X

بایگانی اسفند 12, 1399

دفتر سینمایی

جنبه هنری و کیفی جشنواره بسیار پایین بود/حضور چند تن از مسئولان و مداخله مستقیم آن‌ها داوری را خدشه دار کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: غلامعلی طاهری عضو هیئت داوران جشنواره تجسمی فجر از برخی مشکلات موجود در این رویداد هنری پرده برداشت.

غلامعلی طاهری متولد ۱۳۳۵ تهران، دارای مدرک درجه یک فرهنگ و هنر، دارنده نشان عالی هنرهای تجسمی کشور، ریاست موزه هنرهای معاصر تهران و همچنین دبیر کل نخستین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی کشور است که ده‌ها نمایشگاه نقاشی انفرادی و جمعی در داخل و خارج از کشور در کارنامه او ثبت شده و به عنوان هنرمند برگزیده هشت سال دفاع مقدس، دستخط زرین حضرت امام و مدال طلای دفاع مقدس را دریافت کرده است.

او که از موسسان دانشکده هنر شاهد است و در سال ۱۳۸۴، ارجنامه هنرمند برگزیده را از ریاست جمهوری وقت دریافت کرده است، عضو شورای داوران رشته نقاشی سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بود که درباره داوری در این دوره به خبرنگار ما گفت: ماحصل تلاش شرکت کنندگان واقعا قابل تقدیر بود و باید این عزیزان مورد حمایت بیشتر قرار گیرند که شرایط هنرآفرینی و خلاقیت بیشتر برای آن‌ها فراهم شود. یقینا آثار آن‌ها قابلیت ارتقاء به سطحی بالاتر و هم تراز با فرهنگ و هنر معاصر ایران زمین را دارند.

وی در خصوص معیارهای داوری توضیح داد: به طور کلی بخش اصلی نظر داوران روی نوآوری و خلاقیت متمرکز بود. از آنجایی که هنرمندان یکسال فرصت دارند تا آخرین دستاورد و تجربه‌های هنری خود را باتوجه به هنر روز جهانی و هویت‌های بصری هنر معاصر ایران ارائه کنند، به همین دلیل انتظار داریم که نمونه‌هایی از این دست در آثار دیده شود.

طاهری افزود: در این صورت، بحث توجه به هنر روز دنیا و نگاه به سنت‌ها و عناصر بصری در هویت تصویری ملی ایران ایجاد می‌شود که از فاکتورهای داوری ما بود. همانطور که عرض کردم خلاقیت و نوآوری هم به عنوان دستاورد یکساله یک هنرمند قابل توجه و تامل است. در قضاوت مرحله آخر، مهم است که هنرمند معیارهای اصلی بر ارائه یک اثر هنری که همان روابط میان عناصر بصری است، لحاظ کرده باشد. یعنی الفبا و نیروهای تصویری که بخشی به مبانی اصلی هنرهای تجسمی مانند کمپوزیسیون و هارمونی و نظایر آن مرتبط می‌شود را رعایت کرده باشد. همچنین رابطه صورت و معنی و نیز چگونگی بکار گیری عناصر تصویری جهت ایجاد یک ساختار منسجم، از دیگر فاکتورهای مهم به شمار میرود. مدیر کارگروه نقاشی حوزه هنری اظهار کرد: مسئله بعدی انتقال حس هنرمند در این عناصر سازمان یافته در یک ساختار منسجم است. اینکه بتواند رابطه بین صورت و معنا را به مخاطب منتقل کند. نکته دیگر این است که یک اثر هنری می‌بایست در نگاه اول، مخاطب را جذب کند و هنرمند بعد از این مرحله به سمت مابقی مسائل میرود. در بخش معنا هم هنرمند باید بتواند آنچه که مدنظرش بوده حال چه حس است و چه مفهوم، از طریق الفبای تصویری و عناصر بصری به بیننده تفهیم کند؛ بنابراین بحث موضوع، معنا، محتوا و مفهوم در ارزیابی نهایی مدنظر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برخورد هنرمندانه با یک اثر هنری جزء معیارهای دیگر من بود. البته بنده این معیارها را از مرحله اول که داوری از روی تصاویر بود تا مرحله نهایی که اصل آثار را دیدیم، مدنظر داشتم و نفر اول و برگزیده رشته نقاشی هم با پشت سرگذاشتن این مراحل انتخاب شدند.

رئیس سابق موزه هنرهای معاصر تهران گفت: در جلسه داوری پس از ساعت‌ها بررسی و رویت آثار، نهایتا شش اثر به مرحله فینال راه یافتند که به لحاظ کیفیت هنری در یک سطح قرار داشتند، به همین دلیل انتخاب اثر برگزیده و قابل تقدیر ناممکن بود. از این رو، در پایان داوری با اختلاف نظرهای شدید و چالش زیادی مواجه بودیم، درنهایت هیچ یک از آثار سه رای قطعی را به دست نیاورد و اثر برگزیده و اثر قابل تقدیر هر با دو رای داوران انتخاب شدند.

داور رشته نقاشی در خصوص کیفیت آثار اظهار کرد: مجموعه آثار ارسالی به جشنواره، برخلاف اینکه به لحاظ کمیت قابل قبول بودند، اما جنبه هنری و کیفی آن‌ها به هیچ وجه در حد انتظار و توقع بنده نبود و انتظار بنده خیلی بیشتر بود. اگر قرار است که جشنواره فجر مولفه‌های اصلی هنر تجسمی معاصر کشور ما را در قالب آثار نمایش دهد، متاسفانه چیزی در این آثار دیده نشد. ما جشنواره هنر جوان را هم داریم، قرار نیست که جشنواره فجر به یک جشنواره جوان دیگر تبدیل شود که اگر اینطور باشد از اساس غلط است.

وی افزود: من در جلسه داوری هم گفتم که نباید اجازه دهیم که فجر به یک جشنواره دانشجویی تبدیل شود. اگر سیاست گذاری جشنواره به سمتی برود که هنرمندان و اساتید مطرح کشور برای حضور در آن رغبت پیدا کنند، قطعا این جشنواره به لحاظ کیفی از سطح بالایی برخوردار می‌شود، به گونه‌ای که می‌تواند الگویی برای رویدادهای هنری دیگر باشد.

برگزیده بی ینال‌ها و مسابقات هنری داخل و خارجی ادامه داد: حضور چند تن از مسئولان و مداخله مستقیم آن‌ها داوری را خدشه دار کرد. در واقع نظر داوران نادیده گرفته و نظر مسئولین تحمیل شد. بنده در همان جلسه داوری عرض کردم که سطح آثار نقاشی بسیار پایین است و اساسا هیچ یک از آثار در حد و اندازه اثر برتر و نفر برگزیده در بخش نقاشی جشنواره فجر نیست، اما آن‌ها تاکید کردند که به دلیل اعلام در فراخوان، نمی‌شود نفر اول را انتخاب نکرد.

این نقاش پیشکسوت بیان کرد: بی توجهی به اساتید کشور و عدم دعوت و شرکت آن‌ها در جشنواره به شدت به کیفیت و شان این رویداد آسیب زده است. باید سیاست جذب و ترغیب هنرمندان مطرح کشور به حضور در جشنواره بطور جدی در دستور کار دور آینده قرار بگیرد.

وی ادامه داد: سطح جشنواره فجر را باید متناسب با شان هنر معاصر ایران ببینیم، زیرا مهمترین جشنواره هنری ماست. از این رو از مسئولان جشنواره انتظار دارم که برای بهتر شدن روند این رویداد به پیشنهادهای ما توجه کنند. مکرر پیشنهادهایی به منظور ارتقاء سطح جشنواره ارائه کرده و از مسئولین هم انتظار پیگیری و پاسخگویی دارم.

استاد دانشکده‌های هنر الزهرا، شاهد و پردیس هنرهای زیبا درباره تاثیر جشنواره فجر بر شاکله هنرهای تجسمی و آینده هنری جوانان توضیح داد: به نظرم هیچ نقشی در این مورد ندارد، ساکن مانده و حرکت رو به جلویی ندارد. نمیتوان به این بسنده کرد که بستری برای دیده شدن آثار جوانان است، زیرا هر ساله بینال ها، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شوند که بستری برای دیده شدن آثار جوانان هستند؛ بنابراین انتظار ما از جشنواره فجر یک چیز دیگر است. هدف و رویکرد کلی فجر باید متفاوت باشد، این جشنواره باید بتواند به هنر تجسمی کشور جهت دهد به طوریکه حتی نگاه حراجی‌ها هم به آثار آن باشد. مانند جشنواره فیلم فجر که کارگردان‌ها منتظر هستند تا برگزار و فیلم هایشان دیده شود.

وی درباره راهکارهای خود برای بهبود جشنواره فجر تشریح کرد: مقدار و نوع جوایز حتما باید افزایش یابد، همچنین یک بخش جنبی و بسیار جدی موضوعی با نگاه به بی عدالتی، مسائل اجتماعی، ظلم و فساد و همچنین عنوان انقلاب و دفاع مقدس در جشنواره لحاظ شود تا جنبه‌های مرتبط با بیان مفهمومی و موضوعی جشنواره نیز تقویت شده و عنوان فجر در آن معنی پیدا کند. ارتباط محافل علمی و دانشگاهی با جشنواره افزایش یابد و آثار برگزیده در دانشکده‌های هنری و در دروس تجزیه و تحلیل آثار هنری مورد نقد و بررسی قرار گیرد. برگزیدگان بطور مستمر با دبیر خانه جشنواره که در طول سال فعال است ارتباط داشته و در برنامه‌های گوناگون هنری دعوت شوند.

مولف مقاله‌های هنری افزود: قبلا پیشنهاد تشکیل کانون برگزیدگان و مفاخر جشنواره مطرح شده است، لازم است راهکارهایی هم برای تولید آثار فاخر برای جشنواره در طول سال در نظر گرفته تا برای گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران خریداری شود. همچنین برنامه‌هایی برای ارتباط بیشتر گالری‌های و نگارخانه‌های کشور با جشنواره تدوین و با مشارکت انجمن‌های هنری بدنه هنرهای تجسمی کشور در جشنواره تقویت و ماحصل خلاقیت‌های تمامی فعالان هنری و هنرمندان چه در بخش پژوهشی و چه در زمینه خلق آثار هنری در جشنواره دیده شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آنجلینا جولی «چرچیل» را گران کرد


تابلو نقاشی که توسط «وینستون چرچیل» خلق شده است و در یک مزایده توسط «آنجلینا جولی» به مزایده گذاشته شده بود به گرانترین تابلو نقاشی «چرچیل» تبدیل شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سینما و سینما رفتن یک «آیین» است/باید توجه داشته باشیم که مصرف فرهنگی کاهش پیدا نکند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی در بازدید از پردیس سینمایی «نارسیس» گفت: خوشبختانه در چند سال گذشته همتی توسط بخش خصوصی انجام شده و ظرفیت نمایشی در سالن‌های سینما در تهران و شهرستان‌ها افزایش پیدا کرده است.

به گزارش سینماپرس، حسین انتظامی ادامه داد: این امر به افزایش مصرف فرهنگی کمک می‌کند و در عین حال با توجه به تدابیری که شده در جای جای شهرها امکان استفاده محلی برای مردم فراهم شده که به عدالت فرهنگی کمک می‌کند.

وی با اشاره به برپایی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: در جشنواره شاهد استقبال خوب مردم بودیم و با وجود اینکه به دلیل دستورالعمل‌های مرتبط با کرونا ظرفیت‌های نمایشی کاهش پیدا کرده بود اما استقبال خوب بود. جا دارد از همت سینماداران که کمک کردند تا جشنواره فیلم فجر با شکوه برگزار شود تشکر کنم. خوشبختانه هیچ گزارشی مبنی بر اینکه فردی به کرونا مبتلا شده باشد وجود نداشت که ناشی از توجه مردم، تدبیر سینماداران و همکارانم در ستاد جشنواره بود.

رئیس سازمان سینمایی یادآور شد: در شرایط زیست کرونایی همه باید توجه داشته باشیم که مصرف فرهنگی کاهش پیدا نکند البته خوشبختانه ظرفیت های مکمل و جایگزین مانند فضای مجازی هم بوجود آمده است. اما بلاخره با توجه به اینکه سینما و سینما رفتن یک آیین است هرچقدر ما در سیاستگذاری از فعالیت بخش خصوصی در گسترش سالن ها در افزایش ظرفیت ناوگان نمایشی کشور استقبال کنیم، به توسعه فرهنگی کشور کمک می کند و به دلیل شرایط فعلی دنیا وبه تبع آن ایران به دلیل پدیده کرونا همه باید دستورالعمل ها را با جدیت توجه کنیم تا لذت مصرف فرهنگی با تبعات منفی روبرو نشود.

در این بازدید که مجید مسچی مدیرعامل موسسه سینما شهر و محمد رضا فرجی مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم نیز حضور داشتند، حبیب اسماعیلی مدیریت طراحی، ساخت و راه اندازی پردیس سینمایی نارسیس در توضیحاتی گفت: این مجموعه با ۴ سالن و مجوع ظرفیت ۴۲۰ سالن از جشنواره فیلم فجر مورد بهره برداری قرار گرفت که با توجه به کمبود سینما در شرق تهران با استقبال خیلی خوبی از سوی اهالی منطقه همراه شد.

وی از آغاز به کار رسمی این پردیس همزمان با اکران نوروز خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سمپوزیوم‌ها بازگشت و تعطیلی ندارند/ محدودیت‌هایی که کرونا رقم زد


سیدمجتبی موسوی در نخستین نشست بررسی تأثیر برگزاری سمپوزیوم‌ها در هویت‌بخشی شهرها بیان کرد: بازدیدکننده که رکن اساسی سمپوزیوم است با محدودیت مواجه شده اما برگزاری در سال کرونا نویدبخش است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دردسرهای سَمبل سازی دو قسمت باقیمانده برای رفع تکلیف و تسویه حساب «پایتخت ۶» با صدا و سیما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فصل ششم مجموعه تلویزیونی «پایتخت» در حالی برای پخش آماده می‌شود که قسمت‌های جدید در رامسر فیلمبرداری می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فصل ششم مجموعه تلویزیونی “پایتخت” عید نوروز ۱۳۹۹ روی آنتن رفت اما به دلیل شیوع کرونا نتوانست قسمت‌هایش را کامل کند و مثلِ برخی از کارهای دیگر نیمه‌تمام آنتن را ترک کرد. البته سیروس مقدم و همکارانش از همان روز، وعده ساخته شدن چند قسمت باقیمانده سریال را دادند. حتی در آخرین اظهارنظر، کارگردان سریال “پایتخت” قولِ ساخت فصل هفتم را نیز برای سال ۱۴۰۰ داده است.  

بالأخره بعد از کش و قوسِ فراوان، ۲۵ بهمن‌ماه، قسمت‌های باقیمانده “پایتخت” در مازندران کلید خورد و این خبر را الهام غفوری تهیه‌کننده سریال در اختیار تسنیم  قرار داد. او همچنین گفت:  تصویربرداری دو قسمت پایانی فصل ششم در مازندران آغاز شد، کاری که به خاطر کرونا ناتمام ماند و حالا کار شروع شده تا پرونده فصل ششم بسته شود. این روزها به رامسر رسیده است.  

او همچنین درباره زمان پخش این دو قسمت باقیمانده، تأکید کرد: پخش قطعی نشده اما تلاش‌مان این است که در شب عید نوروز پخش شود و امیدوارم این اتفاق بیفتد و کام مردم شیرین شود.  

گفتنی است که ساعاتی پیش روابط عمومی شبکه اول سیما خبری را مبنی بر این که این سریال از فردا روی آنتن می‌رود در اختیار نمایندگان رسانه‌ها قرار داد اما پس از ساعتی اعلام کرد که به دلیل تغییرات ایجاد شده در جدول پخش برنامه‌های شبکه اول، پخش این سریال به زمانی قبل از عید نوروز موکول شده است. بنابراین فصل ششم این مجموعه تلویزیونی به زودی روی آنتن می‌رود.

فصلی که با فوت باباپنجعلی آغاز شد و بهبود فریبا پس از سال‌ها به ایران برگشت اما ماجراهایی پیش آمد که فهیمه را از شوهر سابقش دلسرد می‌کند.   بهتاش نیز که در فصل پنجم بیکار و آس و پاس بود حالا دروازه‌بان تیم فوتبال نساجی مازندران شده است و سیاسی شدن نقی معمولی، شخصیت اصلی قصه، یکی از دیگر جذابیت‌های سریال است.

یکی از نکات قابل توجه تغییر نویسنده است که آرش عباسی به عنوان نویسنده شناخته می‌شد اما دو قسمت پایانی “پایتخت۶” را محمد تنابنده نویسندگی می‌کند؛ البته مثل همیشه محسن تنابنده طراح، سرپرست فیلمنامه و مشاور کارگردان و بازیگردان سریال خواهد بود.

حالا با پیگیری‌هایی که شده در همان شب‌های ۲۹ و ۳۰ اسفندماه که پیش از این هم رایزنی شده بود، قسمت‌های جدید به آنتن برسند؛  قسمت‌هایی که کماکان در رامسر جلوی دوربین سیروس مقدم است. البته مهدی فرجی تهیه‌کننده فصل سوم “نون. خ” در گفت‌وگویی با تسنیم اعلام کرد که ما از اول فروردین فصل سوم “نون. خ” را روی آنتن خواهیم داشت.  

در این دو قسمت جدید مهران احمدی بازیگر نقش “بهبود فریبا” و سارا و نیکا دختران نقی معمولی در داستان حضور ندارند. محسن تنابنده،  ریما رامین‌فر، احمد مهران‌فر، هومن حاجی‌عبداللهی، بهرام افشاری، نسرین نصرتی، عطیه جاوید، سلمان خطی، ابوالفضل رجبی و غلامعلی رضایی از بازیگران اصلی این سریال‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آلبوم اول «امواج نوی ایران» منتشر شد/ توضیحات یک پروژه


آلبوم اول پروژه‌ «امواج نوی ایران: آنتولوژی موسیقی معاصر ایران برای فلوت» در نشر موسیقی پتریکور همزمان در ایران و آمریکا منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمایت ۵۰ هنرمند از بیماران مبتلا به سرطان


چهارمین نمایشگاه آثار هنرمندان معاصر ایران از روز جمعه (۱۵ اسفندماه) در فرهنگسرای نیاوران و برای حمایت از بیماران مبتلا به سرطان تحت پوشش یک موسسه خیریه در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آموزش ایده پردازی برای فیلم کوتاه به نوجوانان – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حامد سلیمان‌زاده مدرس پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران در جلسه آموزش مجازی این رویداد، نوجوانان را با نحوه ایده‌پردازی برای فیلم کوتاه آشنا می‌کند.

به گزارش سینماپرس، چهارمین جلسه از پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران به موضوع «آشنایی با ایده‌پردازی در فیلم کوتاه» با تدریس حامد سلیمان زاده اختصاص دارد. این جلسه فردا چهارشنبه ۱۳ اسفند از ساعت ۱۷ برگزار می‌شود.

آموزش‌های مجازی المپیاد از طریق صفحه اینستاگرام آن با شناسه کاربری olymp.film.fe@ و به صورت رایگان برای هنرجویان نوجوان و عموم علاقه‌مندان انجام می‌شود و روزهای یکشنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۷ در جریان است.

همچنین ویدئوی این جلسات در صفحه اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران با شناسه کاربری iycs.ir@ بارگذاری می‌شود.

آموزش‌های مجازی پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران به همت معاونت فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران با همراهی یونیسف و با حضور مدرسان و سینماگران در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چهلمین روز درگذشت ابراهیم اثباتی در خانه هنرمندان


مراسم یادبود ابراهیم اثباتی در چهلمین روز درگذشت این هنرمند فقید برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ماجرای کرونای جهش یافته ایرانی به روایت «روی خط خبر» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «مخاطب خاص» و «روی خط خبر» با رویکرد اطلاع رسانی و با هدف بررسی مسائل و مشکلات حوزه سلامت از رادیو سلامت پخش می‌شوند.

به گزارش سینماپرس، برنامه «روی خط خبر» به تهیه کنندگی محسن کریمی اختصاص به اتفاقات مهم در حوزه سلامت اجتماعی دارد و چهارشنبه ۱۳ اسفند روانه آنتن می‌شود.

این برنامه رادیویی چهارشنبه‌ها ساعت ۲۰ به مدت یک ساعت روانه آنتن سلامت می‌شود.

برنامه سازان برنامه «روی خط خبر» هر هفته تلاش می‌کنند به اتفاقات مهم در حوزه سلامت اجتماعی که در هفته جاری رخ داده، بپردازند و در این باره با کارشناسان صحبت کنند.

این برنامه رادیویی به حوزه‌های پزشکی، محیط زیست و … هم می‌پردازد. روز چهارشنبه ۱۳ اسفند ماه موضوعاتی همچون مالیات از خودروها و خانه‌های لوکس طبق مصوبه اخیر مجلس، آغاز فعالیت‌های مدنی در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و کرونای جهش یافته ایرانی خواهد پرداخت.

همچنین «مخاطب خاص» به تهیه کنندگی مرتضی میلانی دیگر برنامه‌ای است که روی آنتن می‌رود.

وی درباره این برنامه بیان کرد: برنامه «مخاطب خاص» از تیر ماه ۹۸ با محوریت چالش‌های نظام سلامت روی آنتن رفته و سعی کرده‌ایم در این برنامه فارغ از بحث پیگیری موضوعات روز سلامت، با نگاه کارشناسانه به مباحث و مشکلات در نظام سلامت نگاه کرده و تحلیل کنیم. برنامه «مخاطب خاص» روزهای شنبه ساعت ۲۰ به مدت یک ساعت پخش می‌شود و پنجشنبه‌ها تکرار این برنامه است.

میلانی یادآور شد: ما در برنامه «مخاطب خاص» غالباً متمرکز بر تصمیم گیری ها در نظام سلامت هستیم. همچنین از زمانی که با بیماری کرونا رو به رو شدیم، برنامه به این سمت گرایش پیدا کرده است. در واقع به همه موارد از دارو گرفته تا تصمیم گیری های مجلس برای نظام سلامت خواهیم پرداخت.

وی گفت: درباره مباحث با کارشناسان صحبت می‌کنیم و می‌توان گفت این برنامه بازوی کمکی برای نظام سلامت است.

این تهیه کننده تاکید کرد: هدف این برنامه با ساختار میزگرد با رویکرد اطلاع رسانی و با هدف بررسی مسائل و مشکلات حوزه سلامت و پیگیری آن از مسئولان مربوطه است. گوینده برنامه «مخاطب خاص» فیروزه آدابی و کارشناس مجری جواد نوفرستی است.

مشاهده خبر از سایت منبع