کرونا گریبانگیر پیام دهکردی شد
پیام دهکردی بازیگر تئاتر و تلویزیون، این روزها با بیماری کرونا دست و پنجه نرم میکند.
پیام دهکردی بازیگر تئاتر و تلویزیون، این روزها با بیماری کرونا دست و پنجه نرم میکند.
به گزارش خبرگزاری مهر، در پی استعلام برخی از تهیهکنندگان مبنی بر نحوه فعالیت پروژهها، روابط عمومی سازمان سینمایی اعلام کرد که در شهرهایی که از سوی ستاد ملی کرونا قرمز اعلام میشوند با توجه به ممنوعیت تجمع، تهیهکنندگان پروژههای سینمایی و نمایش خانگی ملزم به توقف فیلمبرداری و رعایت کامل شرایط تولید در وضعیت قرمز کرونایی هستند.
رییس «موزه هنرهای معاصر تهران» درباره تغییر رویکردها، برگزاری نمایشگاهها، حواشی پیشآمده برای موزه و همچنین برنامههای جدید سینماتک که مبتنی بر پروژههای کیوریتیال است، توضیحاتی ارائه کرد.
تصویربرداری سریال «احضار» به کارگردانی علیرضا افخمی و تهیهکنندگی محمودرضا تخشید در تهران ادامه دارد.
خبرگزاری مهر– گروه هنر: سال گذشته، همین ایام، رهبر معظم انقلاب همدلی مومنانه و ایثارهای عرصه کرونا را فتحی مهم خواندند و از حسرت فقدان راوی همچون سید مرتضی آوینی سخن گفتند. در پس ماجرای کرونا، روایتهای تصویری مستند و مکتوب توسط کارگردانان و هنرمندان جوان شکل گرفته است که هر یک به نحوی از انحاء درصدد بودند تا به شیوه روایت شهید آوینی نزدیک شده و همچون او، فتح الفتوحات فرهنگی و اجتماعی کنونی ملت ایران را روایت کنند.
برنامه مستند «ضیافتح» که به روایت مجاهدان عرصه سلامت پرداخته است یکی از همین آثار به شمار میرود.
مدخلیت فتح مهمترین مساله در روایت آوینی
جمال احمدی کارگردان برنامه مستند «ضیافتح» در گفتگو با خبرنگار مهر به خصیصه روایتگری شهید آوینی پرداخت و گفت: به گمانم مهمترین مسئله در روایت آوینی، مدخلیت فتح است فلذا نباید این روایت را صرفاً براساس یک فن و نبوغ شخصی فهم و تحلیل کرد. شهید آوینی روایتگر فتح است و تاکید مجدد رهبر معظم انقلاب به احیای روایت آوینی در دوران کنونی بدین سبب است که در دوران کرونا، ملت ما به فتحی دست یافته است.
وی بیان کرد: باید توجه کنیم که دوران فتح دورانی است که تاریخ وارد مرحله جدیدی میشود و طبعاً روایت خاص خودش را میطلبد که با روایت در زمان مرسوم و عادی متفاوت است. شهید آوینی در مورد برخی از آثارش میگوید که ما در بسیاری از ابزارهای تصویر و روایت، تصرف کردیم به نحوی که مثلاً پیش از آن مرسوم نبود که دوربین از روی سه پایه برداشته شود. در دوران کرونا نیز ما فتحی را داریم که روایتش محتاج آداب جدیدی است و الا به قول آوینی، با حجاب تکنیک نمیتوان حرف جدید این زمان را گفت و انتقال داد.
مستندساز جوان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به ویژگی برنامه مستند «ضیافتح» گفت: روال مشهور مستندسازی اینگونه است که تحقیقی صورت میگیرد، سوژههایی کشف میشود و آگاهانه به سراغ آن سوژهها رفته تا تصویربرداری صورت بگیرد و در انتها نیز تدوین و کار نهایی برای پخش انجام میشود اما نگاه شهید آوینی که به بیان خودش نگاهی اشراقی است به متمایز با تامل و برنامهریزی پیشینی و ماتقدم درباره سوژهها و رویدادها است.
وی تاکید کرد: نگاه آوینی توجه به رویدادها به عنوان پدیدهای زنده است که ما باید به ملاقات و دیدارش برویم و مرادش از فتح نیز همین است یعنی گویی همچون آتشفشانی جوشان چیزهایی از درون زمین میجوشد و مواجهه ما با این جوشش فقط با حضور و درک و مشاهده آن صورت میگیرد به نحوی که گویی همین که مشاهدهاش میکنیم، باز بسان موجودی زنده و پویا در حال جوشش و زندگی است.
این کارگردان ادامه داد: ما در کارمان سعی کردیم از مدل انتخاب سوژه فراتر برویم و سعی کنیم آماده اتفاقات و رویدادهایی بشویم که در حال پدید آمدن است فلذا میبایست با نگاهی غیرحصولی و اشراقی با این رویدادها مواجه میشدیم یعنی خود را درون این اتفاقات رها کرده تا خود این رویدادها انسان را به سوی چیزی که حقیقت و باطنشان است بکشاند. ما سیزده فصل از «ضیافتح» را ساختیم و دقیقاً به همین نحوی که عرض کردم این مجموعه ساخته شد. اگر فردی الان مجموعه «ضیافتح» را مشاهده کند گمان خواهد کرد که گویی از ابتدا به شکل ارگانیک و برنامهریزی شده از ابتدا تمامی سوژهها و مواردش احصا و تبیین شده است در حالی که نحوه ساخته شدن این مستند دقیقاً بواسطه همان نگاه اشراقی و غیر برنامهریزی ماتقدم صورت گرفت و ساخته شد. ما از ابتدا سعی نداشتیم که مستندی بسازیم بلکه دیدیم که در ماجرای کرونا مردم زندگیشان را به خطر میاندازند و ما باید به سمت درک و بیان مواجهه مردم با این بحران برویم.
آوینی معرفت عرفانی امام (ره) جهان بینی خود را شکل داد
مقداد اموری از تهیه کنندگان و برنامه سازان جوان دیگری است از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی که آثاری نظیر مستند «مشکل گشا» که به روایت مجاهدت کادر درمان در دوران کرونا میپردازد، فیلم کوتاه «روی ماه مادر» درباره شیوع کرونا و خانواده کادر درمان از جمله کارنامه هنری وی است.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سنخ روایت شهید آوینی گفت: روایت عبارت است از زاویه دیدی که نسبت به وقایع و افراد شکل میگیرد و هر چه این زاویه دید، بدیع و عمیقتر باشد مسلماً اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. فهم بنده از ویژگی روایت سید مرتضی آوینی اینگونه است که ایشان ذیل معرفت عرفانی امام (ره) جهان بینی خودش را شکل داده است و وقتی به اتفاقات، وقایع و افراد نگاه میکند از همان زاویه دیدی که امام به مسئله نگاه کرده نظر میکند و این زاویه دید هم بدیع و هم واجد عمق و غنای عرفانی است.
اموری با اشاره به کارهایی که در حوزه زنان انقلاب اسلامی به صورت مکتوب و تصویری انجام داده است گفت: ما سعی کردیم گفتمان رهبر انقلاب را در یکی از حوزههای تخصصی که حوزه زنان است ساری کنیم و این حوزه را از زاویه رهبر انقلاب روایت کنیم لذا بر همین اساس مرکز روایت گفتمان زن حقیقی را راه اندازی کردیم تا بتوانیم زن مجاهد مسلمان را از صدر اسلام تا انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دوره کنونی، براساس نگاه امامین انقلاب فهم و روایت کنیم. در همین زمینه کارهای مختلفی صورت پذیرفته که اکنون نیز ۱۰ عنوان کتاب در دست انتشار داریم و متناسب با تمامی این کتب نیز بناست تا روایتهای مستند و تصویری نیز تولید شود. سعی داریم عرصههای مختلفی که زنان انقلاب اسلامی درون آن مشغول به جهادند را از زاویه دید رهبر انقلاب روایت کنیم.
مجموعه رادیویی نمایشی «امیر ارسلان نامدار» با حضور بیش از سی بازیگر حرفهای به روی آنتن رادیو نمایش میرود.
روشنگری، آگاهی بخشی، ایجاد اعتماد در مردم و هم افزایی ملی از مهمترین اهداف تولید و پخش برنامههای رادیو فرهنگ در دوره انتخابات است.
سینماپرس: محمدحسین فرحبخش تهیهکننده و کارگردان سینما معتقد است که سالنهای سینما نباید بسته باشد چرا که مردم مختار هستند به سینما بروند یا نه.
به گزارش سینماپرس، محمدحسین فرحبخش تهیهکننده و کارگردان سینما که در اکران نوروز ۱۴۰۰ فیلم سینمایی «تکخال» را بهعنوان تهیهکننده بر پرده سینماها داشت، در گفتگو با مهر با تأکید بر اینکه نباید در مواجهه با بحران سینماها بلافاصله تعطیل شود، گفت: متاسفانه به محض اینکه سینماها باز میشود و تا میآید جان بگیرد، دوباره بسته میشود، همین مساله سبب میشود فیلمها کمتر مورد استقبال قرار بگیرند.
وی بیان کرد: مدتی پیش با تغییر گروه مشاغل سینمایی، سینماها باز شد، اما تا مردم آمدند و به سینماها اعتماد کردند، دوباره با قرمز شدن شرایط درب سالنهای سینمایی بسته شد، همین مساله سبب ضربه مضاعف به سینما شده است. این موارد سبب شده که اکران نوروزی در سال ۱۴۰۰ هرچند با باز شدن سالنهای سینمایی همراه شد، اما نتوانست چندان موفق باشد.
این تهیه کننده سینما تاکید کرد: معتقدم که نباید درب سالنهای سینما به دلیل شیوع ویروس کرونا و یا قرمز شدن وضعیت شهرها بسته شود، این روزها مردم در خیابانها حضور دارند و همین حضور در خیابانها خود به گسترش کرونا کمک میکند، اما حضور در سالنهای سینمایی هیچ تاثیری در این زمینه ندارند.
وی ادامه داد: به سینما رفتن یک امر انتخابی است و این مردم هستند که میتوانند انتخاب کنند به سینما بروند یا خیر، به همین دلیل سینماها در هر شرایطی باید باز باشد تا مردم خود تصمیم بگیرند، البته این را هم باید بگویم که رعایت دقیق پروتکلهای بهداشتی در سالنهای سینما سبب شده است تا سینماها تبدیل به بهداشتیترین مکانهای شهر شود.
فرح بخش در پایان گفت: اینکه سینماها تعطیل شوند تنها زمانی منطقی است که همه مشاغل جامعه تعطیل شوند نه اینکه بلافاصله با قرمز شدن وضعیت اولین مکانهایی که بسته میشود سالنهای سینمایی باشد و سایر فعالیتها همچنان ادامه داشته باشد.
فریدون شهبازیان ـ آهنگساز و رهبر ارکستر ـ که در روزهای گذشته و در حین ضبط موسیقی یک سریال، از دو ناحیه دست راست و لگن دچار شکستگی استخوان شد، زیر تیغ جراحی رفت.
سینماپرس: «تنوع شگفتی در موسیقی کردی وجود دارد. شاید دوستان انتظار داشتهاند، چون این سریال در داخل ایران تهیه شده بهتر بود که از موسیقی و هنرمندان داخل استفاده یا حداقل در انتخاب قطعه موسیقی دقت و حساسیت بیشتری ابراز میشد.»