X

بایگانی آذر 10, 1399

دفتر سینمایی

حسینی: کم‌کاری ما نسبت به قهرمانان ملی نیازمند کار بیشتری است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون امور هنری وزیر ارشاد با محکوم کردن ترور شهید محسن فخری‌زاده از تلاش برای تولید چند اثر هنری با موضوع قهرمانان ملی کشور از جمله شهید قاسم سلیمانی تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش سینماپرس، سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با مهر ضمن محکوم کردن ترور شهید محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان بیان کرد: به اعتقاد من ترور از جُبن و حقارت کسانی می‌آید که اقدام به انجام این عمل دشمنانه می‌کنند. قطعاً اگر ترسی در کار نبود، اگر تنگ چشمی و تنگ بینی در میان نبود اصلاً هیچ کسی به فکر طراحی چنین اقدام غیرانسانی برای خادمان کشور نمی‌افتاد.

وی افزود: ترور شهید محسن فخری‌زاده به عنوان یکی از دانشمندان هسته‌ای کشورمان واقعه بسیار دردناک و سختی بود که همه را متاثر کرد و من هم به‌عنوان یک شهروند ایرانی فارغ از مسئولیت‌های دولتی که به عهده دارم از ترور این شهید بزرگوار به عنوان یکی از دانشمندان بزرگ کشورم غمگین و معزا بوده و از خداوند مهربان برای این خادم عزیز ملت ایران آرزومند رفیع‌ترین درجات الهی هستم.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارزیابی خود از دستاوردهای هنرمندان کشورمان در تولید آثار فرهنگی هنری با محتوای «شهدای ترور» در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی توضیح داد: من بر این باورم با تمام تلاش‌ها و کوشش‌هایی که برای خلق آثار ماندگار هنری توسط هنرمندان صورت گرفته، باید به عنوان اهل هنر سهم بیشتری را برای معرفی قهرمانانمان بگذاریم. چرا که هنر زبان گویای مستغنی از ترجمه است و می‌تواند یکی از موثرترین راه‌ها برای معرفی دلاوران و قهرمانان این سرزمین باشد. البته که این باور را هم نباید داشته باشیم که قهرمانان ما بسیار محدود و انگشت شمار هستند، چرا که به قول مرحوم قیصر امین پور: «در این چمن که ز گل‌های برگزیده پُر است / برای چیدن گل، انتخاب لازم نیست»

کم‌کاری‌هایی که برای معرفی قهرمانان ملی شد

حسینی گفت: در تمام وقایعی که طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی افتاد ما در صنوف و صفوف مختلف قهرمانانی داشتیم که برای پرداختن به هر کدام فرصت‌های زیادی توسط هنرمندان ما وجود داشت. مگر آتش‌نشانان ما در حوادث کم کار کرده‌اند؟ مگر قهرمانان سلامت ما در همین ایام کرونایی کارهای کمی انجام دادند؟ مگر دستاوردهای پزشکی و طبی و ابداع روش‌های درمانی کم بودند؟ مگر قهرمانان ملی ما در عرصه هسته‌ای، دفاعی و جریان دفاع مقدس از تعداد کمی برخوردار بودند؟ من بر این باورم هرچه قدر برای نشان دادن تلاش و کوشش قهرمانان فعالیت‌های مختلفی انجام دهیم کمک قابل توجهی برای معرفی این عزیزان کردیم. اتفاقاً همین شرایط است که می‌تواند تصویر بی‌دریغ تر و کامل‌تری از دلاوران ایرانی را به خودمان و جهان نشان دهد.

این کارشناس مسائل فرهنگی-هنری در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره نحوه ورود و کیفیت فعالیت‌های فرهنگی هنری داخل کشورمان در بحث روایت‌سازی هنری و رسانه‌ای درباره سرداران و قهرمانان ملی قربانی ترور از جمله شهید سپهبد قاسم سلیمانی، شهید محسن فخری‌زاده و افراد مشابه دیگر نسبت به رسانه‌های خارجی و معاند، تصریح کرد: من هم در بخش قبلی با زبان خودم به این پرسش جواب دادم که جبران این کم‌کاری ما نسبت به قهرمانان ملی نیازمند کار بیشتری است.

وی افزود: البته ما در برخی از رویدادها و اتفاقاتی چون شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی تلاش کردیم تا نسبت به تولید محتوای متناوب کارهایی را انجام دهیم که در این راستا نگارش چند نمایشنامه با این موضوع در حال انجام است. اما در راستای پرسشی که مطرح شد باید بگویم در عین حالی که به این موضوع می‌پردازیم باید به این موضوع نیز دقت کنیم تا آنچه در این راستا صورت می‌گیرد، نباید در لایه شعاری بودن خود باقی بماند. بلکه باید باورمندانه به این نوع فعالیت بپردازیم.

در همین جشنواره موسیقی نواحی، هنرمندی از ولایت کرمان زادگاه سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی وقتی قطعه خود را به پایان رساند، به عوامل اجرایی گفت: «می‌خواهم قطعه‌ای را برای شهید سلیمانی بخوانم». این یعنی یک امر باطنی و کاملاً باورمندانه که بدون هیچ توصیه‌ای منجر به خلق اثری می‌شود که جز کرنش و ستایش نسبت به آن اجرا، نمی‌توان حس دیگری داشت معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: به طور حتم وقتی این باور به وجود آمده و در میان هنرمندان ما گسترش یابد قطعاً در لایه‌های مختلف اجتماعی منجر به تولید و آفرینش‌های هنری ماندگار در بحث روایت سازی می‌شود. به عنوان مثال در همین جشنواره موسیقی نواحی که پشت سر گذاشتیم، هنرمند عزیزی از ولایت کرمان زادگاه سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی وقتی قطعه خود را به پایان رساند، به عوامل اجرایی گفت: «می‌خواهم قطعه‌ای را برای شهید سلیمانی بخوانم». این یعنی یک امر باطنی و کاملاً باورمندانه که بدون هیچ توصیه‌ای منجر به خلق اثری می‌شود که به قدری تلفیق دقیق و زیبایی با موسیقی و عاطفه سرشارِ هنرمند داشت که جز کرنش و ستایش نسبت به آن اجرا، نمی‌توان حس دیگری داشت. اتفاقاً یکی از کارهایی که می‌تواند در ماجرای تخصیص بودجه و ماجراهایی مرتبط با آن مورد توجه قرار گیرد تولید آثار شاخص و الگو است که می‌توانند برانگیزاننده توجه‌ها برای پرداختن به یک موضوع خاص باشد، خواهد بود.

آغاز تولید یک پروژه ملی با موضوع شهید حاج قاسم سلیمانی

حسینی تاکید کرد: چندی پیش در آماری که پیرامون حوزه هنرهای نمایشی مطالعه کردم، متوجه شدم در حجم تولیداتی که در این عرصه شکل گرفته، موضوعات مربوط به حوزه دفاع مقدس در رده بندی موضوعی از درجه و رتبه قابل قبولی برخوردار بوده‌اند. این یعنی توجه و حساسیت به موضوعات ویژه در هنرمندان عزیز کشور هست. پس ما نیز باید کمک کنیم تا آثار شاخص و تراز اول در این گونه‌ها پدید آمده و به مرحله اجرا برسد و دقیقاً اینجاست که ما باید نقش فعالانه و مسئولانه خودمان را بهتر ایفا کنیم.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اقدامات مجموعه‌های مختلف معاونت هنری در آستانه سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی توضیح داد: مجموعه اقدامات معاونت هنری در یک سال گذشته تشکیل شده از فهرست پرشماری فعالیت و پروژه در حوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی، موسیقی و تئاتر بوده که بخشی از آنها در قالب تندیس، پرتره، سردیس و مجسمه، قطعه موسیقایی و آثار نمایشی در جشنواره‌های هنرهای تجسمی فجر، موسیقی فجر پیش روی مخاطبان قرار گرفت. به طور کلی فکر می‌کنم در هر حوزه تخصصی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نزدیک به ۱۰ مورد اتفاق و کار با محوریت و موضوع شهید سلیمانی اجرا شد. البته در این راه اولین رویکرد ما این است که فعالیت هنری برای نشان دادن رشادت سرداران ایران به یک یا دو سال پیاپی کفایت نشود و ما این امور را به عنوان یک امر جاری مورد توجه قرار دهیم که رئوس آن بعد از نهایی شدن اعلام عمومی می‌شود.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته برای اولین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی قطعه بلند موسیقایی را در نظر گرفته شده است که امیدواریم تا پایان امسال آماده و نهایی شود. در حوزه نمایش هم نمایشنامه‌هایی در حال نگارش و تهیه است. این در حالی است که در حوزه تجسمی نیز برنامه‌هایی در حال طراحی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک بانوی مجسمه‌ساز جوان درگذشت + نمونه آثار


هُدی زرباف، هنرمند مجسمه‌ساز و چند رسانه‌ای به علت بیماری در سن ۳۸ سالگی از دنیا رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش اقتدار هوایی کشور در کانال اردوی «شبکه سحر» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «نبردهای تامکت» نبرد نابرابر جنگنده های عراقی با خلبانان ایرانی را در کانال اردوی شبکه سحر به تصویر می کشد.

به گزارش سینماپرس، مستند «نبردهای تامکت» روایت گروهی از خلبانان قهرمان اف ۱۴ هشت سال دفاع مقدس است که در حفاظت و پاسداری از آسمان کشور  
با بمب افکن های عراقی متجاوز به حریم آسمان کشور و یا خلیج فارس با جانفشانی به مقابله پرداختند.
صرفه جویی خلبانان ایرانی در استفاده از شلیک موشک در درگیری های هوایی در شرایط تحریم ها و نیز پیروزی قهرمانان کشور علی رغم مجهز بودن عراقی ها به هواپیماهای ساخت شوروی و فرانسه از نکات بارز و قابل توجه این مستند است که به تصویر کشیده خواهد شد.
این مستند سه قسمتی با تلاش محمد شکیبانیا نگارش و کارگردانی شده و تولید شبکه مستند است.
«نبردهای تامکت» با زبانگردانی محسن محسنی سه شنبه ها ساعت ۱۴ به وقت تهران به مدت ۲۵ دقیقه از کانال اردوی شبکه سحر پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای اپرای «عروسک پشت پرده» با الهام از صادق هدایت


اپرای «عروسک پشت پرده» با الهام داستان از اثر صادق هدایت در اپرای سلطنتی دانمارک اجرا می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مسیر سینما از نمایش خانگی جداست و تاثیرگذاری چندانی روی یکدیگر ندارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سید امیر سیدزاده گفت: همیشه مسیر تولید و پخش آثار نمایش خانگی از سینما جدا بوده است و اثرگذاری زیادی روی یکدیگر ندارند.

به گزارش سینماپرس، امیر سیدزاده تهیه‌کننده سینما درباره وضعیت تولیدات هنری در شبکه نمایش خانگی و اثرگذاری آن روی سینما و مخاطب، در گفت و گو با خبرنگاران جوان، گفت: مجوزهای تولیدات این روزها در شبکه نمایش خانگی مربوط به قبل بوده و جدید نیست. در کل، همیشه مسیر سینما از نمایش خانگی جداست و تاثیرگذاری چندانی روی یکدیگر ندارند؛ چون در نمایش خانگی به صورت سریال به یک موضوع می‌پرداریم، شخصیت‌های متعددی داریم که از شروع تا انتهای قصه باید وضعیتشان مشخص شود، اما در سینما یک فیلم معمولاً نود دقیقه‌ای داریم و مردم در سالن‌های سینما آن را می‌بینند.

این تهیه کننده بیان کرد: بنابراین قصه نمایش خانگی مختص مخاطب داخل خانه و قصه فیلم سینمایی بیشتر مختص مخاطب خارج از منزل و روی پرده بزرگ است. پس این دو تأثیرگذاری آنچنان روی یکدیگر ندارند، چون هرکدام در مسیری مشخص حرکت می‌کنند و مخاطب خاص خود را دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تقدیر یونسکو از «ژاله علو» با اهدای تقدیرنامه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کمیسیون ملی یونسکو در حاشیه برپایی اولین دوره از جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» از ژاله علو تقدیر کرد.

به گزارش سینماپرس، طبق اعلام روابط عمومی اولین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰»، لوح تقدیر و هدیه کمیسیون ملی یونسکو-ایران به پاس یک عمر فعالیت هنری ژاله علو به این بازیگر، گوینده و صداپیشه پیشکسوت از سوی مریم دوستی دبیر جشنواره اهدا شد. ژاله علو متولد ۱۴ مرداد ۱۳۰۶ در تهران و شاعر، گوینده رادیو، صداپیشه و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است. این هنرمند برجسته در آثار متعددی سابقه حضور درخشان داشته و در سال ۸۹ به عنوان چهره ماندگار معرفی شده است.

اولین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی ۲۰» با احترام به سلامتی مخاطبان و هنرمندان، آیین اختتامیه خود را که قرار بود ۵ آبان ماه برگزار شود، پیروی تابعیت از تصمیمات ستاد مقابله با کرونا لغو و به زمان دیگری موکول کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کم‌کاری هنری در حوزه «شهدای ترور»/ باورمندانه باید عمل کنیم


معاون امور هنری وزیر ارشاد با محکوم کردن ترور شهید محسن فخری‌زاده از تلاش برای تولید چند اثر هنری با موضوع قهرمانان ملی کشور از جمله شهید قاسم سلیمانی تا پایان سال جاری خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راه‌اندازی رسانه فرهنگی-اجتماعی حوزه بانوان کارآفرین – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با ۹/۹/۹۹ اولین رسانه جامع فرهنگی-اجتماعی حوزه بانوان کارآفرین راه‌اندازی شد.

به گزارش سینماپرس، این رسانه که “ایران بان‌نو” نام دارد قصد کرده از طریق معرفی کارکردهای فرهنگی فعالیت بانوان کارآفرین به اطلاع‌رسانی تحلیلی درباره آن‌ها بپردازد.

ایران بان‌نو تحت نظر شورای سیاستگزاری ایران بان‌نو فعالیت می‌کند. دبیر شورای سیاستگزاری طیبه دین‌محمدی است و تحریریه این رسانه با همکاری گروهی از فعالان رسانه‌ای متخصص به مدیریت محمد شاکری اداره می‌شود.

علاقمندان برای ورود به این رسانه از آدرس iranbaneno.ir استفاده کنند.

در مرامنامه ایران بان‌نو چنین آمده است: ایران بان‌نو به عنوان نخستین رسانه تخصصی بانوان کارآفرین قصد دارد بی درغلتیدن به نگاه‌های سیاست‌زده، هم و غم خود را برای معرفی بانوان کارآفرین در سراسر ایران بگذارد.  ایران بان‌نو علاقمند است تریبون آن دسته از بانوان کارآفرینی باشد که به خاطر محرومیت از دسترسی به مرکز بیش از بقیه در مهجوریت قرار گرفته‌اند. ایران بان‌نو نه فقط به دنبال معرفی این بانوان است بلکه خواهد کوشید پیوندی ایجاد کند میان این بانوان و صاحبان سرمایه تا در نتیجه اجتماع آنها، رشدی ایجاد شود هم در سطح زندگی این کارآفرینان و هم معنایی منطقی ایجاد شود برای صرف سرمایه!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شعر خوانده‌شده توسط زند وکیلی حاشیه‌ساز شد


شعر «دلم برای تو و شعر تازه‌‏ات تنگ است…» که حدودا ۱۱ سال پیش توسط علی زند وکیلی اجرا شده اخیرا حاشیه‌ساز شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در «خانه سینما» تا زمانی که رانت و رفیق‌بازی حاکم است نمی‌توان به حل مشکلات صنوف فکر کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نایب رئیس صنف لابراتوار می‌گوید که صنفشان را از انتخابات خانه سینما حذف کردند و این مرکز صنفی به خاطر رفیق‌بازی توانایی لازم را در حل مشکلات صنوف ندارد.

به گزارش سینماپرس، دوران کرونا و مشکلات و مصایب معیشتی و مالی آن برای سینماگران و هنرمندانی که از مشکلات اقتصادی در بازه تعطیلی و کم‌کاری سینما رنج می‌برند، شدت بیشتری گرفته است. در این باره قبل‌تر نیز با اهالی هنر هفتم گفت‌وگو کردیم که در لینک آنها در ادامه قابل دسترسی است:

در این میان اصناف سینمایی که به طور کلی در میان اصناف دیگر از توجه کمتر برخوردارند،  مهجور شده‌اند و کسی خبری از آنان ندارد.

یکی از این صنوف، صنف لابراتوار است که خصوصاً با پیشرفت صنعت سینما و تکنولوژی‌های جدید فیلمبرداری و دیجیتال شدن آن، کمتر تهیه‌کنندگان سراغ آن را می‌گیرند.

از این رو با جهانگیر رجبی‌خواه نایب رئیس صنف لابراتوار گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم و دردودل‌ها و گلایه‌های وی را از طرف اعضای این صنف در نقد خانه سینما و دولت شنیدیم.

رجبی‌خواه در ابتدا درباره وضیت فعلی خانه سینما و حل مسائل صنفی هنرمندان گفت: خانه سینما از پای‌بست ویران شده و در یک دهه قبل به مثابه پلی توانا برای انتقال مشکلات و حرف‌های ما به دولت نبوده و حتی موضوعاتی که در آن مطرح شده است را نتوانسته است که رفع و رجوع کند. الان هم به نظر من هیأت مدیره آن شاید ضعیفترین هیأت مدیره خانه سینما در دوره‌های اخیر باشد که باید در تاریخ خانه سینما آن را ثبت کرد.

وی ادامه داد متأسفانه وقتی هیأت مدیره ضعیف باشد باقی کارها چگونه انجام خواهد شد؟ است نه رایزنی و نه توانایی برای حل مشکلات صنوف وجود ندارد. باشد من باورم بر این است که خانه سینما راه را اشتباه می‌رود، یعنی نمی‌تواند به امور هنرمندان آنطور که شایسته است رسیدگی کند. حالا یا این مسأله به خاطر سیاستی است که از خارج حاکم بر آن است یا به خاطر ضعف مدیران سینمایی است. اطلاعی ندارم که پشت پرده چه خبر است اما در هر حال وضعیت بدی از مدیریت بر خانه سینما حاکم است.

جهانگیری همینطور اضافه کرد که همین صحبت‌هایی که الان می‌گویم نیز عامل مؤاخذه من می‌شود و به من می‌گویند که چرا این مطالب را گفتی؟ در حالی که حتی صنف ما را در آخرین انتخابات دخالت ندادند. مشارکت صنوف در انتخابات دو سومی بود که در تاریخ انتخابات خانه سینما یکی از معضلات حساب می‌شود. این مسأله منجر به وجود انشقاق و اختلاف در میان صنوف می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه صنفشان حتی از حق گرفتن بسته‌های کمک معیشتی محروم بوده است گفت که هیأت مدیره به ما گفت که چون شما از بخش‌های خصوصی و دولتی حقوق می‌گیرید نباید بسته دریافت کنید. مگر حقوق ما چقدر است؟ شاید ماهی ۲ تا ۳ تومان باشد اما اینکه نباید ملاک باشد مگر دیگر صنوف از راه‌های دیگر درآمد ندارند؟ مغازه و ملک ندارند؟ صنف بازیگران که درآمد بسیار خوبی از طریق پروژه‌ها می‌گیرند و ما با آنها اصلاً قابل قیاس نیستیم.  اما ما باید به خاطر یک حقوق بسیار پایین بسته دریافت نکنیم.

نایب رئیس صنف لابراتوار در پایان خاطر نشان ساخت که قصد دارند تا صنف ما را از خانه سینما حذف کنند. اما صنف ما از بنیانگذاران خانه سینما است و ریشه و هویتی دارد که برخی دیگر ندارند. در خانه سینما تا زمانی که رانت و رفیق‌بازی حاکم است نمی‌توان به حل مشکلات صنوف فکر کرد.

به برخی از آقایان گفتم و پیام دادم زمانی ما حذف می‌شویم که دست تقدیر به صورت فیزیکی ما را حذف کند.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع