X

بایگانی آذر 21, 1399

دفتر سینمایی

کمترین هزینه برای تولید یک فیلم بین سه تا چهار میلیارد تومان است/فیلم باید بیش از سه برابر بفروشد که به سود برسد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یکی از تهیه کننده سینما معتقد است به دلیل اینکه اکثر فیلم‌ها با پول‌های باد آورده تولید می‌شوند، جز دیده شدن دغدغه دیگری ندارند.

به گزارش سینماپرس، منصور لشکری قوچانی تهیه کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، درباره آینده اکران فیلم های کم کیفیت در دوران پس از کرونا گفت: در وهله اول تولید فیلم در چنین وضعیتی اشتباه است. در زمانی که می دانیم اگر فیلمی تهیه شود نمی توانیم اکران کنیم از سویی زیرساخت های نمایش آنلاین وجود ندارد و مسئولان ارشاد هم دغدغه آن را ندارند، ساخت فیلم تصمیم درستی نیست. کسانی که با پول شخصی و عشق به سینما قصد تولید داشته باشند، انگشت شمار هستند. اکثر افرادی که دست به تولید می زنند با پول های بادآورده و بیت المال فعالیت می‌کنند و هیچ نگرانی از بابت اکران و دیگر مقوله ها ندارند.

وی افزود: این روزها در کشورهای اروپایی و آمریکایی که زیرساخت های آنلاین هم دارند فیلم تولید نمی‌شود؛ آن‌ها شرایط را می سنجند اما در کشور ما که از تعداد سالن سینما تا نمایش آنلاین با مشکل روبرو هستیم فیلم تولید شده و پروانه ساخت هم به طور مرتب صادر می شود.

تهیه کننده «قاتل اهلی» ادامه داد: این روزها اگر سالن‌های سینما باز بود، دردی از دردهای این هنر دوا نمی‌کرد؛ چراکه به علت کرونا کسی سینما نمی رفت. نمایش آنلاین هم که وضعیتش مشخص است؛ یعنی هیچکدام از فیلم های اکران شده آنلاین، به درآمد یک میلیارد تومان هم نرسیدند. در صورتی که کمترین هزینه برای تولید یک فیلم بین سه تا چهار میلیارد تومان است و باید بیش از سه برابر بفروشد که به سود برسد. پس هر فردی سراغ تولید برود متضرر خواهد شد. برخی می گویند فلان جا هزینه تولید فلان فیلم یا سریال را می دهد؛ این «فلان جا» کجا است؟ آیا جز این است که اکثر این پول‌ها از جیب مردم تأمین می شود!؟

این تهیه کننده اظهار کرد: البته بخشی از پول های بادآورده با نیت خیر و برخی با نیت‌های دیگر به سینما می‌آید، اما مهم اینجاست حتی همان پروژه ای که نیت خیر دارد، ضربه مهلکی به فرهنگ ایرانی اسلامی می زند؛ چراکه  دیگر تولیدات هم به این علت که نمی خواهند جلوی دیگر آثار کم بیاورند و قصد دیده شدن و درآمدزایی دارند، به رقابت ناسالم و تولید فیلم مبتذل می رسند. اگر می بیند این روزها سازندگان، آثاری تولید می‌کنند و حاکمیت از آن ها ناراحت و ناراضی شده نتیجه همین رقابت ناسالم است. کسانی که با پول های بادآورده اثری تولید می کنند، بدانند نهایتا در حال رشد سینما و فرهنگ ابتذال هستند. پس تنها راه سالم ماندن سینما، تولید با پول سالم است.

وی تصریح کرد: نکته قابل تامل اینجاست وقتی یک بخشی آمده سینمای ما را نابود کند مگر می شود سیستمی مانند ارشاد و یا ارگان های مرتبط آن را تشخیص ندهند!؟ پس اگر همت کنند به طور قطع می توانند جلوی آن ها و تبعات منفی گسترده شان را بگیرند. بدانید کسانی که با پول کثیف فیلم می سازند، فقط دغدغه دیده شدن دارند و اصلا به سود و زیان توجهی نمی کنند.

تهیه کننده «خط ویژه» بیان کرد: امیدوارم وزارت ارشاد، صدا و سیما، قوه مقننه، مجریه و… طرح و بستری در فضای مجازی برای نمایش آثار سینمایی ایجاد کند که هزینه های تولید فیلم ها برگردد. باید کاری کرد که حتی فروش مجازی فیلم‌ها به سود برسند. یکی از بزرگترین گردش مالی کشور ما از طریق همین فضای مجازی و گردش اینترنتی است. در دوران کرونا مصرف اینترنت بالا رفت.

وی افزود: واقعا اگر مسئولان دلشان برای فرهنگ این سرزمین می سوزد باید کاری کنند. باید بخش فرهنگ از بخش تجارت در فضای مجازی و حجم اینترنتی جدا شود. از آنجایی که اینترانت داریم، برگشت سرمایه برای سینما و سریال به وجود می آید و اتقاق خوبی است.

تهیه کننده «عصر یخبندان» گفت: نسخه ای که در ایران اجرا می کنند، مشابه نسخه ای در غرب مانند نتفلیکس است، اما متوجه نیستند در آنجا اینترنت به قیمت بسیار ارزان در اختیار مردم قرار می گیرد، اما در کشور ما چون اینترانت است و با اینترنت جهانی فرق دارد، جریان مالی اش نیز متفاوت است. پس باید بر اساس همین اینترانت فکری کرد و سینمای آنلاین و ملی بوجود آورد که به مقاصد مثبت و نجات فرهنگ مملکت برسیم. متاسفانه مسئولان این کار را نمی کنند؛ چراکه هم پلتفرم های فروش اینترنتی و هم پلتفرم هایی که از بخش نمایش آنلاین سریال و فیلم درآمدزایی دارند، ضرر می کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اصل مهم برای حضور هر فیلمی در جشنواره داشتن پروانه نمایش است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر از احتمال حضور بعضی فیلم‌هایی که پیش از این در رویدادهای خارجی شرکت کرده‌اند، در جشنواره فیلم فجر خبر داد؛ البته به شرطی که شورای سیاستگذاری موافقت کند.

به گزارش سینماپرس، جشنواره فیلم فجر براساس آیین‌نامه خود هر سال فیلم‌هایی را می‌پذیرد که نخستین نمایش خود را به این رویداد اختصاص دهند و از این رو بسیاری از کارگردان‌های شناخته شده کشور هم فیلم خود را ابتدا به جشنواره فجر ارائه می‌کنند و بعد برای شرکت آن در رویدادهای خارجی برنامه‌ریزی می‌شود.

اما از آنجا که از ماه‌ها قبل تکلیف برگزاری جشنواره فجر مشخص نبود، برخی صاحبان فیلم‌ها ترجیح دادند اولین نمایش آثار جدیدشان در خارج از کشور باشد و برهمین اساس تعداد قابل توجهی فیلم توسط سینماگران ایرانی تولید شده که پیش‌تر در گزارشی به قلم محمد اطبایی (کارشناس سینما در بخش بین‌الملل) به برخی از آن‌ها اشاره شد مثل فیلم‌های «نامو» نادر ساعی‌ور،   «من اینجا هستم» عباس امینی، «نجیبه» مصطفی گندم کار،   «گورکن» کاظم ملایی،   «جنایت بی‌دقت» شهرام مکری، «دشت خاموش» احمد بهرامی، «بندر بند» منیژه حکمت،   «خط فرضی» فرنوش صمدی، «گربه سیاه» کریم امینی، «کلاغ‌ها» نقی نعمتی،   «بی سر» کاوه سجادی‌حسینی، «انیما» رضا گلچین،   «مهاجر کوچولو» بتین قبادی، «مجبوریم» رضا درمیشیان و «تی‌تی» آیدا پناهنده  «بوتاکس» کاوه مظاهری و «شیطان وجود ندارد» محمد رسول‌اف.

البته در این بین «دشت خاموش» سال قبل متقاضی جشنواره فجر بود که پذیرفته نشد و امسال جایزه بهترین بخش‌ افق‌های جشنواره ونیز را گرفت.

پیگیری‌های ایسنا حاکی از این است که تعدادی از فیلم‌های اشاره شده،  متقاضی حضور در جشنواره فجر هستند ولی طبق تاکید دبیر جشنواره در نشست خبری اخیرش که اعلام کرد فیلم‌هایی که قبلا در جشنواره‌ای خارج از کشور شرکت کرده‌اند امکان حضور در فجر را ندارند، این اتفاق عملی نیست. با این حال این سوال مطرح است وقتی امسال هیات انتخابی وجود ندارد و جشنواره در شرایط استثنایی برگزار می‌شود، آیا نمی‌توان استثنایی برای این فیلم‌ها قائل شد؟  همانطور که سال ۹۷ برای «روزهای نارنجی» اعمال شده بود.

در پاسخ به این سوال محمدمهدی طباطبایی‌نژاد – دبیر جشنواره فیلم فجر – به ایسنا گفت: به دلیل آنکه چنین تقاضایی از سوی دوستان به رییس سازمان سینمایی هم مطرح شده، قرار براین است که موضوع را دوباره در شورای سیاست‌گذاری مطرح کنیم و اگر شورا موافق بود می‌توانیم اطلاعیه دهیم و این مورد را اعلام کنیم؛ اما اگر شورا موافق نبود طبیعتا طبق آنچه مصوب شده این فیلم‌ها نمی‌توانند در جشنواره فجر باشند.

وی تاکید کرد که یک اصل مهم برای حضور هر فیلمی در جشنواره داشتن پروانه نمایش است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیریت ما به نظر می‌رسد به کلی سینمای الان را فراموش کرده‌اند به نحوی که انگار از اساس سینمایی در کار نبوده و نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: این کارگردان با اشاره به تعطیلی کنونی سینما گفت: کارگر و کارمند سینما را در دوره شیوع کرونا، تعدیل و اخراج نکنید بلکه مدیران ما از الان باید به فکر سالن‌های سینما، امکانات و کبودها باشند تا پس از بحران کرونا با خیال راحت بدانند که چکار باید بکنند.

به گزارش سینماپرس، سینماهای کشور همچنان روزهای بی‌رونق و تعطیل‌شده‌ای را سپری می‌کند و این ماجرا همانند ماه‌های اخیر ادامه دارد بلکه بتواند با افت تب و تاب کرونا و شاید برپایی جشنواره فجر به تحرکی مجدد برسد.

جشنواره فجر سی و نهم قطعی به نظر می‌رسد اما چگونگی برپایی و کم و کیف آن نیز محل سوال است. با این حال در روزهایی که سالن‌های سینما با منع اکران فیلم‌ها و البته عدم استقبال صاحبان فیلم مواجه‌اند، هیچ اتفاقی نیز از ناحیه این بخش از هنر به گوش نمی‌رسد و گویا همه چیز در تعطیلی مطلق به سر می‌برد.

برهمین اساس هم برخی معتقدند که باید از فرصت پیش‌آمده به نحو دیگری استفاده کرد و لااقل دستی به سر و روی سینما کشید.

انگار از اساس سینمایی در کار نبوده و نیست

مسعود اطیابی کارگردان سینما در همین ارتباط و با تأکید بر نکته مذکور تصریح کرد: پس از چندماه تعطیلی سالن‌های سینما که به واسطه کرونا پیش آمده، مدیریت ما به نظر می‌رسد به کلی سینمای الان را فراموش کرده‌اند به نحوی که انگار از اساس سینمایی در کار نبوده و نیست.

وی افزود: درحالی که همین الان باید از فرصت محدودیت‌های فعلی استفاده کنند و لااقل سراغ رفع کمبودهای قبلی بروند اما فعلا که خبر خاصی دیده و شنیده نمی‌شود. نهایتا به هر ترتیبی در پی این هستند که جشنواره فجر را در این شرایط برپا کنند.

کارگردان فیلم‌هایی همچون «دینامیت» و «انفرادی» تأکید داشت: کارگر و کارمند سینما را در دوره شیوع کرونا، تعدیل و اخراج نکنید بلکه در این زمان تعطیلی، مثلا سراغ بازسازی سالن‌ها بروید و هرکار دیگری که برای رونق سینمای بعد از کرونا لازم است را پیگیری کنید.

قطار درحال حرکت را که نمی‌شود تعمیر کرد

وی خاطرنشان کرد: مدیران ما از الان باید به فکر سالن‌های سینما، امکانات و کبودها باشند تا پس از بحران کرونا با خیال راحت بدانند که چکار باید بکنند. بالاخره قرار نیست که کرونا برای همیشه ادامه یاید و سینما نیز از بین برود.

اطیابی اینگونه نیز یادآور شد:در همین بازه تعطیلی سینماها که سالن‌ها خاموش‌اند و متقاضی اکران هم وجود ندارد، مدیران بنشینند و برنامه بریزند و این قطار ایستاده را تعمیر کنند؛ وگرنه سینمایی که مشغول کار است را که نمی‌توان درمان کرد.

*آنا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کسانی که با پول های بادآورده اثری تولید می کنند، نهایتا در حال رشد سینما و فرهنگ ابتذال هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یکی از تهیه کننده سینما معتقد است به دلیل اینکه اکثر فیلم‌ها با پول‌های باد آورده تولید می‌شوند، جز دیده شدن دغدغه دیگری ندارند.

به گزارش سینماپرس، منصور لشکری قوچانی تهیه کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، درباره آینده اکران فیلم های کم کیفیت در دوران پس از کرونا گفت: در وهله اول تولید فیلم در چنین وضعیتی اشتباه است. در زمانی که می دانیم اگر فیلمی تهیه شود نمی توانیم اکران کنیم از سویی زیرساخت های نمایش آنلاین وجود ندارد و مسئولان ارشاد هم دغدغه آن را ندارند، ساخت فیلم تصمیم درستی نیست. کسانی که با پول شخصی و عشق به سینما قصد تولید داشته باشند، انگشت شمار هستند. اکثر افرادی که دست به تولید می زنند با پول های بادآورده و بیت المال فعالیت می‌کنند و هیچ نگرانی از بابت اکران و دیگر مقوله ها ندارند.

وی افزود: این روزها در کشورهای اروپایی و آمریکایی که زیرساخت های آنلاین هم دارند فیلم تولید نمی‌شود؛ آن‌ها شرایط را می سنجند اما در کشور ما که از تعداد سالن سینما تا نمایش آنلاین با مشکل روبرو هستیم فیلم تولید شده و پروانه ساخت هم به طور مرتب صادر می شود.

تهیه کننده «قاتل اهلی» ادامه داد: این روزها اگر سالن‌های سینما باز بود، دردی از دردهای این هنر دوا نمی‌کرد؛ چراکه به علت کرونا کسی سینما نمی رفت. نمایش آنلاین هم که وضعیتش مشخص است؛ یعنی هیچکدام از فیلم های اکران شده آنلاین، به درآمد یک میلیارد تومان هم نرسیدند. در صورتی که کمترین هزینه برای تولید یک فیلم بین سه تا چهار میلیارد تومان است و باید بیش از سه برابر بفروشد که به سود برسد. پس هر فردی سراغ تولید برود متضرر خواهد شد. برخی می گویند فلان جا هزینه تولید فلان فیلم یا سریال را می دهد؛ این «فلان جا» کجا است؟ آیا جز این است که اکثر این پول‌ها از جیب مردم تأمین می شود!؟

این تهیه کننده اظهار کرد: البته بخشی از پول های بادآورده با نیت خیر و برخی با نیت‌های دیگر به سینما می‌آید، اما مهم اینجاست حتی همان پروژه ای که نیت خیر دارد، ضربه مهلکی به فرهنگ ایرانی اسلامی می زند؛ چراکه  دیگر تولیدات هم به این علت که نمی خواهند جلوی دیگر آثار کم بیاورند و قصد دیده شدن و درآمدزایی دارند، به رقابت ناسالم و تولید فیلم مبتذل می رسند. اگر می بیند این روزها سازندگان، آثاری تولید می‌کنند و حاکمیت از آن ها ناراحت و ناراضی شده نتیجه همین رقابت ناسالم است. کسانی که با پول های بادآورده اثری تولید می کنند، بدانند نهایتا در حال رشد سینما و فرهنگ ابتذال هستند. پس تنها راه سالم ماندن سینما، تولید با پول سالم است.

وی تصریح کرد: نکته قابل تامل اینجاست وقتی یک بخشی آمده سینمای ما را نابود کند مگر می شود سیستمی مانند ارشاد و یا ارگان های مرتبط آن را تشخیص ندهند!؟ پس اگر همت کنند به طور قطع می توانند جلوی آن ها و تبعات منفی گسترده شان را بگیرند. بدانید کسانی که با پول کثیف فیلم می سازند، فقط دغدغه دیده شدن دارند و اصلا به سود و زیان توجهی نمی کنند.

تهیه کننده «خط ویژه» بیان کرد: امیدوارم وزارت ارشاد، صدا و سیما، قوه مقننه، مجریه و… طرح و بستری در فضای مجازی برای نمایش آثار سینمایی ایجاد کند که هزینه های تولید فیلم ها برگردد. باید کاری کرد که حتی فروش مجازی فیلم‌ها به سود برسند. یکی از بزرگترین گردش مالی کشور ما از طریق همین فضای مجازی و گردش اینترنتی است. در دوران کرونا مصرف اینترنت بالا رفت.

وی افزود: واقعا اگر مسئولان دلشان برای فرهنگ این سرزمین می سوزد باید کاری کنند. باید بخش فرهنگ از بخش تجارت در فضای مجازی و حجم اینترنتی جدا شود. از آنجایی که اینترانت داریم، برگشت سرمایه برای سینما و سریال به وجود می آید و اتقاق خوبی است.

تهیه کننده «عصر یخبندان» گفت: نسخه ای که در ایران اجرا می کنند، مشابه نسخه ای در غرب مانند نتفلیکس است، اما متوجه نیستند در آنجا اینترنت به قیمت بسیار ارزان در اختیار مردم قرار می گیرد، اما در کشور ما چون اینترانت است و با اینترنت جهانی فرق دارد، جریان مالی اش نیز متفاوت است. پس باید بر اساس همین اینترانت فکری کرد و سینمای آنلاین و ملی بوجود آورد که به مقاصد مثبت و نجات فرهنگ مملکت برسیم. متاسفانه مسئولان این کار را نمی کنند؛ چراکه هم پلتفرم های فروش اینترنتی و هم پلتفرم هایی که از بخش نمایش آنلاین سریال و فیلم درآمدزایی دارند، ضرر می کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در سال‌های اخیر «راغب» مورد بی مهری قرار گرفت/کسی از مسئولان فرهنگی به او سر نمی‌زد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد گلریز خواننده سروده‌های انقلابی، از نحوه شکل گیری آهنگ‌های انقلابی، خصوصیات و ویژگی‌های مرحوم راغب و همچنین دلیل ماندگاری آثار او گفت.

به گزارش سینماپرس، محمد گلریز خواننده سروده‌های انقلابی، درباره آثار احمد علی راغب در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، گفت: احمد علی راغب پدر موسیقی انقلابی بود؛ چون از چند ماه پیش از انقلاب در تدارک تولید موسیقی انقلابی بود. زمانی منزل مرحوم راغب در خیابان مجاهدین تهران بود و منزل ما هم خیابان ایران و بسیار به هم نزدیک بودیم. همین نزدیکی سبب شده بود تا شب‌ها ساعت ها کنار هم صحبت کنیم و درباره ساخت موسیقی انقلابی خوشایند برای مردم مشورت کنیم. سه، چهار ماه قبل از انقلاب حکومت نظامی بود و آن شب‌ها تا پاسی از شب کنار هم بودیم و همین سبب شکل گیری ایده‌های جدید درباره موسیقی انقلابی می شد. گلریز درباره نحوه شکل گیری سروده‌های انقلابی گفت: مرحوم راغب از بدو انقلاب مصمم بود که درباره سرودهای انقلابی کارهایی انجام بدهد؛ چون وقتی انقلاب شد در همه زمینه‌ها تحولاتی ایجاد شد. طبعاً در موسیقی هم تحول ایجاد شد. یکی از مشکلات آن روزهای ما این بود که نمی‌دانستیم چه موسیقی‌ای را باید برای انقلاب بسازیم.

وی گفت: یکی از ابتکارهای مرحوم راغب این بود که در راهپیمایی‌ها شرکت و ملودی‌ که مردم می‌خواندند را گوش می‌کرد و بر اساس شعارها ملودی می‌نوشت. ما یک تیم برای سروده‌های انقلابی تشکیل دادیم. مرحوم حمید سبزواری شاعر، مرحوم راغب آهنگساز، مجتبی میرزاده تنطیم کننده و من خواننده. من و راغب در منزل هم شب‌ها را سپری می‌کردیم و با دو دوست دیگر تلفنی صحبت می‌کردیم و این چنین سرودهای انقلابی شکل گرفت. قطعات ” بانک آزادی”، ” الله یا الله”، ” خوش آمدی امام ما” و ” معلم” را  از شعارهای مردمی الهام گرفتیم.

خواننده سروده‌های مطرح انقلابی درباره ویژگی های مرحوم راغب گفت: او علاقه عجیبی به موسیقی انقلابی داشت و این کار را بدون توجه به ابعاد مادی انجام می‌داد. آن زمان شرایط کار کردن در حوزه موسیقی بسیار سخت بود، شرایط تهدید و زخم زبان بود، ولی راغب در راه خودش بود.

گلریز بیان کرد: آن زمان مشخص نبود انقلاب پیروز می‌شود یا نه. مصمم و راسخ بودن در راه رسیدن به هدف را در چهره مرحوم راغب می‌دیدم. تا همین چند سال پیش و قبل از بیماری  کار موسیقی را ادامه می‌دادند. او نزدیک به دو هزار کار ساخت و یکی از ویژگی‌های راغب این بود که هیچ یک از کارهایش شبیه هم نبود و این خیلی مهم است. ناگفته نماند که میرزاده هم به او بسیار کمک می‌کرد، چون تنطیم آثار برعهده او بود، تنظیم نقش بسیار مهمی در ملودی دارد.

وی ادامه داد: مرحوم راغب به موسیقی علاقه‌مند بود و هر اتفاق و حادثه‌ای درباره انقلاب می‌افتد یک کار ماندگار می ساخت. شما الان به هر مسئله انقلابی چه شهادت ها، چه شادی‌ها نگاه کنید او چندین کار ماندگار ساخته است، برای شهادت آیت الله مطهری، شهید مفتح، شهید رجایی و … موسیقی ساخته است. مثلا او سروده ” حدیث سرو شقایق‌های پرپر” را درباره شهید بهشتی ساخت که شعرش را مرحوم سبزواری با جمله‌ای از مقام معظم رهبری سرود که ابتدای آن با این مصرع شروع می‌شد ” خواهم به سوز دل به سوگ تو نشینم” بعد حمید سبزواری این شعر را در فراق شهید بهشتی از زبان آیت الله خامنه‌ای سرود و من هم خواندم و در نهایت رهبری در یکی از نوشته هایشان از ملودی و متن ترانه این آهنگ تقدیر کردند.

گلریز درباره بی مهری مسئولان در دوران بیماری مرحوم راغب گفت: او در سال‌های اخیر که بیمار شده بود، مورد بی مهری قرار گرفت، کسی از مسئولان فرهنگی به او سر نمی‌زد و راغب افسرده حال شده بود. این در صورتی است که در کشورهای دیگر وقتی شخصی کار کوچکی انجام می دهد مجسمه اش را می‌سازند، ولی او که این همه کار فاخر همراه با زحمت بسیار انجام داد اما مورد بی مهری قرار گرفت و متاسفانه برخی مسئولان فرهنگی ما قدر چنین افرادی را نمی‌دانند و جای تاسف است که وقتی هنرمندی از دست می‌رود به یاد خدماتش می‌افتیم، در زمان زندگی اش به سراغ او نمی‌رویم.

وی در خصوص سابقه همکاری با مرحوم راغب گفت: من نزدیک به چهل سال با او همکاری کردم و تمام خصوصیات اخلاقی اش را به خوبی می‌دانم. او اواخر عمرش تلفنش را هم خاموش کرده بود و جواب کسی را نمی‌داد.

گلریز درباره راز ماندگاری آثار راغب گفت: دلیل ماندگاری آثار راغب این است که هر چیزی که از نهاد مردم بیرون بیاید، بر دل می‌نشیند و ما نمی‌دانستیم چگونه موسیقی انقلابی بسازیم و به همین دلیل در ابتدا از شعار مردم در تظاهرات استفاده کردیم. ملودی‌هایی که او ساخت همه ملودی‌های ایرانی بودند و نه مارش به عنوان مثال ملودی ” آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو” حالت مارش داشت، ولی آهنگ ” خجسته باد این پیروزی” در آواز بیات ترک و در گوشه روح الارواح ساخته شده و  یا آهنگ‌های ” شهید مطهری” و ” آزادی” در دستگاه شور ساخته شده است. موسیقی آثار راغب ایرانی، اما کلام انقلابی است. اگر همان موسیقی ساخته شده را بدون کلام گوش کنید متوجه می‌شوید که ملودی کاملا ایرانی فاخر است و این همان رمز ماندگاری مرحوم راغب، پدر موسیقی انقلاب محسوب می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اینکه تهیه‌کنندگان را به حق‌العمل کار متهم کنیم خلاف اصول حرفه‌ای است/آقای فرح بخش مانند مارادونا اسطوره تهیه‌کنندگی هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سید ضیاء هاشمی تهیه‌کننده سینما با اشاره به ضربه جبران‌ناپذیر کرونا به سینما، در پاسخ به اظهارات اخیر محمدحسین فرح‌بخش مبنی‌بر حق‌العمل‌کار شدن تهیه‌کنندگان سینما توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، سید ضیاء هاشمی تهیه‌کننده سینمای ایران در گفتگو با مهر درباره تهیه‌کنندگان بخش خصوصی در حوزه سینمای ایران گفت: اول باید به این مهم توجه کنیم که تهیه‌کننده تعاریف متعدد دارد که ما به آن قائل هستیم و اگر در ایران از آن به درستی استفاده نمی‌شود و کارایی درستی ندارد باید ما که در این صنف مشغولیم به آن قائل بوده و اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: ابتدا تهیه‌کننده به عنوان فردی است که با خرید یک داستان اورژینال یا پرداخت حق اقتباس از کتاب، نمایشنامه یا عقد قرارداد با نویسندگان برای آماده سازی فیلمنامه برای تولید کار را آغاز می‌کند. تامین مالی پروژه و استخدام افراد و نظارت بر فرآیند تولید و پخش از وظایفش است اما تهیه‌کننده اجرایی تعریف دیگری دارد که به نیابت و با اختیار تام از شرکت فیلمسازی، سرمایه‌گذار و یا پخش‌کننده بر کار تهیه‌کننده نظارت می‌کند و می‌کوشد فیلم در موعد مقرر و با بودجه مشخص به اتمام برسد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «امیر» توضیح داد: تهیه‌کننده همکار به نیابت از تهیه‌کننده به تامین مالی پروژه می‌پردازد و در استخدام بازیگر به کارگردان کمک می‌کند همچنین مدیریت تجاری و نظارت بر تدارکات و تولید از وظایفش به شمار می‌آید اما مدیر طراحی پروژه کسی است که بر امکاناتی که تهیه‌کننده برای مراحل مختلف کار فراهم می‌آورد نظارت دارد. متن فیلمنامه را می‌خواند با نویسندگان دیدار می‌کند و آماده سازی نهایی فیلمنامه برای پیش تولید از وظایفش است. همچنین مجری طرح زیر نظر تهیه‌کننده مسایل عمده‌ای که در حین تولید رخ می‌دهد را اداره می‌کند. برآورد هزینه تولید برای سرمایه‌گذارها، نظارت بر تامین بودجه، اجرای سیستم‌های پایش مالی، کنترل هزینه‌های تولید و موارد مورد نیاز تولید و پیشرفت تولید از وظایف آن است.

دولت کمک بلاعوض برای هنر در نظر بگیرد

وی با اشاره به اینکه وظایف پنج گروه تهیه‌کنندگی مدتی است در سینمای ایران اجرایی شده است، بیان کرد: البته در این میان تهیه‌کنندگان حق‌العمل کار هم به تعداد محدودی وجود دارد و من منکر آن نمی‌شوم، این نوع تهیه‌کنندگان با قیمت بسیار ناچیزی پروانه ساخت می‌فروشند یا کارت تهیه‌کنندگی خود را برای کار در ازای مبلغی ناچیز در اختیار گروه تولید یک پروژه قرار می‌دهند که هر ۲ کار اشتباه و مغمومی است اما اینکه تهیه‌کنندگان سینمای ایران را به حق‌العمل کار متهم کنیم خلاف اصول حرفه‌ای است. آقای فرح بخش مانند مارادونا اسطوره تهیه‌کنندگی هستند اما نباید دیگر تهیه‌کنندگان را حق‌العمل کار دانسته و از دایره تهیه‌کنندگی خارج کنند البته بخشی از فرمایشات وی درباره سرمایه گذاری کاملاً درست است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «عروس» در پاسخ به این پرسش که کرونا تا امروز چه تاثیر در روند تولید و پخش در سینمای بخش خصوصی داشته است، گفت: کرونا برای همه بخش‌های سینما زیان بار بود. به هیچ وجه خسارت کرونا به سینما قابل جبران نیست در بخش تولید، توزیع و اکران ضربه جبران ناپذیری به سینما وارد شده است. بیش از ۱۰۰ فیلم از تولیدات سال‌های گذشته پشت اکران باقی مانده است یعنی ۳۰۰ میلیارد تومان برای تولیدات سال ۹۸ هزینه شده و سرمایه خوابیده و بلا تکلیف است. نزدیک به یک سوم تولیدات سال گذشته در سال ۹۹ تولید شده که این هم به فیلم‌های سال‌های گذشته اضافه خواهد شد از سوی دیگر ۵۰۰۰ هنرمند اهالی سینما با این تولیدات محدود و کم، بیکار شدند از سوی دیگر سالن‌های سینما در این مدت ضربه بزرگی را متحمل شدند سالن‌هایی مانند کورش، مگامال، گالریا، آزادی و… هزینه نگهداری دارند علاوه بر آن بیش از ۳۰۰۰ کارمند سینما بیکار شده و از حقوق خود محروم مانده‌اند و تعدادی از سالن‌های سینما کاملاً بسته شده و با کارمندان تسویه حساب کردند. سینما یک صنعت ورشکسته بوده و بعد از کرونا وضعیت وخیمی را تجربه می‌کند.

برخی از نهادهای دولتی ممکن است بخشی از هزینه تولید ۱۰ درصد یا بیشتر را تامین کنند اما این کمک‌ها در تولید مستمر نبوده و موردی است و به صورت سرمایه گذاری قطعی وجود ندارد زیرا هر مدیر پایین دستی در نهاد دولتی و عمومی سلیقه و نظر خود را در زمان مدیریتش دنبال می‌کند افراد تغییر می‌کند و سرمایه گذاری به صورت دائمی نیست وی درباره انتظار بخش خصوصی از دولت برای جبران خسارات به‌وجود آمده گفت: در جهان تمام دولت‌ها به سینما کمک می‌کنند اما در ایران ما از کمک‌های دولت محرومیم. دولت باید نگاه ویژه‌ای به سینما و هنر داشته باشد. این صنعت حتی بیشتر از صنعت گردشگری متضرر شده است. در صنعت سینما در همه بخش‌ها شاهد رکود و ورشکستگی مطلق هستیم. بیکاری در این حوزه همانطور که گفتم به اوج خود رسیده است. دولت باید علاوه بر حمایت‌های معیشتی که بسیار ناچیز است، در برنامه خود بخشش مالیاتی اهالی این صنعت را ظرف چند سال آتی در دستور کار قرار دهد. زیرا متاسفانه بعد از بازگشایی سالن‌های سینما و بهبود وضعیت هم ما نمی‌توانیم سرمایه‌های خوابیده خود را به سرمایه در گردش تبدیل کنیم زیرا زیرساخت مناسبی برای ارایه درست فیلم‌ها وجود ندارد و گستردگی سالن‌های نمایش مانند اروپا و آمریکا در اختیار نداریم.

هاشمی در پاسخ به اینکه دولت در این زمینه چگونه می‌تواند به سینما و بخش خصوصی کمک کند، توضیح داد: پیشنهاد می‌شود دولت کمکی بلاعوض برای اهالی هنر در نظر گرفته و در اختیار وزارت ارشاد قرار دهد تا با توجه به فعالیت هنرهای متعدد از جمله سینما ارشاد هزینه بلیت بخشی از ظرفیت سالن‌های سینما را پرداخت کند تا فیلم‌های پر مخاطب جرات اکران پیدا کرده و رونق به سالن‌ها بازگردد. همچنین برای اطمینان مخاطب برای حضور در سالن‌های سینما هزینه دستگاه‌های ضدعفونی کننده مه ساز به سالن داران پرداخت شود تا این دستگاه‌ها نصب و مخاطب با طیب خاطر و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از فیلم‌های سینما استفاده کند.

این تهیه‌کننده سینما در جواب این سوال که در حال حاضر بخش خصوصی در سینمای ایران تا چه اندازه فعال است، بیان کرد: در گذشته ۹۵ درصد سینمای ایران دولتی بود، در حال حاضر عمده فعالیت سینما با سرمایه بخش خصوصی است اما ممکن است پول‌های بخش‌های عمومی به صورت رانتی و اختصاصی به برخی از افراد و تولید برخی مضامین ارائه شود البته برخی از پول‌های بخش خصوصی هم به دلیل عدم شناخت کافی از عرصه سینما، سرمایه تزریق کرده و این عدم آگاهی کافی، ناهماهنگی در تولید و گرانی در این حوزه را منجر شده است. بخش خصوصی متاسفانه سامان دهی مناسبی ندارد پول به دلیل ناامنی در بازارهای سرمایه (طلا، ارز، مسکن) به سمت فرهنگ و هنر آمده اما کرونا باعث قطع این ورود سرمایه شد.

وی ادامه داد: دولت یک بخش کوچکی از منابع مالی خودش را عمدتاً در اختیار موسسات و فارابی قرار می‌دهد، مدیران هم قصد فراهم آوردن رزومه برای خودشان با هزینه دولت دارند، از این جهت فیلم‌هایی که توان جذب مخاطب را ندارند می‌سازند که بعضاً اکران هم نمی‌شود و تنها بیلان کاری خود را در حوزه‌های مختلف به رخ می‌کشند. سینما واقعاً بخش خصوصی است، بودجه‌های دولتی بیشتر هزینه اداره موسسات (حقوق و مزایای کارمندان و…) زیر مجموعه می‌شود.

هاشمی در پایان گفت: سرمایه تولید فیلم‌های سینمایی در سال‌های اخیر بالاخص توسط بخش خصوصی تامین شده است. برخی از نهادهای دولتی ممکن است بخشی از هزینه تولید ۱۰ درصد یا بیشتر را تامین کنند اما این کمک‌ها در تولید مستمر نبوده و موردی است و به صورت سرمایه گذاری قطعی وجود ندارد زیرا هر مدیر پایین دستی در نهاد دولتی و عمومی سلیقه و نظر خود را در زمان مدیریتش دنبال می‌کند افراد تغییر می‌کند و سرمایه‌گذاری به صورت دائمی نیست. در برخی از نهادها دولتی که بودجه فرهنگی دریافت می‌کنند حتی یک تولید هم ندارند البته در بخش خصوصی هم داریم افرادی که هر از گاهی وارد عرصه سینما شده پول‌هایی بی حساب و کتاب هزینه می‌کنند و از این وادی می‌روند به تعبیری مانند ابر بهاری هستند. اما در کل سینما وابسته به بخش خصوصی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راز لاغری مجسمه های جاکومتی چیست؟


چه کسی با گام‌های بلند شتابان می‌رود؟ تنها و بی‌قرار کجا می‌رود و آیا به آنجا خواهد رسید؟ چه کسی مردد و مأیوس ایستاده و چرا او نیز به جایی رهسپار نیست؟
این‌ها پرسش‌هایی است که مجسمه‌های برنزی آلبرتو جاکومتی در لحظه اول مواجهه در برابر مخاطب خود قرار می‌دهند. اما در نگاه عمیق‌تر آثار مشهور او «مرد عابر» و «زن ایستاده» تصویری اگزیستانسیالیستی از وضعیت بشری و بحران روحی و ذهنی انسان را تجسم می‌بخشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری جشنواره فیلم فجر در شرایط کنونی تجربه‌ای تازه و ارزنده در تاریخ سینمای ایران بدل خواهد شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران با انتشار اطلاعیه ای برگزاری جشنواره فیلم فجر را از علائم بارز اعلام حیات سینمای ایران دانست.

اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران با انتشار اطلاعیه ای حمایت خود را از برگزاری جشنواره فیلم فجر اعلام کرد.

در متن این اطلاعیه آمده است:

‎ «سینمای ایران طی سالهای اخیر از بحران‏ های خسارت بار متعددی عبور کرده و به همت اصحاب و یارانش سالم و سربلند به حیات خود ادامه داده است.

‎اکنون که شیوع گسترده و جهانی کرونا، صنعت سینمای ایران را نیز مانند سایر کشورهای دنیا دچار آسیب‏ های جدی و اجتناب ناپذیر کرده، هر نشانه ‏ای از اعلام حیات سینما و آمادگی‏ آن برای استقبال از آینده‏ ای بهتر، باید مغتنم شمرده شود.

‎بی تردید یکی از علائم بارز اعلام حیات سینمای ایران، برگزاری جشنواره مهم فجر با حفظ تدابیر لازم خواهد بود.

‎امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست که جشنواره فیلم فجر، از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی- هنری کشور است که تاثیر برگزاری آن بر افکار عمومی جامعه، به سادگی قابل انکار یا کتمان نیست.

شاید تعطیلی این رویداد مهم و بی نظیر، آسان ترین و مطلوب‏ ترین راه برای کسانی باشد که یا توان استقامت در بحران ندارند و یا اساسا نسبت به تعطیلی همه جانبه سینمای ایران نگرانی لازم را ندارند؛ اما نباید فراموش کرد که سینمای ایران می‏ تواند، هوشمندانه، از هر اتفاقی برای رسیدن به روزهای بهتر، بهره برد و قابلیت و مقاومت لازم برای آنکه همچنان مهمترین رویداد فرهنگی کشور باقی بماند را دارد.

‎بر این باوریم که برگزاری جشنواره فیلم فجر در شرایط کنونی، با همفکری و همدلی دست اندرکاران، به تجربه‌ای تازه و ارزنده در تاریخ سینمای ایران بدل خواهد شد تا دوستانش شاد و دشمنانش را مأیوس سازد.

‎جشنواره فیلم فجر حتما می ‏تواند همچون بسیاری از جشنواره‏ های اخیر جهانی مانند لوکارنو، تورنتو، لندن، اَنسی به شیوه‏ای جدید و منعطف با شرایط موعد برگزاری، اعم از مجازی ، فیزیکی، ترکیبی برگزار شود و به همه علاقمندانش نشان دهد که گرم ترین و روشن‏ ترین آتش ‏ها را زیر خاکستر کرونا، برای آینده ذخیره دارد.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقاشی ۲۸۰ هزار یورویی در سطل زباله پیدا شد!


پلیس آلمان تابلو نقاشی ارزشمندی را که یک بازرگان در فرودگاه «دوسلدورف» جا گذاشته بود در یک سطل زباله پیدا کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی دبیر پیشین جشنواره فیلم فجر ماهیت ضد نظام خود را بروز می دهد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیر پیشین جشنواره فیلم فجر که سال ها تصدی مسولیت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی کشور را برعهده داشت و جدیدا پس از انفصال به تهیه کنندگی روی آورده؛ در تازه ترین نطق مجازی خود به تمسخر نظام جمهوری اسلامی مبادرت ورزیده است.

به گزارش سینماپرس، دبیر پیشین جشنواره فیلم فجر در جدیدترین نطق مجازی خود بار دیگر شعار اهالی فتنه ۸۸ را تکرار نموده و در راستای شعار «نه غزه، نه لبنان» با بی شرمی هرچه تمام مدعی شد که نظام جمهوری اسلامی به دلیل اینکه همه انرژی خود را مصرف پس گرفتن قدس و شعارهایی از این دست می کند؛ از ایجاد رفاه و آبادانی و رضایتمندی حداکثری در داخل کشور غافل شده است!

البته هتاکی جناب معاونت پیشین سازمان سینمایی به حاکمیت نظام جمهوری بی پاسخ نماند و با واکنش برخی اهالی رسانه مواجه شد.

مشاهده خبر از سایت منبع