گفتمان هنری آیدین آغداشلو با نقاش هلندی
موزه بروژ بلژیک در چهار ماه اخیر، میزبان اثری از آیدین آغداشلو بود که ۴۲ سال پیش با الهام از مملینگ خلق شد.
موزه بروژ بلژیک در چهار ماه اخیر، میزبان اثری از آیدین آغداشلو بود که ۴۲ سال پیش با الهام از مملینگ خلق شد.
سینماپرس: با پایان مهلت ارسال چکیده آثار، تعداد ۲۵۳ اثر در دبیرخانه چهارمین جایزه پژوهش سال سینما ثبت شد.
به گزارش سینماپرس، چکیده آثار ارسال شده شامل ۱۰۴ مقاله، ۳۷ یادداشت تحلیلی، ۵۷ پایان نامه و رساله، ۱۲ پژوهش بصری، ۲۱ پروپزال، ۲۲ گزارش پژوهشی است.
۱۸ پژوهشگر دانشگاهی از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، آمریکا، لبنان و کانادا مقالات خود را ارسال کردهاند که با احتساب ۲ پژوهشگر ایرانی، مجموعا ۲۰ مقاله پژوهشی اصیل به زبان انگلیسی در شمار آثار دریافتی قرار دارند.
نکته قابل توجه این است که تعداد آثار ثبت شده در دبیرخانه این دوره در مقایسه با دوره گذشته ۲/۷ برابر رشد داشته است.
با توجه به اتمام مهلت ارسال آثار، هیات انتخاب چهارمین جایزه پژوهش سال سینما برای گزینش نهایی آثار دریافتی و ارسال آن برای داوری از فردا چهارشنبه ۱۳ اسفند آغاز به کار می کند.
اختتامیه چهارمین جایزه پژوهش سال سینما به دبیری بهروز محمودی بختیاری فروردین ۱۴۰۰ برگزار می شود.
یک نویسنده کتاب گفت: وقتی جوان ما به دنبال موسیقیهای بیهویت غربی میرود و ذائقه خود را با ابتذالات غربی هماهنگ میکند مقصرش ما هستیم که نتوانستیم برای او بدل و جانشینی در نظر بگیریم.
هشدار: این گزارش حاوی تصاویری است که تماشای آن ممکن است برای عدهای مناسب نباشد.
سینماپرس: محسن اسلامزاده درباره مجموعه مستند «هزارتوی پیشرفت» با رویکرد اقتصادی که از شبکه سه در حال پخش است توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش سینماپرس، محسن اسلامزاده مستندساز درباره ساخت مجموعهای با نام «هزار توی پیشرفت» که این شبها از آنتن شبکه سه سیما در حال پخش است به مهر گفت: «هزار توی پیشرفت» مجموعه سه قسمتی است که چون هر قسمت ۵۲ دقیقه است در ۲ شب پخش میشود و در مجموع در ۶ شب روی آنتن میرود.
وی ادامه داد: این مجموعه نگاهی به نکات مثبت و منفی کشورهای روسیه، چین و ترکیه دارد و به بخشهایی از اقتصاد آنها میپردازد که واکاوی آنها میتواند چراغ راهی برای کشور ما باشد و دانستن این نکات برای اقتصاد ما لازم است.
اسلامزاده تصریح کرد: در بخشی از این مجموعه مستند، نظریه اقتصاد مقاومتی به اساتید مطرح اقتصاد این سه کشور ارائه میشود و در مقابل نظرات آنها را هم بازتاب میدهیم.
این مستندساز با اشاره به زمان تولید این مجموعه عنوان کرد: تولید این مجموعه سه سال طول کشید چون میخواستیم با افراد طراز اول این کشورها گفتگو کنیم. به طور مثال با معاون سابق بانک جهانی و یا اعضا و مدیرکل حزب کمونیست مصاحبه کردیم و با استادانی از دانشگاههای پکن و شانگهای گفتگو داشتیم. ایده این کار از حجت الله عبدالملکی و محمود عزیزی پژوهشگر بود.
اسلامزاده درباره مخاطب این مستند عنوان کرد: این مجموعه برای مخاطب عام قطعاً جذاب است چون برای تلویزیون ساخته شده است ولی جامعه هدف آن نخبگان، سیاستگذاران و دولتیها هستند و بحثهای مهمی در آن مطرح میشود. سیاست درهای باز اقتصادی که در چین داغ است یا مبارزه با تحریم در قسمت روسیه و جهانی سازی از منظر ترکیه از جمله این مباحث است.
وی اضافه کرد: روایتهای مربوط به هر کشور با عنوانی متفاوت پخش میشود. عنوان قسمتهای ترکیه «بخت آزمایی در سرزمین کودتا»، روسیه با عنوان «زندگی بدون پنیر فرانسوی» و چین با عنوان «راز اژدهای زرد» است.
این مستندساز در پایان درباره زمان حضورش در هر یک از این کشورها بیان کرد: در هر کشور حدود ۲ هفته حضور داشتیم و با طیفهای مختلف ارتباط گرفتیم و حدود ۳۵ تا ۴۰ نفر مصاحبه داریم.
مستند «هزارتوی پیشرفت» هر شب ساعت ۲۰ از شبکه ۳ پخش میشود.
سینماپرس: فصل جدید سریال گاندو برای پخش در نوروز پیش رو آماده شده است. با پخش این سریال امنیتی، شبکه ۳ سیما برخلاف روال رایج در اعیاد که سریالهای کمدی و طنز از تلویزیون پخش میشود، یک مجموعه داستانی با موضوع جدی و امنیتی را روی آنتن میبرد.
به گزارش سینماپرس، با حذف سریال کمدی «بوتیمار»، شبکه ۳ سیما سریال جدیدی را برای پخش نوروزی انتخاب کرد. مجموعه جدیدی که این شبکه برای نوروز روی آنتن خواهد فرستاد، فصل دوم از سریال گاندو است که فعلاً با نام موقت «لوتی» معرفی شده است.
تغییر سریال کرونایی!
شبکه ۳ از مدتها پیش سریالی کمدی را برای پخش نوروزی آماده میکرد. مجموعه تلویزیونی «بوتیمار» به کارگردانی علیرضا نجفزاده و تهیهکنندگی مهران مهام، طنز اجتماعی بود که با قصه کرونا آغاز میشد. این سریال ابتدا «ویلا» نام داشت، اما در طول ساخت به «بوتیمار» تغییر نام داد. در این سریال مجموعهای از بازیگران ثابت مجموعههای طنز تلویزیونی از حمید لولایی گرفته تا مرجانه گلچین حضور دارند. در معرفی کوتاه این مجموعه تلویزیونی بوتیمار آمده است: «بوتیمار همیشه در تشنگی به سر میبرد، اما آن هنگام که به رودخانه یا دریا میرسد، نگران میشود که مبادا آب دریا تمام شود و او از تشنگی بمیرد، پس آب نمیخورد و تشنه میماند… بوتیمار همیشه نگران فرداست» که عملاً هیچ توضیحی درباره داستان ارائه نمیکند. اما تهیهکننده آن در گفتوگویی، در مورد داستان این فیلم میگوید: «این سریال با کرونا شروع میشود، چون ما واقعه مهمی در کشور داشتیم که خیلیها را هم از دست دادیم، از این رو کرونا را به قصه خود آوردهایم.» وی میافزاید: «در همین اوضاع کرونایی کاراکتر قصه فشارهای اقتصادی زیادی را هم تحمل میکند و درگیر یک کلاهبرداری هم میشود و در نهایت پزشک به او توصیه میکند که برای آرامش به یک سفر برود.» بوتیمار با مشکلات متعددی از جمله ورود نیروی انتظامی و حذف برخی از سکانسهای پلیسی مواجه بوده است و مشخص نیست چرا با وجود آنکه تا چند روز پیش این سریال به عنوان مجموعه نوروزی معرفی شده بود، به ناگاه رسانهها از تغییر سریال نوروزی شبکه ۳ خبر میدهند.
«لوتی» همان «گاندو» است!
مهدی آذرپندار مدیر فیلم و سریال شبکه ۳ سیما در معرفی مجموعهای که قرار است در نوروز از این شبکه پخش شود، گفته است: «لوتی تقلای یکی از سرویسهای جاسوسی بیگانه برای ضربهزدن به ایران و مقابله نیروهای داخلی با این توطئه را به تصویر خواهد کشید.» به نظر میرسد سازندگان سریال گاندو برای دور ماندن از حواشی و حساسیتهایی که دور این سریال میگذرد، از عنوان موقتی «لوتی» استفاده کردهاند و «گاندو» در نهایت با اسم اصلی خود روی آنتن شبکه ۳ میرود. مسئله پنهانکاری باعث شده است که هیچ خبری از مراحل ساخت فصل دوم از سریال گاندو منتشر نشود و کلیت خبری که از سوی روابط عمومی این سریال منتشر شده، از حضور امیریل ارجمند به عنوان بازیگر جدید سریال و فیلمبرداری سکانسهایی از آن در منطقه گرمدره تهران خبر میدهد.
چرا بازگشت «گاندو» میتواند مهم باشد؟
فصل اول سریال «گاندو» با پرداخت به یکی از مهمترین پروندههای جاسوسی، یعنی بازداشت «جیسون رضائیان» و تبادل او، یکی از پربحثترین مجموعههای تلویزیونی را رقم زد که در داخل باعث دعواهای سیاسی شد و واکنشهای بینالمللی را به دنبال داشت. این سریال بار دیگر قدرت جذب مجموعههای تلویزیونی با تم امنیتی را نشان داد که متأسفانه هیچ کدام از تولیدات بعدی نتوانستند به موفقیتی که گاندو رسیده بود برسند و حتی کار به لوث شدن فعالیتهای امنیتی و مضحک شدن مسئله تأمین امنیت کشیده شد. اکنون بازگشت سریال گاندو میتواند از این نظر حائز اهمیت باشد که در صورت تجدید موفقیت فصل اول، بار دیگر سطح توقع و انتظارات بینندگان از مجموعههای داستانی تلویزیونی افزایش پیدا کند.
رقبای «گاندو»!
«جوان» در روزهای آینده به مسئله سریالهای نوروزی تلویزیون خواهد پرداخت، اما در موضوع گاندو و در صورتی که شبکه ۳ تصمیم خود را تغییر ندهد، میتوان گفت که اولین و شاید مهمترین رقیب گاندو برای نوروز پیش رو سریال «نون. خ» خواهد بود که فصل سوم از آن قرار است از شبکه یک سیما پخش شود. مجموعه «نون. خ» به کارگردانی سعید آقاخانی، داستان زندگی خانواده نورالدین خانزاده است که یک کرد خانوادهدوست است و علاوه بر مسئولیت نگهداری از خانواده و دخترانش، به عنوان معتمد محلی مسئولیتهای اقتصادی و اجتماعی را بر عهده دارد. فصل دوم این سریال نیز مانند سریال «پایتخت» به دلیل همهگیری ویروس کرونا ناتمام باقی ماند و اکنون داستان این سریال در سومین فصل ادامه مییابد. «نون. خ» به دلیل پرداخت به جغرافیای ایران و برونرفت از فضای شهری تهران، با استقبال خوبی به خصوص در استانهای کردنشین روبهرو شد و همین عامل باعث میشود که در نوروز نیز به احتمال زیاد اصلیترین گزینه مردم برای تماشای تلویزیون باشد. گاندو برای آنکه نوروز را با موفقیت پشت سر بگذارد، باید تلاش کند در رقابت با «نون. خ» مخاطب بیشتری جذب کند. پخش گاندو به دلیل تم امنیتی این سریال یک ریسک بزرگ برای نوروز به شمار میرود. اغلب سریالهای نوروزی بنا به یک سنت ماندگار، مجموعههای کمدی و طنز هستند و ساختارشکنی شبکه ۳ برای پخش سریالی جدی با داستانی امنیتی، میتواند در صورت موفقیت به ذائقهسازی در مخاطبان نوروزی سیما منجر شود.
سینماپرس: محسن پاسدار مدیر سینما «استقلال» با اشاره به نبود حمایت مناسب از سینما در شرایط کرونایی تأکید کرد در شرایط فعلی تهیهکنندگان از اکران فیلمها و هدررفت سرمایهشان ترس دارند.
به گزارش سینماپرس، محسن پاسدار مدیر سینما استقلال تهران در گفتگو با مهر درباره وضعیت سینماها بیان کرد: در زمان برگزاری سیونهمین جشنواره فیلم فجر متناسب با شرایط کرونا، استقبال خوبی از فیلمها شد چون باید فاصلهگذاری اجتماعی رعایت میشد به همین دلیل بر اساس آن دستورالعمل، استقبال مخاطبان را ارزیابی میکردیم اما حالا اقبالی نسبت به فیلمها صورت نمیگیرد البته هر ساله اسفندماه وضعیت سینماها مناسب نیست از سوی دیگر فیلم جدیدی هم اکران نشده است؛ فیلم خوبی که کشش جذب مخاطب داشته باشد. هرچند «آن شب» ساخته کوروش آهاری فیلم خوبی است ولی به اندازهای کشش ندارد که مخاطب را در اسفندماه و در وضعیت کرونایی راضی به تماشا در سینما کند البته آمار بیماران کرونا هم بالا رفته و این موضوع مزید بر علت شده است.
وی افزود: با همه این تفاسیر سینماها باید باز باشند. در چنین شرایطی که مردم جایی برای رفتن ندارند، امنترین جا سینماست، مردم در چنین شرایطی نیاز به سرگرمی دارند، برای اینکه زمان آنها سپری شود نیاز است که به سینما بروند و به همین ترتیب وقت آنها پر میشود. اگر در این وضعیت سینماها هم تعطیل باشند، دورهمیها قوت میگیرد.
این سینمادار عنوان کرد: ما در حال حاضر در سینماها تنوع فیلم نداریم و این موضوع روی وضعیت استقبال مخاطبان تاثیر زیادی گذاشته، ضمن اینکه مخاطبان در این سالها به دلیل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و… که بر آنها وارد شده است، نیاز به یک تنفس دارند، نیاز دارند که فیلم کمدی ببینند تا کمی از این فضا فاصله بگیرند اما متاسفانه در حال حاضر فیلم کمدی نداریم و تهیهکنندگان راضی به اکران آثارشان نمیشوند. سازمان سینمایی و ارگانهای دیگر که توانایی حمایت از سینماگران را دارند، تاکنون حمایت چندانی از تهیهکنندگان نکردهاند اما لازم است چنین حمایتی صورت بگیرد تا تهیهکننده بداند که اگر فیلمش هم به خاطر شرایط کرونایی متضرر شد، اما سرمایهاش از بین نمیرود.
پاسدار با اشاره به طرحهای حمایتی سازمان سینمایی بیان کرد: این طرحها پاسخگوی نیاز تهیهکنندگان نیست چون فیلمها در شرایط عادی میتوانند فروش خوبی داشته باشند اما این طرحها چندان کمکی به تهیهکنندگان نمیکنند.
این مدیر سینمایی اظهار کرد: اگر از سوی ارشاد و نهادهای مرتبط حمایت خوبی از سینماگران و سینماداران صورت بگیرد، تهیهکنندگان هم راضی به اکران فیلمهای خود میشوند در غیر این صورت این اتفاق رخ نمیدهد. با این حال باید ببینیم در این زمان باقیمانده به نوروز ۱۴۰۰ سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش چه تصمیمی اتخاذ میکنند چون به هر حال در این وضعیت تهیهکنندگان ترسی از اکران و هدر رفت سرمایهشان دارند.
وی در بخش دیگر از صحبتهایش با اشاره به اینکه آثار سینمایی تبلیغات خوبی هم ندارند، توضیح داد: حدود یک سال و نیم است که تلویزیون از پخش تیزرهای سینمایی سر باز زده است آن هم در شرایطی که کرونا باعث شد مردم در خانه بمانند و از تلویزیون بیشتر استفاده کنند.
پاسدار در پایان با بیان اینکه مردم هنوز از بازگشایی سینماها اطلاعی ندارند، مطرح کرد: با توجه به اینکه سینماها از زمان شیوع کرونا در چند مقطع تعطیل شد، تبلیغ تلویزیونی چندانی نبود و حمایت چندانی از سینماها صورت نگرفت، مردم مدام دچار شک میشدند که آیا سینماها باز هستند یا تعطیل. مثلاً خیلی وقتها شاهد این بودیم که سینماها فعالیت داشتند اما مردم تعجب میکردند و میپرسیدند مگر سینما باز است؟ در این مدت علاوه بر اینکه تبلیغی برای فیلمها صورت نمیگرفت در این باره هم صحبت نمیشد که سینماها محیط امنی هستند؛ جایی که پروتکلها در آن رعایت میشود.
یک هنرمند مجسمهساز معتقد است شروع سمپوزیومهای مجسمهسازی ایران با قدرت بوده و در حال حاضر بسیاری از هنرمندان کشورهای دیگر علاقمند به حضور در ایران و این سمپوزیومها هستند.
سینماپرس: فیلم سینمایی «ماه بیبی» به کارگردانی امین اصلانی به تدوین رسید.
به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «ماه بیبی» به کارگردانی امین اصلانی که دومین پروژه سینمایی تجربی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است، پس از فیلمبرداری در خانه بروجردیها و شهر تاریخی کاشان، به تدوین رسید.
تدوین این فیلم سینمایی هم توسط امین اصلانی انجام میشود که در کارنامه فیلمسازی او، ساخت آثاری چون «گنج روان»، «بهرام شیت»، «سوگنامه سرزمین نیمروز»، «هزارتوی سکوت»، «آواز پر جبرئیل»، «هفت مجلس ابلیسکشی»، «داستان زن خودزن»، «درخت بنفش» و… به چشم میخورد.
در خلاصه داستان «ماه بیبی» آمده است: «دختربچهای در اوایل سالهای ۱۳۰۰ شمسی در شهری در حاشیه کویر به خاطر تنبیه در مکتبخانه دچار مشکلات جسمی میشود و…»
فیلمبرداری این اثر در دیماه و اوایل بهمنماه ۹۹ به مدت ۲۵ جلسه، در «خانه بروجردیها» در کاشان و برخی دیگر از لوکیشنهای این شهر تاریخی توسط عباس حسینزاده به انجام رسیده بود.
محمدرضا اصلانی تهیهکنندگی «ماه بیبی» را برعهده دارد.
سیما بابایی (در نقش خانم آغا)، حمیرا نونهالی (در نقش خانم کوچیک)، محمود نظرعلیان (در نقش آقابزرگ)، محمد صدیقیمهر، فریدون محرابی، مهدی عبادتی، مریم بوبانی، عباس مشهدیزاده، یارتا یاران، هامون حجار، ستایش مرشد، نسرین بربند، سمیه نجفیزاده، از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک پیام داد.
به گزارش سینماپرس، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک با قدردانی از تلاش نمایشگران عروسکی و برگزارکنندگان این جشنواره، نمایش عروسکی را، فرصتی برای دیدار یکرنگی دانست.
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:
«جهان بیمرز عروسکها با عبور از پس هزارهها همچنان با همراهی مِهر مردم پرهیاهوست و شگرف آنکه انسان اندیشمند همواره دنیای برساخته خود را با طیف گستردهای از اشیا بیجان گرفته تا عروسکهای ساده و گاهی پیچیده تماشا میکند تا پاسخی زیبا برای شگفتزدگیاش بیابد، از آن بیاموزد و سرگرم شود. عروسکها، اگرچه قلبی برای مهربانی ندارند امّا توانستهاند قلب انسانها را بربایند. عروسکها با تمام بیقلبیشان میدانند راستی و یکرنگی رمز ماندنشان در دلهاست. مواجهه زلالی عروسکها با کودکان که نمادهای بیبدیل پاکیاند، دیدنی است. به سادگی یکدیگر را باور کرده و میپذیرند. فرصتی که بزرگترها هم به آن نیاز دارند و نمایش عروسکی، فرصتی برای دیدار یکرنگی است.
هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران ــ مبارک فرصتی برای قرار گرفتن در جایی میان واقعیت و رویا برای کسب آگاهی بیشتر است.
اگرچه روزهای تلخی که آغازش به سال گذشته برمیگردد با حضور نامبارک ویروسی مرگبار هنوز ادامه دارد، اما یقین دارم با امید و شادی خلق شده از سوی عروسکهای این رویداد، بهزودی روزهایی مبارک و بیاضطراب به زندگی مردم سراسر جهان، از جمله مردم مهربان ایران باز خواهد گشت.
حضور و هنرآفرینی گروههای هنری سراسر کشور و تلاش و همت هنرمندانه تمام دستاندرکاران برگزاری این رویداد هنری را ارج نهاده و از پروردگار مهربان برای تمامی عزیزان پیروزی و سربلندی آرزومندم.»