X

بایگانی دی 23, 1399

دفتر سینمایی

قنبری: جای افراد مستقل در هیأت داوران این دوره از جشنواره بسیار خالی است/ با عدالت آثار را ارزیابی نمایید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رهبر قنبری کارگردان سینما همزمان با معرفی و آغاز فعالیت هیأت داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: بنده از ترکیب هیأت داوران این دوره از جشنواره به دلایل متعدد راضی نیستم که مهمترین آن فقدان حضور سینماگران مستقل است؛ بی تردید جای افراد مستقل در هیأت داوران این دوره از جشنواره بسیار خالی است و از این رو قطعاً فیلم های مستقل در این رویداد با ضرر و زیان روبرو خواهند شد و من متأسفم که همیشه مستقل اندیشان سینما این چنین مورد بی مهری واقع می شوند.

کارگردان فیلم های سینمایی «روییدن در باد» و «فصل بلوغ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از نکاتی که بسیار حائز اهمیت است اینکه باید افرادی برای داوری آثار مهمترین رویداد سینمایی کشور انتخاب شوند که اشراف کامل در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری و فهم بیان موضوعات داشته باشند و ماهیت سینما را به خوبی بشناسند.

وی ادامه داد: ما در این ترکیب هیأت داوری شاهد حضور فردی مانند بهرام توکلی هستیم که تکنیک سینما را عالی می شناسد اما به عنوان مثال آیا خانم ساره بیات نیز چنین است؟ بهتر نبود به جای ایشان یک بازیگر صاحب سبک و سینماشناس برای داوری در مهمترین رویداد سینمایی کشور انتخاب می شد؟

قنبری خاطرنشان کرد: افرادی که بر اساس سلایق خود دست به انتخاب آثار می زنند نباید جایی در هیأت داوری مهمترین رویداد سینمایی کشور داشته باشند چرا که صاحبان سلیقه متکی بر روان شخصی شان هستند اما صاحبان سبک اینطور نیستند؛ واقعاً آیا فردی مانند ساره بیات این توانایی را دارد که داور این جشنواره شود؟ آیا وی تمامی فنون و تکنیک بازیگری را می شناسد؟

این سینماگر در همین راستا افزود: فردی مانند آقای احسانی که به عنوان نماینده ای از دولت در ترکیب هیأت داوران حضور دارند چقدر بر تفکرات جهانی اشراف دارند؟ چه اشکالی دارد اگر نماینده دولت اشراف جهانی بر سینما داشته باشد تا بتواند دست به گزینش آثاری بزند که می توانند سینمای ایران را در جهان به نیکی معرفی کنند؟

کارگردان فیلم های سینمایی «او» و «پرنده باز کوچک» متذکر شد: بنده حدوداً تمامی اعضای هیأت داوری این دوره از جشنواره را می شناسم و همه ایشان برای بنده محترم هستند اما بی شک آن ها تمامی ماهیت سینمای ایران نیستند و دبیر جشنواره می توانست افرادی بسیار بهتر را برای داوری در نظر بگیرد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به باندبازی و لابی گری در داوری های جشنواره اشاره کرد و گفت: داوران دست از باندبازی و لابی گری بردارند و با شرف و عدالت آثار را ارزیابی نمایند! داوران باید بدانند قضاوت شرف و ناموس می خواهد. معرفت و ادب و عدالت خواهی و نجابت می خواهد. بریدن از دوست و رفیق و… می خواهد و من امیدوارم که این داوران چنین قابلیت هایی داشته باشند.

قنبری یادآور شد: در سال های گذشته من با مواردی عجیب در جشنواره فیلم فجر روبرو شده ام و به همین علت است که تردید ندارم باندبازی و لابی گری در داوری و انتخاب آثار جشنواره فجر وجود دارد؛ برای من حیرت انگیز بود که برخی تهیه کنندگان می گفتند فیلم های مان آشغال است اما به عینه دیدم که با نفوذ فیلم های شان را در جشنواره جا دادند و جوایزی نیز گرفتند!

این کارگردان سینما در پایان این گفتگو تأکید کرد: بنده این موارد را با چشم های خود دیدم و با گوش خود شنیدم! من فردی هستم که تا چیزی را ندیده باشم قضاوت نمی کنم اما این باندبازی و لابی گری در جشنواره را دیدم و امیدوارم که امسال دیگر چنین نباشد!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ساخت قطعه‌ای در اوکراین بر اساس ترانه شمس لنگرودی


ترانه ای از سروده های شمس لنگرودی در قالب یک قطعه موسیقی اجرا خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اظهار ندامت پرویز خان پرستویی از حمایت دولت تدبیر و امید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پرویز پرستویی نیز از آن دست بازیگران توابی است که برای تطهیر خود نامه سرگشاده به رئیس جمهور می‌نویسد و زبان به گلایه می‌گشاید و از رنج و درد مردم سخن می‌گوید. اما این بازی تکراری حمایت از کاندیدای موردنظر و بعد اعلام برائت از وی دیگر کهنه و نخ‌نما شده و بهتر است که هنرمندان محترم دست از سیاست‌زدگی کشیده و به کار خود مشغول شوند و این عرصه را به متخصصان و صاحبان اندیشه و فهم و درایت بسپارند.

به گزارش سینماپرس،  قطعا انتخابات ریاست جمهوری از جمله مهمترین اتفاقات تاریخ هر کشور در طول ادوار مختلف است اما چند دوره است که این اتفاق مهم و سرنوشت‌ساز کشور، بازیچه دست عده‌ای بازیگر و در اصطلاح سلبریتی قرار گرفته و آنها برای مطامع شخصی خود دست به حمایت کاندید مورد نظر خود می زنند و در پایان دوره ریاست جمهوری فرد مورد نظر، چهره‌ای مظلومانه به خود گرفته و شروع به گله و شکایت از وی نموده و به این ترتیب از خود بابت حمایت‌ آقای رئیس جمهور سلب مسئولیت می‌کنند تا شاید بتوانند چهره خود را در نظر مردم تطهیر نمایند. حال پرویز پرستویی نیز از آن دست بازیگران توابی است که برای تطهیر خود نامه سرگشاده به رئیس جمهور می‌نویسد و زبان به گلایه می‌گشاید و از رنج و درد مردم سخن می‌گوید. اما این بازی تکراری حمایت از کاندیدای موردنظر و بعد اعلام برائت از وی دیگر کهنه و نخ‌نما شده و بهتر است که هنرمندان محترم دست از سیاست‌زدگی کشیده و به کار خود مشغول شوند و این عرصه را به متخصصان و صاحبان اندیشه و فهم و درایت بسپارند.

پرویز پرستویی در نامه ای به حسن روحانی به بیان برخی از کارهایی که ریاست جمهوری می‌توانسته در این دوره ۸ ساله انجام بدهد پرداخته است. متن یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

«جناب آقای رئیس جمهور
دیگه ماه های آخر ریاست شماست
در این حدود ۸ سال هرچه کردید و نکردید برهمه ملت ایران روشن و شفاف است.
اما با قاطعیت میتوانم بگویم که دو کار را نکردید.
یک:برای مردم فقیر و نیازمند در حاشیه شهرهای تهران و استان هاو کشورمان هیچ کاری نکردید.
این را با سند و استدلال می‌گویم، در این یکساله شیوع کرونا که همیشه در هیئت دولت با فاصله و رعایت پروتکل ها می نشینید و برنامه های آنلاین می گذارید، بنده و گروهمان، قهرمانان یا بهتر بگویم پهلوانان کشور و جهان با کمک های مردمی سفرهای دوره ای گذاشته ایم.
برای توزیع ارزاق، ساختن درمانگاه، ساختن خانه برای کپرنشینان، ساختن مدرسه، پروتز برای دست های قطع شده توسط گاندوها…
کل کشور را دور زدیم و میزنیم.
آنچه مشاهده کردیم، فقر مطلق، بی خانمانی و بیکاری، بی آبی، بی هویتی (فاقدشناسنامه، کارت ملی، یارانه) نداشتن مسکن، درمانگاه، مدرسه وتغذیه بیداد میکند.
برای اثبات این حرفها در این روزهای آخر ریاستتان یک سفر همراه ما میهمان باشید، با لباس شخصی، شک ندارم که اصلا شمارا نمی شناسند، چرا؟ چون برق ندارند که تلویزیون داشته باشند. بیایید و از نزدیک ببینید که چه کارهایی میتوانستید بکنید و نکردید ویا بگوشتان نرسیده…
دو: در این دو دوره یک بار سراغ هنرمندان که اکثرا نقش مهمی در انتخاب شما داشتند را نگرفتید.
و در این سال‌ها بخاطر حمایت ازشما مدام مورد شماتت قرارگرفتند!
یکسال است سینما ها و تئاتر ها بخاطر کرونای لعنتی تعطیل است.
آیا میدانید که اهالی هنرمندان نجیب این کشور چگونه روزگار می گذرانند؟ بعید میدانم.
هنرمندان کسانی نیستند که برای نیازشان بتوانند دست به طرف کسی دراز کنند.
من خوب میدانم که اکثر هنرمندان تئاتر و سینما روزگار تلخ و سختی را می گذرانند، اکثرا فاقد مسکن هستند و لنگ اجاره خانه و سفره های خالی و صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند، که البته اینروزها با سیلی هم نمی‌شود صورت را سرخ نگه داشت! چرا؟ چون خونی زیر پوست نیست که سرخ شود
بیایید یک سفر دوره ای در این روزهای آخر که مسئولیت دارید باهم به جاهایی که عرض کردم داشته باشیم.
بیایید سری به اهالی فرهنگ و هنر بزنید دیگر این فرصت پیش نخواهد آمد.
اینها که گفتم از درد بود و اطلاع رسانی میدانم که نمی‌دانید
ویا نشنیده اید. بیایید ببینید که چقدر مردم خوب و شریف و دوست داشتنی داریم.
بیایید با رعایت پروتکل ها
بیایید و نگران نباشید، شما را نمی شناسند»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کمال تبریزی: عدم نمایش خیلی فیلم ها سوتفاهم است


کمال تبریزی در نشست خبری جشنواره « هنر زنده است» گفت: عدم نمایش خیلی از فیلم‌هایی که توسط هنرمندان ساخته می‌شود، سو تفاهم است. ما باید به فیلم‌ها امکان نمایش دهیم تا بتوانند که حرف خود را مطرح کنند. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ردیابی موسیقی فولکلور آذری در یک برنامه


فصل جدید برنامه شبانگاهی «مهتاب» از کانال آذری شبکه سحر در حال پخش است. معرفی افراد آشنا به هنر موسیقی فولکلور و سنتی خطه آذربایجان از رویکردهای این برنامه است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

متأسفانه از سمت مسئولان، هیچ‌گاه «هنر» جدی گرفته نشده است و این بی‌توجهی ربطی به دوران کرونا هم ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کوروش سلیمانی عضو هیات انتخاب برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها معتقد است اگرچه تئاتر هنوز وبرای همیشه زنده خواهد ماند، اما نیازمند اعتنای مسئولان و مردم است.

به گزارش سینماپرس، کوروش سلیمانی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون آثار حاضر در بخش جشنواره‌های تئاتر استان گفت: انتخاب تعداد کمی از آثار از میان آثار برگزیده جشنواره‌های تئاتر استان‌ها برای ما کار دشواری بود. آنچه برای من به‌عنوان یکی از اهالی تئاتر حائز اهمیت بود، این بود که بسیار از حجم کارهای تولید شده در این شرایط سخت که دوستان‌مان در شهرهای مختلف به سرانجام رساندند، خوشحال شدم. شرایط کرونا صرفاً به حوزه اجرا آسیب نزده است و در حوزه تمرین هم گروه‌ها دشواری‌های بسیاری را پشت سر گذاشته اند. از این منظر کار همه گروه‌های شرکت‌کننده را بدون هیچ تعارف و مبالغه ستودنی می‌دانم.

وی افزود: من فعالیتم را از تئاتر شهرستان آغاز کرده‌ام. ما در دهه‌های گذشته به‌خصوص دهه‌های ۶۰ و ۷۰، شاهد رویکردهای بومی و کلاسیک در تئاتر شهرستان‌ها بودیم که در جای خود ارزشمند بودند، اما شاید امروز دیگر نتوان با آن بیان و زبان کاری را روی صحنه برد. بعدها به یک‌باره این ارتباط با گذشته به‌طور کامل قطع شد و متأثر از کارهایی که در تهران روی صحنه می‌رفت، همکارانمان در تئاتر شهرستان‌ها هم به شبیه شدن به کارهای گروه‌های تهرانی گرایش پیدا کردند. آنچه در این دوره از جشنواره برایم حائز اهمیت بود، این بود که در تعدادی از کارها که جزو کارهای موفق هم محسوب می‌شوند، در عین وجود نگاه‌های نو و خلاقانه، شاهد ارتباط جدی با مشخصه‌های قومی، جغرافیایی و فرهنگی استان‌های مختلف هم بودیم و من این ویژگی را مهم‌ترین مشخصه برخی از آثار این دوره از جشنواره تئاتر فجر می‌دانم.

سلیمانی گفت: نکته دیگر مشهود بودن تلاش فوق‌العاده گروه‌ها بود. تلاشی که در مواردی به نتیجه رسیده و حاصلش یک کار پخته و کامل شده بود، اما در مواردی هم با یک شلختگی، نامنظمی و عدم تمرکز روی مفاهیم مدنظر و فرم کار همراه شده است. این عدم تمرکز هم در برخی متن‌ها دیده می‌شد و هم در برخی کارگردانی‌ها و حتی بازی‌ها. این مسئله صرفاً محدود به تئاتر استان‌ها نیست و در تئاتر تهران هم به‌شدت شاهد آن هستیم. نیاز داریم نسل جدید را با مطالعه بیشتر، به سمت مفاهیم عمیق‌تر و جدی‌تر تئاتر هم به لحاظ تکنیکی و هم از نظر محتوایی سوق بدهیم.

سلیمانی بیان کرد: «هنر» به‌صورت ذاتی یک معنای اصیل و انسانی دارد و از آنجا که نهادی برآمده از پس قرن‌ها است، در اینکه زنده می‌ماند، هیچ شکی نیست، اما در کشور ما متأسفانه از سمت مسئولان، هیچ‌گاه «هنر» جدی گرفته نشده است و این بی‌توجهی ربطی به دوران کرونا هم ندارد. خواهشم از مسئولان این است که به تئاتر به‌عنوان یک نهاد بسیار تأثیرگذار در حوزه فرهنگ و اجتماع نگاه کنند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر از سوی مردم هم به نوعی شاهد هستیم که مخاطبان تئاتر دانشجویان و طیف جوان‌تر جامعه شده‌اند؛ طیفی که از نظر اقتصادی می‌توانند برای تماشای تئاتر هزینه کنند. اینجا وظیفه ما به‌عنوان خانواده تئاتر برای رونق این هنر، توجه به این نکته است؛ یکی از دلایلی که مخاطب امروز خودش و دغدغه‌هایش را در تئاتر امروز نمی‌بیند، این است که تئاتر ما دارد به سمت و سویی کاملاً فرمالیستی و انتزاعی می‌رود، آن هم بدون تکیه بر متن. تئاتر هنری است که متن و نمایشنامه در آن محوریت دارد. امروز می‌بینیم به‌جای توجه به این موضوعات، کارهای ما بیشتر به سمت یک شو گرایش پیدا کرده است؛ معضلی که نمود آن را در به‌کارگیری چهره‌های خاص برای فروش نمایش‌ها می‌توان دید. نیاز به توجه جدی مسئولان و مردم به هنر تئاتر داریم. زیرا شرایط اقتصادی تئاتر متفاوت از سینما است.

سلیمانی درباره علت کم توجهی مردم به تئاتر نیز بیان کرد: متاسفانه در چند سال اخیر جریان تئاتر را به سمت تئاتر طبقه مرفه یا همان کارهای لاکچری برده ایم. طبیعتاً در این شرایط تماشاگر طبقه متوسط نمی‌تواند قیمت‌های گزاف را برای تماشای کارها بپردازد. مساله دیگر هم همان خالی شدن صحنه از نمایش‌هایی بود که از نظر محتوا به دردها و مسائل جدی بشر در قرن حاضر بپردازد. وقتی تماشاگر طبقه متوسط و دانشجویانی که همه این سال‌ها از تئاتر حمایت کرده‌اند، از جایی به بعد خود را در تئاتر ندیدند و از طرفی هم با قیمت‌های گزاف بلیت مواجه شدند، طبیعتاً از تئاتر دور و این اتفاق به بی‌اعتنایی مردم به تئاتر منجر شد.

وی خاطرنشان کرد: نیاز به اعتنای مردم و مسئولان به تئاتر داریم، اما در دوران کرونا این مشکل مضاعف شده است. ما به‌صورت موقت همه‌چیز را از دست دادیم. کاری روی صحنه نرفت، تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی تعطیل شدند. فعالان بسیاری بی‌کار مانده‌اند و این شرایط مشکلات معیشتی جدی به همراه آورد. امیدواریم با بازگشایی مجدد تماشاخانه‌ها رونق مجدد به تئاتر بازگردد. من مطمئن هستیم که تئاتر زنده خواهد ماند. کم‌فروغی امروز هم الزاماً ربطی به کرونا ندارد. اگر تئاتر ما نتواند با مردم ارتباط درست برقرار کند، این کم‌فروغی متأسفانه ادامه پیدا خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره ملی عکس و عکس‌نوشت آیات فراخوان داد


فراخوان دومین جشنواره ملی عکس و عکس‌نوشت آیات با عنوان «قرآن، معنای زندگی» منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» برای احقاق حقوق هنرمندان باید مطالبه‌گر باشد؛ اما این مطالبه‌گری اساسا انجام نمی‌شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اعضای خانه تئاتر، در دیدار با نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس، مشکلات ناشی از تعطیلی فعالیت‌های هنری به خاطر شیوع کرونا، ضعف بیمه هنرمندان، عدم حمایت از تولیدات و … را مطرح و خواستار رفع آن‌ها شدند.

به گزارش سینماپرس، چند روز بعد از برپایی تجمع اعضای خانه تئاتر که در اعتراض به مسایل صنفی و وضعیت معیشتی هنرمندان این رشته در مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، نمایندگان کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و تلفیق مجلس و نمایندگان تجمع «اعتراض در سکوت»، دیدار و گفت‌وگو کردند.

این نشست، روز گذشته، دوشنبه ۲۲ دی ماه در ساختمان جدید این خانه و در راستای تجمع و مطالبات جامعه تئاتر مقابل مجلس شورای اسلامی و دستور ارجاع بیانیه برگزارکنندگان از سوی رئیس‌ مجلس شورای اسلامی به کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و تلفیق برگزار شد.

در این جلسه، غلامرضا منتظری، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی، مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی و رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی کمیسیون تلفیق، احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی و رئیس کمیته فرهنگی و اجتماعی تلفیق مجلس شورای اسلامی و ایرج راد، رئیس هیات مدیره، شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر، بهزاد فراهانی عضو هیات مدیره، حمیدرضا نعیمی عضو هیات مدیره و مهدی قلع، ه بازرس به عنوان  نمایندگان تجمع اعتراضی جامعه تئاتر حضور داشتند.

شهرام گیل‌آبادی: مجلس، آخرین راه ما بود

در ابتدای این نشست، شهرام گیل آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر، دلیل حضور و تجمع اعتراضی جامعه تئاتر مقابل مجلس شورای اسلامی را، مکاتبات کم نتیجه و بی نتیجه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ریاست‌جمهوری و برخی وزرای ذیربط اعلام کرد و گفت: «بارها و بارها مکاتباتی با مسئولین، نهادها و سازمان‌های مرتبط انجام و معضلات و مشکلات بی‌شمار جامعه تئاتر مطرح شد. اولین نامه درخواست در این خصوص هم به ۲۴ اسفند ۹۸ برمی‌گردد که برای وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد.»

او یادآوری کرد: «گروه‌های تئاتری از سوم اسفند ۹۸، جزو اولین مشاغلی بودند که به دلیل شیوع کرونا ناچار به تعطیلی اجباری شدند. پس از این، نامه بعدی مستقیم برای ریاست‌جمهوری ارسال شد و رونوشت آن برای جناب آقای دکتر نوبخت معاون اول رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه و آقای صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. از آن زمان، به ترتیب در ماه‌های مختلف، درخواست‌های متعددی برای سایر نهادها و سازمان‌های دولتی ارسال شد. هرچند که بر تمامی این نامه‌ها دستور صادر شده و جلسات بسیاری در خصوص پیگیری آنها تشکیل شده، اما هیچ نتیجه قابل قبولی برای جامعه تئاتر نداشت. بنابراین، ناچار شدیم که مطالبات خود را با حضور حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر به عنوان نماینده از جامعه تئاتری کشور، به مجلس شورای اسلامی ارایه بدهیم.»

گیل‌آبادی افزود: «این شرایط سخت از ابتدا کاملا قابل پیش‌پینی بود و ما در مکتوبه‌های متفاوت شرایط و آینده محتمل را توضیح دادیم اما کسی نشنید. این شش خواسته جامعه تئاتر، خواسته‌های معقول و منطقی هستند که هر کسی به طور طبیعی باید از برنامه‌ریزان یک کشور انتظار داشته باشد و مطالبات و کاستی‌های انباشته هنرمندان تئاتر باعث شده در این زمان کاملا به تنگ بیایند»

ایرج راد: تمام حمایت‌ها از تئاتر حذف شده است

ایرج راد، رئیس هیات مدیره خانه تئاتر، در ادامه این جلسه، با اشاره به گستردگی هنرمندان و فارغ‌التحصیلان تئاتر، گفت: «متاسفانه علاوه بر تعداد بی شماری از هنرمندان تئاتر که در این ایام، شغل خود را از دست داده‌اند، برای اشتغال‌زایی هنرمندان جوان و فارغ التحصیلان این حوزه، هیچ تدبیری اندیشیده نشده است. از نظر سالن و امکانات بسیار ضعیف هستیم و روز به روز، حمایت‌ها از تئاتر هم کاهش می‌یابد. پیش از این در مرکز هنرهای نمایشی شورای ساخت و حمایت داشتیم که چند سال است این شوراها از بین رفته و ۲۰ درصد از فروش بلیت هم برای سالن برداشت می‌شود. علاوه بر این، ۹ درصد برای مالیات و ۱۶.۹ درصد برای بیمه افراد کسر می‌شود. شما این مبالغ را به هزینه اجاره بهای سالن‌ها اضافه کنید. با این شرایط وضعیتی ایجاد شده که ما برای قیمت‌گذاری بلیت، دچار مشکل می‌شویم. در این شرایط، تمام حمایت‌ها هم از جامعه تئاتر حذف شده است.»

حمیدرضا نعیمی: بحث ما آینده فرزندان کشور است

حمیدرضا نعیمی، عضو هیات مدیره خانه تئاتر که در روز تجمع بیانیه این تشکل را خوانده بود، در سخنانی گفت: «خانواده بزرگ تئاتر، هیچ امیدی به مجلس شورای اسلامی نداشته و ندارد. زمانی که صحبت تجمع مقابل مجلس مطرح شد، بسیاری بیان کرده بودند که آیا مجلس قبلی برای هنر و هنرمند اقدامی کرده بود که به مجلس فعلی امید داشته باشیم. ما باید درخواست خود را در ابتدا به وزارت فرهنگ و ارشاد می‌رساندیم. نشست با آقای جهانگیری و برخی وزرای دولت را داشتیم، این اقدام انجام شد اما متأسفانه هیچ نتیجه‌ای نداشت. بنابر همین شرایط، تصمیم گرفتیم درخواست خود را به نهاد دیگری ارائه دهیم. بحث امروز ما، فقط تئاتر نیست، مشکل آینده فرزندان این کشور است.»

بهزاد فراهانی: وعده‌ای عملی بدهید

بهزاد فراهانی، عضو هیات مدیره خانه تئاتر هم با اشاره به وضعیت بیمه هنرمندان، افزود: «یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه هنرمندان، به خصوص تئاتری‌ها، مساله بیمه و حقوق بیکاری است. هنرمندان این حرفه، هیچ پشتوانه‌ای برای ایام بیکاری خود ندارند و مطالبه اصلی آن‌ها، تامین حق و حقوق بیکاری و رفع مشکلات بیمه آنهاست. من به عنوان یکی از نمایندگان تجمع، از شما می‌خواهم که وعده روشنی در این زمینه به جامعه تئاتر بدهید که مطمئن باشیم عملی خواهد شد.»

مهدی قلعه : تامین اجتماعی هنرمندان شکننده است

بازرس خانه تئاتر در ادامه صحبت‌های بهزاد فراهانی درباره مشکلات تأمین اجتماعی، توضیح داد: «حدود ۵ سال است که ۵۰ درصد از سرانه بیمه تامین اجتماعی هنرمندان که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد پرداخت می‌شده، قطع و این مبلغ را بیمه‌گذار پرداخت می‌کند. این سازوکار، با توجه به بدهی صندوق اعتباری هنر به سازمان تامین اجتماعی آغاز شد. نکته مهم‌تر این‌که نزدیک به ۶ سال است که به بیمه هنرمندان ۲۰ درصد فرانشیز اضافه شده است، یعنی اگر ما به یک درمانگاه دولتی که همه خدمات رایگان است، مراجعه کنیم، باز هم ۲۰ درصد فرانشیز پرداخت می‌کنیم. این مشکلات بیمه تامین اجتماعی به نهادهای مختلف گفته شده و این بار به شما می‌گوییم که بیمه تامین اجتماعی هنرمندان شکننده است.»

غلامرضا منتظری: هنرمندان وقتی معترض می‌شوند که به تنگ آمده باشند

در ادامه این جلسه، غلامرضا منتظری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، پس از شنیدن مطالبات جامعه تئاتر، گفت: «هنرمندان به‌عنوان چهره‌های فرهیخته تمایلی به حضور در صحنه‌های اعتراضی ندارند مگر این‌که شرایط آنقدر سخت شده باشد که دست به اعتراض بزنند. پیشنهاد می‌کنیم جلسه بعدی، یک نشست تخصصی با وزیر ارشاد، معاون هنری و نمایندگان مردم و خانه تئاتر باشد. در این جلسه می‌توانیم راهکارهای پیشنهادی شما را برای برون‌رفت از مشکل شنیده و اجرایی کنیم. سپس تقسیم کار میان سازمان‌ها و نهادهای ذیربط انجام شود.»

او پیش از این نیز مطرح کرده بود:  «شخصا از آقای حسینی معاون هنری و آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی خواسته‌ام به نشست بیایند تا رفع مشکلات دوباره حواله نشود. نمی‌توان نسبت به واقعیات تئاتر بی‌تفاوت بود. باید چاره‌اندیشی کرد. مساله باید حل شود و خیلی هم آسان نیست اما صورت مساله را هم نباید پاک کنیم. البته پیگیری مشکلات لزوما در توان مجلس نیست، اما حداقلش این است که باید صداقت داشته باشیم. بنشینیم، حرف بزنیم و مشکلات را بشنویم و اعلام کنیم کدام بخش از ماجرا از دست ما برمی‌آید.»

محمودوند: نیاز باشد،  تذکر می‌دهیم

سپس مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی و رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی کمیسیون تلفیق، از دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: «با توجه به ابزار و امکاناتی که داریم، هرآن‌چه از دست ما برمی‌آید (از بررسی و پیگیری، نظارت، قانون‌گذاری و … ) انجام خواهیم داد تا بتوانیم به مشکلات این صنف نجیب رسیدگی کنیم. اگر نیاز باشد تذکر، سوأل و حتی درخواست تحقیق و تفحص روی موارد انجام شده و ناکارآمدی‌ها برای احقاق حقوق عقب‌افتاده هنرمندان صورت خواهد گرفت. رسیدگی به امور هنرمندان در جامعه ایرانی ما به عنوان خدمتگزاران فکری و فرهنگی مورد غفلت قرار گرفته‌اند.»

قاضی‌زاده هاشمی: وزارت ارشاد تا کنون اقدامی برای مطالبات هنرمندان نداشته است

احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی و تلفیق مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به فصل تخصیص بودجه در مجلس، مطرح کرد: «تمام تلاش خود را برای افزایش بودجه هنرمندان در ردیف حمایت برای تأمین اجتماعی و تولید تئاتر انجام می‌دهیم، هرچند که تا کنون درخواست و پیگیری از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت مطالبات هنرمندان به مجلس ارائه نشده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای احقاق حقوق هنرمندان باید مطالبه‌گر باشد اما این مطالبه‌گری و خواست، اساسا انجام نمی‌شود.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازخوانی سرودی بر اساس شعر فریدون مشیری آماده شد


بازخوانی سرودی که حدود ۲۰ سال پیش با شعری از فریدون مشیری، آهنگسازی کیوان ساکت و صدای فاضل جمشیدی اجرا شده بود، اکنون به پایان رسیده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«وحید آقاپور» مجری «فَریدا فاطمیه» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «فَریدا فاطمیه» عنوان برنامه ای است که مقارن با سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) از فیلیمو پخش خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، ویژه برنامه «فَریدا فاطمیه» در قالبی نسبتا جدید و با دکوری متفاوت با اجرای وحید آقاپور برای پخش در فیلیمو از چهارشنبه ـ بیست و چهارم دی ماه ـ تا یکشنبه ـ بیست و هشتم دی ماه ـ تولید شده است.  

این ویژه برنامه در مجموع پنج آیتم گفتگوی نمایشی دارد که مجری با چهره‌های مؤثر در آن مقطع حساس تاریخی به گفتگو می‌نشیند که شخصیت‌های حاضر در گفتگو ـ نمایش «فریدا فاطمیه»، ابوعبیده و سعد بن عباده، امّ سلمه، خالد بن ولید و خالد بن نویره، اسما بنت عُمَیس و مغیره، مقداد هستند.

وحید آقاپور به عنوان مجری در این نمایش، سوالات مخاطبان را نمایندگی و مطرح می‌کند و به موضوعاتی چون خطبه فدکیه، ماجرای سقیفه، انتخاب جانشین برای حضرت رسول، استمداد یاری حضرت فاطمه (س) و ماجرای بیعت ستاندن از حضرت علی(ع) پرداخته است.

برنامه «فریدا فاطمیه»، به تهیه کنندگی و کارگردانی حامد جواده در پنج قسمت ۲۵ دقیقه‌ای تولیده شده است که از چهارشنبه به صورت اختصاصی از فیلیمو پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع