X

بایگانی فروردین 15, 1400

دفتر سینمایی

زمانیکه هدف شهرت باشد انسان به فساد کشیده می‌شود/هدف یک هنرمند نباید شهرت باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: موزه سینمای ایران ۱۳ فروردین ماه، همزمان با سالروز درگذشت زنده یاد جمشید مشایخی، بخش‌هایی از گفتگوی تاریخ شفاهی این هنرمند نامدار را منتشر کرده است.

به گزارش سینماپرس، موزه سینمای ایران امروز ۱۳ فروردین همزمان با سالروز درگذشت زنده یاد جمشید مشایخی بخش‌هایی از گفتگوی تاریخ شفاهی این هنرمند نامدار را منتشر کرده است که در زیر آن‌را می‌خوانید.

جمشید مشایخی با اشاره به دوران کودکی خود گفت: پدرم نظامی بود به همین دلیل من را هم به دبیرستان نظام فرستاد. مدتی که در دبیرستان بودم متأسفانه فعالیت تئاتری نداشتم وارد دانشکده افسری شدم اما اصلاً علاقه نداشتم.

دیدار با غلامرضا تختی در رستورانِ سرکوچه

جمشید مشایخی درباره مرحوم غلامرضا تختی بیان کرد: یادم می‌آید رستورانی سر کوچه‌مان بود که زنده یاد تختی را آنجا دیدم. با یک دستش روزنامه مطالعه می‌کرد و با دست دیگرش غذا می‌خورد. به خودم اجازه ندادم سلام نکرده از تختی بگذرم زیرا مثل همه مردم ایران که عاشق تختی بوده و هستند من هم او را خیلی دوست داشتم از طرفی هم فکر کردم که او جای خلوتی پیدا کرده است و خلوت او را بهم نزنم به همین دلیل دودل بودم اما دل را به دریا زدم و به او سلام کردم و تختی هم انگار که سال‌هاست من را می‌شناسد، در آغوشم گرفت و گفت بشنیم و هر غذایی دوست داری بگو برائت بیاورند (این درحالی بود که هنوز کسی من را به عنوان بازیگر نمی‌شناخت) وقتی خداحافظی کردم و از او جدا شدم با خودم گفتم خدایا اگر روزی در کارم شهرتی پیدا کردم ازت می‌خواهم همانند «تختی» فروتن و متواضع باشم و هنوز بعد از سال‌ها لحظه‌ای که تختی را دیدم فراموش نمی‌کنم.

زمانیکه هدف شهرت باشد انسان به فساد کشیده می‌شود/هدف یک هنرمند نباید شهرت باشد

مشایخی با اشاره به حضورش در فیلم «خشت و آئینه» نیز افزود: روزی ابراهیم گلستان همراه با مرحوم فروغ فرخزاد برای دیدن نمایش مرده‌ها که من در آن ایفای نقش داشتم آمدند و بعد از دین نمایش من را به یک مهمانی دعوت کردند و گفتند می‌خواهند فیلمی به نام «خشت و آئینه» بسازند البته علاوه بر من در این مهمانی پرویز فنی زاده، محمدعلی کشاورز، منوچهر فرید، اکبر مشکین، مسعود فقیه و جلال مقدم نیز حضور داشتند که با ما صحبت کردند و در نهایت آن فیلم ساخته شد.

وی درباره حضورش در فیلم سینمایی «گاو» نیز گفت: سال ۱۳۴۸ زنده یاد عزت الله انتظامی به منزل من آمد و گفت جوانی بنام داریوش مهرجویی از آمریکا آمده است و می‌خواهد یکی از قصه‌های غلامحسین ساعدی به نام «گاو» را به شکل فیلم سینمایی درآورد. البته آقای والی این داستان را در تلویزیون به شکل نمایشنامه اجرا کرده بود.

زمانیکه هدف شهرت باشد انسان به فساد کشیده می‌شود/هدف یک هنرمند نباید شهرت باشد

مشایخی با اشاره به اینکه داریوش مهرجویی بعد از «الماس ۳۳» فیلم سینمایی گاو را ساخت، بیان داشت: این فیلم بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت و بعدها در جشنواره‌های زیادی درخشید و موفق به کسب جایزه نیز شد. در همان سال (۱۳۴۸) بعد از اتمام فیلمبرداری «گاو»، مسعود کیمیایی برای فیلم سینمایی «قیصر» از من دعوت کرد. در ابتدا قرار بود نقش فرمان را بازی کنم و نقش خان دایی را محمدعلی کشاورز ایفا کند که ایشان نیامد و مسعود کیمیایی نقش را عوض کرد و نقش فرمان را به ناصر ملک مطیعی و خان دایی را به من داد و این شروع کار من در سینمای حرفه‌ای بود.

توصیه به علاقه‌مندان بازیگری

وی درباره توصیه‌اش به جوانان علاقمند به بازیگری گفت: آنچه که همیشه به جوانان نصیحت کردم و بازهم روی آن تاکید دارم اینکه هیچ چیز از تواضع و فروتنی بالاتر نیست. گاهی با برخی جوانان برخورد می‌کنم متوجه می‌شوم که به خاطر شهرت می‌خواهند وارد این حرفه شوند اما همه ما باید بدانیم زمانیکه هدف شهرت باشد انسان به فساد کشیده می‌شود و هدف یک هنرمند نباید شهرت باشد. هدف از راه هنر باید به جامعه‌ای باشد که به آن خدمت می‌کند و اگر خیلی والا باشد می‌تواند به جوامع بشری نیز خدمت کند. مانند: حافظ، فردوسی، شکسپیر و دیگر بزرگان جهان.

مشایخی در پایان صحبت‌هایش بیان داشت: بنده خاک پای ملت ایران بوده، هستم و خواهم بود.

گفتگوی زنده یاد «جمشید مشایخی» به مدت ۸ ساعت در سال ۱۳۸۷ توسط زنده یاد زاون قوکاسیان انجام شده است و فیلم کامل این گفتگو برای ثبت در تاریخ در بخش تاریخ شفاهی موزه سینمای ایران نگهداری می‌شود.

زمانیکه هدف شهرت باشد انسان به فساد کشیده می‌شود/هدف یک هنرمند نباید شهرت باشد

یادآور می‌شود، موزه سینمای ایران به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی و تاریخی که روایتگر سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف می‌داند نظرات و دیدگاه‌های سینماگران باتجربه و پیشکسوت را جمع‌آوری کرده تا نسل‌های آینده با نگاه و مسیر زندگی و نحوه خلق و شکل‌گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند.

انتشار این مطالب به معنای تأیید و یا رد نظر اشخاص نیست و صرفاً جنبه پژوهشی و ضبط تاریخ شفاهی داشته و هدف پرداختن به سرگذشت و تاریخ سینمای ایران است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی سلبریتی‌های دوتابعیتی نگران منافع ملی ‌شدند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برخی سلبریتی‌های بی‌سواد و دوتابعیتی به بهانه امضای سند جامع راهبردی همکاری‌های ایران و چین، نگران منافع و امنیت ملی ‌شدند!

به گزارش سینماپرس، روزنامه کیهان طی مطلبی نوشت: اما مضحک بودن نگرانی سلبریتی‌ها از سند یاد شده تنها به دوتابعیتی بودن برخی از آنها برنمی‌گردد. نکته بامزه‌تر و البته مضحک‌تر این است که این حضرات پرحاشیه، بدون اینکه یک خط یا یک بند از سند راهبردی را خوانده باشند در حال‌ گریبان چاک کردن و هیاهو هستند و دقیقاً چیزی را می‌گویند که رسانه‌های معاند و وهابی و بهایی و صهیونیستی نشخوار و حقنه می‌کنند.
یکی از این سلبریتی‌ها «ر. ک» است که بازیگر فیلم‌های مدیر تولید شرکت فیلمسازی‌ اشرف پهلوی شناخته می‌شود. فرد دیگر گلشیفته فراهانی است که با تظاهرات جنسی، هیچ نسبتی با ایرانی بودن و فرهنگ ایرانی ندارد. فرد دیگر زنی موسوم به «پ. ص» است که به‌دلیل منزوی شدن در عرصه بازیگری، از هر موضوعی برای مطرح کردن خود استفاده می‌کند ولو به قیمت تمسخرش توسط مردم! جالب است که هیچ از سلبریتی‌های هدف نظر، به‌دلیل تحریم‌ها و جنایت‌های آمریکا و اسرائیل علیه ملت ایران نگران نشده‌اند و تنها در برابر سند و رویدادی به تکاپو افتاده‌اند که دقیقاً خلاف منافع آمریکا و غرب است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از خلاء منطق در روایت «دراکولا» تا موقعیت‌هایی که در «مردم معمولی» به ناکجاآباد می‌رسد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: گویا مدیری دیگر حوصله و تمرکز سریال‌سازی ندارد و فقط می‌تواند پشت میز برنامه «دورهمی» بنشیند، هر چند دراکولا هم چیزی بیش از یک دورهمی دم‌دستی نیست که درآمد خوبی برای سازنده‌اش دارد!

به گزارش سینماپرس، سینما و شبکه نمایش خانگی تا چه میزانی توانسته‌اند فرهنگ مردم را ارتقا دهند؟ اصالت دادن به سرگرمی معطوف به سود و سرمایه با تمرکز روی کمدی‌های ضعیف و سخیف دیگر در جامعه کارکردش را از دست داده است. مصداق گفته‌های بالا را می‌توانید در سریال‌های دراکولای مهران مدیری و مردم معمولی رامبد جوان مشاهده کنید، البته اگر دوام بیاورید و تحمل ۱۰ دقیقه از آن‌ها را داشته باشید. مهران مدیری یا رامبد جوان به عنوان کارگردان کنار قشر سرمایه‌دار ایستاده‌اند، دوربین تحقیرآمیزشان از بالا به پایین است و اثر خود را مقابل قشر متوسط و ضعیف قرار داده‌اند. هر آنچه خودشان از زندگی به اصطلاح لاکچری برداشت می‌کنند در سریال‌شان جا می‌دهند و بعد آن را به عنوان دفاع از شرایط جامعه کنونی و قشر آسیب‌پذیر به مخاطب غالب می‌کنند.

به نظر می‌رسد تمهیدات مهران مدیری در دراکولا در طراحی صحنه و پوشش خلاصه می‌شود. اگر همان قسمت اول را دیده باشید به یاد دارید که جای دوربین کجا قرار می‌گیرد و حرکت‌های دوربین چگونه است، انگار که با یک فیلم تبلیغاتی از خانه و زندگی خانواده‌ای مرفه مواجه هستیم، با دیالوگ‌های سطحی و توخالی تیپ‌های منسوخ شده و تکراری، موقعیت‌های به شدت زرد و تحقیرآمیز که اساساً ربط منطقی به یک سریال کمدی ندارند.

استفاده از حیوانات در قسمت اول و رفت و آمد با هلی کوپتر و در حسرت ماندن مینا شرافت به جایگاه پرزرق و برق زندگی کامران کامروا همان فخرفروشی است که مخاطب را تحت تأثیر شرایط بد روحی در این دوران اقتصادی قرار می‌دهد و مشخص است که هر قدر سریال جلو برود، چیز زیادی برای ارائه ندارد چراکه در دراکولا دیالوگ‌ها بر اساس فضای مجازی شکل گرفته است و البته موقعیت‌های ناآشنایی که تنها کارگردانش آن را زندگی کرده و، چون خودش غرق این سبک زندگی است، نمی‌تواند منتقد خوبی برای آن باشد.

گویا مدیری دیگر حوصله و تمرکز سریال‌سازی ندارد و فقط می‌تواند پشت میز برنامه دورهمی بنشیند، البته دراکولا هم در جایگاه خودش یک دورهمی ساده است که درآمد خوبی برای سازنده‌اش دارد!

رامبد جوان نابلد

«مردم معمولی» وضعیت بهتری نسبت به دراکولا ندارد بلکه با دیدن همین دو قسمت می‌شود فهمید که جوان در کارگردانی ضعف‌های شدیدی دارد. استارت یک سریال باید استانداردهای لازم را داشته باشد، اما در قسمت اولِ مردم معمولی شاهد نکته جدیدی نیستیم، انگار این سریال برای دهه ۸۰ است؛ چند بازیگر دور هم جمع شده‌اند و دیالوگ می‌گویند و با آهنگ عربی می‌رقصند، جالب است که در همان قسمت اول برای آمدن امیر عرب چه شوق و ذوقی دارند که این می‌تواند نشانه‌ای از وطن‌فروشی باشد! مردم معمولی نه تنها سریالی معمولی نیست بلکه زننده و تحقیرآمیز و لوس است. بازیگری، چون آتیلا پسیانی با آن همه سابقه جلوی دوربین قر می‌دهد، همگی نه تنها بازی نمی‌کنند بلکه فقط جلوی دوربین قرار گرفته‌اند. شبنم مقدمی مثل همیشه فقط جیغ می‌زند و رامبد جوان هم انگار خندوانه اجرا می‌کند؛ تیپی تصنعی و جلف که به هیچ وجه متقاعدکننده نیست، تمامی آدم‌های سریال از همسرشان جدا شده‌اند و جدایی را فضیلت می‌دانند. تمامی زنان سریال نگاه جنسی به مردان دارند و برعکس، این همه بلاهت در موقعیت‌پردازی و پلان‌های شلخته در یک مکان سربسته مخاطب را پس می‌زند.

این حجم از بهره‌گیری نامناسب در ایجاد موقعیت‌هایی که به ناکجاآباد می‌رسد، فاجعه است. تا زمانی که مردم معمولی و دراکولا ساخته می‌شود نمی‌توانیم امید به فرهنگ و اخلاق داشته باشیم، در این میان سود مالی را آقایان به جیب می‌زنند، اما سال‌ها طول می‌کشد فرهنگ و اخلاق ترمیم شود.

*جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پوسترهایی که حالِ خوب را تبلیغ می کنند


اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به مناسبت فرا رسیدن سال جدید، با طراحی پوسترهایی و نمایش آنها به صورت آنلاین، سال جدید را به مخاطبان خود تبریک گفتند. دبیر این انجمن می گوید که هدف اصلی این نمایشگاه انتقال حس خوب به مخاطبان و بهتر شدن حال مردم بوده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز فعالیت «تئاتر مولوی» در سال ۱۴۰۰ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر مرکز تئاتر مولوی اعلام کرد فعالیت این مجموعه در سال ۱۴۰۰ با اجرای یک اثر نمایشی در سالن اصلی مجموعه، از ۱۶ فروردین آغاز می‌شود.

به گزارش سینماپرس، امیرحسین حریری مدیر مرکز تئاتر مولوی درباره زمان آغاز فعالیت‌های این مجموعه در سال ۱۴۰۰ و میزبانی از اجراهای نمایشی، به مهر گفت: ما از روز دوشنبه ۱۶ فروردین با میزبانی از یک اثر نمایشی در سالن اصلی مجموعه، فعالیت خود را در سال جدید آغاز می‌کنیم. طبق بازبینی‌های انجام شده و مجوزهای صادر شده، از دهه آخر فروردین نیز میزبان ۲ اثر نمایشی دیگر می‌شویم.

وی ادامه داد: تا زمان برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران مجموعه میزبان این آثار نمایشی است و با آغاز جشنواره تمامی فضای مجموعه میزبان برگزاری جشنواره خواهد شد.

حریری درباره اثری که از ۱۶ فروردین به صحنه می‌رود، توضیح داد: این اثر نمایشی که اقتباسی از نمایشنامه «یرما» است با کارگردانی ندا شاهرخی در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی اجرا می‌شود.

مدیر مرکز تئاتر مولوی درباره برنامه‌ریزی برای آغاز به کار مدرسه تئاتر مولوی یادآور شد: ما آمادگی این را داشتیم که بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ فعالیت مدرسه تئاتر مولوی را آغاز کنیم ولی به دلیل اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی و اینکه برگزاری کارگاه‌های آموزشی و همچنین فعالیت مراکز آموزشی در گروه ۳ مشاغل ستاد ملی مقابله با کرونا قرار داد، این امر با تأخیر همراه شد.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: امیدوارم با برطرف شدن محدودیت‌های کرونایی، از اوایل اردیبهشت سال ۱۴۰۰ مدرسه تئاتر مولوی فعالیت خود را آغاز کند.

مشاهده خبر از سایت منبع