X

بایگانی فروردین 3, 1400

دفتر سینمایی

فیلم / جدیدترین تیزر فیلم سینمایی«خون شد» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس : جدیدترین تیزر فیلم سینمایی «خون شد» به نویسندگی و کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی و با بازی سعید آقاخانی، سیامک انصاری، لیلا زارع، نسرین مقانلو، هومن برق نورد، سیامک صفری، اکبر معززی و مریم عباس‌زاده منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتظامی به تماشای «خون شد» نشست/ عذرخواهی آقای مدیر از سینماگران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، در دومین روز از سال ۱۴۰۰ حسین انتظامی با حضور در سینما ماندانا به تماشای فیلم سینمایی «خون شد» ساخته مسعود کیمیایی به عنوان یکی از فیلم‌های اکران نوروزی نشست.

حسین انتظامی در حاشیه حضورش در سینما ماندانا گفت: سال جدید را به همه هموطنان تبریک می گویم و امیدوارم امسال سال دلخوشی برای همه باشد.

وی ادامه داد: امروز برای خداقوت و تشکر از کسانی که در سینماها مشغول هستند آمدم .در یک سال گذشته که بیماری کرونا فضای کشور را درگیر کرده بود انصافا یکی از مراکزی که توجه خاص به رعایت دستورالعمل ها داشت سینماها بودند و از این جهت زحمات همکارانمان در سینماهای سراسر کشور شایسته قدردانی است.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: در طول یکسال گذشته با وجود اینکه سینماها تقریبا نیمه فعال بودند ، رعایت دستورالعمل ها بسیار جدی مورد توجه سینماداران بود زیرا سلامت مردم برایشان اهمیت داشت و هیچ گزارشی در طول سال و در جشنواره فیلم فجر مبنی بر ابتلا به کرونا به دست ما نرسید این درحالی است که از جشنواره فیلم فجراستقبال وسیعی شد و خوشبختانه مخاطبان سینما به دلیل اینکه قشر فرهیخته ای هستند خودشان توجه داشته و رعایت کردند و همکاران ما در سینماها هم مسئولانه به دستورالعمل‌های کرونایی توجه داشتند.

قول آقای مدیر به مخاطبان سینما

انتظامی افزود: اگر دنبال توسعه فرهنگی و انسانی هستیم همه ما باید تلاش کنیم مصرف فرهنگی تحت تأثیر پدیده‌های تحمیلی کاهش پیدا نکند. یکی از جلوه های مصرف فرهنگی درکنار کتاب و مطبوعات و تأتر و موسیقی، حوزه سینما است که می‌دانید سینمارفتن خود یک آیین است. من به هموطنان اطمینان می‌دهم محیط سینما را امن بدانند و مجددا به همکارانم در سینماها تأکید می‌کنم با توجه به اینکه سلامت مردم موضوع مهمی است توجه ویژه ای داشته باشند.

وی افزود:: سال گذشته سال سختی برای ملت ایران، همه صنوف و قشرها به ویژه حوزه سینما در تولید و اکران بود. آسیب هایی به این کسب و کار هم وارد شد البته سازمان سینمایی با اصلاح اعتبارات خود بخشی از این  آسیب ها را مرتفع کند اما واقعیت این است که به دلیل امکانات محدود آنطور که در شان سینما بود نتوانستیم ظاهر شویم و از این جهت از خانواده سینما عذرخواهی می کنیم.

انتظامی در پایان بیان کرد: فیلم های جدیدی برای اکران نوروزی به ناوگان نمایشی کشور پیوستند. از عزیزانی که به این چرخه برای اکران کمک کردند تشکر می کنم. ستاد کرونا مستقر در سازمان سینمایی مصوبه ای برای حمایت از این فیلم ها و سینماداران داشت تا زمینه تشویق آنها برای نمایش فراهم شود.

مردم لطفا سینما را تنها نگذارید!

در این دیدار محمدقاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران و مالک سینما ماندانا نیز با تبریک سال جدید به همه مردم و به ویژه مخاطبان سینما، گفت: از حضور رئیس سازمان سینمایی در سینما ماندانا که موجب دلگرمی کارکنان این مجموعه و کل سینما شدند، تشکر و قدردانی می کنم . 

وی ادامه داد: از مردم کشور به ویژه مخاطبان سینما که همیشه سینما را حمایت کردند تقاضا دارم سینما را تنها نگذارند زیرا همه پروتکل‌های بهداشتی در سینماها رعایت می شود و جای هیچ نگرانی وجود ندارد. سینما ها جای بسیار امنی هستند و در ابتدای شروع و بین سانس ها ضدعفونی کامل صورت می گیرد.

اشرفی یادآور شد: امیدوارم پنج فیلمی که در سال جدید اکران شدند پرفروش باشند و موجب رونق اقتصادی سینماها شوند وخوشبین هستم که سینمای ایران بتواند جایگاه اصلی خود را پیدا کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کلام حضرتعالی را روی صحنه زمین پیاده می‌کنیم/فضای مجازی را از ولنگاری رها خواهیم ساخت! – اخبار سینمای ایران و جهان

به گزارش سینماپرس، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی به محضر رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا، قوی شدن ایران عزیز را جوهر اصلی پیام الهی و نوروزی معظم له توصیف و تاکید کرد: سپاه خود را نقطه مرکزی مخاطبان این فرمان های نورانی دانسته و برای تحقق انتظارات و منویات حضرتعالی “ستاد تحقق فرامین نوروزی ۱۴۰۰ “را تشکیل داده است

 متن پیام به این شرح است:

محضر مبارک رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی و فرمانده معظم کل هم قوا حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی)

 استحضاریه

 با اهدای سلام و تحیات الهی و با تقدیم احترام و تبریک حلول سال جدید به محضر مبارکتان به استحضار می رساند؛ پیامهای راهگشا، الهام بخش و حیات افزای نوروزی حضرتعالی که مضمون و محتوای حقیقی حرکت عظیم کشور و ملت شریف ایران به سمت قله های رفیع سرافرازی و پیشرفت و سعادت است، دریافت شد.

جوهر اصلی این پیام الهی، قوی شدن ایران عزیز در پرتو ایمان و در حد بی اثرسازی سیاست های مکر سیئه دشمن و خنثی کردن آرزوهای شوم دشمنان در صحنه مقاومت انقلابی اقتصادی مردم عزیزمان است.   

 سپاه خود را در نقطه مرکزی مخاطبان این فرمان های نورانی قرار داده است.

آقا جان!

آنقدر می‌سازیم، تولید می‌کنیم، به یاری مردم می‌شتابیم، با فساد مقابله می‌کنیم، فناوران جوان را بسیج می کنیم، گروه های بی شمار بسیجی را در میدان عزت مردم گسیل می داریم، خانواده ها را یاری می کنیم تا توانمند شوند و قدرت می سازیم تا دشمن ناتوان شود و دیگر یارای تعقیب سیاست هایش را نداشته باشد. ما فضای مجازی را از ولنگاری رها خواهیم ساخت.  

ما در میدان می مانیم، با مردم همراه می شویم، کلام حضرتعالی را روی صحنه زمین پیاده میکنیم، دشمن را جا می گذاریم، از او و راهبردش عبور می‌کنیم، کشور را از عوارض تحریم های ظالمانه بی نیاز می کنیم و اینچنین به برجام بی اعتنا و بی نیاز می شویم، این راه ما است.

 ما برای تحقق انتظارات و منویات حضرتعالی، ستاد تحقق فرامین نوروزی ۱۴۰۰ را تشکیل داده ایم، امروز سه شنبه مورخ ۱۴۰۰/۱/۳ اولین جلسه آن با حضور هیئت رئیسه سپاه و رئیس سازمان بسیج، سازمان اطلاعات و مسئولان اقتصادی و سازندگی سپاه برگزار شد و تصمیمات اولیه در قالب یک نقشه راه، منسجم و هماهنگ و هم افزا با سایر نهادها و دستگاه‌های دولتی برای اجرای فرامین مبارکتان گرفته شد.

 ستاد مذکور از طریق سه قرارگاه عملیاتی  تحقق  انتظارات آن وجود پربرکت و سرچشمه حکمت را انشاءالله تضمین خواهد نمود.

 در پایان سلامتی مولا و مقتدایمان را از درگاه خداوند تبارک و تعالی خواستارم.

 سرلشکر پاسدار حسین سلامی

 فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تنها آرزویی که برای سینما دارم این است که کسانی که اهل این حرفه و هنر نیستند از سینما کنار بروند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: غلامرضا آزادی تهیه کننده و کارگردان سینما امیدوار است که در سال ۱۴۰۰ شرایطی پیش آید که فیلمسازان بتوانند راه خود را بروند.

به گزارش سینماپرس، غلامرضا آزادی تهیه‌کننده و کارگردان باسابقه سینما در گفتگو با مهر درباره شرایط سینمای ایران در سال ۱۴۰۰ گفت: تنها آرزویی که برای سینما دارم این است که کسانی که اهل این حرفه و هنر نیستند از سینما کنار بروند، این حرفه، حرفه‌ای نیست که عده‌ای برای تفریح وارد آن شوند و بعد که آن را نابود کردند، راه خود را بکشند و بروند، در این میان دولت نیز باید از سینما فاصله بگیرد.

وی ادامه داد: چه ربطی دارد که دولت در مسائل سینمایی و فیلمسازی ورود پیدا کند، زمانی که دولت وارد این عرصه می‌شود، یک سری آدم با خود می‌آورد که بویی از سینما و هنر نبرده‌اند و زحمتی نکشیده‌اند و گذشته‌ای در هنر نداشته‌اند.

این کارگردان سینما تاکید کرد: آدم‌های فرهیخته و آدم‌های تحصیل کرده که گوشت و خونشان از سینما است کجا هستند؟ کافی است در موزه سینما قدم زده و نام‌آوران سینما را ببینید. بسیاری از این افراد از سینما کنار گذاشته شده‌اند و دیگر در این حوزه فعال نیستند.

آزادی گفت: آرزوی من این است که راهم را به خودم بدهند، جلوی پای من سنگ نیاندازند و مشکلات بسیاری را برای من فراهم نکنند، من به عنوان یک سینماگر می‌خواهم که اجازه دهند راه خود را بروم. به عنوان مثال یک شاعر چه راهی غیر از شعر گفتن دارد، یک فیلمساز نیز باید فیلم بسازد.

وی با اشاره به اینکه برخی از افراد بی تجربه وارد سینما شده‌اند، توضیح داد: نباید فراموش کرد که سیستم آموزشی سینما استاد و شاگردی است، چطور ممکن است یک آدم که شاگردی نکرده است، ناگهان استاد شود، آدمی که سواد و آگاهی کافی ندارد، ناگهان قله رفیع هنر را طی می‌کند و این صحیح نیست.

این تهیه کننده سینما تاکید کرد: امیدوارم شرایطی پیش آید که هرکسی راه خود را برود، راهی که شایسته آن است. سینما حرفه سخت و پرخرجی است و به سادگی نمی‌توان از پس آن برآمد، متاسفانه نمی‌توان گفت که سینمای ایران در سال جدید بیش از هر چیز به چه چیزی نیاز دارد، متاسفانه انرژی مثبتی در سینما برای ادامه کار وجود ندارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که همه ارگان‌ها فیلم می‌سازند تا در زمان تولید موفقیت‌های مالی کسب کنند نه در حوزه پخش، در واقع این روزها فیلم را برای قوطی می‌سازند نه برای پرده نمایش!

آزادی در پایان گفت: امیدوارم هرچه زودتر کرونا از بین برود و این فضای ترس از بین برود، تا سینماگران بتوانند راه خود را پیش بگیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصویرسازی کودکانه «روح» برای القای قرائت غرب در مورد جهان پس از مرگ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اگر قرار است تصویرسازی پیت داکتر از جهان پس از مرگ در انیمیشن «روح» را تحلیل کنیم، می‌توانیم آن را سهل و ممتنع بدانیم و البته در راستای فلسفه‌ای غربی و نه الهی.

به گزارش سینماپرس، چرا باید این فیلم را ببینیم؟ با یک جمله می‌توان به این سوال پاسخی قاطع داد. بدین خاطر که کارگردان اثر پیت داکتر است. اگر یادتان نمی‌آید باید شما را به یاد انیمیشن‌های خارق‌العاده «درون: بیرون» و «بالا» بیاندازم. این دو انیمیشن خارق‌العاده، اثر خالق انیمیشن «روح» است.

اگر بخواهیم دلیل قانع‌کننده‌تر و در ضمن کلی‌تری نیز بیاوریم، بهتر است تا به نام کمپانی تولید کننده اثر نگاهی بیاندازیم؛ یعنی پیکسار. به ندرت پیش می‌آید که پیکسار اثری را تولید کند و آن انیمیشن جزو بهترین‌های سال و فصل جوایز نباشد. بخصوص اینکه درباره روح اوضاع بسیار فرق می‌کند. موضوع روح به شدت جنجال برانگیز است. ما قرار است انیمیشنی درباره جهان پس از مرگ و دنیای ارواح ببینیم.

تحلیل و نقد

انیمیشن «روح» قدمی است که استودیو پیکسار برای کودکان بر می‌دارد؛ برای درک زندگی و مرگ و ساختار این دو را تصویرسازی می‌کند. اگر قرار است تصویرسازی پیت داکتر از جهان پس از مرگ را تحلیل کنیم، می‌توانیم آن را سهل و ممتنع بدانیم و البته در راستای فلسفه‌ای غربی و نه الهی.

ماجرا از این قرار است که شخصیت اصلی قصه یعنی جو گاردنر که نوازنده پیانوست با آرزویش چند ساعت بیشتر فاصله ندارد اما بر اثر تصادفی می‌میرد. او در دنیای پس از مرگ تلاش می‌کند تا به جهانی که مرده‌ها می‌روند، نرود و به مبارزه می‌پردازد و به جهان پیش از تولد ورود می‌کند تا از طریق آن بتواند به دنیا باز گردد و در همین جهان با ۲۲ آشنا می‌شود. رفتن گاردنر به جهان پیش از تولد یک جهان برنامه‌ریزی شده کامپیوتری را برای ما به تصویر می‌کشد که بن مایه حیاتش وابسته به روانشناسی است؛ روانشناسی افراد که با پیدا کردن هدف وارد دنیا می‌شوند والا نمی‌توانند متولد شوند.

تصویرسازی کودکانه «روح» برای القای قرائت غرب در مورد جهان پس از مرگ

این پایه روان‌شناسانه در بهترین قسمت فیلم نیز بروز می‌کند روانشناسی‌ای که از اساس اگزیستانسیالیستی است اما بسیار خام دستانه؛ زمانی که کاراکتر ۲۲ وارد جلد گاردنر و گاردنر وارد کالبد یک گربه می‌شود. از آن به بعد مسئله تن دادن و لذت بردن از زیستن و زندگی و لمس تمامی احساسات بشری به محوریت فیلم تبدیل می‌شود و تا پایان آن ادامه دارد.

فیلم مبلغ فلسفه‌ایست که زندگی را زیبا و ارزشمند و نیز دارای لذت‌های کوچک اما تکرارنشدنی می‌داند. اما تصویرگری‌اش از یک مسئله الهیاتی یعنی مرگ، بسیار روان‌شناسانه است و محافظه‌کار، زیرا تصویری دقیق و با مشخصات شناسنامه دار در اختیار مخاطب قرار نمی‌دهد. این پرداخت ما را به شدت به یاد انیمیشن «درون: بیرون» می‌اندازد اما آنجا پیوستگی میان موضوع و پرداخت وجود دارد که در اینجا این‌طور نیست.

بهترین سکانس

سکانسی که گاردنر و ۲۲ از دنیای پیش از تولد به دنیا باز می‌گردند اما در کالبدهای اشتباهی می‌افتند. این سکانس یک شاه بیت تمام عیار برای موتور محرکه یک داستان فانتزی است و یک تخیل فوق‌العاده درباره ارواح. اجرای سکانس به علاوه آشنایی ۲۲ با کالبد گاردنر بی‌نظیر است.

چرا خوب… چرا بد…

موقعیت‌های بی نظیری که پیت داکتر و پیکسار در انیمیشن بوجود می‌آورد یاد آور شاهکارهای بی نظیر این استودیوست اما فیلم سادگی را به معنای برخورد سهل با موضوع می‌گیرد و مانند دیگر آثارش خلاقانه عمل نمی‌کند و جهان کاملی نمی‌سازد؛ با این حال اما تصویر سازی پیکسار از مرگ و جهان پس از آن بی‌شک تصویری منحصر به فرد است، که البته ناقص از آب در می‌آید زیرا فیلمساز یا باید به شعارهای مربوط به زندگی بپردازد یا باید وارد جهان الهیاتی بشود که بی‌شک گزینه نخست را انتخاب می‌کند.

*سیدسعید هاشم‌زاده

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مصباح: بیش از ۲ میلیارد تومان مبلغ قرارداد ما با تلویزیون برای دو بار پخش «یدو» خواهد بود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا مصباح تهیه‌کننده فیلم سینمایی «یدو» در آستانه پخش این فیلم سینمایی از تلویزیون آن هم پیش از ورود به چرخه اکران عمومی، جزییاتی تازه از توافق خود با صداوسیما را تشریح کرد.

به گزارش سینماپرس، این اتفاقی غریب در سینمای ایران است که فیلمی بدون وارد شدن به چرخه اکران مستقیماً از طریق شبکه‌های سیما پخش می‌شود.

«یدو» ساخته مهدی جعفری و به تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح که اتفاقاً اقبالی بلند در جشنواره سی و نهم فیلم فجر هم داشت، پنج سیمرغ و یک دیپلم افتخار را از آن خود کرد و به‌عنوان بهترین فیلم جشنواره فجر شناخته شد، حالا قرار است راهی متفاوت از روال متداول سینما را طی کند.

براساس توافق صاحبان این فیلم با صدا و سیما قرار است، «یدو» در دو نوبت از دو شبکه سیما به نمایش دربیاید، فیلمی که مشارکت پنجاه درصدی بنیاد سینمایی فارابی و البته سرمایه‌گذاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را پشت خود دارد و همین پشتوانه، پخش تلویزیونی آن را با ابهاماتی مواجه کرد.

شب گذشته دوشنبه ۲ فروردین‌ماه، محمدرضا مصباح تهیه‌کننده فیلم سینمایی «یدو» با حضور در گفتگویی اینستاگرامی با خبرگزاری مهر ضمن پاسخ به انتقادات و ابهامات به جزئیاتی تازه از توافق با صداوسیما برای پخش این فیلم سینمایی پیش از اکران عمومی اشاره کرد.

مشروح این گفتگوی زنده اینترنتی را در ادامه می‌خوانید. نسخه ویدئویی این گفتگو در صفحه رسمی خبرگزاری مهر در اینستاگرام قابل مشاهده است.

* تصمیم برای پخش تلویزیونی فیلم‌های سینمایی، در مناسبات این سال‌های سینمای ایران تصمیمی غریب و غیرمنتظره بود. برای شروع کمی درباره اتخاذ این تصمیم و هماهنگی با ارگان‌های سرمایه‌گذار در این فیلم توضیح دهید.

همانطور که می‌دانید، سینما برپایه مخاطبانش ارزش پیدا می‌کند. برای یک فیلم‌ساز و مجموعه‌ای که یک اثر هنری را تولید می‌کنند، دیده شدن و مخاطب داشتن اثرشان بسیار مهم است. با توجه به شرایط کرونایی که متأسفانه در کشور حاکم است. ما هم مترصد این بودیم که بهترین روش و راهکار را برای عرضه فیلم «یدو» که متعلق به مردم است و با سرمایه مردم، برای مردم تولید شده است را پیدا کنیم تا بیشترین مخاطب را داشته باشد. وقتی پیشنهاد پخش تلویزیونی مطرح شد، با سرمایه‌گذاران فیلم گفتگوهایی داشتیم و به این جمع‌بندی رسیدیم که در شرایط فعلی شاید بتوانیم با این انتخاب کمی حال مردم را خوب کنیم و به‌نوعی به سهم خودمان به مردم عیدی بدهیم. در عین حال بتوانیم مخاطبان بیشتری در اقصی نقاط ایران داشته باشیم.

* پشت فیلم «یدو» دو ارگان دولتی یعنی بنیاد سینمایی فارابی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور داشته‌اند که تنها فارابی ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان بودجه، نزدیک به ۵۰ درصد هزینه فیلم را تأمین کرده و باقی آن هم از سوی کانون تأمین شده است. اگر واقعاً این دو ارگان پشت فیلم نبودند، بازهم حاضر به پخش تلویزیونی آن می‌شدید؟

از نگاه تجاری و اقتصادی هم این یک تصمیم جدید، جسورانه، منطقی و به نفع فیلم است. شخصاً چندین فیلم اکران نشده دیگر دارم که مانند ۲۰۰، ۳۰۰ فیلم دیگر، در صف اکران متوقف مانده‌اند. همان فیلم‌های شخصی هم اگر با چنین پیشنهادی مواجه شوند، حتماً آن‌ها را عرضه خواهم کرد. یک تغییر رویکرد در صداوسیما در حال رخ دادن است که شاید یک نقطه شروع و فتح باب برای تعامل و قرابت بیشتر تلویزیون و سینما باشد.

ما باید از این رویکرد تلویزیون حمایت کنیم که برای حمایت از سینمای در حال ورشکستگی ایران پیش قدم شده است. برای ۲۰۰ تا ۳۰۰ فیلم اکران‌نشده چه بستری برای پخش بهتر از تلویزیون می‌توان پیشنهاد کرد؟ متأسفانه سال‌هاست که فاصله و دیواری بین سینما و تلویزیون وجود دارد. معمولاً خط‌کشی‌هایی میان عوامل هم وجود دارد که عده‌ای را تلویزیونی و عده‌ای را سینمایی خطاب می‌کنند. به نظرم این تعامل با توجه به بحرانی که امروز در سینمای ایران حاکم است و چند صد فیلم را پشت صف اکران متوقف کرده است، می‌تواند یک نقطه شروع مبارک باشد. کمااینکه در همین پروژه هم این اتفاق رخ داده است. نوع قرارداد ما از نظر مالی، قرارداد قابل قبولی بود که بخش قابل‌توجهی از بودجه فیلم را تأمین می‌کرد…

* چند درصد هزینه تولید؟

هنوز به عدد دقیقی نرسیده‌ایم اما بیش از ۵۰ درصد از هزینه تولید فیلم را تأمین می‌کند و این یک شروع خوب برای آغاز یک تعامل است. اگر این تعامل ادامه‌دار باشد، این فیلم‌هایی که در صف اکران مانده‌اند می‌توانند از بستر عرضه تلویزیونی هم استفاده کنند. این شرایط نشان می‌دهد تلویزیون هم دارد به سمتی می‌رود که تعداد مخاطبان برایش مهم است. در فضای رقابتی جدید، تلویزیون ورود کرده است و این اتفاق مهمی است. خود ما که در سینما کار می‌کنیم، شاید انتقادات بسیاری به تلویزیون داشته باشیم، کمااینکه نسبت به سینما داریم، اما معنای این انتقادات، قهر کردن و فاصله گرفتن از یکدیگر نیست.

با آمدن آقای شاه‌آبادی به معاونت سیما به نظر می‌رسد این تعامل و نزدیکی بیشتر در حال شکل گرفتن است. البته در همین چند روز از برخی همکاران سینمایی خود کامنت‌هایی داشته‌ام که نگران بودند این تعامل، ادامه‌دار نباشد. ما باید از این رویکرد تلویزیون حمایت کنیم که برای حمایت از سینمای در حال ورشکستگی ایران پیش قدم شده است. برای ۲۰۰ تا ۳۰۰ فیلم اکران‌نشده چه بستری برای پخش بهتر از تلویزیون می‌توان پیشنهاد کرد؟

مصباح: بیش از ۲ میلیارد تومان مبلغ قرارداد ما با تلویزیون برای دو بار پخش «یدو» خواهد بود!

* خود شما فیلم «پوست» را با سرمایه خصوصی، در صف اکران دارید، حاضر می‌شوید این فیلم را هم همین‌طور بدون اکران عمومی در تلویزیون پخش کنید؟

بله، اگر شرایط همین‌گونه باشد، حتماً.

* منظور از شرایط، همین پرداخت ۵۰ درصد از هزینه تولید فیلم از سوی تلویزیون است؟

بله. بالاخره شرایطی امروز به‌واسطه کرونا به سینمای ما تحمیل شده است. همین امروز گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد پنج فیلم اکران نوروزی مجموعاً چهار هزار و شش‌صد مخاطب داشته‌اند! این نشان‌دهنده حرکت به سمت ورشکستگی است. اینکه در اکران نوروزی پنج فیلم شاخص سینمای ما حدود ۵۰ میلیون فروخته‌اند را مقایسه کنید با تعاملی که با تلویزیون برای این چند فیلم شکل گرفته و بخش قابل‌توجهی از هزینه تولید فیلم‌ها را تأمین می‌کند. مضاف‌بر اینکه فیلمی از جنس «یدو» اساساً فیلمی است که همه مردم باید آن‌را تماشا کنند. این فیلم با پول مردم ساخته شده و نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌توجه باشیم…

طبیعتاً جنس فیلم‌ها متفاوت است و باید فیلم با استانداردها و ایده‌آل‌های صداوسیما نزدیک باشد. فیلم‌هایی که از این استاندارد فاصله دارند، طبیعتاً شانس کمتری هم برای استفاده از این بستر دارند. فیلم «یدو» این امکان و قابلیت را داشت که از این طریق در اختیار تعداد بیشتری از مخاطبان قرار بگیرد. * این‌طور تعبیر نمی‌شود که این عیدی دادن به مردم، از محل بیت‌المال است؟

من درباره خودم نمی‌گویم اما باقی دوستان و سرمایه‌گذاران فیلم در این زمینه ایثار کردند. ما هم می‌توانستیم مثل خیلی فیلم‌های دیگر منتظر بمانیم تا شرایط حداقلی اکران عمومی فراهم شود بعد هم فیلم را در شرایطی اکران کنیم که فروش مناسبی نداشته باشد، آیا این آسیب به بیت‌المال نبود؟

ما نخواستیم مردم را از دیدن فیلم خودشان محروم کنیم و این اتفاقاً توجه و عنایت به بیت‌المال است. ما به خاطر مردم از برخی خواسته‌های شخصی خود گذشتیم و امیدواریم مردم هم فیلم را ببینند و از آن لذت ببرند.

* اشاره کردید نزدیک ۳۰۰ فیلم در صف اکران هستند، فکر می‌کنید، صداوسیما به همه این فیلم‌ها با چنین شرایطی پیشنهاد پخش می‌دهد؟

طبیعتاً جنس فیلم‌ها متفاوت است و باید فیلم با استانداردها و ایده‌آل‌های صداوسیما نزدیک باشد. فیلم‌هایی که از این استاندارد فاصله دارند، طبیعتاً شانس کمتری هم برای استفاده از این بستر دارند. فیلم «یدو» این امکان و قابلیت را داشت که از این طریق در اختیار تعداد بیشتری از مخاطبان قرار بگیرد.

* پخش تلویزیونی یک فیلم، امکان اکران عمومی آن را از بین می‌برد، به اکران عمومی «یدو» دیگر فکر نمی‌کنید؟

ما حتماً به اکران سینمایی فیلم هم فکر می‌کنیم. بالاخره برخی مخاطبان سینما اصرار دارند فیلم را بر پرده سینما ببینند. ضمن اینکه فیلم برای دو نوبت پخش در اختیار صداوسیما قرار گرفته و در آرشیو هم نسخه‌های پخش‌شده فیلم قرار نخواهد گرفت. طبیعتاً در آینده اگر شرایط اکران فراهم شود، حتماً فیلم را اکران عمومی می‌کنیم. بعد از آن هم در اختیار وی‌اودی‌ها خواهیم گذاشت.

* ابتدای امسال سینماداران با اکران فیلم‌های که پیش‌تر اکران آنلاین شده بودند، مخالفت کردند. از سوی دیگر مخاطبان هم اقبال چندانی به تماشای فیلم‌های عرضه شده در اینترنت، در سینما نشان ندادند. در این شرایط چگونه هنوز به اکران سینمایی «یدو» امید دارید؟

شخصاً همین الان برای تماشای فیلم‌هایی که هم‌زمان روی پرده هستند و اکران اینترنتی هم دارند، بلیت تهیه می‌کنم و به سینما می‌روم. بالاخره طیفی از مخاطبان اینگونه هستند و دوست دارند در هر شرایطی فیلم را روی پرده ببینند. نمی‌توان از این مخاطبان چشم‌پوشی کرد. در عین حال راهکارهای دیگری هم برای کسب درآمد و تأمین هزینه‌های فیلم در کنار پرداختی صداوسیما وجود دارد.

رقم قرارداد ما با تلویزیون هنوز قطعی نشده است اما قطعاً بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های فیلم تأمین می‌شود. می‌توانم بگویم بیش از ۲ میلیارد تومان مبلغ قرارداد ما با تلویزیون برای دو بار پخش خواهد بود * معمولاً سینمایی‌ها بابت خوش‌قولی صداوسیما در پرداخت حق پخش نگرانی‌هایی دارند، در این زمینه شما نگرانی ندارید؟

اشاره کردم که در مجموع اتفاق جدیدی در حال شکل گرفتن است و امیدواریم همان‌طور که جنس قرارداد و توافقات ما متفاوت از قبل است و روش جدیدی در پیش گرفته شده است، در زمینه عمل به تعهدات هم همین‌گونه باشد. صداوسیما دارد به سمتی می‌رود که مخاطب برایش مهم است. زمانی ما خط قرمزها و چارچوب‌هایی می‌گذاریم و می‌گوییم ما از این خطوط عبور نمی‌کنیم و هر مخاطبی دلش خواست با ما همراه شود، اما زمانی هست که می‌گوییم در صحنه رقابت قرار داریم و در کنار فضای مجازی و وی‌اودی باید برای جذب مخاطب تلاش کنیم. وقتی صداوسیما در مقام رقابت، بهترین فیلم جشنواره فجر را با عدد قابل‌توجهی که پیش‌تر سابقه نداشته، خریداری می‌کند، این یک اتفاق جدید و مبارک است…

* عدد دقیقش را نمی‌گویید؟

(با خنده) هنوز قطعی نشده است اما قطعاً بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های فیلم تأمین می‌شود. می‌توانم بگویم بیش از ۲ میلیارد تومان مبلغ قرارداد ما با تلویزیون برای دو بار پخش خواهد بود.

* آقای مهدی جعفری در مقام کارگردان با این تصمیم موافق بودند؟

هم آقای جعفری، هم خود ما دوست داشتیم فیلم روی پرده دیده شود و در رویدادهای سینمایی حضور داشته باشد. اما همه دوستان من جمله آقای جعفری ایثارگرانه با این تصمیم موافقت کردند تا این فیلم برای مخاطبانی که در چهارمحال و بختیاری، یا خوزستان و بخش‌های غیربهره‌مند از امکانات در کشور هستند هم قابل تماشا باشند. در ابتدا خود من هم مخالف بودم با این تصمیم اما بعد که گفتگویی با دوستان داشتیم، احساس کردیم این تصمیم می‌تواند ادای دینی به مردم در این شرایط باشد.

* با پخش تلویزیونی، مسیر حضور «یدو» در جشنواره‌های بین‌المللی مسدود نمی‌شود؟

برخی از جشنواره‌ها ممکن است فیلم را نپذیرند اما جشنواره‌هایی که از ابتدا جشنواره‌های هدف ما بودند، با این موضوع مشکلی ندارند. تیمی که روی پخش بین‌المللی فیلم کار می‌کنند، بسیار پرتلاش هستند و امیدواریم فیلم بتواند در جشنواره‌های مطرح که هدف ما هستند، حضور داشته باشد.

مصباح: بیش از ۲ میلیارد تومان مبلغ قرارداد ما با تلویزیون برای دو بار پخش «یدو» خواهد بود!

* برنامه‌تان برای اکران عمومی فیلم چیست؟

مطلوب ما اکران از اواسط تابستان تا ایام منتهی به مهرماه است.

* واقعاً وقتی فیلم در این سطح از تلویزیون پخش می‌شود، امید دارید قاچاق نشود؟

مردم ما مردمی شریف و نجیب هستند و اگر احساس کنند یک محصول متعلق به خودشان است و می‌توانند به سهم خود از دیده شدن غیرقانونی آن جلوگیری کنند، حتماً این کار را می‌کنند. در مقاطع مختلف هم دیده‌ایم که حق‌الناس برای مردم ما مهم است. ان‌شالله برای فیلم «یدو» هم این اتفاق رخ نمی‌دهد. امیدوارم مردم فیلم را ببینند و دوست داشته باشند. این بضاعت ما بود. فیلم «یدو» واقعاً در سخت‌ترین شرایط ممکن ساخته شد و همکارانم واقعاً ایثارگری کردند.

زمان دریافت جایزه سیمرغ هم اشاره کردم که فیلم در دمای ۵۰، ۶۰ درجه‌ای آبادان ساخته شده است. امروز هم که عوامل با این موضوع کنار آمده‌اند و پذیرفته‌اند فیلم برای قاطبه مردم به نمایش گذاشته شود، به سهم خودم از همه آن‌ها به‌خصوص مهدی جعفری عزیز، سپاسگزاری می‌کنم. امیدوارم با لذتی که مردم از فیلم می‌برند، خستگی آن‌ها از تن‌شان دربیاید. از همکاران سینمایی هم می‌خواهم از این تعامل میان سینما و تلویزیون استقبال کنند. از دوستانم در تلویزیون هم توصیه می‌کنم کمی خط قرمزهای‌شان را کم‌رنگ کنند و به سمت نارنجی ببرند که شاهد تعامل و همکاری بیشتر میان سینما و تلویزیون باشیم.

* اتفاقاً یکی از نگرانی‌های بخشی از سینماگران برای استفاده از این بستر، همین ماجرای خطوط قرمز و ممیزی فیلم‌ها است.

درباره فیلم خودمان و در تعاملاتی که با دوستان تلویزیون داشتیم، درخواست کرده‌ایم که در فیلم دست برده نشود. البته باید حدی از استانداردها را بپذیریم. البته «یدو» که خوشبختانه مورد سانسوری نخواهد داشت. در مجموع هم دوستان سینمایی ما باید شرح صدر بیشتری برای تعامل با تلویزیون داشته باشند و هم امید دارم در تلویزیون رویکرد مبارکی رخ دهد.

* در پایان بازه‌های پخش «یدو» از تلویزیون در ایام نوروز را می‌گویید؟

اولین نوبت روز جمعه ۶ فروردین در شبکه یک پخش می‌شود و نوبت بعد جمعه ۱۳ فروردین ساعت ۳ از شبکه ۳ سیما پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عاشق بازیگری ام/همین که روی صحنه هستم و جای یک آدم نفس می کشم برایم کافی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ژاله صامتی بازیگر سینما و تلویزیون گفت: واقعیت امر این است که از سال ۷۴ که جزو کاندیداها بودم و به من جایزه ندادند و گفتند تو جوانی و اجازه بده بزرگترها جایزه بگیرند.

به گزارش سینماپرس، ژاله صامتی که به همراه رایان سرلک بازیگر خردسال سریال زیرخاکی در برنامه فرمول یک حضور یافته بود، در ابتدا گفت: خیلی خبرهای خوبی از «زیرخاکی» دارم و کار پرو پیمانی شده است. به ما که سرکار خیلی خوش می گذرد. قصه سریال هم از همان جایی که قطع شد ادامه پیدا می کند.

وی افزود: ۹۹ سال غم انگیزی بود که امیدوارم برود و به عمرمان نوشته نشود. همه مان در همه جای دنیا تجربه عجیب غریب وحشتناکی داشتیم و امیدوارم ۱۴۰۰ دیگر این چیزها یادمان نیاید.

همه خانواده ام کرونا گرفتند جز من

این بازیگر در پاسخ به ضیا که می گفت آیا صامتی ها کرونا نمی گیرند، اظهار کرد: نه نمی گیرند! من از اول گفتم کرونا نمی گیرم و تا به حال هم نگرفته ام. در حالی که همه خانواده ام به این بیماری مبتلا شده اند. جالب اینکه من چون سر فیلم بودم، در دورهمی های خانوادگی پنجشنبه هایمان که با خواهر برادرها دور هم پیش مادرم جمع می شویم، شرکت نمی کردم. چون می گفتم من سر سریال بودم و چون با این همه آدم در ارتباطم نکند بیماری به خانواده ام منتقل کنم.

صامتی ادامه داد: جالب اینکه همه خانواده گرفتند و من نگرفتم. البته همه به جز برادرم خدا را شکر خفیف گرفتند. ریه های برادرم درگیر شد اما چون هم بنیه اش قوی است هم ورزشکار است، دو سه هفته عجیب غریبی پشت سر گذاشتیم اما دیگر همه خوب شدند و حالا هم مصون هستند چون آنتی بادی دارند.

وی تصریح کرد: وقتی اتفاقی برای خودمان می افتد یا چیز بدی به ما می گویند رد می شویم و می گوییم ولش کن اما اگر به خانواده مان بگویند می خواهیم تکه پاره شان کنیم!

از سه چهار سالگی می خواستم هنرپیشه شوم

بازیگر «زیرخاکی» درباره اینکه از کودکی به چه شغلی فکر می کرده، توضیح داد: در سه چهار سالگی که از بچه ها می پرسند می خواهی چکاره شوی در دوره ما دخترها می خواستند دکتر و معلم و آرایشگر شوند پسرها هم خلبان! ولی من می گفتم میخواهم هنرپیشه شوم. می گفتند تو مادرت هنرپیشه است پدرت هنرپیشه هست که می خواهی وارد این شغل شوی؟ اما آخر هم هنرپیشه شدم!

صامتی در پاسخ به این سوال ضیا که نقش های کمدی را ترجیح می دهد یا جدی، گفت: من عاشق بازیگری ام و کمدی و جدی برایم فرقی نمی کند. همین که روی صحنه هستم و جای یک آدم نفس می کشم برایم کافی است. مهم نیست فانتزی است یا جدی مهم این است که دارم آن آدم را نفس می کشم. من چون در عرصه کمدی فعالیت داشتم و خدا هم لطف داشته و مردم دوست داشته اند دلم می خواهد سالی یک بار این کار را انجام بدهم. در تئاتر کمدی کار می کنم و اینکه مردم یک ساعت در سالن بخندند و بعد بگویند خدا خیرت بدهد خندیدیم خیلی خوب است و اگر یک نفر با حال خوب از سالن بیرون برود برای ما کافی است.

وی در این باره که آدم صادقی است و تا به حال شده لطمه صداقتش را بخورد، تاکید کرد: اصلا به سیمرغ فکر نمی کنم اگر بگویم سیمرغ بگیرم خوشحال نمی شوم که دروغ است و همه ما در هر سنی از تشویق خوشحال می شویم اما اینکه بگویم برای سیمرغ بازی می کنم اصلا نه و سالها است که به آن فکر نمی کنم. همسرم می گوید تو کار عجیبی نمی کنی باید خوب باشی آنها هم همین فکر را می کنند و می گویند صامتی آمده که خوب باشد و هست دیگر! دارد کارش را انجام می دهد. آن ها که جایزه می گیرند احتمالا به تشویق احتیاج دارند! البته این شوخی است.

گفتند تو فعلا جوانی بگذار بزرگترها سیمرغ بگیرند!

این بازیگر یادآور شد: واقعیت امر این است که از سال ۷۴ که جزو کاندیداها بودم و به من جایزه ندادند و گفتند تو جوانی و اجازه بده بزرگترها جایزه بگیرند این موضوع را فراموش کردم. ماجرا این بود که من جزو کاندیداها بودم و به من زنگ زدند. آن زمان در شهرستان با سیروس بهجت محمدی که روحش شاد باشد نقش پدر و دختر داشتیم. به من تاکید کردند حتما به تهران بیا. ولی فردا اسم من حتی جزو کاندیدا هم خوانده نشد و گفتند تو فعلا جوانی!

وی تصریح کرد: آن سال خیلی غصه خوردم ۲۱، ۲۲ ساله و پر از شور بودم با خودم گفتم یا هستی یا نیستی برای چه آمدی؟ شهرت همیشه برایم آخرین درجه بوده است. وقتی مرا می شناسند تعجب می کنم چون برایم اولویت نبوده است و از آن تاریخ با این موضوع کنار آمدم. خیلی وقت ها نقش هایی بازی کردم که خیلی سخت بوده است. به من زنگ می زنند می گویند یک نقشی است که کسی نمی تواند بازی کند.

در ادامه رایان سرلک به برنامه اضافه شد و صامتی در توصیف او گفت: رایان خیلی عاقل است.

ماجرای تهدید پژمان جمشیدی برای لغو حضور رایان در برنامه

وی با اشاره به شیطنت های این بازیگر خردسال افزود: صحنه ای را می گرفتیم که رایان باید در آن خواب می بود اما مدام شیطنت می کرد پژمان هم گفت الان زنگ میزنم و حضورت در برنامه علی ضیا را لغو می کنم!

صامتی یادآور شد: همه در تلاشند «زیرخاکی» را هرچه زودتر به آنتن برسانند. از تیم تولید و کارگردانی تا بازیگران همه تلاش و همدلانه کمک می کنند اما اینکه سریال به ماه رمضان برسد یا نه معلوم نیست. ما صحنه های جنگی داریم که ضبطشان زمان دارد. خیلی ها سراغ «زیرخاکی» را می گیرند و دوست دارند زودتر ادامه قصه را ببینند و اگر به ماه رمضان هم نرسد در فرصت دیگری پخش می شود.

وی همچنین خبر داد: امسال قرار است فیلم سینمایی جذابی با تیم «درخونگاه» انجام بدهیم که یک کار گروهی با نقش های متفاوت است و فیلمنامه جذابی دارد. کار با سیاوش اسعدی عزیز بی نظیر است و کار کلاسیک جذابی است.

این بازیگر صلح جهانی را بهترین اتفاقی دانست که می تواند در ۱۴۰۰ بیفتد و در واکنش به تصویری از خودش که با نرم افزار پیر شده بود، گفت: پیری را دوست ندارم.

رایان سرلک بازیگر خردسال «زیرخاکی» هم یکی از خاطراتش از این سریال را تعریف کرد: یک بار سر یک سکانسی می ترسیدم جوجه را دستم بگیرم، خانم صامتی بدو بدو آمد و گفت این جوجه را بگیر و من دستم می لرزید اما یک کمی که گذشت دیدم ترس ندارد.

صامتی هم افزود: رایان سر «زیرخاکی» مرد شد. خیلی کم پیش می آید دیالوگ یادش برود و بازیگر خیلی خوبی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استاد نصیریان: برایم قابل باور نیست که از چهره سیاه «حاجی فیروز» برداشت‌های نژادپرستانه بشود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: استاد علی نصیریان در واکنش به ابلاغیه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مبنی بر برداشت‌های نژادپرستانه از چهره سیاه حاجی فیروز، تأکید کرد سیاهی «حاجی فیروز» ربطی به نژادپرستی ندارد.

به گزارش سینماپرس، حاجی فیروز و عمو نوروز از جمله شخصیت‌های نمایشی سنتی ایران هستند که هر سال همزمان با به پایان رسیدن زمستان و فرارسیدن بهار، نوید نو شدن طبیعت و رخت بر بستن زمستان را می‌دهند.

اما در یک تصمیم عجیب از سوی مدیریت شهری و آن هم در روزهای آغازین تعطیلات نوروزی ۱۴۰۰، تصمیم بر حذف شخصیت حاجی فیروز از کارناوال‌ها و برنامه‌های شادی‌آور شهرداری تهران در سطح پایتخت گرفته شده است.

معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران طی بخشنامه‌ای به معاونان شهردار تهران و همچنین شهرداران مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، دلیل این تصمیم‌گیری را برداشت‌های نژادپرستانه از چهره سیاه حاجی فیروز مطرح کرده است.

محمدرضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این بخشنامه اعلام کرد: «کارناوال‌های نوروزی با استقبال مردم رو به رو و توسط آنها در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده پخش شد. اما درباره سیاهی چهره حاجی فیروز، نقدهایی مطرح شده و برخی، سیاه بودن چهره او را نژادپرستانه می‌دانند در مقابل، درباره ریشه‌ای اساطیری سیاهی صورت شخصیت حاجی فیروز و نسبت آن با سربلند بیرون آمدن سیاوش از آزمایش ورگرم یا برآمدن او از دنیای مردگان و همچنین با سیاهی صورت ناشی از دود زغال و آتش، در پژوهش‌های هنری و ادبی بحث‌های مفصلی شده است. صرف نظر از بحث‌ها در این باره، لازم است به منظور پیشگیری از سوءبرداشت‌های احتمالی، در کلیه برنامه‌های نوروزی شهرداری تهران، از نمایش حاجی فیروز با صورت سیاه در کارناوال‌های نوروزی اجتناب شود. در عین حال از پژوهشگران ادبی و هنری هنرمندان نمایشی به ویژه از هنرمندانی که سالهاست نقش حاجی فیروز را ایفا می‌کنند تقاضا می‌کنم تا با گشایش بحث در این باره، در رسیدن به فهم دقیق‌تر از این موضوع کمک کنند.»

در پی این تصمیم‌گیری هنرمندان و چهره‌های فرهنگی و هنری واکنش‌های متعددی را نشان داده‌اند.

علی نصیریان چهره مطرح و شناخته شده بازیگری سینما، تئاتر و تلویزیون ایران که سابقه‌ای طولانی ایفای نقش و کارگردانی نمایش‌های سنتی ایرانی را در کارنامه کاری خود دارد، در واکنش به تصمیم اتخاد شده از سوی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و مطرح کردن برداشت‌های نژادپرستانه از رنگ سیاه حاجی فیروز، به خبرنگار مهر گفت: برایم قابل باور نیست که از چهره سیاه حاجی فیروز برداشت‌های نژادپرستانه بشود و این موضوع یک سوءتفاهم است.

وی تأکید کرد: چهره سیاه حاجی فیروز ارتباطی به نژاد ندارد و برگرفته از نمایش‌های سنتی ایرانی است. حاجی فیروز و عمو نوروز مژده بهار، عوض شدن فصل و سال جدید را می‌دهند. شخصیت مبارک و سیاه در خیمه شب بازی و تخته حوضی سنتی ما نیز از شخصیت‌های اصلی هستند و ربطی به نژاد ندارند.

این هنرمند باسابقه عرصه هنرهای نمایشی ایران یادآور شد: عمو نوروز، مبارک و سیاه دلقک‌های معروف نمایش‌های سنتی ایران هستند همانطور که در هنرهای نمایشی کشورهای دیگر هم دلقک وجود دارد. کار این دلقک‌ها ایجاد لحظه‌های طنز است.

نصیریان در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: شخصیت‌های نمایش‌های سنتی ما نگاه نژادپرستی ندارند و ما در این نمایش‌ها کاری به نژاد سیاه و سفید نداریم. اساس کار حاجی فیروز و عمو نوروز به سنت‌های نمایشی ایران برمی‌گردد و بشارت دهنده فصل نو و بهار هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شعر و موسیقی آوای همدلی سر می‌دهند


فریبا یوسفی ضمن ارائه توضیحی درباره برگزاری نخستین هنرواره ملی «روایت جهاد» از این‌ می‌گوید که شعر و موسیقی اغلب زودتر از سایر هنرها وارد میدان می‌شوند و در همراهی با مردم، آوای همدلی سر می‌دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر تحقیق در فیلمنامه صورت پذیرفته باشد، کارگردان و بازیگران هم در حیطه کاری خودشان به سمت تحقیق سوق پیدا می‌کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «یوسف پیامبر (ع)» گفت: من به عنوان یک بازیگر که برای ایفای نقش‌های مختلف اطلاعات زیادی کسب می‌کنم، معتقدم تحقیق درباره یک نقش به بازیگر یا کارگردان و از همه مهمتر فیلمنامه‌نویس جهان‌بینی تازه‌ای می‌دهد و او را با همه ابعاد قصه یا ماجرایی که می‌خواهد روایت کند آشنا می‌کند.

به گزارش سینماپرس، محمودپاک‌نیت در گفت‌وگو با میزان پیرامون اهمیت تحقیق و پژوهش درباره یک نقش در بازیگری گفت: اهمیت موضوع پژوهش در زمینه‌های مختلف در عالم هنر بحثی است که به راحتی نمی‌توان از آن گذشت. یک اثر هنری زمانی می‌تواند به شکل درست و دقیقی خلق شود که ارائه اطلاعاتش به مخاطب مستند و مستدل باشد.

وی در همین راستا ادامه داد: من به عنوان یک بازیگر که برای ایفای نقش‌های مختلف اطلاعات زیادی کسب می‌کنم، معتقدم تحقیق درباره یک نقش به بازیگر یا کارگردان و از همه مهمتر فیلمنامه‌نویس جهان‌بینی تازه‌ای می‌دهد و او را با همه ابعاد قصه یا ماجرایی که می‌خواهد روایت کند آشنا می‌کند.

***بازیگری نیازمند شناخت دقیق و تمرین است

بازیگر سریال «یوسف پیامبر (ع)» با تاکید بر لزوم شناخت دقیق بازیگر از نقشی که می‌خواهد بازی کند ادامه داد: بازیگری که قرار است در یک کار تاریخی بازی کند یا برای مثال نقشی که قرار است در آن با لهجه‌ای خاص حرف بزند، حتما باید خودش هم تحقیقاتی داشته باشد و به توضیحات فیلمنامه‌نویس یا کارگردان بسنده نکند چرا که در نهایت نتیجه کار او برای مخاطب باقی می‌ماند.

وی بازیگری را حاصل تجربه و تمرین خواند و اظهار کرد: به عقیده من حتی یک بازیگر باید از تجربیات مختلف خودش هم در ایفای یک نقش جدید بهره ببرد و خیلی از آن‌ها را به عنوان یک مرجع در کارش مورد استفاده قرار دهد. من شخصا این حساسیت را درباره نقش‌های مختلف به خصوص نقش‌های تاریخی دارم و سعی می‌کنم از منابع مختلف درباره نقش اطلاعات کسب کنم.

***بازیگر باید خودش قدرت تالیف داشته باشد

بازیگر سریال «روزی روزگاری» درباره ضرورت های بازیگری بیان کرد: علاوه بر اینکه برای یک بازیگر لازم و ضروری است که درباره نقشش چه با کارگردان چه از طریق مطالعات و تحقیقات خودش اطلاعات کسب کند، گروه سازنده یک اثر هم باید به این موضوع مهم توجه کند. متن درست در یک اثر به ارائه یک تصویر درست از قصه و شخصیت‌های آن کمک زیادی می‌کند. شاید بهتر باشد بگویم اصل و اساس یک فیلم سینمایی یا سریال فیلمنامه است، پس در قدم اول اگر تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات در فیلمنامه صورت پذیرفته باشد، کارگردان و بازیگران هم در حیطه کاری خودشان به سمت تحقیق سوق پیدا می‌کنند.

پاک‌نیت با اشاره به حساسیتش نسبت به فیلمنامه آثاری که به وی پیشنهاد می‌شود اظهار کرد: من به دلیل اهمیتی که به فیلمنامه کارهایی که قرار است در آن‌ها بازی کنم می‌دهم، جزئیات داستان و اتفاقات را با دقت می‌خوانم. برای مثال، در سریال «یوسف پیامبر» با وجود اینکه پیش از بازی در این سریال متن این قصه قرآنی را خوانده بودم، اما باز هم به روش و شیوه خودم تحقیقاتی درباره شخصیت یعقوب پیامبر و این قصه قرآنی داشتم.

بازیگر سریال «پس از باران» خاطرنشان کرد: به عنوان بازیگر برداشت و درک خودم از نقش را به همراه آنچه که فیلمنامه از نقش می‌گوید و البته راهنمایی و هدایت کارگردان جلوی دوربین می‌برم، اما وقتی همه این موارد با یک پیش زمینه ذهنی قوی که تحقیق و پژوهش به من بازیگر داده است همراه می‌شود علاوه بر اینکه اشراف کامل من به نقش را در پی دارد باعث خلق شخصیتی می‌شود که برای مخاطب نیز جای خالی به لحاظ شخصیتی ندارد.

مشاهده خبر از سایت منبع