X

بایگانی فروردین 15, 1400

دفتر سینمایی

مه لقا خانم «نون خ» ۷۴ ساله شد


عوامل سریال «نون خ» با انتشار یک تصویر، تولد فریده سپاه منصور بازیگر نقش مه لقا خانم را تبریک گفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمی که به سفارش مستقیم فرمانده «نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی» ساخته شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «حمله به اچ۳» پیچیده‌ترین عملیات‌ هوایی دنیا و آنقدر باورناپذیر بود که منصور ستاری فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش شخصاً از شهریار بحرانی دعوت کرد تا دلاوری‌های خلبانان ایرانی را در قاب سینما ماندگار کند.

۴۰ سال پیش در چنین روزی (۱۵ فروردین ۱۳۶۰) عملیات حمله به اچ۳ (بمباران پایگاه هوایی الولید در غربی‌ترین نقطه عراق) توسط خلبانان غیور نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت؛ عملیاتی پیچیده و باورناپذیر که هنوز هم مراحل طراحی و اجرای آن در برخی دانشکده‌های نظامی دنیا تدریس می‌شود.

پس از پایان جنگ تحمیلی و ۱۳ سال پس از اجرای این عملیان بی‌باکانه و غیرقابل باور، منصور ستاری فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش که پیش‌تر فیلم سینمایی «گذرگاه» از شهریار بحرانی دیده بود، از این کارگردان ـ که آن زمان ۴۳ سال داشت ـ دعوت کرد تا عملیات «حمله به اچ۳» را در قاب سینما ماندگار کند.

فیلمی که به سفارش مستقیم فرمانده «نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی» ساخته شد

ستاری از بحرانی خواسته بود برای نمایش این عملیات درخشان، از ورود به فضای عاشقانه و خانوادگی در فیلم پرهیز کند. همین هم شد و بحرانی فیلمی تماماً عملیاتی ساخت. آن زمان جلوه‌های ویژه بصری وجود نداشت و این موضوع ساخت فیلم را دشوار می‌کرد؛ تا جایی که گاهی اوقات ۱۱ فروند هواپیما همزمان در آسمان پرواز می‌کردند تا فیلمبرداری نماهای مدنظر میسر شود. پرواز در ارتفاع کم و نمایش سوختگیری در آسمان، از دیگر چالش‌های فیلمبرداری «حمله به اچ۳» بود.

فیلمی که به سفارش مستقیم فرمانده «نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی» ساخته شد

از سوی دیگر، تصویربرداری دیجیتال هم وجود نداشت و همه تصاویر به صورت ۳۵ میلی‌متری ضبط می‌شد و این موضوع هم کار را دشوار می‌کرد. با این وجود، بحرانی از پس ساخت «حمله به اچ۳» برآمد و فیلمی باورپذیر را روی پرده نقره‌ای سینما به نمایش درآورد. فیلمی که جلوه‌های ویژه میدانی (انفجار ماکت‌های ساخته‌شده هواپیماها و آشیانه‌ها) استانداردی داشت.

فیلمی که به سفارش مستقیم فرمانده «نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی» ساخته شد

جعفر دهقان، یکی از بازیگران اصلی «حمله به اچ۳» در این باره گفته بود: در این فیلم، بازیگران پرواز واقعی نداشتند اما برای نشان‌دادن درست لحظات پرواز، باید واکنش‌هایی انجام می‌دادیم که رسیدن به آن‌ها، احتیاج به تمرین داشت و به همین دلیل در کلاس‌های مختلفی با موضوع پرواز شرکت کردیم.

فیلمی که به سفارش مستقیم فرمانده «نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی» ساخته شد

«حمله به اچ۳» به تهیه‌کنندگی روح‌الله برادری،‌ محصول سازمان توسعه سینمایی سوره، در سال ۱۳۷۴ اکران شد و ۹۵۰ هزار و ۴۱۰ بلیت فروخت و رتبه سیزدهم پرفروش‌ترین فیلم سال را کسب کرد. در آن سال، «پرواز از اردوگاه» با ۳ میلیون و ۱۰۲ هزار بلیت رتبه اول پرفروش‌ترین فیلم را کسب کرد و «کلاه قرمزی و پسرخاله» با یک میلیون و ۸۲۶ هزار بلیت سوم شد. 

در آن سال، ۲۸۹ سینما (۲۹۴ سالن) در کل کشور وجود داشته و جمعیت ایران هم ۵۶ میلیون نفر بوده است. متوسط قیمت بلیت سینما ۱۵۲ ریال بوده و هر ایرانی در این سال ۰.۸۸ بار سینما رفته است.

فیلمی که به سفارش مستقیم فرمانده «نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی» ساخته شد
جدول فروش فیلم‌های سینمایی در سال ۱۳۷۴

(«کلاه قرمزی و پسرخاله» سال قبلش هم ۴ میلیون و ۳۰۱ هزار بلیت فروخته بود تا با ۷.۴ میلیون بلیت، همچنان عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم تاریخ ایران را یدک بکشد.)

بحرانی پس از ساخت این فیلم تا ۲۵ سال سراغ تولید آثار دفاع مقدسی نرفت تا اینکه در سال ۹۸ فیلم سینمایی «آفتاب نیمه شب» را درباره شهید طهرانی مقدم و توان موشکی ایران ساخت.

او بعدها درباره پیامی که «حمله به اچ۳» در دل خود داشت، گفته بود: این فیلم به رژیم صهیونسیتی هشدار می‌دهد که در صورتی که بخواهد به ایران حمله کند، در دورترین نقطه از مرزهای ایران هم که باشد می‌توانیم به آن حمله کنیم و عملیاتی موفق داشته باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصور باطلی که از چین دارید را کنار بگذارید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهرام عظیمی انیماتور ایرانی در روایتی از زندگی خود هم از پشمک فروشی گفت و هم همگامی با جیمز کامرون در دانشگاه پکن و از مخاطبان خواست، تصورات باطل خود درباره چین را کنار بگذارند.

به گزارش سینماپرس، بهرام عظیمی در برنامه تلویزیونی “محاکات” در شبکه دوم سیما گفت: همیشه دوست داشتم یا نقاش شوم یا راننده اتوبوس یا راننده رالی با این حال انیماتور شدم.

عظیمی درباره علاقه به نقاشی بیان داشت: در پنج سالگی به سفارش پدرم یک نقاشی برای مادرم کشیدم که به جای قاب عکسش به دیوار زد و تا مدتها دوست داشتم نقاشی‌هایی بکشم که مادرم به دیوار خانه بزند چون تایید مادر، بزرگترین لذت عالم را دارد.

عظیمی ادامه داد: در کودکی و نوجوانی بسیاری از مشاغل را تجربه کردم. از شیشه نویسی تا اتومکانیکی و واکسی و دست فروشی و پشمک فروشی و انصافا هرچه از خدا خواستم بهم داد.

عظیمی افزود: مثلا  آرزویم خرید یک رنو۵ دست دوم بود و از خدا خواستم که یک رنو۵ بهم بدهد و مدتی بعد بهش رسیدم. همیشه آرزوهایم منطبق با وضعیت زندگیم بود و همه چیز را از خدا خواستم.

کارگردان “تهران ۱۵۰۰” در روایت سفر به چین بیان داشت: تصور باطلی که از چین دارید را کنار بگذارید چون حتی بدترین فیلمی که در چین اکران می‌شود ۵میلیون بیننده دارد که برای بهترین فیلمهای ما یک عدد رویایی است. اینکه چرا چنین بازار بزرگی را برای فیلمهای خودمان نادیده می‌گیریم و دل‌بسته چند جشنواره خاص هستیم واقعا جای سوال دارد؟

عظیمی در برنامه محاکات ادامه داد: در اینجا یک مدیر ساده را به سختی میشود دید ولی در یک فستیوال چینی مدیر دانشگاه پکن شخصا از من دعوت کرد در دانشگاهش ورک‌شاپ بگذارم و جالب اینجاست که ایشان فقط کارهای مرا دیده بود و هیچ آشنایی قبلی با من نداشت.

خالق کاراکترهایی نظیر “سیا ساکتی” تاکید کرد: من در دانشگاه پکن و در جایی ورک‌شاپ گذاشتم که قبل از من جیمز کامرون و جورج لوکاس و بسیاری دیگر از سینماگران شهیر ورک‌شاپ گذاشته بودند. البته من خودم را در حد اینها نمیدانم ولی اینکه دانشگاهی شرایطی ایجاد میکند تا بزرگان سینما و جوانترها کنار هم دیده شوند واقعا یک دستاورد مفید است.

گفتنی است برنامه تلویزیونی “محاکات” به تهیه‌کنندگی جواد فرحانی و کارگردانی مریم نوابی‌نژاد حوالی ۲۳ از شبکه دوم سیما روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرگ بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف تعداد بسیار زیادی قرص‌ اعصاب و روان! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: «مرگ بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف تعداد بسیار زیادی قرص‌ اعصاب و روان». این نظریه کارشناسان پزشکی قانونی در خصوص علت مرگ آزاده نامداری مجری سابق صدا و سیماست که امروز به بازپرس جنایی اعلام شد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از همشری، «مرگ بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف تعداد بسیار زیادی قرص‌ اعصاب و روان». این نظریه کارشناسان پزشکی قانونی در خصوص علت مرگ آزاده نامداری مجری سابق صدا و سیماست که امروز به بازپرس جنایی اعلام شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که آزاده نامداری با خرید مقدار زیادی دارو، اقدام به استفاده بیش از ۱۰۰ عدد از آن ها کرده و در نهایت نیز جانش را از دست داده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«موسیقی ایرانی» هم مانند «یوزپلنگ» در معرض انقراض است/ ما مقصریم!


محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی ضمن هشدار نسبت به انقراض «موسیقی ایرانی» از بی‌توجهی و نبود حساسیت نسبت به پرورش گوش شنیداری مخاطب ایرانی انتقاد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تهاجم دولتمردان به سریال «گاندو» نشان از حقیقت درونی غربگرایان در دفاع از آزادی بیان دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نماینده مردم ملایر در مجلس در توئیتی به توقف پخش سریال گاندو۲ از صداو سیما اشاره کرد.

به گزارش سینماپرس، هادی بیگی‌نژاد نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در توئیتی نوشت:

‌تهاجم دولتمردان به سریال گاندو، سازندگان آن و مسؤلان صدا و سیما نشان از حقیقت درونی غربگرایان در دفاع از آزادی بیان دارد. همانهایی که شعارشان زنده باد مخالف من بود. فقط جرمشان این است که اسرار هویدا می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران فراخوان داد


فراخوان بخش «سراسرنما» در نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران منتشر شد که در شهریور ماه ۱۴۰۰ به مدت یک ماه برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی رفاقت با یک مدعی فیلمسازی به نام «میم. الف» منجر به انتشار بیانیه‌ای به اسم فیلمسازان می‌شود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رسانه‌های فارسی زبان ضد انقلاب با سؤاستفاده از برخی فیلمسازان و انتخاب تیترهایی مانند «سند همکاری ایران و چین فاقد وجاهت و مشروعیت است» کوشیده‌اند تا این‌گونه القا کنند که این گروه از فیلمسازان مخالف امضای تفاهم‌نامه ایران و چین بوده‌اند.

به گزارش سینماپرس، جمعی از فیلمسازان داخلی با امضای بیانیه‌ای نسبت به عدم تبیین صحیح و شفاف‌سازی تفاهم‌نامه میان ایران و چین انتقاد کرده‌اند. این گروه از دست‌اندرکاران سینمای ایران خواستار شفاف‌سازی این تفاهم‌نامه از سوی مسئولان امر شده‌اند.

در همین حال، رسانه‌های فارسی زبان ضد انقلاب با سواستفاده از این بیانیه و انتخاب تیترهایی مانند «سند همکاری ایران و چین فاقد وجاهت و مشروعیت است» برای ایجاد اختلاف‌افکنی میان مردم ایران و مسئولان و القای اهداف پنهان خود به تکاپو افتاده‌اند. این گروه از رسانه‌های ضد انقلاب کوشیده‌اند تا این‌گونه القا کنند که این گروه از فیلمسازان مخالف امضای تفاهم‌نامه ایران و چین بوده‌اند.

اما پیگیری‌های و گفت‌وگوی تلفنی با برخی از امضاکنندگان این بیانیه نشان می‌دهد که شبکه‌های ضد انقلاب با وارونه‌نمایی واقعیات کوشیده‌اند تا این گروه از سینماگران را نیز در صف مخالفان تفاهم‌نامه مذکور قرار دهند.

امضاکنندگان بیانیه در گفت‌وگوهای خود با  تسنیم تصریح کرده‌اند که اصلا با تفکرات و سیاست‌های شبکه‌های ضد انقلاب همسویی نداشته و هم نظر نیستند.

این فیلمسازان تنها از مسئولان خواسته‌اند تا درباره تفاهم‌نامه مذکور توضیحات بیشتری را در اختیار افکارعمومی داخلی قرار دهند.

سؤاستفاده جریان ضد انقلاب از عدم آشنایی افکارعمومی با تفاوت تفاهم‌نامه و قرارداد الزام‌آور

پیش از آن‌که گزیده‌ای از گفت‌وگوهای تسنیم با برخی از این‌ گروه فیلمسازان را بخوانید باید به یک نکته ضروری اشاره شود و آن این که براساس اظهارات صریح محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان آن‌چه میان ایران و چین منعقد شده است تنها یک نقشه راه برای همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف در سال‌های آینده است. این سند یک قرارداد الزام آور نیست که نیاز به بررسی و تصویب مجلس شورای اسلامی داشته باشد.

یکی از هنرمندانی که این بیانیه را امضا کرده و تمایلی به انتشار نام خود ندارد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت که «از مفاد این تفاهم‌نامه بی‌خبرم و تنها به این علت که جزئیات آن منتشر نشده است گله‌دارم. در غیر این صورت اگر این تفاهم‌نامه بتواند مشکلات اقتصادی ایران را حل کند و کمکی به جمهوری اسلامی ایران بکند خیلی هم خوشحالم.»

نقدی بر هجمه حامیان آمریکا به سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین/ واگذاری بنادر ۲۱ کشور دنیا به چین کشورفروشی است؟

البته نقد این فیلمساز و افکار عمومی که از جزئیات بیشتر این تفاهم‌نامه بی‌خبرند قابل احترام و درک است. حق مشروع مردم و هنرمندان این مرز و بوم است که درباره این تفاهم‌نامه بیشتر بدانند. بنابراین وزیر امور خارجه بهتر این بود که به جای آنکه در یکی از شبکه‌های جدیدالتاسیس در فضای مجازی توضیحاتی را برای گروهی اندک ارائه کند به صورت شفاف و علنی نکات لازم را در تریبون‌های رسمی کشور در اختیار افکارعمومی قرار می‌داد تا مانع از سواستفاده بیشتر جریان ضد ایران و ایرانی شود.

ظریف در اظهارات اخیر خود تصریح کرده است که  “این چین است که نمی‌خواهد طبق رویه رایج این کشور، متن تفاهم‌نامه‌هایش با کشورهای خارجی منتشر شود” نه اینکه جمهوری اسلامی ایران نخواهد محتوای قراردادنامه منتشر شود. در صورتی که این مطلب به صورت گستره بیان می‌شد شاید گمانه‌ و سوظنی نیز نه تنها برای هنرمندان بلکه برای عامه مردم نیز مطرح نمی‌شد.

مصداقی از سؤاستفاده رسانه‌های ضد ایرانی برای تحریف افکارعمومی

بررسی‌ها نشان می‌دهد درحالی رسانه‌های ضد انقلابی به هیاهو و شانتاژآفرینی علیه تفاهم‌ ایران و چین می‌پردازند که عامدانه از انتشار گزارشات و اخباری مبنی بر قراردادهای رسمی و الزام‌آور صهیونیست‌ها در واگذاری بندر حیفا به چین، قرارداد رسمی عربستان سعودی با این کشور و همچنین روابط تجاری عمیق و گسترده بیش از ۲۱ کشور جهان با چین خودداری کرده و مهر سکوت بر لب زده‌اند.

حال سؤال اساسی این است که آیا رسانه‌های فارسی‌زبان ضد انقلاب و ضد ایران دلسوز مردم ایران‌هستند یا حامی منافع غرب؟

یکی دیگر از فیلمسازانی که این بیانه را امضا کرده است درباره چرایی امضای خود گفت «تنها نقد من این بود که چرا جزئیات آن اعلام نمی‌شود. خب ما این حق را داریم که بدانیم این تفاهم‌نامه چه مفادی دارد در غیر این صورت با همکاری کشورهای دیگر برای حل مشکلات اقتصادی کشورمان مشکلی نداریم.»

وی مانند فیلمساز دیگر اظهار کرد «از مفاد و جزئیات این تفاهم‌نامه و حتی جزئیات بیانیه‌ای که فردی به نام «م- آ» آن را در کانالی منتشر کرد و از ما خواست تا آن را تأیید کنیم اطلاع کافی ندارم.

وی در ادامه بیان کرد که ما سیاست‌مدار نیستیم که درباره اصل این قرارداد اظهار نظر کنیم و تنها به اینکه چرا این قراداد توسط نمایندگانی که ما در مجلس انتخاب کردیم تصویب نشده است گلایه‌مندیم.»

فیلمساز دیگری در این باره گفت: بچه‌های زیادی برای این آب و خاک کشته شده‌اند و من هم مانند مردم نگران کشورم هستم. دغدغه من از سر وطن دوستی بود که این بیانیه را امضا کردم و خواستم فقط بگویم که چرا نباید این قرارداد در مجلس تصویب شود؟ اگر این تفاهم‌نامه یکباره با آمریکا هم امضا شود به آن هم معترضم اگرچه شاید جو کلی کشور خلاف آن باشد. ما اگر به مردم اعتماد داریم به آنان از محتوای این قرارداد بگوییم تا این گمانه‌زنی‌ها نیز مطرح نشود.

رسانه‌های ضد انقلاب با سواستفاده از انتشار این بیانیه تقلا کرده‌اند تا اساس همکاری ایران و چین را با تعابیری مانند عدم وجاهت قانونی و مشروعیت زیر سؤال ببرند در حالی که گفته‌های خود فیلمسازان نشان می‌دهد که چنین نظری ندارند و تنها به عدم شفاف‌سازی درباره این تفاهم‌نامه اشکال دارند.

از سوی دیگر، محتوای گفت‌وگوی این گروه از فیلمسازان با تسنیم نشان می‌دهد که اساس بیانیه مذکور صرفا متکی به نظر یکی از مدعیان فیلمسازی بوده که با دیدگاه اکثر امضاکنندگان این بیانیه همراه نیست وبه تعبیر معروف بیانیه از اساس دچار تناقض است.

چرا وزارت ارشاد نسبت به دغدغه‌های هنرمندان بی‌تفاوت است؟

کم‌اطلاعی این کارگردان گرامی و برخی فیلمسازان نسبت به مسائل سیاسی و اقتصادی باعث می‌شود که از وزارت ارشاد بپرسیم که با وجود اینکه خود را حامی هنرمندان می‌داند چرا نسبت به اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی هنرمندان درباره این موضوع و موضوعاتی از این دست، اقدام قابل توجهی نمی‌کند تا به سؤالات و مسائل هنرمندان از کانال رسمی و تخصصی پاسخ داده شود؟ بهتر آن است که سازمان سینمایی خود قدم اول را بردارد و برای حل مسائل فکری و سیاسی هنرمندان برنامه‌ریزی کند تا هنرمندان بتوانند مرجع قابل اطمینانی برای پاسخ به سؤالات خود داشته باشند.

البته نباید از این نکته نیز غافل ماند که اگرچه دغدغه و نگرانی فیلمسازان کشور نسبت به منافع ملی ایران قابل تحسین و ستایش است اما آنان نیز باید در نظر داشته باشند که  با تحقیق بیشتری این‌گونه بیانیه‌ها را امضا کنند.

پشت پرده بیانیه فیلمساران چه کسی است؟

اما بد نیست که بدانیم، فردی که برای امضای این بیانیه و بیانیه‌هایی از این دست تلاش می‌کند، شخصی است به نام «م. آ» که از کمترین اطلاعات و سواد سیاسی- اقتصادی برخوردار بوده و تنها با سواستفاده از ناآشنایی اهالی فرهنگ و هنر به دنبال شلوغ‌کاری و فرافکنی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و تصویرسازی از خود به عنوان چهره اپوزیسیون بوده تا زمینه را برای فعالیت و کار خود در خارج از کشور مهیا کند.

نکته قابل توجه این که «م. آ» هیچ اثر هنری قابل قبولی در کارنامه خود ندارد و تنها به وسیله ارتباط خویشاوندی با یکی از فیلمسازان کشور برای خود محفل رسانه‌ای راه انداخته است. در حالی که بیشتر هنرمندانی که این بیانیه را امضا کردند کارنامه سینمایی قابل توجهی دارند. بنابراین چرا باید آنان ابزار دست چنین فردی شوند و ناآگاهانه حیثیت کاری هنری خود را زیر سؤال ببرند؟

بنابراین آنچه که متن بیانیه مبنی بر عدم وجاهت قانونی تفاهم‌نامه می‌گوید اصلاً مورد نظر فیلمسازان نبوده است و بیشتر توجهشان به عدم اطلاع‌رسانی محتوای قراردادنامه است و حتی آن را در صورتی که کمکی به اقتصاد ایران بکند مفید و در راستای منافع ملی می‌دانند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری نخستین دوسالانه هنری عربستان سعودی


نخستین دوسالانه هنری تاریخ عربستان سعودی تحت عنوان دوسالانه الدرعیه برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاهی از آثار هانیبال الخاص، ژازه تباتبایی و پرویز کلانتری


گالری افرند این روزها و به مناسبت سی امین سالروز تاسیس خود، میزبان یک نمایشگاه گروهی است که در آن آثار هنرمندانی همچون هانیبال الخاص، علی گلستانه، پرویز کلانتری، تادر مشایخی، غلامسحین نامی و … به نمایش گذاشته شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع