پیکره بینظیر مولانا در باغ عرفان دانشگاه کردستان قرار گرفت
پیکره بینظیر جلالالدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی و رومی ساخته “هادی ضیاالدینی” در باغ عرفان دانشگاه قرار گرفت.
پیکره بینظیر جلالالدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی و رومی ساخته “هادی ضیاالدینی” در باغ عرفان دانشگاه قرار گرفت.
سینماپرس: تصویربرداری فصل دوم سریال «زیرخاکی» به نویسندگی و کارگردانی جلیل سامان آغاز شد.
به گزارش سینماپرس، فصل دوم سریال «زیرخاکی» که به سفارش مرکز سیمافیلم ساخته میشود، در یکی از هتلهای پایتخت کلید خورده و پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، رایان سرلک مقابل دوربین رفتهاند.
فصل اول «زیرخاکی» ماه رمضان سال ۹۹ روی آنتن شبکه یک سیما رفت و طبق آمار رسمی سازمان صداوسیما توانست عنوان پربینندهترین سریال رمضانی را از آن خود کند.
«زیرخاکی» دومین همکاری سامان و نصیرینیا پس از مجموعه تلویزیونی «نفس» بود که حالا به تولید فصل دوم نیز رسیده و روایتگر بلندپروازیهای مردی جاهطلب و سر بههوا به نام فریبرز (فری خاکی) است که میخواهد با پیدا کردن گنج، یک شبه ره صدساله را برود؛ او که به همراه همسرش پریچهر و فرزند خردسالش کاوه در یکی از مناطق جنوب شهر تهران زندگی میکند، بهواسطه برادرش که یکی از افسران انقلابی نیروی هوایی است درگیر ماجراهایی میشود که به موازات تلاشش برای یافتن گنج، او را ناخواسته وارد مبارزات انقلابی میکند.
این ماجراها پس از پیروزی انقلاب نیز ادامه پیدا میکند تا این که شرایطی رقم میخورد که او را ناگزیر به خروج از کشور میکند. این تصمیم او با آغاز جنگ تحمیلی همزمان میشود و فصل دوم در ادامه قصه فصل اول و در سال ۱۳۵۹ رقم میخورد.
بازیگران این مجموعه عبارتند از:
پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، نادر فلاح، گیتی قاسمی، امید روحانی، اصغر نقیزاده، رایان سرلک و با حضور هومن برقنورد.
سینماپرس: مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد از پایان بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران خبر داد و گفت این موزه به زودی و در ماه جاری بازگشایی میشود.
به گزارش سینماپرس، نشست رسانهای ارائه گزارش درباره مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران با حضور هادی مظفری مدیرکل تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آقایی رئیس موزه و زهرا نوروزی رئیس اداره نظارت بر پروژههای عمرانی وزارت ارشاد در تالار رودکی برگزار شد.
مظفری در ابتدای سخنان خود ضمن تشکر از رسانهها و افکار عمومی بابت پیگیری وضعیت مرمت موزه هنرهای معاصر تهران گفت: دلیل تأخیر در بازسازی موزه را امروز بهصراحت عرض خواهم کرد.
وی افزود: دلیل نخست، گنجینه ارزشمند موزه بود و محفوظ داشتن آنها یا انتقالشان مورد بحث بود. حجم آثار، تعدد آنها و مباحث امنیتی، امکان جابجایی را از ما میگرفت و به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که امنترین نقطه، خود موزه است و نیاز به ساخت گنجینه موقت و امن بود.
مظفری درباره دلیل دوم تأخیر در بازسازی و مرمت موزه هنرهای معاصر گفت: به دلیل ارزشمند بودن آثار، امکان شروع همزمان چند جبهه کاری را نداشتیم و مجبور به اجرای پلکانی هر یک از پروژهها داشت. دلیل سوم هم این بود که جبهههای کاری متعددی پیش آمد که قبلش پیشبینی نشده بود. بههمین دلیل زمانبندی پروژه تغییر کرد؛ ضمن اینکه تأمین اعتبار جبهههای جدید هم زمانبر شد.
مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: بعد از شیوه ویروس کرونا هم در برهههایی به تعطیلی پروژه انجامید و موجب شد بازگشایی موزه از بهار ۹۹ به زمستان ۹۹ موکول شود. در نشست خبری بعدی که دو هفته دیگر است، زمان دقیق بازگشایی موزه را اعلام میکنیم اما بدانید که بازگشایی در همین ماه جاری خواهد بود.
وی به لزوم افزایش ظرفیت بصری موزه هنرهای معاصر اشاره کرد و گفت که به همین منظور، کار به آقای رضا عابدینی یکی از بهترین گرافیست های کشور سپرده شده است.
مدیرکل هنرهای تجسمی درباره تعداد دقیق آثار موزه گفت: برخی آثار نمایشگاهی در موزه باقی ماندند و به صاحبانش عودت نشدند که آنها را نباید جزء اموال موزه محسوب کرد. یا اثری برای مخزن مؤسسه هنرهای تجسمی معاصر خریداری شده، اما چون جلسه توافق در موزه بوده – به علت یکی بودن مدیر وقت مؤسسه و موزه – هنرمند تصور کرده اثر برای موزه خریداری شده است. طی یک سال آینده هم فهرستی از آثار حاضر در مخزن موزه تهیه و منتشر میشود.
وی ادامه داد: بانک اطلاعاتی آثار موزه کامل شده و تارنمای آن یک روز قبل از بازگشایی موزه، رونمایی میشود. اطلاعات این سایت یک سال راستیآزمایی شده است.
* افزایش ۲۰ درصدی فضای گنجینه
نوروزی رئیس اداره نظارت بر پروژههای عمرانی وزارت ارشاد هم طی سخنانی گفت: پروژه بهسازی موزه هنرهای معاصر تهران با گذشت بیش از ۴۰ سال از عمر آن، ضروری بود. در فاز نخست، گنجینه موقت را برپا کردیم و پس از انتقال آثار، به مرمت ساختمان موزه و عایقبندی سقف و کف بپردازیم.
وی افزود: چاههای فاضلاب محوطه لایروبی و آبهای سطحی به مکان مناسب هدایت شد. بهسازی و رنگآمیزی نردهها و تعویض لولههای هواساز، عایق سازی پنجرهها، لمینیت کردن شیشهها، نورپردازی جدید، اصلاح سیستمهای امنیتی و… انجام گرفت.
نوروزی درباره فاز دوم مرمت موزه که به گنجینه مرتبط میشد، گفت: سیستم تأسیساتی و اعلام حریق گنجینه اصلاح و مجزا شد. البته سیستم اطفای حریق دستی فعال است اما سیستم هوشمند هزینهبر بوده و نیازمند تأمین منابع برای خرید تجهیزات است. اتاق مرمت و خدمات نمایشگاهی (عکاسی) اصلاح شد. مکان اتاق مانیتورینگ تغییر کرد. در نهایت حدود ۲۰ درصد به فضای گنجینه اضافه شد.
* طراحی فونت اختصاصی برای هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران
آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران هم تأکید کرد: هیچ فضای جدیدی به موزه الحاق نشد و الحاقات غیرصحیح گذشته هم حذف شد، بلکه فضاهای فعلی موزه، بازتعریف شده است.
وی افزود: نشان کنونی موزه هنرهای معاصر در اوایل دهه ۷۰ توسط جواد پویان طراحی شد. بعدتر صداقت جباری هم بر اساس آن فونت طراحی کرد.
رئیس موزه هنرهای معاصر تهران گفت: پس از آنکه متوجه شدیم جناب عابدینی به ایران بازگشتهاند، از ایشان برای بازطراحی هویت بصری موزه دعوت کردیم. فونت اختصاصی موزه هم طراحی شده است.
سینماپرس: مجری با سابقه تلویزیون روایتی از آن دیدار با اهالی فرهنگ و هنر دارد که واقعاً غیررسمی بود؛ تمام وقت بگو بخند! انگشتری خواستم که انگشترِ عقد ایشان بود.
به گزارش سینماپرس، مستند “غیررسمی” چهره آشنای بسیاری از دیدارکنندگان را به نمایش درآورد که یکی از آنها شهرام شکیبا بود. البته این مجری باسابقه تلویزیون بارها در دیدار با شاعران هم به محضر رهبر انقلاب رسیدهاند. روایتهای قابل توجهی دارد از آن روز که بحثِ انگشتر عقد “آقا” پیش آمد.
البته شکیبا به دیدار رهبری با شاعران هم اشاره کرد که آقا نگرانِ زبان فارسی بودند و نسبت به ولنگاری زبانی و ساخت لفظی بسیار نازل برخی ترانهها و پخش آنها از صداوسیما گلایه داشتند. ایشان در این جلسه فرمودند:
“راجع به زبان فارسی بنده در حقیقت نگرانم. من از صداوسیما گلهمندم؛ بهجای اینکه زبان صحیح و معیار و صیقلخوردهی کاملاً درست را ترویج کند، زبان بیهویت را ترویج میکند، زبان بیهویتی که گاهی غلط و بدتر از همه پُر از تعبیرات فرنگی و خارجی است. وقتی یک مجری یک تعبیر فرنگی از یک مترجم یا نویسنده را در صداوسیما تکرار میکند، موجب عمومی شدن آن لغت و آلوده شدن زبان به زوائد مضرّ میشود. ما داریم مفت زبان خودمان را آلوده میکنیم”.
البته این فرمایش حضرت آقا، این روزها دوباره مفهوم پیدا میکند. چرا که در عینِ فعالیتهایی که برای اعتلای زبان فارسی در صداوسیما پیگیری میشود اما کماکان زبانِ برخی از مجریان و گویندگان فارسی نیست. تبلیغات بازرگانی هم با ادبیات لاتین اتفاق میافتد.
شهرام شکیبا درباره آن دیدار شاعران با رهبر انقلاب میگوید: معظمله درباره مشکلات ترانهها و موسیقیهای سطحی فرمایشاتی داشتند، حتی در جایی هم فرمودند “ترانههای زیرزمینی که بماند”! طبیعتاً بهخاطر پایگاهی که دارند شأنشان نیست درباره چنین موضوعاتی صحبت کنند. واقعیت ماجرا این است موسیقی زیرزمینی در سطح گستردهای تیشه به ریشه زبان ما زده و هر روز زبان فارسی مقدس و سالم را به نابودی نزدیک میکند.
من گفتم انگشترِ کوچک شما را میخواهم!
مشروح این گفتوگو را در ادامه بخوانید:
* مستند “غیررسمی” در قسمت خودش، دیدارهای رهبر انقلاب با اهالی فرهنگ و هنر را نشان داد. شما چه روایتی از آن دیدار دارید که شما در جمع طنزنویسان و طنزپردازان خدمت معظمله شرفیاب شدید؟
تهیهکننده “قندپهلو” حین صحبتهایش گفت حضرت آقا امروز تولدم است، اجازه بدهید خارج از نوبت از شما انگشتر بگیرم. دیدار آنقدر غیررسمی بود که تمام وقت بگو بخند داشتیم، البته در میان این طنازیها، همواره ماجرا جدّی بود. حضرت آقا انگشترش دستشان را به امیر قمیشی (تهیهکننده) هدیه کردند و همان موقع من گفتم ببخشید تا شلوغ نشده و بقیه بچهها طلب نکردند، آن انگشتر کوچک شما را برای خودم میخواستم؛ به کسی قول ندهید!
این انگشتر اشکال فنی دارد
ایشان گفتند این انگشتر اشکال فنی دارد. گفتند آخر جلسه دربارهاش صحبت میکنم. وقتی جلسه تمام شد و بچهها میرفتند محضر ایشان و صحبت میکردند. جالب است من انتقادات و مسائلم را با تلویزیون خدمت ایشان عرض کردم اتفاقاً یکی از دغدغههایم برنامه “قندپهلو” بود و بحث اتفاقاتی که باید برای طنز صداوسیما چه در عرصه برنامهسازی و چه سریالسازی رقم بخورد.
جلو نرفتم اما خودشان مرا صدا زدند
* مشخصاً درباره صداوسیما چه نکاتی گفتند؟
حضرت آقا در صحبتهایشان به این نکه اشاره کردند که بخشهایی از صداوسیما پُر شده از لودگی! درباره بضاعتهای سازمان صداوسیما صحبت کردند و بین صحبتهایشان از من اسم بردند. فلانی مثل ادیب به اشعار در برنامههایشان مشخصاً “قندپهلو” دقت میکند. جلو نرفتم تا بچههایی که کار دارند نکاتشان را مطرح کنند و همه جلسه تحتالشعاع قرار نگیرد. اما جالب است حضرت آقا خودشان مرا صدا زدند و گفتند آقای شکیبا را بگویید بیایند.
ماجرای انگشترِ عقدِ “آقا”
رفتم و آقا در ابتدا فرمودند چه شد از این انگشتر خوشتان آمد. گفتم راستش را بخواهید این نگین یمنی و تراشِ عبدالرزاقی دارد و رکاب فیلی و ظرافتش، نظرم را به خودش جلب کرد. فرمودند پس شما انگشتر باز هستید! گفتم بله. فرمودند این انگشتری است که برای عقد به بنده دادهاند و این را نمیتوانم به شما بدهم. اما انگشتر دیگری به شما هدیه خواهم داد که انگشتر معمولی است. ذکر کوتاهی گفتند و انگشتر دیگری به من هدیه کردند.
در این جلسه طنزپردازان و طنزنویسان حضور داشتند؛ مسئلهشان این بود که لودگی را باید از طنز جدا کنند، چون فاصله هست بین لودگی و طنز! این نکتهای بود که مشخصاً به تلویزیون هم اشاره کردند. نکته دیگری که فرمودند درباره برخورد با استکبار و مشخصاً انگلیس بود که در طول تاریخ با کشور ما چه کردند.
زبان فارسی بحث جدّی بود
* یکی از نکاتی که در این جلسه هم به آن تأکید ویژه داشتند موضوع زبان فارسی بود…
بله. برایشان در دیدارهای دیگری که با شاعران هم داشتند زبان فارسی، بحث جدّی بود. فرمودند باید درست صحبت شود، در برابر واژه فرنگی باید از واژههای معادل فارسی استفاده شود. فرمودند وقتی کلمات فرنگی معادل فارسی دارد، فحوای کلامشان این بود که چرا مجریان از این واژههای معادل استفاده نمیکنند؟
واقعاً “آقا” به مسائل ریشهای نگاه میکردند
* این دیدارها برای اهالی فرهنگ و هنر چه تأثیراتی دارد
دوستان هرآنچه گلایه داشتند خیلی راحت مطرح میکردند، گاهی فکر میکردیم حرف نویی میزنیم. یا مثلاً تند انتقاد میکنیم بعد که ایشان صحبت میکردند میدیدیم ما خیلی صحبتهای آرامی داشتیم. ریشهایتر به این ماجراها نگاه میکردند.
سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما گفت: متعجبم که مدیران سینمایی با بی مهری هرچه تمام تر طی یک سال گذشته هیچ اقدامی برای تولید فیلمی با محوریت حاج قاسم انجام ندادند؛ سردار سلیمانی شخصیتی بزرگ و تأثیرگذار در سراسر جهان بود و اگر این مرد بزرگ متعلق به هر کشور دیگری بود تاکنون ده ها اثر سینمایی در رابطه با زندگی، دیدگاه و اندیشه هایش تولید کرده بودند.
کارگردان فیلم های سینمایی «آخرین نبرد» و «آن مرد آمد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: حداقل کاری که مدیران سینمایی برای اولین سالگرد شهادت سردار بزرگ حاج قاسم سلیمانی می توانستند انجام دهند سفارش کار به یکی از فیلمسازان متعهد، انقلابی و ولایتمدار برای تولید اثری درخور شأن این شهید والامقام بود اما آن ها حتی از این کار هم دریغ کردند.
وی سپس با بیان اینکه مدیران با سینمای استراتژیک در تضادند تصریح کرد: مدیران سینمایی طی سال های اخیر ثابت کرده اند که دغدغه پرداختن به موضوعات مهم اعتقادی، دینی، انقلابی و ملی را ندارند. راهبرد استراتژیک برایشان تعریف نشده است و به همین علت است که سینمای ایران به شدت در حوزه تولید آثار ارزشمند استراتژیک و انقلابی کم کار است.
این سینماگر متذکر شد: سینما و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران به قهرمانان ملی و انقلابی بدهکارند!؛ ما شخصیت های بزرگ زیادی را داریم که زندگی هر کدام شان می تواند دستمایه تولید ده ها اثر سینمایی و تلویزیونی شود اما به جای پرداختن به زندگی و آرمان ها و تفکرات و دغدغه های آن ها دست به تولیدات نازل و سخیف و ضد ارزش می زنیم!
