افزایش مخاطب رسانه ملی/ ۴۵درصد مردم کتاب میخوانند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در میان کتابهای قابل مطالعه رمان حرف اول را میزند و مخاطب رسانه ملی افزایش داشته است. ۷۰درصد موسیقی گوش میکنند و ۸۰درصد جامعه از اینترنت استفاده میکنند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در میان کتابهای قابل مطالعه رمان حرف اول را میزند و مخاطب رسانه ملی افزایش داشته است. ۷۰درصد موسیقی گوش میکنند و ۸۰درصد جامعه از اینترنت استفاده میکنند
سینماپرس: رییس سازمان سینمایی در حاشیه بازدید از ستاد برگزاری چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» تاکید کرد سینمای مستند رفتار مردم و سیاستمداران را اصلاح می کند.
به گزارش سینماپرس، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی صبح امروز دوشنبه اول دی ماه در محل استقرار تیم اجرایی چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» حاضر شد و از بخشهای مختلف ستاد برگزاری این رویداد آنلاین، بازدید کرد.
در این بازدید محمد حمیدی مقدم دبیر چهاردهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» به ارائه گزارشی از چگونگی برگزاری این دوره، میزان استقبال علاقه مندان و آمار بازدیدها از مستندهای حاضر در این رویداد پرداخت.
همچنین در بخش دیگری از این مراسم حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی درباره تاثیرگذاری جشنواره «سینماحقیقت» صحبت و از بخش های مختلف ستاد، از جمله ستاد اطلاع رسانی بازدید کرد.
حسین انتظامی درباره تاثیر سینمای مستند و جشنواره «سینماحقیقت» در ارتقای فرهنگ جامعه توضیح داد: بر کسی پوشیده نیست که سینمای مستند یک سینمای ناب و واقع گراست که تاثیر قابل توجهی در رشد و تقویت فیلمسازان آینده کشور میگذارد. این سینما ما را با بعد واقعگرایانهای از جامعه مواجه کرده و جلوههای دقیقتری از آن را برایمان به تصویر میکشد.
وی افزود: هیچکس منکر نقش جشنواره «سینماحقیقت» در ارتقای فیلمسازی به ویژه در حوزه مستند نیست. خوشبختانه در حوزه مستند ظرفیتهای بالایی در منطقه داریم و سینمای مستند ایران و این جشنواره جلوهگری بیشتری را در این دوره خاص (پاندمی کرونا) داشته که اتفاق خوبی است.
رییس سازمان سینمایی درباره تفاوت این دوره از جشنواره «سینماحقیقت» با دورههای گذشته گفت: در این دوره زمانی خاص ما برای برگزاری جشنوارههای سینمایی با ۲ گزینه مواجه بودیم، اولین روش این بود که بگوییم کرونا است، پس تمام رویدادها تعطیل شوند. اما روش دیگر که همکاران ما انتخاب کردند، این بود که در زیست کرونایی که با آن درگیریم، مدل جدیدی را برای برگزاری جشنوارهها تجربه کنیم.
انتظامی ادامه داد: از این جهت برگزاری آنلاین در شرایط کنونی تجربهای شد که حتی در دوره نبود کرونا هم، ظرفیتهای مکمل برای بیشتر دیده شدن آثار و ارزیابی دقیق آنها برای مخاطبان گسترده تر را از دست ندهیم. به این صورت امکان نمایش بیشتر آثار برای عزیزانی که در تهران نیستند، هم فراهم میشود.
معاون سابق مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تاثیر سینمای مستند در رفع نیازهای جامعه توضیح داد: سینمای مستند جنبه واقعگرایانه دارد و تاثیر مستقیم روی سیاستگذاران، ذینفعان مشترک و مردم میگذارد. به این خاطر که مخاطب در ژانرهای مختلف تولید مستند به طور مستقیم با یک پدیده مواجه میشود.
وی افزود: با توجه به اینکه در سینمای مستند پژوهش مقدم بر اتفاق های دیگر است، بنابراین مخاطب با یک پکیج کامل مواجه میشود. قطعا اگر از زاویه مردم نگاه کنیم، مستندها علاوه بر ارتقای بینش افراد، منجر به این میشوند که افراد رفتار خود را اصلاح کنند. اگر از جنبه سیاستگذاران به این حوزه نگاه کنیم، تاثیر سینمای مستند در اصلاح سیاستها کاملا مشخص است.
انتظامی درباره اینکه آیا برگزاری آنلاین جشنواره «سینماحقیقت» میتواند زمینه را برای آنلاین کردن دیگر رویدادهای سینمایی همچون جشنواره ملی فجر فراهم کند، گفت: چند ماه پیش درباره این موضوع در سازمان سینمایی بحث شد که ما درباره کرونا و برگزاری رویدادها در این زمان چه واکنشی داشته باشیم، آن جا قرارشد نهایت بهرهبرداری را از فضای مجازی داشته باشیم.
رییس سازمان سینمایی در پایان بیان کرد: اگرچه تحریم بودیم و شرایط سختی را سپری میکنیم اما فرصتسازیهایی کردیم که موجب خشنودی است. خواسته من از همکارانم در دبیرخانههای چند جشنواره سینمایی این بود که به صورت انتزاعی بخشهای مختلف جشنواره را ببینند و از این ظرفیتها نهایت استفاده بشود.
چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم، از ۲۵ آذرماه آغاز شده و تا ۲ دی ماه به صورت آنلاین برگزار میشود.
امروز نخستین روز از آخرین زمستان قرن است. روزی که با تولد دو تن از هنرمندان سرشناس موسیقی همراه است؛ افلیا پرتوی و محمد نوری.
سینماپرس: علی رهبری از آهنگسازان و رهبران ارکستر شناخته شده کشورمان معتقد است ساخت آثار موسیقایی شاخص برای اسطوره های ملی کشورها نکته مهمی بوده که دربرگیرنده مولفه های بسیاری است.
به گزارش سینماپرس، علی رهبری رهبر ارکستر و آهنگساز شناخته شده کشورمان که طی سالهای گذشته به عنوان مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران در کشورمان فعالیت میکرد، در آستانه اولین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، در گفتگو با مهر در پاسخ به پرسشی مبنی بر شرایط اجرای آثار موسیقایی مرتبط با سرداران و اسطوره های ملی حوزه مقاومت در ایران گفت: تولید آثار مختلف و با کیفیت در موضوعاتی مرتبط با اسطورهای ملی در تمام دنیا وجود دارد و اصلاً هم مربوط به کشور خاصی نیست. کما اینکه در این مورد تاکنون آثار و قطعات متعددی با موضوع اسطورهای ملی در کشورهای مختلف تولید شدهاند که به تناسب موضوعات مورد نظر کشورها اشکال متفاوتی هم داشته است.
وی افزود: اما آنچه در این میان میتواند مورد توجه قرار گیرد، دلیل تولید این آثار است. اینکه آیا نوشتن و تولید آثار موسیقایی مرتبط با اسطورها و قهرمانان ملی میتواند به ماجرای معرفی هرچه بهتر این قهرمانان در میان مردم کمک کند؟ یا نه ساخت اثر درباره این عزیزان حتی ممکن است در بسیاری از موارد به شخصیت اصلی و ملی آنها نیز لطمه وارد کند؟ که باید جواب داد اگر ماجرا به سمت و سویی هدایت شود که آثار از درجه کیفی پایینی برخوردار باشند قطعاً آن قطعه نه تنها اثر مطلوبی روی مخاطب میگذارد که باعث میشود شنونده و مخاطب فاصله بیشتری از شخصیت ملی و اسطوره مورد نظر بگیرد. بعضاً هم دیدیم در این زمینه آثاری تولید شدهاند که سرشان به تنشان نمیارزید و واقعاً ناراحت کننده بودند.
چقدر خوب میشد که بنیاد فرهنگی هنری رودکی در آستانه سالروز شهادت سردار سلیمانی به عنوان یک قهرمان ملی میآمد و با انتشار فراخوانی از آهنگسازان میخواست تا درباره این اسطور ملی اثر بنویسند و بعد از داوری که صورت میگیرد کارهای نمونه این فراخوان را با ارکسترهای تحت پوشش خود اجرا میکرد رهبری بیان کرد: جریان جنگ تحمیلی و شهادت بسیاری از عزیزانمان در دوران دفاع مقدس و فداکاری و ایثار بسیاری از قهرمانان ملی ما که در راه میهن به شهادت رسیدند شرایط بسیار حائز اهمیتی است که اگر خواستار تولید اثر هنری برای آنها هستیم باید به نکات بسیار زیادی توجه کنیم. این چه فایده دارد که فقط سمفونی و اثر بنویسیم بدون اینکه بدانیم چه تأثیری روی مخاطبان دارد؟ این ماجرا هم وقتی تأسف بار تر میشد که ساخت چنین آثاری را به افرادی بدهیم که هیچ آشنایی با فضای ساخت این آثار ندارند و با وجودی که در حوزه موسیقی آگاهی دارد اما نمیداند مشغول چه کاری است؟ این یعنی عدم صلاحیت و عدم صلاحیت هم موجب میشود که رنگ و بوی قطعه سفارش شده به قدری بی تأثیر باشد که حتی نقد کردن آن نیز فایدهای ندارد.
این آهنگساز و رهبر ارکستر با اشاره به اینکه برای ساخت آثاری مرتبط با اسطورهای ملی نباید با نگاه سیاسی به تولید اثر اقدام کرد، گفت: من در طول این سالها نهایت تلاش خودم را انجام دادهام که آدم سیاسی نیستم بنابراین وقتی در این مورد اظهار نظر میکنم فارغ از هرگونه نگاه سیاسی است که ممکن است برخیها را برنجاند. اما حرف اصلی من مبتنی بر این نکته است که باید برای ساخت آثاری از این دست از جمله کارهای مربوط به شهید سردار سلیمانی خیلی از مولفهها را در نظر داشت که از اصلیترین آنها کیفیت و آگاهی آهنگساز اثر از آنچه به او سفارش شده، خواهد بود. کما اینکه در این زمینه هم شاهد بودیم آثاری از سال گذشته تاکنون تولید شدهاند که به لحاظ موسیقایی فاقد کیفیت بوده که نتیجهاش کم توجهی مخاطبان است.
رهبر اسبق ارکستر سمفونیک تهران که هم اکنون در کشورهای اروپایی مشغول به فعالیت در ارکسترهای مختلف بینالمللی است در جواب سوال دیگری مبنی بر اینکه برای ساخت آثار موسیقایی با کیفیت درباره اسطورهای ملی از جمله سردار سلیمانی چه کارهایی را باید انجام داد، تصریح کرد: من معتقدم اولین کار در این زمینه انتشار فراخوان عمومی و نه خصوصی برای ساخت اثر درباره قهرمانان ملی است. این روش خیلی بهتر از روشی است که طی این سالها اغلب وجود داشت و شرایط را به سمتی برده که بسیاری از هنرمندان مستعد این عرصه راهی برای عرض اندام نداشته باشند. متأسفانه در شرایط فعلی که رفیق بازی و رابطه دوستانه حرف اول را میزند نباید منتظر کار ویژهای باشیم چرا که وقتی همه کارها به چند هنرمند محدود میشود و کسی هم اجازه ورود به این جریان را ندارد ماجرا همانی میشود که اکنون وجود دارد. قصهای تکراری که نهادی چون بنیاد رودکی باید به آن توجه کند و اجازه ندهد ماجرا به این سمت و سو هدایت شود.
وی افزود: چقدر خوب میشد که بنیاد فرهنگی هنری رودکی در آستانه سالروز شهادت سردار سلیمانی به عنوان یک قهرمان ملی میآمد و با انتشار فراخوانی از آهنگسازان میخواست تا درباره این اسطور ملی اثر بنویسند و بعد از داوری که صورت میگیرد کارهای نمونه این فراخوان را با ارکسترهای تحت پوشش خود اجرا میکرد. اگر این شرایط وجود داشت قطعاً شاهد معجزاتی بودیم که حداقل از این شرایط فعلی بهتر بود. این موضوعی ثابت شده است که اگر با کمی ریسک و پرهیز از رفیق بازی ماجرا را به سمتی ببریم که استعدادها فرصتی برای عرض اندام داشته باشند قطعاً از این به بعد شاهد آثار قوی و با کیفیتی در عرصه اسطورهای ملی و قهرمانانمان داشتیم. چارچوبی که به طور حتم بنیاد رودکی قبل از هر جایی متولی اصلی آن است.
«هشت بهشت» از تازه ترین آثار تولید شده در مرکز موسیقی «مأوا» با حضور رضا فیاضی و گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد شاعر و طنزپرداز منتشر شد.
سینماپرس: نامزدهای بخش دانشجویی هفدهمین جشنواره سراسری تئاترمقاومت در ۱۰ بخش معرفی شدند.
به گزارش سینماپرس، نامزدهای بخش دانشجویی این جشنواره در بخشهای طراحی پوستر و بروشور، طراحی لباس، طراحی گریم، طراحی نور، موسیقی، طراحی صحنه، بازیگری زن، بازیگری مرد، کارگردانی و نمایشنامهنویسی معرفی شدند.
گفتنی است سینا ییلاق بیگی مدیریت بخش نمایشهای دانشجویی و دکترسعید اسدی، شهرام زرگر و سروش طاهری داوری مرحله نهایی این بخش رابرعهده داشتند.
اسامی نامزدهای این بخش به شرح زیر میباشد:
الف: پوستر و بروشور:
کاندیداها:
۱. آقای حمید ملیحی/خنکای ختم خاطره ۲. آقای مهران قاسمزاده/ خرمشهر۱.۳. آقای حسین مهرزاد/ اتوبان سکوت
۴. سعید موذنی/ بهشت حکیم الله ۵. آقای محمد لهراسبی/ ماهیها فراموش نمیکنند ۶. حامد کاظمی/ خاطرات خانهای که نیست
ب) طراحی لباس:
کاندیداها:
۱. پریا کاظمی/ ترقب ۲. ویدا موسوی/ بهشت حکیم الله ۳. فائزه نجفی/ ماهیها فراموش نمیکنند
۴. سمیه شریفی/ خاطرات خانهای که نیست
ج) طراحی گریم:
کاندیداها:
۱. سعید مؤذنی/ بهشت حکیم الله ۲. عاطفه رضایی/ غزلواژه قصد ۳. هیوا حیدری/ خاطرات خانهای که نیست
د) طراحی نور:
کاندیداها:
۱. پریسا دوستی/ ماهیها فراموش نمیکنند ۲. ویدا موسوی/ بهشت حکیم الله ۳. بهاره زاهد دوست و حسنا نبادی/ روزهای خاکستری
۴. علی کوزهگر/ فریاد خاموش
ه) موسیقی
کاندیداها:
۱. امیرسنجر موسوی، ایمان رمضانی / خنکای ختم خاطره ۲. رامبد و فربد لطیفی/ کسوف ۳. محمدنادری و سیدمحمد صدق سجادی/ خرمشهر۱۱
۴. محمدمهدی اقبالی/ بهشت حکیم الله ۵. امیرحسین انصافی/فریاد خاموش
و) طراحی صحنه:
کاندیداها:
۱. میلاد خرمن بیز/ ترقب ۲. سعید موذنی/ بهشت حکیم الله ۳. پریسا دوستی/ ماهیها فراموش نمیکنند
۴. محمدهادی عطایی/ فریاد خاموش ۵. علیرضا غنی/ روزهای خاکستری
ز) بازیگری زن:
کاندیداها:
۱. میترا بابایی/ خنکای ختم خاطره ۲. مهناز میرزایی/ ترقب ۳. سارینا رزاق مرندی/ ترقب
۴. ویدا موسوی/ بهشت حکیم الله ۵. نفیسه مهری/ خاطرات خانهای که نیست ۶. ندا عزیزی پیرمحمدی/ پارک شیرین
ح) بازیگری مرد:
کاندیداها:
۱. سعید صادقی/ خنکای ختم خاطره ۲. ایمان نقیح/ خرمشهر ۱.۳. پوریا ریحانی/ خرمشهر ۱.۴. محمدهادی عطایی/ فریاد خاموش
۵. پیمان محسنی/ فریاد خاموش ۶. محسن سالاری/ فریاد خاموش ۷. پوریا رضایی/خاطرات خانهای که نیست ۸. علی صابری حقیقی/ روزهای خاکستری
ط) کارگردانی:
کاندیداها:
۱. ویدا موسوی / بهشت حکیم الله ۲. پریسا دوستی/ ماهیها فراموش نمیکنند ۳. محمدهادی عطایی/ فریاد خاموش
۴. میلاد خرمن بیز/ ترقب
ی) نمایشنامهنویسی:
کاندیداها:
۱. مسعود شامی خاتونی/ ترقب ۲. خسرو امیری/ بهشت حکیم الله ۳. پریا دوستی/ ماهیها فراموش نمیکنند
۴. محمدرضا عطایی فر/ فریاد خاموش ۵. حسین بنیاد / روزهای خاکستری ۶. کامران شهلایی/ خطرات خانهای که نیست
هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت با دبیری حمید نیلی و به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح از ۲۵ آذر تا دوم دیماه به دو شیوه زنده و آنلاین برگزار خواهد شد.
چهارمین جلسه شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع بررسی «کلیات جایزه ملی معماری انقلاب اسلامی»، همچنین «پیشنهاد تأمین قانون مالکیت معنوی آثار هنری به حوزه طراحی و معماری» و موضوع «نقش انجمن آثار و مفاخر در احیای فرهنگی بناهای بزرگان حوزه ادب و هنر» برگزار شد.
دومین دوره کنسرت های آنلاین موسیقی ردیف دستگاهی ایران شامگاه یکشنبه سی ام آذرماه در تالار رودکی تهران به پایان رسید.
سینماپرس: حمید نیلی، دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت عنوان کرد: سال گذشته ما برآورد هزینه جشنواره را دو میلیارد داشتیم اما با تغییر هزینه ها و قیمت ها همه چیز دو برابر شد ، ما هم از ۲ بخش صنعت برای تأمین هزینه ها کمک گرفتیم که البته باز هم این فاصله جبران نشده است.
«حمید نیلی»، دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت که امسال از ۲۶ آذر ماه اجراهایشان را به عنوان نخستین جشنواره تئاتر آنلاین در کشور آغاز کرد و حال به ایستگاه نهایی رسیده است، در گفت وگو با فارس درباره بازخوردشان از این جشنواره آنلاین گفت: خدا را شکر میکنیم که این جشنواره با همه داستان هایی که برای برپایی داشت، رضایت بخش شد.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۴ هزار بازدید کارها داشته، گفت: حتی کارگاه های آموزشی اساتید دو هزار بازدید هم داشته و میزان ثابت ۱۵۰ تا ۲۰۰ هنرمند که بحمدلله خیلی میزان خوبی است.
نیلی با اشاره به اهتمام داوران برای حضور در شهرهای مختلف و ارزیابی آثار گفت: این هم یکی از اتفاقات خوب جشنواره امسال بود. من از ستاد اجرایی، انجمن تئاتر انقلاب و بنیاد روایت و همینطور بخش صنعت که از ما حمایت کردند تشکر می کنم.
دبیر جشنواره تئاتر مقاومت یادآور شد: برخی آمده و گفته اند که بودجه میلیاردی از بخش صنعت به کجا رسیده و بیش از ظرفیت بوده و خرج نشده، در حالیکه این درست نیست صنعت به اندازه مشخص ورود کرده و ما هم بعد از جشنواره قطعا همه هزینه ها و دریافتی ها را اعلام می کنیم.
وی در این باره افزود: ما دو میلیارد برآورد جشنواره سال گذشته داشتیم منتها براساس اتفاقاتی که افتاد هزینه ها چند برابر شد و فاصله جدی بین اینها افتاد که با سفرها، تندیس، پشتیبانی و برنامه ها ۴٫۵ میلیارد هزینه های جشنواره می شد. ما از ابتدا تصمیم داشتیم بخش صنعت را درگیر کار کنیم و آنها هم از ما حمایت کردند، ۶۰۰ میلیون تومان مس سرچشمه رفسنجان و ۳۰۰ میلیون تومان هم همراه اول به ما کمک کرد، البته در کنارش اداره کل هنرهای نمایشی و ارشاد هم حدود دویست میلیون تومان کمک هایی داشتند ولی این دو مبلغ که خدمتتان گفتم به ما کمک از سوی صنعت شد. شما خودتان حساب کنید که تا ۴٫۵ میلیارد برآورد هزینه چقدر هنوز فاصله داریم که امیدواریم این مشکل هم حل بشود.
نیلی یادآور شد: البته اگر ما می توانستیم کارها را به اجرا ببریم، مشهد و استان فارس هم قرار بود کمک هایی برای اجرا در این شهرها بکنند که متأسفانه نشد با این حال بنای ما از اجرای هفدهم بحث تمرکز زدایی از پایتخت بود اما با این وضعیت کرونا چنین چیزی شدنی نبود.
دبیر جشنواره تئاتر مقاومت اظهار داشت: با این حال ما ادعای یک فتح باب برای حضور صنعت در بخش تئاتر را داریم اگر صنعت بخواهد در عرصه فرهنگ سازی و حمایت از تولید داخل کار کند، قطعا می تواند به تئاتر برای این امر امیدوار باشد بهرحال هر چیزی که در عرصه کودک و نوجوان بخواهد اتفاق بیافتد، با یک نگاه بصری و هنری شکل می گیرد و ما هم در این عرصه میتوانیم فعال باشیم. شاید عده ای بگویند که مخاطب تئاتر کم است اما نفوذ و تأثیر آن به مراتب از سینما بیشتر است.
ستاد بازسازی عتبات عالیات به مناسبت شهادت سردار قاسم سلیمانی ـ بنیانگذار این ستاد ـ برای دریافت آثار هنری فراخوان داد.