به بخش مسابقه رسمی فیلم‌های کوتاه شصت‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند و کوتاه بیلبائو، زینبی کشور اسپانیا راه یافت.

به گزارش سینماپرس، انیمیشن ۱۱ دقیقه‌ای «خرچنگ» روز ۲۵ آبان ۱۳۹۹ (۱۵ نوامبر ۲۰۲۰) به همراه چند فیلم کوتاه دیگر از بخش مسابقه رسمی در ساعت ۱۶:۳۰ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سینما به نمایش در آمد.
«خرچنگ» از تولیدات سال ۱۳۹۸ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که نهمین حضور بین‌المللی خود را در جشنواره بین‌المللی فیلم مستند و کوتاه بیلبائو، زینبی تجربه می‌کند.
این جشنواره یکی از جشنواره‌های معتبر فیلم اروپا در زمینه فیلم‌های مستند و کوتاه به شمار می‌رود که واجد شرایط اسکار، بفتا، گویا و مورد تایید فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های تهیه ‌کنندگان فیلم (فیاپف) است و هر ساله برنده جایزه بزرگ آن برای رقابت جایزه اسکار معرفی می‌شود.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیش‌تر نیز در سال ۲۰۱۸ با انیمیشن «مثل یک پروانه روی قلب» به کارگردانی مریم خلیل‌زاده در بخش ویژه مروری بر آثار کارگردانان زن ایرانی و در سال ۲۰۱۶ با فیلم «پدربزرگ» به کارگردانی شیوا صادق‌اسدی تنها فیلم ایرانی راه‌یافته به پنجاه‌وهشتمین دوره این جشنواره حضور داشته‌ است.
شیوا صادق‌اسدی کارگردان و تهیه کننده فیلم «یال و کوپال» در سال گذشته نیز توانست در بخش رسمی فیلم کوتاه همین جشنواره حضور داشته باشد.
شصت‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند و کوتاه بیلبائو، زینبی از ۲۳ تا ۳۰ آبان سال ۱۳۹۹  (۱۳ تا ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰) در شهر بیلبائوی کشور اسپانیا برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یادبود حسن کسایی هنرمند نی نواز در رادیو فرهنگ


بهروز رضوی این بار در برنامه «با فرزانگان فرهنگ» رادیو فرهنگ روایتگر داستان زندگی حسن کسایی استاد موسیقی و نوازنده نی و سه تار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع