X

بایگانی دی 12, 1399

دفتر سینمایی

ادامه صدور مجوزهای «شورای پروانه نمایش» در شرایط تطیلی سینماها – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی سازمان امور سینمایی کشور با صدور پروانه نمایش یک فیلم موافقت کرد. این در حالی است که عموم سینماهای کشور در تعطیلی به سر می برند.

به گزارش سینماپرس، شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش برای فیلم «سه کام حبس» به تهیه کنندگی ساسان سالور وکارگردانی سامان سالور موافقت کرد.

شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی در جلسه پیشین خود با صدور پروانه نمایش برای فیلم «مامان» به تهیه‌کنندگی مجید برزگر و کارگردانی آرش انیسی و فیلم «آتابای» به تهیه کنندگی و کارگردانی نیکی کریمی موافقت کرده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روح بلند «مصباح جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» به دیار حق شتافت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی حکیم مجاهد حضرت آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست.

به گزارش سینماپرس، لحظاتی پیش روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی، حکیم مجاهد  حضرت آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست.   آیت الله مصباح یزدی از روزهای گذشته در پی وخامت حالشان، در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری و تحت مداوا قرار گرفته بودند.

خبرگزاری سینماپرس، رحلت این عالم ربانی را به حضرت بقیه الله الاعظم (ع) و مقام معظم رهبری و عموم ارادتمندان به ایشان تسلیت عرض می‌نماید.

مرحوم آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، ۱۱ بهمن ماه ۱۳۱۳ در خانواده‌ای متدین و مذهبی در شهر یزد به دنیا آمد. زندگی پدر و مادر استاد در منزل میراثیِ مادری شأن با سختی بسیار می‌گذشت. مادر با کمک خاله‌ها، در خانه جوراب می‌بافت تا پدر برای گذران زندگی جوراب‌ها را در مغازه بفروشد. این شغل بسیار کم درآمدی بود به طوری که پدر می‌بایست هر از چندی مبلغی قرض می‌کرد تا به کارش سامان دوباره دهد. با وجود همه سختی‌ها این خانواده مذهبی و شیفته اهل بیت (ع) در دوران خفقان حکومت رضاشاه، که برپا کردن مراسم عزاداری مطلقاً ممنوع بود، شب‌های محرم در زیرزمین منزل، مجلس توسل و عزاداری برقرار می‌کردند.

محمدتقی برای کسب دانش و معرفت بیشتر راهی دبستان گردید. او چنان مشتاق دانستن بود که همه ساله در امتحانات پایانی، شاگرد ممتاز مدرسه شناخته می‌شد و همین امر موجب محبوبیت او نزد مدیر و معلمان مدرسه گشته بود. اما محمدتقی آرزویی دیگر داشت. او تنها به تحصیل علوم دینی و کسب معارف الهی می‌اندیشید، و بر همین اساس بود که در انشای کلاس چهارم نوشت می‌خواهد به نجف برود و درس دینی بخواند. این انشا آموزگار و هم شاگردی‌های محمدتقی را شگفت زده کرد.

آغاز طلبگی

محمدتقی نوجوان در سال ۱۳۲۵ وارد حوزه علمیه یزد شد. او در یکی از حجره‌های مدرسه شفیعیه واقع در میدان خان ساکن شد و بی اعتنا به وضع نابسامان حوزه، و مخروبه بودن مدارس و حجره‌ها، و نیز فقدان استاد و برنامه درسی منظم، چنان به درس و بحث و مطالعه اهتمام ورزید که در مدت چهار سال، تمام مقدمات و سطوح متوسطه را تا رسائل و مکاسب، با تحقیق و جدیت فوق‌العاده‌ای به پایان برد حال آنکه گذراندن این مدارج، به طور معمول حدود هشت سال زمان می‌طلبید.

محمدتقی، همچنین در کنار دروس رسمی حوزه، با انگیزه علم دوستی و حقیقت‌جویی، برخی علوم روز از قبیل فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و زبان فرانسه را نزد روحانی فرهیخته ای به نام «محقّقی رشتی» که بعدها از سوی مرحوم آیت الله بروجردی به آلمان اعزام شد، می‌آموخت.

ادامه تحصیلات حوزوی در قم

محمدتقی در قم روزانه در چهار درس شرکت می‌کرد: درس خیارات مکاسب مرحوم آقا مرتضی حائری، که صبح‌ها در منزل ایشان برقرار می‌شد؛ جلد اول کفایه مرحوم آقا شیخ عبدالجواد جبل عاملی که اول طلوع آفتاب در مسجد عشقعلی برگزار می‌شد، و او با یکی از دوستانش پیش از طلوع آفتاب این درس را مباحثه می‌کردند؛ جلد دوم کفایه نزد مرحوم آقا مرتضی حائری که عصرها در منزل ایشان برگزار می‌شد؛ و دیگری درس منظومه بود. آموختن و مطالعه و مباحثه این دروس، تمام وقت او را پر می‌کرد، و در شبانه روز پنج تا شش ساعت برای استراحت و دیگر امور باقی می‌ماند. اما وی با علاقه و شوقی وصف ناپذیر مشکلات و کاستی‌ها را به جان می‌خرید و دل مشغولی عمده‌اش پرداختن به درس و بحث بود.

با وجود همه دشواری‌ها شیخ محمدتقی در مدت یک سال، باقی مانده دروس سطح را به اتمام رساند، و از سال بعد در دروس خارج فقه مرحوم آیت الله بروجردی و خارج اصول امام خمینی (ره) حضور یافت. از سوی دیگر، بیست سالش تمام شده بود و با احراز شرایط اقامت در مدرسه حجتیه، در آنجا حجره گرفت. توفیق آشنایی با بزرگان و علمای وارسته‌ای همچون امام خمینی، علامه طباطبایی و آیت الله بهجت چنان لذت بخش بود که تازه می‌فهمید هجرت به قم از تقدیرات بسیار نیکوی خداوند در حق او بوده است. شیخ محمدتقی از همان سال اول ورود به قم، با امام خمینی (ره) که از سال‌ها پیش استاد برجسته حوزه بود، آشنا شد و خدمت ایشان ارادت یافت. با اینکه هنوز کفایه و مکاسب می‌خواند، گاه گاهی برای کسب آمادگی در درس خارج ایشان شرکت می‌جست و از سال دوم به بعد به طور مرتب در آن درس حاضر می‌شد.

آیت الله بهجت: بروید از آقای مصباح یزدی بخواهید برایتان درس اخلاق بگوید

شیخ محمد تقی جوان آن سال‌ها با آیت الله محمد تقی بهجت آشنا شد. این آشنایی زمینه ارتباط و علاقه هر چه بیشتر استاد و شاگرد را فراهم ساخت و رفته رفته استاد نیز به استعداد و نبوغ علمی و اخلاقی شاگرد خود پی برد. بی جهت نبود که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، وقتی عده‌ای از بازاریان قم خدمت آیت الله بهجت آمده و از ایشان درخواست کرده بودند که خودشان یا یک نفر از روحانیون مورد تأیید شأن یک درس اخلاق برگزار نمایند. آیت الله بهجت فرموده بودند: «جناب آقای مصباح یزدی در این زمینه مورد تأیید من است. بروید از ایشان بخواهید و من هم از ایشان می‌خواهم که درس اخلاق را بیان کنند.»

آیت الله مصباح یزدی در رشته فقه، از محضر اساتید بزرگی چون آیات بروجردی، اراکی، امام خمینی و بهجت بهره برده‌اند؛ به گونه‌ای که موفق به اخذ جایزه از سوی مرحوم آیت الله بروجردی شدند، و در نهایت ایشان در سن ۲۷ سالگی به درجه اجتهاد نائل آمد.

آشنایی با مرحوم علامه طباطبایی، و درک مقامات و کمالات روحانی و عرفانی آن اعجوبه علم و فضیلت و تقوا، سبب شد که استاد بیشتر اهتمام و مساعی خویش را صرف تعلیم علوم قرآن و تفسیر نماید. ابتدا با شرکت در جلسات درس تفسیر علامه، و سپس با استفاده از ارشادات و تعلیمات خصوصی ایشان توانست تعمق و تفکر در قرآن کریم و نکته‌سنجی‌های زیبا در آیات نورانی آن را بیاموزد، و خود در این باب صاحب نظر شود او به قدری در این وادی پیش رفت که علامه برای استفاده از نکته‌ها و دقت نظرهایش، کار بازخوانی تفسیر المیزان را، قبل از چاپ و نشر، به او سپرد.

آیت الله مصباح بیشترین وقت و سرمایه علمی خویش را صرف رشته فلسفه کرد. دلیل گرایش به فلسفه نیز شیفتگی و علاقه شدید به علامه طباطبایی بوده است. آیت الله مصباح اسفار و شفا را نزد حضرت علامه فرا گرفت، و با به‌کارگیری شیوه فلسفی آن بزرگوار، خود به برخی نوآوری‌ها و ابتکارات در این زمینه پرداخت.

او همچون استادش معتقد بود برای شناخت هرچه بهتر اسلام و معارف اسلامی و نیز کسب توانایی در پاسخگویی به شبهات و هجمه‌ها به معتقدات دینی، مطالعه و تحقیق فلسفی می‌باید در رأس مطالعات حوزوی قرار گیرد، تا طلاب، ضمن آشنایی با متون اسلامی و فقهی، شیوه دفاع از عقاید دینی را نیز فرا گیرند.

مبارزه با رژیم پهلوی

آیت الله مصباح یزدی، در دوره رژیم ستمشاهی، مبارزات گسترده‌ای را بر ضد آن رژیم و عوامل آن انجام داده‌اند که بخش شایان توجهی از زندگی ایشان را در بر می‌گیرد. در ماجرای «انجمن‌های ایالتی و ولایتی» و «نهضت روحانیت» به رهبری امام راحل (ره) مشارکت فعّالی داشتند.

ایشان در ماجرای دستگیری و حبس امام خمینی (ره) در زندان قیطریه، نامه مفصلی خدمت ایشان ارسال داشتند که در آن، ضمن تأیید و تشویق امام (ره) برای ادامه نهضت و گزارش اوضاع پس از دستگیری ایشان، آزادی ایشان از زندان را پیش بینی کردند. این نامه موجب خرسندی امام (ره) شد و ایشان از طریق آقای حاج حسن صانعی، از استاد مصباح تشکر کردند.

از فعالیت‌های آیت الله مصباح یزدی در مبارزه با استبداد، همکاری با نشریه مخفی «بعثت» و سپس تأسیس نشریه انقلابی «انتقام» بود. نشریه انتقام با انگیزه مبارزه با دستگاه طاغوت، و گسترش اندیشه‌های امام (ره) و حمایت از روحانیت، با همکاری برخی از علاقه‌مندان به امام (ره) و با مدیریت آیت الله مصباح یزدی چاپ می‌شد. آنان از ابتدا عهد بسته بودند که در هیچ شرایطی دوستان خود را معرفی نکنند. این نشریه که مفاد آن گاه با واسطه‌هایی از رادیوهای خارجی پخش می‌شد، بارقه امیدی در سرزمین دل شیفتگان امام ایجاد کرده بود که آنها را به مبارزه تشویق می‌کرد و از سوی دیگر، رعب و خشم رژیم شاه را افزون ساخته بود.

جهاد علمی

آیت الله مصباح یزدی، در زمینه علمی و فرهنگی، از دیر باز، خدمات شایانی را ارزانی داشته‌اند و هر دوره بنا به مقتضیات آن دوره حرکت فرهنگی متناسبی را آغاز نمودند. جدیّت ایشان و نیز نظم و واقع‌بینی ممتاز ایشان، باعث می‌شد که اغلب حرکت‌های فرهنگی ایشان، نتایج مثبتی را به همراه آورد.

آیت الله مصباح، از ابتدای ورود خود به حوزه علمیه قم، متوجه کاستی‌های موجود در این حوزه شده بودند و آن گونه که خود نقل می‌کنند، در انتظار فرصتی بودند تا بتوانند برای آن، راه‌حلی مناسب پیدا کنند. ایشان نارسایی‌های موجود را در سه حوزه نظام آموزشی، مسائل اخلاقی و روند تبلیغی بازشناخته بودند و آنها را در نامه‌ای تنظیم کرده بودند.

آرمان‌های اصلاحی حوزه، مدرسه‌ای جدید را می‌طلبید که با یک برنامه‌ریزی ویژه، بتواند طلاب کوشا و با استعداد را در مدتی کوتاه‌تر و با کیفیتی بهتر به جامعه ارزانی دارد. این مهم، با همت شهید آیت الله بهشتی و مرحوم آیت الله ربانی شیرازی میسر شد و مدرسه‌ای با نام «حقانی» تأسیس شد. این مدرسه را فردی خیّر به نام حاجی حقانی ساخت که خود، از تاجران زنجان و از ارادتمندان به حوزه روحانیت شیعه بود. آیت الله قدوسی نیز به ریاست این مدرسه منصوب گردید. شهید قدوسی نیز از آیت الله مصباح برای تدریس دعوت به عمل آورد و استاد نیز به تدریس فلسفه، تفسیر و اخلاق پرداخت. پس از چهار سال، به درخواست شهید قدوسی مبنی بر شورایی شدن اداره مدرسه، استاد به عضویت هیئت مدیره آن مدرسه در می‌آیند. ثمره این تلاش جمعی، تربیت طلابی فرهیخته بود که هم اکنون در نهادهای گوناگون نظام جمهوری اسلامی به فعالیت می‌پردازند.

پذیرفتن بخش آموزش مؤسسه «در راه حق» نیز از فعالیت‌های مثبت و از خدمات شایان آیت الله مصباح یزدی بود. ایشان به سبب نفوذ عقاید ماتریالیستی و مارکسیستی فرهنگ غرب در ذهن جوانان و با التفات به خلأ موجود در حوزه در زمینه این مباحث، تصمیم به ساماندهی بخش آموزش مؤسسه در راه حق که آیت الله خرازی مؤسس آن بود گرفتند. بخش آموزش این مؤسسه، طلاب را بدین شرط می‌پذیرفت که دست کم دو سال درس خارج را گذرانده باشند و پس از گذراندن مصاحبه علمی که آقایان مظاهری، یزدی و آیت الله مصباح انجام می‌دادند، آنها را می‌پذیرفت‌.

آیت الله مصباح، با مشاهده توطئه‌های اعتقادی دشمنان در آغاز انقلاب، بر آن شدند که برای حفظ و نگهداری از نهال نوپای انقلاب، گروهی از طلاب را به اقصی نقاط کشور گسیل دارند و خود نیز درس رسمی حوزه را تعطیل کردند تا برای پاسداری از دستاوردهای انقلاب، بتواند در مراکز گوناگون به سخنرانی و پاسخ به شبهات بپردازند. همچنین نظر به ضرورت امور دانشگاه‌ها در آن سال‌های حساس، آیت الله مصباح یزدی در طرحی، تأسیس مرکزی به نام «دفتر همکاری حوزه و دانشگاه» را پیش نهادند که به تصویب ستاد انقلاب فرهنگی رسید.

با توسعه مؤسسه در راه حق و بنیاد باقرالعلوم، و نیز گسترش روز افزون طلاب، نیاز به فضایی گسترده‌تر با امکانات بیشتر، محسوس بود، تا اینکه با تدبیر آیت الله مصباح یزدی و عنایت ویژه حضرت امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه‌ای، «مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» بنا شد. این مؤسسه هم اکنون نزدیک به یکهزار نفر از طلاب فاضل را تحت پوشش خود قرار داده است و آنان را با علوم روز آشنا می‌سازد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از موفقیت‌های آیت الله مصباح یزدی را تربیت شاگردانی می‌دانند که حاصل تلاش ایشان در مؤسسه در راه حق و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بود: «خوشبختانه یکی از موفقیت‌های آقای مصباح یزدی در قم این است که ایشان برخلاف خیلی از فضلای ما که فضلشان در خودشان منحصر مانده، فضلش در شاگردان خوب سرریز شده است.» (۱۳۷۰/۱۲/۱۳)

جهاد فرهنگی در سال‌های دوران اصلاحات

یکی دیگر از مظاهر جهاد فرهنگی آیت الله مصباح یزدی علاوه بر مجموعه سخنرانی‌های پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، طراحی و راه اندازی دوره مبانی اندیشه‌ی اسلامی «طرح ولایت» برای دانشجویان سراسر کشور بود. درست در زمانی که دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی با استفاده از فضای دوم خرداد ۱۳۷۶، هجمه گسترده‌ای را به مبانی اسلام و انقلاب اسلامی می‌کردند. به همین دلیل آیت الله مصباح یزدی از جمله شخصیت‌هایی بود که در سال‌های دوران اصلاحات، حجم وسیعی از جوسازی‌ها برای تخریب شخصیت وی صورت گرفت تا او را از صحنه تأثیرگذاری فرهنگی کشور خارج سازد. اما نه تنها این امواج اهانت‌آمیز خللی در ادامه حرکت روشنگرانه وی ایجاد نکرد، بلکه عزم آیت الله مصباح را بر پیمودن مسیر خود راسخ‌تر ساخت.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار دانشجویان و دانش‌آموزان بسیجی «طرح ولایت» در شهریورماه ۱۳۷۸ نقش آیت‌الله مصباح یزدی را در هدایت طرح و برنامه طرح ولایت حائز اهمیت خواندند و فرمودند: «امروز بحمداللَّه نظام اسلامی ما مفتخر است که شخصیت‌های برجسته‌ی علمی و معنوی در آن حضور دارند؛ مثل همین شخصیت عزیز و عظیم – جناب آقای مصباح یزدی- که بحمداللَّه این کار هم از برکات ایشان است. من ایشان را نزدیک به چهل سال است می‌شناسم و به ایشان ارادت قلبی دارم؛ فقیه، فیلسوف، متفکّر و صاحب‌نظر در مسائلِ اساسی اسلام. اگر خدای متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیت‌هایی مثل مرحوم علّامه طباطبایی، یا مرحوم شهید مطهّری استفاده کند، بحمداللَّه این شخصیت عزیز و عظیم، خلاءِ آن عزیزان را در زمان ما پر می‌کنند. من حقیقتاً خدا را حمد و شکر می‌کنم که جامعه‌ی ما و بخصوص نسل جوان ما به ایشان خیلی علاقه دارند. بنده از هر جا که کسب خبر کردم – در سرتاسر کشور – اطّلاع یافتم که نسل جوان ما به ایشان شدیداً علاقه‌مند و معتقد و قدردان است. این هم نعمت بزرگ خدا و دلیل سلامت این کار است.»

تالیفات

آیه الله مصباح در موضوعات گوناگونی از جمله اعتقادی، اخلاقی، فرهنگی، فلسفی و سیاسی آثاری علمی نگاشته‌اند که به برخی از عناوین آنها اشاره می‌شود:

معارف قرآن، جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن، اصول عقاید، آموزش عقاید، ایدئولوژی تطبیقی، توحید در نظام عقیدتی و نظام ارزشی اسلام، پاسداری از سنگرهای ایدئولوژیک، نقدی فشرده بر اصول مارکسیسم، ا خلاق در قرآن، خلقت انسان از نظر قرآن، خودشناسی برای خودسازی، حکومت اسلامی و ولایت فقیه وآموزش فلسفه.

سرانجام در ۱۲ دی ۱۳۹۹ پس از عمری مجاهدت علمی و فرهنگی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در سن ۸۶ سالگی پس از تحمل دوره‌ای بیماری دارفانی را وداع گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه حسن روح‌الامین افتتاح شد/ خلق آثار با هدف توسل و تبلیغ


حسن روح‌الامین تاکید کرد نمایشگاه «آل علی علیهم‌السلام» محصول ۲ سال فعالیت مستمر من است که آثارش با هدف توسل و تبلیغ خلق شده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگردان سریال «ملک فاروق» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حاتم علی کارگردان تاثیرگذار سوری که درام‌های تاریخی تلویزیونی‌اش در جهان عرب با اقبال روبه‌رو شده بودند، در ۵۸ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، حاتم علی کارگردان سوری که با آثارش به پیچیدگی‌های پرتلاطم تاریخ اعراب توجه داشت، سه شنبه بر اثر سکته قلبی در هتلی در قاهره جان باخت.

