سینماپرس: صهبا شرافتی نقش روناک خواهرزاده «نوری» را در سریال «نون. خ» بازی میکند که این اولین حضور حرفهای او در مقابل دوربین محسوب میشود.
به گزارش سینماپرس، صهبا شرافتی در سریال «نون. خ» که نقش روناک دختری مقتدر و جدی را ایفا میکند درباره فصل سوم این سریال که این شبها در حال پخش است به مهر بیان کرد: امیدوارم من به شخصه کارم را در فصل سوم سریال خوب انجام داده باشم و این مجموعه به دل بینندهها بنشیند.
این بازیگر دهه هفتادی که نقشآفرینیاش در فصل دوم سریال «نون. خ» مورد توجه قرار گرفت درباره اینکه پیش از این تجربه بازیگری داشته است یا خیر، گفت: پیش از این به شکل جدی بازی نکرده بودم تا حدودی تجربه تئاتر داشتم ولی سریال «نون. خ» اولین کار حرفهای و تصویری من بود.
وی درباره واکنشها نسبت به حضورش در این سریال بیان کرد: بازخوردها بعد از فصل دوم خیلی عالی بود، مردم خیلی محبت داشتند و همه مرا حتی از زیر ماسک هم میشناختند. برایم هم جالب بود که یک سوال همیشگی از من میپرسیدند و آن، این بود که در واقعیت همین قدر خشمگین هستم یا نه!؟ و من باید به همه توضیح میدادم که واقعیت با آنچه در سریال نمایش داده میشود فرق دارد.
شرافتی با اشاره به دیگر پرسشهای مردم عنوان کرد: مرا که میبینند از اینکه چطور بازیگر شدم و یا از سختی حفظ کردن دیالوگها میپرسند و یا دوست دارند بدانند کار در صحنه سریال چگونه بوده است.
بازیگر «نون. خ» درباره چالشهای خود در این سریال نیز عنوان کرد: کار با یک گروه حرفهای هم سخت و هم خیلی شیرین بود. اینکه دائم این جدیت را نگه دارم برایم سخت بود. خودم هم تا حدی جدی هستم ولی اینکه این جدیت و عصبانیتی را که از من میخواستند باید حفظ میکردم سختتر بود.
وی همچنین به استرسها از بازی در مقابل هنرمندان حرفهای اشاره و بیان کرد: کار در مقابل بازیگرانی مثل سعید آقاخانی، سیروس میمنت، شقایق دهقان و… خیلی سخت بود و من دائم نگران بودم که کمبودی این میان نداشته باشم. البته که حتماً کمبودهایی دارم ولی خود بازیگران خیلی کمک میکردند.
شرافتی در پایان درباره اینکه بازخوردهای «نون. خ» چقدر باعث شده است این کار را ادامه دهد بیان کرد: من هدفم این است که این حرفه را ادامه دهم و حتی دوست دارم ژانرهای دیگری را هم تجربه کنم. بعد از فصل دوم این سریال کارهای دیگری هم به من پیشنهاد که یکی از آنها هم کمدی بود و برخی را نتوانستم قبول کنم.
سریال «نون. خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه کنندگی مهدی فرجی این شبها از شبکه یک سیما روی آنتن میرود.
سینماپرس: کیومرت پوراحمد از کارگردانان شناخته شده سینمای ایران در تازهترین نشستهای تاریخ شفاهی موزه سینما به بیان برخی ناگفته از آثار سینمایی و تلویزیونی اش پرداخت.
به گزارش سینماپرس، در سلسله نشستهای تاریخ شفاهی، موزه سینما این بار میزبان کیومرث پوراحمد کارگردان نامدار سینمای ایران بود.
کیومرث پوراحمد با اشاره به دوران کودکی خود گفت: من در اصل نجف آبادی هستم. در زمان کودکی سرگرمی زیادی برای ما وجود نداشت یعنی یک مدادرنگی ششتایی کوچک برای ما جهان بزرگی بود.
فعالیت در روزنامهای که جیرانی و صدرعاملی در آن کار میکردند
وی درباره آشنایی خود با سینما گفت: برادر بزرگم چند بار من را به سینما برده بود. یادم میآید فیلمهای «عروس فراری»، «آقا جنی شده» و «اسپارتاکوس» را با او در سینما دیدم و با دیدن فیلم اسپارتاکوس دریچه دیگری از سینما به روی من باز شد و دائم از خودم میپرسیدم این فیلمها را چگونه میسازند و این تصاویر را چگونه کنار هم قرار میدهند. حتی هنوز بعد از سالها اسپارتاکوس فیلم محبوب من است.
این کارگردان با بیان اینکه در جوانی همیشه با خودم میگفتم من یا باید کارگردان شوم و یا معلم، بیان کرد: در دورهای برای کار به روزنامه اطلاعات رفتم که جواد مجابی سردبیر بود در همان دورهای که فریدون جیرانی هم در این روزنامه کار میکرد و رسول صدرعاملی هم در بخش حوادث بود. همکاری من با این روزنامه درست زمانی بود که میخواستم فیلم بسازم. در همان دورهها فیلمنامه «تاتوره» را به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برده بودم که بعد از ۱۳ بار اصلاح تصویب شد. یادم میآید با محمدمهدی دادگو سر جویهای محوطه موزه سینما باهم قرارداد بستیم و اولین فیلم بنیاد سینمایی فارابی را من ساختم.
یک روایت جالب از انتخاب مادر برای نقش بی بی قصههای مجید
پوراحمد درباره انتخاب مادرش برای ایفای نقش در «قصههای مجید» نیز گفت: داستان به این شکل بود که ما خانه و مهدی باقربیگی (مجید) را انتخاب کرده بودیم و فقط بی بی مانده بود. مادر من برای انتخاب نقش بیبی با همسایهها و خانمهای مُسن صحبت میکرد و ما از آنها تِست بازیگری میگرفتم. یادم میآید یک روز یکی از خواهرانم به من گفت تو سراغ خانمهای معمولی خانه دار میروی مادر خودمان هم این خصوصیات را دارد چرا از او برای این نقش استفاده نمیکنی؟ اینها در حالی بود که مادر من عاشق سینما بود؛ هفتهای دو سه بار به سینما میرفت، همه سریالهای تلویزیون را میدید و در آشپزخانهاش یک رادیو داشت که دائم قصهها را گوش میکرد، کتاب زیاد میخواند و کتاب قصههای مجید را هم چندبار خوانده بود. یک دوربین وی اچ اس کوچک داشتیم مادرم را به خانهای که انتخاب کرده بودیم به همراه مجید بردیم و به او گفتم قصه خواب نما را بگوید و ما فیلمبرداری کردیم و متوجه شدم که مادرم برای این نقش بسیارخوب است و به این شکل بود که بی بی قصههای مجید انتخاب شد.
همه فیلمهایم را دوست دارم اما «شب یلدا»، «اتوبوس شب»، «خواهران غریب»، «به خاطر هانیه» و «قصههای مجید» را بیشتر دوست دارم وی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره بازیگران جوانی که در فیلمهایش حضور داشتند، گفت: محمدرضا فروتن و الناز شاکردوست را من به سینما معرفی کردم و افسانه بایگان سطح کارش با فیلم خواهران غریب عوض شد. فیلم خواهران غریب بسیار موفق بود در جشنواره فیلم فجر و چند جشنواره خارجی جایزه گرفت و آقای زم اصرار داشت قسمت دوم این فیلم را هم بسازیم اما من موافق نبودم و گفتم نمیخواهم خودم را تکرار کنم.
کیومرث پوراحمد کدام فیلمهایش را دوست دارد؟
وی درباره چگونگی ساخت فیلم «گل یخ» نیز توضیح داد: روزی وحید نیکخواه آزاد به من گفت با دوستانش فیلم «سلطان قلبها» را دیده است و پیشنهاد داد این فیلم را به روز کنیم و به شکل دیگری بسازیم و من در ابتدا جدی نگرفتم. یک سال گذشت و بعد فکر کردم بد نیست به آن بپردازم همه اتفاق- حادثههای آن فیلم را دراماتیک کردم که در نهایت شد فیلمنامه «گل یخ» که یک سال بر روی آن کار کردم و بعد آن را ساختم. من بدترین و بهترین فیلمم را کمتر از یک سال روی فیلمنامه آن کار نکردهام و همه آنها را به یک میزان وسواس ساختهام و طبیعی است که یکی خوب و یکی بد شود.
پوراحمد در پاسخ به این سوال که کدام یک از فیلمهایش را بیشتر دوست دارد، گفت: همه فیلمهایم را دوست دارم اما «شب یلدا»، «اتوبوس شب»، «خواهران غریب»، «به خاطر هانیه» و «قصههای مجید» را بیشتر دوست دارم.
از انگیزههای ساخت «شب یلدا» تا پذیرش پیشنهاد آقای آهنگساز
وی درباره فیلم «شب یلدا» نیز توضیح داد: شب یلدا زندگی خودم است و بدین شکل ساخته شد که خودم پلان به پلان بازی میکردم و محمدرضا فروتن تکرار میکرد. به شکلی که وقتی مادرم در اصفهان فیلم را دیده بود کاملاً متوجه شده بود که زندگی خودم است زیرا حرکات و نحوه بیان محمدرضا فروتن درست مثل من بود که بلافاصله به من زنگ زد و گفت کیومرث تو واقعاً خودت را یک سال در خانه حبس کرده بودی و به ما نگفته بودی.
پوراحمد در ادامه افزود: در کارم فقط به نادر ابراهیمی که در حق من پدری کرد مدیون هستم زیرا من را آزاد گذاشته بود هر سکانسی که میخواستم با هر فیلمبرداری میگرفتم و تشویقم هم میکرد.
وی درباره حضورش در فیلم «جمشیدیه» به عنوان بازیگر بیان داشت: سالهاست با فردین خلعتبری کار میکنم. خلعتبری بسیار آهنگساز خوب، مرد شریف، فیلسوف و دوست نازنینی است. یک روز به من گفت میخواهم فیلمنامهای که خودم نوشتهام را بفرستم و تو بخوانی و من خواندم و گفتم فیلمنامه خوبی است. به من گفت حاضر هستی نقش پدر در فیلم جمشیدیه را بازی کنی؟ نقش کوچکی بود اما من پذیرفتم.
این گفتگو بیش از ۴ ساعت به طول انجامید که بخش اصلی آن جهت ثبت در تاریخ در موزه سینمای ایران آرشیو میشود.
موزه سینمای ایران به عنوان مجموعهای فرهنگی و تاریخی که روایتگر سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف میداند نظرات و دیدگاههای سینماگران باتجربه و پیشکسوت را جمعآوری کرده تا نسلهای آینده با نگاه و مسیر زندگی و نحوه خلق و شکلگیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند.
انتشار این مطالب به معنای تایید و یا رد نظر اشخاص نیست و صرفاً جنبه پژوهشی و ضبط تاریخ شفاهی داشته و هدف پرداختن به سرگذشت و تاریخ سینمای ایران است.
سینماپرس: فیلم سینمایی «کارآگاه ۲» به نویسندگی و کارگردانی بهروز غریبپور از روز چهارشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۰ در پایگاه مجازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اکران میشود.
به گزارش سینماپرس، این فیلم از تولیدات سال ۱۳۶۷ کانون است که در قالب طرح «نمایشنما» در پایگاه اینترنتی کانون به نشانی th.kpf.ir به نمایش گذاشته خواهد شد.
داستان این فیلم در بارهی خانواده یکی از دانشآموزان مدرسهی مهربانی است که به پسرشان وعده دادهاند در صورتی که شاگرد اول شود دوچرخهای به او هدیه دهند، پسرک در نمرههای همشاگردیها دست میبرد تا خود را از آنها جلو بیندازد. مدیر مدرسه که از کشف راز ماجرا عاجز است با مراجعه به «کارآگاه ۲» از مأموران کمک میگیرد.
بر همین اساس، حسن دادشکر، حمید عبدالملکی، رضا فیاضی، مهدی میامی، محمود جعفری، محمدرضا شمس، مریم سعادت، مرضیه محبوب، فریبا جدیکار، محمد صدیق تعریف، حمید اردلان، محمد خلیلیفرد، فروزان زاهدبیگی، فرزانه بهرامپور، زهره مجابی، سهیلا احمدیفرد، ویدا قهرمانی، اشرف کچویی، فرزانه عباد، نامدار گونه فراهانی و علیرضا حسینپور، بازیگران و گویندگان این فیلم عروسکی هستند.
کامبیز صمیمیمفخم طراح صحنه و بیژن نعمتیشریف طراح عروسک این فیلم بلند هستند و مرضیه محبوب طراحی و دوخت لباس را انجام داده است.
ساخت عروسکهای این فیلم را بیژن نعمتیشریف، احمد خلیلیفرد، عادل بزدوده، علیرضا حسینپور، نامدار گونهفراهانی و اشرف کچویی بر عهده داشتهاند.
کامبیز صمیمیمفخم، عادل بزدوده، حمید عبدالملکی، علیرضا حسینپور، حمید اردلان، محمد خلیلیفرد، داوود قائممقامی، علیاصغر خطیبی و عبدالله رستمیشیرکوهی ساخت دکورِ این فیلم را انجام دادهاند.
ارسلان کامکار به عنوان آهنگساز و حسین زلیخاپور، ارسلان کامکار و کیومرث میردادیان به عنوان نوازنده، حسن آقاکریمی به عنوان مدیر تولید، فاطمه لنگرانی به عنوان منشی صحنه با فیلم «کارآگاه ۲» همکاری داشتهاند. بهمن جلالی کار نور این اثر بلند را انجام داده است.
یادآوری میشود گامِ سوم طرح «نمایشنما» همزمان با نوروز ۱۴۰۰، از سوی ادارهکل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.
سینماپرس: روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری گزارش مشروح اکران فیلم های سینمایی سال ۱۳۹۹ به تفکیک فروش، گروه نمایشی و تعداد مخاطبان را منتشر کرد.
به گزارش سینماپرس، گزارش اکران در سالی که گذشت براساس تعداد مخاطبین (تهران/غیر تهران و کل)، فروش کل و گروه نمایشی اعلام شده است که در مجموع ۸۹ فیلم شامل ایرانی و خارجی اکران شده اند و بیش از ۶۷۰ هزار نفر مخاطب داشته اند و فروش کلی به نزدیک ده میلیارد تومان رسیده است.
که در بین آن ها فیلم های «شنای پروانه»، «خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری»، «آقای سانسور» و «دیدن این فیلم جرم است» به ترتیب بیشترین مخاطب را داشته اند.
این آمار به نقل از سامانه مدیریت فروش و اکران سینمای ایران (سمفا) است.
لازم به ذکر است سینما در سال ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا بیش از ۶ ماه تعطیل بود.
در ادامه میتوانید جزئیات اکران فیلمهای سینمایی در سال ۹۹ را ببینید:
نخستین جشنواره سرود «آوای بینشانها» با شعار «گمنامان تو را میخوانند» به مناسبت فرارسیدن نیمه شعبان و هفته سربازان گمنام امام زمان(عج) از نهم تا یازدهم فروردین ماه سال ۱۴۰۰ برگزار میشود.
سینماپرس: عزت الله مهرآوران گفت: امیدوارم سالنهای تئاتر رونق گیرند، کرونا برود و هنرمندانی که یکسال خانه نشین و بیکار بودند به حرفه خود بازگردند، بسیاری از جوانان این عرصه را میشناسم که مسافرکش شده اند، امیدواری من بازگشت همه این عزیزان به مشاغل اصلیشان است.
به گزارش سینماپرس، عزت الله مهرآوران در گفتگو با میزان، پیرامون فرارسیدن عید نوروز گفت: شخصا عید نوروز و فرارسیدن سال ۱۴۰۰ را به تمامی مردم سرزمینم تبریک میگویم، امیدوارم امسال برای هم سالی سرشار از عشق و دوستی باشد.
وی آرزوی خود برای سینما و تئاتر را اینگونه توصیف کرد: بنده آرزو میکنم که امسال سینما و تئاتر به حالت اول خود باز گردند، به واقع اهالی این دو هنر مخصوصا تئاتر در سال پیش رنج فراوانی کشیدند که به هیچ وجه مستحق آن نبودند، امیدوارم امسال تمام این سختیها برای آنها تمام شود.
*** امیدوارم کرونا هرچه سریعتر از کشور و کل جهان برود
مهرآوران در همین رابطه ادامه داد: امیدوارم کرونا هرچه سریعتر از کشور و کل جهان برود، آرزو میکنم که مردم به دور از سختیها و بیماری کرونا عید خوبی را پشت سر بگذارند و بتوانند در کنار عزیزانشان زندگی کنند.
وی برنامه خود برای گذراندن نوروز ۱۴۰۰ را اینگونه شرح داد: نوروز امسال مشغول بازی در دو سریال تلویزیونی هستم، هم اکنون قسمتهای پایانی سریال «می خواهم زنده بمانم» را ضبط میکنیم و همین طور مشغول بازی در سریال «خودخواسته» از علیرضا بذرافشان هستم. به همین دلیل بعید میدانم که بتوانم به سفر بروم. البته به واسطه کرونا اگر هم کاری نداشتم ترجیحا خانه میماندم.
بازیگر سریال «خودخواسته» درباره فعالیت در دوران کرونا افزود: من از همان روز اول کرونا آمد سر کار بودم، آن موقع مشغول بازی در سریال «پدر پسری» بودم و تا امروز هم مشغول کارم، به نظر من رعایت کامل پروتکلها میتواند ما را از بیماریها دور نگه دارد، البته که خوشبختانه در پروژهها هم تهیه کنندگان حواسشان به سلامت افراد هست.
***تئاتریها بیشترین ضربه را از کرونا خورند
وی با ابراز امیدواری نسبت به وضعیت سینما و تئاتر در سال جاری اضافه کرد: امیدوارم سالنهای تئاتر رونق گیرند، کرونا برود و هنرمندانی که یکسال خانه نشین و بیکار بودند به حرفه خود بازگردند، بسیاری از جوانان این عرصه را میشناسم که مسافرکش شده اند، امیدواری من بازگشت همه این عزیزان به مشاغل اصلیشان است.
مهرآوران در همین رابطه خاطرنشان کرد: لطمات فراوانی به بدنه سینما و تئاتر خورده است، سینما سرمایه دارتر بوده و میتواند از جایش بلند شود، اما به واقع امیدوارم تئاتر بتواند از این ورشکستگی خارج شود، تئاتر فرهنگ ساز و مراقب فرهنگ است، نباید نسبت به این حرفه بی تفاوت بود و باید برای شکوفایی دوباره آن برنامه ریزی درست و دقیقی انجام داد.
سومین روز از رویداد موسیقایی «پهنه نوروز» با اجرای گروه موسیقی «مازرون» به سرپرستی رضا دیوسالار از مازندران همراه بود.
سینماپرس: ناصر ممدوح می گوید، کرونا در سالی که گذشت باعث شد تا دوبلورها نقشهایشان را به تنهایی ضبط کنند و این مساله به کار دوبله لطمه بسیار زد.
به گزارش سینماپرس، این دوبلور و مدیردوبلاژ باسابقه در گفتوگویی با ایسنا درباره تاثیر کرونا بر مشاغل مختلف، خاطرنشان کرد: کرونا به همه لطمه زده است؛ هم به کار شما اهالی رسانه، هم به کار ما دوبلورها و هم به کار همه. بحران کرونا عالم گیر شده است؛ همه پروژهها نیمه تمام مانده و برخی کارشان به ورشکستگی کشیده شده است؛ متاسفانه در حال حاضر وضع اینطور است.
او همچنین درباره تاثیرات سوء کرونا بر حرفه دوبله، تصریح کرد: کرونا روی حرفه دوبله هم تاثیر گذاشته است. در گذشته برای دوبله یک اثر، ما جمعی وارد اتاق میشدیم و نقشهایمان را با هم میگفتیم، اما الان تک به تک وارد اتاق میشویم که این مساله قطعا بر کیفیت کارها اثر می گذارد.
ممدوح افزود: من وقتی وارد اتاق دوبله میشوم، تمام گفتارم را از اول فیلم تا آخر ضبط میکنم و بعد نفر بعدی که تازه از راه رسیده وارد اتاق میشود. هیچ اجتماعی نداریم و این به کار ما لطمه زده است.
ناصر ممدوح که در سریالهایی چون «آسمان همیشه ابری نیست»، «راه شب» و «اغما» به ایفای نقش پرداخته است، پیش تر به ایسنا گفته بود که دیگر ایفای نقش نمیکند و صرفا به کار دوبله خواهد پرداخت. آخرین سریال پخش شده از این هنرمند، مجموعه «رویای گنجشکها» بود.