X

بایگانی بهمن 13, 1399

دفتر سینمایی

آزادی: موسیقی «رمانتیسم عماد و طوبا» به سبک فانتزی درام های آمریکایی است/ داستان فیلم «گیجگاه» در دهه ۷۰ می گذرد و از این رو موسیقی آن را بر اساس سینمای این دهه ساختم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیام آزادی آهنگساز سینما که با ۲ فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» و «گیجگاه» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: موسیقی «رمانتیسم عماد و طوبا» به سبک فانتزی درام های آمریکایی است، این فیلم به شدت موسیقی محور است به نحوی که یک کاراکتر جدی در فیلم موسیقی است اما «گیجگاه» فضای به شدت متضادی با «رمانتیسم عماد و طوبا» دارد و از آن جا که داستانش در دهه ۷۰ می گذرد ما از موسیقی دهه ۷۰ سینمای ایران که بزرگانی چون زنده یادان بابک بیات، ناصر چشم آذر و… می ساختند برای آن بهره گرفتیم.

آهنگساز فیلم های سینمایی «بی وزنی» و «خون خدا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «رمانتیسم عماد و طوبا» فیلمی خانواده محور با موضوع زندگی زناشویی و نحوه روابط بین یک زوج جوان که درگیر مسائل خودشان می شوند و بچه دار شدن و پیش بردن زندگی شان است.

وی ادامه داد: ما صفر تا صد زندگی این زوج را در فیلم می بینیم. این فیلم رنگ و لعاب دار و به شدت فانتزی است. موسیقی که برای این فیلم استفاده کردیم ارکسترال به سبک فانتزی درام های آمریکایی است نه اینکه تصور کنید مثل آثار دیزنی یا پیکسار است ولی فضای به شدت شادی را در فیلم داریم که البته برخی اوقات غمگین می شود و در بخش هایی از فیلم هم تغییر سبک دادیم و فضا را به سمت جاز بردیم اما پایه کار ارکسترال غربی است.

آزادی با بیان اینکه من برای این فیلم ۴۰ دقیقه موسیقی نوشتم اظهار داشت: موسیقی این اثر با نوازنده های ایرانی و اروپایی که ساکن آلمان هستند ضبط شد. فیلم به شدت موسیقی محور است و موسیقی یک کاراکتر جدی در فیلم است و تمام حس و حال فضا را می رساند و بسیار کمک کننده است. برخی جاها هم از تک ساز استفاده کردیم اما به طور کلی موسیقی حضور پررنگی در این فیلم دارد.

این آهنگساز سپس به فیلم «گیجگاه» اشاره کرد و گفت: این فیلم فضای به شدت متضادی با «رمانتیسم عماد و طوبا» دارد. فیلم در دهه ۷۰ می گذر و اثری خانوادگی است. این فیلم مثبت و حال خوب کن است. نه چاقوکشی در آن می بینیم نه دعوا و فحاشی که این روزها در سینمای ایران به شدت باب شده است! این فیلم روایتگر زندگی زن و شوهری جوان است که باران کوثری و حامد بهداد نقش آن ها را ایفا می کنند.

وی افزود: «گیجگاه» نیز فیلمی موسیقی محور است. برای اینکه موسیقی رنگ و لعاب دهه ۷۰ را بگیرد و حس آن زمان به مخاطب القا شود ما دقیقاً است از موسیقی حال و هوای آن زمان که اساتیدی مثل انتظامی، لاچینی، چشم آذر و بیات کار می کردند استفاده کردیم. جنس موسیقی ما همان مدل فیلم های دهه ۷۰ است و کاملاً موسیقی فیلم ما را به یاد سینمای دهه ۷۰ ایران می اندازد.

آزادی ادامه داد: موسیقی این اثر با تلفیقی از نوازنده های ایرانی و خارجی در استودیویی در دورتموند آلمان ضبط شد. برای این کار ۱۷ قطعه ساختیم که حدود ۴۰ دقیقه شد و معتقدم که مخاطبان از موسیقی اش لذت خواهند برد.

وی در پایان این گفتگو افزود: برای من چالش جدی وجود داشت که قرار بود با دو فیلم متفاوت در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشم یکی با موسیقی فانتزی درام آمریکایی و یکی موسیقی کاملاً ایرانی که در نهایت امیدوارم هر دوی آن ها مورد توجه مخاطبان قرار بگیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صباغ زاده: این اثر در ستایش خانواده است و بر تحکیم آن اصرار دارد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست خبری فیلم سینمایی «رمانتسیم عماد و طوبی» به کارگردانی کاوه صباغ زاده با اجرای حمیدرضا مدقق در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس کاوه صباغ زاده در ابتدای این نشست گفت: «رمانتیسم عماد و طوبا» برای من فیلمی سخت بود، این فیلم درباره دو کاراکتر از کودکی تا پیری شکل گرفت، این اثر به لحاظ فضاسازی و اجرا طولانی و وقت گیر بود، تمام عوامل دست به دست هم دادند تا پروژه بسیار سخت باشد. 

الناز حبیبی درباره تجربه بازی در این فیلم گفت: این فیلم برای من از لحاظ فضاسازی بسیار تازه و سخت بود که امیدوارم از پس آن بر آمده باشم.

مهدی صباغ زاده تهیه کننده این فیلم در ابتدای صحبت های خود در این نشست گفت: خوشبختانه تاکنون فیلم مورد اقبال مخاطبان واقع شده است، این اثر در ستایش خانواده است و بر تحکیم آن اصرار دارد، به شخصه امیدوارم علی انصاریان یکی از بازیگران خوب این فیلم به زودی در سلامت کامل قرار گیرد. 

پگاه احمدی درباره تدوین فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی» اظهار کرد: ژانر این فیلم در سینمای ایران محو شده است، فضاسازی برای تدوین این اثر کار آسانی نبود، پروسه تدوین به واسطه کرونا طولانی شد اما من سعی کردم همواره در راستای ذهنیت کارگردان پیش بروم.

صباغ زاده درباره حذف بخش نگاه نو در این دوره از جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: من از این اتفاق خوشحالم زیرا تبعیضی بین کارگردانان جوان و با سابقه وجود نداشت، این اتفاق باعث می شد که یک فیلم اولی بتواند در کنار یک کارگردان با سابقه خودش را بیازماید. در کل حذف بخش نگاه نو به نظر من کار درستی است. این فیلم اثری شاد است شاید بتوان آن را کمدی رمانتیک نامید اما وظیفه اش خنداندن مخاطب نیست. 

مهدی صباغ زاده درباره هزینه های ساخت فیلم اظهار کرد: این فیلم بسیار پرخرج درآمد، اما در نتیجه من از فیلم راضی ام، جدا از اینکه پدر کاوه هستم اما به عنوان کسی که سالها در سینما حضور دارم اعتقاد دارم که این نوع از سینما در سینمای کشور وجود ندارد. 

حبیبی درباره حضور در این فیلم اضافه کرد: قطعا برای این نقش گزینه های دیگری هم بود، باعث افتخار من است که در این فیلم حضور داشتم، این فیلم برای تمام عوامل کار بسیار سختی بود، ساخت این چنین آثاری برای هر بازیگری سخت است و شخصا خوشحالم که در آن حضور داشتم، امیدوارم علی انصاریان دیگر بازیگر خوب این فیلم هرچه سریعتر از بستر بیماری کرونا خلاص شود. 

صباغ زاده درباره بخش فانتزی فیلم ادامه داد: شاید بخش فانتزی و رئال در تضاد باشند اما به نظر من خود زندگی هم سرشار از همین تضادها است، نمی توان فیلم فانتزی ساخت و در پی آن از زندگی معمولی و عادی حرف نزد، این اتفاق کاملا عکسش هم برقرار است. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توضیحات مدیر دفتر موسیقی درباره جایزه «موسیقی و رسانه» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اعضای هیات داوران جایزه موسیقی و رسانه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار کردند.

به گزارش سینماپرس، نشست هیأت داوران جایزه موسیقی و رسانه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با حضور محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی، سعید میرمحمد صادق دبیر، آروین صداقت کیش، سید علیرضا میرعلی نقی، عبدالرضا سپنجی، ویدا همراز، نرگس ذاکر جعفری و ایلناز رهبر برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمد اله‌یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد گفت: در جشنواره موسیقی فجر به حوزه هایی که با موسیقی در تعامل و ارتباط هستند، توجه می شود. با همین نگاه از سال گذشته ۲ بخش به جشنواره موسیقی فجر اضافه شد که جایزه موسیقی و رسانه و جایزه ترانه است. در افکار عمومی این فضا وجود دارد که کیفیت ترانه‌ها تنزل پیدا کرده است و به همین خاطر جایزه ترانه با هدف انجام یک کار کیفی در زمینه ترانه و معرفی ترانه های باکیفیت برنامه ریزی شد.

اله یاری با اشاره به جایزه موسیقی و رسانه گفت: یکی از حوزه های مهم که ارتباط و تعامل جدی با موسیقی دارد رسانه است. اینکه رسانه‌ها در طول سال چقدر و چگونه به موسیقی می‌پردازند و اهمیت و کیفیت مطالب و تولیدات رسانه ها در زمینه موسیقی در جایزه موسیقی و رسانه مورد توجه است.

مدیرکل دفتر موسیقی عنوان کرد: در این دوره جایزه موسیقی و رسانه حوزه برنامه‌سازی صداوسیما و رسانه های جدید نیز اضافه شده است و با توجه به شرایط و تحولات رسانه ها این جایزه می تواند در بخش های مختلف تعریف شود. جایزه موسیقی و رسانه می تواند در جشنواره موسیقی فجر برگزار شود یا در سال حتی مستقل از جشنواره برنامه ریزی و برگزار شود اما به دلیل اهمیت تعامل رسانه ها با موسیقی، پرداختن به این موضوع مهم است.

در ادامه سعید میرمحمد صادق دبیر جایزه موسیقی و رسانه با اعلام اینکه هیأت داوران یک آیین‌نامه تدوین کرده‌اند، گفت: آیین‌نامه تدوین شده توسط هیات داوران اساس ارزیابی و داوری آثار است و بر اساس این آیین نامه پس از پایان مهلت ثبت نام در جایزه موسیقی و رسانه هیچ اثر دیگری پذیرفته نشد.

جایزه موسیقی و رسانه با هدف افزایش نقش رسانه‌ها در توجه عمومی به موسیقی و کلام، تجلیل از نقش اهالی رسانه در نقادی و هم‌افزایی حوزه موسیقی، فرهنگ‌سازی با موسیقی و توجه به گونه‌های مختلف موسیقی به‌ویژه موسیقی نواحی و خرده‌فرهنگ‌ها در راستای فرهنگ‌سازی در سه حوزه «موسیقی»، «بینارشته‌ای» و «نگاه ویژه» برگزار می‌شود.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر ۲۸ بهمن تا ۳ اسفندماه سال جاری به دبیری حسن ریاحی برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزیدگان مسابقه کارتون تهران هوشمند معرفی شدند


برگزیدگان نخستین مسابقه کارتون تهران هوشمند طی مراسمی برخط در روز شنبه ۱۱ بهمن ماه و با حضور مدیران شهری و دبیر هنری این رویداد معرفی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلم کوتاه ایتالیا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سه فیلم کوتاه ایرانی «بلک آوت (خاموشی)»، «پدر من» و «مصطفی» در جشنواره فیلم کوتاه چفالو ایتالیا حضور می یابند.

به گزارش سینماپرس، پیمان شاه محمدی تهیه کننده و پخش کننده سینما از حضور سه فیلم کوتاهی که تهیه کنندگی مشترک و پخش آنها را بر عهده دارد در فستیوالی در کشور ایتالیا خبر داد و گفت: فیلم های کوتاه «بلک آوت (خاموشی)»، «پدر من» و «مصطفی» که هر سه آنها در کارنامه حرفه ای من، بازخورد خوبی در بین جشنواره های داخلی و خارجی و همینطور رسانه ها داشته اند، در فهرست آثار منتخب هفتمین دوره جشنواره فیلم Cefalù در کشور ایتالیا در سال ۲۰۲۱ هستند. این جشنواره از اول می تا ۳۱ آگوست برابر با ۱۱ اردیبهشت تا ۹ شهریور ۱۴۰۰ در شهر پالرمو ایتالیا برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه این سه فیلم با مضامین مهاجرت، تبعیض و جایگاه فردی و اجتماعی ساخته شده اند، عنوان کرد: فیلم کوتاه «خاموشی» به کارگردانی مجتبی میرشکاری فیلمساز ایرانی ساکن آمریکا و فیلم های کوتاه «مصطفی» و «پدر من» به کارگردانی علیرضا تیموری فیلمساز ایرانی ساکن کشور سوئد در جشنواره حضور دارند که این سه فیلم چندمین همکاری مشترک من با هنرمندان ایرانی خارج از کشور به حساب می آید.

شاه محمدی تهیه کننده مشترک و پخش کننده مستقل فیلم کوتاه درباره این جشنواره ایتالیایی توضیح داد: جشنواره فیلم Cefalù در کشور ایتالیا، با هدف ارتقای دانش و اشاعه سینما در تمام اشکال هنری و با روحیه ای از آزادی و گفتگو شروع به کار کرده است. این جشنواره به عنوان سهمی در شناخت بهتر تاریخ سینما، مرور گذشته و ادای احترام به شخصیت های برجسته تاریخ سینما برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصویب «عجولانه» طرحی که به ضرر موسیقی نواحی است


مسؤول انجمن موسیقی استان کرمان و دبیر اجرایی جشنواره موسیقی نواحی، با انتقاد از «تصویب طرح ادغام انجمن‌های هنری از سوی وزارت ارشاد» که به زعم او به‌دلیل عجولانه انجام شدن، به حذف انجمن های موسیقی منجر می شود، تاکید کرد: این در حالی است که در این سال ها اگر در استانی کنسرت موسیقی نواحی اجرا شده، با حمایت انجمن‌های موسیقی بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع