X

بایگانی اردیبهشت 13, 1400

دفتر سینمایی

تولید یک قطعه ۳ زبانه با موضوع فلسطین


یک قطعه موسیقایی با عنوان «قدس ضربان قلب ماست» به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی با مشارکت فرهنگسرای رسانه و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سوریه تولید شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میزان پرداخت خسارت بیمه درمان تکمیلی ۳۰ هزار هنرمند مشخص شد


صندوق اعتباری هنر اعلام کرده در اجرای قرار داد سال جاری بیمه درمان تکمیلی تاکنون به بیش از ۳۶ هزار پرونده رسیدگی و طی ۸۱۶ مرحله خسارت مستقیم به بیمه شدگان پرداخت شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فصل سوم «روزگار جوانی» به نیمه تصویربرداری رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تصویربرداری فصل سوم سریال روزگار جوانی به تهیه‌کنندگی سپهر محمدی و کارگردانی اصغر توسلی از نیمه گذشت.

به گزارش سینماپرس، عوامل تولید فصل سوم سریال «روزگار جوانی» اکنون در یک لوکیشن ثابت در محله نیاوران مستقر هستند و لوکیشن‌های بیرونی این سریال شامل بیمارستان، دانشگاه، رستوران، دفتر شرکت، مرکز خیریه هانا و نورستان، مرکز نگهداری از کودکان ناتوان جسمی و… می‌شود.

تولید فصل سوم مجموعه تلویزیونی «روزگار جوانی» در شبکه پنج سیما از بهمن ماه ۹۹ شروع شده است.

این سریال در ۳۰ قسمت برای گروه فیلم و سریال شبکه پنج ساخته می‌شود و بازیگرانی چون بیوک میرزایی، آریا توسلی، سعید زارعی، سینا کرمی، امیر مسعود واعظ و عیسی حسینی با حضور بازیگران مهمان رسول نجفیان، زهرا داود نژاد، لاله صبوری، سیاوش چراغی پور، محمود قدیریان، سولماز حصاری در آن بازی می‌کنند.

فصل اول «روزگار جوانی» سال ۱۳۷۷ به تهیه‌کنندگی اصغر توسلی، کارگردانی شاپور قریب و اصغر توسلی و نویسندگی اصغر فرهادی روی آنتن شبکه پنج رفت. همچنین فصل دوم این مجموعه در سال ۱۳۷۸ به تهیه‌کنندگی و کارگردانی اصغر توسلی و نویسندگی علی‌اکبر محلوجیان و فرهاد نقدعلی برای این شبکه تولید شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آلبوم «حماسه عشق» منتشر شد/ خوانندگی فاروق کسمائی


آلبوم «حماسه عشق» با موسیقی محمد فرمانیان، خوانندگی فاروق کسمائی و حضور تعدادی از نوازندگان مطرح موسیقی کشورمان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آیا سازندگان «احضار» در داستان‌پردازی به «بن‌بست ذهنی» خواهند رسید؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینمای وحشت وامدار تجربیات و دستاوردهایی قوی است که نویسندگان پیش از ظهور سینما در قالب داستان‌های ترسناک به دست آورده بودند

به گزارش سینماپرس، سریال «احضار» شبکه یک سینما تا به اینجای کار پربحث‌ترین مجموعه نمایشی ماه رمضان امسال بوده است و آمارها از صدرنشینی یک هفته‌ای این مجموعه در تعداد بینندگان حکایت می‌کنند، احضار چرا پربیننده شده است؟

سازندگان احضار مدعی هستند که این مجموعه ترسناک نیست، اما اصرار آن‌ها بر داشتن تعلیق در موسیقی و ارتباط با ارواح، نشان می‌دهد دست کم آن‌ها دوست داشته‌اند آنچه می‌سازند نشانه‌هایی از ژانر وحشت داشته باشد و در این بین شعار مقابله با عرفان‌های دروغین را نیز بدهد. برای این کار حتی در لوگوی سریال از «چشم جهان‌بین» استفاده شده است.

ترساندن و ترسیدن باستانی

آکادمی فیلم نیویورک معتقد است، ترساندن یکی از قدیمی‌ترین سرگرمی‌های بشری از زمان باستان تاکنون است و برای همین هیچ جای تعجب ندارد که چرا اینقدر زود ژانر وحشت پا به عرصه سینما گذاشت. سینمای وحشت اکنون با بیش از یک قرن حضور بر پرده سینماها، به عنوان یک ژانر جنجال‌برانگیز موفقیت‌های زیادی را به خود اختصاص داده است.

اولین فیلم سینمایی که می‌توان از آن به عنوان «فیلم ترسناک» نام برد در سال ۱۸۹۸ ساخته شد.

در این فیلم برای اولین بار مسئله «ارواح» و «تجسم شیطان» مطرح شد؛ چیزی که این شب‌ها بینندگان مجموعه تلویزیونی «احضار» از شبکه یک سیما نیز با آن روبه‌رو هستند، اما تفاوت آنچه در سینمای جهان بر سر گونه «سینمای وحشت» رخ داد، کاملاً با نسخه‌برداری سینما و تلویزیون ایران متفاوت است. در اوایل قرن بیستم، یعنی حدود سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰، فیلمنامه‌نویسان هالیوودی سراغ رمان‌ها و نول‌های مشهوری، چون «خون آشام» و «فرانکشتاین» رفتند که همگی بر مبنای ایجاد ترس در خواننده نگاشته شده بودند و از این جهت سینمای وحشت وامدار تجربیات و دستاوردهایی قوی است که نویسندگان پیش از ظهور سینما در قالب داستان‌های ترسناک به دست آورده بودند.

این پایه قوی باعث شد در همان سال‌ها فیلمی با عنوان «مطب دکتر کالیگاری» (۱۹۲۰) ساخته شود که «راجر ایبرت» منتقد سرشناس هالیوود آن را اولین فیلم به معنای واقعی ژانر وحشت نامگذاری کرد، اما در ایران با آنکه ادبیات کلاسیک ایرانی سرشار از داستان‌های غول، جن و پری است، ولی وجهه حماسی و عاشقانه داستان‌های ایرانی بر وجهه ترسناک داستان چربیده و هیچ کس از مواجهه رستم با غول نمی‌ترسید.


شاید همین سابقه باعث شد تا در شکل‌گیری سینمای وحشت در ایران نیز فیلمسازان ایرانی در دام داستان‌های عاشقانه بیفتند. داستان مجموعه «احضار» نیز تا اینجا در همان مسیری رفته است که داستان‌های قدیمی رفته‌اند و اگرچه از تیتراژ آغازین تلاش می‌شود حس ترس به مخاطب القا شود، ولی بیننده این شب‌ها با دور شدن از ماجرای احضار روح، بیشتر دنبال این است که چطور دست خواستگار دغل باز «مائده» رو می‌شود و آیا پسر زن مسافرکش می‌تواند با «زهره» ازدواج کند!؟


«احضار» یک هفته در صدر

مجموعه تلویزیونی «احضار» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا افخمی، هفته اول ماه رمضان را با صدرنشینی در تعداد بیننده‌ها پشت سر گذاشت.

ملاک این صدرنشینی تعداد بازدیدهای سریال در اپلیکیشن «تلوبیون» بود که در آن احضار مجموعه مناسبتی شبکه اول سیما با بیش از ۲ میلیون و ۷۳۷ هزار بار تماشا بالاتر از مجموعه‌های «بچه مهندس ۴» و «یاور» در مقام اول قرار داشت.

اگرچه این آمار را نمی‌توان به معنای واقعی نشان‌دهنده میزان بینندگان احضار دانست و بسیاری از مردم بدون مراجعه به اینترنت و با تماشای مستقیم مجموعه‌ها از تلویزیون آن‌ها را دنبال می‌کنند، ولی فاصله معناداری که «احضار» با دیگران داشت، قطعاً تصادفی به دست نیامده است.

گویا هنوز هم مردم به عادت باستانی ترساندن و ترسیده شدن علاقه دارند با آنکه عملاً موضوع ترسناک سریال جای خود را به وجه طنز داده است و گفت‌وگوی روح یا شیطان حاضر در سریال با کاراکترها به غیر تلاش بازیگر برای بازی با لحن و تُن صدا، هیچ وجهه‌ای از سینمای وحشت را با خود به همراه ندارد.

وجه غالب دیگر در سریال «احضار» استفاده از بازیگران ناشناخته است؛ آدرینا صادقی و مینو آذرمگین، هر دو به واسطه حضور در احضار پار به عرصه حرفه‌ای بازیگری گذاشته‌اند و نواقص بازیگری آن‌ها به خصوص در قسمت‌های ابتدایی مجموعه به چشم می‌خورد، ولی به مرور بیننده‌ها با درگیر شدن به ماجراهای عاشقانه فیلم مثل اصرار بی‌مورد مائده برای رو کردن دست خواستگارش و تلاش زن مسافرکش برای آشنایی پسرش با «زهره» مسئله ناتوانی بازیگران گمنام کمررنگ شده است.

«احضار» میراث‌دار کارنامه افخمی

آکادمی فیلم نیویورک در تحلیل ژانر وحشت در سینما به وضعیت فعلی فیلم‌های ترسناک می‌پردازد و به این نکته اشاره می‌کند که فعلاً سینمای وحشت در حال بازسازی نمونه‌های مشهور قدیمی است و همین موضوع یعنی نداشتن ایده‌های جدید برای ساخت فیلم، آینده سینمای وحشت را غیرقابل پیش‌بینی کرده است.

مجموعه «احضار» نیز همین وضعیت را دارد. افخمی، تلاش کرده است از مجموعه‌های قبلی خود برای ساخت «احضار» وام بگیرد. افخمی از ایده ورود شیطان و گمراه کردن مردم توسط او که پیش از این در «او یک فرشته بود» و «اغما» (سریالی به کارگردانی سیروس مقدم و نویسندگی افخمی) آن را به کار گرفته بود، استفاده کرده است.

همچنین ارتباط با ارواح که در مجموعه «۵ کیلومتر مانده تا بهشت» محوریت داستان بود، این بار هم در «احضار» استفاده شده است. افخمی در «احضار» به دنبال مرور آثار گذشته خود است و ممکن است پس از این مرور به یک بن‌بست ذهنی در داستان‌پردازی برسد و همان طور که امریکایی‌ها برای ژانر وحشت در سینماها آینده خوبی را پیش‌بینی نمی‌کنند، افخمی نیز بعد از «احضار» دیگر نتواند به گونه سینمای وحشت دوباره ورود پیدا کند!

* جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازدید معاون فرهنگی قدس سپاه از نمایشگاه «فلسطین تنها نیست»


معاون فرهنگی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از نمایشگاه کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» بازدید کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میزان پرداخت خسارت بیمه درمان تکمیلی ۳۰ هزار هنرمند مشخص شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صندوق اعتباری هنر اعلام کرده در اجرای قرار داد سالجاری بیمه درمان تکمیلی تاکنون به بیش از ۳۶ هزار پرونده رسیدگی و طی ۸۱۶ مرحله خسارت مستقیم به بیمه شدگان پرداخت شده است.

به گزارش سینماپرس، در اجرای قرار داد سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بیمه درمان تکمیلی صندوق اعتباری هنر تاکنون بیش از ۳۶ هزار پرونده به شرکت بیمه‌گر ارسال شده و بیش ۵۸ میلیارد ریال خسارت پاراکلینیکی، بیمارستانی و دندانپزشکی (به جز معرفی نامه‌های صادر شده) در ۸۱۶ مرحله به بیمه شدگان پرداخت شده است.

بیش از ۳۰ هزار نفر از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران کشور و افراد تحت تکفل نیز از بیمه درمان تکمیلی در سال ۹۹ برخوردار شدند.

بر این اساس ۵ درصد در طرح امید ۷۶ درصد در طرح آرامش و ۱۹ درصد در طرح رفاه قرار دارند.

ارائه خدمت در بیش از ۴ هزار مرکز درمانی، سرپایی، بیمارستانی و دندانپزشکی در سراسر کشور به بیمه شدگان انجام می‌شود و اعضا می‌توانند با مراجعه به مراکز طرف قرارداد صرفاً با پرداخت مبلغ فرانشیز مراحل درمانی خود را طی نمایند.

در صورت مراجعه به مراکز غیر طرف قرارداد، برای دریافت هزینه‌های پزشکی تحت پوشش بیمه تکمیلی، بیمه شدگان می‌توانند مستندات درمان خود را از طریق سامانه «بیمانو» بارگذاری و پس از تأیید مدارک به‌صورت رایگان ارسال کنند.

قرارداد بیمه تکمیلی از تاریخ اول مهر ماه ۱۳۹۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ برقرار است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجسمه امپراتور روم از دل خاک بیرون زد


باستان شناسان موفق به کشف سر مجسمه مرمرین آگوستیس نخستین امپراتور روم در منطقه مولیزه ایتالیا شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجسمه امپرتور روم از دل خاک بیرون زد


باستان شناسان موفق به کشف سر مجسمه مرمرین آگوستیس نخستین امپراتور روم در منطقه مولیزه ایتالیا شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نجفی: اوضاع سینما طی ۸ سال گذشته بدتر از بد و فراتر از فاجعه بود/ همچنان برایم جای سوأل است چرا یک مطبوعاتی را رئیس سازمان سینمایی کردند؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: احمد نجفی بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: اوضاع سینما طی ۸ سال گذشته بدتر از بد و فراتر از فاجعه بود؛ همه امید سینماگران در این سال ها ناامید شد، هیچ عدالتی در خصوص تولیدات شاهد نبودیم، اغلب سینماگران بیکار و خانه نشین و بی پناه شدند و تنها عده ای خاص توانستند با بودجه های هنگفت دولتی و حمایت مسئولان مرتباً کار و فعالیت داشته باشند.

بازیگر فیلم های سینمایی «سگ کشی» و «پایان نامه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در این سال ها نه امنیت شغلی در سینما وجود داشت و نه هیچ مدیر دلسوزی بود که کمی دغدغه رفع بحران از زندگی هنرمندان را داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه اوضاع سینما امروزه آنقدر بحرانی و فاجعه بار است که هیچ امیدی به بهبود آن نیست تصریح کرد: وقتی مدیران بر اساس شایسته سالاری انتخاب نمی شوند، وقتی رفاقت بازی حضور مدیران را در سازمان سینمایی تعیین می کند قطعاً نمی توانیم حتی ذره ای امید برای بهتر شدن شرایط هنرهفتم داشته باشیم و بنده شخصاً کاملاً ناامید هستم.

نجفی متذکر شد: اوضاع سینمای ایران دیگر درست نخواهد شد مگر آنکه انقلابی درون سینما به پا شود و شاهد تحول عظیم در ساختار درون سازمانی مدیران سینمایی باشیم و مدیری دغدغه مند از دل اهالی سینما برای اداره این حوزه مهم انتخاب شود تا شاید اتفاق خوبی رخ دهد.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با طرح این پرسش که همچنان برایم جای سوأل است چرا یک مطبوعات چی را رئیس سازمان سینمایی کردند تصریح کرد: چرا باید افرادی برای اداره سینما انتخاب شوند که کمترین سنخیتی با سینما ندارند؟ مگر در سینما قحط الرجال آمده است؟ من واقعاً برای این شرایط بسیار متأسفم و تا در روی همین پاشنه بچرخد اوضاع سینما نه تنها بهتر نخواهد شد که لحظه لحظه شاهد بدتر شدن شرایط نیز خواهیم بود.

وی در پایان این گفتگو افزود: نکته قابل تأمل آنجا است که در این سال ها مدیرانی در سازمان سینمایی حضور داشتند که حتی تحمل شنیدن کمترین انتقادی نسبت به عملکرد ضعیف شان را نداشتند و از ما کینه به دل می گرفتند و سعی می کردند هرطور شده مانع فعالیت منتقدان شان شوند! برخی از آن ها به راحتی دروغ می گویند و شعار می دهند اما در عمل دردی از ما درمان نمی کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع