X

بایگانی دی 6, 1399

دفتر سینمایی

مافیای انتخاب بازیگران سینما سال‌هاست حضور دارد/بسیاری از بازیگران سلبریتی سینما تئاتر را هم در دست گرفته‌اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «زوج یا فرد» گفت: بازیگران ما در این شرایط به شدت غم نان دارند، آنها در این شرایط باید به فکر کرایه عقب افتاده خانه‌هایشان باشند و اگر نه که بازیگران سلبریتی شاید امروز بیکار باشند اما چندین فیلم در نوبت اکران داشته و به سرعت با آغاز فصل تولید سر کار می‌روند.

به گزارش سینماپرس، مرجانه گلچین در گفت‌وگو با میزان، پیرامون تغییرات احتمالی تاثیر حضور سلبریتی‌ها در سینمای پساکرونا بعد از بازگشایی سینماها گفت: واقعیت امر دوران قرنطینه بدون شک در فرهنگ جامعه تاثیرگذار بوده و بسیاری از افراد را به مطالعه بیشتر، همنشینی با خانواده و تماشای آثار مختلف سینمایی ترغیب کرده اما واقعیت امر نمی‌توانیم خوش بین باشیم که سینمای بعد از کرونا در روند انتخاب بازیگران خود تغییر خاصی نماید.  
وی در همین راستا ادامه داد: مشکلات پیرامون انتخاب بازیگران و یا محدودیت در حضور بازیگران سینما مشکلی نیست که امروز به وجود آمده باشد و مشکلی هم نیست که بعد از کرونا حل شود، استفاده از بازیگران چهره در اکثریت آثار و پرکار بودن برخی بازیگران در مقابل بیکاری عده زیادی از بازیگران همواره چالش بزرگی در عرصه سینما بوده است.  

بازیگر سریال «سه دونگ سه دونگ» درباره حضور حداقلی برخی از بازیگران در اکثر آثار سینمایی افزود: ما همواره شکایت خود را به خانه سینما برده ایم که چرا برخی بازیگران در همه آثار سینمایی حضور دارند و از برخی بازیگران حتی نامی هم برده نمی‌شود، این گلایه همواره بین ما بازیگران وجود داشته و بعید می‌دانم که مافیای انتخاب بازیگران سینما پس از بازگشایی سینماها از هم پاشیده شود.  

وی در همین رابطه اضافه کرد: مافیای انتخاب بازیگران سینما سالهاست حضور داشته و افرادی در این میان هستند که همواره به قول معروف نان به هم قرض می‌دهند، در حال حاضر می‌بینیم که بسیاری از بازیگران سلبریتی سینما تئاتر را هم در دست گرفته‌اند و به صورت گروهی از آثار سینمایی راهی تئاترهایی با سرمایه تولید بالا می‌شوند.  

بازیگر سریال «زوج یا فرد» درباره بیکاری بسیاری از بازیگران در ایام کرونا اذعان کرد: واقعیت امر بسیاری از بازیگران از قبل هم در قرنطینه بوده‌اند، آنها با بیکاری و کم کاری آشنا بوده‌اند و باور کنید که این تعطیلات کرونا برای آنها اتفاق بسیار پیچیده‌ای نیست زیرا مدت‌هاست که دیده نشده‌اند.

وی در همین راستا تصریح کرد: امیدوارم تعطیلی پروژه‌های سینمایی به بازیگرانی که همواره روی پرده بودند شوک وارد کرده و به آنها یادآوری کند که کمی وضعیت بازیگران کم کار را درک کنند، امیدوارم این بازیگران کمی احساس بازیگرانی که سالها در خانه بوده‌اند را تجربه کنند و بدانند که هیچکس از پول و دستمزد بدش نمی‌آید اما بهتر است که کمی انصاف هم داشته باشیم.

این بازیگر سینما با اشاره به مشکلات عدیده معیشتی بازیگران پیشکسوت افزود: بازیگران ما در این شرایط به شدت غم نان دارند، آنها در این شرایط باید به فکر کرایه عقب افتاده خانه‌هایشان باشند و اگر نه که بازیگران سلبریتی شاید امروز بیکار باشند اما چندین فیلم در نوبت اکران داشته و به سرعت با آغاز فصل تولید سر کار می‌روند.  

گلچین در همین رابطه خاطرنشان کرد: مثالی این روزها بین مردم وجود دارد که فرق بین دارا و ندار در ایام قرنطینه چیست، از نظر من باید دید دوران قرنطینه برای بازیگران سلبریتی و پرکار سینما چطور می گذرد و برای بازیگرانی که سالها کاری نداشته اند چطور می‌گذرد؟ این قیاسی ناراحت کننده است که شاید به اندکی تامل در قبال آن بتوانیم غم بسیاری از هنرمندان کشور را درک کنیم.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کار کردن در کرونا از پرداخت اجاره خانه دشوارتر نیست!


رضا رویگری متولد ششم دی ماه است و امروز ۷۴ ساله می شود. این بازیگر که به تازگی برای بازی در یک سریال عازم مشهد شده بود می‌گوید، کار کردن در روزهای کرونایی از پرداخت اجاره خانه سخت تر نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیا بالابردن محتوی و کیفیت برنامه‌های تلویزیون هم در دستور کار مدیران قرار خواهد گرفت؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تلویزیون مدتی است شبکه‌ای را آزمایشی روی آنتن آورده که همه‌چیز در آن به بهترین کیفیت موجود یا به تعبیری ۴K نمایش داده می‌شود.

به گزارش سینماپرس، یکی از اتفاقات مهم در عرصه فناوری صدا و سیما، علاوه بر HD شدنِ شبکه‌ها،  راه‌اندازی شبکه ۴K است که مدتی به صورت آزمایشی فعالیت می‌کند. برخی از مجموعه‌های پویانمایی همچون “چیا” از این شبکه به نمایش درآمد. اما تنها تلویزیون‌هایی که قابلیت نمایش ۴k را دارند می‌توانستند از کانال ۵۴ تلویزیون‌هایشان این شبکه را دنبال کنند. به تعبیر مشاور معاون توسعه و فناوری رسانه ملی فرکانس شبکه IRIB UHD، اولین شبکه ۴K رسانه‌ملی روی ماهواره قرار دارد و به صورت پخش زمینی از روی کانال ۵۴ سیستم دیجیتال زمینی (DVBT۲) در شهر تهران قابل دریافت است.

شبکه IRIB UHD اولین شبکه فارسی زبان جهان با کیفیت ۴K و فناوری رنگی HDR است، این مجموعه توسط کارشناسان فنی رسانه‌ ملّی با حفظ کیفیت از SDR به HDR تبدیل شد. همچنین این شبکه قابلیت پخش صدای دالبی را هم داراست که انتظار می‌رود تولیدات داخل کشور به این سطح از فناوری صداگذاری نیز ارتقاء یابند. همچنین باید کیفیتِ محتوای سریال‌ها، برنامه‌ها و پویانمایی‌هایشان را آنقدر بالا ببرند که بتوانند به HD شدن و کیفیتِ ۴K طعنه بزند. در واقع اگر از ۱۰ سال قبل این فرآیند HD شدن اتفاق می‌افتد حتماً می‌توانستیم امروز شاهد کیفیت در عرصه ساخت سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیون باشیم.  

تمامی برودکسترهای جهان بدون استثنا، شبکه‌های پیشران دارند که مصداقِ بارز آن در رسانه ملّی همین شبکه ۴K است. کیفیت بالاتری دارند برای گیرنده‌های جدید، امید به آن روزی که محتوای برنامه‌سازان و سریال‌سازان هم به این سطح کیفیت تصویری و بصری برسد.   علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما در مراسم آغاز رسمی پخش HD شبکه‌های تلویزیونی، از نخستین شبکه ۴K صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز رونمایی شد. او در این مراسم در سخنانی بر نقش مهم این تجربه در راه‌اندازی پخش به صورت UHD ۴K تأکید کرد و آن را هموارکننده فناوری‌های پخش در آینده برشمرد.

ابوالفضل صالحی مشاور معاون توسعه و فناوری و مدیر راه‌اندازی شبکه ۴K درباره این شبکه تلویزیونی توضیحات کاملی داده که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

“عدالت، در توسعه زیرساخت‌های رسانه ملی و دریافت توسط مردم با ملاحظه شرایط اقتصادی جامعه، شرط اساسی توسعه تلقی می‌شود. از سوی دیگر حرکت در مسیر پیشرفت و دسترسی به فناوری‌های روز و حتی فراتر، برای برودکسترهای حاکمیتی امری حیاتی و ضروری است؛ زیرا آینده اقتصاد و صنعت را در جامعه تحت تاثیر قرار می‌دهد. لذا هنر، در مدیریت صحیح آن است که به نحوی تصمیم‌گیری و عمل شود تا هیچ‌یک دیگری را از میدان به در نکند.

از این رو معاونت توسعه و فناوری رسانه ملی سیاست و حرکت صحیح و دقیقی را در این راستا با ملاک قرار دادن ملاحظات مدنظر ریاست سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار داده که راه‌اندازی  اولین شبکه ۴K فارسی زبان دنیا به نام شبکه تلویزیونی «فراتر» یا «IRIB UHD» یکی از مهم‌ترین این اقدامات است.

این شبکه تلویزیونی پس از مطالعات فراوان متخصصین رسانه ملی، با کیفیت UHD (۲۱۶۰P)  یا به اصطلاح  ۴K با فناوری رنگی WCG و HDR-HLG، با فناوری صدای محیطی چند کاناله و فناوری فشرده‌سازی HEVC Main ۱۰ (۱۰ بیتی) و نرخ فریم ۵۰ در ثانیه راه‌اندازی شده که بالاترین سطح استانداردهای حال حاضر پخش برودکست را در جهان داراست.

تلویزیون، صدا و سیما،

همچنین شبکه فراتر مجهز به فناوری بومی تلویزیون ترکیبی یا HBBTV نیز است که ضمن ایجاد بسترهای تعامل با مخاطبین، جذابیت‌های آن را دوچندان می‌کند.

در ابتدا این شبکه با زحمات بی‌دریغ، جهادی همکاران اداره کل فناوری فضایی و ماهواره‌ای با امکانات موجود راه‌اندازی و بعد از آن با تلاش‌های شبانه‌روزی ادارات‌کل فنی صدا و تصویر، فنی پخش و ارتباطات زمینی، رژی این شبکه در ساختمان پخش به صورت بومی راه‌اندازی شد و از آنجا که سال ۱۳۹۹ به فرموده مقام معظم رهبری(مدظله) سال جهش تولید نام‌گذاری شده، معاونت توسعه و فناوری رسانه با اتکال به خداوند متعال و اتکا به دانش متخصصین داخلی توانسته اصلی‌ترین سامانه‌های لازم برای راه‌اندازی این شبکه را به صورت بومی توسعه داده و شاید اکنون با افتخار بتوان این شبکه را یک محصول بومی و ملی دانست.

تلویزیون، صدا و سیما،

از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی شبکه فراتر، تضمین آتیه رسانه ملی با ایجاد انگیزه برای شتاب در افزایش کیفیت فنی دارایی‌های محتوایی رسانه ملی، همچنین ارتقای سطح فناوری در صنعت تولید گیرنده‌های تلویزیون در داخل کشور و نیز ایجاد بستری چابک و مدرن برای بکارگیری آخرین دستاوردهای صنعت صداوتصویر درجهان مانند صدای نسل آینده (NGA) و فناوری‌های نوین تولید محتوی مانند واقعیت ترکیبی (MR,XR) را می‌توان برشمرد.

یکی از مهمترین مسائل این شبکه تعیین استراتژی الزامات رسیدن به حداکثر کیفیت است که این شبکه با دستمایه قرار دادن سند استاندارد فنی تولید و تحویل برنامه تلویزیونی UHD با وضوح (حوزه تولید و آرشیو) که با زحمت اداره کل تحقیقات و جهاد خودکفایی معاونت توسعه و فناوری تهیه شده، در تلاش است که با پیگیری‌های مستمر محتوی الف و ب را به سمت تولید فراتر از HD سوق دهد. همچنین با مطالعات عمیق‌تر برای حفظ کیفیت فنی شبکه در حوزه تأمین برنامه و تولید از مرحله آماده‌سازی تا پخش اقدام به تهیه کتاب راهنمای تحویل محتوا UHD برای شبکه فراتر کرده است.

تلویزیون، صدا و سیما،

یکی از بزرگترین چالش‌های راه‌اندازی این شبکه پخش HDR و WCG بود که با توجه به جدید بودن فناوری چرخش از استاندارد BT.۷۰۹ به BT.۲۰۲۰ در ابتدا امری دشوار متصور بود که با مطالعه و پیاده‌سازی چرخه آماده‌سازی این محتوا این چالش تبدیل به یک فرصت برای جذب مخاطب شد.

هم اکنون شبکه فراتر با تلاش متخصصین معاونت توسعه و فناوری رسانه از طریق ماهواره بدر ۵ و همچنین به صورت زمینی در تمامی ۳۱ مرکز استان با تلویزیون یا گیرنده‌های ۴k قابل دریافت است.  مخاطبین عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به تارنمای شبکه به نشانی IRIBUHD.IR و یا نشانی @IRIBUHD در فضای مجازی مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امام خامنه‌ای: سینمای داستانی بسیار مهم است و باید در آن وارد شد اما برای اینکه سالم بمانید باید «لباس ضدگلوله» پوشید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هادی محمدیان کارگردان و نویسنده انیمیشن‌های شاهزاده روم و فیلشاه از تجربه دیدار با رهبر فرهیخته انقلاب گفت و خاطره جالبی را از ملاقات با ایشان بیان کرد.

به گزارش سینماپرس، دیدار صمیمانه رهبر انقلاب با هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه کشور، یکی از جذاب‌ترین و شنیدنی‌ترین ملاقات‌های آیت الله خامنه‌ای با این بخش مهم و حیاتی کشور است.

آرشیو تصاویر این دیدارها که به صورت مستندی به نام غیررسمی تولید شده است پنجشنبه شب از شبکه سه سیما پخش شد.  به بهانه پخش این مستند با برخی از هنرمندانی که در این دیدارهای صمیمانه حضور داشتند مصاحبه کردیم تا تجربه و خاطرات آنان را از بازخورد رهبر انقلاب در پاسخ به صحبت‌های آنان بشنویم.

هادی محمدیان کارگردان انیمیشن‌های شاهزاه روم و فیلشاه در این باره بیان کرد که آنچه که در دیدارهایی که با رهبر انقلاب داشتیم برای من جالب بود این بود که ایشان اشراف جالب توجهی نسبت به سینمای ایران و جهان داشتند و به آن به عنوان رهبر کشور اهمیت می‌دادند. ما در این جلسات خیلی کوتاه حرف زدیم. واقعیت این است که شخصیت معنوی ایشان جذبه خاصی داشت که روی انسان اثرگذار بود.

اما با این وجود چیزی که برای من عجیب بود این بود که ایشان در پاسخ به انتقادات برخی از همکاران ما که اتفاقاً بعضا خیلی هم تند و تیز بود برخورد بسیار صبورانه‌ای داشتند. چندبار به خودم گفتم که ایشان الان به این انتقاد پاسخ می‌دهند اما می‌دیدم که نکات را یادداشت می‌کردند و با صبوری و حلم، بعد از اتمام صحبت‌های همکارانم به آنان پاسخ دادند.

کارگردان شاهزاده روم در ادامه بیان کرد که اشراف ایشان بر سینما نشان از مطالعه و جامعیت ایشان داشت. نظرات و دیدگاه‌های ایشان موشکافانه‌ بود. نکته دیگر اینکه متوجه شدیم که ایشان نه تنها فیلم‌های ایرانی را تماشا می‌کنند بلکه از فیلم‌های خارجی نیز مطلعند و نسبت به آنان تحلیل دارند. اگر بخواهم مثال بزنم با توجه به اینکه از آن دیدار گذشته است فکر می‌کنم که درباره فیلم لینکلن مطالب تاریخی را مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها در فیلم‌هایشان تاریخ را تحریف می‌کنند گفتند. اینکه خود آمریکایی ها فرهنگ و روش برده‌داری را بنا گذاشتند و با این فیلم تلاش کردند تا از آن فاصله بگیرند. خلاصه آنکه فیلم‌ها را به صورت جدی تماشا می‌کنند.

او در ادمه بیان کرد که زمانی که ما را به عنوان سازندگان انیمیشن فیلشاه معرفی کردند با حالت روحانی خاصی در ایشان روبرو شدیم و خیلی خوشحال شدم که انیمیشن ما را تماشا کرده‌اند و آن را دوست دارند و از ما تشکر کردند. ما هم درباره اینکه در بخش خصوصی کار می‌کنیم صحبت کردیم و از مشکلات مسیرمان حرف زدیم. اما رهبری گفتند که اتفاقاً در همین مسیر بمانید و تلاش کنید. روی پای خودتان بایستید و این برای تولیدات خودتان و سینمای انیمیشن کشور بهتر است و کار دست همین است.

محمدیان در ادامه از خاطره‌ای جالب که از دیدار دیگری که با رهبر انقلاب داشتند برای ما گفت. کارگردان فیلشاه تعریف کرد که در دیدار دوم برخی از دوستان مستندساز درباره این مسأله گفتند که دوست دارند تا در فضای سینمای داستانی وارد شوند اما ابعاد نفسانی فضای سینما مانند شهرت و… شاید آنان را از مسیر سلامت دور کند و نفسانیات بر آنان غلبه کند و بعد نفسانی انسان رشد کند. برای همین آیا در این مسیر ورود بکنیم یا خیر؟

حرف ایشان آویزه گوش من شد، ایشان گفتند که باید در این مسیر ورود کرد. سینمای داستانی بسیار مهم است و باید در آن وارد شد اما برای اینکه سالم بمانید آنچه که به نظر من مهم است این است که باید لباس ضدگلوله پوشید. تعبیر ایشان از لباس ضدگلوله این بود که با خدا ارتباط قوی داشته باشید و نماز نافله شب بخوانید.

محمدیان در پایان همینطور از طی شدن مراحل پایانی ساخت فیلم انیمیشن بچه زرنگ خبر داد و گفت که مراحل ساخت موسیقی آن با امیر توسلی طی می‌شود و بعد از آن آماده اکران خواهد بود. البته با توجه به وضعیت کرونایی حاکم بر کشور باید صبر کرد و دید که چه زمانی برای اکران مناسب است.

مشاهده خبر از سایت منبع