X

بایگانی اسفند 15, 1399

دفتر سینمایی

در تولید آثار ارزشی، هنرمند در درجه دوم و همیشه مدیر نفر اول است/باید در زمینه موسیقی و سرود آسیب شناسی صورت گیرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس:یکی از شاعران آثار حماسی و آیینی کشورمان با اشاره به انتشار آلبوم سرود «تا قله» از فراز و نشیب‌های ساخت آثار موسیقایی مرتبط با سرود و آهنگ‌های انقلابی سخن گفت.

به گزارش سینماپرس، حسین صیامی پژوهشگر، شاعر و مجری طرح چندین پروژه موسیقایی مرتبط با سرود و آثار حماسی و انقلابی کشورمان با اشاره به انتشار آلبوم سرود «تا قله» که چندی پیش توسط دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما پیش روی مخاطبان قرار گرفت در گفتگو با مهر با اشاره به نام این اثر موسیقایی که با اشعار او و تعدادی دیگر از شاعران، منتشر شده بیان کرد: هر جریان و حرکتی، مقصد نهایی دارد و درک مسیر رسیدن به مقصد از اهمیت بسیاری برخوردار است. انتخاب نام «تا قله» هم می‌تواند نماد باشد و هرچه ارتفاع آن بالاتر باشد، قله‌تر محسوب می‌شود. «تا قله» یعنی حواسمان به جایی که هستیم و راهی که در پیش رو داریم باشد و یادمان نرود تا قله باید برویم.

شاعر سرود تقدیر شده «ایران ما» از سوی مقام معظم رهبری که چندی پیش توسط خانه موسیقی بسیج کشور منتشر شد، آلبوم سرود «تا قله» را به لحاظ فرم و محتوا، متفاوت از دیگر آثار تولید شده در حوزه سرود خواند و گفت: حتماً باید صحبت‌ها و نظرات درباره این آلبوم را از طریق عوامل آلبوم و دیگران دریافت کرد. متاسفانه سرود در این زمینه بسیار غریب و مظلوم واقع شده است و کسی سعی بر ورود به حوزه نقد و بررسی و حمایت معنوی از سرود نمی‌کند. البته که نهادها و سازمان‌هایی هستند که در زمینه تولید و ساخت سرود فعالیت می‌کنند اما بدنه موسیقی کشور و عموم مردمی که پیگیر موسیقی هستند، آنطور که باید و شاید به جایگاه سرود توجه نمی‌کنند شاید یکی از دلایل اصلی این است که سرود نتوانسته خودش را به جایگاهی برساند که جامعه مخاطب و خواص موسیقی به آن توجه کنند.

تبریک به مدیر جسوری که آلبوم «تا قله» را منتشر کرد

صیامی با اعتقاد بر اینکه آلبوم سرود «تا قله» می‌تواند صدای سرود را به گوش مخاطبان برساند، افزود: سرود ظرفیت تطابق با رشد و تکامل موسیقی همزمان با تغییر فضا را دارد و با جسارت می‌توان سرود را در قالب نو و تازه‌تر ارائه کرد. از آنجایی که با نهادهای بسیاری در حوزه سرود همکاری داشته‌ام باید بگویم اکثر آن‌ها علاقه به انجام کارهای مورد پسند خودشان و به‌دور از ریسک هستند یعنی کارها در همان فضای آثار دهه شصت و هفتاد با شعرهای شسته رفته و خالی از اتفاقات امروزی باشد و گاهی بر اینکه یکی از شاخصه‌های سرود همین است، تاکید دارند. در حالی که دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما با این آلبوم گامی در راستای تحول برداشته که شاید گام اول باشد و نیاز دارد گام‌های بعدی نیز در این زمینه برداشته شود. از طرفی باید ضعف‌های این اثر نیز آسیب شناسی شود تا بتوانیم قدم‌های بعدی به سمت سرود نوین را برداریم.

شاعر نماهنگ «بخوان به نام نامی بی سر» و آثاری از آلبوم «بزرگراه» با تاکید بر اینکه باید به مدیری که چنین جسارتی را برای تولید آلبوم «تا قله» داشته است، تبریک گفت، بیان کرد: البته ممکن است کارهای دیگری در این زمینه ساخته شده باشد اما برای رسیدن به قله، هنوز به لحاظ شکلی و فرمی کار دارد و از طرفی ما تاکنون شاهد تولید آلبوم در چنین فضایی نبوده‌ایم و معمولاً آلبوم‌های تولید شده حوزه سرود بسیار رسمی است در حالی که آلبوم سرود «تا قله» آن‌قدرها هم رسمی نیست و زبان خودمانی دارد.

وی درباره قشر نوجوان که بخش مهمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و از شروع سن ۷ سالگی تا ۱۸ سالگی که دوران نوجوانی و شکل‌گیری تا شخصیت گرفتن آن‌ها به‌شمار می‌رود توضیح داد: این دوران بسیار مهم و حساس است و مهم‌ترین زمان برای کار فرهنگی به شمار می‌رود. درواقع اگر قرار است کاری در زمینه فرهنگی صورت بگیرد بهتر است در فرایند نوجوانی باشد و شعر که آمیخته با فرهنگ و ادب ماست بهترین وسیله برای فرهنگسازی خواهد بود. شعر رکن جدایی ناپذیر تاریخ فرهنگی ما و ماندگار بوده است. حتی برخی از اهالی هنر، شعر را مادر تمامی هنرها می‌خوانند.

در نظر گرفتن دو نکته خیلی خیلی مهم!

مجری طرح آلبوم سرود «سرباز» از تولیدات دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما در ادامه گفتگوی خود با اشاره به فرازهایی از سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند: «گاهی یک بیت شما به قدرِ یک منبر می‌تواند در مخاطبِ شما اثر بگذارد» بیان کرد: گاهی یک بیت شعر می‌تواند انسان را متحول و رو به جلو هدایت کند. به همین خاطر برای سرودن شعر نوجوان باید دو نکته خیلی مهم را در نظر گرفت. در وهله اول مهم است که شما نوجوانان را به خوبی بشناسید یعنی اگر شاعری نوجوان را به‌خوبی نمی‌شناسد، حق ندارد برای این رده سنی شعری را بنویسد چراکه لازمه سرودن شعر نوجوان، شناخت زبان نوجوانان است. درواقع باید شاعران برای نوشتن شعر در این حوزه آموزش ببینند و با روانشناسان برای فعالیت در این حوزه در تعامل باشند. شخصاً نزدیک به نه سال در مدرسه به‌عنوان معلم و معاونت پرورشی با نوجوانان در ارتباط بودم و ارتباط عمیقی با آن‌ها داشته‌ام و تا حدودی روحیه نوجوانان را می‌شناسم و درکشان می‌کنم. درواقع باید در سن نوجوانی به این مسائل پرداخت و فردا در دوران جوانی آن‌ها دیگر فایده امروز را نخواهد داشت.

در تولید آثار ارزشی، هنرمند در درجه دوم قرار دارد و همیشه مدیر نفر اول است و این مسئله به نوعی در تولید کارهای ارزشی به سنت تبدیل شده و در تمامی مراحل تولید یک اثر، مدیر تصمیم گیرنده است صیامی با تاکید بر مشخص کردن جامعه هدف و شناخت آن، توضیح داد: نمی‌توانیم جامعه هدف را به طور کلی نوجوانان قرار دهیم چراکه این رده سنی از اقشار گوناگون تشکیل می‌شود و اگر فقط المان نوجوان را در نظر بگیریم کافی و امکان‌پذیر نخواهد بود چون در یک رنج سنی واحد، گاهی نوجوانان اختلاف سلیقه‌های فاحشی با یکدیگر دارند. به همین منظور نباید برای این حوزه کارها خیلی سفارشی باشد و آثار آلبوم «تا قله» به همین شکل است و اتفاقاً سفارش شده بوده که کارها با توجه به سلیقه مخاطبان ساخته شود و سلیقه مدیران در نظر گرفته نشود و می‌توان گفت جزو معدود فراینده‌هایی بود که نحوه همکاری بدین شکل مطرح شد.

این شاعر که معتقد است در برخورد با نوجوانان باید «کج دار و مریز» رفتار کرد، درباره نگارش اشعار برای این آلبوم، اظهار کرد: باید با نوجوانان طوری برخورد کرد که برای شنیدن صحبت‌ها به شما نزدیک شوند و بنده هم در پروسه تولید آثار این آلبوم سعی بر همین امر داشتم و بازخورد آن را زمانی که آلبوم منتشر شود می‌توان از طریق نوجوانان متوجه شد. به‌شخصه تلاشم بر این بوده تا به فضای ذهنی، تخیلات و توهماتشان از آینده، نزدیک شوم و زبان آن‌ها کارها را بسرایم چراکه قطعاً برخی کلمات و واژگان در دایره لغات نوجوانان امروز نیست و برعکس از کلماتی که ما از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم در صحبت‌هایشان استفاده می‌کنند. به واقع در خلق اثر برای نوجوانان باید بینابین عمل کرد تا از نزدیکی بیش از اندازه یا فاصله از نوجوانان جلوگیری شود.

وی درباره آمادگی نوجوان امروز برای ساختن فردایی بهتر که در آثار این آلبوم به آن اشاره شده است، بیان کرد: به واقع ما هم در دوران نوجوانی‌مان نگاهمان اینگونه نبوده است و به شخصه برای نگارش آثار این آلبوم دو رکن مهم یعنی «امید بخشی» و «آمادگی برای ساختن فردا» را در نظر گرفتم. درواقع می‌توان گفت یکی از نقاط ضعف دوران نوجوانی اکنون و زمانی که خود ما در دوران نوجوانی به سر می‌بردیم عدم تفکر به آینده و مسئولیت‌پذیری در جوانی و بزرگسالی بود. القای به امید و آماده بودن، بسیار مهم است به همین دلیل است که در این سه اثر سعی بر القای «آماده بودن» به مخاطب نوجوان شده است چراکه با یک چشم روی هم گذاشتن فردا از راه می‌رسد و نوجوان امروز باید مسئولیت‌های بزرگی را برعهده بگیرد. البته که شاید نوجوانان امروز آمادگی و آگاهی بیشتری دارند و به تبع مسئولیت فرادیشان نیز بزرگ‌تر و سنگین‌تر خواهد بود. بخشی از این شعر القا و بخش دیگری امید بخشیدن است که فراموش نکنید اگر قرار است کاری صورت پذیرد باید خودتان انجام دهید و این نیست که اعضای خانواده کارهایتان را انجام بدهند.

چرا آثار ارزشی مبتنی بر ارزش‌های انسانی مورد توجه قرار نمی‌گیرد؟

صیامی معتقد است باید در زمینه موسیقی و سرود آسیب شناسی جدی و میدانی صورت گیرد که چرا آثار ارزشی مبتنی بر ارزش‌های انسانی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. این مقوله نیاز به صحبت‌های کارشناسی مهم دارد اما باید بگویم اصولاً در تولید آثار ارزشی، هنرمند در درجه دوم قرار دارد و همیشه مدیر نفر اول است و این مسئله به نوعی در تولید کارهای ارزشی به سنت تبدیل شده و در تمامی مراحل تولید یک اثر، مدیر تصمیم گیرنده است و خواننده، شاعر و آهنگساز بسیاری اوقات مجبور به تغییر اثرشان بنا به سلیقه مدیر هستند.

این شاعر با تاکید بر اینکه در مواجهه با عموم مردم و قشر خاکستری باید از تصریح دوری کرد، گفت: متاسفانه در تولید برخی آثار به دلیل درخواست مدیر برای استفاده از کلمه‌ای خاص این اتفاق رخ می‌دهد که موجب از بین رفتن حس کار می‌شود. در حالی که در آثار همه گیر، فقط هنرمند تصمیم گیرنده است. به طور مثال افرادی که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند خودشان تصمیم گیرنده هستند و متاسفانه آثارشان مورد توجه نوجوان قرار می‌گیرد و شاید گاهی از دوستان، مدیربرنامه یا تهیه کننده نیز مشورت بگیرند اما در نهایت تصمیم گیرنده اصلی خودشان هستند.

فقط به فکر تولید آثار بدون فکر و اندیشه نباشیم

وی با اشاره به عدم بدنه‌سازی اجتماعی در این حوزه، بیان کرد: به شخصه به‌عنوان یک فعال عرصه موسیقی و به لحاظ اخلاق کاری، تمامی سبک‌های موسیقی را پیگیری می‌کنم به‌همین منظور زمانی که کاری منتشر می‌شود می‌توانم حدس بزنم که این اثر طی دو هفته آینده در صدر کارها قرار می‌گیرد. ممکن است ما کاری مطابق با ذائقه مخاطب را تولید کنیم اما به درستی آن را منتشر نکنیم و همین امر موجب عدم شنیده شدن اثر شود. بسیاری از کارهای ارزشی قابلیت شنیده شدن داشته‌اند اما در همین مرحله قابلیت، باقی مانده‌اند و به عمل نمی‌رسند و این دال بر نادیده گرفتن بخشی از چرخه تولید موسیقی در فضای امروز است.

صیامی با بیان اینکه برخی از نهادها و سازمان‌ها فقط به تولید اثر می‌پردازند و هرکدام هزاران اثر در ده سال اخیر تولید کرده‌اند، گفت: این آثار کجاست و چرا برخی از آن‌ها به خاطر بودجه‌ای که به این مقوله اختصاص داده شده، فقط به فکر تولید آثار بدون فکر و اندیشه هستند؟ به عنوان شخص دغدغه‌مند و کسی که در این حوزه فعالیت داشته عرض می‌کنم که در فرآیند تولید این آثار اصلاً توجه‌ای به انتشار نمی‌شود و فقط فکر پخش آثار هستند در حالی که امروزه در چرخه انتشار یک اثر، مثلاً سازمان صدا و سیما یکی از مهره‌ها به شمار می‌رود. چرا نباید در فضای مجازی، ما شاهد پخش و انتشار یک سرود خوب باشیم؟ این را نباید فراموش کنیم که هنرمندان زیر زمینی هم برای انتشار آثارشان هزینه می‌کنند. سوال من از دوستان این است که چرا برای پخش اثری که تولید خوبی داشته و چندین میلیون برای تولید آن هزینه شده، وقت، انرژی و هزینه نمی‌گذارید؟ متاسفانه برای آثار پایبند به ارزش‌های انسانی که به‌صورت تک‌خوانی و جمع‌خوانی همچون سرود ساخته می‌شود این دست اتفاق‌ها نمی‌افتد؟ که در جواب این سوال می‌توان هزاران دلیل را مطرح کرد که من به دو دلیل مهم و اصلی آن اشاره کردم.

ما دچار ظاهر سازی‌های عجیب و غریب می‌شویم و به سرعت مسئله شانیت را مطرح می‌کنیم در حالی که شهدا روال زندگیشان با افراد دیگر تفاوت آن‌چنانی نداشته بلکه این عزیزان اسطوره‌ای در لحظه تصمیم‌گیری صحیح، تصمیم‌گیری درستی داشته‌اند ا ین شاعر با اعتقاد بر اینکه تولیدات نباید مبتنی بر مدیران باشد بلکه کارها باید توسط اهالی هنر ساخته شود، درباره عدم تولید آثار شاخص برای اسطوره‌های شهید همچون حاج قاسم سیلمانی، محمدابراهیم همت، ابراهیم هادی و دیگر قهرمانان شهید گفت: متاسفانه در درجه اول ما دچار ظاهر سازی‌های عجیب و غریب می‌شویم و به سرعت مسئله شانیت را مطرح می‌کنیم در حالی که شهدا روال زندگیشان با افراد دیگر تفاوت آن‌چنانی نداشته بلکه این عزیزان اسطوره‌ای در لحظه تصمیم‌گیری صحیح، تصمیم‌گیری درستی داشته‌اند. معمولاً اسطوره‌سازی‌های ما در آثار هنری برای مخاطب باورپذیر نیست در حالی که ما باید آینه اسطوره‌ها باشیم. به‌طور مثال باید حاج قاسمی را که با شلوار گِلی در خوزستان به مردم سیل زده کمک می‌کرد را معرفی کنیم. دلیل اسطوره بودن حاج قاسم سلیمانی فقط خوب جنگیدن ایشان در میدان جنگ نبود ایشان زمانی که درد به کشورش رسید به خوزستان آمد و حرف بزرگی را گفت که «امروز دفاع از حرم، نجات خوزستان است». حاج قاسم در وصیت نامه‌اش نوشته بود: «جمهوری اسلامی حرم است» این خیلی حرف بزرگی است که اگر به آن پرداخته شود و به ابعادش بپردازیم متوجه می‌شویم گاهی ما خلاف آن را انجام داده‌ایم. ما اگر همین جمله کوتاه و بزرگ حاج قاسم را به مردم بگوییم دیگر نیازی به ترسیم او و فلسفه‌بافی نیست. منظور ایشان این بود که اگر در سوریه و عراق می‌جنگیم برای دفاع از ایران است. در یک جمله باید بگویم ما هنوز اسطوره‌هایمان را نشناخته‌ایم.

وی با بیان تفاوت فضای امروز با فضای نخست انقلاب، بیان کرد: موج ابتدای انقلاب قابل مقایسه با هیچ جریانی نیست و انتظار هم نمی‌رود که بعد از این همه سال از انقلاب، موج به همان قدرت وجود داشته باشد و نمی‌توان توقع هنرمند چهل سال پیش را از هنرمند امروز داشت. به نظرم این روزها هم شاهد تولید و انتشار آثار دلی هستیم که اتفاقاً برای انقلاب است اما عنوان و پاراف ندارد. اشاره می‌کنم به یکی از سخنان حضرت امام خامنه‌ای که فرمودند: «هر شعری که به اعتلای روحی انسان کمک کند، شعر انقلابی است». پس با این حساب عاشقانه‌سرایان ما نیز شاعر انقلاب هستند بنده به‌عنوان یک شاعر انقلابی که گاهی اشعار عاشقانه نیز می‌نویسم این را عرض می‌کنم که شعر برای اهل بیت و مناسبت‌های انقلابی فقط شهر انقلاب نیست. یک شعر عاشقانه مبتنی بر انسانیت می‌تواند شعر انقلابی باشد. به اعتقاد من یکی از نقاط قوت انقلاب اسلامی این بوده که بدون اینکه بخواهیم عنوان بزنیم، خوانندگانی داریم که برای انقلاب کار می‌سازند اما عنوان ارزشی ندارند.

سرود را به دهه فجر و اعیاد محدود نکنیم

صیامی به اهمیت نقش مدارس در ترویج سرود اشاره کرد و افزود: نوجوانان در رنج سنی ۷ تا ۱۸ سال بیشترین وقتشان را در مدرسه می‌گذرانند و مدارس می‌توانند حلقه ارتباطی بین سرود و نوجوانان باشند. متاسفانه سرود در مدارس به یک کار روتین برای دهه فجر، هفته دفاع مقدس و اعیاد تبدیل شده است و نهایتاً تفکرات به اجرا در منطقه و برنده شدن یا نشدن، ختم می‌شود. در حالی که سرود یک حرکت فرهنگی شخصیت ساز برای شنونده و اجرا کننده اثر است به‌خصوص برای نوجوانانی که سرود را اجرا می‌کنند بسیار فرهنگساز خواهد بود. شما اگر با نوجوانانی که به‌صورت تخصصی در حوزه سرود فعالیت می‌کنند صحبت کنید متوجه تفاوت دنیایشان با دیگر هم سن و سال‌هایشان می‌شوید چراکه خاصیت هنر رشد و تکامل است.

اساساً مدارس ما با بخشنامه زندگی می‌کنند البته که بخشنامه به خودی خود بد نیست اما چرا تصمیم گیرندگان هنگام تدوین بخشنامه به فکر اتفاق تازه در سرود مدارس نیستند تا مربیان سرود نیز در این زمینه آموزش ببینند این فعال فرهنگی تصریح کرد: دلیل اینکه در مدارس ما به مقوله سرود به شکل درست پرداخته نمی‌شود شاید نگاه بخشنامه‌ای مدارس باشد اساساً مدارس ما با بخشنامه زندگی می‌کنند البته که بخشنامه به خودی خود بد نیست اما چرا تصمیم گیرندگان هنگام تدوین بخشنامه به فکر اتفاق تازه در سرود مدارس نیستند تا مربیان سرود نیز در این زمینه آموزش ببینند؟ به نظرم تمامی نهادهای فرهنگی باید با صدا و سیما همکاری‌های لازم را داشته باشند. حوزه سرود فقط تولید اثر نیست و بخش مهمی از این حوزه به آموزش مربوط است که متاسفانه کار آموزشی و تربیتی در حوزه سرود مغفول مانده است. شاید یک خواننده نیاز به آموزش تربیتی نداشته باشد اما نوجوانان فعال در حوزه سرود به آن احتیاج دارند و اگر مدیر یا مسئولی به فکر تربیت نوجوانان است می‌تواند با سرود این کار را انجام دهد. شخصیت خود ما در همین گروه‌های سرود شکل گرفته است.

این شاعر با اشاره به اجرای آثار سرودی تولید شده در دهه شصت و هفتاد در مدارس امروز، بیان کرد: این آثار برای ما که در همان دوران تحصیل می‌کردیم باورپذیر بود و این سرودها برای دهه نود و در ورود به قرن بعدی مناسب نیست و باید برای نوجوان امروز فکر کنیم و آثار به‌روزی را ارائه دهیم نه اینکه تولیدات ده‌ها سال پیش را جلوی روی او قرار دهیم. به همین خاطر باید مدارس را در این زمینه به خط کرد ما در حالی مدارس را رها کرده‌ایم که خانه سرود مدرسه است.

وی آلبوم سرود «تا قله» را اتفاق خوبی شمرد و اول یک راه دانست و گفت: به عنوان کسی که در این حوزه فعالیت می‌کند باید بگویم؛ سرود به کمک احتیاج دارد و بیشتر توقع ما از مردم و فعلان رسانه‌ای‌ست تا بتوانیم با کمک یکدیگر سرود را پا به پای فرهنگ مردم ارتقا دهیم. سرود نزدیک‌ترین فرم موسیقی به فرهنگ ماست و اگر امروز فاصله گرفته می‌تواند در سبد موسیقی مخاطبان مجدد جایگاه اصلی خودش را پیدا کند در این راه باید مردم و مسئولان کمک کنند و به نظر من آلبوم سرود “تا قله” یک آزمون و خطای جدی در حوزه نزدیک کردن مردم عام به سرود است اما به کمک همه در این زمینه احتیاج داریم تا مثل تا قله‌ها ساخته شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مرغ بیست میلیونی» وارد پیش‌تولید شد


سینماپرس: فیلم سینمایی «مرغ بیست میلیونی» به کارگردانی حامد صلح‌میرزایی وارد مرحله پیش تولید شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگردان رومانیایی خرس طلایی را از آن خود کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جایزه خرس طلای برلیناله ۲۰۲۱ به فیلمی از سینمای رومانی تعلق گرفت.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، فیلم « Bad Luck Banging or Loony Porn» به کارگردانی رادو ژوده از رومانی به عنوان بهترین فیلم برلیناله ۲۰۲۱ انتخاب شد.

هیات داوران از این فیلم برای داشتن «کیفیتی نادر و اساسی که ویژگی یک اثر ماندگار هنری است، تجلیل کردند و آن را به عنوان فیلمی که محتوای اصلی و ذاتی لحظه‌های ما در زمان را تصویر کرده است، قابل تحسین دانستند.

در عین حال جایزه بزرگ هیات داوران که با تندیس خرس نقره‌ای از آن تجلیل می‌شود به «چرخ بخت و فانتزی» به کارگردانی ریوسوکو هاماگوچی اهدا شد. جایزه خرس نقره‌ای هیات داوران نیز به «آقای باخمان و کلاس او» به کارگردانی ماریا اسپت گرفت.

جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردان نیز به «نور طبیعی» به کارگردانی دنی ناگی از مجارستان اهدا شد. هیات داوری از این فیلم به عنوان فیلمی که تصاویر دلهره‌آور و زیبا و تصاویر محسور کننده را با بافتی تاریخی در کنار هم نهاده است تجلیل کرد.

جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر نقش اصلی نیز نصیب مارن اگرت برای بازی در فیلم «من مرد تو هستم» ساخته ماریا شریدر اهدا شد. جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مکمل هم به لیلا کیزلینگر برای فیلم «جنگل: همه جا تو را می‌بینم» ساخته بنس فلیگاف رسید.

جایزه خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه نیز به «معرفی» نوشته هانگ سانگ سو اهدا شد.

خرس نقره‌ای برای بهترین مشارکت هنری به ییبران آسواد برای تدوین فیلم «یک فیلم پلیسی» ساخته آلونسو روئیزپالاسیوس تعلق گرفت.

هیات داوران بخش بین‌المللی متشکل از محمد رسولف، ناداو لاپید، آدینا پینتیلی، ایلدیکو انیدی، جیانفرانکو رزی و یاسمیلا اوبانیچ این برندگان را انتخاب کردند.

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین امسال به صورت مجازی از یکم تا پنجم مارس برگزار شد. جشنواره ویژه مخاطبان در تابستان برگزار می‌شود. ‌

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرتضی شایسته: هنوز به این قطعیت نرسیدم که سینما پارس را تعطیل کنم/ده سال است که دخل و خرج این سینما پاسخگو نیست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک تهیه کننده سینما گفت: متاسفانه ۱۰ سال است که در سینما پارس متحمل ضرر و زیان هستم اما تنها دلیل سرپا نگه داشتن و روشن ماندن چراغ این سالن علاقه ای است که به سینما داریم.

به گزارش سینماپرس، بعد از تعطیلی سینما عصر جدید بسیاری از مالکان سینماهای تک سالن یا دو سالن دیگر توان بازنگه داشتن سالن های خود را ندارند زیرا مخاطب علاقه به دیدن فیلم در این سالن ها ندارد.

یکی از سینماهای تک سالن در تهران سینما پارس است که مالک آن مرتضی شایسته تهیه کننده با سابقه سینما است وی درباره وضعیت سینما پارس و امکان تعطیلی آن در  گفت و گو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: متاسفانه ۱۰ سال است که در سینما پارس متحمل ضرر  و زیان هستم اما تنها دلیل سرپا نگه داشتن و روشن ماندن چراغ این سالن  علاقه ای است که به سینما داریم تمام همکاران من همین احساس را دارند و با علاقه و عشق است کار می کنیم.

وی تصریح کرد: هنوز به این قطعیت نرسیدم که سینما پارس را تعطیل کنم. ده سال است که دخل و خرج این سینما پاسخگو نیست.

وی درباره تصمیم سینماداران برای تعطیلی سینماهای تک سالن و اقدام قضایی گفت: من هم این خبر تلخ را شنیدم که برخی از همکارانم توان تحمل ضرر و زیان را ندارند و با مراجعه به قوه قضاییه خواهان تغییر کاربری شدند. سینما پارس هم در منطقه انقلاب واقع شده که بیشتر منطقه تجاری و کسب و کار است اما هنوز به قطعیت برای تعطیلی سینما نرسیدم. شرایط مدیریت و روشن نگه داشتن سالن های تک سالن سخت بود با این بیماری کرونا و تعطیلی سینماها سخت تر شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در سال ۷۵ با «سینما سینما» ضیاء الدین دری کارم را شروع کردم/اگر نقش‌هایی که بازی می‌کنم پیچیده تر باشند اشتیاقم بیشتر می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کوروش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون، شب گذشته مهمان برنامه «دورهمی» شد.

به گزارش سینماپرس، شب گذشته مهران مدیری در برنامه دورهمی، میزبان کوروش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون بود.

تهامی درباره شروع فعالیت هنری خود گفت: از اولین حضورم جلوی دوربین تا امروز حدود ۲۴ سال می‌گذرد؛ من در سال ۷۵ با فیلم سینمایی «سینما سینما» اثر مرحوم ضیاء الدین دری کارم را شروع کردم. اشتیاقم برای کار هنری مثل همان موقع است و اگر نقش‌هایی که بازی می کنم، پیچیده تر باشند اشتیاقم بیشتر می شود.

با توجه به اینکه تهامی برای بار دوم به دورهمی آمده بود، مدیری از او خواست این بار از نگاه همسرش داستان ازدواج را تعریف کند و او توضیح داد: من اگر همسرم باشم اینگونه تعریف می کنم که در یک روز تابستان دنبال سی دی موسیقی می گشتم تا اینکه به صورت اتفاقی وارد یک مغازه شدم و دیدم یک آقای زیبایی آنجاست. البته این بخش را از خودم گفتم (خنده)!

وی ادامه داد: این اتفاق برای ۱۳ سال پیش است و از من چند سریال پخش شده بود. فکر می کنم آن زمان سریال زیر تیغ پخش می شد یا می‌خواست پخش شود.

تهامی در ادامه، درباره علاقه اش به موسیقی گفت: من موسیقی را پیش از بازیگری شروع کردم و همچنان هم ادامه اش می‌دهم. اوایل به صورت تعصبی موسیقی کلاسیک ایرانی را پیگیر بودم و به مرور احساس کردم، موسیقی خوب و درست اصلاً فرقی نمی کند چه نوعی باشد؛ مهم تاثیرگذاری آن است.

تهامی در پاسخ به سوال مدیری درباره اینکه اگر بازیگری خواننده شود یا برعکس مشکلی دارد، گفت: اگر علمش باشد، مشکلی ندارد. اما اگر به خاطر هوسی زودگذر باشد، به نظرم مشکل دارد.

مدیری با اشاره به اینکه تهامی هیچ وقت اضافه وزن پیدا نمی‌کند، از ترس همسر تهامی از آسانسور گفت. او بیان کرد: همسر آقای تهامی ترس از آسانسور دارند. ایشان نیز به خاطر عشقی که به همسر دارند، هیچ وقت تنهایشان نمی‌گذارند؛ حتی اگر لازم باشد، ۱۸ طبقه برج را با پله می‌روند!

تهامی ضمن تأیید این موضوع خاطره ای جالب تعریف کرد و گفت: حدود یک سال و نیم پیش برای افتتاحیه رستورانی دعوت شدیم. زمانی که وارد ساختمان شدیم، همسرم گفت نپرسیدیم طبقه چندمه! گفتم فوقش طبقه سوم است. نهایتاً تماس گرفتم و گفتند طبقه یازدهم است و ما مجبور شدیم از آن همه پله‌ بالا برویم!

این بازیگر درباره تجربه حضورش در فیلم رگ خواب  هم گفت: بعد از ۲۵ فیلم سینمایی که هر کدام را به یک دلیلی دوست دارم، رگ خواب جای خاصی برای خودش دارد و شگفت انگیز است. بازی در این فیلم در دوران بلوغی اتفاق افتاد که سعی می کردم همه چیز را درست درک کنم. به هر حال حمید نعمت اله در سینمای ما یک آدم درجه یک و شناخته شده است. شاید به نوعی رگ خواب تا آن موقع عاشقانه ترین ساخته آقای نعمت اله بود.

در بخشی از برنامه مدیری رو به تهامی گفت: می دانی من یک‌جایی خیلی مدیون تو هستم. جشن خانه سینما بود و من قرار بود سرود وطن را با ارکستر ملی ایران به رهبری شهداد روحانی بخوانم. کار سختی بود و قبل از اینکه روی صحنه بروم، کوروش جان یک آدامس با طعم اُکالیپتوس به من داد! من یکی خوردم و طحالم پاره شد! تمام رگ های بدنم باز شده بود و قطر ریه ام زیاد شد. من هرگز در زندگی ام این مدلی آهنگ نخوانده بودم (خنده)

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیشتازی «روح» پیکسار و «گرگ ران‌ها» اپل با ده رشته نامزدی! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با معرفی نامزدهای جوایز انی بهترین انیمیشن‌های سال در بخش‌های مختلف شناخته شدند.

به گزارش سینماپرس، «روح» از پیکسار و «گرگ ران‌ها» از اپل/GKIDS هر یک با نامزدی در ۱۰ بخش، بهترین انیمیشن‌های سال انی هستند.  

در عین حال باید گفت پیکسار با مجموع نامزدی در ۴۰ بخش موفق‌ترین سازنده انیمیشن سال بوده است.  

کسب ۶ نامزدی برای «ویلوبی‌ها» و «روی ماه» و سه نامزدی برای «فیلم‌شان گوسفنده: فارماگدون» و نامزدی برای «هیلدا»، «روح نیمه شب»، «اسب‌ران بوجک»، «دهن گشاد»، «آکادمی چتر»، «سریع و خشمگین: رقابت جاسوسان» و «ماجراهای کریسمس ۲» از جمله موفقیت‌های نتفلیکس بوده است.  

پس از آن پیکسار و دریم ورکز موفق‌ترین استودیوها بوده‌اند و هر یک ۲۰ نامزدی کسب کرده‌اند. اپل/GKIDS با ۱۰ نامزدی و دیزنی با ۹ نامزدی در مراحل بعدی جای دارند.  

در بخش بهترین انیمیشن‌های بلند «روح»، «به پیش»، «کرودها: عصر جدید» و «تور جهانی ترول‌ها» همراه با «ویلوبی‌ها» نامزد دریافت جایزه شده‌اند.  

در بخش بهترین انیمیشن‌های بلند مستقل نیز «گرگ ران‌ها»، «فارماگدون»، «کالامیتی جین»، «آن-گاکو» و «موجت را بران» جای دارند.  

در بخش بهترین کارگردان فیلم بلند رمی چایی برای «کالامیتی جین»، گلن کین برای «روی ماه»، ماساکی یوسا برای «موجت را بران»، پیت داکتر و کمپ پاورز برای «روح» و تام مور و راس استوارت برای «گرگ ران‌ها» جای گرفته‌اند.  

برندگان چهل و هشتمین دوره جوایز انی به صورت مجازی ۱۶ آوریل اعلام می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همسر آقای تهیه کننده هم به «خائن کشی» پیوست! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نرگس محمدی همسر علی اوجی یا همان تهیه کننده «خائن کشی» به گروه بازیگران آخرین ساخته مسعود کیمیایی پیوست.

به گزارش سینماپرس، تصویر جدیدی از از پشت صحنه فیلم «خائن کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه‌کنندگی علی اوجی منتشر شد. در این عکس جدید  نرگس محمدی یک از بازیگران این فیلم دیده می‌شود. «خائن کشی» اولین همکاری نرگس محمدی با مسعود کیمیایی در سینما است.

پیش از این حضور امیر آقایی، سارا بهرامی، پانته آ بهرام، پولاد کیمیایی، مهران مدیری، اندیشه فولادوند، حمید رضا آذرنگ، سام درخشانی و الهام حمیدی در فیلم قطعی شده بود.

«خائن کشی» سی امین فیلم مسعود کیمیایی است که روزهای پایانی فیلمبرداری را در تهران می‌گذراند.

 لیست عوامل فیلم «خائن کشی» به شرح زیر است:

مدیر فیلمبرداری:مسعود سلامی،   مدیر صدابرداری: اسحاق خانزادی، طراح صحنه: سهیل دانش اشراقی، طراح چهره پرداری:  محسن دارسنج،   طراح لباس: مارال جیرانی،   تدوین: سپیده عبدالوهاب، مدیرتولید: محمد حیدرقلی، مدیر برنامه ریزی:  مسعود حقی و مدیر روابط عمومی: سپیده حیدرآبادی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه مجسمه‌های روی آب برگزار شد


محمدرضا رمضان نیای لاهیجی، گرافیست و مجسمه‌ساز در نمایشگاهی مجموع آثارش با عنوان «مجسمه‌های روی آب» را به نمایش گذاشت. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز دوره‌گردی «مجبوریم» درمیشیان در جشنواره‌های خارجی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «مجبوریم» تازه‌ترین فیلم رضا درمیشیان در تازه‌ترین حضور جهانی خود در شانزدهمین فستیوال تریسور به نمایش درخواهد آمد.

به گزارش سینماپرس، فستیوال تریسور از ۳۰ اسفند تا ۵ فروردین در شهر کرالا برگزار خواهد شد.  

«مجبوریم» پنجمین فیلم درمیشیان پس از فیلم‌های «بغض»، «عصبانی نیستم!»، «لانتوری» و فیلم به نمایش در نیامده «یواشکی» است.  

تمام فیلمبرداری «مجبوریم» در نود جلسه در صد لوکیشن در تهران انجام شده که از این میان بخش عمده‌ای از آن در جنوب شهر تهران فیلمبرداری شده است اما همچون فیلم‌های گذشته درمیشیان از شمال شهر تا جنوب شهر را در برمی گیرد.  

در این فیلم پر بازیگر نسل‌های مختلف بازیگران زن حضور دارند.  

بازیگران: فاطمه معتمدآریا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر، بهمن فرمان آرا، پردیس احمدیه، مجتبی پیرزاده، بابک کریمی، همایون ارشادی، پریوش نظریه، رضا بهبودی، احمد حامد، مریم بوبانی، راموناه شاه، هوشنگ قوانلو، مسیح کاظمی، سپیده علی محمدی، غزل شجاعی، خورشید چراغی پور، مهدی نصرتی، رویا بختیاری، محمد رضا مالکی، محمد حیدری، نسیم جمشیدی، محسن خویٔینی ها، حامد رحیمی نصر، حسین مسلمی، سیامک ادیب، یگانه ظرافتی، نازی خاتمی، شراره رنجبر، یاسمین پازوکی، حسام زارع مقدم، مهناز کرباسچیان، حیدر طلوعی نیا، سید داود مرتضوی، سهیل قناعتی، فرهاد ریش سفیدی، سعید اکبری، علی بلوردی و… با حضور: ژاله علو

«مجبوریم» پیش از این در فستیوال توکیوی ژاپن (TIFF) )، چنای هند، پونا و آستیکای رم به نمایش درآمده که در آستیکا سه جایزه اصلی بهترین فیلم، بهترین تماشاگران و بهترین فیلم هیات داوری نتپک، شبکه ارتقای سینمای آسیاوپاسیفیک را به خود اختصاص داده است.  

پخش کننده بین المللی این فیلم مستقل‌های ایرانی (محمد اطبایی) است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چندان امیدوار نیستم که مردم با این شرایط مانند گذشته به سینما بیایند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان فیلم «شاه ماهی» با اشاره به اینکه این فیلم سینمایی آماده نمایش است بیان کرد وضعیت اکران در سال آینده هنوز مشخص نیست و صف طولانی از فیلم‌های آماده اکران به وجود آمده است.

به گزارش سینماپرس، نادر مقدس تهیه‌کننده و کارگردان سینما در گفتگو با مهر با اشاره به آمادگی فیلم سینمایی «شاه ماهی» برای اکران عمومی گفت: فعلاً تصمیم نهایی برای زمان اکران عمومی این فیلم را نگرفته‌ایم، منتظر هستیم تا ببینیم چه شرایطی به‌وجود می‌آید تا برنامه‌ریزی دقیق‌تری را برای اکران عمومی «شاه ماهی» داشته باشیم. ما هم مانند دیگر سینماگران در صف اکران هستیم، در حال حاضر که جشنواره فیلم فجر به پایان رسیده است، باید دید برنامه اکران نوروزی چه چیز است و به کجا می‌رود.

وی تاکید کرد: اگر شرایط مناسبی فراهم شود، این فیلم را اکران عمومی می‌کنم، البته تاکید می‌کنم «شاه ماهی» آماده نمایش است، فقط باید شرایط مناسب برای اکران به‌وجود آید.

این کارگردان سینما بیان کرد: در حال حاضر فیلم‌های بسیاری است که در نوبت اکران هستند این یک معضل و مشکل برای سینماگران شده است، معلوم نیست با این تعداد فیلم و البته فیلم‌هایی که در سال جدید به صف اکران اضافه شده‌اند، چگونه می‌توان برای اکران برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به اینکه تاکید می‌کند که معلوم نیست وضعیت اکران در سال آینده چگونه خواهد بود، توضیح داد: امیدوارم شورای صنفی نمایش تصمیم درستی را برای اکران عمومی فیلم‌ها بگیرد تا بتوان بخشی از این مشکلات را برطرف کرد.

مقدس گفت: مساله این است که همچنان ترس از اکران هم برای فیلمسازان و هم برای مخاطبان وجود دارد، مخاطب با نگرانی به سمت سالن‌های سینما می‌رود، شاید در تهران این مساله کمی حل شده باشد، اما در شهرستان‌ها همچنان مردم می‌ترسند از اینکه به سینما بروند، البته این را هم باید بگویم که دوستان سالن‌دار به خوبی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، اما مخاطبان سینما، سینما رفتن و فیلم دیدن را یک تفریح می‌دانند و اگر نتوانند آنچه که انتظار دارند را از سینما به‌دست نیاورند کمتر به سمت فیلم دیدن می‌روند و چندان امیدوار نیستم که مردم با این شرایط مانند گذشته به سینما بیایند.

وی توضیح داد: در چنین شرایط مردم و مخاطبان سینما بیش از یک سال است که عادت کرده‌اند فیلم‌های تولید شده را از طریق اکران آنلاین و پلتفرم‌های مختلف دنبال می‌کنند و کمتر تمایل دارند که در سینما فیلم ببینند. البته این را هم باید بگویم آنچه که این روزها سینما در حال تجربه آن است، بحرانی است که سینمای کل دنیا با آن گریبانگیر است و تنها مختص ایران نیست.

مقدس در پایان گفت: امیدوارم سینما هرچه سریع‌تر به حالت قبلی خود بازگردد، البته این را هم باید بگویم که شورای صنفی نمایش هر ترفندی که می‌دانست انجام داده است، اول به این نتیجه رسیدند که فیلم‌های پرفروش را برای اکران عمومی در نظر بگیرند، که این طرح چندان با استقبال روبرو نشد و بعضی از فیلم‌ها نیز خود را از اکران کشیده‌اند بیرون چرا که همه نگران فیلم‌های خود هستند، با توجه به شرایطی که سینمای ایران گریبانگیر آن است، چندان نمی‌توان طرح و برنامه‌ریزی مناسبی را صورت داد.

مشاهده خبر از سایت منبع