وی که متولد ۱۹۶۲ در بلندی‌های جولان سوریه بود کارش را با نوشتن داستان‌های کوتاه و نمایشنامه‌هایی که خودش هم در آن‌ها بازی می‌کرد شروع کرد. وی سال ۱۹۸۶ از مرکز عالی هنرهای نمایشی دمشق فارغ‌التحصیل شد.

وی ابتدا به عنوان بازیگر در شوبیز ظاهر شد و کارگردانی را با ساخت سریال «دایره آتش» در سال ۱۹۸۸ آغاز کرد و در دهه ۱۹۹۰ به ساخت فیلم‌های سینمایی روی‌آورد.

«یک شب بلند» درامی درباره سه زندانی که پس از ۲۰ سال از زندان آزاد می‌شوند از جمله فیلم‌های سینمایی وی است که جایزه اصلی جشنواره فیلم تائورمینای ایتالیا را در سال ۲۰۰۹ دریافت کرد.

وی چند نمایشنامه در کارنامه دارد که «محاصره»، «داستان مسعود»، «او ۳ بار درگذشت»، «دیروز، امروز و فردا» و «جماعت عاشق» از جمله آنها هستند.

علی چندین سریال درام تاثیرگذار برای تلویزیون ساخت که سریال زندگینامه‌ای «ملک فاروق» در سال ۲۰۰۷ از جمله آنهاست. در این سریال او دوره آخرین پادشاه مصر را که توسط عبدالناصر در سال ۱۹۵۲ سرنگون شد تصویر کرده است.

این سریال که از شبکه MBC پخش شد پرطرفدارترین سریال ماه رمضانی سال شد و از همان زمان نمایش، نشان داد که جامعه عربی چقدر برای رسیدن به بهار عربی که چند سال بعد رخ داد، آمادگی دارد.

یکی از سریال‌های مهم وی در سال ۲۰۰۴ با عنوان «خروج فلسطینی‌ها» درباره خانواده‌های فلسطینی است که پس از اجبار به مهاجرت در سال ۱۹۴۸ توسط نظامیان صهیونیست به بی‌خانمانی تقریباً ۷۰۰ هزار فلسطینی انجامید. این سریال در سوریه فیلمبرداری شد و یکی از محصولات مهم تلویزیونی عرب است.

سریال «الزیر سالم» در سال ۲۰۰۰، «صلاح الدین ایوبی»، «شاهین قریش»، «بهار قرطبه» در سال ۲۰۰۳، «ملوک الطوائف» در سال ۲۰۰۵ و «عمر» در سال ۲۰۱۲ از دیگر سریال‌های وی هستند که با موفقیت زیادی روبه رو شدند.

آخرین کارگردانی وی ساخت سریال درام «روزی روزگاری» در سال ۲۰۱۹ بود که اکنون در نتفلیکس در حال پخش است. این سریال درباره نگهبان قصری در اسکندریه است که پس از ملاقات با دختری از طبقه‌بالای قاهره ادعا می کند وارث سلطنت است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نماهنگ «امتحانی مانده است» منتشر شد/ سرودی برای حاج قاسم


مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در آستانه فرا رسیدن سالروز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی نماهنگ «امتحانی مانده است» را منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عاقبت به خیر در «ماح» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند ماح به کارگردانی سید عباس طهماسبی به مدت پنجاه دقیقه و به نویسندگی سیاوش معصومی به موضوعی که دغدغه جامعه اسلامی است

به گزارش سینماپرس، مستند ماح به کارگردانی سید عباس طهماسبی  به مدت پنجاه دقیقه و به نویسندگی سیاوش معصومی  به موضوعی که دغدغه جامعه اسلامی است و بنابر سفارشات اسلام اولین پایگاه و بنای اتحاد  مسلمانان در طول تاریخ،   مسجد پرداخته است.   مستند ماح گرایش و جذب نوجوانان و جوانان به مسجد را با تلاش های فردی دغدغه مند به تصویر می کشد  رزمنده و جانباز حاج مسعود گواهیان در مسجدی به نام امام حسین(علیه السلام) برای نشان دادن اهمیت این پایگاه،   در شهرستان جهرم به فعالیت فرهنگی و عقیدتی و اقتصادی پرداخته تا نوجوانان و جوانان نسل چهارم انقلاب اسلامی را با مسجد اشنا کند.   حاج مسعود گواهیان پایگاه های بسیج و مکان های آموزشی، رشد  و سرگرمی که مدنظرش دارد را در مسجد خلاصه می کند. مستند ماح یک مجموعه گزارش های که در طول زمان در مسجد صورت گرفته با طراحی یک سیر داستانی برای گزارش دادن به مخاطب ساخته شده است. به گونه ای مستند گزارشی در قالب داستان میتوان آن را معرفی کرد که به خلا فضای دینی برای نوجوانان و جوانان شهرستانی در جنوب غربی استان فارس پرداخته شده است.

