X

بایگانی بهمن 11, 1399

دفتر سینمایی

معرفی هیات انتخاب فیلم «موج» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اعضای هیات انتخاب چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «موج» کیش معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، امید شمس، الهه نوبخت، بهمن ارک، آرش رصافی و کریم فائقیان مسئولیت انتخاب آثار بخش «ملی» چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «موج» کیش را برعهده داشتند.

این هیات که به تازگی کار خود را به پایان رسانده و ۴۱ فیلم منتخب رقابت در بخش ملی این رویداد سینمایی را معرفی کرده اند، حکم خود را از ابراهیم حصاری دبیر چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «موج» کیش دریافت کرده بودند.

همچنین در بخش بین‌الملل  ۲۶ اثر توسط دبیرخانه انتخاب شده است. از این تعداد ۶ فیلم ایرانی هستند که ۳ فیلم داستانی و ۳ اثر مستند در بخش بین الملل به رقابت خواهند پرداخت.

بهمن ارک پیش از این به همراه برادرش فیلم کوتاه «حیوان» را ساخته بود که موفق به کسب چند جایزه بین المللی شد. همچنین این دو برادر در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر فیلم سینمایی «پوست» را داشتند که موفق به کسب سیمرغ بلورین بخش «هنر و تجربه» شدند.

آرش رصافی معاون تولید و پشتیبانی انجمن سینمای جوانان ایران است و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشکده سینما تئاتر دارد، کارگردانی فیلم کوتاه ‌ «غبار»، «ورطه»، «مرگ یک مترسک»، «تولد یک فیلمساز»، «صورتک ها» و… را کارگردانی کرده است. همچنین سابقه تالیف کتاب «رباعی سینما» (درباره فیلمنامه کوتاه) را در کارنامه خود دارد.

امید شمس از فارغ‌التحصیلان انجمن سینمای جوانان است که سابقه فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی چند فیلم کوتاه را در کارنامه خود دارد. فیلم کوتاه «شب تولد» از آثار مطرح این فیلمساز است که پیش از این در چند جشنواره داخلی و خارجی حضوری موفق داشته است.

الهه نوبخت توزیع کننده و تهیه کننده بین المللی سینمای ایران است. فارغ التحصیل کارشناسی ارشد بازرگانی بین الملل و مدیر عامل شرکت ELI IMAGE است و آخرین مستند او با نام «دلبند» در شصت و نهمین جشنواره بین المللی فیلم برلین (۲۰۱۹) به نمایش در آمد. نوبخت عضو هیأت داوران جشنواره بین المللی فیلم زنان بیروت در سال ۲۰۱۹، عضو هیأت داوران سیزدهمین جشنواره بین المللی فیفوگ سوئیس در سال ۲۰۱۸ و مدیر هیأت داوران و دپارتمان میهمانان خارجی پنج دوره از جشنواره فیلم فجر بوده است. او همچنین مدیر بخش بین الملل جشنواره‌هایی در ایران از جمله جشنواره فیلم شهر و جشنواره فیلم یاس بوده است.

کریم فائقیان عکاس و فیلمساز باسابقه سینما است که فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۷۰ در این حوزه آغاز کرده و تا به امروز علاوه‌بر کارگردانی یک فیلم بلند و چندین فیلم کوتاه در بیش از ۷۰ پروژه سینمایی به‌عنوان عکاس، تدوین‌گر و فیلمبردار همکاری داشته است. او نامزدی و کسب جایزه در رویدادهایی چون جشن خانه سینما، تصویر سال و جشنواره سراسری عکس جوانان را در کارنامه خود دارد.

چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «موج» کیش به دبیری ابراهیم حصاری از تاریخ ۱۶ تا ۱۹ فوریه ۲۰۲۱ مصادف با ۲۸ بهمن لغایت ۱ اسفند در جزیره کیش برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آثار ماندگار جمشید نجفی در ذهن هنردوستان باقی می ماند


مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار متنی درگذشت جمشید نجفی خواننده پیشکسوت موسیقی را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

طباطبایی‌نژاد: کاندیداهای نهایی بیش از این ۱۶ فیلم نبود/بیشتر کردن این آثار تبدیل به چالش برای سئانس‌بندی می‌شد – اخبار سینمای ایران و جهان

به گزارش سینماپرس، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در نشست رسانه‌ای به تشریح آخرین جزییات از کیفیت برگزاری این دوره را تشریح کرد.

به گزارش سینماپرس، نشست رسانه‌ای سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر بعدازظهر امروز شنبه ۱۱ بهمن‌ماه در برج میلاد برگزار شد.

این نشست به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت زنده از بسترهای ارتباطی جشنواره در فضای مجازی در حال پخش است.

طباطبایی‌نژاد در آغاز این نشست ضمن تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر گفت: امیدواریم جشنواره فیلم فجر آغازی برای ورق خوردن تقویم سینمایی و همه چیز بر وفق مراد باشد. زمانی که می‌خواستیم جشنواره را برگزار کنیم، با کاهش آمار درگیر شدگان به کرونا و مبتلایان، شرایط کشور به بهبودی رفت و سینماها باز شدند و امروز این امکان را داریم که در سطح صاحبان آثار و منتقدان و مردم جشنواره فجر را برگزار کنیم. در تهران هفتاد سالن سی استان و پنج منطقه آزاد جشنواره به طور کامل برگزار می‌شود.

تلاش برای برگزاری جشنواره ایمن و بانشاط

وی افزود: سال‌های گذشته ما فیلم‌های جشنواره را به تفکیک برای استان‌ها می‌فرستادیم و بر هر استان ده فیلم ارسال می‌شد امسال در یک شرایط عادلانه همه علاقه‌مندان می‌توانند همه آثار را در همه استان‌ها ببینند و در آرای مردمی شرکت کنند. همه تلاشمان را کردیم که جشنواره‌ای ایمن و با نشاطی داشته باشیم.

ما ۱۶ اثر را برای نمایش انتخاب کردیم و از ابتدا گفته بودیم فیلم‌ها برای سیمرغ مورد داوری قرار می‌گیرند مثل هر سال نیست طبق زمان‌بندی که داشتیم باید دو روز را کمتر می‌کردیم جمع‌بندی ما این بود که این می‌تواند حسن داشته باشد و دو روز آخر را به بهترین فیلم اول و بهترین فیلم جشنواره اختصاص بدهیم و این فیلم‌ها مرور شود دبیر جشنواره فیلم فجر ادامه داد: ما ۱۶ اثر را برای نمایش انتخاب کردیم و از ابتدا گفته بودیم فیلم‌ها برای سیمرغ مورد داوری قرار می‌گیرند مثل هر سال نیست طبق زمان‌بندی که داشتیم باید دو روز را کمتر می‌کردیم جمع‌بندی ما این بود که این می‌تواند حسن داشته باشد و دو روز آخر را به بهترین فیلم اول و بهترین فیلم جشنواره اختصاص بدهیم و این فیلم‌ها مرور شود تعداد آثار به گونه‌ای نبود که ده روز پر شود.

طباطبایی‌نژاد درباره فروش بلیت گفت: همه تمهیدات در سمفا انجام شده است فروش از دیروز برای کارت‌های مهمان شروع شده شرایط لازم و آنچه که باید به لحاظ بهداشتی تمهید می‌کردیم انجام شده است دوستان ما در سمفا و سامانه‌های فروش فعالیت اجرایی را پیش می‌برند.

فرآیند اخذ آرای مردمی

دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر درباره آرای مردمی این دوره هم گفت: آرای مردمی انجام می‌شود تمامی کسانی که وارد سامانه می‌شوند، کدی دریافت می‌کنند بعد از سانس هم برای آن‌ها کدی می‌آید و با رجوع به سمفا می‌توانند به فیلم موردنظر خود رای بدهند.

وی درباره فرصت دادن به فیلم‌های خارج از مسابقه برای اکران در ایام جشنواره هم گفت: اگر می‌خواستیم آثاری را خارج از مسابقه به نمایش بگذاریم باید کار را از صبح شروع می‌کردیم چون زمان ناهار و اقامه نماز دوستان دچار مشکل می‌شد از این جهت باید صبح سانسی را مقرر می‌کردیم که این امر از نظر پروتکل‌ها مشکل داشت ضمن اینکه انتخاب آثار جامانده از بخش مسابقه کار دشواری بود هر کاری انتخاب می‌کردیم باز عده‌ای معترض می‌شدند. بهتر است از این کار صرف نظر کنیم.

جشنواره نباید به «اکران» تبدیل شود

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره شرایط اقتصادی نامطلوب سینماداران هم بیان کرد: سالن‌های زیادی در فضای جشنواره حضور دارند در استان‌ها هم این چنین است در تهران حدود نود اکران در سینماها رخ می‌دهد البته برخی نسبت به همین تعداد انتقاد می‌کنند اینکه جشنواره را به اکران بدل کنیم موضوع درستی نیست.

وی درباره ترکیب هیات داوران جشنواره در بخش‌های مختلف هم اظهار کرد: در بخش فیلم‌های مستند داوران از پیشکسوتان و از چهره‌های حوزه خود هستند. در فیلم کوتاه هم چنین است. یک ترکیب کامل و موفقی بودند در هیات داوران فیلم‌های داستانی ترکیبی جوان و همدل و کوشا کنار جشنواره قرار گرفتند اگر ترکیب دیگری بود شاید فیلم‌ها به این دقت داوری نمی‌شد خدا را شکر می‌کنم و شهادت می‌دهم مجموع داوران ما کار خود را به شایستگی انجام دادند و ترکیب قابل دفاعی داشتیم. نتیجه قابل دفاع و ارزشمند است.

شرایط اکران «قاتل و وحشی» فراهم شود استقبال می‌کنیم

طباطبایی‌نژاد درباره مشکل شرعی «قاتل و وحشی» و امکان صدور مجوز نمایش آن تنها برای بانوان بیان کرد: این در حوزه تصمیم جشنواره فجر نیست اگر اداره کل نظارت و سازمان سینمایی امکان نمایش فیلم را در جشنواره فراهم کنند به هر شکلی که ممکن باشد استقبال می‌کنیم ولی شرط این است که مجوز را به ما بدهند. این موضوع در اختیار من نیست.

به زعم من کیفیت آثار از معدل بالایی برخوردار است نمی‌خواهم بگویم که یک سال بی‌نظیر داریم ولی سال خوبی برای سینمای ایران است و آثار میانگین کیفی بالایی دارند وی در بخش دیگر گفت: خوشبختانه امسال نیمی از آثار حاضر در سودای سیمرغ، فیلم اولی هستند البته این به معنی نیست که تازه وارد باشند، برخی از آنها سال‌ها فعالیت سینمایی داشته‌اند. فیلمسازان جوان و خلاق به جمع سینمای ایران اضافه می‌شوند. به زعم من کیفیت آثار از معدل بالایی برخوردار است نمی‌خواهم بگویم که یک سال بی نظیر داریم ولی سال خوبی برای سینمای ایران است و آثار میانگین کیفی بالایی دارند. امیدوارم امسال یکی از سال‌هایی باشد که مخاطبان راضی باشند و با من در کیفیت آثار هم نظر باشند امسال همه فیلم‌ها با دلیل محکم به جمع آثار پیوسته‌اند. هر کدام در بخشی نامزد شده‌اند. من به آنچه انتخاب شده امیدوارم و فکر می‌کنم یک مجموع قابل دفاع کنار هم چیده شده است

وی درباره بودجه این دوره جشنواره بیان کرد: حامی مالی جشنواره با نیمی از حضور، شهرداری تهران است غیر از شهرداری حامی دیگری نداریم. هزینه‌ها در یک سال اخیر افزایش داشته ولی تلاش می‌کنیم با کمترین هزینه جشنواره را برگزار کنیم. برای اکران فیلم در شهرستان‌ها ۱۶ فیلم بالغ بر یک میلیارد باید به تهیه‌کنندگان بپردازیم، نزدیک به یک میلیارد هزینه جوایز است. بعد از جشنواره مجموع هزینه‌های جشنواره را اعلام می‌کنیم.

طباطبایی‌نژاد درباره تضمین رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم اظهار کرد: از پروتکل‌ها همه دوستان مطلع هستند ما هم به سینماها درباره این موضوع اطلاع داده‌ایم، تب سنجی، الزام استفاده از ماسک، ضدعفونی سالن‌ها، تغییر هوا در بین سانس‌ها از این موارد است در برج میلاد هم صندلی‌های یک در میان را خارج کرده‌ایم و مبلمان‌ها با فاصله با هم قرار دارند.

وی درباره فیلم‌های مستند و کوتاه هم گفت: تلاش ما این بود که بتوانیم آنها را به نمایش بگذاریم اگر می‌خواستیم این کار را کنیم بادی روز بیست و دوم را هم پر می‌کردیم از طرفی تمام فیلم‌های مستند یکی دو ماه پیش در پلتفرم‌ها به نمایش درآمده‌اند برخی فیلم‌ها چهل هزار بار دیده شده‌اند. فیلمی با این آمار چرا باید برای چهارصد نفر نمایش داده شود، فیلم‌های کوتاه هم یک هفته پیش نمایش داده شده است. ضمن اینکه نگران سانس‌بندی و استقبال هم بودیم چون قبلاً به نمایش درآمده بود و برای ما درست نبود تماشاگران کمی داشته باشد.

طباطبایی‌نژاد درباره پیشنهاد به تهیه‌کنندگان برای برگزاری آنلاین جشنواره هم گفت: ما پیشنهاد دادیم البته می‌دانستیم نمی‌پذیرند من دبیر کل ستاد صیانت بودم و می‌دانستم احتمال سرقت است خودم هم قبول نمی‌کردم یک سرمایه در فضای مجازی به سرقت برود به هر حال سیستم نظارتی چندانی در کشور ما نیست پلتفرم‌های بزرگ دنیا هم دچار همین مسأله هستند ریسک بالایی بود نه ما و نه هیچ تهیه کننده‌ای حاضر به این ریسک نبودیم. در حوزه فیلم‌های سینمایی اکران آنلاین معنایی ندارد در حوزه مستند و فیلم کوتاه تمایل به سرقت کمتر است ولی در فیلم داستانی بلافاصله سرقت اتفاق می‌افتد و طبیعی بود از این کار اجتناب کنیم.

امکان اکران همه فیلم‌های بخش سودای سیمرغ وجود ندارد

وی درباره امکان به نمایش گذاشتن همه فیلم‌های راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ برای منتقدان و صاحب‌نظران گفت: اینکه ۵۷ را اکران کنیم، طبیعتاً امکانش وجود ندارد. آیا امکان سئانس‌بندی هست؟ اما اینکه خود علاقمندان و منتقدان با تهیه‌کنندگان ارتباط بگیرند و آثار موردنظر خود را ببیند در دستور کار ما نیست و به خود تهیه‌کنندگان برمی‌گردد. ما از ابتدا اعلام کردیم صرفاً فیلم‌های نامزد شده را اکران کنیم. آن زمان حتی این امکان مطرح بود که حتی همین تعداد ۱۶ فیلم هم امکان اکران نداشته باشند. همه ۵۶ اثر مورد داوری قرار گرفتند و کاندیداهای نهایی دوستان داور بیش از این ۱۶ فیلم نبود و نمی‌توانستیم تعداد را بالا ببریم. برای اضافه کردن فیلم‌ها بحث‌هایی هم میان داوران در گرفت اما بیشتر کردن این آثار تبدیل به چالش برای سئانس‌بندی می‌شد. اگر می‌شد جشنواره را در طول یک ماه برگزار کرد شاید می‌شد همه ۵۶ فیلم راه‌یافته به بخش سودای سیمرغ را اکران می‌کردیم.

مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره در این بخش با اشاره به آغاز فروش بلیت‌های مردمی جشنواره از ساعت ۱۴ امروز شنبه، اعلام کرد: تا الان ۶ هزار قطعه بلیت فروش رفته است. زدن ماسک برای همه افراد اجباری است و در گیشه سینماها حتی یک بلیت هم فروخته نخواهد شد.

طباطبایی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگری درباره امکان اکران فیلم‌هایی غیر از ۱۶ فیلم اعلام شده بار دیگر تأکید کرد: در سینماهای مردمی سه سانس نمایش داریم زمانبندی به دلیل کرونا به گونه‌ای نیست که فیلم دیگری اضافه کنیم اجمالا این موضوع از نظر جشنواره منتفی است و تنها همین ۱۶ اثر به نمایش درمی‌آیند.

جشنواره می‌تواند فضای اکران را پررونق کند

وی درباره جدی‌تر شدن مشکل اکران به‌واسطه برگزاری جشنواره هم گفت: جشنواره مشکل اکران را بیشتر نمی‌کند اتفاقاً یکی از معضلات اصلی ما این است که فیلمی برای اکران داده نمی‌شود امیدواریم جشنواره رونقی ایجاد کند که صاحبان آثار فیلم‌ها را در نوبت اکران قرار بدهند. گمان نمی‌کنم جشنواره به فضای اکران لطمه زده بلکه فکر می‌کنم جشنواره می‌تواند فضای اکران پر رونقی را ایجاد کند.

طباطبایی‌نژاد درباره اختلال به‌وجود آمده در فرآیند خرید بلیت‌های مردمی هم گفت: ما سه سینما را در آخرین لحظات به ناوگان اکران اضافه کردیم اختلال کمی را با سالن‌های جدید وجود داشت. ولی الان مرتفع شده است.

امکان راستی‌آزمایی تک‌تک آرای مردمی وجود دارد

وی درباره آرای مردمی و نقش خانه سینما بیان کرد: بلیت‌ها بر اساس شماره تماس خریداری می‌شود. خانه سینما در داوری مداخله دارد ولی به شیوه سال‌های قبل نیست بلکه سامانه به صورت الکترونیکی کار داوری را انجام می‌دهد همه کدها در سامانه ثبت می‌شود و تمام رای‌ها را می‌شود ردیابی کرد پس نیازی به شیوه سال‌های قبل نیست. در شیوه جدید امکان راستی آزمایی هم وجود دارد ولی خانه سینما هم می‌تواند نظارت کند.

طباطبایی‌نژاد درباره دلیل حذف هیات انتخاب در این دوره از جشنواره هم گفت: ما ابتدا که جشنواره را شروع کردیم گمان می‌کردیم تعداد فیلم‌ها کم باشد، برای اینکه همه فیلم‌ها مورد داوری قرار بگیرند امسال استثنا قایل شدیم ولی رفته‌رفته دیدیم تعداد فیلم‌ها افزایش پیدا کرد شرایط نمایش هم فراهم شد اما زمان رفته بود و دیگر نمی‌شد هیات انتخاب قرار بدهیم. از این جهت تنها فیلم‌های نامزد دریافت جایزه برای نمایش انتخاب شدند. البته که این کار دشوار بود. من خودم به عنوان یک همراه از کار هیات داوران راضی هستم ولی از فیلم‌های خوبی که جا ماندند اظهار تأسف کردم آنها هم می‌توانستند باشند ولی گاهی بحث سلیقه است.

وی در پایان درباره مخالفت یکی از اعضای شورای شهر با حمایت مالی شهرداری تهران از جشنواره امسال هم گفت: شهرداری حامی ماست و نکته‌ای پیش نیامده است یکی از دوستان معتقد بود حمایت از فعالیت فرهنگی نباید در اولویت شهرداری باشد و شهرداری حامی ماست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییاتی از نمایشگاه تصویرگری فجر/درانتخاب آثار مسئولانه عمل کردیم


علی خدایی داور سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر اعلام کرد که بسیار سخت گیرانه آثار نهایی را برای جشنواره انتخاب کردیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیوارنگاره «مادر» در آستانه روز مادر در شهر جلوه‌گر شد


دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر (عج) همزمان با روز مادر، رنگ مادر به خود گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیچ‌چیز قابل رقابت با تلویزیون نیست/تا سال‌های بعد هم هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند با تلویزیون رقابت کند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده سریال “نون.خ” به دست‌های پشت پرده‌ای که به دنبال بی‌اعتبار کردن تلویزیون‌اند، اشاره و تأکید کرد که هیچ‌چیز قابل رقابت با تلویزیون نیست.

به گزارش سینماپرس، یکی از چالش‌های اساسی مهمِ امروز تلویزیون به افسارگسیختگی برآوردها و محتواهای نمایش‌خانگی برمی‌گردد که حتی با حضور ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و فراگیر سازمان صداوسیما)، نه تنها برطرف نشد بلکه مدیریت، کنترل و نظارت این عرصه هر روز جدّی‌تر و خطرناک‌تر هم پیش می‌رود. وقتی دستمزدهای نجومی سر از تلویزیون درمی‌آورند؛  مدیران رسانه ملّی برای عقب‌نماندن از قافله رقابت، روزی خودشان را به رنگِ فضای‌ مجازی درمی‌آورند و روزی دست به دامان بازیگر، کارگردان و عوامل نمایش‌خانگی می‌شوند تا از آن بازیگر و عوامل استفاده کنند؛ از این جهت برآوردها تبعیض‌آمیز و گاهی هم غیرمعقولانه می‌شود.  

همان اتفاقی که با ورود بازرگانی صداوسیما برای برخی از سریال‌ها و حتی برنامه‌های پربیننده افتاد و مصادیق بارزِ آن “پایتخت”، “دورهمی” و حتی “خندوانه” باشد. این رفتارِ غیر اصولی رسانه‌ای بلبشویی را در تلویزیون ایجاد کرده است که در سال ۱۴۰۰ بیش از پیش، چالش جدّی پیش‌روی تلویزیونی‌ها خواهد بود؛ اگر برای این موضوع تمهیدی اندیشه نشود و راهکاری را در دستور کار قرار ندهند این بازارِ نابسامان و بی‌حساب و کتاب را ساماندهی نکنند باید شاهدِ اتفاقات بیشتر وقریب‌الوقوعی در این عرصه باشیم.

این موضوع را با کارگردان‌ و هنرمندان این عرصه در میان گذاشتیم که بخشی بر این باورند با این رویکرد، چراغِ سبز بی‌اعتبار کردن تلویزیون را روشن کرده‌اند و بخشی هم اعتقاد دارند نوعی جایگزین برای کیفی‌سازی سریال‌های تلویزیون به شمار می‌رود. مهدی فرجی تهیه‌کننده تلویزیون که او را به عنوان یکی از مدیران قدیمی سیما و شبکه یک سیما می‌شناسیم در پاسخ به این سؤال که بسیاری این حرکت‌های نمایش‌خانگی را نوعی از رفتار می‌دانند که انگار به دنبال بی‌اعتبار کردن تلویزیون‌اند، به تسنیم  گفت: هیچ‌چیز قابل رقابت با تلویزیون نیست؛ هر زمان برنامه خوبی در تلویزیون تولید و پخش شد میزان بیننده‌هایش قابل رقابت با هیچ رسانه‌ای نیست. به نظرمن تا سال‌های بعد هم هیچ رسانه‌ای نمی‌تواند با تلویزیون رقابت کند.  

وی با اشاره به فضای غیرقابل کنترل و غیرمبنایی نمایش‌ خانگی، ‌ افزود: در نمایش‌ خانگی به دلیل حضور و فعالیت بخش‌ خصوصی و سرمایه‌گذاری‌هایی که تا حدود زیادی غیرقابل کنترل و آزادند و در مسیرِ غیرمبنایی حرکت می‌کنند، تأثیراتی روی برنامه‌سازی و سریال‌سازی تلویزیون گذاشته‌اند. امیدوارم این مسیر ساماندهی و به نوعی نظام ساماندهی ایجاد شود.  

تهیه‌کننده سریال “نون. خ” در پاسخ به این سؤال که چقدر حضور سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر سازمان صداوسیما (ساترا) می‌تواند به این افسارگسیختگی و فضای غیرقابل کنترل کمک کند، خاطرنشان کرد: اینکه کجا باید نظارت کند، ساترا یا بخش دیگری در تلویزیون فعال شود، قطعاً کمک‌کننده و تأثیرگذارند اما به طورکلی در ساماندهی امر تولید ما به نظام صنفی نیاز داریم که خود این مجموعه‌های صنفی می‌توانند مکانیزمی برای کنترل باشند.  

فرجی خاطرنشان کرد: امروز کاری را در خارج از کشور با هنرمندان پیش ببرید صنفی فعالیت می‌کند که به شما بازیگر، سیاه‌لشکر و فیلمبردار و به قولی این رویه را نظارت و کنترل می‌کند اما اساساً در ایران روی هیچ‌چیزی نظارت نمی‌شود؛ هرکسی یک روزه هم تهیه‌کننده، بازیگر، کارگردان و هرچیز دیگری می‌شود و هیچ نظارتی وجود ندارد.  

او درباره ساخت کارهای کمدی در تلویزیون، تصریح کرد: مردم ما به شدت به آثار کمدی علاقه‌مندند و به اعتقاد من بخشی که در سریال‌سازی کمتر به آن توجه می‌شود همین فضای کمدی است، در حالی که مخاطب زیادی دارد. ما نیاز به آثاری داریم که جامعه را به سمت شادابی و نشاط ببرد. حتی ساختِ این نوع آثار مثل “نون. خ” در شرایط سختی، کرونا و سرمای ۱۰ درجه زیر صفر هم پیش می‌رود. چون مردم می‌خواهند چنین کارهایی ساخته شود؛ اما ما همیشه تلاش کرده‌ایم از شوخی‌های فضای‌ مجازی اجتناب کنیم.  

فرجی با اشاره به اجتناب از شوخی‌های مجازی بی‌ادبانه، تأکید کرد: ما در همین “نون. خ” تلاش کردیم شوخی خاصّ خودمان را داشته باشیم و در عین حال، شوخی مؤدبانه را برگزیدیم. سعی کردیم مسیر فصل‌های قبلی را دنبال کنیم؛ کماکان مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در نون. خ ادامه دارد و به حوادث مربوط به دوران خودش بی‌اعتنا نیست.  

او همچنین درباره اینکه “نون. خ” در فصل سوم به پایان می‌رسد یا خیر، گفت:  هنوز نمی‌توانیم به صراحت درباره فصل‌های بعدی صحبت کنیم اما تصورم بر این است که ادامه پیدا می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زیراندازهای بیت رهبری از کجا آمده‌اند؟


«در اینجا ما روی زیلو می‌نشینیم و افتخار هم می‌کنیم». این جمله را ۲۰ سال قبل رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام گفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تغییر چینش سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر ۳۹ گفت: نظر به ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در سینمای رسانه‌ها، تمهیدات مختلفی اندیشیده شد که یکی از این راهکارها، چینش صندلی‌های سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد است.

به گزارش سینماپرس، «مسعود نجفی» در نشست خبری مجازی دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر اعلام کرد: نظر به ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در سینمای رسانه‌ها، تمهیدات مختلفی اندیشیده شد که یکی از این راهکارها، چینش صندلی‌های سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد است.

وی در همین راستا ابراز کرد: این کار با همکاری دست‌اندرکاران برج میلاد صورت گرفت و صندلی‌های این سالن با فاصله در کنار هم چیده شده‌اند. نمایش فیلم‌ها و نشست‌های نقد و بررسی در همین سالن انجام خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت هنر از شهادت سردار سلیمانی در دمشق


دو نمایشگاه «فقط برای خدا» و «روایت عشق» در دمشق در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از عدم توانایی «سمفا» در پشتیبانی تا اختلال «سینماتیکت» و سکوت متولیان جشنواره! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سه سامانه متولی فروش اینترنتی بلیت‌های جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر تنها ساعتی پس از آغاز به کار، دچار اختلال شدند.

به گزارش سینماپرس، از ساعت ۱۴ امروز بلیت فروشی مردمی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر از سه سامانه گیشه هفت، سینما تیکت و ایران تیک آغاز و از همان ساعات ابتدایی دچار اختلال شد.

سال گذشته ظرفیت بلیت فروشی مردمی بالغ بر ۹۰۰ هزار بلیت بود که امسال این تعداد به ۲۰۰ هزار بلیت تقلیل پیدا کرده، محدودیت‌هایی از این دست هم وجود دارد که مخاطبان به طور همزمان تنها ۴ بلیت می‌توانند خریداری کنند.

با وجود یک سوم شدن ظرفیت بلیت‌ها، سامانه «سمفا» توانایی پشتیبانی این تعداد از مخاطبان را نداشته این در حالی است که تعداد بلیت‌های مخاطبان به طور روزانه تقسیم شده‌است.

طبق پیگیری مهر، خرید بلیت در سامانه «سینماتیکت» به طور کلی دچار اختلال است، این سامانه سانس‌های نمایش را به مخاطبان نشان نمی‌دهد.

«ایران تیک» دیگر سامانه فروش هم دچار همین اختلال است. سامانه «گیشه هفت» هرچند سانس‌ها را برای مخاطبان به نمایش می‌گذارد، ولی وقتی به درگاه خرید وصل می‌شوند کد رزروی از سمت سمفا برای آن‌ها ارسال نمی‌شود، یعنی در عین حال که مبلغ بلیت از حساب آن‌ها کسر می‌شود کدی ارسال نمی‌شود که این موضوع باعث اعتراض مخاطبان شده است.

سامانه «گیشه هفت» یکی از سه سامانه متولی فروش بلیت در صفحه رسمی خود در اینستاگرام اعلام کرد این اختلال به صورت همگانی و از سوی مبدا بوده است

مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره ساعاتی پیش در نشست مجازی دبیر این رویداد از فروش بیش از ۶ هزار بلیت مردمی در همان ساعت ابتدایی فعالیت سامانه‌ها فروش بلیت خبر داد.

مسئولان جشنواره هنوز درباره اختلال به‌وجود آمده توضیحی ارائه نکرده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع