X

بایگانی بهمن 15, 1399

دفتر سینمایی

امین حیایی داور جشنواره نگاه شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اولین دوره جشنواره نگاه به سرپرستی امین حیایی با نمایش «جدایی رومئو و ژولیت» شروع به کار کرد.

به گزارش سینماپرس، مسعود طیبی نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر درباره جشنواره نگاه، به خبرنگاران جوان، گفت: اولین دوره از جشنواره تئاتر نگاه به سرپرستی و مدیریت امین حیایی برگزار می‌شود. پانته آ بهرام و فرهاد مهندس پور، داوران و پریسا محمدی دبیر این جشنواره هستند.

وی ادامه داد: اجراها به دو صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود. اجرای حضوری با تعداد کمی از تماشاگران و اجرای آنلاین از طریق سایت حیایی قابل دسترسی خواهد بود.

گفتنی است؛ این جشنواره با نمایش «جدایی رومئو و ژولیت» به کارگردانی ایمان میر هاشمی کار خود را آغاز کرده است. میرهاشمی اولین تجربه کارگردانی خود را با این نمایش تجربه می‌کند. «جدایی رومئو و ژولیت» داستان عاشقانه دختر و پسر جوانی است که در کافه باهم آشنا می‌شوند؛ آنها قبل از شناخت کافی با هم ازدواج می‌کنند و این موضوع باعث جدایی آن‌ها می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعضای شورای ارزیابی جشنواره موسیقی فجر معرفی شدند


اعضای شورای ارزیابی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر بر اساس آیین نامه جشنواره و با حکم معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزئیات پخش آنلاین آثار «تئاتر فجر ۳۹» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن حسن زاده مدیر روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد ۲ نمایش «جوادیه» و «ایوب خان» برای پخش آنلاین مجوز سازمان سینمایی را دریافت نکرده‌اند.

به گزارش سینماپرس، محسن حسن زاده مدیر روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر درباره پخش آنلاین فیلم نمایش‌های این دوره از جشنواره که از روز گذشته آغاز شده است، به مهرگفت: ضبط فیلم نمایش‌های حاضر در جشنواره توسط رضا حامدی خواه مدیر بخش تله‌تئاتر و گزارش‌های صحنه‌ای جشنواره مدیریت می‌شود و آثار با حضور یک تیم حرفه‌ای در سالن‌های نمایش و با تلاش‌های ۲۴ ساعته برای پخش آنلاین آماده می‌شوند.

وی ادامه داد: این اتفاق برای اولین بار است که رخ می‌دهد و خوشبختانه از روز گذشته تا امروز بازخوردهای خوبی هم از مخاطبان دریافت کرده‌ایم. کیفیت مناسب و سهولت دسترسی به آثار از جمله ویژگی‌های این طرح است که باعث سربلندی جشنواره شده است.

حسن‌زاده درباره حضور نداشتن یک نمایش در جدول نمایش فیلم تئاترها و فعال نشدن گزینه پخش برخی دیگر از آثار توضیح داد: آثار نمایشی برای حضور در پلتفورم‌ها نیاز به مجوز سازمان سینمایی نیز دارند که این آثار نیز همزمان با تدوین برای دریافت مجوز پخش آنلاین دیده می‌شوند اما نمایش‌های «جوادیه» به کارگردانی رضا بهرامی و «ایوب خان» به کارگردانی امیر دژاکام با وجود تلاش‌هایی که تا این لحظه انجام دادیم موفق به دریافت مجوز پخش نشدند. البته نمایش «ایوب خان» از همان ابتدا در جدول قرار نگرفت اما «جوادیه» با وجود حضور اولیه در جدول موفق به دریافت مجوز نشد.

وی در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: به هر حال مخاطب نمایش‌های زنده با مخاطبانی که آثار را به صورت آنلاین می‌بینند متفاوت هستند. این امکان که یک خانواده بخواهند نمایشی را در اکران اینترنتی تماشا کنند زیاد است و ممکن است برخی از موارد در یک نمایش مناسب دیدن همه افراد نباشد و حتی افرادی که از این طریق اولین مواجهه‌شان با تئاتر را تجربه می‌کنند، دلسرد شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری جشنواره بین‌المللی نقاشی برای کودکان بیمار


مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از نمایش ۲۵۰ اثر برگزیده ششمین جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان، در تهران خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بردیا صدرنوری برای مادران ایران نواخت/ دو روایت از مهرداد اسکویی


بردیاصدرنوری آهنگساز و نوازنده همزمان با سالروز میلاد حضرت زهرا (س) ، روز زن و نکوداشت مقام مادر دو اثر موسیقایی به روایت مهرداد اسکویی با اشعاری از علیرضا بهرامی و مهرناز کرمی را منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تأکید بر لزوم توجه به فیلم های ارزشی و همخوانی جشنواره با اهداف انقلاب اسلامی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور همزمان با معرفی و آغاز فعالیت هیأت داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر تأکید کردند: داوران جشنواره فجر باید با دیدگاه و بینش انقلابی بهترین آثار را انتخاب نمایند؛ این ترکیب فعلی اصلاً خوب نیست. دبیر جشنواره باید پاسخ دهد این هیأت داوران ضعیف، حسب چه معیاری انتخاب شده اند؟ این جشنواره برای آقای روحانی یا انتظامی و طباطبایی نژاد نیست که هرطور دوست داشته باشند دست به برگزاری اش بزنند!

به گزارش سینماپرس جشنواره فیلم فجر یکی از پر اهمیت ترین رویدادهای فرهنگی و هنری در جمهوری اسلامی ایران است که نه تنها در داخل کشور بلکه در سطح جهانی نیز ازطرفداران خاص خود برخوردار است. بخش اعظمی از سینماگران تمامی توجه خود را در طول سال معطوف به این رویداد مهم می کنند و دوست دارند که آثارشان در این جشنواره دیده شده و مورد ارزیابی قرار بگیرد.

این اتفاق باعث شده تا رقابت های تنگاتنگی در میان اهالی سینما به وجود بیاید و بعضی افراد با لابی گری بخواهند که فیلم هایشان را در لیست آثار کاندید شده توسط اعضای هیأت داوران بگنجانند.

از سوی دیگر طی سال های اخیر به دلیل بی توجهی مدیران فرهنگی دولت تدبیر و امید، تعدادی فیلم با محوریت موضوعات ضدارزشی، حمایت از جریان فتنه، سیاه نمایی و حتی ضد شئونات دینی در جشنواره حضور داشتند که مبانی و اصول اساسی این جشنواره مهم که هر ساله در ایام الله دهه مبارکه فجر و سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار می شود را زیر سوأل می بردند و بعضاً توسط هیأت داوران نیز مورد توجه قرار گرفتند!

این جشنواره که به عنوان معتبرترین جشنواره در خاورمیانه شناخته می شود همواره به دلایل مختلف از جمله ضعف های مدیریتی و اجرایی و همچنین حضور فیلم هایی که با عنوان «فجر انقلاب اسلامی» همخوانی ندارند مورد نقد و نکوهش سینماگران بوده است.

اینک انتقاد بسیاری از اهالی سینما نسبت به ترکیب هیأت داوران ضعیف سی و نهمین جشنواره فیلم فجر است که اغلب آن ها را شایسته داوری برای بزرگترین و مهمترین رویداد سینمایی کشور نمی دانند. در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: رهبر قنبری، هوشنگ توکلی، اکبر حر، علی رویین تن، جواد اردکانی، احسان رستگار، علیرضا سربخش، محمدحسین فرحبخش، امرالله احمدجو و سرکار خانم: مهشید افشارزاده با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

رهبر قنبری کارگردان سینما همزمان با معرفی و آغاز فعالیت هیأت داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: بنده از ترکیب هیأت داوران این دوره از جشنواره به دلایل متعدد راضی نیستم که مهمترین آن فقدان حضور سینماگران مستقل است؛ بی تردید جای افراد مستقل در هیأت داوران این دوره از جشنواره بسیار خالی است و از این رو قطعاً فیلم های مستقل در این رویداد با ضرر و زیان روبرو خواهند شد و من متأسفم که همیشه مستقل اندیشان سینما این چنین مورد بی مهری واقع می شوند. ما در این ترکیب هیأت داوری شاهد حضور فردی مانند بهرام توکلی هستیم که تکنیک سینما را عالی می شناسد اما به عنوان مثال آیا خانم ساره بیات نیز چنین است؟ بهتر نبود به جای ایشان یک بازیگر صاحب سبک و سینماشناس برای داوری در مهمترین رویداد سینمایی کشور انتخاب می شد؟

مهشید افشارزاده بازیگر و کارگردان سینما نیز در این خصوص اظهار داشت: واقعاً نمی دانم سیاست برگزارکنندگان جشنواره چه بوده که چنین هیأت داورانی را انتخاب کرده اند؟ قطعاً در هیأت داوری هرچه افراد وزین تر و سنگین تر حضور داشته باشند اعتبار جشنواره را ارتقا می دهد، البته وقتی فیلم های سنگین و کارگردانان بزرگ در جشنواره فجر حضور ندارند باید به همین هیأت داوران اکتفا کرد! در سینمای وضعیت همیشه به این صورت بوده که هر گروهی سر کار می آید از عوامل خودش استفاده می کند. اصولاً برای داوری جشنواره فجر هم مدیران در تمامی دوره ها از عوامل خودشان استفاده می کنند. در واقع این روابط است که در سینمای ما جای ضوابط را گرفته و متأسفانه همین مسأله باعث شده تا ما در بسیاری از حوزه ها به پیشرفت نرسیم.

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره به سینماپرس گفت: داوران جشنواره فجر باید با دیدگاه و بینش انقلابی بهترین آثار را انتخاب نمایند؛ آن ها نباید فراموش کنند که جشنواره فیلم فجر برآمده از دل انقلاب اسلامی است و آثاری که اندیشه های انقلابی، ملی، اسلامی و دینی را تبیین و ترویج نمی کنند نباید در انتخاب آن ها جایی داشته باشند. من امیدوارم داوران این دوره از جشنواره فیلم فجر بهترین آثار را انتخاب کنند؛ امیدوارم مثل دوره های پیشین شاهد این نباشیم که برخی روابط خصوصی داوران با برخی فیلمسازان و تهیه کنندگان باعث انتخاب بهترین ها شود!

اکبر حر کارگردان سینما همزمان با معرفی و آغاز فعالیت هیأت داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: این ترکیب فعلی اصلاً خوب نیست؛ چرا هیچ یک از سینماگران ارزشی و انقلابی در ترکیب هیأت داوران جشنواره فجر انقلاب حضور ندارند؟ من بسیار متأسفم که دست اندرکاران برگزاری جشنواره فیلم فجر و مدیران سازمان سینمایی به اصل جشنواره که برآمده از دل انقلاب شکوهمند اسلامی است هیچ توجهی ندارند و حتی برای انتخاب داوران هم سینماگران متعهد، متدین و انقلابی را بایکوت می کنند! تردید ندارم از این داوران نتیجه مثبتی به نفع سینمای ملی و ارزشی و انقلابی به دست نخواهد آمد. ما همچنان در سینما با معضلات محتوایی بسیاری دست به گریبانیم که جامعه از آن ضربات بسیاری خورده است و تنها امید ما به تغییر دولت است که ان شاالله در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی تغییرات اساسی به نفع سینمای استراتژیک و ارزشی رخ بدهد.

علی رویین تن کارگردان سینما همزمان با معرفی و آغاز فعالیت هیأت داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: اگر داوران از طیف های مختلف فکری باشند اتفاق خوبی در جشنواره رخ می دهد؛ همیشه در روند برگزاری جشنواره فیلم فجر بر اساس سیاست های مدیران سینمایی ممکن است تمایلاتی وجود داشته باشد تا جریانی مطرح شود و به همین علت است که در برخی سال ها به سینمای اجتماعی بهای زیادی داده می شود و یا در سال دیگر به سینمای دفاع مقدس و…؛ از این رو داوران اگر از طیف های مختلف فکری و سیاسی باشند می توانند بهترین گزینه ها را برگزینند.

جواد اردکانی کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر رویدادی برآمده از انقلاب اسلامی است و داوران نباید آثار را صرفاً با متر و معیار هنری ارزیابی و انتخاب کنند؛ ما در جشنواره فیلم فجر ایدئولوژی های نظام و انقلاب اسلامی را دنبال می کنیم؛ این نکته ای است که سیاست گذاران جشنواره باید به اعضای هیأت داوران مرتباً گوشزد کنند! در جشنواره فجر باید آثاری برگزیده شوند که ایدئولوژی های نظام و انقلاب اسلامی درون آن ها مستتر باشد. از سوی دیگر برای اینکه هرگونه شائبه باندبازی و لابی گری در انتخاب آثار از بین برود بایستی دست اندرکاران برگزاری جشنواره سیاست های کلی جشنواره را به داوران تفهیم نمایند تا داوران جدا از اعمال سلایق شخصی شان بتوانند بر اساس سیاست های جشنواره دست به گزینش بهترین ها بزنند.

احسان رستگار همزمان با معرفی و آغاز فعالیت هیأت داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: دبیر جشنواره باید پاسخ دهد این هیأت داوران ضعیف، حسب چه معیاری انتخاب شده اند؟ این جشنواره برای آقای روحانی یا انتظامی و طباطبایی نژاد نیست که هرطور دوست داشته باشند دست به برگزاری اش بزنند؛ البته وقتی مدیران فرهنگی و هنری به نحوی انتخاب می شوند که طرف مطلوبش این است که سفیر شود و به اجبار روی صندلی سازمان سینمایی می نشیند طبیعی است که افراد ذیل زیرمجموعه‌ی ایشان هم چنین انتخاب های عجایبی داشته باشند. امسال حضور شخصی مثل ساره بیات که بازیگری حدوداً ۴۰ ساله است -که اتفاقاً خیلی دیر هم کار سینما را شروع کرده و با «جدایی نادر از سیمین» معروف شده- باعث حیرت بسیاری از هنرمندان و اهالی رسانه شده است. خانم بیات از جمله بازیگرانی هستند که همیشه در یک تیپ مشخص به سبک همان نقش شان در فیلم اصغر فرهادی بازی می کنند! اینکه فردی مانند ایشان برای داوری جشنواره فجر انقلاب انتخاب می شود به هیچ عنوان نشانه خوش سلیقگی نیست و قطعاً اکثریت جامعه هنری نیز از این انتخاب خوشحال نیستند! همه این اتفاقات به سیاست گذاری های شخص طباطبایی نژاد بازمی گردد که مشخص نیست می خواهد بر اساس چه سیاستی جشنواره فجر را برگزار کند.

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی همزمان با معرفی و آغاز فعالیت هیأت داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: مدیران سینمایی با انتخاب این هیأت داوران ضعیف همزمان با روی کار آمدن دموکرات ها در آمریکا وادادگی فرهنگی را تشدید کردند؛ واقعاً چرا چهره های شاخص سینمای انقلاب، دفاع مقدس، مقاومت و ارزشی در این هیأت داوران دیده نمی شوند؟ این اتفاق در حالی است که جشنواره فجر برآمده از دل انقلاب شکوهمند اسلامی است و همه افرادی که در آن فعالیت می کنند باید از چهره های متدین و متعهد و وفادار انقلابی باشند. ما چنین وادادگی از سوی فردی مانند آقای انتظامی که سبقه بچه مسلمانی داردرا  بعید می دانستیم. چرا باید چنین افرادی برای داوری آثار جشنواره فجر انقلاب اسلامی انتخاب شوند که اغلب از یک خط و مشی سیاسی و فکری و جناحی خاص پیروی می کنند و در آثارشان کمتر نشانی از سینمای ارزشی و استراتژیک به چشم می خورد؟

محمدحسین فرحبخش نیز در این باره اظهار داشت: کینه توزی، خصومت شخصی و سیاسی کاری در داوری های جشنواره فجر همیشه وجود دارد و قطعاً جشنواره پیش رو هم از این اتفاقات مستثنی نیست!؛ این اتفاق در حالی است که داوری های جشنواره باید بر اساس قواعد و استانداردهای سینمایی باشد و سلایق شخصی و تفکرات جناحی داوران نباید روی قضاوت شان تأثیر بگذارد. بنده خودم یکی از فیلمسازانی هستم که چوب کینه توزی های هیأت داوران را در جشنواره فیلم فجر خورده ام؛ در سی امین جشنواره فیلم فجر که بی تردید یکی از بهترین سال های برگزاری این رویداد سینمایی بود و فیلم های بسیار شاخص و عالی در آن حضور داشتند فیلم «زندگی خصوصی» به کارگردانی بنده به دلیل خصومت های شخصی دو تن از اعضای هیأت داوران با بنده از داوری باز ماند!

امرالله احمدجو کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با معرفی و آغاز فعالیت هیأت داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: داوران باید بر اساس فرهنگ ملی، دینی و انقلابی بهترین آثار را در جشنواره فجر انقلاب گزینش کنند؛ این جشنواره فرهنگی و هنری برآمده از انقلاب اسلامی است و همه ساله در ایام الله پیروزی انقلاب برگزار می شود، فیلمسازی هم در مرکز فعالیت های فرهنگی است و داوران باید آثاری را که در چارچوب فرهنگ ملی و انقلابی ما خلق شده اند مورد ارزیابی قرار دهند. داوران جشنواره فجر باید آگاه باشند که نباید از روی ظواهر سینمای غرب آثار وطنی را ارزیابی کنند؛ ملاک و پارامترهای ما برای گزینش بهترین آثار باید متفاوت باشد. ما باید کاری کنیم که سینمای دنیا از ما تقلید کند نه اینکه خودمان مقلد و دنباله روی آن ها شویم!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی خودکشی از کرونا پیشی می گیرد


ستاره‌های جوان در کشور کره تحت قوانینی سخت گیرانه مدیریت می‌شوند که این موضوع آن‌ها را با مشکلات روحی متعددی مواجه کرده است. هجوم نظرات منفی از سوی کاربران شبکه های اجتماعی و عمر کوتاه هنری از دیگر دلایل این امر برشمرده می شود؛ به نحوی که در حال حاضر آمار مرگ و میر هنرمندان ناشی از خودکشی در این کشور، دو برابر کروناست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کتاب جشنواره تئاتر فجر منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کتاب آثار سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به مدیر مسئولی حسین مسافر آستانه و سردبیری و دبیری هنری سعید شکرنیا در ۱۸۸ صفحه منتشر شد.

به گزارش سینماپرس، کتاب آثار سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با معرفی آثار در بخش‌های مختلف در ۱۸۸ صفحه منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.  حسین مسافرآستانه مدیرمسئول، سعید شکرنیا سردبیر و دبیر هنری، سید بهیاد نجفی دبیر اجرایی، طاهره فرقانی دبیر تحریریه، سارا نفر دبیر عکس، طیبه فرقانی مترجم این کتاب هستند. همچنین طراحی و صفحه‌آرایی آن را سعید شکرنیا، سارا نفر و سمیرا ماهان‌فر برعهده داشته‌اند.  احسان فرقانی، علی خوش‌نژاد، فرزانه سادات جعفرنیا، سهیل ساعی، هما رهی و علی بالائی نیز اعضای هیات تحریریه این کتاب را تشکیل می‌دهند. طراحی پوستر، لوگو و مدیریت هنری جشنواره سی و نهم نیز به عهده مهدی دوایی است.  کتاب سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر شامل پیام‌هایی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور هنری، مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره، بزرگداشت‌ها، اطلاعات بخش‌های مختلف آثار صحنه‌ای (رقابتی و غیررقابتی)، مسابقه نمایش‌های خیابانی، سرباز انقلاب، دیگرگونه‌های اجرایی، رادیوتئاتر، تله تئاتر و گزارش‌های صحنه‌ای، نامزدهای مسابقه نمایشنامه‌نویسی و عکس و پوستر تئاتر، نشست‌های پژوهشی و جداول جشنواره، معرفی هیات‌های انتخاب و داوری، مدیران و اعضای ستاد برگزار کننده می‌شود.   کتاب این دوره از جشنواره در سایت این رویداد به نشانی www.fitf.ir قرار گرفته است. سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه تا ۲۰ بهمن در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

این که فقط فیلم‌هایی که نامزد هستند را نمایش بدهیم غلط است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان سینمای ایران از شیوه انتخاب فیلم‌ها برای نمایش در ایام جشنواره فیلم فجر انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، جشنواره فیلم فجر در حالی سومین روز خود را پشت سر گذاشت که هنوز هم در بین اهالی سینما و فیلمسازان ابهاماتی درباره چگونگی انتخاب آثار برای نمایش در این دوره از جشنواره  وجود دارد. این موضوع البته در ادوار قبلی نیز مطرح  بود و چیز تازه‌ای نیست. با این‌حال امسال باتوجه به محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا این موضوع برجستگی بیشتری پیدا کرده است. حذف هیئت انتخاب، انتخاب۱۶ فیلم برای نمایش توسط هیئت داوران و حواشی مربوط به انتخاب‌نشدن فیلم «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله از جمله این موارد بود.

در همین ارتباط محمدحسین لطیفی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره تصمیم برگزاری جشنواره امسال عنوان کرد: من وقتی خودم را جای مدیران فرهنگی می‌گذارم و از آن جایگاه به این قضیه نگاه می‌کنم می‌گویم که برگزارشدن جشنواره کار خوبی است. ضمن این که در این چند روز هم دیدم که اغلب فیلمسازان ما و صاحبان آثار با برگزاری جشنواره حتی با محدودیت‌های کرونایی نیز موافق هستند

این کارگردان سینما و تلویزیون اظهار کرد: البته طبیعی است که شور و هیجان ادوار قبلی و برخی برنامه‌های جنبی را در این دوره از جشنواره نخواهیم داشت چون به هرحال سلامتی مردم و هنرمندان و دست اندرکاران جشنواره از هرچیزی مهم‌تر است. آن چه مهم است تلاش تک‌تک افراد چه عوامل فیلم و چه مخاطبان و چه برگزارکنندگان برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

باید چراغ سینما را روشن نگه داریم

مجری برنامه تلویزیونی «هفت» گفت:  به هر حال چراغ سینما  باید روشن بماند و جشنواره فیلم فجر هم بهانه خوبی برای این موضوع است که ان‌شاالله دوباره شرایط عادی را به سینما برگردانیم. مراسم اسکار در دوران جنگ جهانی دوم و سایر بحران‌های سیاسی و اقتصادی برقرار بود. بنابراین در مجموع این تصمیم کار درستی بود.

لطیفی عنوان کرد: در این چندروز حداقل در سینمای رسانه هم من شاهد بودم که هنگام نمایش فیلم‌ها شیوه‌نامه‌ها و فاصله اجتماعی و بحث ضدعفونی خوبی انجام شد. البته طبیعی است که غفلت‌ها و خطاهایی هم صورت بگیرد اما نباید آن را بزرگ‌نمایی کرد؛ بله باید همه ما تلاش کنیم که این شیوه نامه‌ها بیشتر رعایت شود.

برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم روز سوم درباره انتخاب‌نشدن فیلم «قاتل وحشی» برای نمایش در این دوره از جشنواره نیز گفت: من به صراحت اعلام کردم که منتقد این تصمیم هستم. ما ۳۸ دوره جشنواره برگزار کردیم. ابتدا هیئت انتخاب فیلم‌ها می‌دیدند و بعد برای دریافت پروانه نمایش می‌رفت که البته پروانه نمایش موقت بود. امسال که هیئت انتخاب نداشتیم و هیئت داوران جشنواره فیلم‌های نامزدشده را انتخاب می‌کرد،  شرایط مقداری فرق می‌کرد. اما اگر قرار باشد که به هر دلیلی ابتدا پروانه ندهیم و هیئت داوران هم کار را نبیند و کلاً به محاق برود یک مقدار بی‌انصافی است. راستش من خودم هم نمی‌دانم که چه شرایطی رقم خورده که  هر سال این شرایط سخت‌تر می‌شود و باید متولیان فرهنگی پاسخ دهند.

وی اظهار کرد: من در برنامه هفت هم عنوان کردم که این که فقط فیلم‌هایی که نامزد هستند را نمایش بدهیم غلط است. جشنوراه فیلم فجر همانطور که از نامش پیداست بیش از هر چیز یک جشن است و نه مسابقه. در جشنواره، مخاطبان می‌خواهد آثار فیلمسازانی که دوستشان دارند را ببینند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراستی؛ «شیشلیک» یک فیلم ضدانسان است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسعود فراستی منتقد برنامه تلویزیونی «هفت» ضمن انتقاد شدید از فیلم سینمایی‌«شیشلیک» به کارگردانی محمد حسین مهدویان این فیلم را «ضدانسان» توصیف کرد.

به گزارش سینماپرس، مسعود فراستی در میز نقد فیلم‌های سی و نهمین جشنواره فیلم فجر درباره فیلم سینمایی «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان گفت: این فیلم به حدی توهین‌آمیز است که فقط ضد کارگر و کار نیست بلکه ضد انسان است و برخلاف ظاهر انتقادی فیلم، طرفدار وضع موجود و لمپن بورژواها و دلالان است. من با اجازه دوستان می‌خواهم بگویم کسانی که به این فیلم می‌خندند باید فکری برای خودشان کنند چون وضع شان خیلی خراب است! فقط شکم‌سیران می‌توانند به این فیلم بخندند، شکم‌سیرانی که با پول دلالی و کثیف می‌توانند سرپا باشند. فرم در این فیلم جایی ندارد و در مورد نیمچه تکنیک سطح پایینش بعداً وارد بحث می‌شوم.

محمدتقی فهیم بیان کرد: آقای فراستی، در سینمایی که من بودم اصلاً خنده‌ای نبود. اگر خنده‌ای در کار بود، حداقل می‌گفتم کارگردان چیزی بلد است! چون خنداندن هنر است ولی همین هم نبود و نه تنها نبود بلکه از این خنثی بودن و شارلاتان بازی، تن آدم‌ها به لرزه می‌افتاد و افسرده می‌کند.

فراستی به میان صحبت فهیم آمد و گفت: برای اینکه زهر این فیلم از تنم بیرون رود، به ادبیات رجوع کردم و بخشی از یک کتاب را خواندم و حالم خوش شد وگرنه نمی‌شد. حالا امیدوارم نقد این فیلم، حال‌مان را خوش‌تر کند.

فهیم ادامه داد: وقتی این فیلم را دیدم به نقد خودم درباره «لاتاری» برگشتم و خواندم و دیدم که آن زمان هم خوب متوجه کار کارگردان شده بودم و به نظر من «لاتاری» در واقع پله سقوط آقای مهدویان به شمار می‌آید. تا جایی می‌توان یک فیلمساز را تحمل کرد و بگوییم که در حال بروز خودش است. اگر اولین فیلم یک کارگردان خوب باشد، می‌توان آن را تصادفی تلقی کرد و اگر دومی و سومی خوب شود، فیلمساز راهش را پیدا کرده اما ما باز هم در فیلم دومی و سومی مهدویان در حال تحمل او بودیم.

فراستی ادامه داد: من از همان فیلم اول مهدویان، گفتم این جوان سینما را بلد نیست و ادا در می‌آورد؛ مطلقاً نه دنیایی دارد نه تعهدی به سوژه‌هایی که انتخاب می‌کند. تعهد یعنی اینکه کارگردان با سوژه مدنظر در فیلم، مساله داشته باشد.

محمدتقی فهیم به فرصت طلبی و افتادن روی ریل سود و پول اشاره کرد و گفت: پله سقوط آقای مهدویان در «لاتاری» است اما من امشب برایش گریه کردم، برای فیلمسازی که کارش تمام شده است و از این به بعد فقط زندگی می‌کند. فیلم خواهد ساخت تا زندگی کند مگر اینکه اتفاق دیگری برایش بیفتد. اما چه فیلمی می‌سازد!؟ اگر سرمایه‌داری جهان پای برخی فیلم‌ها می‌ایستد چون برای نجات خودش است. بنابراین از جایی برای مهدویان گریه‌ام می‌گیرد که در دامی افتاده که به نفع جریانی کار می‌کند که قرار است از این طریق پول به جیب بزنند و آن وقت، فیلم گرسنگی برای ما می‌سازد! در حالی که در «واکسی» مساله‌اش گرسنگی است. آقای ژوله، کنار کسی افتادی که از فضای مجازی و جوک‌های مبتذل و اینستاگرامی، منبعی برای گرسنگی درست می‌کنی!؟

فیلم برای گرسنگی را کسی می‌تواند بسازد که یا گرسنگی کشیده باشد یا به لحاظ تفکر، اهل مطالعه باشد و از طبقه خودش بریده باشد و به نفع اجتماعش همدل شود. بنابراین ما نمی‌توانیم در مورد فرمش صحبت کنیم چون فرمی ندارد. در واقع فرم این فیلم به نفع خالی کردن جیب مردم است. وقتی فیلمساز گرسنگی را نمی‌شناسد، کاراکتر اصلی فیلم شعار می‌دهد «من شیشلیک نخورده‌ام!» و بعد سینی پر از خرما را جلوی عکس پدرش می‌گذارد که قیمتش سه برابر یک سیخ شیشلیک است.

شاهین شجری کهن نیز بیان کرد: من در این مورد با شما موافق نیستم چون ما در کشورمان مظاهری داریم که تنگاتنگ یکدیگرند. ایران و جامعه امروز ایران، یک مورد مطالعاتی بسیار پیچیده است و امثال من با این مایه سواد و تجربه نمی‌توانند حکم صادر کنند. اگر می‌گوییم سفره خالی است، سفره خالی است و سفره‌هایی نیز کوچک‌تر شده‌اند اما در عین حال طبقه متوسط داریم و بورژوازی بسیار قوی است. من به محمدحسین مهدویان بدبین نیستم و در ابتدای مسیرش، به او خوشبین بودم و چیزهای خوبی هم دیدم و من هم فکر می‌کنم از «لاتاری» رویکرد دیگری از او شروع شد که محل قضاوتش نیست و اطلاعات کافی در موردش ندارم اما آنچه که می‌بینم، این است که کسانی درباره کارگر یدی و عرق ریخته و زحمت کشیده فیلم می‌سازند که تنشان بوی قرعه‌کشی اینستاگرامی و اسپانسر می‌دهد و اشکال از اینجا شروع می‌شود.

این منتقد سینما تأکید کرد: جریانی که با برند و قرعه‌کشی زندگی می‌گذراند و هر حرفی می‌زند در پسش نشان تجاری وجود دارد و در خیلی چیزها و کارها شریک است، روایت دلسوزانه‌اش از فقر و گرسنگی کارساز نیست و این فیلم نماینده واقعیت‌های جامعه نیست و نسبتی با این واقعیت‌ها ندارد و اصلاً درکش نکرده که بخواهد بلدش باشد. سطحی بودن این فیلم مدنظر من است، مگر می‌شود به همین راحتی نسخه یک کشور را بپیچد!؟ این نگاه همانندساز و زرنگ بازی، اصلاً سینما نیست و قرار نبود سینماگری که در شروع کارش حرف‌های جدی را مطرح می‌کرد، به اینجا برسد و نقطه ضعف اصلی فیلم همان سطحی بودنش است.

مشاهده خبر از سایت منبع