عکس / نشست خبری فیلم سینمایی«گیجگاه»
سینماپرس: نشست خبری فیلم سینمایی «گیجگاه» به کارگردانی عادل تبریزی با اجرای محمود گبرلو در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.
سینماپرس: نشست خبری فیلم سینمایی «گیجگاه» به کارگردانی عادل تبریزی با اجرای محمود گبرلو در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.
سینماپرس: گزارش تازهای از آخرین آمار بلیتفروشی جشنواره فجر ۳۹ و فیلمهای مورد علاقه مردم در این رویداد منتشر شد.
به گزارش سینماپرس، آخرین آمار بلیتفروشی جشنواره فجر ۳۹، تا ساعت ۱۵ شنبه ۱۸ بهمن ماه، اعلام شد.
مجموع بلیتهایفروشرفته|تهران:٨۰۶۳۵بلیت
بلیتهای باقیمانده در سامانهها|تهران: ٨۹۴۶۵بلیت
مجموعبلیتهایفروشرفته|شهرستانها: ۳۳۲۷۶بلیت
مجموع بلیتهای فروش رفته در کشور: ۱۱۳۹۱۱ بلیت
۳ فیلم پرفروش تا این زمان:
شیشلیک با ۱۵۵۳۱ بلیت فروشرفته
ابلق با ۱۵۰۳۵ بلیت فروشرفته
بی_همه_چیز با ۱۴۱۷۶ بلیت فروشرفته
۳ فیلم پیشتاز در آرای مردمی [کل کشور] شیشلیک، بی همه چیز، ابلق
این آمار به نقل از سمفا با تجمیع کلیه بلیتهای خریداریشده ارائه میشود.
آرای مردمی اعلام شده، صرفا تعداد رٲی را نشان میدهد و نتایج نهایی بر اساس تفکیک کیفیت رٲی اعلام خواهد شد.
سینماپرس: نشست خبری فیلم سینمایی «گیجگاه» به کارگردانی عادل تبریزی با اجرای محمود گبرلو در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سینماپرس عادل تبریزی در این نشست اظهار داشت: برای من نگاه مخاطب مهم است چه مثبت و چه منفی و از هر دو نگاه انرژی خوبی می گیرم!
تبریزی سپس با اشاره به علاقه خود به سینما گفت: من یک بچه شهرستانی عاشق سینما در کوچهپسکوچههای مشهد هستم. مادر من پولی را کنار میگذاشت که من را هر ماه سینما ببرد. من تهران را از طریق سینما شناختم و به جامعهشناسی شهری رسیدم.
کارگردان این فیلم سپس درباره صحبتی که پیشتر مطرح کرده بود که «گیجگاه» را بدون حضور جمشید هاشمپور نمیساختم، گفت: در زمان ایده اولیه «گیجگاه» به خودم گفتم که اگر جمشید هاشمپور در فیلم بازی نکند، من این کار را نمیسازم.
کارگردان «گیجگاه» متذکر شد: در ابتدا قرار بود که نگار جواهریان در کار بازی کند، اما به این دلیل که در ایران حضور نداشت، باران کوثری که بهترین انتخاب بعد از او بود برای این نقش انتخاب شد.
او با اشاره به هدفش از ساخت این فیلم اظهار داشت: نوستالژیک بودن اثر برای ما در لایههای چهارم یا پنجم قرار داشت و اصل هدفمان این بود که تولید فیلمی سلامت با راهکارهای انسانی به تماشاگران ارائه کنیم که لذت ببرند.
حامد بهداد نیز در ادامه این نشست گفت: سالهای بسیار زیادی از رسیدن ما به زبان ملی در سینما میگذرد پرواضح است که سینما چه سیری را طی کرده تا به اینجا رسیده و این فراز و نشیبهای گوناگون در سینما منعکس شده است از این رو پس از این مسیر دشوار سینما تبدیل به فرهنگ شد و در سبد خانوادهها قرار گرفت.
او افزود: قهرمانانی چون قهرمان فیلم «کندو» پدید آمد و بعد از انقلاب شاهد شکلگیری دوباره سینما هستیم. سینما مختص توده مردم است که خواهان دیدن هنرمندانشان روی پرده سینما هستند. جمشید هاشمپور بیشک یکی از سوپراستارهایی است که مردم را به سینما و تماشای فیلم دعوت و ترغیب میکند.
باران کوثری هم با تشکر از فیلم و عوامل آن، گفت: نمی خواهم فضا را عوض کنم اما لازم است بگویم به یاد لبخند قشنگ و همیشگی عالی انصاریان دست بزنید.
سینماپرس: بهروز افخمی کارگردان سینما و مجری تلویزیون شب گذشته در برنامه «خارج از کادر» درباره ساخت فیلمایش در این سالها توضیح داد.
به گزارش سینماپرس، بخش دوم گفت و گوی برنامه «خارج از کادر» شبکه آی فیلم با بهروز افخمی، شب گذشته روی آنتن رفت. او در بخش نخست گفت و گویش با این برنامه، ضمن اشاره به تحصیلات و نحوه ورودش به دنیای هنر، از آغاز فعالیتش در صداوسیما به عنوان تدوینگر در اولین ماههای پس از پیروزی انقلاب، پیوستن به گروه تلویزیونی جهاد سازندگی، ساخت اولین مستند دوران دفاع مقدس به کارگردانی او همچنین آشنایی اش با شهید سیدمرتضی آوینی و نیز برعهده گرفتن مدیریت گروه فیلم و سریال تلویزیون و اولین تجربه کارگردانی سریال با ساخت سریال «کوچک جنگلی» سخن گفت.
در قسمت دوم، افخمی درباره فضای کاری اش پس از ساخت سریال تاریخی «کوچک جنگلی» عنوان کرد: بعد از سریال «کوچک جنگلی» متوجه شدم که در به اصطلاح موقعیت یک فیلمساز دولتی با بودجههای سنگین و موضوعات تاریخی قرار گرفته ام، حال آنکه ما در شرایط بعد از انقلاب و به دلیل ضرورتهای فضای انقلاب وارد تلویزیون شده بودیم و شخصا همیشه فکر میکردم که باید در ایران یا حتی خارج از ایران کار فیلمسازی حرفهای به اصطلاح متکی به مردم و متکی به تماشاچی واقعی انجام بدهم. فضا بعد از «کوچک جنگلی» به شکلی شده بود که همه از من انتظار داشتند داستانهای تاریخی را در قالب سریالهای خیلی گران قیمت بسازم، آثاری که بخش خصوصی به هیچ وجه نمیتواند در آنها سرمایه گذاری کند. من نمیخواستم اینطور باشم. علاقه ام بر این بود که فیلم سینمایی کوچک شخصی تری هم بسازم، بنابر این به دنبال یک داستان خیلی ساده و جمع و جور و کم خرج بودم که به طور اتفاقی به فیلم نامه علیرضا داوود نژاد برخورد کردم.
وی درباره چگونگی شکل گیری تولید فیلم «عروس» توضیح داد: علیرضا داوودنژاد فیلمنامه «عروس» را که از طرف وزارت ارشاد رد شده بود، به دفتر ما آورد تا شاید سفارش و توصیهای به آقای بهشتی و بچههای وزارت ارشاد و بنیاد فارابی کنیم. همان جا شروع کردم به خواندن فیلمنامه و به سرعت جذب فیلمنامه شدم. علیرضا هم نشست تا فیلمنامه را مطالعه کنم. از صفحه چهل به بعد بود که احساس کردم فیلمنامه احتیاج به بازنویسی دارد. به علیرضا گفتم اگر من بخواهم این فیلمنامه را بسازم، بازنویسی اش خواهم کرد که پذیرفت و ظرف دو روز فیلمنامه از داوودنژاد خریداری و ساختن فیلم «عروس» شروع شد.
کارگردان «روز فرشته» با اشاره به اینکه در ابتدا محمدرضا هنرمند دست اندرکار ساخت «روز فرشته» بود، اظهار کرد: با اینکه فیلمنامه هم کار هنرمند بود ولی از یک جایی به بعد از ساخت «روز فرشته» منصرف شد. بعد بنا شد شهریار بحرانی این فیلم را بسازد. بنابر این همراه گروه عازم باکو شد ولی بعد از اینکه با بحرانهای اقتصادی و به اصطلاح فقر و وضعیت وخیم آذربایجان بعد از فروپاشی اتحاد شوروی رو به رو شد، روحیه اش را از دست داد. ما به عنوان تهیه کننده گفتیم بخشهایی که فیلمبرداری کرده، خوب از کار درنیامده اند که بحرانی گفت دیگر کار نمیکند و کار را رها کرد. بعد من وارد کار شدم. فیلم را از اول با پرده اسکوپ و با لنزهای اسکوپ شروع کردیم و دو ماه در باکو فیلمبرداری کردیم. فیلم نامه را تغییر کلی دادم و در ادامه در ایران هم سه، چهار ماه فیلمبرداری شد و روی هم رفته چیزی بیش از یک سال طول کشید تا بالاخره فیلم تکمیل شد. البته در فواصل، تعطیلی فیلمبرداری هم زیاد بود.
او تاکید کرد: «روز فرشته» یک کمدی گروتسک بود و عزت الله انتظامی هم نقش زیادی در تغییرات فیلمنامه در زمان فیلمبرداری ایفا کرد. به این دلیل است که اسم او را در تیتراژ به عنوان پرداخت کننده نهایی فیلمنامه میبینید. فکر نمیکردم که مردم واقعا از دیدن بعضی صحنههای «روز فرشته» بترسند، ولی در همان نمای اول فیلم وقتی که جنِ (با بازی اکبر عبدی) از زیر آب بیرون میآید، عدهای در سینما میترسیدند و از جا میپریدند.
این فیلمساز ایرانی افزود: «روز شیطان» هم یک اثر اقتباسی از یک رمان جاسوسی انگلیسی به اسم «پروتکل چهارم» است. داستان را که خواندم به نظرم رسید که وقوع آن در ایران بیشتر طبیعی به نظر میرسد. یعنی اینکه کسانی بخواهند قطعات یک بمب اتمی را وارد ایران کرده و وانمود کنند که دولت ایران بمب اتمی میساخته است.
نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون ادامه داد: کار بعدی ام با حسین فرح بخش به عنوان تهیه کننده و به اسم «عقرب» بود که نیمه کاره ماند. اواسط فیلمبرداری در بیابانهای نائین، خبر رسید که علی حاتمی از دنیا رفته و از من خواستند برای اتمام «جهان پهلوان تختی» او به تهران بیایم. البته به من برخورد که چرا در وضعیتی که علی حاتمی هنوز به خاک سپرده نشده بود، به دنبال جانشین برای او هستند. بعد از نوروز دوباره به موضوع فکر کردم و در طراحی که کردم، لیلا حاتمی را به عنوان کارگردانی که مثلا ادامه کار پدرش را میگیرد، پیش بینی کردم، ولی از یک جایی به بعد، با لیلا حاتمی به مشکل خوردیم و سناریو را تغییر داده و تبدیل کردم به چیزی که الان هست و ساخته شده است. «جهان پهلوان تختی» در سال ۱۳۷۳ تولید شد. این اثر فیلمنامه کاملی نداشت و از همان ابتدا گفتم آن نوع فیلمسازی مینیاتوری علی حاتمی را بلد نیستم که گفتند هر جور خودت میخواهی کار کن و فیلم خودت را بساز.
«شوکران» یکی از مهمترین آثار افخمی است که خاطره نحوه شکل گیری ایده اولیه آن را اینگونه مرور کرد: هنوز هم فکر میکنم «شوکران» یک فیلم کوچک است که خوب ساخته شده است. در واقع اصل فیلمسازی برای من هم فیلمهای کم بودجه شخصی است. ماجرای ساخت «شوکران» از این قرار بود که در کارگاه فیلمنامه نویسی حوزه هنری، آقای زم به ما اصرار کرد فیلمی درباره صیغه بسازیم. آقای هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه درباره صیغه صحبت کرده بود و مورد انتقاد زیادی قرار گرفته بود. جنجال کرده بودند که چرا این حرفها رو زده است؛ طوری که از کرده خود پشیمان شده بود. آقای زم میگفت که نه این مسیر را باید ادامه داد و این موضوع یک حکم اسلامی است. من قبول داشتم که ازدواج موقت حکم اسلامِ است، اما به ایشان که مستقیما به من هم اصرار کرد در این مورد فیلم بسازم، گفتم که داستانی که در تشویق ازدواج موقت باشد، در ذهن ندارم. گفتم باید نگاه ما این باشد که درست است که صیغه حکم اسلام است، ولی مجبور نیستید اجرایش کنید و خلاصه آدم طناب مفت که گیر بیاورد، خودش را دار نمیزند. به این ترتیب «شوکران» ساخته شد.
افخمی با تشریح ساختار فیلم بعدی اش «گاوخونی» که در سال ۱۳۸۱ ساخته شد، این فیلم را یک تجربه متفاوت در کارنامه فیلمسازی اش خواند که به نوعی فیلم کالت تبدیل شده است.
بخش بعدی سخنان افخمی در «خارج از کادر» درباره فیلم «فرزند صبح» بود: در پاریس فیلم مارتین اسکورسیزی درباره کودکی دالایی لاما را دیدم و این فکر به ذهنم رسید که ما هم میتوانیم راجع به دنیای بعد از تولد امام خمینی(ره) و زندگی ایشان در شهر خمین فیلم بسازیم. این کار از بیست و پنج سال پیش شروع شد و تا همین الان هم هنوز به نمایش عمومی در نیامده است. ما سه سال فیلمبرداری کردیم که البته کار در این میان، یک سال و نیم تعطیل کامل بود تا بازیگر نقش کودکی بزرگتر بشود. درواقع ما کار را با یک بچه چهار ساله شروع کردیم که در آخر فیلم هفت ساله بود.
فکر کنم «فرزند صبح» بهترین فیلمی است که تا به حال ساخته ام. الان نسخه نهایی فیلم بر اساس تدوین سیف الله داد آماده است و پنجاه درصد مالکیت کار هم برای من است، چون با هزینه شخصی این فیلم را تمام کردم.
کارگردان «سن پطرزبورگ» و «روباه» همچنین از سریال «رعد و برق» هم که این روزها مشغول تولید آن است، یاد کرد: سریال «رعد و برق» درباره سیلاب و طوفانهای آخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ تا اردیبهشت ماه این سال است. ما فیلمنامه را بر اساس شهادت شهود و خاطرات آدمهای واقعی شکل دادیم و طرح اولیه را نوشتیم. در ادامه ۱۵ قسمت فیلمنامه نگارش شد منتهی وقتی به گلستان و مخصوصا ترکمن صحرا رفتیم که آب گرفتگی خیلی طولانی در حدود دو ماه را تحمل کرده بود، من تازه با ترکمنها و فرهنگ و سنتهای ترکمنها آشنا شدم و متوجه شدم که این خود دنیاست. به این ترتیب صحنههای گلستان گسترش بیشتری پیدا کرد. خیلی از چیزهایی را که در فیلم نامه نوشته بودیم، کنار گذاشتیم و صحنههایی را که آنجا دیدیم و داستان آدمهایی را که ملاقات کردیم، به فیلمنامه اضافه کردیم. در نتیجه الان من فکر میکنم «رعد و برق» داستانی است درباره سیل و آب گرفتگی گلستانِ با ارجاعاتی به خوزستان و لرستان و سیستان.
«خارج از کادر» هر هفته جمعه شبها ساعت ۲۳:۳۰ روی آنتن شبکه آی فیلم میرود. عوامل دست اندرکار این برنامه عبارت اند از:تهیه کننده و کارگردان: ایمان احمدی، مدیر هماهنگی و برنامه ریز: فائزه رمضانی، تصویربرداران: مهدی عزیزفرخانی، عرفان خدا بنده، علی اسماعیلی شریف، دستیار تصویر و نور: مهدی پورحسینی، صدابردار: علی مؤمنی، گرافیست: حامد پاشایی، تدوینگر: اسماعیل ترک زاد
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است کیفیت آثار سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر در کنار کمّیتشان، گواه ورود به دوره جدیدی را میدهد.
سینماپرس: ستاد برگزاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با انتشار اطلاعیهای از برگزاری مجازی اجراهای صحنهای این رویداد خبر داد.
به گزارش سینماپرس، با توجه به شرایط بیماری کرونا و محدودیتهای حضور مخاطبان در سالنهای اجرای موسیقی و به جهت همراهی با مصوبات ستاد ملی کرونا، با تصمیم ستاد سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، اجراهای این دوره جشنواره مجازی پخش میشود.
بر همین اساس، ضبط اجرای گروههای حاضر در جشنواره با رعایت پروتکلهای بهداشتی براساس جدول زمانبندیآغاز شده است و به زودی از سوی دبیرخانه جشنواره، جدول اجراهای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر و بسترهای پخش منتشر و معرفی خواهند شد.
سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در بخشهای رقابتی و غیررقابتی ۲۸ بهمن تا ۳ اسفندماه برگزار میشود که جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و نشستهای پژوهشی برنامههای دیگر این دوره از جشنواره است.
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر روز شنبه (۱۸ بهمن ماه) با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل هنرهای تجسمی افتتاح شد.
درحالی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمار داده تا آذر ۹۹ حدود ۸۸ هزار و ۵۰۰ نفر رسما در گردشگری بیکار و بسیاری از هتلها و آژانسهای مسافرتی تعطیل شدهاند، معاون توسعه مدیریت این وزارتخانه میگوید در دهه فجر از ۴۴۹ پروژه گردشگری با ۴۸هزار و ۵۱۰میلیارد ریال سرمایه بهرهبرداری میشود که برای ۶۶۲۲ نفر شغل ایجاد میکند.
سینماپرس: کجایی ابراهیم؟ پیوندی بین دل مشغولیهای یک جوان امروزی است.
به گزارش سینماپرس، لیلی عاج نویسنده و کارگردان تئاتر، درباره حضور خود در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به خبرنگاران جوان، گفت: امسال به عنوان مهمان و در بخش غیر رقابتی با نمایش «کجایی ابراهیم؟» به جشنواره تئاتر فجر آمده ام؛ این نمایش تنها تولید من در دوران کروناست. این اثر، سال گذشته در جشنواره گام دوم، موفق به کسب جایزه نمایشنامه نویسی شد.
وی درباره داستان «کجایی ابراهیم؟» بیان کرد: «کجایی ابراهیم؟» پیوندی بین دل مشغولیهای یک جوان امروزی است. همچنین نمایش، نگاهی اقتباسی به کتاب «سلام ابراهیم» دارد.
این کارگردان درباره فعالیت هنری آینده خود مطرح کرد: نمایش «معده طبقه متوسط» را در آیندهای نزدیک کار خواهم کرد. این نمایش کاراکترهای زیادی دارد و نگاهی است به زندگی کارگران هفت تپه و اتفاقاتی که برای آنها میافتد.
عاج درباره دوران پساکرونا و حضور مخاطبان در سالنهای تئاتر خاطرنشان کرد: جلب اعتماد مخاطب برای برگشت به سالنهای تئاتر در دوران پسا کرونا کار دشواری خواهد بود. اهالی هنر باید برای بالابردن کیفیت آثار هنری خود تلاش بسیار کنند تا اعتماد مخاطب جلب شود. باید در مخاطب اشتیاق به وجود بیاورند؛ بنابراین تولید با کیفیت آثار از اهمیت بالایی برخوردار است.
این کارگردان تئاتر با اشاره به جشنواره تئاتر فجر درباره فیلم تئاترها عنوان کرد: در مورد فیلم تئاتر خوش بین هستم؛ زیرا وجوه آموزشی و ابعاد مثبتی دارد. هر سال جشنواره تئاتر فجر که برگزار میشود به دلیل مشغله هایمان نمیتوانیم کار دوستان در استانهای دیگر را ببنیم. فیلم تئاتر این فرصت را به ما میدهد. این موضوع درباره آثار هنرمندان بخش بین الملل هم صدق میکند.
عاج در پایان تصریح کرد: مخاطب تئاتر همواره مخاطب فرهیختهای بوده است. از این جهت او انتخاب میکند که بعد از این دوران چه شیوهای را برای دیدن تئاتر انتخاب کند؛ فیلم تئاتر یا تئاتر زنده.
سالانه هنرهای شهری بهارستان ۱۴۰۰ در چهار رویکرد کلی فرهنگی، سمبلیک، مفهومـی و زیـست محیطی برگزار میشود.