بهمنی با تأکید بر اینکه وضعیت به گونه ای شده که هنرمند هرچه بی درد تر و غیرمتعهدتر و خنثی تر باشد شرایط کار و پول برایش بیشتر فراهم است خاطرنشان کرد: این همه فیلم های خنثی، پوچ و بی هویت نشان دهنده این وضعیت اسفبار است! بی شک چنین شرایطی در راستای نفوذ فرهنگی بیگانگان در کشور ما است. تأثیر نفوذ را به خوبی در وضعیت تولیدات امروز سینمای کشور شاهد هستیم و تنها کاری که از دست ما بر می آید افسوس خوردن است و بس!
وی در همین راستا وضعیت سینما و تلویزیون کشور را سرگردان و معلق توصیف کرد و تأکید نمود: ما باید در آثار سینمایی و تلویزیونی مان مباحث اعتقادی، انقلابی، دینی و ولایی را ترویج کنیم. باید روحیه همگرایی و شهادت طلبی را ایجاد کنیم اما افسوس که بی دغدغگی و ندانم کاری مدیران فرهنگی و سینمایی مانع این مسأله می شود.
کارگردان فیلم های سینمایی «گام های شیدایی» و «گلوگاه شیطان» در پایان این گفتگو یادآور شد: بنده شخصاً طی یک سال گذشته چند فیلمنامه کوتاه برای سردار سلیمانی نوشتم و به مراکز متعددی ارائه کردم اما کسی با ساخت آن ها موافقت نکرد تا در نهایت یکی از آن ها را با هزینه شخصی ساختم تا ان شاالله در برخی پلتفرم ها در معرض بازدید عموم قرار بگیرد. من امیدوارم مدیران فرهنگی و سینمایی ما تلاش کنند به جای شعار دادن و وعده های مختلف برای حمایت از سینمای ارزشی در عمل از سینمای استراتژیک حمایت کنند و اینطور سینماگران دغدغه مند انقلابی را به حال خود رها نکنند و بیش از این موجبات ولنگاری فرهنگی در کشور را فراهم نیاورند.
سینماپرس: پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما با انتقاد شدید نسبت به اصرار نابخردانه برخی مدیران سینمایی برای برگزاری جشنواره فیلم فجر در روزهای بحرانی کرونا گفت: برگزاری جشنواره به شیوه نوین اشتباهی نابخشودنی است چرا که پایه های جشنواره فجر انقلاب را سست می کند؛ ما کدام جشنواره را در سراسر دنیا سراغ داریم که شکل و شیوه برگزاری اش را بنا به سلیقه و خواسته مدیران سینمایی تغییر دهد؟ در حالی که اغلب جشنواره های سینمایی دنیا تعطیل شده اند، جشنواره فجر نیز باید تا پایان بحران کرونا لغو شده و پس از آن همانند سال های قبل برگزار شود.
برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن برای فیلم های سینمایی «گل های داودی» و «جهیزیه ای برای رباب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه تجربه ثابت کرده که مدیران سینمایی هیچ گوش شنوایی ندارند و هر کاری که بر اساس منافع شخصی و امیال شان باشد انجام می دهند و هرچقدر ما به آن ها تذکر بدهیم و فریاد بزنیم که کارهای شان غلط است باز هم همان کاری را که به نفع شان است انجام می دهند.
وی سپس با تأکید بر اینکه متولیان سینما به نفع فرهنگ و هنر کار نمی کنند تصریح کرد: چرا در این روزهای کرونایی در حالی که نزدیک به یک سال متوالی است که سینماگران بیکار و خانه نشین شده اند و بخش عمده ای از اهالی سینما برای تأمین حداقل های زندگی شان عاجز هستند باید بودجه های هنگفتی از بیت المال صرف برگزاری جشنواره ای شود که هیچ دستاوردی برای سینما در پی نخواهد داشت؟
معصومی ادامه داد: چرا کسی به فکر پیشکسوتان سینما نیست؟ چرا هیچ یک از مدیران سینمایی صدای فریاد و استغاثه هنرمندان را نمی شنوند؟ چرا همیشه مدیران فکر می کنند عقل خودشان بالاترین عقل ها است و تصمیم گیری های شان درست است؟
این سینماگر برجسته سپس با بیان اینکه وقاحت از این بالاتر ممکن نیست خاطرنشان کرد: این روزها کام اهالی سینما تلخ است. ما در سیاه ترین روزهای ممکن روزگار می گذرانیم اما مسئولان در پی برگزاری جشنواره و بزن و بکوب هستند؟ جشنواره برای چه کسی و چه چیزی برگزار می شود؟ چه منافعی از این جشنواره عایدتان می شود که حتی حاضر نیستید در این بحران کرونا از آن دست بکشید؟
بازیگر فیلم های سینمایی «ناصرالدین شاه آکتور سینما» و «مسافر ری» متذکر شد: یک عده ای هستند در آرزوی راه رفتن روی فرش قرمز و مطرح شدن در مطبوعات می سوزند، این افراد برای مدیران سینمایی مهمترین ها هستند! برای دلخوشی همین افراد است که مدیران سینمایی ذوق زده تصمیم به برگزاری جشنواره گرفته اند.
وی ادامه داد: این شرم آور است که عده ای برای جایزه گرفتن و جایزه دادن می خواهند یک دورهمی خصوصی برگزار کنند، بودجه هنگفتی از بیت المال را به آتش بکشند و اسمش را برگزاری یک جشنواره ملی بگذارند. این جشنواره به این شکل و شیوه هیچ نشانی از جشنواره فجر انقلاب که ما آن را می شناختیم ندارد و اصلاً ریشه ها و بنیان آن را نیز سست خواهد کرد.
معصومی در خاتمه اظهاراتش خطاب به مدیران سینمایی اظهار داشت: اگر راست می گویید و به فکر هنر و هنرمندان و زنده بودن و پویایی سینما هستید به فریاد سینماگران بیکار برسید. بیایید در مقابل هنرمندان پیشکسوت حق شناس بوده و از آن ها قدردانی کنید. با رفتارهای نادرست تان کام ما را بیش از آنچه تلخ است تلخ تر نکنید و بگذارید نام نیک از شما در آینده به یادگار بماند.
سینماپرس: جواد شمقدری درباره اینکه چرا درباره قهرمانان ملی کمتر کار شده است بیان کرد که در این سال ها همه از هنرمند و سینماگر تا نهادهای مسئول کم کاری کرده اند.
به گزارش سینماپرس، جواد شمقدری در گفتگو با مهر درباره جای خالی قهرمانان ملی در سریالهای تلویزیونی و ضرورت پرداخت به شخصیتهای آنها بیان کرد: یکی از رسالتهای هنرمندان و سینماگرانی که در این مرز و بوم زندگی میکنند این است که قهرمانان ملی و تاریخی را به عنوان الگو برای نسلهای امروز و آیندگان معرفی کنند و زندگیها، قهرمانیها و فداکاریهای آنها را به تصویر بکشند.
وی ادامه داد: ما پس از انقلاب هر ساله و هر لحظه با توطئههای دشمنان رو به رو بودهایم و باید نسبت به قهرمانان و اسوههایی که امنیت و عزت و اقتدار ملی را تصویر کشیدند کار کنیم؛ کسانی که حتی عمر و حیات خود را در این راستا وقف کردند. باید بتوانیم زندگی و راه و رسم آنها را در قالب فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی به تصویر بکشیم.
شمقدری درباره دلیل کم کاری در ساخت سریالها در حوزه قهرمانان ملی اظهار کرد: دشمنی که در عرصههای مختلف به ملت ایران حمله کرده است از عرصههای نظامی و جنگ سخت تا عرصههای رسانهای و جنگ اقتصادی، این سالها توانسته است در حوزههای نرم افزای هم فضاسازی کند و رغبت برای تولیدات در این زمینه را کمرنگ کند تا به طور مثال فیلمساز یا هنرمند کمتر رغبت کند درباره شهید قاسم سلیمانی و دهها شهید بزرگ مثل او فیلم و سریال بسازد. البته الان شرایط خیلی بهتر شده است اما در دورهای حتی کسانی که در حوزه دفاع مقدس کار میکردند و درباره شهدا اثری میساختند فشارها آنقدر منفی بود که سازنده اثر را با تعابیر منفی مورد خطاب قرار میدادند.
وی در پاسخ به اینکه دشمن دلیل دلزدگی و انتقاد نسبت به کارهای دفاع مقدسی شده یا آثاری که به صورت کلیشهای و سفارشی ساخته شده است، بیان کرد: عامل اصلی جریان سینمایی است که نتوانست بین انقلاب اسلامی و سینما پیوندی برقرار کند. به تعبیر برخی این گروه نتوانست از ابزار سینما در راستای برنامههای انقلاب استفاده کند. همان جریان در حوزههای مختلف طراحیهایی به سود خود انجام داد.
کار را میسپارند دست کسانی که امید نداریم کار خوب بسازند
کارگردان سریال «روزهای ابدی» اضافه کرد: این جریان کاری کرد که اگر محصولی تولید شد با شرایط محدود و در مضیقه ساخته شود و یا در دست کسانی باشد که امیدی نداشته باشید کار خوب بسازند. این هم یکی از آن طراحیها بود چون طراحیها در چند مرحله است. مرحله اول این است که اصلاً کار نشود و مرحله بعد این است که کار توسط کسانی انجام شود که محصول خوب ندارند.
وی درباره مطالبه نسبت به ساخت سریال درباره قهرمانان ملی اظهار کرد: مطالبه همیشه بوده است به ویژه مردم دوست دارند وقتی اثری را میبینند قهرمانان واقعی را تماشا کنند تا اینکه قهرمانان پوشالی هالیوود را ببینند.
شمقدری درباره نقش نهادهایی چون صداوسیما به عنوان مسئول سفارش دهنده و متولیان اصلی چنین آثاری نیز تصریح کرد: نبود تولیدات مرتبط با قهرمانان ملی به کسانی که مسئولیت و مدیریت دارند، برمی گردد و به نوعی همه با هم کوتاهی کردهاند و نمیتوان گفت کوتاهی چه کسی بیشتر بوده است. این غفلت حتی نهادینه هم شده است درحالیکه ظلمی به تاریخ پر فراز و نشیب یک ملت و مخصوصاً شخصیتهایی چون شهید قاسم سلیمانی است.
وی درباره اینکه ساخت چنین آثاری چه ملاحظاتی دارد اظهار کرد: به لحاظ استاندارد کیفی باید بالا باشد و همه خلاقیتها به کار گرفته شود. از طرفی باید یک پشتیبانی لجیستکی انجام شود و به شکل مادی و معنوی از طرف دستگاههایی مثل صداوسیما و وزارت ارشاد پشتوانهای فراهم شود تا هنرمندان به میدان وارد شوند.
این کارگردان سینما و تلویزیون در پایان سخنان خود درباره اهمیت حضور نهادها تصریح کرد: نهادها باید خیلی جدی پای کار باشند به طور مثال من سریال «روزهای ابدی» را ساختهام که خیلی از نهادها قبل از ساخت، عنوان کردند حمایت میکنند اما وقتی کار شروع شد حمایتی نداشتند. باید این همدلی باشد که هنرمند پس نکشد و احساس کند نهادها پای کار هستند.
دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته پایانی آذر مجوز ۱۲۷ تک آهنگ و ۱۱ آلبوم را صادر کرد.
گروهی از محققان با حمایت یکی از شتابدهندههای دانش بنیان دانشگاه شهید بهشتی با توسعه فناوریهای تئاتر واقعیت مجازی درصدد هستند نمایش “پینوکیو” را با این تکنیک اجرایی کنند.
سینماپرس: دو هنرپیشه سینما به جمع بازیگران فیلم سینمایی «لاکپشت و حلزون» به کارگردانی رضا حماسی پیوستند.
به گزارش سینماپرس، سام نوری و مهران نائل در فیلم سینمایی «لاکپشت و حلزون» به کارگردانی رضا حماسی و تهیهکنندگی مشترک شهرام گیلآبادی و هوشنگ نورالهی که بر اساس فیلمنامهای از محسن رضایی ساخته میشود، ایفای نقش میکنند.
پیش از این علی مصفا و لیلا زارع به عنوان بازیگران اصلی این پروژه معرفی شده بودند.
بخشی از عوامل این فیلم نیز عبارتند از، مدیر فیلمبرداری: امین جعفری، مدیر صدابرداری: رشید دانشمند، طراح صحنه: پیام اسکندری، طراح لباس: لیلا تاج دینی، طراح گریم: لیلا سانی، مدیر تولید: جواد راهزانی و مجری طرح: حسین بشگرد.
در خلاصه داستان «لاکپشت و حلزون» آمده است: پدرام ده سال است با مادرش افسانه زندگی میکند و مشکلات زیادی با او دارد. افسانه قصد ازدواج دارد، اما با مخالفت پدرام روبهروست و دلیل مشکلات پدرام را همین مسئله میداند. پدرام با جوان عجیب و غریبی آشنا میشود و یک رابطه دوستی پنهانی بین آنها شکل میگیرد