خط سیر داستانی مستند از نظر طراحی و قرار گرفتن موضوعات در کنار هم برای مخاطب منسجم به نمایش گذاشته است. در بعضی از موضوعات سوال پیش می اید که چرا بعضی از صحنه ها به نمایش در می اید اما توضیحات خیلی کوتاه و گذرا است بعضی از اطلاعات و موضوعات سطحی پرداخته شده و عمیق نیست. در جند جمله کوتاه بیان می شود. تصاویر و موقعیت های زمانی مختلفی برای نشان دادن فعالیت های مسجد نشان داده میشود که از نظر محتوایی چندان ارتباطی با موضوع شخص حاج گواهیان ندارد. با افرادی که مصاحبه می شود فقط نام شان نوشته می شود اما نوع همکاری و اشنایی و فعالیت شان در مسجد بیان یا به صورت کوتاه نوشته نمی شود.
 در این مستند ارتباط و اعتماد و مشارکت اجتماعی مردم و خانواده های نوجوانان و جوانان  با مسجد را مشاهده می کنیم که د ر مراسم های ملی و مذهبی در مسجد حضور می یابند. حاج مسعود گواهیان که در کنار حفظ شئونات مسجد به تربیت و آموزش نوجوان و جوانان در عرصه های مختلف فرهنگی و اقتصادی و سبک زندگی انها پرداخته است.   بنابر بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جماعات استان تهران به نکاتی در خصوص اهمیت مسجد و جذب جوانان فرموده اند: «که امر محبوب و مطلوب دنبال نماز برویم؛ نه به‌عنوان یک تکلیفِ از سر بازکردنی؛ به‌عنوان یک چیز شوق‌انگیز، یک چیز جذّاب. خب، مسجد بر محور چنین گوهری شکل میگیرد؛ اجتماعی است بر گِرد یک‌چنین حقیقت درخشانی. بنابراین مسجد اهمّیّت دارد، پایگاه است؛ همچنان‌که معروف شده در زبانها واقعاً پایگاه است. نه‌فقط پایگاه برای فلان مسئله‌ی اجتماعی، [بلکه] مسجد میتواند پایگاه همه‌ی کارهای نیک باشد؛ پایگاه خودسازی، انسان‌سازی، تعمیر دل و تعمیر دنیا و مقابله‌ی با دشمن و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدّن اسلامی و بصیرت‌افزاییِ افراد؛ و هَلُمَّ جَرّا. (و به همین ترتیب) مسجد یک چنین جایگاهی است. (۳۱/۵/۱۳۹۵)

مسجد اولین سنگر مسلمانان است که در مستند ماح میبینیم که از مسجد شروع کردند و به نتیجه و بازدهی هم رسیده اند. یکی از نیاز های جامعه اسلامی و انقلابی امروز از نظر آشنایی و همبستگی در میان نوجوانان و جوانان به این موضوع پرداخته است. حاج گواهیان خود را مسئول اعتقادات و اینده جوانان، نوجوانان و تمام افرادی که مستحق کمک هستند می داند و در این مسیر با کمک دوستان رزمنده و ایثارگرش اینبار به جای خاکریز های مناطق عملیاتی  از سنگر مسجد با مخالفان اسلام میجنگند و در این راه پیروز  هستند  و فرهنگ شهادت و شهید پروری را نیز در این مستند میتوان به خوبی لمس کرد. محتوای مستند که به صورت گزارشی برای معرفی افراد و مسجد پرداخته است اما چندین سوژه دیگر در مستند دیده می شود که میتوان به تنهایی به انها پرداخت و مستندات ناب دیگری را نیز تهیه کرد. کارگردان در زمینه  سوژه به خوبی توانسته در این مستند زوایه های مختلف سوژه و اهمیت مسجد را در قالب تصویر بیان کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام برنامه‌های بنیاد رودکی در سالگرد شهادت سردار سلیمانی


مدیرعامل بنیاد رودکی با اشاره به رسالت جامعه هنری در پاسداشت راه و یاد حاج قاسم سلیمانی برنامه‌های این بنیاد را در اولین سالگرد عروج شهید تشریح کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«لامینور» به جشنواره فیلم فجر نمی رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «لامینور» داریوش مهرجویی در جشنواره فیلم فجر حضور نخواهد داشت.

به گزارش سینماپرس، بر خلاف اخبار منتشر شده داریوش مهرجویی همچون سال گذشته برای فیلم «لامینور» متقاضی حضور در جشنواره فجر نیست و در انتظار نمایش عمومی فیلم است، به همین جهت فرم شرکت در جشنواره را پر نکرده و در نتیجه نمایش این فیلم در جشنواره سی و نهم فیلم فجر منتفی است.

«لامینور» تازه‌ترین اثر داریوش مهرجویی از بنیانگذاران موج نوی سینمای ایران و خالق ماندگارترین آثار تاریخ سینمای ایران همچون «گاو»، «هامون»، «دایره مینا»، «اجاره نشین ها»، «لیلا»، «سارا»، «سنتوری»، «میهمان مامان» و… است.

علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، بیتا فرهی، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، کاوه آفاق، امرالله صابری، رضا داودنژاد، دیبا زاهدی، سیامک ادیب، محمد رضا شهبانی نوری، شراره رنجبر، محمد جواد جعفرپور، مهرنوش ذوالفقاری، محمد هادی عطایی، مهدی مرتضایی، یاسمن کوزه‌گر، هومن بهزادی، شیدا مودب، هانا وارسته، سبحان خسروی، احمد یاوری، فرهاد ریش سفیدی، علی بلوردی و فریماه فرجامی بازیگران فیلم «لامینور» هستند.

«لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی با تدوین هایده صفی یاری، طراحی و ترکیب صدا محمدرضا دلپاک، موسیقی کریستف رضایی، طراحی گریم عبدالله اسکندری و مدیریت فیلمبرداری بهرام بدخشانی، طراحی لباس گلناز گلشن، طراحی صحنه امیر حسین حداد، برنامه‌ریزی و دستیار اول کارگردان حمید غفارزاده، صدابرداری امیر حاتمی و دستیاری کارگردان امیر سیدی، عکاسی فاطمه حسنوند با مدیریت تولید فواد بوربور و با نویسندگی مشترک وحیده محمدی‌فر و داریوش مهرجویی به تهیه کنندگی رضا درمیشیان ساخته شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برنامه‌های بنیاد رودکی در سالگرد عروج شهید سلیمانی اعلام شد


مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی با اشاره به رسالت جامعه هنری در پاسداشت راه و یاد حاج قاسم سلیمانی برنامه‌های این بنیاد را در اولین سالگرد عروج شهید تشریح کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در سریال‌ها قهرمان ملی داشته باشیم اما لزوماً شخصیت قهرمان اسم خاص نداشته باشد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسعود بهبهانی‌نیا نویسنده فیلمنامه «کیمیا» درباره مصائب پرداختن به شهدا و قهرمانان ملی تأکید کرد در نگارش جزئیات زندگی و روایت نگرانی‌ها و بخش خاکستری شخصیت این افراد، سختی‌هایی وجود دارد.

به گزارش سینماپرس، مسعود بهبهانی‌نیا نویسنده سریال «کیمیا» که با محور دفاع مقدس ساخته شد، در آستانه اولین سالگرد ترور شهید حاج قاسم سلیمانی درباره اینکه چقدر توانسته است بعد از آن سریال به دنبال آثار مشابه برود و یا حتی درباره قهرمانان ملی بنویسد به خبرنگار مهر بیان کرد: واقعیت این است که دست نویسنده فیلمنامه در پرداختن به شهدا بسته است و با محدودیت‌های زیادی مواجهیم که حتی باعث می‌شود دیگر سمت چنین آثاری نرویم.

وی ادامه داد: در درام باورپذیر کردن شخصیت‌ها خیلی مهم است. در فیلم و سریال‌هایی که در غرب ساخته می‌شود ترکیبی از ویژگی‌های خوب و بد را در یک قهرمان می‌بینیم و مخاطب او را باور می‌کند ولی ما نمی‌توانیم چنین کاری را انجام دهیم.

این نویسنده تصریح کرد: شهدا انسان‌هایی برتر هستند اما در روایت‌های ما امکان خطا از آن‌ها گرفته می‌شود و انگار از ابتدا ماموریت داشته‌اند یا انتخاب شده‌اند درحالیکه همه اینها با سختی‌ها و ناکامی‌های زیادی در زندگی رو به رو بوده‌اند هر کسی در هر تخصصی موشکی، دفاع مقدس یا… بوده است با چالش‌هایی هم در زندگی و حتی حرفه خود مواجه شده و حتی برای کار و ماموریتش تردیدها و ترس‌هایی داشته است و اتفاقاً آنچه در داستان و فیلمنامه روی آن کار می‌کنیم بحث همین چالش‌های درونی انسان‌ها و دراماتیزه کردن چنین موقعیت‌هایی است.

لازمه درام است که نشان دهیم یک شهید چطور بر ترس‌ها و تردیدها غلبه می‌کند

وی اضافه کرد: لازمه درام این است که انسان‌ها از نقطه‌ای به نقطه دیگر حرکت کنند و نمایش داده شود که در این پروسه حرکتی که یک شهید داشته است چطور ضعف یا ترس یا تردید را کنار گذاشته است و منجر به پیروزی او شده است.

در زندگی شخصی این شهدا هم اتفاقاتی است که نمی‌توانیم به آنها نزدیک شویم مثلاً من شهیدی را می‌شناسم که سه بار در زندگی عاشق شده است یا اشتباهاتی داشته اما در میدان جنگ قهرمانانه دفاع کرده است و صادقانه جان خود را گذاشته است بهبهانی نیا با تاکید بر اینکه با جذابیت باید مخاطب را ابتدا درگیر قصه کرد، یادآور شد: در زندگی شخصی این شهدا هم اتفاقاتی است که نمی‌توانیم به آن‌ها نزدیک شویم مثلاً من شهیدی را می‌شناسم که سه بار در زندگی عاشق شده است یا اشتباهاتی در زندگی شخصی داشته اما در میدان جنگ قهرمانانه دفاع کرده است و صادقانه جان خود را گذاشته است اما تنها می‌توانیم این بخش دوم را بگوییم و آن بخش اول باید حذف شود. اگر پلیس بد نداشته باشیم پلیس خوب را نمی‌توان تصویر کرد. اگر به این ویژگی‌های خاکستری شخصیت‌ها هم نپردازیم قهرمان بودن آنها برای مردم مشخص نمی‌شود. با این حال وقتی در صحنه نمایش به این مدل شخصیت‌ها نزدیک می‌شویم این ترس و نگرانی وجود دارد که خدشه‌ای به چهره آنها وارد می‌شود.

وی درباره چالشی که خانواده‌های شهدا دارند نیز اظهار کرد: خانواده‌ها نوعی حساسیت نسبت به شهید خود دارند و حس می‌کنند باید در تمام موارد تولید از فیلمنامه تا انتخاب بازیگر و… تصمیم‌گیری کنند که البته باید بتوان در گفتگو با خانواده‌ها این موارد را حل کنیم.

نویسنده سریال «خاک سرخ» با اشاره به ملاحظاتی که بتوان این موارد را حل کرد، گفت: یکی از راهکارها که می‌توان از سوتفاهم‌ها پرهیز کرد مشابه‌سازی با زندگی شهداست بدون اینکه اسم خاص بیاوریم یعنی در سریال‌ها قهرمان ملی داشته باشیم اما لزوماً شخصیت قهرمان اسم خاص نداشته باشد.

فیلمنامه‌های شهید صیاد شیرازی و شهید همت بارها نوشته و بارها عوض شده است!

وی با مثالی از سریال شهید باکری که این روزها به کارگردانی هادی حجازی فر در حال ساخت است، بیان کرد: سریال شهید باکری تا به حال توسط چند نویسنده کار شده است، خود من هم روی آن کار کرده‌ام با این حال تاکنون به سرانجام نرسیده بود. فیلمنامه‌های شهید صیاد شیرازی و شهید همت بارها نوشته شده و بارها عوض شده است.

این نویسنده درباره نقش شهدا و چالش‌هایی که آن‌ها هم به کار اضافه می‌کنند اشاره و عنوان کرد: بعضی ارگان‌های نظامی هستند که وقتی قرار است تصویری از دفاع مقدس نشان دهیم حتماً باید آن‌ها را راضی کنیم و درباره چند و چون به تصویر کشیدن موقعیت‌ها و ابزار و آلاتشان دخالت می‌کنند. نوعی سهم خواهی در میان آنها وجود دارد که به شرط به تصویر کشیدن خودشان تجهیزات نظامی ارائه می‌دهند.

بهبهانی‌نیا در ادامه گفت: ما در جغرافیای خاصی زندگی می‌کنیم که به راحتی و با یک تلفن جلوی پخش سریالی که چندین سال برایش زحمت کشیده شده است گرفته می‌شود و اثر به محاق می‌رود.

دوست و همشهری جهان آرا بودم و طبیعی بود حق رفاقت را به جا بیاورم

وی در ادامه درباره سریال «کیمیا» و انتقادات نسبت به نقش شهید محمد جهان آرا و اینکه تا چه حد تلاش کرده است به واقعیات درباره این نقش نزدیک شود، توضیح داد: من خودم همشهری و دوست جهان آرا بودم. ۱۰ تا ۱۲ سالی با هم رفاقت داشتیم، سال‌ها با هم بودیم و با هم توسط ساواک دستگیر شدیم، در مقاطع مختلفی با هم بودیم. حق طبیعی من است که وقتی سال‌ها با او دوست هستم این حق رفاقت را به جا بیاورم و درباره‌اش کاری بسازم. علی دارابی معاون وقت سیما ساخت سریال درباره برادران جهان آرا را پیشنهاد داد و حتی قرار بود یک سریال مختص خودش ساخته شود. با این حال الان فکر می‌کنم برای من به عنوان نویسنده همین تجربه کفایت می‌کند و آنقدر سوتفاهم ایجاد شد که اگر بخواهم از شهدا بنویسم نام نمی‌آورم.

نویسنده سریال‌های اجتماعی «نرگس» و «فاصله‌ها» اضافه کرد: تجربه‌ها باعث می‌شود سراغ شهیدی بی‌نام و نشان برویم چون چنین کارهایی سختی‌های خودش را دارد و باید کسانی پیدا شوند که جسارت لازم را داشته باشد و هرگونه حرف و حدیثی شنیدند کم نیاورند.

نویسنده «خاک سرخ» که برای ساخت این سریال با ابراهیم حاتمی‌کیا همکاری داشت، در پایان این گفتگو یادآور شد: ترجیحم این است که کاری مثل «خاک سرخ» بنویسم. در آنجا روی شخصیت خاصی تمرکز نکردیم و مردم دوست داشتند البته که خود داستان بر اساس واقعیت‌هایی شکل گرفته بود و کارگردانی مثل حاتمی کیا پشت آن بود. درباره خود «کیمیا» هم بسیاری آن را دیدند و اگر هم انتقادی داشتند به صحنه جنگ یا گریم بود و همه متفق‌القول بودند که خوب درآمده است. به هر حال جواد افشار کارگردان این سریال هم خودش اهل جبهه و جنگ است و حتی یک پایش را هم به همین دلیل از دست داده است.

مشاهده خبر از سایت منبع