X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

برنامه‌سازی‌های مناسبتی ضعیف می‌شوند و یا سراغِ چند هنرمند و خواننده می‌رود، چون پژوهشی درباره برنامه‌سازی اتفاق نمی‌افتد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جواد انصافی را با کاراکتر “عبدلی” و عمو نوروز می‌شناسیم؛ او با یادی از مرتضی احمدی، به گلایه‌ای از برنامه‌سازی‌های ضعیفِ تلویزیون اشاره کرد.

به گزارش سینماپرس، انصافی درباره اولین سریال نوروزی که با مرتضی احمدی کار کرد به تسنیم  گفت: یکی از پیشکسوتان “ضربی‌خوانی”، “کمدی‌خوانی” و “پیش‌پرده‌خوانی” ایران بود و خوشبختانه در زمان حیات‌شان از ایشان بهره بردیم و خواستیم این کارهای ارزشمندشان برای نسل بعدی ثبت شود که با چاپ چند کتاب این اتفاق افتاد. الان ما راه ایشان را ادامه می‌دهیم، هنرمندی که در هر ژانری، توانمندی بلامنازعی از خودش نشان می‌داد.  

او تأکید کرد: به همه ما درس می‌دادند که چطور می‌توان حالِ مردم را خوب کرد. زمانی با کار کودک، زمانی برای بزرگسالان و زمانی هم برای اصالت کوچه و بازار و فرهنگ ما قدم برمی‌داشتند. اطلاعات جالب توجهی داشتند و خوشبختانه تا آن‌جایی که می‌توانستند این دانستنی‌ها را انتقال می‌دادند. من افتخار این را داشتم در اولین سریال نوروزی با ایشان همکار بودم. سریال “اشتباه در اشتباه” را نویسندگی و کارگردانی کردم و استاد احمدی و مرحوم مهین شهابی و سیروس گرجستانی حضور داشتند؛ واقعا از ایشان و بسیاری دیگر آموختم.  

کارهای جدیدِ جواد انصافی

انصافی درباره کارهای جدیدش گفت: قرار بود با قصه عمو نوروز و ننه سرما و نمایش خفتگان چشم‌باز را روی صحنه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان ببریم که به خاطر کرونا این اتفاق نیفتاد. امشب در شبکه شما برای ویژه برنامه شب یلدایی حضور خواهم داشت و یلداخوانی را با منوچهر آذری برای شبکه دو ضبط کردیم که فکر می‌کنم امشب حوالی ساعت ۲۰ پخش می‌شود. هرکسی یلداخوانی نمی‌داند، چون شعرها و پژوهش‌های لازم به این آیین کهن ایرانی را می‌طلبد.

پژوهش چندین ساله درباره آیین‌های کهن ایران

وی در خصوص پژوهش چند ساله درباره آیین‌های ایرانی خصوصاً یلدا، تصریح کرد: چندین سال درباره آیین‌های کهن ایرانی خصوصاً یلدا، پژوهش و تحقیق کردم که شبِ یلدا چه عقبه‌ای دارد و سنت بزرگی است. باید برای آن چه برنامه‌سازی کرد و این فرهنگ را چطور به نسل‌های آینده انتقال داد اما متأسفانه برنامه‌سازان به سراغِ بحث‌های جنبی آن یعنی دعوت از چند هنرمند و خواننده رفته‌اند و از بخش‌های علمی و اصالت‌هایش بهره نمی‌برند. پیام اصلی شبِ چله در کنار پیام‌های مهم و نهفته آن، استحکام خانواده، همبستگی و اتحاد است و اگر درست با این آیین‌ها برخورد شود می‌توان این فرهنگ غنی را به بهترین شکل ممکن انتقال داد.  

چرا تلویزیون فقط به سراغ چند هنرمند و خواننده می‌رود؟

این بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون در پاسخ به این سؤال که چرا تلویزیون در برنامه‌سازی مناسبتی فقط به سراغِ دعوت از چند هنرمند و خواننده می‌رود و هیچ خلاقیتِ دیگری ندارد، خاطرنشان کرد: برنامه‌سازی‌های مناسبتی ضعیف می‌شوند و یا سراغِ چند هنرمند و خواننده می‌رود، چون پژوهشی درباره برنامه‌سازی اتفاق نمی‌افتد. البته علاوه بر یلدا، روی آیین‌های کهنِ دیگر ما مثل نوروز و چهارشنبه سوری هم هیچ پژوهشی نمی‌شود.  

برنامه‌سازی یعنی این…!؟

وی تأکید کرد: بارها پیشنهاد دادم می‌خواهید برنامه مناسبتی بسازید مثل یلدا و نوروز، چندین مورد پیدا کردم و درآوردم و گفتم واقعاً ارزش دارند که مردم درباره‌شان بدانند. وقتی مخاطب ما نمادها و اسطوره‌ها را بشناسند به سراغ قهرمانان و نمادهایی غیر از ایران نخواهد رفت. همه نمادهای ما مبانی علمی دارند و انگار خوشایندِ برخی از برنامه‌سازان نیست و به همان کارهای کلیشه‌ای و تکراری‌ همیشگی‌شان بسنده می‌کنند و بر این باورند که برنامه‌سازی یعنی این…!؟

انصافی با اشاره به اینکه آمادگی‌اش را دارم فیلمی درباره یلدا بسازم، گفت: من آمادگی‌اش را دارم درباره یلدا فیلم بسازم اما توان مالی‌اش را ندارم. من برای دانشگاه‌ها، نمادهای شبِ یلدا را توضیح داده‌ام اما وقتی می‌خواهم برای برخی از تهیه‌کنندگان توضیح دهم می‌گویند توضیح واضحات است و به جای این مفاهیم کهن و فرهنگ غنی، سراغِ اتفاقات دیگر می‌روند. اصالت و اسطوره‌شناسی در برنامه‌سازی و سریال‌های ما دور شده است و انگار با این مفاهیم بیگانه‌اند.  

