X

بایگانی بهمن 18, 1399

دفتر سینمایی

نمایش اشتباه «تی تی» به جای «گیجگاه»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: گاف عجیب جشنواره فیلم فجر در روز هفتم صدای انتقاد دست اندرکاران فیلم «گیجگاه» به کارگردانی عادل تبریزی را در آورد.

به گزارش سینماپرس در حالی که قرار بود فیلم «گیجگاه» به کارگردانی عادل تبریزی در سانس دوم سینمای رسانه به نمایش درآید لحظاتی به اشتباه فیلم «تی تی» پخش شد که بعد از اعتراض سازندگان، فیلم اصلی اکران شد.

این اتفاق در حالی است که پیش از این به دلایل متعدد جشنواره سی و نهم با انتقادات جدی مواجه شده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آینده محتمل برای اقتصاد تئاتر بررسی شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چهارمین نشست از سلسله نشست‌های پژوهشی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با موضوع «گشایش فضای عمل جدید تئاتری: بررسی امکانات، تمهیدات و زیبایی شناسی تئاتر در فضای مجازی» برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، چهارمین نشست از سلسله نشست‌های پژوهشی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با موضوع «گشایش فضای عمل جدید تئاتری: بررسی امکانات، تمهیدات و زیبایی شناسی تئاتر در فضای مجازی» با همکاری دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی در تماشاخانه نوفل لوشاتو برگزار شد. در این نشست افشین خورشید باختری مدیر پنل، سعید اسدی و شهرام گیل آبادی حاضر بودند.

سعید اسدی کارگردان و نویسنده در این نشست با بیان اینکه هنر باید به یک کالا تبدیل و در اقتصاد جدید عرضه و مصرف شود، تصریح کرد: بخش خصوصی باید در کنار هنرمندان تئاتر برای ارائه کارها قرار گیرد.

وی در ارتباط با تولید تجاری هنر افزود: در تولید تجاری هنر وابستگی به اقتصاد آزاد وجود دارد. در این روند تئاتر با مناسبات بازار و پاسخ دادن به نیازهای مردم در هر سطح و باوری تولید می‌شود.

این کارگردان با بیان اینکه در ایران تئاتر خصوصی اقتصادی وجود دارد، گفت: اقتصادی که به دنبال کالایی شدن هنر است در ایران وجود دارد اما هنوز سر و شکل خاصی نگرفته است.

اسدی ادامه داد: فقدان همیشه می‌تواند گشایش ایجاد کند. یکی از فقدان‌های موجود در تئاتر ایران این است که باید نقش‌هایی از جمله افرادی که با مسائل اقتصادی آشنایی دارند، در کنار عاملان هنر قرار گیرد زیرا آنها نسبت به این مسائل شناختی ندارند و در زمان حال ایفاگری این نقش‌ها بیشتر به خود هنرمندان تئاتر داده شده است.

این نویسنده با اشاره به تور ملی تئاتر ایران اظهار کرد: همه منتظرند تا دولت تور ملی تئاتر ایران را ایجاد کند در صورتی که خود هنرمندان تئاتر باید آن را ایجاد می‌کردند.

وی با اشاره به وجود مارکتینگ تئاتر در دنیا بیان کرد: در سراسر دنیا خاص‌ترین کارهای هنری در مارکتینگ تئاتر در حال جابجا شدن هستند و زمینه‌ای برای تبادل هنر و اطلاعات تئاتر  شکل گرفته است که هنرمندان این عرصه آن را از این طریق با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

این نویسنده با اشاره به اینکه تئاتر نیازمند حضور است، بیان کرد: در اقتصاد تئاتر حوزه تبلیغات عمومی برای جذب مخاطب باید به سمت استفاده از بسترهای جدید حرکت کند و از رسانه‌های جدید برای ارائه هنر هنرمندان تئاتر استفاده شود.

اسدی با تاکید بر اینکه باید دگرگونی در فضای تئاتر و توسعه ارتباطی آن شکل گیرد، اظهار کرد: ضرورت‌های تازه موجود در جامعه، فرصت‌های جدیدی برای تئاتر  به وجود آورده است که باید از این بستر برای پاسخگویی به نیاز مخاطب استفاده شود.

افشین خورشید باختری به عنوان مدیر پنل نیز در این نشست گفت: نوعی تعریف ناشدگی در عرصه‌های مختلف وجود دارد و در جامعه تئاتر نیز این مشکل گوناگون است. اجتماع هنری ما به یک حامی احتیاج دارد.

وی افزود: وقتی به تئاتر در فضای مجازی فکر می‌کنیم ذهن به سمت تله تئاتر حرکت می‌کند اما این راهکار نیست و یک واکنش به شرایط کنونی است. معتقدم باید درخواست کلان، ارائه‌های تئاتر و نگرشش مشخص شود تا نتیجه بخش باشد.

شهرام گیل آبادی نویسنده و کارگردان دیگر سخنران این نشست با اشاره به اینکه  به یک درونزایی و ساماندهی ارتباط بیرونی در حوزه تئاتر نیاز داریم، اظهار کرد: ویژن کشور ما هنر را به چه سمتی هدایت می‌کند؟ تکلیف هنر نه در اقتصاد خرد نه در اقتصاد کلی همچنان مشخص نیست. تئاتر قدرتمندترین ارتباط بین فردی است که باید در اقتصاد خرد برای آن برنامه ریزی شود.

این کارگردان با بیان اینکه باید یک بازآفرینی در سیستم تئاتر شکل بگیرد، بیان کرد: اگر بخواهیم در اقتصاد خرد و کلان نقش داشته باشیم، باید یک بازآفرینی در سیستم تئاتر شکل گیرد. حدود ۲۴۰۰ آمفی تئاتر در تهران وجود دارد و همچنین حدود۳۰۰ آمفی تئاتر در این شهر قرار دارد اما در این شرایط از آنها چه استفاده می‌شود.

گیل آبادی با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر از ظرفیت تئاتر برای فرهنگ سازی عمومی استفاده می‌شود، گفت: حتی در شرایط کنونی از ظرفیت‌های تئاتر برای فرهنگ سازی عمومی در کشورهای دیگر به خوبی استفاده می‌شود اما ما در این شرایط از آن استفاده نمی‌کنیم.

این نویسنده با اشاره به اینکه باید تئاتر چند محصولی تولید کنیم، یادآور شد: امیدوارم در تئاتر شاهد این باشیم که به سمت بین رشته‌ای‌ها حرکت کنیم. باید آینده محتمل برای اقتصاد تئاتر مطرح و بررسی شود.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه تا ۲۰ بهمن در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موزه‌های فرانسه در تلاش برای بازگشایی


با ادامه پیدا کردن روند تعطیلی موزه‌ها در فرانسه، مدیران موزه‌ها از دولت می‌خواهند مجوز بازگشایی موزه‌ها را صادر کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

واکاوی کرونای انگلیسی روی میز «طبیب» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه پزشکی «طبیب» در هفته پیش رو موضوعات مختلفی را از کرونای انگلیسی تا سردردهای عصبی و … پیگیری می کند.

به گزارش سینماپرس، برنامه «طبیب» که هر روز پذیرای یک پزشک و متخصص در حوزه های مختلف سلامتی است و یک موضوع پزشکی خاص را بررسی می‌کند، امروز شنبه ۱۸ بهمن‌ماه میزبان فوق تخصص گوارش و کبد بوده و موضوع  سندرم روده تحریک پذیر را بررسی خواهد کرد و در بخش دوم پذیرای متخصص طب ایرانی بوده و به موضوع بیماری های کودکان خواهد پرداخت.

برنامه «طبیب» فردا یکشنبه‌ ۱۹ بهمن نیز میزبان متخصص مغز و اعصاب بوده و موضوع  سردردهای عصبی را بررسی خواهد کرد و دقایقی نیز فوق تخصص بیماری های عفونی با موضوع اخبار گوناگون مربوط به کرونا به «طبیب» خواهد آمد.

همچنین در روز دوشنبه ۲۰ بهمن‌ماه پزشک فیزیوتراپیست و دکتر طب ایرانی با موضوع تقویت سیستم تنفسی و همچنین علیرضا یارقلی متخصص طب ایرانی با موضوع پرسش و پاسخ مهمان آنتن شبکه سه در برنامه «طبیب» خواهند بود.

«طبیب» همچنین در روز سه شنبه ۲۱ بهمن پذیرای یک متخصص پوست و مو با موضوع جوش‌های صورت و مسعود مردانی با موضوع کرونای انگلیسی خواهد بود.

معرفی دمنوش‌ها و غذاهای ارزان و پر خاصیت، آیتم ورزش در خانه، گزارش از سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با مسایل روز پزشکی و نگاهی آماری به وضعیت کرونا در کشور از دیگر بخش های هر قسمت «طبیب» است.

این برنامه گفتگو محور با اجرای پیمان طالبی ‌و تهیه کنندگی علی زاهدی با هدف اطلاع‌رسانی و پیشگیری در حوزه سلامت و درمان هر روز میزبان متخصصان رشته‌های مختلف پزشکی است.

«طبیب» هر روز از شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت ۱۱ صبح به مدت ۶۰ دقیقه به صورت زنده از آنتن شبکه سه پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«غیر رسمی» امشب به تلویزیون می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «غیر رسمی» روایتی از دیدارهای غیر رسمی و صمیمی رهبر معظم انقلاب با فعالان فرهنگی و هنری کشور است که امشب از شبکه یک روی آنتن خواهد رفت.

به گزارش سینماپرس، یکی از برنامه‌های مستمر رهبر انقلاب برگزاری جلسات گوناگون با طیف‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و هنری است که به تازگی مستندی به نام مستند «غیر رسمی» از سوی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای تولید شده است که امشب در قالب این مستند، دیدار صمیمانه جمعی از هنرمندان با رهبر معظم انقلاب از شبکه یک به تصویر کشیده می‌شود.

این مستند ۴۷ دقیقه‌ای امشب ۱۸ بهمن ساعت ۲۰ از شبکه یک پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر هیئت انتخاب می‌داشتیم بهتر بود/دلم می‌خواست می‌توانستیم به جمع‌بندی برسیم و سه چهار فیلم دیگر به این ۱۶ فیلم اضافه می‌شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طباطبایی‌نژاد از حضور کاندیداها در اختتامیه جشنواره فیلم فجر خبر داد و گفت اکران “قاتل و وحشی” در سینمای رسانه‌ها، صحت ندارد.

به گزارش سینماپرس، کرونا خیلی از اتفاقات سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر را تحت تأثیر قرار داد؛ اول کاهش نمایش فیلم‌ها، دوم حذف هیأت انتخاب و سوم فشارِ بر مسئولان جشنواره که پروتکل‌ها و شیوه‌های بهداشتی رعایت شود. اتفاقی که کارِ برگزارکنندگان خصوصاً دبیر جشنواره را بسیار سخت کرده است و حتی باعث شده نتوانند آن‌طور که باید و شاید تشریفات حضور عوامل و هنرمندان فیلم‌های به نمایش درآمده را اجرا کنند. البته سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد در جریان گفت‌وگوی ویدئویی با تسنیم  به بخشی از این ابهامات پاسخ داده و ابراز امیدواری کرده که جای هیچ نگرانی نیست. کارشناسان وزارت بهداشت هم از سینماهای مردمی و هم سینماهای رسانه بازدید کردند و هم به برج میلاد آمدند و خوشبختانه از رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابراز رضایت کردند. سلامتی هنرمندان و عوامل فیلم‌ها، رسانه‌ای‌ها و مردم علاقه‌مندِ ‌به سینما برای ما حائز اهمیت است، از این جهت تمام تلاش خودمان را کردیم تا حداکثر مراعات را طبق برنامه‌ای که وزارت بهداشت به جشنواره داده است، داشته باشیم.  

او همچنین به تعطیلی یا تعویق جشنواره سی و نهم به بهار ۱۴۰۰ اشاره کرد اما قطار فجرِ سینمای ایران متوقف نشد تا تقدیری شود از همه فیلمسازان و دست‌اندرکاران سینما که برای رسیدنِ فیلم‌ها به این جشنواره در سخت‌ترین شرایط کرونایی، دوربین‌شان خاموش نشد و باعث شدند که این روزها همه در جامعه درباره ۱۶ فیلم راه یافته به جشنواره، صحبت کنند. البته برخی جشنواره‌ها آنلاین برگزار شدند اما شیوه برگزاری برای جشنواره فیلم فجر بسیار دشوار بود.  

طباطبایی‌نژاد در توضیح بیشتر گفت: تعطیلی جشنواره ساده‌ترین گزینه بود و بهترین گزینه نبود. شرایط بهار هم با توجه به مصادف شدن با ماه مبارک رمضان و ایام انتخابات، برپایی جشنواره کار ساده‌ای نبود. همه این موارد را به طور دقیق مورد بررسی قرار دادیم و همه گزینه‌ها معایب و محاسنشان درج شد و علت تأخیر انتشار فراخوان جشنواره سی و نهم، مطالعه و رایزنی‌های فراوان و جمع‌آوری همه پیشنهادها بود. اکثر دوستان ما هم اتفاق نظر داشتند که این گزینه می‌تواند منطقی‌ترین گزینه باشد. ‌

امیدوارم با توجه به شرایط توانسته باشیم جشنواره‌ای در خور شأن سینمای ایران برگزار کنیم امیدوارم این یکی از خاطره‌انگیزترین سال‌های جشنواره فیلم فجر باشد و سینمای ایران همچنان جاندار به فعالیت خود ادامه دهد.

چرا ۱۶ فیلم به جشنواره آمد؟

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

* بگذارید ابتدا درباره سختی‌های شرایط دبیری جشنواره در دوران کرونا که حتی تا دقیقه ۹۰ هم مشخص نبود پرچم سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر برافراشته خواهد شد یا خیر بپرسم.

بحمدالله تا به امروز شرایط خوبی را پشت سر گذاشتیم. مجموعاً حدود ۵۰ سالن در تهران، فیلم‌های جشنواره را به نمایش درآورند. تقریباً هه آثار تا الان در سینمای مردمی به نمایش درآمدند. امسال در حدود ۸۱ سینما هم در خارج از تهران درنظر گرفتیم‌ که مجموع آن به ۳۰ استان و چند منطقه آزاد می‌رسد. خوشحالم از اینکه جشنواره را در هر سه سطحی که پیش‌بینی می‌کردیم برگزار کنیم.  بحمدالله همه مخاطبین و علاقه‌مندان به سینما این فرصت را پیدا کردند آثار جشنواره فیلم فجر را در همه کشور ببینند و از این جهت خدا را سپاس می‌گوییم.

به نظرمن کیفیت آثار در حد قابل قبولی است اگرچه از بین ۵۷ فیلمی که به جشنواره راه پیدا کرد و واجد شرایط حضور در جشنواره بودند ۱۶ فیلم کاندیدا در بخش‌های مختلف جشنواره‌اند اما در بین آثار جامانده از جشنواره هم فیلم‌های شایسته‌ای بودند که ان‌شاءالله در اکران آن‌ها را خواهیم دید و خیلی از آن‌ها می‌توانستند در جشنواره باشند اما از این شانس دور ماندند.

برای همه صاحبان آن آثار هم آرزوی موفقیت دارم و خوشنود نیستم که آن آثار نیستند. اما شرایط کرونا به گونه‌ای بود که تعداد محدودی از آن آثار را می توانستیم به نمایش بگذاریم که بحمدالله تا اینجایی که من اطلاع دارم و گزارش‌هایی که گرفتم عمدتاً فیلم‌های منتخب داوران مورد استقبال مخاطبین بوده است و تا اینجا معدل رضایت، معدل قابل قبولی است.

تقدیر جشنواره از سینماگرانی که در سال سختِ کرونا فیلم ساختند

در روزهای دشوار کرونا عمده این آثار در شرایط دشوار کرونا تولید شدند و از این جهت شایسته قدردانی و سپاس از عوامل و دست‌اندرکارانی که در این شرایط دشوار این آثار را تولید کردند و به سهم خودم سپاسگزارم. این جشنواره به نوعی قدردانی از سینماگرانی است که در سال سخت کرونا فیلم ساختند.  

برگزاری جشنواره گزینه ضعیفی بود!

* چطور شد میان تعویق یا تعطیلی جشنواره فیلم فجر، به برگزاری رسیدید؟

یک ماه و نیم پیش بود که میان تصمیم به تعطیلی یا تعویق جشنواره فیلم فجر به بهار ۱۴۰۰ مردد بودیم و گزینه برگزاری جشنواره گزینه ضعیفی بود. امروز خوشحالیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و آنچه ستاد مقابله با کرونا از جشنواره خواسته بود به شایستگی رعایت شده است.  

پروتکل‌ها به درستی رعایت می‌شود

کارشناسان بهداشت و درمان در چند بار بازدید از سینماهای مردمی، سینمای رسانه و برج میلاد و نظارت و بازبینی که داشتند جمع‌بندی‌هایشان رضایت‌بخش بود. بحمدالله همه مسائل بهداشتی و ایمنی به درستی رعایت می‌شود. امیدوارم تا منزل آخر که روز ۲۲ بهمن است و جوایز برگزیدگان اهداء می‌شود همه‌چیز به خیر و خوشی بگذرد و سال خوبی را برای سینما ایران پیش رو داشته باشیم.  

دلیل حذف هیأت انتخاب از جشنواره فیلم فجر

* وقتی با منتقدین و بعضاً‌ اهالی رسانه صحبت می‌کنیم عمدتاً‌ حذف هیأت انتخاب را اتفاق خوبی عنوان می‌کنند. اما نسبت به قرار نگرفتن برخی اسامی فیلم‌ها در میان ۱۶ فیلم رسیده به بخش مسابقه، انتقاد دارند. درست است نامزدها برای اکران در جشنواره فیلم فجر انتخاب شدند و به خاطر محدودیت‌های کرونایی، همچون سنوات قبل، تعداد زیادتری فیلم اکران نشد. به نظرتان نمی‌توانستید در دوره سی و نهم، تعداد بیشتری از فیلم‌ها را به مرحله اکران برسانید که بهتر بتوان درباره نگاه و اتفاقات سینمای ایران تحلیل و تبادل‌نظر کرد؟  

اینکه هیئت انتخاب حذف شده خوب است یا نه!؟ من به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر می‌گویم نه!  و اگر هیئت انتخاب می‌داشتیم بهتر بود. بنابراین از فقدان هیأت انتخاب خیلی دفاع نمی‌کنم؛ آن روزی که هیأت انتخاب از جشنواره حذف شد تصورمان این بود که در سطح اول بمانیم و فیلم‌ها فقط در کورس داوری قرار بگیرند.  

پروتکل‌ها باید رعایت شوند

ضمن اینکه گمان می‌کردیم تعداد آثارمان به حدود ۴۰ فیلم برسد؛ اگر گمان می‌کردیم تعداد این آثار به بیش از ۵۰ عدد برسد، شاید هیأت انتخاب را حفظ می‌کردیم. پیشنهادی هم برای اینکه هیأت انتخاب سال آینده حذف بشود، ندارم. فکر می‌کنم هیأت انتخاب جزو ارکان جشنواره فجر است و حتماً باید حفظ شود. اما شرایط کرونا تعداد نمایش آثار را برای ما کم کرده بود و ما هم چاره‌ای جز این نداشتیم. همین الان یک فیلم به جشنواره اضافه کنیم راهی نداریم به سانس صبح برویم و اگر سانس صبح را باز کنیم فرصت سانس ۱۲ ظهر تا ۱۴ پذیرایی ممکن نیست، چون باید پروتکل‌ها رعایت شوند.  

امسال سال غیرطبیعی است

سال‌های قبل می‌دانید سانس فوق العاده ۱۲ شب هم داشتیم اما محدودیت‌های امسال اجازه نمی‌دهد.  اگر الان هم بخواهیم فیلمی را خارج از بخش مسابقه بیاوریم و مثلاً در سانس صبح بگذاریم، همان دشواری باز اتفاق می‌افتد. یادمان باشد امسال یک سال غیرطبیعی است و سالی که زمان کاملاً محدود است.

در مورد “قاتل و وحشی” ما تصمیم‌گیرنده نیستیم

* به همین دلیل “قاتل و وحشی” یا فیلم‌هایی همچون “چپ راست” هم نرسید…

در مورد یکی دو فیلم که سؤال بسیاری بوده یکی “قاتل و وحشی” اساساً ما تصمیم‌گیرنده نیستیم. سازمان سینمایی و معاونت نظارت باید به ما اعلام کنند و جشنواره اجازه‌ای درباره تصمیم‌گیری درباره این فیلم ندارد.

فیلم “چپ راست” در انتخاب هیأت داوران ما کاندیدایی نداشت؛  اگرچه فیلم به لحاظ اینکه می‌تواند مخاطب عمومی داشته باشد و از جذابیت‌هایی برای مخاطب عام برخوردار است؛ با شما هم عقیده‌ام، شاید اگر شرایط اجازه می‌داد اکران برخی از فیلم‌ها امکان‌پذیر می‌شد.

اگر بخواهیم برای این فیلم، ‌نمایشی قائل شویم ممکن است ۱۰، ۱۵ تهیه‌کننده دیگر هم متقاضی نمایش باشند و آن موقع فضا و فرصت نمایش نداریم.   بنابراین شرمنده همه عزیزان‌مان و همکاران‌مان هستیم و باید به همین حد اکتفا کنیم.

خبر اکران “قاتل و وحشی” صحت ندارد

* برخی گمانه‌زنی کرده‌اند که در دو روزِ مرور آثار منتخب سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر، فیلم “قاتل و وحشی” اکران خواهد شد؛ صحت دارد؟

این خبر صحت ندارد. فیلم‌های منتخب‌مان را نمایش خواهیم داد.  من دلم می‌خواست می‌توانستیم به جمع‌بندی برسیم و سه چهار فیلم دیگر به این ۱۶ فیلم اضافه می‌شد و فیلم‌ها بهتر در کنداکتورمان قرار می‌گرفتند.  داوران خیلی سعی کردند به این جمع‌بندی برسند و تعداد آثار بیشتری را در رقابت قرار دهند اما چون این آثار در یک سطح قرار گرفتند امکان قضاوت را سخت‌تر می‌کرد و به این ۱۶ فیلم رسیدند.  

مفاهیم ۱۶ فیلمِ اکران شده در جشنواره فیلم فجر

* به نظرتان این ۱۶ فیلم چه مفاهیمی را می‌توانند برای مخاطبان علاقه‌مند سینمای ایران در سال آینده داشته باشند؟

به هر حال فیلم‌ها سبدی از مفاهیم متنوع دارند. از فیلم‌هایی که واجد مفاهیم حوزه دفاع مقدس، مقاومت و انقلاب اسلامی‌اند و در این حوزه‌ها فیلم‌هایی تعریف شده‌اند. در حوزه‌های نقد اجتماعی، خانواده و حوزه‌های دیگری که تنوع را به سینمای ایران آورده‌اند.   سبد رنگارنگی از مجموعه‌هایی که مضامین و مفاهیم متنوعی دارند که در جامعه باید در مورد آن‌ها صحبت شود.  سینما در این حوزه زبان گویایی است و در این فیلم‌ها هست؛ از این جهت سینما آیینه تمام‌نمایی است که بازتاب‌دهنده مجموعه‌ای از مفاهیم قابل تأمل است.  

اختتامیه جشنواره با حضور کاندیدا

* اختتامیه جشنواره فیلم فجر با حضور خبرنگاران و رسانه‌ای خواهد بود و یا شرایط جدیدی دارد؟

اختتامیه جشنواره فیلم فجر فقط برای کاندیدا حضوری است اما امسال مثل سنوات قبل نخواهد بود و خبرنگاران، رسانه‌ای‌ها و حتی مردم که در سال‌های قبل حضور پیدا می‌کردند امسال حضور نخواهند داشت.  

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعتراض یک صنف هنری به تشکیل یک انجمن صنفی جدید!


تعدادی از نمایندگان «انجمن آموزشگاه‌های آزاد هنری استان تهران» با انتشار متنی از روند تاسیس «انجمن موسسات و آموزشگاه‌های فرهنگی هنری استان تهران» با مدیریت مهدی افضلی انتقاد کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

منتظری: اگر این ۱۶ فیلم گلچین آثار هستند باید به حال سینمای ایران افسوس خورد/ چطور به مردم می گویند در مهمانی های خانوادگی شرکت نکنید اما جشنواره با حضور صدها نفر برگزار می شود؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در هفتمین ویژه برنامه «سودای سیمرغ» رادیو گفتگو سیدرضا منتظری از سینماپرس با اجرای امیرعباس صباغ در خصوص برخی مسائل مهم سی و نهمین جشنواره فیلم فجر از جمله: سطح کیفی پایین آثار حاضر در این رویداد، عدم رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در روند برگزاری جشنواره و همچنین ۲ فیلم سینمای «منصور» و «مامان» و… گفتگو کردند. منتظری در بخشی از این گفتگو اظهار داشت: اگر این ۱۶ فیلم گلچین آثار هستند باید به حال سینمای ایران افسوس خورد چرا که این فیلم ها موجی از انتقادات اهالی رسانه، منتقدان و صاحب نظران سینما را در پی داشته اند و بسیاری افراد که فیلم های دیگر متقاضی حضور در جشنواره را در محافل خصوصی تماشا کرده اند معتقدند سطح کیفی و محتوایی برخی از آن فیلم ها بسیار بالاتر از آثاری است که در جشنواره به نمایش درآمده است.

به گزارش سینماپرس اهم اظهارات سیدرضا منتظری در برنامه پخش شده جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ برنامه «سودای سیمرغ» در ذیل این مطلب گردآوری شده است.

منتظری در خصوص اولین ساخته سینمایی آرش انیسی اظهار داشت: فیلم «مامان» از وجوه مختلف قابل بررسی است. بازی هنرمند پیشکسوت سرکار خانم رویا افشار نقطه قوت این فیلم بود و به دل نشست. خیلی خوشحالم که ایشان را بعد از مدت ها در این کاراکتر کاریزماتیک دیدیم. ما در این اثر سینمایی یک شکاف بین نسلی را شاهد بودیم. بررسی چالش های موجود میان نسل ها و اتفاقاتی که به صورت یومیه در جامعه رخ می دهد و باعث عبوس شدن مردم شده و کنایات سیاسی را درون خود نهفته دارد تشکیل دهنده محتوای این فیلم هستند؛ از آثار پیشین مجید برزگر چنین چیزی بر می آید.

نکته قابل تأمل آنجا است که اخیرا خبرگزاری ایسنا مصاحبه ای داشته با آقای انیسی که ایشان نکات عجیبی را در این مصاحبه بیان کرده اند؛ در بخشی از این مصاحبه آمده است: «خانواده فیلم من پیش از انقلاب ساکن آبادان بوده‌ و به نظر از رفاه خوبی نیز برخوردار بوده‌اند. پس از انقلاب و با شروع جنگ ایران و عراق با از دست دادن خانه و زندگی‌ خود ناگزیر از آبادان مهاجرت می‌کنند و حالا ما بعد از ۴۰ سال به سراغ آن‌ها رفته‌ایم. این کارگردان در عین حال اضافه کرد: فیلم من درباره جنگ نیست بلکه درباره نتیجه تصمیماتی است که چهل سال پیش گرفته شده است.» این اظهارات آقای کارگردان بر سیاسی بودن محتوای این فیلم تأکید دارد.  

ما با فیلمی روبرو هستیم که قطعا به صورت آشکان و نهان سیاست زدگی دارد. فیلمی نیست که بتواند در زمان اکران عمومی مخاطب عام را جذب کند. از جمله فیلم های تلخ و خاکستری است که تولید می شوند و بودجه های دولتی برایشان خرج می شود و تعجب این است که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از ساخت این فیلم حمایت کرده است.

منتظری در بخش دیگری از این گفتگو به اولین ساخته سینمایی سیاوش سرمدی اشاره کرد و گفت: بنده شخصا در مورد فیلم «منصور» پیش داوری داشتم و فکر می کردم با اثر سطح پایینی روبرو هستیم اما خیلی جذب فیلم شدم. این فیلم قطعا از نظر ساختاری ایراداتی دارد اما از آنجا که روایت تاریخی از زندگی شهید ستاری است و بخشی از زندگی این فرمانده را که کمتر نام شان سر زبان ها است را روایت می کند بسیار جذاب است.  

بازی محسن قصابیان به شدت به دل می نشیند و بسیار هم چهره شان شبیه به شهید ستاری است که باورپذیری این کاراکتر را بیشتر کرده است. این قهرمان در این فیلم به خوبی جلو می رود و فیلمنامه دقیق است. یک کاریزمایی دارد که مخاطب را با خود همراه می کند. فیلم نیاز به تدوین مجدد دارد که زمانش کوتاه تر شود. مخاطب با روح کلی حاکم بر فیلم ارتباط خوبی برقرار می کند.

«منصور» از آن دسته فیلم هایی است که می تواند زمان اکران با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شود. ما شخصیت سرسخت و شجاع را می بینیم و شاید دقایق ابتدایی فیلم کمی فیلمنامه افت و خیز دارد اما وقتی داستان شروع می شود و این شخصیت را در قالب قهرمان می بینیم جذاب می شود. معمولا کارگردانان که تدوین گر هستند دلشان نمی آید زحمت خودشان را ببرند و باید ریتم تندتری بگیرد که در زمان اکران موفق باشد.

منتظری در بخش پایانی اظهاراتش با اشاره به مشکلات متعدد سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: متأسفانه فیلم های حاضر در جشنواره سی و نهم انتقادات جدی را در پی داشتند. خیلی از دوستان می گویند اگر این ۱۶ فیلم گلچین شده آثار هستند بدا به حال سینمای ایران که سال آینده چه اکران بدی را تجربه خواهد کرد.

فیلم هایی که پشت در مانده اند و در اکران های خصوصی دیدیم قوی تر و حرفه ای تر و شاخص تر بودند؛ حالا سوأل بسیاری از اهالی سینما و منتقدان این است که چرا این ۱۶ فیلم به نمایش درآمدند!

این روزها همچنان که از ماه ها قبل انتقاد جدی به برگزاری فیزیکی جشنواره وجود داشت همچنان شاهد موج انتقادات نسبت به برگزاری جشنواره در بحران کرونا هستیم. اینجا در برج میلاد آنطور که شایسته است پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود، خدا وضعیت سینماهای مردمی را به خیر کند که چندان از آن خبر نداریم.

حضور فیلمسازی که ترویج می کرد مردم ماسک نزدند نیز این روزها موجی از انتقادها را به همراه داشته است. سوأل این است که چطور ایشان را به برج میلاد راه دادند وقتی برخلاف پروتکل ها که مسئولان بهداشتی نسبت به رعایت آن ها تأکید دارند چرا با ایشان برخورد نمی شوند؟ از سوی دیگر این روزها پرسش های زیادی را می شنویم مبنی بر اینکه چطور به مردم می گویند در مهمانی های خانوادگی شرکت نکنید اما جشنواره با حضور صدها نفر برگزار می شود؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره موسیقی فجر مجازی شد


اجراهای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر ۲۸ بهمن تا ۳ اسفندماه مجازی برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تولیدات سینمایی انقلاب اسلامی به «شبکه نمایش» می‌اید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه نمایش در ادامه روزهای باقی مانده از ایام فجر در بخش مرور آثار به فیلم‌های سینمایی انقلاب اسلامی می‌پردازد.

به گزارش سینماپرس، این شبکه در بخش ژانر منتخب هفتگی خود فیلم‌هایی با موضوع مبارزه با نژاد پرستی را روی آنتن می‌برد. همچنین با توجه به ایام الله دهه مبارک فجر، شبکه نمایش در بخش مرور آثار به فیلم‌های سینمایی انقلاب اسلامی می‌پردازد.

فیلم و تله فیلم‌های شبکه نمایش منعطف با ایام دهه فجر از شنبه ۱۸ تا جمعه ۲۴ بهمن ماه به ترتیب گذر، عمق میدان، بهمنا، شاطره، روز با شکوه، کمی آن‌سوتر و ضیافت هستند که ساعت ۱۳ از این شبکه پخش خواهند شد.

این شبکه در بخش ژانر منتخب هفتگی خود فیلم‌هایی با موضوع مبارزه با نژاد پرستی را روی آنتن می‌برد این فیلم‌ها عبارتند از: بل، اسیر خاک، دوازده سال بردگی، هریت، وینی ماندلا، سلماء و دیترویت که از شنبه تا جمعه ساعت ۱۹ پخش می‌شوند.

در بخش مرور آثار این شبکه نیز، پخش فیلم‌های سینمایی انقلاب اسلامی ادامه دارد که از شنبه تا جمعه فیلم‌های یک گزارش واقعی، شوق پرواز (مناسبت روز نیرویی هوایی)، ای ایران، تشکیلات، سناتور، مزرعه پدری و سرو زیر آب ساعت ۲۱ هر شب روی آنتن می‌روند.

از شنبه همچنین فیلم‌های الماس خونین، برسر دروازه ابدیت، خاطرات یک قتل، افسانه کلورات، مرد قد بلند، حیثیت و شهر گمشده ساعت ۲۳ پخش می‌شوند.

علاقمندان می‌توانند فیلم‌های کلاسیک این شبکه را از شنبه تا جمعه ساعت ۱ بامداد با عناوین دار و دسته اسپایکر، ماجراجویان، او ادعا کرد قتلی رخ داده است، درهم و برهم، بساز بفروش، سرداب و پاندول، بیلی باد تماشا کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع