X

بایگانی دی 23, 1399

دفتر سینمایی

تشریح جزییات جشنواره «هنر زنده است»/ می‌خواهیم «پویا» باشیم


نشست رسانه‌ای دست اندرکاران برگزاری جشنواره آنلاین «هنر زنده است» روز سه شنبه بیست و سوم دی ماه در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب تهران برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شورای صنفی نمایش» هزینه‌ای برای فیلم‌ها در نظر بگیرد که اگر شرایط کرونایی دوباره قرمز حداقل اصل پول صاحبان آثار برگردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید خانی گفت: شورای صنفی هزینه‌ای برای فیلم‌ها در نظر بگیرد تا اگر شرایط کرونایی دوباره قرمز شد، اصل پول صاحبان آثار بازگردد.

به گزارش سینماپرس، سعید خانی تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما، درباره ارائه فیلم‌هایی که پخش آن‌ها را در دست دارد به شورای صنفی نمایش جهت اکران، به خبرنگاران جوان، گفت: ما از آبان ماه درخواست اکران «دینامیت» را داده بودیم و آمادگی این کار را داریم؛ اما طبیعتاً باید شرایطی فراهم شود تا منافع صاحب فیلم ها به خاطر نیفتد. اتفاقی که برای فیلم‌های خوبی چون «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» به علت وضعیت کرونا و تعطیل شدن سینماها افتاد.

وی افزود: پیشنهاد دادیم و می‌دهیم که فیلم‌هایی برای اکران داریم، ولی شورای صنفی بیاید و هزینه‌ای برای فیلم‌ها در نظر بگیرد که اگر شرایط کرونایی دوباره قرمز و به هر دلیلی سینماها تعطیل شدند و یا استقبالی از فیلم ها صورت نگرفت، حداقل اصل پول صاحبان آن‌ها را برگردانند؛ چون آثاری مانند «دینامیت» در حالت عادی قابلیت بالایی در فروش دارند.

این پخش کننده اظهار کرد: مدت زیادی است سرمایه صاحبان فیلم خوابیده و اگر به اصل پولمان هم نرسیم، برای ما که در بخش خصوصی کار می‌کنیم دیگر امکان تولید فیلم وجود نخواهد داشت. امید است که پس از مدتی کار نکردن و مقاومت در شرایط سخت، شرایطی به وجود بیاید که تضمینی برای اکران فیلم داشته باشیم.

این تهیه کننده تصریح کرد: باید یک ضمانت اجرایی از سوی شورای صنفی نمایش ارائه شود تا امکان نمایش فیلم‌های ما وجود داشته باشد. در کل ما پای کار هستیم و امیدواریم شورای صنفی نمایش هم کمک کند سینما از این وضعیت خارج شود.

خانی در پایان عنوان کرد: در این وضعیت باید تلاش کرد که چند فیلم قوی اکران شوند؛ فیلم هایی که قدرت جذب مخاطب بالایی داشته باشند. از سویی سینما، شهرداری و صداوسیما باید متحد شوند و مردم را برای رفتن به سینما پس از نزدیک به یکسال تعطیلی تشویق کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار فراخوان دومین جشنواره ملی عکس و عکس‌نوشت «آیات»


فراخوان دومین جشنواره ملی عکس و عکس‌نوشت آیات با عنوان «قرآن، معنای زندگی» منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مامان ها» به آخر مسیر رسیدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «مامان ها» امروز با پخش آخرین قسمت به ارزیابی و تحلیل رویکردهای برنامه با حضور سه کارشناس می پردازد.

به گزارش سینماپرس، برنامه تلویزیونی «مامان ها» با اجرای منصوره مصطفی زاده و به تهیه کنندگی مجتبی حسینی امروز سه شنبه ۲۳ دی ماه با پخش قسمت ۵۱ به کار خود پایان می دهد.

این برنامه به سردبیری سیدمیلاد ناظمی و کارگردانی سعید ابراهیمی در هر قسمت با میزبانی از مادران عادی جامعه به گفتگو با مسائل تربیتی کودکان در دنیای مدرن پرداخت.

امروز و در آخرین قسمت از «مامان ها»، سه کارشناس در برنامه حضور پیدا کرده اند و به نقد و بررسی این فصل از برنامه می پردازند. مریم جلالی برنامه ساز و تهیه کننده و مدیر سابق گروه خانواده شبکه دو سیما، مهرنسا شهابی دکترای روان شناسی و محبوبه کریمی جامعه شناس مهمانان قسمت پایانی هستند که قرار است از دیدگاه های مختلف برنامه را نقد و بررسی کنند. این کارشناسان در بخش اول گفتگوها به عنوان مادر و در بخش بعد به عنوان کارشناس و متخصص حوزه خود برنامه را ارزیابی کرده و درباره سوژه ها و رویکردهای برنامه بحث می کنند و حتی به مخالفت و موافقت با بحث های مورد نظر از زاویه علوم تخصصی خود می پردازند.

این آخرین قسمت از فصل اول «مامان ها» است که در ۵۱ قسمت روی آنتن رفت. در طول تولید و پخش برنامه بیش از ۱۰۰ مادر عادی جامعه در آن حضور یافتند و موضوعات مختلفی در باب تربیت فرزندان محور بحث قرار گرفت.

در قسمت های پخش شده برنامه درباره مسائلی از قبیل چگونگی سرگرم کردن کودکان در دوران شیوع کرونا، پاسخگویی به سوالات چالشی فرزندان، زمان در اختیار دادن تکنولوژی های جدید و تبلت و موبایل به کودک، چگونگی جلوگیری از ناسزا گفتن کودکان و بسیاری از سوالات روزمره مادران در مواجهه با کودکانشان بحث شد و مادران از تجربه های خود در این زمینه سخن گفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راه‌یابی ‏۱۰۰ اثر به مرحله دوم انتخاب آثار رشته تصویرسازی فجر


عضو شورای داوری رشته تصویرسازی جشنواره تجسمی فجر از انتخاب ۱۰۰ اثر در مرحله اول بخش تصویرگری توسط هیات داوران این بخش خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

غضبان‌پور: تمام سلایق عکاسی را برای داوری فجر مدنظر قرار دادیم


جاسم غضبان‌پور اعلام کرد تلاش ما در داوری جشنواره تجسمی فجر از ابتدا این بود که تمام سلایق عکاسی را مدنظر قرار دهیم تا فقط یک گروه، یک گرایش و یا یک تفکر خاص بر بخش عکس جشنواره حاکم نشود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستند سیاه و فمینیستی «جاهای خالی پُر شود» در فوروم تولید مشترک «تریست» ایتالیا انتخاب شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پروژه مستند «جاهای خالی پُر شود» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی عطیه زارع، در یازدهمین دوره فوروم تولید مشترک «تریست» Trieste در کشور ایتالیا انتخاب شد.

به گزارش سینماپرس، این برنامه از ۲۵ تا ۲۸ ژانویه ۲۰۲۱ (۶ تا ۹ بهمن ۹۹) بصورت آنلاین برگزار خواهد شد و شامل ۱۱ پروژه سینمایی و ۱۰ پروژه مستند از ۱۴ کشور جهان می‌شود.

این پروژه‌ها از بین ۳۸۷ اثر ارسالی از ۵۶ کشور جهان انتخاب شده‌اند و بیش از ۵۰۰ دست‌اندرکار، متخصص و تصمیم‌گیرندگان مسئول انتخاب پروژه از سراسر دنیا بصورت آنلاین در این برنامه برای انتخاب پروژه‌ها و دادن جوایز شرکت دارند.

این ۲۱ پروژه سینمایی و مستند برای دریافت جوایز پست پروداکشن، بهترین کارگردان زن و هزینه‌های پخش و بازاریابی با هم رقابت خواهند کرد.

اولین جلسه پیچینگ در روز پنجشنبه ۷ ژانویه ۲۰۲۱ (‌۱۸ دی ماه ۱۳۹۹) با حضور کارگردان پروژه مستند «جاهای خالی پُِر شود»  (عطیه زارع)  و مدیر  بخش بین‌الملل مرکز (شیرین نادری) بصورت آنلاین و با حضور داوران این جلسه، لینا پاسانن (فنلاند)، استفانو تیلدی (ایتالیا) و دانیل هوسوار (اسلوونی) برگزار شد.

لازم به ذکر است که پخش بین‌المللی این فیلم بر عهده مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بوستانی در شمال تهران به نام «افشین یداللهی» نامگذاری شد


بوستانی در محله کوهسار منطقه یک به نام شاعر و ترانه سرای بلند آوازه معاصر زنده یاد «افشین یداللهی»، نامگذاری شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ترس نسبت به آینده، باعث می‌شود تلویزیون خودش را پشت چند مجموعه تلویزیونی که شناخته شده‌اند پنهان کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان قدیمی سینما و تلویزیون اعتقاد دارد ترس حرکت به سمت آینده باعث شده تا پشتِ چند سریال تلویزیونی که شناخته می‌شوند، خودشان را پنهان کنند.

به گزارش سینماپرس، بیژن میرباقری درباره اینکه چرا سریال‌های امروز به نسبت گذشته، ماندگاری کمتری دارند به تسنیم  گفت: شاید یکی از علت‌های مهمِ آن وجود شبکه‌های اجتماعی و تحول زمانه‌ای باشد که سریال‌های خارجی به نسبت گذشته سریعتر و راحت‌تر به دستِ مخاطب می‌رسد. امروز بیننده بیشترین وقت خودش را برای حضور در فضای‌مجازی می‌گذارد و یا بیشتر به VOD ها سر می‌زند. طبیعی است مخاطب مقدار زیادی ریزش کند. البته تلویزیون هم در این سال‌ها تغییری در ماهیت و نگرش تولید سریال‌ها و داستان‌هایش ایجاد نکرده و این عدم تغییر و آن فضای بازِ متنوع، باعث شده که سریال‌های امروزی مثل گذشته نتوانند آن ماندگاری‌شان ایجاد شود.

چرا تلویزیون در پشتِ چند مجموعه پناه می‌گیرد؟

او درباره سری‌سازی‌ و ساخت فصل جدیدی از کارهای نوستالژی چند دهه قبل، خاطرنشان کرد: شاید ترس نسبت به آینده، باعث می‌شود تلویزیون خودش را پشت چند مجموعه تلویزیونی که شناخته شده‌اند پنهان کند و یا به تعبیری پناه بگیرد. بر این باورند همین چند اثر جواب می‌دهد و وارد سوژه‌ها و افکار جدید نمی‌شوند. به نظرمن این ترسِ مدیریتی است که باعث شده به سراغ آنچه در گذشته جواب خودش را داده، می‌روند.  

عدم شناخت مخاطب؛ دلیل ناکامی در سریال‌سازی

میرباقری تأکید کرد: تلویزیون در سریال‌سازی موفق نمی‌شود، چون مخاطب را نمی‌شناسد و این عدم شناخت، سریال‌ها را بیشتر به سمتی می‌برد که برای مدیران سفارشی و مناسبتی می‌شود. وقتی این میزان سریال‌های مناسبتی به هر دلیلی تولید می‌شوند برآمدِ این نکته است پس ما اصرار داریم در این روند که مخاطب را از دست بدهیم و خواه‌ناخواه مخاطب به سمت پلت‌فرم‌های اینترنتی برود و برای آن‌ها هزینه کند.  

بازگشت با درام اجتماعی

این کارگردان سینما و تلویزیون درباره بازگشت به تلویزیون با ساخت درام اجتماعی، گفت: در حال حاضر، پروژه‌ای را جلو می‌برم که درامی اجتماعی است. کار ۲۰ قسمتی که اگر شرایط ساخت آن فراهم شود و بگذارند با آن استانداردی که مدنظر دارم، این کار را به مرحله تولید برسانم، ان‌شاءالله سال ۱۴۰۰ این سریال تولید خودش را آغاز کند و به نسبت کارهای دیگرم، تفاوت‌های چشمگیری خواهد داشت.  

او در خصوص جزئیات داستان این سریال تلویزیونی، خاطرنشان کرد: این درام اجتماعی قصد دارد به مردمی که دائماً روحیاتشان تغییر می‌کند ارزش‌هایی را برای این تغییر یادآوری کنند.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سردیس های بدساخت نتیجه آموزش ضعیف است


حمید کنگرانی که به تازگی یک تندیس هایپررئال از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ساخته است، علت ساخت برخی سردیس های بدساخت از مشاهیر ملی را آموزش ضعیف دانست و تاکید کرد: به هر حال این افراد در مراکزی آموزش دیده‌اند و ممکن است علت کارهای ضعیف آنها به آموزش‌های پایه‌ای ضعیف یا اساتید غیرمجرب برگردد.

مشاهده خبر از سایت منبع