هرکسی تهیه‌کننده می‌شود حتی آشپز!

او درباره مشکل برنامه‌سازی و سریال‌سازی تلویزیون خاطرنشان کرد: ناآگاهی برنامه‌سازان و نداشتن اطلاعات راجع به تمام موضوعات دیرینه ما، تاریخ و فرهنگ غنی‌مان یکی از علت‌های اساسی مشکل برنامه‌سازی و سریال‌سازی تلویزیون است. وقتی برنامه یلدایی می‌سازند اما از مفهوم و فرهنگ آن آگاهی ندارند. شاید یکی از معضلاتِ امروز این است که هرکسی تهیه‌کننده می‌شود؛ کسی را می‌شناسم که آشپز بوده و الان جزو تهیه‌کنندگان است. امثال او چه اطلاعی راجع به فرهنگ و آیین‌های کهن ما دارند، چند کتاب راجع به این موضوع خوانده‌اند. به خاطر همه این دلایل، برنامه‌سازی‌مان ضعیف شده است.  

قولِ ۱۰ ساله عَبدُلی

انصافی درباره قول ۱۰ ساله‌اش درباره بازیگری، گفت:  من الان ۱۰ سال است هیچ کار جدّی بازی نمی‌کنم. هر کاری که طنز و کمدی باشد بازی می‌کنم. در “محله گل و بلبل” عمو پورنگ، نقش عمو نوروز را داشتم، چون در آن فضای مفرح و شادی را برای مخاطب ایجاد می‌کرد. نمی‌خواستم غم و غصه مردم را زیاد کنم و هرجا شادی باشد یک قدم در جهت شادی‌های مردم بردارم. شادکردن مردم کار سختی است و این سختی را به جان می‌خرم.

آرزوی سالن اختصاصی برای سیاه‌بازی

او با اشاره به اینکه آرزو دارد روزی را ببیند که نمایش‌های سیاه‌بازی صاحب سالن اختصاصی و چند واحد دانشگاهی شده باشد، خاطرنشان کرد: مهمترین آرزوی من این است، نمایش‌های سیاه‌بازی صاحبِ سالن اختصاصی شود. بارها هم پیشنهاد داده‌ایم ساختمان قدیمی سالنی داشته باشد همیشه سیاه‌بازی پخش شود، در محرم و صفر هم تعزیه می‌گذاریم. آنقدر هنرمندانی داریم که در این عرصه برای خیمه‌شب‌بازی،  نقالی و پرده‌خوانی، کاربلد و زبده‌اند. کافه‌ای هم تعبیه شود که غذاهای سنتی درست کند و از این طریق هم اصالتِ ایرانی را به همه معرفی کنیم.   هرکسی برای دیدن از خارج از کشور می‌آید هم برای تماشای نمایش سنتی، به آنجا برود؛ متأسفانه تا الان به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. آرزوی دوم هم این است چند واحد هنر سیاه‌بازی در دانشگاه بگذارند چرا این کار را نمی‌کنند، دلیلش را نمی‌دانم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درآمد کنسرت فقط برای چند چهره محدود خوب است


یک هنرمند موسیقی می‌گوید: بهتر است که کنسرت‌های آنلاین، رایگان و با حمایت دولت برگزار شود؛ چراکه ممکن است همان مبلغ اندکی که مخاطب باید برای کنسرت آنلاین پرداخت کند هم برای برخی سخت باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

با حمایت و سرمایه‌گذاری «حوزه هنری» برنامه‌هایی برای ساخت سریال نمایش خانگی در دست داریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وحید پناهلو، مدیرعامل مؤسسه «هنرهای تصویری سوره» ضمن بررسی مشکلات اکران آنلاین فیلم خبرهای جدیدی از حوزه هنری برای سریال‌سازی در نمایش خانگی داد.

شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها از حدود یکسال گذشته، اکران آنلاین را تا حدودی جایگزین اکران در سینماها کرد. این مدل اکران با وجود ایده اولیه جذاب اما به مرور با مشکلات و چالش هایی روبرو شد که صاحبان آثار را کمتر مایل به عرضه فیلم خود در این بستر کرد.

در همین راستا با وحید پناهلو، مدیرعامل موسسه «هنرهای تصویری سوره» به گفتگو نشستیم تا از چالش‌های اکران آنلاین و مشکلاتی که بر سر راه بستر جدید نمایش فیلم ها وجود دارد بحث کنیم:

* چرا ظرفیت‌های اکران آنلاین نتوانست مورد استفاده درست و بهینه قرار بگیرد؟ این امکان جدید چه مشکلاتی را با خود به همراه داشت؟

اکران آنلاین از فروردین ۱۳۹۹ و با نمایش فیلم سینمایی «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا شروع به کار کرد. خب طبیعتاً با توجه به ظرفیت‌هایی که در آن مقطع وجود داشت، اتفاقات خوبی برای این فیلم خاص افتاد. به نظر من پس از قطعیت لغو اکران نوروزی، تصمیم اکران آنلاین برای فیلم «خروج» از چند جنبه هوشمندانه، بجا و قابل قبول بود.

اول اینکه، این تصمیم با توجه به صف شلوغ اکران سینمایی که شامل فیلم‌های تولید شده در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، فیلم‌های جشنواره فجر ۳۸ و هم‌چنین فیلم‌هایی که در سال ۱۳۹۹ از راه می‌رسند، منطقی و درست به نظر می‌آمد که در کنار کمک به چرخه تولید و توزیع سینمای ایران، فضایی را برای دیده شدن دیگر فیلم‌ها باز می کرد.

بیشتر بخوانید

انگلیس با صندوق‌های مالی «بازیابی فرهنگ» سینمای کشورش را نجات می‌دهد

دوم، این باب تازه که به وسیله فیلم «خروج» برای سینمای ایران باز شد، از منظر مالی نیز می‌توانست سینمای ایران را که به دلیل شرایط ناشی از «کرونا» در بن‌بست مالی قرار گرفته بود، از این وضعیت خارج کند. به ویژه آن که به نظر می‌رسید با توجه به کف تعداد مخاطبان سامانه‌های VOD و قیمت در نظر گرفته شده برای بلیت اکران آنلاین، در نهایت سازندگان به سود متوسطی که احتمالاً قرار بود از اکران سینمایی حاصل‌شان شود، دست پیدا کنند. چرا که پیش از این بخش مهمی از درآمد فروش هر اثر سینمایی به سینماداران و دفاتر پخش فیلم اختصاص پیدا می‌کرد، اما در «اکران آنلاین» عمده سود در اختیار سرمایه‌گذار اثر قرار می‌گرفت.

سوم، در روزهایی که با دعوت ستاد ملی کرونا، مردم به خانه ماندن تشویق می‌شوند، ایجاد یک‌ خوراک نمایشی سالم و جذاب اتفاق قابل توجهی بود.  در این میان مسأله‌ای که نگرانی به حق عده‌ای از اهالی فرهنگ و رسانه را در پی داشت این بود که با این اتفاق و آشنا شدن طیف جدیدی از مخاطبان و خانواده‌ها با پلتفرم‌های نمایش آنلاین که تبلیغ سخاوتمندانه‌ای هم محسوب می‌شد، باید نظارت دقیق‌تر و حساس‌تری نسبت به محتوای منتشر شده در این‌ پلتفرم‌ها به وجود می آمد. البته وظیفه‌ این نظارت و پالایش بر دوش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و نه صاحبان فیلم که قصد دارند با ایجاد چرخه‌ی درست و حیاتی توزیع برای تولیدات بعدی، باری را از روی دوش این وزارت کم کنند.

در نهایت، اکران آنلاین با تمامی ریسک‌هایی که بر آن متصور است، راهی را باز کرد که دیگر مؤسسات و تولیدکنندگان فیلم هم نگاهی به این بازار داشته باشند و آن را جدی تر بگیرند. چرا که با پایین نگه داشتن هزینه‌های‌ تولید و رعایت‌ مختصات و ملزومات این‌ بازار، می‌توان در آن چرخه‌ توزیع را برای تولید بعدی ایجاد کرد.

* با این همه، وضعیت کنونی اکران آنلاین در ایران چگونه است؟

اما با وجود همه این ظرفیت‌ها آرام‌آرام هرچه جلوتر آمدیم وضعیت تغییر کرد. چراکه هم از کیفیت فیلم‌ها کاسته شد و هم آثاری به چرخه اکران آنلاین آمدند که عملاً چند سال پشت صف اکران مانده بودند و دیگر جذابیتی برای مخاطب عام نداشتند. فیلم‌هایی که در حال حاضر در اکران آنلاین است از زمان تولیدشان مدت زیادی گذشته است و باید پذیرفت که مخاطب پیگیری ندارند. شاید بتوان گفت عمدتاً فیلم‌هایی‌اند که در حوزه «هنر و تجربه» دسته‌بندی می‌شوند و در اکران سینمایی نیز اگر می‌رفتند، مخاطبی نداشتند. خب در این شرایط این مخاطب است که از دست می‌رود و از او سلب اعتماد می‌شود.

سینما، فیلم، اخبار اکران، حوزه هنری،

امروز که صحبت می‌کنیم به طور کلی شرایط اکران آنلاین به گونه‌ای است که اغلب فیلم‌های کم هزینه مناسب این بستر اکران‌اند و عملاً اکران آنلاین برای فیلم‌های پرهزینه مناسب نیست، چراکه با عقب نشینی نسبی مخاطب و در نظر گرفتن کف حداقلی مخاطبان VOD، این بستر در بازگشت هزینه ساخت فیلمهای با پروداکشن متوسط و سنگین ناتوان است.

از سویی یکی از چالشهایی که پس از اجرای این طرح بسیار به چشم آمد، بحث انتشار سریع نسخه قاچاق فیلم در این بستر بود که عدم ساماندهی آن و تداوم این رویه، عملاً روند سودسازی برای سازنده را از بین برد و صاحبان اثر را وارد ضرر کرد.

بیشتر بخوانید

قرچه داغی: دستیاران صحنه از نظر معیشتی بسیار گرفتارند/ بیشترین هزینه را برای بیمه می‌دهیم اما از کمترین امتیاز برخورداریم

* اساساً در مقایسه با اکران سینمایی، اکران آنلاین چقدر پتانسیل جایگزینی دارد؟

خب همانطور که گفتم اکران آنلاین ظرفیت پیش بینی نشده و جدیدی را برای صاحبین فیلم‌ها ایجاد کرد و بازار جدیدی برای نمایش و عرضه فیلم‌ها به وجود آورد. در شرایطی که پروسه اکران سینمایی با تعطیلی مطلق سالن‌ها قفل شده بود، این راه حل راهگشا بود.

این اکران هنوز هم ظرفیت‌هایی دارد. مشکل همیشگی صف طولانی اکران فیلم‌ها در سینماها و هزینه‌ها و زحمتی که‌ پخش یک‌ فیلم در این ناوگان‌ بر تولیدکنندگان وارد می‌کند، جذابیت‌های بازار آنلاین نمایش را برای تهیه‌کنندگان جدی‌تری کرده است. هرچند هنوز هم جذابیت اکران فیلم در سالن‌های سینما بالا است و به سختی تهیه‌کنندگان قید نمایش فیلم روی پرده بزرگ سینما را می‌زنند. اما حالا با از دست رفتن فرصت اکران‌ در مهم‌ترین فصول‌ سینمایی سال بخاطر شیوع بیماری کرونا و طولانی‌تر شدن صف‌ انتظار برای‌ اکران سینمایی حتی پس از رکود فعلی، شکست این صف و ایجاد یک فرصت تازه و عادلانه به فیلم‌هایی که از شانس کمتری در اقبال برای پخش در سینماها از سوی دفاتر پخش و سالن‌داران روبرو می‌شدند، مزیت اکران آنلاین است.

خب این بستر شروع خوبی هم داشت و در ابتدای امر بازخوردهای خوبی هم از طرف مخاطبان گرفته شد، اما کمی که جلوتر رفتیم فیلم‌های جریان اصلی اکران وارد این چرخه نشدند. به عکس فیلم‌هایی وارد اکران آنلاین شدند که فرصتی برای نمایش در سینما پیدا نمی‌کردند و عملاً آثار کوچک و نحیفی بودند. اکران آنلاین برای این فیلم‌ها خیلی اتفاق خوبی بود، اما برای خود اکران آنلاین خیر. مخاطب زیادی برای این بستر جذب نکرد و همین موضوع باعث شد بیننده تجربه منفی از این نوع نمایش پیدا کند و کم کم این پلتفرم با ریزش مخاطب جدی مواجه شود.

* موانع و مشکلات پیش روی اکران آنلاین در ایران چیست؟ مسائل حقوقی که در این رابطه مطرح می‌شود مثل قاچاق فیلم‌ ها آیا قابل حل است؟

به نظر بنده نبود تبلیغات مناسب برای فیلم‌ها یکی از مشکلات اساسی اکران آنلاین در ایران است. وقتی عوامل می‌بینند هزینه‌ای که برای تولید فیلم صرف شده در اکران آنلاین به آن‌ها برنمی‌گردد، لذا چندان رغبتی برای تبلیغات جدی و به مراتب، نمایش آثار در سامانه‌های آنلاین ندارند. اگر به دنبال تقویت این جریانیم، باید تضمینی در روند نمایش وجود داشته باشد که تهیه‌کننده و کارگردان فیلم، مطمئن باشند هزینه تولید به آن‌ها بازمی گردد.

سینما، فیلم، اخبار اکران، حوزه هنری،

موضوع بعدی قاچاق فیلم‌ها در اکران آنلاین است. این بحث جنبه حقوقی و فنی دارد. باید بدانیم چه در داخل و چه در خارج کشور سامانه‌ای وجود ندارد که جلوی قاچاق فیلم را بگیرد. لذا در بحث حقوقی انتظار است وزارت ارشاد همانطور که در قاچاق فیزیکی ورود پیدا کرده و جلوی فیلمبرداری از پرده سینما را گرفته است، برای اکران آنلاین نیز فکری کند و با همکاری وزارت ارتباطات سازوکاری تعریف شود که به طور جدی با مسئله قاچاق برخورد کند. با سایت‌های نشر دهنده و فضای مجازی داخلی برخورد قاطع شود تا سرمایه‌های تولید فیلم از بین نرود. در کنار این برخورد صنفی نیز لازم است.

* رویکرد شما به عنوان مؤسسه توزیع نمایش خانگی حوزه هنری برای عرضه آثار در نمایش خانگی چگونه است؟ آیا برنامه‌ای برای عرضه اینترنتی آثار حوزه هنری دارید و یا محصول تازه ای در شبکه نمایش خانگی؟ از محصول جدیدتان بگویید.

مؤسسه هنرهای تصویری سوره، بازوی پخش و توزیع نمایش خانگی حوزه هنری است. این مؤسسه از محتواهای خانوادگی و سالم که کیفیت خوبی نیز دارند، حمایت و برای توزیع آن‌ها اقدام می‌کند. ما در حال حاضر فیلم‌های «دیدن این فیلم جرم است»، «آبادان یازده شصت»، «روز بلوا»، «درخت گردو»، انیمیشن های «لوپتو» و «بچه زرنگ» و برخی آثار دیگر را برای عرضه در اختیار داریم. هم اکنون نیز فیلم سینمایی «آبادان یازده شصت» را برای عرضه در شبکه نمایش خانگی و بسترهای آنلاین آماده داریم و بزودی پخش آن آغاز می شود.

سینما، فیلم، اخبار اکران، حوزه هنری،

همچنین با توجه به تعطیلی‌ها و داغ بودن بازار سریال در پخش نمایش خانگی، حوزه هنری برنامه‌های خوبی برای این بخش دیده است تا تولیدات قابل قبول و خانواده محوری ارائه دهد. لذا با حمایت و سرمایه‌گذاری حوزه هنری برنامه‌هایی برای ساخت سریال نمایش خانگی نیز در دست داریم، که هنرهای تصویری سوره به عنوان مجری طرح و پخش کننده در آن نقش آفرین خواهد بود. اطلاعات و جزئیات بیشتر این پروژه ها پس از قطعیت اعلام خواهد شد.

* حوزه هنری در عین حال از گنجینه بزرگی در تاریخ سینمای پس از انقلاب برخوردار است و بسیاری از آثار ماندگار سینمای ایران در حوزه هنری تولید شده است. چقدر به این ایده فکر می کنید با بازسازی نسخ قدیمی این آثار و تبدیل آنها به دیجیتال و احیای مجدد، آنها را در vod ها عرضه کنید؟

درصد زیادی از فیلم‌های ماندگار و باکیفیت و بخش زیادی از تاریخ سینمای ایران در حوزه هنری تولید شده است و تقریباً امروزه تمامی این فیلم‌ها در فضای مجازی و پلتفرم‌های نمایش وجود دارد. آرشیو محتوایی حوزه هنری برخلاف بقیه ارگان‌ها و نهادها در دسترس مخاطبان و در پلتفرم‌ها عرضه شده است. فیلم‌ها در درجه نخست به نسخه دیجیتال تبدیل شده و منتشر می‌شوند و در مرحله بعدی کیفیت فیلم‌ها را بالا می‌بریم.

* آیا حوزه هنری خود vod رسمی دارد؟ کمی درباره آن توضیح دهید؟

حوزه هنری وی‌اودی دارد و به عنوان سهامدار سامانه پخش «فیلمگردی» است که با سه ارگان دیگر همکاری دارند. سامانه «فیلمگردی» از سال گذشته به صورت رسمی شروع به کار کرد و قرار است در کنار تولید محتوای اختصاصی، به عرضه آثار روز نمایشی نیز بپردازد و در این زمینه ها ورود نیز کرده است. به تازگی اکران آنلاین فیلم سینمایی «آبادان یازده شصت» نیز در همین بستر انجام شده و نخستین بازخوردها درخصوص آن دریافت شده است. این روند قطعاً ادامه خواهد داشت و برنامه‌هایی برای تولید سریال و آثار متنوع نیز برای سال آینده تدوین شده است.

* به عنوان سؤال آخر برای برون رفت از شرایط کنونی و پیدا کردن راه‌هایی برای فروش بهتر آثار خود چه ایده‌هایی دارید و فکر می‌کنید می‌توان از این شرایط تهدید آمیز، بصورت فرصت بهره برد؟

باتوجه به اینکه بازار عرضه DVD در یک سال گذشته افت محسوسی پیدا کرده و باعث شده است تعداد نسخه‌های DVD به پایین ترین حد خود برسد، برای این موضوع فکرهای تازه‌ای کردیم که چه راه جدیدی ایجاد کنیم تا محتوا سریعتر و ارزان‌تر به دست مخاطب برسد.

در حال حاضر امکان عرضه نسخه‌های فیزیکی آثار «هنرهای تصویری سوره» در فروشگاه‌های رسمی اینترنتی معتبر فراهم و ایجاد شده است. یکی از ایده‌های دیگری که در «هنرهای تصویری سوره» مطرح شده است فروش بلیت‌های نمایشی دیجیتالی است که در توزیع فیلم‌ها استفاده می‌شود. ان شاالله توضیحات و نحوه‌ پخش این فیلم‌ها هم بزودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهلت ارسال آثار به «جایزه پژوهش سینما» تمدید شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهلت ارسال موضوع و چکیده آثار پژوهشی به چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران، تا ۱۵ دی ماه تمدید شد.

به گزارش سینماپرس، بر اساس فراخوان منتشر شده چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، پژوهشگران و اهالی سینما تا اول دی‌ماه فرصت داشتند موضوع و چکیده آثارشان را در وب سایت جایزه، ثبت کنند اما با توجه به استقبال علاقمندان برای شرکت در این رویداد، این مدت تا ۱۵ دی ماه ۱۳۹۹ تمدید شد.

پژوهشگران و علاقه مندان به حوزه سینما، پس از ارسال موضوع و چکیده آثار تا تاریخ ۱۵ دیماه، برای ارسال اصلِ اثر خویش، تا تاریخ ۱۰ اسفند سال جاری، مهلت دارند.

ارسال موضوع و چکیده، مختص قالب های «مقاله»، «پایان‌نامه»، «طرح‌ پژوهشی»، «پژوهش‌ بصری» و «طرح نامه(پرپوزال) پژوهشی» است و در خصوص ارائه «یادداشت تحلیلی» با موضوعِ «مهم ترین مساله سینمای ایران و راه حل آن»، نیازی به ارسال موضوع و چکیده نیست.  

اختتامیه چهارمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران به دبیری علمیِ بهروز محمودی بختیاری، فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«رضا رویگری» همچنان در مقابل دوربین «المپیادی‌ها» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه اپیزودیک «المپیادی‌ها» با بازی رضا رویگری، بهنوش بختیاری و … هم‌اکنون در مشهد در حال تصویربرداری است.

به گزارش سینماپرس، اولین اپیزود از مجموعه اپیزودیک «المپیادی‌ها» به کارگردانی حسن حجگذار از چندی پیش در مشهد و روستای اخلمد مقابل دوربین رفته است. این مجموعه در هشت قسمت ۹۰ دقیقه‌ای تولید می‌شود و پس از اتمام تصویربرداری اپیزود اول در یکی دو هفته آتی، سایر اپیزودهای مجموعه مقابل دوربین خواهد رفت.

رضا رویگری، شهنام شهابی، بهنوش بختیاری، حسن حجگذار، علیرضا شیخ‌الاسلام، کیانوش گرامی، سعیده عرب، شهرام لاسمی، علیرضا سوزنچی، اسماعیل بایگی، تکتم اخجوانی، سیما صادق‌زاده، سهیل سهیلی، سعیده محمدنژاد، پارسا صائم، ملیکا اتحادی، امین قندیار، زینب سمیعی، نسترن هاتفی، مهری شمس، غلامرضا بایزان‌منش، حسین مقدم، محمد ستاری، علی آزادنیا، محمد الهی، حامد مقدم، شیرین هدایت‌پور، مسعود سالاری، مهدی باقرنیا، سیدحسین متقی، امین بهروزی، زهرا حج‌گذار، فرناز نیک‌نظر، عسل دودمان، آوا مقدم، محمد رنجبر، سیدسجاد حسینی، ارمیا ساقی، رضا ستاری، حسین پروانه، مجید مظلومی، قاسم معاونی، سعید مظلومی، شکرا… باقرنیا، المیرا مظلومی، مهدیار پروانه و سامان رخصتی، گروه بازیگران این پروژه را تشکیل می‌دهند.

به جز چند چهره شناخته شده سینما و تلویزیون، سایر بازیگران این پروژه از بین نوجوانان و جوانان مستعد منطقه اخلمد و بازیگران بومی شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان و استان مازندران انتخاب شده‌اند.

در خلاصه داستان اپیزود اول «المپیادی‌ها» با عنوان «بزن بریم بهشت» آمده است: شب با یک رویای بی‌نظیر. با خوردن اکسیر، سر بر بالش می‌گذاری و صبح بیست سال جوان می‌شوی، اکسیر خورده و نخورده، راستش را بگو چه می‌کنی!؟

دیگر عوامل این مجموعه عبارتند از تهیه‌کننده: غلامحسین حیدری، نویسنده: خزر مهران‌فر، مشاور فیلمنامه: فرهاد مهرانفر، بازنویسی فیلمنامه: حسن حجگذار، مجری طرح: امین بهروزی، مدیر تولید: مصطفی احمدی‌فر، مشاور تولید: محمدحسین آراسته، مدیر صدابرداری: محمد امامی، مدیر تصویربرداری: رسول تنهایی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: سامان رخصتی، طراح گریم: امیرحسین غفاری، مجریان گریم: محمدرضا رضایی، مریم رحمانی، آتنا صالحیان، طراح لباس: محبوبه سلطانی، طراح صحنه: احمدرضا آخوندزاده، دستیاران لباس: فرشته واثقی، عسل دودمان، گروه کارگردانی: ملیحه کوروش‌زاده، امیرحسین اسفندیاری، سیدسجاد حسینی، کارگردان فیلم پشت صحنه و ساخت تیزر: جواد سیفی، دستیار پشت صحنه: علیرضا احمدی، عکاس: سیدعلیرضا سیدی، منشی صحنه: ملیحه محمدی، هلی‌شات: مهدی اسدیان، دستیاران صحنه: محمدناصر شکیب، زهرا حجگذار، محسن غلامی، دستیار اول تصویربردار: داریوش معصومی، دستیاران تصویر: علیرضا صفری، مصطفی حسین‌خانی، سعید نظری‌فر، دستیار صدا: محمدجواد باقری، حمل و نقل: مهدی عرب، هادی حجگذار، محمد افضلی، محسن غلامی، فرهاد علی‌زاده، محمد رنجبر، سعید مظلومی، گروه تدارکات: مجید مظلومی، محسن غلامی، محمد رنجبر، سعید مظلومی، مسیح فرامرزیان، خدمات: قاسم معاونی، مدیر مالی: حمید ابری، پشتیبانی اداری: شرکت سینمایی شبیه (وحید ظریف، سیدهادی قاسمی)، پشتیبانی، لوکیشن: پیمان داخته، محسن خیاطی، احمد ستاری، محمد ستاری، جواد شهناز، محمد جلالی، مرتضی متقی، محسن غلامی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«محسن حموله» دبیر ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با صدور حکمی محسن حموله را به‌عنوان دبیر ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، فاضل نظری این انتصاب را به پیشنهاد معاون تولید کانون انجام داده و در این حکم اظهار امیدواری کرده است در سال جهش تولید و در ششمین دوره این جشنواره، گام‌های موثری در راستای توسعه کمی و کیفی صنعت اسباب‌بازی برداشته شود.
در همین حال با توجه به شرایط فعلی همه‌گیری ویروس کرونا و برگزاری مجازی این رویداد فرهنگی؛ تحقق اهداف والای جشنواره از رهگذر کمک به سازماندهی صنعت اسباب‌بازی، توسعه و ترویج کاربردها و کارکردهای بازی و اسباب‌بازی و تقویت ارتباط میان طراحان، تولیکنندگان و سرمایه‌گذاران حوزه اسباب‌بازی از مواردی است که مدیرعامل کانون در این حکم بر آن تاکید کرده است.
محسن حموله مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون است و در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ نیز دبیری چهارمین و پنجمین دوره این جشنواره را بر عهده داشته است.
ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی قرار است از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی، شورای نظارت بر طراحی، ساخت و توزیع اسباب‌بازی و ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برگزار شود.
در این میان قرار است برگزاری این رویداد فرهنگی به‌صورت مجازی و فرآیندی صورت بگیرد به‌نحوی که بخش‌های متنوع جشنواره مانند بخش رقابتی، بخش علمی شامل برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی، نمایشگاه‌های تخصصی و بازار اسباب‌بازی، به ترتیب تا پایان سال ۱۳۹۹ برگزار شود که فراخوان بخش‌های مختلف نیز به‌تدریج اعلام خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صدور مجوز برای «هرمان» آقای فیلم اولی در کنار «بازی ناتمام» یک حامی «فتنه آبان ۹۸» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شورای صدور پروانه ساخت در جلسه اخیر با پنج فیلمنامه موافقت کرد.

به گزارش سینماپرس، فیلمنامه‌های «غریزه» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی سیاوش اسعدی، «علت مرگ نامعلوم» به تهیه‌کنندگی مجید برزگر، کارگردانی و نویسندگی علی زرنگار، «دختر برقی» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی حسین قناعت، «بازی ناتمام» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی امیرشهاب رضویان و «هرمان» به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی، کارگردانی و نویسندگی علی بهرادمهر موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جالب است برخی چند فیلم اکران نشده دارند و باز هم می‌سازند/کسی نمی‌گوید شما این پول‌ها را از کجا می‌آورید!؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده سینمای ایران گفت: فیلمی را که با چند میلیارد بودجه ساخته می‌شود، نمی‌توان به این سادگی و راحتی وارد فضای مجازی کرد. ضمن اینکه با این فروش کنونی به سرمایه خودش هم دست پیدا نمی‌کند.

به گزارش سینماپرس، سالن‌های سینمایی به نظر در روزهای پیش رو همچنان فعالیت خود را تعلیق کنند؛ حال چه این تعلیق اجباری باشد و یا به شکل خودخواسته. در دوره کرونا و طی یک سال اخیر، سینمای ایران نیز مثل کشورهای صاحب سینما به دوران معمول خود بازنگشته و این رویه گویا قرار است ادامه پیدا کند.
بسیاری از کشورهای صاحب سبک در سینما، این روزها حضور در سرویس‌های آنلاین سینما را جدی‌تر گرفته‌اند و چه بسا بسیاری از فیلم‌های پرسروصدا و باکیفیت نیز سر از این پلتفرم‌ها درآورده و توانسته‌اند به فروش قابل توجهی هم برسند. با این حال به رغم تزریق برخی فیلم‌های جدید اما در سینمای ایران این بخش از ماجرا مورد استقبال فیلمسازان قرار نگرفته است. گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا قصد دارد در قالب یک پرونده اکران آنلاین در ایران را در بوته نقد قرار داده و آن را بررسی کند. در دومین شماره از این پرونده گفتگوی آنا با حسن کلامی را می‌خوانید.

با این همه فیلم چه می‌کنید؟

حسن کلامی از تهیه‌کنندگانی است که اخیراً «آبادان یازده ۶۰» را به سینمای آنلاین بُرد اما بنا بر گفته خود به دلیل مشکلات این پلتفرم‌ها و عدم شفافیت این ماجرا اقبال چندانی به کار خود ندید.

وی در گفتگو با آنا درباره تعدد فیلم‌های ساخته شده و تکلیف اکران آنها تصریح کرد: همین الان و در شرایطی که سینما بسته است و همه‌چیز راکد پیش می‌رود، شمار زیادی فیلم اکران‌نشده وجود دارد و همین طور بسیاری فیلم نیز درحال ساخت است که وضعیتشان برای نمایش نامشخص است.

فرض کنید حتی شرایط اکران دوباره مهیا شود؛ آیا می‌توان این همه فیلم را اکران کرد!؟ از طرفی ما در دوره‌ای به سر می‌بریم که هنوز وضعیت کرونا مشخص نیست و کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند که بالاخره تا کی ادامه دارد.

تهیه‌کننده «زخم شانه حوا» با طرح سؤالی این‌گونه گفت: فرض کنید حتی شرایط اکران دوباره مهیا شود؛ آیا می‌توان این همه فیلم را اکران کرد!؟ از طرفی ما در دوره‌ای به سر می‌بریم که هنوز وضعیت کرونا مشخص نیست و کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند که بالاخره تا کی ادامه دارد.

سینمای آنلاین سازوکار بهتر و کاراتر می‌خواهد

کلامی افزود: من مانده‌ام این همه فیلم موجود را در آینده چطور می‌خواهند اکران کنند. مگر اینکه به این نتیجه برسیم که سینما و اکران روی پرده جوابگوی این تعدد از فیلم نیست و مثلاً سراغ نمایش آنلاین آنها برویم که آن نیز ساز و کاری می‌خواهد ورای آنچه که وجود دارد.

این تهیه‌کننده مدعی شد: فیلمی را که با چند میلیارد بودجه ساخته می‌شود، نمی‌توان به این سادگی و راحتی وارد فضای مجازی کرد. ضمن اینکه با این فروش کنونی به سرمایه خودش هم دست پیدا نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه باید جریان اخیر سینمای آنلاین را تحت ارزیابی قرار داد گفت: باید هیئتی بنشینند و این دوره اخیر نمایش فیلم در پلتفرم‌ها را از اول بررسی کنند. وقتی این سالن و سینما نمی‌تواند جواب دهد خب باید با رویه‌ای خاص وارد فضای آنلاین شد.

جالب است برخی چند فیلم اکران نشده دارند و باز هم می‌سازند! کسی نمی‌گوید شما این پول‌ها را از کجا می‌آورید. نمی‌دانم شاید از داخل جوی پول پیدا می‌کنند!

درحال حاضر شرایط ایده‌آل، مهیا نیست

تهیه‌کننده «آبادان یازده ۶۰» همچنین یادآور شد: من از سر ناچاری فیلم را به اکران آنلاین بردم. به‌واقع هم‌اکنون شرایط درست و حسابی مهیا نیست. اگر چند فیلم در این فضا جواب داده‌اند و فروش کرده‌اند به جای خود باید مورد بررسی قرار داد. این همه فیلم ناموفق در گیشه را هم باید کارشناسی کرد.

کلامی اعتقاد داشت: با شرایطی که من در سینما و اکران می‌بینم، دولت بعدی هر کسی هم که می‌خواهد باشد، به مشکل برمی‌خورد چون دولت فعلی زیادی برایش دردسر به جا خواهد گذاشت.

وی در نهایت خاطرنشان ساخت: دقت کنید که این همه فیلم و سرمایه چطور در تولید فیلم‌ها متوقف شده است؛ جالب است برخی چند فیلم اکران نشده دارند و بازهم می‌سازند! کسی نمی‌گوید شما این پول‌ها را از کجا می‌آورید. نمی‌دانم شاید از توی جوی پول پیدا می‌کنند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امضا تفاهم نامه همکاری سینمایی بین ایران و نیکاراگوئه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سازمان سینماتک ملی نیکاراگوئه و بنیاد سینمایی فارابی تفاهم نامه همکاری در زمینه امور سینمایی امضاء کردند.

به گزارش سینماپرس، در این دیدار که با حضور مسئولان سینماتک ملی نیکاراگوئه و سفرای دو کشور در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به سینمای ایران و سابقه و تجربه ۱۲۰ ساله‌اش، اظهار داشت: در روزهایی که دنیا با چالش کرونا روبرو است، با امضای این تفاهم‌نامه فصل نوینی از تعاملات سینمایی دو کشور ایران و نیکاراگوئه آغاز شد.  

او با اشاره به ایجاد زمینه فعالیت سینمایی در قالب تولید مشترک در آینده همکاری دو کشور اظهار داشت: امید است این قرارداد همکاری زمینه را برای مشارکت بخش خصوصی و دولتی دو کشور قرار گیرد.  

در این نشست مجید صالحی سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیکاراگوئه گفت: از طریق امضای این تفاهم‌نامه مهم، تبادل محصولات و برنامه‌ریزی برای همکاری سینمایی آغاز می‌شود و از این طریق امکان دستیابی به اطلاعات بیشتری درباره فرهنگ‌ها به‌دست می‌آید که موجب تقویت روابط دوستانه دو کشور می‌شود.  

همچنین «ایدانیا کاستیلو»، مدیر سینماتک ملی نیکاراگوئه در این نشست اظهار داشت: امضای این تفاهم‌نامه نشانه تعهد مردم و دولت‌ها برای اتحاد و تقویت فرهنگ‌های هر دو ملت است.  

در بخش دیگری از این نشست آیزاک براوو سفیر نیکاراگوئه در ایران، از حمایت مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران و بنیاد سینمایی فارابی برای تعهدشان به امضای این تفاهم‌نامه که به نفع توسعه هنر سینمایی در هر دو کشور است، تشکر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صدای امید نعمتی در «ایستگاه» شنیدنی شد/ یک درخواست از مخاطبان


آلبوم موسیقی «ایستگاه» به آهنگسازی مهیارعلیزاده و خوانندگی امید نعمتی در قالب هفت اثر با کلام از آثار شناخته شده ترین شاعران کشورمان پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع