چه انگیزهای پیانیست آلمانی را به ایران آورد؟
یکی از هنرمندان بخش بینالملل سیوششمین جشنواره موسیقی فجر درباره تأثیرات مخرب کرونا بر وضعیت موسیقی در دنیا و راههای جلوگیری از این آسیبها، اظهاراتی را بیان کرد.
یکی از هنرمندان بخش بینالملل سیوششمین جشنواره موسیقی فجر درباره تأثیرات مخرب کرونا بر وضعیت موسیقی در دنیا و راههای جلوگیری از این آسیبها، اظهاراتی را بیان کرد.
سینماپرس: یک منتقد سینما گفت: فیلم به شدت شعار زده است و به تمام داشته های بعد ا ز انقلاب هجوم می برد. و در کلیت به داشته های افراد را پس از ۴۲ سال از گذشت انقلاب دست می اندازد.
به گزارش سینماپرس، «حسین سلطان محمدی» منتقد و نویسنده سینمای ایران در گفت و گو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس درباره آثار به نمایش در آمده در جشنواره فیلم فجر گفت: در فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره فریاد انتقاد از وضعیت اقتصادی و بازتاب اجتماع همچنین مهاجرت به وضوح دیده می شد که نسبت به سالهای گذشته ویژگی و تفاوت چندانی نداشت و بیشتر سازندگان آثار با فیگور پرداختن به فشارهای اقتصادی ضعف های آثار خود را توجیه می کنند.
** «شیشلیک» را چه کسی سفارش داده است؟
وی ادامه داد: اما درباره فیلم سینمایی «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان برای من این پرسش به وجود آمد که آقای مهدویان در اظهار نظرهایشان گفتند فیلمساز هستند و سوژه خوبی داشته باشند می سازند زیرا زبان سینما را بلد هستند. بالاخره آثار قبلی ایشان با موضوعات انقلاب ساخته شد که بیشتر سفارش دهندگان آن کارها ارگان ها و نهادهای انقلابی بودند اما سوال اینجاست «شیشلیک» را چه کسی به ایشان سفارش داد.
**هجوم فیلم به تمام داشته های انقلاب
وی ادامه داد: فیلم به شدت شعار زده است و به تمام داشته های بعد ا ز انقلاب هجوم می برد. و در کلیت به داشته های افراد را پس از ۴۲ سال از گذشت انقلاب دست می اندازد. جامعه هدفی که مهدویان در فیلم به نمایش می گذارد بیشتر شبیه استبداد کره شمالی است.
** «شیشلیک» بی احترامی به مردم است
سلطان محمدی تصریح کرد: شهرک حاشیه ای که افراد غذای واحد دارند، شعار واحد دارند و حداقل رفت و آمد را دارند، از تلویزیون حداقل استفاده را می کنند. خانه های کوچکی که در آن زندگی می کنند و کار در کارخانه نقطه اشتراک آنهاست. فیلم دو پاره است و از جایی که عطاران بالای تریبون می رود فیلم دو پاره می شود.
سلطان محمدی در خاتمه تاکید کرد: شیشلیک بی احترامی به مردم است زیرا این گونه مردم را به نمایش می گذارد که از غصه و رنج مردم هم کاسبی می کنند.
به گزارش سینماپرس، «حسین سلطان محمدی» منتقد و نویسنده سینمای ایران در گفت و گو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس درباره آثار به نمایش در آمده در جشنواره فیلم فجر گفت: در فیلم های به نمایش درآمده در جشنواره فریاد انتقاد از وضعیت اقتصادی و بازتاب اجتماع همچنین مهاجرت به وضوح دیده می شد که نسبت به سالهای گذشته ویژگی و تفاوت چندانی نداشت و بیشتر سازندگان آثار با فیگور پرداختن به فشارهای اقتصادی ضعف های آثار خود را توجیه می کنند.
** «شیشلیک» را چه کسی سفارش داده است؟
وی ادامه داد: اما درباره فیلم سینمایی «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان برای من این پرسش به وجود آمد که آقای مهدویان در اظهار نظرهایشان گفتند فیلمساز هستند و سوژه خوبی داشته باشند می سازند زیرا زبان سینما را بلد هستند. بالاخره آثار قبلی ایشان با موضوعات انقلاب ساخته شد که بیشتر سفارش دهندگان آن کارها ارگان ها و نهادهای انقلابی بودند اما سوال اینجاست «شیشلیک» را چه کسی به ایشان سفارش داد.
**هجوم فیلم به تمام داشته های انقلاب
وی ادامه داد: فیلم به شدت شعار زده است و به تمام داشته های بعد ا ز انقلاب هجوم می برد. و در کلیت به داشته های افراد را پس از ۴۲ سال از گذشت انقلاب دست می اندازد. جامعه هدفی که مهدویان در فیلم به نمایش می گذارد بیشتر شبیه استبداد کره شمالی است.
** «شیشلیک» بی احترامی به مردم است
سلطان محمدی تصریح کرد: شهرک حاشیه ای که افراد غذای واحد دارند، شعار واحد دارند و حداقل رفت و آمد را دارند، از تلویزیون حداقل استفاده را می کنند. خانه های کوچکی که در آن زندگی می کنند و کار در کارخانه نقطه اشتراک آنهاست. فیلم دو پاره است و از جایی که عطاران بالای تریبون می رود فیلم دو پاره می شود.
سلطان محمدی در خاتمه تاکید کرد: شیشلیک بی احترامی به مردم است زیرا این گونه مردم را به نمایش می گذارد که از غصه و رنج مردم هم کاسبی می کنند.
خیل عظیم نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران با ماسک کنار یکدیگر نشستهاند. اجرا آغاز میشود. قرار است ارکستر ابتدا سمفونی شماره چهار یوهانس برامس در سبک رمانتیک را اجرا کند. سازهای زهی کارشان را آغاز کرده و روی نتی مینوازند که چندان اوج نمیگیرد و هر از چندگاهی یک ملودی ثابت تکرار میشود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه ای پروژه، فیلمبرداری فیلم سینمایی «برف آخر» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین عسگری و تهیهکنندگی حسن مصطفوی پس از قطعی شدن حضور امین حیایی، لادن مستوفی و مجید صالحی به زودی آغاز میشود.
«برف آخر» نگاهی متفاوت به روزمرگیهای یک دامپزشک دارد و عمده سکانسهای آن در برف فیلمبرداری میشود.
همچنین تاکنون حضور آرمان فیاض مدیر فیلمبرداری، امید گلزاده طراح گریم، علی نصیری نیا طراح صحنه و لباس، امیر حاتمی صدابردار، رضا کشاورزی دستیار اول کارگردان، لاله مستوفی برنامهریز، شیما باقری منشی صحنه، حسن شجاعی عکاس، علی بهرمند جانشین تولید و منصوره بسمل بهعنوان مشاور رسانهای در این پروژه سینمایی قطعی شده است.
امیرحسین عسگری برای ساخت فیلم قبلی اش علاوه بر دریافت جوایز داخلی و خارجی موفق به دریافت عنوان آینده آسیا و بهترین فیلم در سال ۲۰۱۴ شد.
فیلم سینمایی «برف آخر» طی روزهای آتی در شمال کشور کلید می خورد.
دارابی معاون امور استانهای صداوسیما معتقد است که روابط عمومیها باید معنای حقیقی پل ارتباطی با مخاطب باشند.
مسعود نجابتی در مراسم پایانی جشنواره «هنر مقاومت» بیان کرد هنر انقلاب در دست ما امانت است و برای حفظ آن کوشیدیم؛ ما فضای هنر را خط کشی نکردهایم اما خط کشی در این فضا وجود دارد.
سرهنگ علیفر گزارشگر فوتبال در تلویزیون انتقادات تندی را نسبت به رضا رشیدپور مطرح کرد.
سینماپرس: ابتلای بدلکار نقش «بتمن» به کرونا موجب شد تا تولید این فیلم بار دیگر متوقف شود.
به گزارش سینماپرس به نقل از اسکرین رنت، تولید فیلم «بتمن» به کارگردانی مت ریوز یک بار دیگر برای مثبت شدن تست کرونای یکی از گروه سازندگان به تعویق افتاد.
طبق خبری که نشریه سان منتشر کرده این بار بدلکار رابرت پتینسون به ویروس کرونا مبتلا شده و تست وی مثبت شده است و نیاز است که هم وی و هم بقیه اطرافیان وی به مدت ۱۰ روز در قرنطینه باشند.
یکی از منابع داخلی فیلم گفت: ساخت فیلمی در این ابعاد به خودی خود سخت است حالا چه برسد به اینکه خطر کرونا هم در این میان مطرح باشد.
با مثبت شدن جواب تست این بدلکار همه آنهایی که با وی در ارتباط بودند نیز به مدت ۱۰ روز از پروژه فاصله میگیرند مخصوصاً تیم بدلکاری که فعلاً نمیتواند در صحنه حضور داشته باشد و این کار را برای استودیوی برادران وارنر خیلی سخت میکند.
با همه این گرفتاریها، این منبع داخلی استودیو گفته است فیلمبرداری «بتمن» ماه آینده به پایان میرسد و انتظار میرود در ماه مارس همه چیز تمام شده باشد و تاریخ اکران نیز همچنان سال ۲۰۲۲ است.
این اولین بار نیست که تولید «بتمن» متوقف شده و سال پیش و در ماه مارس در حالی که همه دنیا با شیوع کرونا روبرو شده بود، تولید فیلم شش ماه به تاخیر افتاد. پس از آن در ماه سپتامبر کار شروع شد اما در فاصله کوتاهی پتینسون به کرونا مبتلا شد. در نوامبر نیز یک بدلکار دیگر به ویروس مبتلا و موجب توقف در کار شده بود.
در نتیجه همه این تاخیرها کمپانی وارنرز اعلام کرد تاریخ اکران فیلم تغییر میکند.
«بتمن» با بازی زویی کراویتس و کالین فارل قرار بود ۲ مارس ۲۰۲۲ راهی سینماها شود.
سینماپرس: الکا هدایت بازیگر و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان معتقد است، نه تنها در شرایط فعلی بلکه بهطور کلی دنیای عروسک ها و نمایش میتوانند به دلیل داشتن زبان مشترک خلاقیت را در بچه ها شکوفا کنند.
به گزارش سینماپرس، الکا هدایت نویسنده، بازیگر، کارگردان و صداپیشه تئاتر در حوزه کودک و نوجوان در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه نه تنها عروسک ها بلکه هنر نمایش واسطههایی هستند که در حوزه آموزش کودک و نوجوان تاثیرگذارند، گفت: دنیای نمایش مخصوصا نمایش عروسکی در حوزه آموزش کودک و نوجوان بسیار تاثیرگذار است به دلیل اینکه تشابهاتی با دنیای بازی بچه ها دارد که زبان بچههاست. کودکان از طریق بازی با پیرامون خود ارتباط برقرار میکنند و ابزار بازیشان اسباببازیها محسوب میشود که به نوعی قابل مقایسه با عروسکهای نمایشی هستند و دنیای دومی که در بازیهای نمادین میسازند و چیزی را بهواسطه چیز دیگری جایگزین میکنند همان اتفاقی است که در نمایش عروسکی رخ میدهد.
وی با بیان اینکه نه تنها در شرایط فعلی و به دلیل بحران کرونا بلکه بهطور کلی عروسک و نمایش میتوانند به دلیل داشتن زبان مشترک روی بچهها تاثیرگذار باشند، بیان کرد: همیشه در شرایط سخت مثل جنگ، آلودگی هوا، مشکلات ناشی از بلایای طبیعی و موقعیتهای سخت، هنر و ابزار بازی میتواند در روحیه بچهها تاثیر بگذارد، حال آنها را خوب کند و از استرسشان بکاهد. حتی همان طور که می دانیم هنر ویژگی درمانی هم دارد.
هدایت همچنین با توجه به تجربیاتی که در آموزش با کودکان دارد، اظهار کرد: رابطه بچهها با عروسک به نوعی قابل مقایسه با رابطه شان با مادر است. وقتی بچه ها از همان سنین نوزادی از مادر جدا میشوند، یاد میگیرند موجودی جدا از مادر هستند پس متوجه اشیای پیرامون می شوند و شروع میکنند با اشیا ارتباط برقرار کردن و به مرور بهواسطه این اشیا رشد و استقلال پیدا میکنند.
وی یادآور شد: در واقع اولین عروسکهایی که بچهها با آنها بازی میکنند همان اشیای پیرامونشان مانند سنگ، تکه چوب، تکه پارچهها و … هستند که به این ترتیب اشکال بازیهای نمادین در بچهها شکل میگیرد که خودش میتواند گونهای از تئاتر عروسکی باشد مثل گونهای از تئاتر اشیا که یک سنگ ممکن است نقش توپ را بگیرد و یا یک چوب تبدیل به کُره اسب شود. به مرور این اشیا در ذهن بچهها جایگزین میشود و به تدریج میخواهند نمادهای آنها شباهت بیشتری با دنیای واقعی داشته باشد پس روی میآورند به عروسکهای حیوانات، طبیعت، آدمها و مشاغل مختلف و گویی دنیای واقعی و زندگی را بهواسطه دنیای نمادین بازی و عروسکها یاد میگیرند و به مهارتهای اجتماعی در رابطه با عروسکها پی میبرند از این رو نمایش های عروسکی می توانند به رشد خلاقیت در کودکان و آشنا شدن آنها با دنیای واقعی کمک زیادی کنند.
بازیگر نمایش «از کجا اومدیم؟» با این توضیح که هنرمندان بهویژه در حوزه نمایش عروسکی همیشه مهجور واقع شدند و مجبور بودند داوطلبانه فعالیت کنند، افزود: همانطور که در ماههای نخست شیوع ویروس کرونا بسیاری از هنرمندان عروسکی داوطلبانه تولیدات فراوانی از ساخت عروسک تا قصهگویی در صفحات مجازی خود انجام دادند ولی برای ادامهدار شدن این قضیه بهویژه برای نمایشگران عروسکی که شغل آنها وابسته به نمایش و سالنهای اجراست باید از سوی سازمانهای دولتی حرکتی صورت بگیرد و مورد حمایت واقع شوند.
کارگردان نمایش «شگفتی» با تاکید بر اینکه حفظ جشنواره تئاتر عروسکی تهران – مبارک در شرایط کرونا اتفاق خوشایندی بوده است، تصریح کرد: بهترین خاطرات کودکی من در سالنهای تئاتر در جشنواره نمایش عروسکی رقم خورده است اما این مساله که در این دوره، جشنواره در فضای مجازی اتفاق میافتد و قرار است چگونه با والدین و کودکان ارتباط برقرار کند، بسیار حائز اهمیت است. در این میان تبلیغات و ارتباط گیری با سازمانهای ویژه کودکان، مدارس و موسسات بسیار مهم است تا اگر کاری در حوزه کودک و نوجوان تولید میشود در اختیار آنان قرار بگیرد و یا در مورد آن اطلاعرسانی شود چون در حوزه تئاتر آنلاین در ابتدای راه هستیم و جشنواره امسال به مجازی برگزار شدن خلاصه میشود.
وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: امیدوارم مخاطبان این رویداد فقط به جمعیت متخصصی که جشنواره را برگزار میکنند، ختم نشود و دامنه گستردهتری داشته باشد و بچهها هم تماشاگر آن باشند.
سینماپرس: هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد معتقد است سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بر مدار رویکرد رشتهای توأم بامدنظر قرار دادن رویکرد بینارشتهای توسط هنرمندان برگزار شد.
به گزارش سینماپرس، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره تفاوتهای این دوره جشنواره با سال گذشته به مهر گفت: جشنواره تجسمی فجر طی ۱۳ سال، دو رویکرد داشته است؛ تا جشنواره دهم تلاش میکرد با حمایت از هنرمندان و پرداخت کمک هزینه، نمایشگاه این رویداد را به شکل آبرومندی برگزار کند اما این دغدغه جامعه هنری نبود که شرکت کند و مورد قضاوت قرار بگیرد. طبیعتاً چون تا دوره دهم، نمایشگاه با کمک هزینه برگزار میشد هم کمّیت آثار و هم کیفیت آنها به نوعی سفارشی به هنرمندان برای دریافت اثر بود.
وی بیان کرد: در سه سال اخیر، جشنواره تجسمی فجر کمک هزینه مادی را حذف کرده و با اعتبار بخشیدن به رویداد که از مهمترین آنها ترکیب شورای سیاستگذاری، هیأت داوران و دبیران و باز کردن دایره این افراد، سعی کرده برای جشنواره اهمیت قائل شود. طبیعتاً هنرمند نیز برایش جذابیت دارد در جشنوارهای شرکت کند که شورای سیاستگذاری، دبیران و داورانش همه دارای اعتبار و از همه سلایق حضور داشته باشند که مهمترین تغییر جشنواره تجسمی فجر نسبت به گذشته به حساب میآید.
مظفری با تاکید بر اینکه اعتبار جشنوارهها به استمرار آنها بر میگردد، گفت: اعتبار جشنوارهها به استمرار آنها بستگی دارد به این معنی که یک مسیر در شرایط سخت نیز باید راه خودش را ادامه دهد. امسال با توجه به شرایطی که به دلیل کرونا در کشور رقم خورد، خیلیها از ضرورت نداشتن برگزاری جشنواره تجسمی فجر صحبت میکردند اما متوقف کردن میتوانست به این رویداد آسیب جدی وارد کند. سال سختی برای ما و برای اینکه بتوانیم جشنواره را با کیفیت سال گذشته برگزار کنیم، بود اما نتیجه نشان داد هم کمّیت و هم کیفیت فراتر از تصور ما اتفاق افتاد و توانستیم جشنواره را به صورت فیزیکی با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار کنیم.
اعتبار جشنوارهها به استمرار آنها بستگی دارد به این معنی که یک مسیر در شرایط سخت نیز باید راه خودش را ادامه دهد. امسال با توجه به شرایطی که به دلیل کرونا در کشور رقم خورد، خیلیها از ضرورت نداشتن برگزاری جشنواره تجسمی فجر صحبت میکردند اما متوقف کردن میتوانست به این رویداد آسیب جدی وارد کند وی افزود: شاید ما هیچ سالی تقاضای فراتر از انتظار برای بازدید از نمایشگاه نداشتیم اما در این دوره چون ساعت بازدیدها، از ۱۰ تا ۱۸ در نظر گرفته شده، بارها این تقاضا را شاهد بودیم و مراجعه کنندگان حضوری که بعد از ساعت نمایشگاه، مایل به بازدید بودند. البته که معتقدم اگر محدودیتهای کرونایی حاکم نبود، امسال جشنواره بسیار شلوغ و پرازدحامی را شاهد بودیم.
مدیرکل هنرهای تجسمی در پاسخ به اینکه آیا موضوع آزاد تعیین شده برای رشتههای جشنواره، آسیبی برای آن به حساب نمیآمد همچنان که ممکن بود اکثر آثار برای مثال با رویکرد کرونا به جشنواره ارسال شوند، به مهر گفت: اتفاقات اجتماعی و رخدادهای پیرامون ما همیشه در خلق آثار هنری نقش داشتند، امسال نیز نوعاً آثاری که به نمایشگاه راه یافتند برگرفته از تأثیرات اجتماعی است اما نه تماماً. اگر آثاری را که امسال به جشنواره تجسمی فجر ارسال شدند، موضوع بندی شوند این آثار بسیار متنوع هستند و از موضوعات خانواده و محیطی زیست گرفته تا کرونا، سیل و بلایای طبیعی، شادی مردم و فرهنگ عامه در آنها یافت میشود.
وی همچنین درباره رویکرد جشنواره فجر توضیح داد: با توجه به اینکه در دنیا امروزه مرزی بین هنرها وجود ندارد، رویکرد «گفتگوی هنرها» که طی ۳ سال گذشته در جریان برپایی جشنواره هنرهای تجسمی فجر مطرح شده است. احساس کردیم باید چندین سال به رویکرد «گفتگوی هنرها» پرداخته شود تا جا بیفتد و هنرمندان به آن فکر کنند و در طول مدت زمانی، آثاری خلق شود. تنوع آثاری که در سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر دیده میشود نیز نشانهای از کار هنرمندان با این رویکرد است.
مظفری در مورد بینارشتهای بودن آثار این جشنواره نیز گفت: رویکرد بینالمللی در جشنوارههای تجسمی به سمت بینارشتهای شدن پیش رفته است؛ برای مثال در بینال ونیز بخشهای نقاشی، کاریکاتور، مجسمه و … وجود ندارد و رسانهها میآیند تا مفاهیم خود را بیان کنند. امروز در رویدادهای بینالمللی، ویدئو، ویدئوآرت، چیدمان و پرفورمنس به عنوان یک اثر هنری شناخته میشود اما ما در کشورمان در کنار اینکه این رویکرد برایمان اهمیت دارد و سعی میکنیم در مسیر رشد بینالمللی نیز حرکت کنیم، هنرهای مرتبط با کشورمان برایمان حائز اهمیت است ولی گاهی اوقات ممکن است در رویکرد بینارشتهای ممکن است برخی از هنرها آسیب ببینند مثل کاریکاتور، خوشنویسی و نگارگری.
وی در پایان تاکید کرد: ما جشنواره تجسمی فجر را بر مدار رویکرد رشتهای برگزار کردیم اما همیشه به هنرمندان توجه میدهیم که رویکرد بینارشتهای را مدنظر قرار دهند و بتوانند بین هنرهای گفتگو برقرار کنند.