X

بایگانی بهمن 15, 1399

دفتر سینمایی

آئین پایانی نخستین جشنواره موسیقی بانوان هرمزگان


آئین پایانی نخستین جشنواره موسیقی بانوان استان هرمزگان صبح چهارشنبه (۱۵ بهمن ماه) با معرفی گروه های برتر در بندرعباس به کار خود پایان داد. در نخستین جشنواره موسیقی بانوان استان هرمزگان ۷ گروه شرکت کردند که ۴ گروه در بخش کلاسیک ایرانی و ۳ گروه در بخش پاپ تلفیقی حضور داشتند. در بخش کلاسیک ایرانی گروه های “مغان، پرواز، نغمه نوا و خورشید” به ترتیب حائز رتبه های اول تا چهارم شدند.در بخش پاپ تلفیقی نیز به ترتیب گروه های “خورشید، ارغنون و مانترا” حائز رتبه های اول تا سوم شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سه فیلم پرفروش تا روز چهارم جشنواره فیلم فجر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سه فیلم پرفروش تا روز چهارم جشنواره فیلم فجر که مورد استقبال مردم قرارگرفته اند اعلام شد.

به گزارش سینماپرس، آخرین آمار بلیت فروشی تا روز چهارم جشنواره فیلم فجر نشان می دهد که ۳ فیلم شیشلیک با ۱۱٨۷٨ بلیت فروش‌رفته، ابلق با ۱۱۴۴۱ بلیت فروش‌رفته و بی همه چیز با ۱۰۷۷۰ بلیت فروش‌رفته، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته اند.

گفتنی است سی و نهمین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویدئو / نمایشگاهی از عکس‌های انقلابی در خانه عکاسان


نمایشگاه عکس «چه سفرها کرده‌ایم» با ۶۴ تصویر انتخاب‌شده از رویدادهای مهم دوران انقلاب اسلامی و از بهمن ۱۳۵۷ تا امروز، بدون برگزاری آیین افتتاح، با هدف رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران برپا شده است. این نمایشگاه از امروز (چهارشنبه، ۱۵ بهمن) گشایش یافته و قرار است تا هفتم اسفند ادامه داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت سوءاستفاده از باورها در «زالاوا» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ارسلان امیری کارگردان فیلم سینمایی «زالاوا» درباره انگیزه‌های خود برای پرداختن به یک داستان ماورایی در اولین تجربه کارگردانی خود در سینما، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری فیلم سینمایی «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری عصر امروز ۱۵ بهمن‌ماه در خلال برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد برگزار شد.

امیری در ابتدای این نشست درباره انگیزه خود برای ساخت این فیلم گفت: یک احساس و کنجکاوی درباره باور من شکل گرفت و ماجراها و داستان‌هایی درباره موضوعات متافیزیکی در خانواده پدری می‌شنیدم که گاهی منجر به باورهای غیرمنطقی می‌شد.

وی افزود: همه ما این داستان‌های عام را شنیده‌ایم. روزی که پدرم داشت خاطراتش را تعریف می‌کرد، جزو اولین خاطراتش تسخیر و استخدام یک جن در خانواده پدری‌اش بود. این برای من جذاب بود، نه خود داستان بلکه شیوه‌ای که پدرم آن را تعریف می‌کرد و به گونه‌ای باورپذیر بود همه از این داستان‌ها دارند من آن شیوه‌ای را که منجر به باورپذیری شود، دوست داشتم و تصمیم گرفتم این قصه را بنویسم.

وی افزود: ما در این مسأله وارد مبحث درام می‌شویم ما وارد حاشیه مانند اینکه جن وجود دارد یا نه، نشدیم از سو استفاده‌هایی که از این جنس باورها می‌شود، گفتیم.

نوید پورفرج بازیگر این فیلم هم گفت: به نظرم سکانسی که عاشقانه شروع می‌شد و تا پایان فیلم ادامه داشت سکانس سختی بود، بیست تا بیست و پنج روز همان سکانس پایانی طول کشید حفظ راکورد خیلی سخت بود. تیمی که کار می‌کردیم درجه یک بود و همکاری با آن‌ها باعث افتخار بود، فیلمنامه بسیار خوب بود در صفحه دوم به این نتیجه رسیدم که باید در آن حضور داشته باشم.

ارسلان امیری هم درباره حضور نوید پورفرج در فیلم عنوان کرد: همه سکانس‌ها برای نوید مشکل بود او زحمت زیادی برای فیلم کشید ما دو و ماه و نیم در حال تمرین دو زبان با او بودیم. هرچند تو کرمانشاهی است اما باید به گونه‌ای صحبت می‌کرد که مخاطبان متوجه شوند.

امیری درباره تاثیر حضور همسرش در شورای فیلمنامه فارابی بر حمایت بنیاد از این فیلم گفت: همسرم آیدا پناهنده دو ماه به اشتباه در بنیاد سینمایی فارابی بود که با حمله‌هایی مواجه شد آن زمانی که همسرم در آنجا بود اصلاً ماجرای ساخت فیلم مطرح نبود. ضمن اینکه همسرم منتقد جدی این فیلم است.

سمیرا برادری تهیه‌کننده این اثر هم عنوان کرد: فیلمنامه این اثر برای من فاکتورهایی داشت که همان ابتدا خواندم متوجه شدم با زبان مردم، برای مردم و با در نظر گرفتن شعور مردم بود.
محمد رسولی مدیر فیلمبرداری هم توضیح داد: بزرگترین چالش این کار کارگردانی ارسلان امیری بود من الفبای سینما را از او یاد گرفتم و این باعث می‌شد هم بخواهم عرض اندام کنم و هم تواضع در مقابل استاد را داشته باشم. فیلمبرداری کار پیچیده‌ای بود قرار بود فیلمنامه بین ژانری باشد و مسیر سر راستی نداشته باشد این موضوع هم در فیلمنامه و هم در فیلمبرداری خودش را نشان بدهد یعنی هرچند می‌خواستم شیطنت‌هایی در ژانر وحشت کنم اما گاهی ترمز خودم را می‌کشیدم تا وارد ژانر رئال شوم. ما در بیست روز دو سکانس را گرفتیم که باید وحدت زمانی حفظ می‌شد.

امیری در ادامه درباره زبان فیلم گفت: اساساً من زبان کردی را دوست دارم و دوست داشتم فیلم با این زبان ساخته شود ولی می‌خواستیم مخاطب عام‌تری داشته باشیم. سینمای اقوام به نظرم باید تقویت شود من دوست دارم نشانه‌های قومیت را در فیلم‌ها داشته باشم اما داستان این فیلم در همه جای دنیا اتفاق بیفتد. اگر همه اقوام صدا، فیلم و رسانه داشته باشند این موضوع باعث صلح پایدار خواهد شد و بیشتر شناخته می‌شوند.

امیری درباره سکانس حضور گربه در فیلم هم گفت: این موضوع نشان‌دهنده این است که همه عوامل خوب کار کردند همه به نوعی در حال بازی گرفتن از این گربه بودند. آن گربه هم خیلی با ما همکاری کرد.

محمدحسین کرمی طرح صحنه این اثر گفت: ارسلان خودش قبلاً به آن لوکیشن رفته و دیده بود آن روستا به قدری زیبا و عجیب بود که ما به لحاظ اقلیمی چالشی نداشتیم. چالش ما ایجاد ترس از المان‌های ساده بود اینکه بدون نشان دادن شمایل جن بتوانیم ترس را القا کنیم.

پوریا رحیمی سام دیگر بازیگر این فیلم هم گفت: از چهار پنج سال پیش در جریان تولید این فیلم بودم حتی قرار بود نقش دیگری بازی بکنم. من معتقدم بازی در این نقش برای من یک شانس بود، چالش زبان یک ترس بزرگ برای ما بود. پیدا کردن کوک اصلی بازی‌ها چالش زیادی برای ما بود ما بسیار مرهون بازیگران خوب کنارمان هستیم.

امیری گفت: من فیلمی درباره جن نساختم و هیچوقت فیلمی درباره موضوعی به این حساسی نمی‌سازم فیلم درباره این نیست که جن وجود دارد یا نه. ماجرای جن دستمایه‌ای برای رسیدن به موضوع باور است.

امیری درباره این سوال که آیا طبق تصویر ارائه شده در فیلم کردها خرافه پرست هستند؟ گفت: لطفاً فتنه درست نکنید این فیلم نمادین است و می‌تواند در همه جای جهان رخ بدهد این اتیکت زدن‌ها یک بیماری کثیف برای به جان هم انداختن اقوام است.

وی گفت: این فیلم بین ژانری است وقتی شما فیلم ژانر می‌سازید به یک سری مردم نیاز دارید. فیلم را در کردستان ساختم چون آدم در زمین خود راحت‌تر بازی می‌کند کردستانی‌های اهل موسیقی و هنر هستند یک انعطاف و علاقه عجیبی به هنر دارند از آنجایی که بودجه فیلم من کم بود، باید از دوستانم و همشهریانم استفاده می‌کردم اگر فیلمم را در کردستان ساختم به خاطر این است که به کردستان و فرهنگش علاقه دارم.

برادری هم گفت: گیشه نباید مختص یک عده خاص باشد ما باید بیشتر به سلیقه مخاطب احترام بگذاریم. پروسه پیش تولید فیلم دو سال تولید کشید. اگر همه فرمول‌های گیشه را نداشته باشد بخشی از آن را دارد و آن قصه گفتن برای مردم است.

عباسی گریمور این اثر هم توضیح داد: این یکی از سخت‌ترین کارهای من بود. ما یک گروه شش نفره بودیم که هر کدام زحمت زیادی کشیدند. ما چالش‌هایی داشتیم برای رسیدن به این آدم‌هایی که هر کدام نشانه‌ای از روستا داشته باشند خیلی با هم صحبت کردیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار قطعه‌ای با همنوازی سازهای کوبه ای + صوت


دومین قطعه پروژه موسیقایی «همساز» با رنگ و لهجه‌ای متفاوت و با نگاهی به سازهای کوبه‌ای مناطق مختلف ایران تنظیم و منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امیدوارم سینما به قهرمان‌سازی برگردد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کامبیز دیرباز بازیگر نقش شهید زرین در فیلم «تک تیرانداز» در برنامه «نقد سینما» مطرح کرد که این نقش را روی هوا زده است و منتظر چنین نقشی بوده است.

به گزارش سینماپرس، برنامه «نقد سینما» شب گذشته ۱۴ بهمن ماه میزبان عوامل فیلم «تک تیرانداز» بود و علیرضا مافی مجری برنامه در ابتدا بیان کرد: فیلم «تک تیرانداز» فیلمی جذاب درباره یک قهرمان ملی شهید عبدالرسول زرین تک تیرانداز مشهور دفاع مقدس است که امارهای مشهوری درباره تک تیراندازی وی منتشر کرده‌اند.

علی غفاری کارگردان این فیلم عنوان کرد: من خیلی علاقمند هستم پای چهره‌های ملی به پرده سینما برسد شهید عبدالرسول زرین از چهره‌هایی است که مغفول واقع شده است و من با اشتیاق سراغ او رفتم.

کارگردان «تک تیرانداز» ادامه داد: فرزند شهید زرین در شناساندن او خیلی موثر بوده است و در این یکی دو سال بوده است که به خاطر تحقیقات فرزندش، بیشتر او را می‌شناسیم به زودی هم قرار است کتابی را به نام «گردان تک نفره» منتشر کند که حاصل ۱۵ سال تحقیق است.

وی درباره شمایل قهرمان محور این فیلم تصریح کرد: کار ما سینماست و با توجه به علایقی که داریم و حضور قهرمان بر پرده سینما حس کردم شخصیت زرین شمایل این قهرمان را دارد.

امیدوارم سینما دوباره به سمت قهرمان محوری و قهرمان سازی برگردد

دیرباز در ادامه درباره انتخاب این نقش بیان کرد: من به عنوان یک عاشق سینما خیلی خوشحالم که این اتفاق رخ داد و فارغ از اینکه عضو کوچکی از این تیم بودم اما به عنوان یک عشق سینما خیلی خوشحالم که این اتفاق رخ داد و امیدوارم سینما دوباره به سمت قهرمان محوری و قهرمان سازی برگردد. خیلی کیف می‌دهد در سالن سینما قهرمان ببینید و اصلاً نسل جدید باید قهرمان داشته باشد که عاشق سینما شود و ادامه این راه را برود.

این بازیگر درباره پذیرفتن این نقش اظهار کرد: اصلاً من مدت‌ها منتظر چنین نقشی بودم و روی هوا این نقش زدم. علاقمند به سینمای قهرمان محور هستم و از ته دل این افراد را به عنوان سرباز وطن و قهرمان ملی دوست دارم. برایشان احترام قائلم و معتقدم تمام اگر با تمام ایرانی‌های داخل و خارج ایران صحبت کنید و از سربازان وطن بگویید که جان شان را کف دستشان گرفتند و رفتند به احترام اینها می‌ایستند. شهید زرین هم قهرمان بود و هم قهرمانی بود که من دوستش داشتم.

دلاوری نیز درباره این فیلم بیان کرد: ما ایرانی‌ها اصولاً سینمایی را که داستان دارد دوست داریم مخصوصاً داستانی که قهرمان داشته باشد. ما در سال‌های اخیر به سمتی رفتیم که کمتر سینمای ما داستانی و قهرمان پرور بوده است. زمانیکه فیلمنامه را خواندم با توجه به شناختی که از غفاری داشتم اطمینان داشتم کار خوبی از آب درمی آید. داستان جذاب و شخصیت جذابی برایم داشت و این یکی از کارهای خوب در کارنامه من خواهد بود.

غفاری نیز در ادامه درباره ارتباط با خانواده شهید بیان کرد: خانواده شهید یکی از فرزندان شهید را به نمایندگی از خود به نام دکتر زرین که دندانپزشک است معرفی کرد و او دائم در کنار ما بود و از نظراتش استفاده کردیم. او اطلاعاتش را در اختیار ما گذاشت. زندگی شهید زرین خیلی وسیع است و ما نمی‌توانستیم در قالب سینمایی به همه اتفاقات بپردازیم قرار هم نبود همه اتفاقات زندگی شخصی این شهید بزرگوار را به تصویر بکشیم، خدا را شکر فرزندش هم فیلم را دید و راضی بود.

مافی در ادامه درباره از دیرباز درباره سال‌ها فاصله بین «دوئل» احمدرضا درویش و فیلم «تک تیرانداز» پرسید و دیرباز بیان کرد: به اندازه ۲۰ سال تغییر کرده‌ام و اگر بخواهم این دو فیلم را از زاویه بازیگری کنار هم بگذارم می‌توان گفت آنجا نفهمیدم چه کرده‌ام و روی پرده خود را دیدم و بعد چشم باز کردم دیدم یک سیمرغ بلورین در دست من است و جشنواره تمام شده است و به تدریج تازه فهمیدم کجا بودم. اینجا اما یک تجربه ۲۰ ساله پشت من بود و سعی کردم از تمام این ۲۰ سال استفاده کنم و همه آنچه را که می‌دانستم در خدمت بازی کردن این نقش به کار بگیرم و با آگاهی بازی کردم.

فیلم در سخت‌ترین شرایط فیزیکی تولید شد

بازیگر «تک تیرانداز» تصریح کرد: اینکه می گویم لذت بردم هم اصلاً اغراق نمی‌کنم این فیلم در سخت‌ترین شرایط فیزیکی تولید شد. کرونا که برای همه بود و ما مستثنی نبودیم اما سرمای زیر صفر و خاک و همه اتفاقات، شرایط سختی را پیش آورد که اگر بگویند نیم ساعت بیایید آنجا هرروز فقط چای بخورید سخت است.

دیرباز درباره آموزش‌های نظامی برای تک تیراندازی نیز عنوان کرد: دوستان برای این آموزش‌ها کنار ما بودند، فیلم‌هایی را برای شکار دیدیم. من حتی خواستم سمت اسلحه شکاری بروم که آقای غفاری گفت فرق دارد و برای همین اصلاً سمت آنها نرفتیم و با اسلحه‌های خودمان تمرین کردیم اما دیدن همه فیلم‌های امریکایی و یا فیلمی مثل «دشمن پشت دروازه ها» و همچنین نسخه‌های چینی و روسی از چنین آثاری به لحاظ بصری به من کمک کرد که چطور استایل اسلحه گرفتن را حفظ کنم چه کسی از چشم چپ یا راست نگاه می‌کند و یا چگونه می‌نشیند.

غفاری در ادامه درباره سختی‌های این فیلم در پروداکشن بعد از کاری چون «استرداد» بیان کرد: سینمای ما سال هاست از این نوع فیلم‌ها محروم است به دلیل موانعی که سر راه وجود دارد. این فیلم می‌طلبید به دلیل نیاز فیلمنامه سراغ ادوات جنگی برویم. من معتقد هستم تماشاگری که به سینما می‌آید و فیلم را روی پرده می بیند توقعی دارد. با این حال ما امکانات نداریم سینمای ما با سینمای هالیوود فرق می‌کند آنجا با هزینه شخصی خود حتی فیلم می‌سازند.

کارگردان «تک تیرانداز» در پایان گفت: من هم در «استرداد» و هم «ابوزینب» سعی کردم در حد امکانات خودم فیلمی در شان مخاطب سینما بسازم اینکه تا چد حد موفق بودیم باید صبر کرد و بازخوردها را دید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاهی از دهه‌های آغازین ورود هنر مدرن به ایران


آثاری از هنرمندان پیشکسوت و هنرمندانِ دهه‌های آغازین ورود هنر مدرن به ایران جمعه، ۱۷ بهمن ماه افتتاح می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار ۲ قطعه برای روز مادر + صوت


بردیا صدرنوری ـ آهنگساز و نوازنده پیانو ـ همزمان با فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س)، روز زن و نکوداشت مقام مادر دو اثر موسیقایی به روایت مهرداد اسکویی با اشعاری از علیرضا بهرامی و مهرناز کرمی را منتشرکرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نقد سینما» با تغییرات ویژه روی آنتن می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «نقد سینما» از ویژگی‌های این برنامه در ایام جشنواره فیلم فجر و رویکردهای آن سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، یوسف بچاری تهیه‌کننده برنامه «نقد سینما» درباره تاثیر کرونا بر شرایط تولید این برنامه در ایام جشنواره فیلم فجر به خبرنگار مهر بیان کرد: قطعاً موارد مختلفی از ساعت پخش تا نوع برنامه سازی و دعوت از مهمانان تحت تاثیر کروناست و به دلیل محدودیت‌ها به جای اینکه برنامه را زنده روی آنتن ببریم تولیدی پخش می‌کنیم.

وی درباره اینکه چرا در دهه فجر برنامه را زنده پخش نکردند، عنوان کرد: پخش برنامه بعد از ساعت ۱۲ و حدود نیمه شب است و بعد از زمان منع ترددها پخش می‌شود که به همین دلیل عملی نبود که برنامه را زنده روی آنتن برویم. ساعت برنامه را هم نمی‌توانستیم جابجا کنیم چون سریال یا برنامه‌های روتینی قبل از آن پخش می‌شوند و کنداکتور خالی نبود.

بچاری درباره دعوت از مهمانان و ملاحظاتی که وجود دارد نیز گفت: با توجه به شرایطی که جشنواره برگزار می‌شود و سینماهای مردمی هم راه اندازی شده است کمی اوضاع بهتر است با این حال باز هم مهمانان بیشتر احتیاط می‌کنند.

وی درباره ساختار برنامه در این شب‌ها توضیح داد: طبق روال هر سال و طبق جدول جشنواره در هر برنامه ۲ فیلم اکران روز را نقد و بررسی می‌کنیم و سعی داریم بخش‌های جنبی مثل بخش رویدادها و اخبار را هم داشته باشیم و از روزنامه نگاران با سابقه‌ای که علیرضا مرادی برای میز خبر دعوت می‌کند بهره بگیریم.

بچاری افزود: برای هر فیلم یک منتقد مهمان داریم و درواقع در هر قسمت ۲ منتقد مهمان آثار را نقد و بررسی می‌کنند و هر شب یک یا دو خبرنگار مهمان برنامه هستند.

تهیه‌کننده «نقد سینما» درباره تغییرات در میز آموزش فیلمسازی افخمی توضیح داد: میز آموزش بهروز افخمی به صورت ویژه و متناسب با حال و هوای جشنواره است و تا حدی آموزش‌ها عملیاتی‌تر می‌شود درواقع بحث‌های نظری کمتر است و بیشتر انتقال تجربیات مطرح می‌شود.

بچاری درباره رویکرد امسال برنامه عنوان کرد: هنوز خیلی از فیلم‌های جشنواره پارسال اکران نشده است، مقوله اکران پیچیده بود، پیچیده‌تر هم شده است. کار نقد سینما فرهنگ‌سازی است و اینکه از زاویه‌های مختلفی درباره یک فیلم صحبت می‌شود تا بیننده‌ها عادت کنند فیلم را جدی بگیرند که بدانند چه کالایی را مصرف می‌کنند همانطور که درباره یک برند کالایی تحقیق می‌کنند.

وی در پایان بیان کرد: فرهنگ‌سازی درباره فیلم به‌عنوان یک کالای فرهنگی صورت می‌گیرد و حتی اگر مخاطب فیلم‌ها را ندیده باشد و اکران نشده باشند اما باز هم تلاش داریم عادت کند که کالای فرهنگی مورد نظرش را بشناسد.

برنامه «نقد سینما» با اجرای علیرضا مافی و تهیه کنندگی یوسف بچاری هر شب بعد از خبر ۲۴ شبکه پنج پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سردیس چهره های ماندگار باید مورد پذیرش همگان قرار گیرد


یکی از چهره‌های پیشکسوت هنر مجسمه‌سازی ایران گفت: در کنار اهمیت ساختن مجسمه‌هایی با بیشترین خلاقیت، توجه به حافظه جمعی مردم بسیار مهم است و بر آن تأکید دارم چراکه مجسمه‌ای در ذهن شهروندان ماندگار می‌شود که بتواند چهره‌ و نام خود را در ذهن و زبان مردم نگاه دارد و این ماندگاری به خلاقیت هنرمند مجسمه‌ساز بستگی دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع