X

بایگانی اسفند 12, 1399

دفتر سینمایی

وقتی در عروسک نماد فرهنگی می‌گذاری از بقیه شخصیت‌ها متمایزمی شود/عروسک‌های امریکایی فرهنگ امریکایی را معرفی می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرزانه بابایی گفت: وقتی تیم طراحی و ساخت عروسک حرفه‌ای باشد، این صنعت پیشرفت می‌کند.

به گزارش سینماپرس، فرزانه بابایی، طراح عروسک در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان،درباره طراحی و تولید عروسک گفت: کاری به آنچه در زمینه عروسک سازی در خارج ازکشور انجام می‌شود ندارم. عقیده ام این است که برای انجام هرکاری باید یک سناریو داشت. از طرف دیگر من عقل کل نیستم که بگویم همین طرحی که انتخاب کردم خوب است و طبق همان کارم را انجام دهم. یک تیم باید سناریوی ساخت عروسک را انتخاب کند. پس از آن به اینجا می‌رسیم که شخصیت پردازی کنیم. یک تیم باید این باره نظر بدهد، چون یک نفر همه چیز را نمی‌داند و همه کار را انجام نمی‌دهد.

وی افزود: یک نفر تا این اندازه جامع نیست که بگوید طرح، طرح من و حرف، حرف من است. پس یک تیم باید درباره شخصیت پردازی عروسک نظر بدهد. کاری که همیشه برای ساخت عروسک هایمان انجام می‌دادیم. البته کارهای ما کوتاه بود. پس از آن تمام جوانب کار را می‌سنجیم. اول از همه بودجه تعریف می‌کند یک طراح عروسک و عروسک ساز چه کارهایی می‌تواند انجام دهد. بر اساس همین دست من باز است. من کاری را انجام می‌دهم. شخصیت پردازی هم کردم. قصه ام یک قصه خیلی قوی است. پشت کارم یک تیم دارم. بسیار مهم است که تیم طراح عروسک حرفه‌ای باشد و این حرفه‌ای بودن در تمام کارها اهمیت دارد.

این طراح عروسک ادامه داد: حتی در زمینه بازکردن یک پیچ هم باید حرفه‌ای بود. وقتی تیم طراحی و ساخت عروسک حرفه‌ای باشددر هرمسئله‌ای که وارد می‌شود، نتیجه کار حرفه‌ای از آب درمی آید. در نتیجه آن می‌توانی انیمیشنت را در کشور خودت نمایش بدهی. برای کارت تبلیغات می‌کنی. این اتفاقات قبل از آنکه در کشور خودت نمایش بدهی. از همه جا برای دریافت آن سفارش می‌دهند، چون کارت جذاب درآمده است و برای ساخت آن با یک تیم حرفه‌ای کار کردی. حتی پیش از اکران فیلم، عروسک‌های آن را ساختی. در نتیجه از هر دقیقه فیلم پول در می آوری. همین پول به گردش در می‌آید و بازارت را می‌گرداند و برای تولید کار بعدی آماده می‌شوی؛ اما استارت اولیه کار را واقعا پول می‌زند. باید یک تیم مالی باشد.

بابایی بیان کرد: باید تعدادی شریک در زمینه سرمایه گذاری برای ساخت انیمیشن وجود داشته باشد. شرکایی که واقعا بدانند می‌خواهند چه کاری انجام دهند. با یکی برخورد کردم که از من می‌خواست عروسک ایرانی بسازم؛ اما نمی‌دانست چه چیزی می‌خواهد. پیش از اینکه بخواهد در این زمینه فعالیت کند، سبزی می‌فروخت و تنها به گمان بیشتر بودن پول فروش عروسک می‌خواست در این زمینه سرمایه گذاری کند. این یعنی با مانع اول مواجه شدیم و کار تمام شد. قبول دارم در تمام دنیا خط قرمزهایی وجود دارد. این خط قرمزها در کشور ما نیز دیده می‌شود؛ اما نباید به حدی باشد که پر و بالم برای طراحی عروسک بسته باشد و نتوانم عروسکی طراحی کنم که در آخر هم من هم مخاطب لبخند بزنیم. دلم نمی‌خواهد عروسکی طراحی کنم که با این همه زحمت کارهای طراحی اش را انجام دادم و پیش بردم، بعد همه به آن توجهی نمی‌کنند. فکر می‌کنند فقط می‌خواهم به گرا اشاره کنم و متنی را نمایش بدهم.

وی اظهار کرد: واقعا بحث اول در انیمیشن و فیلم سرگرمی است. بعد در آن خوراک می‌گذاری. درصورتی که بیش از حد خوراک در یک انیمیشن باشد، خود سازنده آن هم از انیمیشن زده می‌شود. نباید یک بعدی باشد. باید فکر کند با ده میلیون نفر حرف بزنی سلیقه آن‌ها چیست. پس نمی‌توانی خودت را در آن اعمال کنی. باید یک مقدار به خودت پر و بال بدهی. هرچقدر دستت در ساخت انیمیشن و عروسک‌های آن بسته باشد، مخاطب هایت کمتر می‌شوند. آن موقع ساخت عروسک برای ده هزار نفر جواب نمی‌دهد. باید جاده ات وسیع‌تر و مخاطبانت بیشترباشد،از نظر بازاری کارت قوی ترمی شود. در آن زمان است که می‌توانی بگویی می‌خواهم عروسکم را برای بلغارستان یا هرکشور دیگری بفرستم.

این طراح عروسک ادامه داد: طراح خودش شخصیت پردازی عروسک‌ها را انجام می‌دهد. دوستانی که در این زمینه فعالیت می‌کنم می‌بینم عروسک‌های بسیار زیبایی می‌سازند. کارهایشان ده دقیقه است از فیلم‌های کوتاه می‌سازند. بعد با کسانی برخوردمی کنم که می‌گویند ما در کشور انیمیشن نداریم. چه کسی اینجا انیمیشن خوب می‌سازند. با تعداد کمی که از چشمشان رد شده است و دیده اند مقایسه می‌کنند. ما انیمیشن سازهای خوب در کشور داریم با بودجه‌های کم می‌سازند. طرح هایشان تصویب نمی‌شود بعد با بودجه خودشان می‌سازند. جوایز خوبی هم دریافت می‌کنند، اما کسی آن‌ها را نمی‌بیند. شاید هزار نفر آن انیمیشن خوب را تماشا کنند.

بابایی بیان کرد: مگر جشنواره انیمیشن برگزار شود دست به دست شود. ما با هم غریبه ایم. ایرانی با ایرانی لج است. در همین مدت جشنواره اسباب بازی داشتیم. می‌دیدم کارها تا چه حد شیرین یا برگرفته از داستان‌های ایرانی بود. این‌ها در شبکه‌های اجتماعی ارائه شد واکنش‌های بدی نسبت به آن داشتند. همه می‌گفتند این چه چیزی است که ساختید. درصورتی که عروسک‌ها شیرین بودند. اگر کسی از آن‌ها حمایت کند حتی می‌تواند به کشورهای دیگر صادر شود. حرف برای گفتن دارد. هم قصه‌هایی داشت که کسی نشنیده بود. نمی‌توانستم به آن ایرادی بگیرم. این عروسک‌ها در کشور ساخته می‌شود. این‌ها خودشان طراحی می‌کنند و خودشان سایت فروش دارند. از انیمیشن جداست.

وی ادامه داد: آدم حرفه‌ای هستم شخصیت را طراحی کردیم می‌خواهیم در بازار معرفی کنیم ما اینجا در زمینه تولید مشکل داریم. در زمینه ساخت عروسک‌های غیرپارچه‌ای کاری نمی‌کند. همیشه این عروسک‌ها از چین وارد شدند. چین بازار عروسک را دست خودش گرفته است. باید تولید کننده وارد شود. کسی عروسک به شیوه لوتاری را تولید نمی‌کند. هیچ مشکل خاصی نیست. علاقه‌مند به این مسئله نیست کسی به آن وارد نمی‌شود. هیچ کدام از تولیدکننده‌ها نمی‌توانستند عروسکی بسازند که روی پایش بایستد. الان بازار آن وجود دارد. کسی در این زمینه حرفه‌ای کارنمی کند. گاهی گمان می‌کنند واردات عروسک از چین برایشان ارزان‌تر می‌شود. یک بخشی از آن به ناآگاهی ما بازمی گردد. عروسکی برای بچه از خارج می‌آورند که بوی نفت می‌دهد. نباید عروسک بو بدهد حتی اگر بوی آن خوب باشد.

این طراح عروسک بیان کرد: یک مقدار زمان می‌برد به مخاطب بازمی گردد چقدر از ادبیات اطلاع دارد. با دانسته‌های خودم دنبال خرید عروسک می‌روم. طراحان عروسک فعالیت می‌کنند یک سری عروسک‌های محلی را در سایتی می‌فروشند. باید اینقدر فرهنگمان را خوب بشناسیم که ضعف هایش را قوی‌تر کنیم آن وقت ملت قوی تری می‌شویم. حتی عروسک‌های فولکلور ایرانی در بازار کم نیست. اصلا با هیچ چیز مخالف نیستم یک آگاهی کسب کنیم برای اینکه درست انتخاب کنیم. حقیقت این است می‌گوییم بزرگتر کوچکتر را تربیت می‌کند. اولین تیم خود مخاطب است تا صدا نکند جواب نمی‌شنود. تعدادی از بچه‌ها هیجانی اند بنتون را دوست دارند. ادبیات ما سرشار از قصه است. حتی از قصه‌های ما انتخاب می‌کنند. همه مثل هم نیستند که یک چیز را بخواهند. در این زمینه باید افراد دلسوز در این زمینه وارد شوند. تاحدی خط قرمز نگذارم که نتوانند خلاقیت داشته باشند.

بابایی ادامه داد: نسل اول دارا و سارا خیلی فروش رفت. حتی از نسل دوم هیچ چیزی در بازار نماند. برای تبلیغات نسل سوم دار و سارا که کیفیت بسیار خوبی داشت کاری انجام نشد. حتی نگفتند این عروسک در بازار ارائه می‌شود. همه شاکی بودند چرا این عروسک‌ها را نمی‌فروشید. باید از عروسک‌های دارا و سارا حمایت می‌شد. باید نهاد دولتی برای معرفی آن هزاران کار انجام دهد. قرار نبود دارا و سارا عروسک ملی شودودارا و سارا یک اتفاق بود. معمولا برای عروسک‌های اینگونه قصه تعریف نمی‌کنند. برای ساخت فیلم سینمایی از شنگول و منگول که همه می‌شناسند تبلیغات شودهمه را تشنه می‌کنند همه همزمان با ساخت فیلم در بازار ارائه می‌شود. خودم چیزی ندیدم. از عروسک غول آسا که درست کرده بودند وحشت می‌کردم. هرکالایی را باید معرفی کنی. حتی برای فکرت اهمیت دارد. می‌تواند اساسی‌ترین بخش کارت باشد. بدون تبلیغات نمی‌توان فعالیت کرد. حتی با تبلیغات به شما می‌گویند به آن کالا نیاز داری درحالی که اصلا به آن نیازی نداری. بدون تبلیغات نمی‌توان کار را معرفی کرد.

وی بیان کرد: ما به کارهای متنوع نیازداریم. عروسک تنها به بچه‌ها تعلق ندارد. رده سنی ندارد و تنها به بچه‌ها اختصاص ندارد. تبلیغات به پول نیاز ندارد. بخش زیادی از تبلیغات به هزینه نیازدارد. همین طور نمی‌توان تبلیغ کرد. اول باید فکر داشته باشی بعد بودجه، بال و پر و تیم قوی و حرفه‌ای داشته باشید. وقتی یک عروسک تولید می‌کنید حتی یک دانه عروسک در آرشیو نماند. گفتم چرا پایت سالک دارد. گفت با پارچه پوشانده می‌شود. اگر بخواهی کار خوب ارائه شود، لبخند را به مخاطب ارائه می‌دهد. باید انیمیشن ساز بداند می‌خواهد عروسک آن را بسازد او باید بخواهد و پول داشته باشد. باید به تیم تولید کننده اش آگاه باشد. هزینه تولیدش را داشته باشد.

این طراح عروسک بیان کرد: همه جا تبلیغات فیلم سینمایی را انجام دهی همزمان با پخش فیلم عروسک در بازار ارائه شود. این کار را برای یک تئاتر انجام دادیم. تمام عروسک‌ها فروش رفت. دنیا در حال تغییر است هرکسی می‌آید به عقب بازنمی گردد. بچه‌ها می‌خواهند قصه تازه شان را بگویند باید با تمام این‌ها تیم خوب داشته باشید شخصیت پردازی کنید تبلیغات کنید. فیلم اکران شود مخاطب هم آن را تهیه می‌کند. ساخت انیمیشن کار بسیار پرخرج و پرزحمتی است. اگر تیمی هست که کارمی کند بچه‌های عروسک دوز قوی داریم. تولید کننده عروسک به شیوه لاتاری نداریم. بازارمان کمبود دارد و افرادی هستند که متقاضی آن باشند. الان ملت‌ها به هم بسیار نزدیک شدند باید دید کدام قسمت فرهنگ را می‌خواهی به جامعه معرفی کنی.

بابایی ادامه داد: فرهنگ ما می‌گوید عروسک از کجا آمده است آن وقت برای مخاطب جذاب می‌شود. عروسک‌هایی مربوط به جنوب کشور دیدیم. عروسک تمیز اجرا نشده بود یک نامه در آن گذاشته شده بود شناسنامه اش بود برای همین زیاد فروش رفت. وقتی در عروسک نماد فرهنگی می‌گذاری از بقیه شخصیت‌ها متمایزمی شود. طبیعتا هرچقدر زیباتر حرف بزنی بیشتر جذب می‌شوند. همه لزوما این کار را نمی‌کنند. عروسک‌های امریکایی فرهنگ امریکایی را معرفی می‌کند. ما هم می‌توانیم چنین کاری را انجام دهیم. نباید صرفا لباس محلی به تن عروسکمان بکنیم. الان از عروسک‌های روستایی جنوب به دلیل تفاوتش با عروسک‌های دیگر استقبال می‌شود. یک عروسک نمی‌تواند بار فرهنگی به دوش بکشد.

وی اظهار کرد: عروسک‌های جنوب به دلیل خاص بودنش به فروش می‌رود برای بچه‌ها نمی‌توان این کار را انجام داد. آن‌ها به وسیله بازی نیازدارند. آن‌ها عروسک‌های روستایی ما را تهیه می‌کند. در عروسک بچه پنج ساله نماد گذاشت و نمی‌توان به او با عروسک خوراک فرهنگی داد. با موسیقی، کتاب و آنچه در خانواده اش است خوراک فرهنگی به کودک منتقل می‌شود. عروسک‌های فرهنگی برای توریست خاطره سازی می‌کند. می‌تواند در ویترینش از آن استفاده کند. این عروسک‌ها از یک دوره‌ای نشات گرفته است. الان مردم به شیوه دیگری زندگی می‌کنند. عروسک‌های ما چشم ندارد تنها سربند دارد. آن پوشش عروسک پوشش منطقه را نمایش می‌دهد. گاهی نامه‌هایی دارند که از دردهایشان برای مخاطب نوشتند. عروسک‌های روستایی از پوشش زندگی شان، میزان دخیل بودن رنگ در زندگی شان و نقش زن در زندگی سخن می‌گوید.

این طراح عروسک بیان کرد: یکی از چیزهای بسیار جذاب برای صادر کردن عروسک به خارج از کشور آن نقش‌ها و رنگ‌هایی است که در کشورماست. چیزی که صادر می‌کنیم یک فرهنگ شاد و رنگارنگ پر از تنوع و نقش است. آن‌ها می‌توانند از آن لذت ببرد. وقتش رسیده است ما هم از این همه طرح، نقش و قصه استفاده کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران ویژه «قصیده گاو سفید» برای خبرنگاران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همزمان با شروع جشنواره جهانی فیلم برلین، از پوستر بین‌الملل فیلم «قصیده گاو سفید» رونمایی شد و این فیلم ۱۴ اسفند برای خبرنگاران و منتقدان به نمایش درمی‌آید.

به گزارش سینماپرس، همزمان با شروع هفتاد و یکمین جشنواره جهانی فیلم برلین، از پوستر بین‌الملل فیلم «قصیده گاو سفید» رونمایی شد.

فیلم «قصیده گاو سفید» به کارگردانی بهتاش صناعی‌ها و تهیه کنندگی غلامرضا موسوی نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی جشنواره معتبر برلین با چهارده فیلم از فیلمسازان برجسته سینمای جهان برای دریافت خرس‌های طلایی و نقره‌ای رقابت خواهد کرد.

بخش آنلاین جشنواره برلین از اول مارچ برابر با ۱۱ اسفند آغاز شده و تا جمعه ۵ مارچ برابر با ۱۵ اسفند ادامه خواهد داشت.

اولین نمایش جهانی «قصیده گاو سفید» برای منتقدان و خبرنگاران روز پنجشنبه ١۴ اسفند به صورت آنلاین خواهد بود.

جشنواره فیزیکی برلین با حضور عوامل فیلم‌ها در خرداد ماه برگزار خواهد شد.

مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پورئوفی و پوریا رحیمی سام، لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش و آوین پوررئوفی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نون. خ» بی سر و صدا ساخته شده و به جز خوشی مردم به دنبال هیچ چیز نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «نون. خ» گفت: به مردم نوید می‌دهم که این فصل از «نون. خ» بسیار شیرین‌تر از فصل‌های گذشته است، با آن خواهند خندید و داستان را دنبال می‌کنند، اگر این سریال بتواند اندکی در خانواده‌ها شادی و سرور ایجاد کند گروه ساخت «نون. خ» وظیفه خودش را انجام داده است.

به گزارش سینماپرس، سیروس میمنت در گفت‌وگو با میزان پیرامون وضعیت عرصه بازیگری در سال گذشته گفت: سال گذشته برای همه ما سال سختی بود، تعداد زیادی از هموطنان خود را به دلیل بیماری کرونا از دست دادیم و بسیاری از خانواده‌ها داغدار شدند، به یاد ندارم که سالی این چنین سخت و تلخ در این کشور گذشته باشد.

بازیگر سریال «نون. خ» فعالیت در عرصه بازیگری در دوران کرونا را سخت خواند و اضافه کرد: اکثریت وقت من طی سال گذشته با بازی در سریال «نون. خ ۳» گذشت، یکی از مشکلات عدیده‌ای که کرونا به وجود آورده بود فعالیت در این شرایط بود، به نحوی که زدن و یا نزدن ماسک خودش چالشی بزرگ برای همه ما بود.

وی در همین رابطه ادامه داد: از سویی مجبور بودیم به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی ماسک بزنیم و از یکدیگر دوری کنیم و از سویی به واسطه شغل بازیگری نمی‌توانستیم بعد از گریم ماسک روی صورتمان داشته باشیم، در شرایط آزاد بین فیلمبرداری هم باید ماسک می‌زدیم، همین اتفاق ما را کلافه کرده بود، زیرا واقعا برای شخص من نفس کشیدن زیر این ماسک‌ها سخت است.

این بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون رعایت بهداشت را وظیفه هر فرد در جامعه دانست و ادامه داد: سال گذشته نه تنها برای ما بلکه تمام مردم جهان سال سختی بود، ویروس کرونا باعث شد بی نهایت از هم دور شویم، اما در همین حین باعث شد تا به یکباره قدر تمام آن چیزهایی که یک روز داشتیم و به آن‌ها بی توجه بودیم را هم بدانیم. حال مطمئن باشید وقتی کرونا برود با تمام وجود قدر یک جمع خانوادگی را خواهیم دانست و بیش از پیش برای هم وقت خواهیم گذاشت.

بازیگر سریال «سه دونگ سه دونگ» با اشاره به پخش سریال «نون. خ ۳» در ایام نوروز اضافه کرد: ما این سریال را به عشق مردم و برای آن‌ها در دوران اوج کرونا ساختیم، تمام تلاش و سعی ما این بود که پس از گذر از سالی سخت در نوروز امسال خنده را بر لبان مردم بیاوریم، این اتفاق مهمترین هدف سازندگان سریال است.

وی در همین رابطه تاکید کرد: گروه سازنده سریال «نون. خ» و در صدر آن سعید آقاخانی می‌خواهد نوروز امسال که همچنان مردم مجبور به در خانه ماندن برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا هستند لحظات خوشی را کنار خانواده تجربه کنند، لحظاتی که بتواند هر چه سختی هست را آسان‌تر کند، این سریال بی سر و صدا ساخته شده و به جز خوشی مردم به دنبال هیچ چیز نیست.

میمنت خاطرنشان کرد: به مردم نوید می‌دهم که این فصل از «نون. خ» بسیار شیرین‌تر از فصل‌های گذشته است، با آن خواهند خندید و داستان را دنبال می‌کنند، اگر این سریال بتواند اندکی در خانواده‌ها شادی و سرور ایجاد کند گروه ساخت «نون. خ» وظیفه خودش را انجام داده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پس از بررسی‌های مختلف در نهایت مشخص شد بی‌توجهی و کم‌دقتی‌هایی موجب اشکالات بخش‌هایی از آخرین قسمت شده است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر روابط عمومی معاونت سیما با اعلام خبر بازپخش خلاصه ۷ قسمتی پایتخت ۶ از عید مبعث از پخش دو قسمت جدید در روزهای ۲۹ و ۳۰ اسفند خبر داد.

به گزارش سینماپرس، حمید خواجه نژاد مدیر روابط عمومی معاونت سیما گفت: قصه دو قسمت پایانی نگاهی طنزآمیز به برخی مسائل و حواشی کرونا دارد و در حال حاضر در رامسر در حال ضبط و تصویربرداری است و در حقیقت روند قصه ۱۵ قسمت قبلی را تکمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه این مجموعه نمایشی از سرمایه‌های سازمان به حساب می‌آید، با اشاره به دستور رییس سازمان برای بررسی خطا و اشکالات سکانس پایانی این مجموعه افزود: هیئت ویژه‌ای در معاونت سیما تشکیل شد و پس از بررسی‌های مختلف در نهایت مشخص شد بی‌توجهی و کم‌دقتی‌هایی موجب اشکالات بخش‌هایی از آخرین قسمت شده است.

خواجه نژاد با اشاره به جلسه سیروس مقدم، کارگردان این مجموعه و سازنده آثار ارزشمندی همچون اغما، مدینه، چک برگشتی، روز حسرت و… با رئیس سازمان پیش از آغاز تصویربرداری ۲ قسمت پایانی تصریح کرد: در این نشست آقای سیروس مقدم با بیان توضیحاتی اذعان داشت سوءنیتی برنامه‌ریزی شده در کار نبود، اما رسانه‌های بیگانه با اهداف سوء خود روی آن موج سواری کردند و گروه سازنده موظف شد فصل ۶ را با پایان‌بندی شایسته و مورد انتظار مخاطبان به سرانجام برساند.

مدیر روابط عمومی معاونت سیما با اشاره به سیاست سیما برای حمایت از تولیدات فاخر و پرمخاطب تصریح کرد: این مجموعه نمایشی در فصل‌های گذشته الگوی موفقی در سریال سازی و حوزه سبک زندگی ایرانی اسلامی‌بوده، مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرده و ان شاءالله پس از ارائه طرح مناسب، زمینه تولید فصل هفت پایتخت مهیاست.

وی خاطرنشان کرد: خلاصه ۷ قسمتی پایتخت ۶ از ۲۱ اسفند همزمان با عید مبعث ساعت ۱۹:۳۰ بازپخش و دو قسمت جدید در روزهای ۲۹ و ۳۰ اسفند از شبکه یک پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کاروان دف صبا» منتشر شد/ بررسی ریتم در آثار ابوالحسن صبا


آلبوم «کاروان دف صبا» با موسیقی آرش زنگنه مشتمل بر بررسی ریتم روی پنج قطعه از آثار ابوالحسن صبا هنرمند فقید موسیقی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قصیده « برلین» در مواجهه نرم با نظام جمهوری اسلامی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (Berlin International Film Festival) سال‌هاست که به عنوان یکی از سیاست‌زده‌ترین رویدادهای سینمایی جهان شناخته می‌شود. جشنواره‌ای که از بدو تاسیس خود تحت نفوذ سه کشور بلوک غرب به عنوان متفقین قرار گرفت و آنچنان بر منطق دیپلماسی عمومی اتحادیه اروپا و در خط مقدم دیپلماسی فرهنگی آلمان غربی دیروز یا همان جمهوری فدرال آلمان امروز به پیش رفت که در حال حاضر به عنوان یکی از ابزارهای مهم حمایتی غرب برای تزریق منابع مادی و معنوی به برخی محافل و اپوزیسیون‌های حاضر در کشورهای مختلف شناخته می‌شود.

محمدرضا مهدویپور/ جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (Berlin International Film Festival) سالهاست که به عنوان یکی از سیاستزدهترین رویدادهای سینمایی جهان شناخته میشود. جشنواره‌ای که از بدو تاسیس خود تحت نفوذ سه کشور بلوک غرب به عنوان متفقین قرار گرفت و آنچنان بر منطق دیپلماسی عمومی اتحادیه اروپا و در خط مقدم دیپلماسی فرهنگی آلمان غربی دیروز یا همان جمهوری فدرال آلمان امروز به پیش رفت که در حال حاضر به عنوان یکی از ابزارهای مهم حمایتی غرب برای تزریق منابع مادی و معنوی به برخی محافل و اپوزیسیونهای حاضر در کشورهای مختلف شناخته میشود.



جشنواره فیلم برلین یا همان برلیناله اگر چه برای نخستین بار در سال ۱۹۵۱ میلادی و با نمایش فیلم سینمایی ربکا (Rebecca) ساخته آلفرد هیچکاک (Alfred Hitchcock) گشایش یافت و به جهان معرفی شد؛ اما غلبه سیاست و سیاستزدگی بیش از حد بر پیکره این جشنواره امروزه اسباب تنزل مرتبه آن را در سطح بین‌المللی موجب شده و رسما اعتبار خرس طلایی و خرس نقره‌ای این جشنواره را تا به آن اندازه مخدوش ساخته که عملا بسیاری از فیلم‌های پذیرفته شده یا حتی برگزیده شده در این جشنواره با توجه به کیفیت پایین‌ خود نمیتوانند در هیچ جشنواره‌ دیگری در دنیا بدرخشند و یا حضور موثر داشته باشند. موضوعی که به صراحت در نامه‌ای سرگشادهای که در سال ۱۳۹۶ هجریشمسی به امضای ۷۹ کارگردان مطرح سینمای آلمان رسید و این سینماگران به صورت شفافی اعلام کردند که جشنواره بین‌المللی فیلم برلین پس از پایان دوران دبیری دیتر کاسلیک (Dieter Kosslick) در سال ۲۰۱۹ میلادی، نیازمند آغازی نو و رویکردی جدید میباشد.



با این همه بعید است که جشنواره بین‌المللی فیلم برلین بخواهد رویکرد خود را تغییر داده و مشی خود را عوض کند. زیرا این جشنواره با کارکرد مخصوص به خود دیگر به ابزاری برای بی‌اِن‌دی (BND) یا همان سازمان اطلاعاتی آلمان (Bundesnachrichtendienst) مبدل شده که با اشراف سیستم اطلاعاتی شینگن (SIS) و همچنین هدایت ویژه سازمان اطلاعات مرکزی (Central Intelligence Agency) به پیگیری و تحقق موضوعات هدفگذاری شده مختص به خود از مسیر نفوذ فرهنگی در میان جوامع مختلف میپزدارد و حتی طیفی از سینماگران را با شرح وظایفی مشخص و در راستای اهدافی معین با خود همراه میسازد. جشنوارهای که در کنار شش بخش مسابقهای خود از چهار بخش جنبی و دو بخش بازار برخوردار است و این همه با یک بخش حمایت مالی و یک بخش استعدادیابی رسما به ابزاری برای نفوذ فرهنگی اتحادیه اروپا و با سرپرستی آلمان در کشورهای مختلف مبدل گردیده است. آلمانی که پس از جنگ جهانی دوم تا به امروز تحت نفوذ و سیطره مستقیم ایالات متحده آمریکا قرار گرفته و همچون ژاپن در گونهای خاص و صورت وضعیتی ویژه به مستعمره آمریکا تبدیل شده است. آلمانی که میزبان بیشترین تعداد پایگاه‌های نظامی آمریکا در جهان میباشد و ۲۷ درصد پایگاه‌های نظامی آمریکا در جهان، در این کشور قرار دارد!



تمرکز جشنواره بین‌المللی فیلم برلین بر تولید محصولات فرهنگی معارض با بلوک شرق آن هم در طی جنگ جهانی دوم اگر چه با دیده شدن تولیداتی همچون فیلم سینمایی طبیعت بی جان (Still Life) در سال ۱۳۵۴ هجری شمسی (۱۹۷۴ میلادی) و یا فیلم سینمایی باغ سنگی (The Stone Garden) در سال ۱۳۵۵ هجری شمسی (۱۹۷۶ میلادی) و اعطای خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی به سهراب شهید ثالث و پرویز کیمیاوی، آن هم به منظور جهت دادن به مسیر موج نو سینمای ایران منجر گردید. اما مستندات تاریخی به وضوح نشان میدهدکه اهمیت ایران و هدف گذاری جمهوری اسلامی به عنوان یکی از اولویتهای برلیناله به دوران پس از فروپاشی بلوک شرق (Eastern Bloc) بر میگردد. آن هنگام که نظام تمدنی غرب به یکباره در ۱۸ آبان سال ۱۳۶۸ هجری شمسی (۹ نوامبر۱۹۸۹ میلادی) با فروپاشی دیوار برلین به عنوان ارثیهی برجای مانده از شرایط ژئوپلیتیک پایان جنگ جهانی دوم و نماد نظام دو قطبی مواجه گردید و در پَس حاکمیت جنگ سرد (Cold War) به دنبال گسترش هژمونی و الگوی غربی نظام لیبرالیسم (Liberalism) در سراسر جهان بود و در این مسیر معارضت انقلاب اسلامی طلب مینمود تا غرب به دنبال هضم نظام تازه تولد یافته جمهوری اسلامی در هاضمه الگو واره لیبرالیسم خود باشد.






نخستین گام معرفی سینمای ایران در قالب فیلمفارسی و راهیابی فیلم سینمایی شب نشینی در جهنم در سال ۱۳۳۶ هجریشمسی (۱۹۵۸ میلادی) و عدم رغبت برلین به چنین آثاری آن هم بیشتر به دلیل ظاهری و کم تفکر بودن فیلمفارسی و یا شاید همسو تشخیص دادن محتوای این سبک از فیلمسازی در راستای الگوی غربی بود که موجب شد برلیناله تلاش کند تا بر اساس اولویت اصلی خود، یعنی در راستای رویکرد تقابلی با بلوک شرق؛ به سمت موج نو سینمای ایران برود و با تمرکز ویژه بر این جریان، هدایت غیر مستقیم بدنه سینماگری که از ظاهری چپی برخوردار بود را در دستور کار خود قرار دهد. از این جهت میتوان اینگونه پنداشت که تمرکز جشنواره بین‌المللی فیلم برلین بر جریان موج نو و شخصیتهای سینمایی این جریان موجب شد تا تولیدات سینمایی هژیر داریوش، داریوش مهرجویی، سهراب شهید ثالث، منوچهر طیاب، خسرو سینایی، مهرمروا نبیلی، پرویز کیمیاوی و … در سالهای ماقبل ۱۳۵۷ هجریشمسی، مورد استقابل و هدایت بعدی این جشنواره قرار گرفت.






پس اگر چه توجه بلوک غرب و همچنین بلوک شرق به پدیده انقلاب اسلامی و  مواجهه با تشکیل ساختار و نظامی با عنوان جمهوری اسلامی از همان بدو امر و در پسِ همه پُرسی ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ هجری شمسی موضوعیت پیدا نمود؛ اما با فروپاشی بلوک شرق این مواجهه از اولویتی ویژه برخوردار گردید. بالاخص آنکه الگوی غربی در تحلیل وضعیت تک قطبی خود به این باور رسیده بود که تنها معارض اصلی و عامل بازدارنده به منظور غلبه هژمونی نظام لیبرالیسم، پدیده نظام اسلامی و سبک زندگی اسلامی است و از این جهت بود که لیبرال دموکراسی بر مهندسی مواجهه ای نَرم و هضم نظام تازه تولد یافته جمهوری اسلامی در هاضمه الگو واره سبک زندگی لیبرال متمرکز شد. بالاخص آنکه تجربه هشت سال جنگ تحمیلی به روشنی آشکار ساخته بود که پدیده انقلاب اسلامی موجودیتی نیست که بتوان آن را به صورت سَخت و در قاعده جنگ نظامی حذف نمود!



تشکیل جبهه فرهنگی به منظور هضم نظام تازه تولد یافته جمهوری اسلامی در هاضمه الگو واره لیبرالیسم موجب شد تا با پایان هشت سال دفاع مقدس، تهاجم فرهنگی گستردهای در دهه دوم انقلاب شکل گیرد. تهاجمی همه جانبه و متمرکز بر بنیانهای تمدنی و بالاخص سبک زندگی اسلامی- ایرانی که به شبیخون فرهنگی و سپس ناتوی فرهنگی و در ادامه قتل عام فرهنگی و امروز به ولنگاری فرهنگی انجامیده و بیش از سی سال است که جمهوری اسلامی را با جنگ نرم تمام عیاری مواجه ساخته است.



مرور عملکرد جشنواره فیلم برلین یا همان برلیناله اثبات میکند که این محفل سینمایی به عنوان جزیی هرچند کوچک از جبهه فرهنگی غرب عمل نموده و در طول این سالها هر آنچه را که به منظور تقابل نَرم با جمهوری اسلامی بر عهده داشته است را به خوبی انجام داده است. تقابلی که با تقدیر ویژه از فیلم ضد دفاع مقدس دندان مار (Snake Fang) در سال ۱۳۶۸ هجریشمسی (۱۹۹۱ میلادی) اغاز شد و با نامزد شدن مسعود کیمیایی برای تصاحب جایزه خرس طلایی از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین همراه بود.



البته پیش از فیلم سینمایی دندان مار، این فیلم سینمایی ماهی بود که در سال ۱۳۶۶ هجریشمسی (۱۹۸۹ میلادی) به برلیناله رفت. اثری کم‌کیفیت و نه‌چندان مهم که با استعارههای سیاسی الکن خود اگر چه جایزه یونیسف را از آن کامبوزیا پرتوی نمود؛ اما در واقع اهدای این جازه تنها میتوانست مشوقی برای حضور سینمای پس از انقلاب ایران در این جشنواره و ایجاد زمینههای رسانهای لازم در داخل ایران محسوب شود.







برلین در مقطع پس از فروپاشی بلوک شرق پذیرای طیف گستردهای از فیلمها و به تبع آن سینماگران ایرانی شد و فیلمها و تولیدات متنوعی از ریحانه (علیرضا رئیسیان) و نرگس (رخشان بنی اعتماد) گرفته تا لی‌لی لی‌لی حوضک (بهروز یغمائیان) و نون و گلدون (کیومرث پوراحمد) و کیسه برنج (محمدعلی طالبی) را در خود جای میداد و موجب شد تا سطح ارتباط گیری برلیناله با سینماگران جوان ایرانی در آن مقطع زمانی آنچنان وسیع شود که این جشنواره در کنار بانو (داریوش مهرجویی) و بادکنک سفید (جعفر پناهی) و …، به پذیرایی از تولیدات سینمایی و فیلمسازانی مبادرت وزرد که از درون گفتمان انقلاب اسلامی رویش هنری خود را آغاز نموده بودند. موضوعی ویژه که سبب شد تا جشنواره فیلم برلین در مقطع پایانی دهه ۱۳۷۰ هجری شمسی، به یکباره میزبان تولیداتی همچون آژانس شیشه‌ای (ابراهیم حاتمی کیا) و رنگ خدا (مجید مجیدی) و  مهر مادری (کمال تبریزی) و کفش‌های کتانی (رسول صدرعاملی) و چوری (جواد اردکانی) و … شود.






اینگونه بود که ارتباط جسته و گریخته طیفی خاص از سینماگران ایرانی با جشنواره بین‌المللی فیلم برلین شکل گرفت و با حضور جریان رفرمیست (اصلاح طلب) بر مصدر اجرایی کشور در ۲ خرداد ۱۳۷۶ هجری شمسی بود که این روابط آنچنان وسعت پیدا نمود که ثمره آن را می توان در سال ۱۳۸۴ هجری شمسی (۲۰۰۶ میلادی) و حضور مستقل و بدون مجوز فیلم سینمایی آفساید ( Offside ) در برلیناله گردید. فیلمی بر ابعاد نقض حقوق بشر در ایران و آزادی های اجتماعی در جمهوری اسلامی متمرکز بود و همین سیاه نمایی غلیظ و بیانیه خوانی  سیاسی سبب شد تا پنجاه و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین تصمیم بگیرد تا جایزه بزرگ هیئت داوران و خرس نقره ای خود را به جعفر پناهی اهدا کند و در این میان کمپانی سونی پیکچرز کلاسیکس ( Sony Pictures Classics ) نیز امتیاز پخش این اثر را خریده و از این طریق و به این روش، ظرفیت مالی قابل توجهی را برای تولید آثار بعدی طیف مرتبط با این کارگردان اپوزیسیون نظام جمهوری اسلامی را  فراهم سازد.






آمایش صنعت سینمای ایران و نفوذ برلین در مقطع حاکمیت جریان رفرمیست (اصلاح طلب) از آنچنان وسعتی برخوردار شد که با روی کارآمدن جریان تقریبا معارض غرب آن هم در پسِ نهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در ۲۷ خرداد ۱۳۸۴ هجریشمسی، جبهه فرهنگی جدیدی در مقابله با جمهوری اسلامی شکل گرفت و تلاش برلیناله به سرعت معطوف منزوی نشان دادن ایران گردید. تلاشی که به برجسته نمودن آثاری انجامید که ضمن ترسیم ضدیت نظام جمهوری اسلامی با آزادیهای مدنی و مشخصا سیاهنمایی از وضعیت حقوق بشر در ایران، سعی مینمودند تا وجههای استبدای از الگو واره انقلاب اسلامی را به معرض دید جهانیان بگذارند. تلاشی ویژه که به حضور انبوه و حتی بعضا چمدانی و بدون مجوز تولیداتی نظیر کارگران مشغول کارن (دمانی حقیقی)، زمستان است (رفیع پیتز)، صبحی دیگر (ناصر رفائی)، کمی بالاتر (مهدی جعفری)، سلام خوشگله (مانی مسرت آگاه)، فوتبال با حجاب (آیت نجفی)، سه زن (منیژه حکمت)، مونث، مذکر (صدف فروغی)، اوراقچی (رامین بحرانی)، خانه فاطمه کجاست؟ (فریدون نجفی) و پذیرایی ساده (مانی حقیقی) و دهها فیلم دیگر در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین انجامید. تلاشی که تنها محدود به تزریق منابع مالی ویژه آن هم در پوشش جوایز و حمایتهای گسترده توسط برلین و یا وجاهت بخشیدن به طیف جدیدی از منوالفکران سینمایی نگردید؛ بلکه به بزرگترین آفت سینمای ایران مبدل و موجب نزول کیفیت آثار سینمایی آن هم به دلیل گسترش تولید فیلمهای سطحی و ضعیف از نظر فنی در ایران گردید. فیلمهایی که با داعیه اجتماعیسازی و انعکاس واقعیتهای اجتماعی در ایران تولید و با وجود تمام شعفهای ساختاری خود مورد حمایت جشنواره های غربی قرار میگرفتند.






پُرواضح است که بزرگترین دستاورد جشنواره برلین در مواجهه فرهنگی خود با نظام جمهوری اسلامی را می توان در تغییر مسیر صنعت سینمای ایران به سوی تولیدات آپارتمانی ضعیف و کم توانی قلمداد نمود که بعضا به سُست‌ترین شکل ممکن از منظر فُرم سینمایی ساخته شده بودند. تولیداتی کم رَمق که در عین حال با تشویق و حمایت برلیناله  مواجه می گردیدند. تشویق های مادی و معنوی سرشاری که جریان فیلمسازی ایران را از حرکت به سمت ارتقای کیفیت خارج ساخت و سبب شد تا هر دوربین به دست کم استعدادی، صرفا با ژست اپوزیسیون و یا فحاشی به جمهوری اسلامی برجسته و به عنوان الگو مورد پسند جشنواره های غربی، به جامعه سینمایی کشور معرفی شود.  



همین چرخه نفوذ و جذب برلیناله سبب شد تا سازنده فیلم سینمایی آفساید در نهایت با پدید آورنده فیلم سینمایی ماهی همراه شده و در سال ۱۳۹۱ هجریشمسی (۲۰۱۲ میلادی) با محصول مشترکی به نام فیلم سینمایی پرده (Closed Curtain) به شصت و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین بروند و با خرس نقره‌ای بهترین فیلم‌نامه به ایران بازگردند. فیلمی به شدت ضعیف و کم‌کیفیت که توسط جعفر پناهی و کامبوزیا پرتوی به صورتی شخصی و کاملا غیر قانونی در ایران تولید شده بود و به نحوی غلظتر و با صراحت بیانی ویژه بر نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی و اختناق حاکم در ایران پس از انقلاب تاکید میورزید.



البته سرمایه گذاری ویژه برلیناله بر شخصیت جعفر پناهی و سیمبل تراشی از او به عنوان الگوی مبارزاتی در میان اهالی سینمای ایران از آنچنان اهمیتی برخوردار بود که تاکسی تهران (Taxi Tehran) او که به صورتی غیر قانونی در ایران تولید شده بود؛ به نحوی خاص در سال  ۱۳۹۳ هجریشمسی (۲۰۱۵ میلادی) از ایران خارج شود و در این میان آشکار بودن نقش سفارت آلمان و اهانتهای مکرر برگزار کنندگان جشنواره به حدی وقیحانه بود که حتی صدای درد نخستین رییس سازمان سینمایی دولت تدبیر و امید را هم درآورد و سبب شد تا جناب ایوبی با وجود تمام علایق خود به غرب، نسبت به این رفتار توهین آمیز واکنش نشان داده و طی نامهای با دبیر جشنواره برلین درد و دل کند!



ادامه دارد…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمایت هنرمندان از بیماران مبتلا به سرطان


چهارمین نمایشگاه آثار هنرمندان معاصر ایران از هفته سوم اسفند در فرهنگسرای نیاوران و برای حمایت از بیماران مبتلا به سرطان تحت پوشش موسسه خیریه بهنام دهش پور برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر امکان ساخت سالن جدید نیست، نباید ناامید شویم و باید از ظرفیت سالن‌های موجود استفاده کنیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر مرکز هنرهای نمایشی از حمایت گونه‌های نمایشی و اختصاص سالن تخصصی به آن‌ها خبر داد.

به گزارش سینماپرس، قادر آشنا، مدیر مرکز هنرهای نمایشی، در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، در خصوص ضرورت برگزاری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران گفت: نمایش عروسکی در کشور ما مخاطب خاص خودش را دارد و هنرمندان توانایی در این عرصه فعالیت می‌کنند. با توجه به اصرار هنرمندان برای کار در این عرصه بنابراین جشنواره تئاتر عروسکی مانند سایر جشنواره‌ها باید دیده شود و کارش را به سامان برساند. وی بیان کرد: زمان این جشنواره به دلیل اینکه با پیک کرونا مواجه شد، تغییر کرد. ترجیح دادیم، اسفند ماه و در فضای کاملا مجازی این جشنواره را به سرانجام برسانیم که خوشبختانه این اتفاق هم افتاد. همچنین اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره از اردیبهشت امسال به این جمع بندی رسیده بودند که با توجه به شرایط عروسک گردان‌ها و مخاطبان که کودک و نوجوان هستند، در بستر مجازی این رویداد اتفاق بیفتد. بنابراین ضرورت نگه داشتن هنر تئاتر و گونه‌های دیگرش جز الزامات و رسالت فرهنگی ما است.

آشنا، در ادامه گفت: ما در فکر تمهیداتی برای گونه نمایش عروسکی بودیم و تا خرید ساختمان و امکانات آن هم پیش رفتیم، اما این مهم محقق نشد؛ در حال حاضر به دنبال این هستیم که در طول سال اجرای عمومی را رونق ببخشیم و سالن اختصاصی برای این موضوع در نظر بگیریم. امیدواریم تا فروردین به جمع بندی نهایی برسیم. به این ترتیب می‌توانیم در بخش دولتی و یا خصوصی اجرای عمومی و ویژه در طول سال داشته باشیم.

وی درباره ظرفیت‌های موجود تئاتر بیان کرد: در حال حاضر ۵۷ اثر داریم که در حال نهایی شدن هستند که ۵۰ درصد این آثار متعلق به شهرستان هاست؛ بنابراین باید هم در استان‌ها و هم در تهران از گونه‌های مختلف نمایشی حمایت کنیم و متخصصین این عرصه هم به کمک ما بیایند. اگر امکان ساخت سالن جدید نیست، نباید ناامید شویم و باید از ظرفیت سالن‌های موجود استفاده کنیم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی در خصوص پرداختی‌ بدهی‌ها این مرکز اظهار کرد: ما متعد به پرداخت ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بودیم که تا الان تمامی آن پرداخت شد. تمامی پرداختی‌ها طبق دستورالعمل انجام گرفته است و خوشبختانه تا این لحظه هیچ مطالبه ادا نشده‌ای نداریم.

وی همچنین اضافه کرد: پخش تئاتر در فضای مجازی برای ما بسیار هزینه بر است؛ چون باید حرفه‌ای ضبط کنیم و کار حرفه‌ای کردن هزینه بیشتری دارد، اما با حمایتی که سید عبااس صالحی وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی انجام داد مشکلی در این زمینه  نداشتیم.

آشنا در پایان گفت: امیدواریم در سال ۱۴۰۰ و حداقل از نیمه دوم سال با توجه به واکسینه شدن مردم شاهد رونق تئاتر باشیم؛ چراکه عطش فراوانی هنرمندان برای کار کردن دارند. آن‌ها امسال، سال سختی را گذراندند و حتی با مجاهدت نیز کار کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران ویژه برای «پروژه‌های عکاسی منتخب» و «ایران ما» در تصویر سال


۶ پروژه‌ عکاسی منتخب سال و عکس‌های بخش ویژه «ایران ما» در یک سانس ویژه در هجدهمین جشن تصویر سال به نمایش در می‌آیند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شام آخر»ی که پس از ۱۰۰ سال کشف شد!


به تازگی اعلام شد یک تابلو نقاشی که بیش از ۱۰۰ سال بر دیوار کلیسایی آویخته شده بود، در حقیقت یکی از آثار «تیشن» (تیسین) ـ یکی از نقاشان نامدار رنسانس ـ بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع