X

بایگانی اردیبهشت 13, 1400

دفتر سینمایی

در سینما مدیریت یکپارچه‌ای که منجر به آینده‌نگری شود نداریم/نیاز به تعمق و عبور از تکنیک داریم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی حوزه هنری ضمن اشاره به چالش‌های سینما در دوران پساکرونا و قدرت گرفتن فضای مجازی و شبکه خانگی، از انفعال سیاست‌گذاران در این حوزه انتقاد کرد.

به گزارش سینماپرس، مدرسه نوآوری مهر این شب‌ها سلسله گفتگوهای زنده اینستاگرامی با موضوع نظام مسائل حوزه هنر و رسانه انقلاب اسلامی برگزار می‌کند که در قالب آن هر شب با یکی از دست‌اندرکاران، چهره‌ها و کارشناسان امر فرهنگ و رسانه گفتگو می‌شود.

حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری یکی از مهمانان این گفتگوی مجازی بود که در ابتدای صحبت‌های خود گفت: چالش اصلی سینما مسأله «مخاطب» است، ما این مشکل را داریم که مخاطب در این جریان موضوعیت ندارد. گویا دغدغه ما این نیست که بتوانیم یک مخاطب فراگیر داشته باشیم.

وی افزود: هرچند تولیداتی داریم که به اصطلاح می‌گویند «بفروش» است اما مجموعه سینمای ایران خیلی به فکر مخاطب نیست. در دهه‌های گذشته در بحث‌های نظری، مسائلی پیش‌رو داشتیم؛ مثلاً دعوا بر سر این بود که چقدر به سمت مخاطب می‌رویم. الان اما به قدری سینمای ما عقب‌تر از این حرف‌هاست که انگار کسی دغدغه مسائل پیشرو را ندارد.

سینما مدیریت یکپارچه آینده‌نگر ندارد

جعفریان ادامه داد: بخشی از این موضوع ناشی از این است که در سینما مدیریت یکپارچه‌ای که منجر به آینده‌نگری شود، نداریم. از منظر حاکمیت هم این دغدغه وجود نداشته و برای آینده سینما برنامه‌ریزی نشده است. هرچند فضای نمایش خانگی گسترش پیدا کرده اما این موضوع هم موافقان و مخالفانی دارد. باید به این فکر کنیم که آینده سینما بعد از کرونا چه می‌شود؟ سینما چقدر مبتنی بر فضاهای آنلاین خواهد بود؟ اما در حاکمیت و لایه‌های مدیریت به این فکر نشده که در آینده چه می‌شود؟ در این مسأله تنها آنهایی که به لحاظ اقتصادی سودی دارند، به جلو افتاده‌اند و این ناشی از انفعال است.

ما نیاز به تعمق و عبور از تکنیک داریم که این اتفاق در آموزش رخ نمی‌دهد ما در آموزش معمولاً به ابزار و تکنیک می‌پردازیم و هنرجو مکلف به ابزار و تکنیک می‌شود اما تاکید ما در سینما بر این است که اول تسلط بر ابزار و سپس عبور از تکنیک شکل بگیرد وی درباره تفاوت آموزش و تربیت در سینما بیان کرد: ما ابتدا باید تمایزی بین آموزش و تربیت قائل باشیم از آنچه به صورت مرسوم به عنوان «آموزش» مطرح می‌کنیم راهگشا و حلال مسائل سینما نخواهد بود. از گذشته تاکنون در حوزه هنری بحث بر سر این است که تربیت مقدم بر آموزش و فراگیرتر از آن است. تفاوت آن کسی که تربیت می‌شود با آن کسی که تحت آموزش قرار می‌گیرد هم همین است.

وی افزود: ما نیاز به تعمق و عبور از تکنیک داریم که این اتفاق در آموزش رخ نمی‌دهد ما در آموزش معمولاً به ابزار و تکنیک می‌پردازیم و هنرجو مکلف به ابزار و تکنیک می‌شود اما تاکید ما در سینما بر این است که اول تسلط بر ابزار و سپس عبور از تکنیک شکل بگیرد چون اثر سینمایی مخلوق سینماگر است پس باید هنرجو از تکنیک عبور کند و با تعمق به سینما و موضوع بپردازد. بحث دیگر این است که معمولاً در آموزش فضای تدریسی و گاهی فضای کارگاهی داریم آموزش از این منظر یک فرایند یک طرفه است و اتفاقی در آن رقم نمی‌خورد اما در تربیت شکل‌گیری تجربه زیسته را داریم که در پی آن آزمون و خطا رخ می‌دهد.

به سمت تقویت جریان تولید محتوای سالم برویم

جعفریان درباره وی‌اودی گفت: در حال حاضر راهکاری که در سینما داریم این است که به سمت تقویت جریان تولید محتوای سالم برویم؛ محتوایی که دغدغه مخاطب را دارد و خانواده با خیال راحت به تماشای آن بنشیند این تقویتِ جریان با تمرکز بر مؤلف و هنرمند رخ می‌دهد، بنابراین چاره‌ای نداریم جز اینکه به هنرمندان و مؤلفان فکر و از همان‌جا اصلاح سینما را شروع کنیم ضمن اینکه باید بر سازمان تماشا هم تمرکز کنیم.

ما در شبکه نمایش خانگی هم این چالش تنظیم‌گری و حکمرانی را داریم با توجه به اینکه حاکمیت عقب افتاده، وضعیت را پیش‌بینی نکرده است و بازیگران و کسانی که دغدغه اقتصادی داشته‌اند زودتر ورود کرده‌اند وی ادامه داد: از قدیم قرار بر این بوده که زنجیره سینماداری حوزه هنری همین کارکرد را داشته باشد یعنی در نقطه تماس با مخاطب بنشیند و از همان‌جا تنظیم‌گری کند درواقع این یک شأن حاکمیتی است و حوزه هنری به عنوان یک دستگاه حاکمیتی این کار را انجام می‌دهد. ولی با این تغییر و تحولات تکنولوژی که در حال رخ دادن است نمی‌توانیم بگوییم که حتماً سینما به این سمت می‌رود که تنظیم‌گری از مسیر پلتفرم رخ دهد البته حالا بخشی از این موضوع حاصل شده اما در دنیا هم این بحث مطرح است که آیا آینده سینما منحصر به وی او دی است یا نه همین پلتفرم‌ها روزی از بین می‌روند و آنچه پایدار است سالن سینماست؟

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری مطرح کرد: ما در شبکه نمایش خانگی هم این چالش تنظیم‌گری و حکمرانی را داریم با توجه به اینکه حاکمیت عقب افتاده، وضعیت را پیش‌بینی نکرده است و بازیگران و کسانی که دغدغه اقتصادی داشته‌اند زودتر ورود کرده‌اند، حاکمیت نتوانسته نقش خود را به عنوان یک حکمران هوشمند انجام دهد و وظیفه خود را ایفا کند. پس لزوماً این‌چنین نیست که آینده سینما منوط به پلتفرم باشد.

وی گفت: ما مجبوریم بر تألیف در سینما تمرکز کنیم ضمن اینکه باید روی تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان به عنوان سه عنصر شکل‌گیری محتوا در سینما تمرکز کنیم، باید آموزش مبتنی بر تربیت باشد، یعنی این فرآیند تجربی، کارگاهی و مبتنی بر آزمون و خطا باشد ما برای حل این مسائل نیاز به ابتکار و خلاقیت هم داریم، نیازمند ذهن‌هایی هستیم که کلیشه‌های پذیرفته شده را بشکنند و راحت از آنها عبور کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدبرانه بودن تصمیمات را آیندگان تعیین می‌کنند، نه ما!


یکی از منتقدان و نوازندگان حوزه موسیقی چند روز پس از انتشار مصاحبه مشاور برنامه‌ریزی راهبردی معاون امور هنری وزیر ارشاد در رابطه با طرح ساماندهی موسسات در معاونت هنری توضیحاتی را ارائه داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجموعه آثار محمدرضا لطفی کتاب شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجموعه آثار محمدرضا لطفی موسیقیدان و آهنگساز شهیر موسیقی ایرانی در قالب یک کتاب همزمان با هفتمین سالروز درگذشت این هنرمند در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، مجموعه آثار استاد محمدرضا لطفی همزمان با هفتمین سالروز درگذشت این هنرمند برجستۀ موسیقی ایران منتشر شد.

این مجموعه شامل تمامی پیش‌درآمدها، رنگ‌ها، چهارمضراب‌ها، تصانیف و قطعات ضربی است که توسط هوشنگ فراهانی، گردآوری، آوانگاری شده‌اند.

هوشنگ فراهانی در بخش‌هایی از مقدمه این کتاب در توضیحی در جزئیات و انتشار این اثر می‌نویسد: «نگارش این آثار از سال ۱۳۸۵ به درخواست استاد محمدرضا لطفی و زیر نظر ایشان آغاز و تا سال ۱۳۹۲ به پایان رسید. درگذشت نابهنگام استاد محمدرضا لطفی در آستانه انتشار این اثر، موجب تأخیری طولانی در انتشار این کتاب گردید.

این مجموعه هم اکنون با اضافات و توضیحاتی در مورد چندین دهه فعالیت‌های مستمر گروه موسیقی شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی منتشر شده است.

آثاری که در قالب سرودها و تصانیفی تحت عنوان «چاووش» یادآور بخش‌هایی از تاریخ تحولات اجتماعی و سیاسی ایران بوده است که به نوعی دگردیسی تازه‌ای در بیان موسیقی ایران پدید می‌آورد.

نگارش برخی قطعات نایاب و منتشرنشده و نظارت محمدرضا لطفی بر روند نگارش تا سال ۱۳۹۲ از ویژگی‌های مهم این مجموعه مکتوب به شمار می‌رود.»

«مجموعه آثار استاد محمد رضا لطفی» در ۵۵۲ صفحه در قطع رحلی به کوشش و آوانگاری هوشنگ فراهانی توسط انتشارات چکاد هنر منتشر شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مسافرآستانه: با برگزاری فیزیکی جشنواره جهانی فجر در این بحران مخالفم/ جشنواره های فرهنگی و هنری به صورت ۱۰۰ درصد مجازی برگزار شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره تئاتر فجر و کارشناس فرهنگی با انتقاد شدید از تصمیمات نابخردانه مدیران سینمایی و اصرار به برگزاری «شو» ی جشنواره جهانی فیلم فجر در بحران کرونا گفت: بنده با برگزاری فیزیکی جشنواره جهانی فجر در این بحران فاجعه بار کرونا ۱۰۰درصد مخالفم؛ بی تردید تمامی جامعه هنری کشور با چنین اتفاقی که می تواند منجر به گسترش بیشتر این ویروس منحوس و ابتلا و مرگ افراد متعدد باشد مخالف هستند و امیدوارم ستاد ملی مقابله با کرونا هرگز اجازه برگزاری چنین جشنواره ای را صادر نکند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: با توجه به شرایط بحرانی کنونی و تعطیلی بسیاری از مشاغل و علیرغم تلاش بسیاری از دلسوزان جامعه فرهنگ و هنر، شاهدیم که گروه شغلی ما نیز به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل شده چرا که وضعیت شیوع این بیماری آنقدر خطرناک است که کل مشاغل گروه ۲ هم تعطیل شده اند و بی تردید تمامی ما باید از تعطیلی همه مشاغل و مراسم ها استقبال کنیم!

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی، تجمع در مراکز سرپوشیده و… جان مردم را روز به روز بیشتر می گیرد؛ وقتی ستاد ملی مقابله با کرونا حتی تأکید دارد تجمعات چند نفره خانوادگی تشیکل نشوند خوب بی تردید باید با تجمع چند صد نفره در جشنواره هم مخالف باشد!

مسافرآستانه خاطرنشان کرد: شاید برای برخی افراد این پرسش به وجود آید که آیا تا زمان اتمام کرونا باید عرصه فرهنگ و هنر تعطیل باشد؟؛ خیر! اینطور نیست، همانطور که فیلم ها و سریال ها در فضای مجازی پخش می شوند و با استقبال مردم روبرو می شوند جشنواره های فرهنگی و هنری نیز می توانند به صورت ۱۰۰ درصد مجازی برگزار شوند. البته به شرط آنکه واقعاً مجازی باشند نه اینکه عنوان «مجازی بودن» را با خود به یدک بکشند و صدها نفر به عناوین مختلف در جشنواره حضور فیزیکی داشته باشند!

وی تأکید کرد: اصولاً در این بحران جدی برگزاری جشنواره جهانی فجر هیچ ضرورتی ندارد و برگزاری این جشنواره ما را به سمت خطر جبران ناپذیری هدایت می کند که در انتهای آن جز سیاهی، تباهی و مرگ چیزی نیست!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امیری: سیاه نمایی مسأله بارز آثار سینمایی طی ۸ سال گذشته بود/ از جمله مسائل فاجعه آمیز می توان به ورود پول های کثیف به سینما، بیکاری فزاینده سینماگران و… اشاره کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سلمان امیری تهیه کننده سینما و تلویزیون و دبیر جشنواره فیلم وحدت در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: آنچه حائز اهمیت است اینکه متأسفانه حوزه فرهنگ و هنر بسیار مهجور واقع شده، نه تنها در دولت که حتی در مجلس هم وضعیت همین است به نحوی که شاهد هستیم تنها کسانی به مسأله فرهنگ می پردازند که کار دیگری دارند یا بیکار هستند و به این حوزه به عنوان یک حیات خلوت نگاه می کنند! همین ها باعث شده تا ما با مشکلات دامنه دار و جدی در عرصه فرهنگ و هنر بالاخص سینما مواجه باشیم به نحوی که سیاه نمایی مسأله بارز آثار سینمایی طی ۸ سال گذشته بود و هیچ مقام و مسئولی در این زمینه تدبیری نکرد!

مدیرمسئول سابق خبرگزاری «تقریب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نکته قابل تأمل اینجا است که فجایعی که طی این سال ها در حوزه فرهنگ و هنر شاهد بودیم مسائلی بودند که آقای روحانی قبل از ریاست جهموری شان به آن ها انتقاد می کردند!

وی ادامه داد: یکی از بحران های جدی در این سال ها فرار سلبریتی ها به خارج از کشور بود. ما در این سال ها موجی از هنرمندان را شاهد بودیم که از کشور رفتند. هرچند که ما به عملکرد آن ها منتقد بودیم اما باید آن ها را هدایت می کردیم؛ متأسفانه به دلیل سیاست گذاری اشتباه آن ها رفتند و اینک مشغول کار در برخی شبکه های بیگانه و حتی معاند شده اند.

امیری سپس با بیان اینکه از جمله مسائل فاجعه آمیز هنرهفتم در دولت روحانی می توان به ورود پول های کثیف به سینما، بیکاری فزاینده سینماگران و… اشاره کرد متذکر شد: یکی دیگر از مسائل مهم در حوزه فرهنگ و هنر به خصوص سینما بیکاری فزاینده و بی عدالتی بود چرا که در این سال ها تنها قشر خاصی کار می کردند.

وی تصریح کرد: مدیران فرهنگی در این سال ها نگاهی ابزاری به سلبریتی ها و هنرمندان داشتند البته این خود سلبریتی ها بودند که مقصر اصلی این ماجرا هستند و هنوز هم متوجه اشتباهات شان نشده اند. در انتخابات ها ما شاهد بودیم مسئولان و دولتمردان با نگاه ابزاری شان از آن ها سوءاستفاده می کردند و این پدیده ای بسیار ناپسند بود.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: ورود پول های کثیف و غیرشفاف به حوزه سینما و بالاخص شبکه نمایش خانگی یکی دیگر از بحران های جدی بود؛ جالب است که مسئولان خودشان قبل از انتخابات منتقد این کار بودند اما با سیاست های غلط و به کارگیری افراد ناکارآمد باعث این بحران شدند.

امیری در ادامه عدم سیاست گذاری صحیح برای ترویج آرمان های انقلاب اسلامی در سینما را یکی دیگر از مسائل دردآور طی ۸ سال گذشته برشمرد و خاطرنشان کرد: ما نباید مثل ویکتور هوگو هنر را برای هنر بدانیم. سینما در جمهوری اسلامی ایران باید برای تجلی بخش آرمان های انقلاب باشد اما متأسفانه در سینمای ما حرفی از امام زمان (عج) و آرمان های انقلاب نیست و خیلی وقت است این کلید واژه ها برای ما گم شده!

وی ادامه داد: سیاست گذاران ابزار درست فراهم نکردند؛ سیاه نمایی و نقاط منفی راپررنگ کردند و سینماگر ما کارش به جایی رسید که تاجر عرب بیاید برایش سرمایه گذاری کند، یکی از خودش سوأل نکرد مگر آن ها عاشق ما هستند که بیایند و روی فیلم های ما سرمایه گذاری کنند؟ یکی از خود نپرسید که نفع آن ها در کجاست؟

امیری در پایان این گفتگو افزود: در این سال ها به اسم فیلم و سینما مقداری خزعبلات به خورد مردم دادند؛ اوضاع سینما از اوضاع دوران فیلمفارسی ها بسیار بدتر بود و هیچ نشانی از گفتمان انقلاب اسلامی در آثار وجود نداشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«شب وصل» از کربلای معلی روی آنتن می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «شب وصل» رادیو نمایش در ارتباط زنده با کربلای معلی مراسم شب های قدر را برگزار می کند.

به گزارش سینماپرس، برنامه «شب وصل» شامل دعای جوشن کبیر با نوای قاری و مداح اهل بیت حاج مهدی منصوری است که شب های قدر به صورت زنده از کربلای معلی روی آنتن رادیو نمایش می رود، همچنین مراسم قرآن بر سر گرفتن نیز از حرم حضرت امام حسین (ع) پخش می شود.

«شب وصل» به تهیه کنندگی محسن جواهری، گویندگی رضا خضرایی در استودیو رادیو نمایش، مداحی حاج مهدی منصوری از کربلا، کارشناسی احمد شفازاده و هماهنگی علیرضا بهروش از ساعت ۲۳ تا ۳۰ دقیقه بامداد به صورت مستقیم و زنده از کربلای معلی و حرم امام حسین (ع) روی آنتن رادیو نمایش می رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستند «خان طومان هفت خوان عشق» رونمایی می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: قرار است مستند «خان طومان هفت خوان عشق» در ۱۶ اردیبهشت، سالگرد شهدای خان‌طومان رونمایی شود.

به گزارش سینماپرس، مستند «خان طومان هفت خان عشق» به کارگردانی سعید چاری و تهیه کنندگی سیاوش چاوشی به موضوع حوادث و اتفاقاتی که در منطقه خان طومان افتاده است، می‌پردازد.

از آنجا که در منطقه خان طومان سوریه نزدیک به ۴۰ شهید ایرانی در فواصل مختلف زمانی طی چند مرحله عملیات به شهادت رسیدند. در این مستند مراحل مختلف دست به دست شدن این منطقه بین نیروهای جبهه مقاومت و تکفیری‌ها به طور کامل پرداخته می‌شود.

در این مستند به گوشه‌ای از مجاهدت شهید مدافع حرم محمود رادمهر از دیده بان‌های لشگر ۲۵ کربلا هم پرداخته می‌شود و نحوه شهادت ایشان روایت می‌شود.

در این مستند سعی شده به ابهامات مختلفی در شکسته شدن آتش بست توسط، تفکیری‌ها و شهادت ۱۶ نفر از، مدافعان حرم مازندران پاسخ داده شود.

مستند «خان طومان هفت خوان عشق» رونمایی می شود

بخشی از این مستند نیز به نقش حاج قاسم سلیمانی در میدان خان طومان از زبان همرزمانش می‌پردازد. قرار است این مستند در سالگرد شهدای، خان طومان ۱۶ اردیبهشت از شبکه یک سیما رونمایی شود.

کارگردان و تدوین: سعید چاری، تهیه کننده: سیاوش چاوشی، نویسنده و راوی متن: ثنا صادقی تصویربردار: علی توفیقی، جانشین تهیه کننده: محمدرضا رحمانیان، عکاس: محمد اسدی، مشاور پروژه: دکتر سرهنگ مجید جوشقانی و …

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خرچنگ» به جشنواره فیلم آتلانتا راه یافت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پویانمایی «خرچنگ» به کارگردانی شیوا صادق‌اسدی به بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه چهل ‌و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم آتلانتا ایالت متحده آمریکا راه پیدا کرد.

به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «خرچنگ» که از تولیدات سال ۱۳۹۸ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، شانزدهمین حضور بین‌المللی خود را در جشنواره بین‌المللی فیلم آتلانتا ایالت متحده آمریکا تجربه کرد.

انیمیشن «خرچنگ» روز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ مصادف با ۲۶ آوریل ۲۰۲۰ به همراه چند فیلم کوتاه دیگر از کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، قطر، لبنان، تایوان، چین، کلمبیا، مکزیک و پورتوریکو به نمایش درآمد.

پیش از این نیز پویانمایی «خرچنگ» در سومین حضور بین‌المللی خود در سال ۱۴۰۰ در بخش مسابقه رسمی ششمین جشنواره فیلم‌های انیمیشن «گلس»، ایالت کالیفرنیای آمریکا حضور داشت.

این انیمیشن ۱۱ دقیقه‌ای تاکنون موفق شده است در بخش مسابقه چندین جشنواره بین‌المللی همچون جشنواره فیلم زنان «کرتی»، انیمیشن «مونترال»، فیلم نوجوانان «الکینو»، فیلم «شب‌های سیاه تالین»، فیلم مستند و کوتاه «بیلبائو»، فیلم‌ «انیمست»، فیلم «سنت لوئیس»، فیلم «آدلاید»، انیمیشن «اتاوا»، انیمیشن «هیروشیما»، «انیمافست»، فیلم «شانگهای» و … به رقابت بپردازد.

جشنواره آتلانتا یکی از معتبرترین جشنواره‌های فیلم در ایالات متحده آمریکا و مورد تایید آکادمی اسکار است که هر ساله بیش از ۹ هزار فیلم برای شرکت در این جشنواره و حضور در بخش‌های مختلف آن شانس خود را امتحان می‌کنند.

چهل و پنجمین جشنواره بین‌المللی آتلانتا از ۲ تا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ مصادف با ۲۲ آوریل تا ۲ می ۲۰۲۱ به صورت فیزیکی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و نیز به صورت مجازی برای مخاطبان این کشور در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از لوگوی «سه شنبه ۱۴ جولای» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: لوگوی سریال تلویزیونی «سه شنبه ۱۴ جولای» ساخته سید محمد جواد حسینی رونمایی شد.

سریال تلویزیونی «سه شنبه ۱۴ جولای» ساخته سید محمد جواد حسینی مجموعه مستند داستانی با یکی از ملتهب‌ترین و پر بحث‌ترین موضوعات ایران و جهان یعنی پرونده هسته‌ای ایران گره خرده است.

مستند «سه شنبه ۱۴ جولای» با کارگردانی سید محمدجواد حسینی در مرحله صداگذاری و موسیقی است.

احمد نجفی و جلیل فرجاد نقش‌های محوری این سریال را ایفا می‌کنند.

عوامل سریال:
فیلمنامه و کارگردان: سید محمدجواد حسینی، مدیر پژوهش: مصطفی کبیری، مدیر تصویربرداری: محمد رضا اصغری، تدوین: نیما حسن دوست، آهنگساز: آرش بادپا، مدیرجلوه‌های ویژه بصری: رضا الهیاری، گریم: علیرضا ملک پور، طراح صحنه: شهرام قدیری، طراحی و ترکیب صدا: محمود موسوی نژاد، مدیر صدابرداری: علی نوری.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۱۵۰۰ میلیارد تومان تصویب شده در بودجه‌ امسال مربوط به «صندوق حمایت از تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی» است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا درخصوص راه اندازی صندوق حمایت از تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی و بودجه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی که به آن اختصاص یافته توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، اسفندماه سال گذشته بود که خط و نشان های جهرمی وزیر جوان ارتباطات برای صداوسیما به اوج خود رسید. او از مصوبه‌ای خبر داد که تصویب آن به گران شدن بسته‌های اپراتورها منجر می‌شد.

**آغاز شایعه درباره پولی که به جیب صداوسیما نرفت!

در این مصوبه آمده بود که حق الامتیاز و حق‌السهم دولت از کارور (اپراتورهای خدمات دهنده مخابراتی) به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۳۰۴۰۴ نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود. منابع حاصل به میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال با هدف حمایت از تولید و محتوا و فعالیت‌های فرهنگی و نظارت در فضای مجازی هزینه می‌شود.

این مطلب از سوی حامیان دولت به صورت گسترده ای انتشار یافت و این طور وانمود شد که این درآمد به جیب صداوسیما خواهد رفت!

**تکذیب نماینده مجلس

اما همان زمان سید محسین دهنوی نماینده تهران در مجلس در سخنانی این موضوع را تکذیب و اعلام کرد: در لایحه بودجه سال آینده درآمد دولت از دریافت عوارض از اپراتورهای همراه ۷ هزار میلیارد تومان درج شده است در حالیکه پس از بررسی‌ها مشخص شد که دولت از اپراتورها ۱۰ هزار میلیارد تومان از این محل دریافت می‌کند؛ لذا ۳ هزار میلیارد تومان مابه التفاوت درآمد واقعی دولت از محل اپراتورها و آنچه در لایحه بودجه پیش بینی شده برای تولید محتوا در فضای مجازی در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: از آنجا که مجلس در حال بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه است، ممکن است ۳ هزار میلیارد تومان مذکور برای تولید محتوا نیز در نظر گرفته نشود و برای مصارفی مانند توسعه زیرساخت به کار گرفته شود، اما این اعتبار قطعا برای صداوسیما نیست.

دهنوی با تاکید بر اینکه این مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان به صداو سیما پرداخت نمی شود، تصریح کرد: براساس پیشنهاد ارائه شده در مجلس ۲۸ درصدی که به عنوان عوارض از سوی اپراتورها به دولت پرداخت می‌شد به ۳۸ درصد افزایش یافت.

1500 میلیارد تومان تصویب شده در بودجه‌ امسال مربوط به «صندوق حمایت از تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی» است

**جهرمی: بودجه فعالان فضای مجازی صداوسیما شفاف نیست

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و جهرمی به تازگی در سخنانی با انتقاد از مصوبه مجلس شورای اسلامی و تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان به فعالان فضای مجازی صداوسیما بیان کرد این هزینه معادل ۵۰ درصد کل بودجه وزارت ارتباطات برای توسعه است، در حالیکه هیچ شفافیتی در این بخش وجود ندارد و نتیجه اش مشخص نیست.

او همچنین تاکید کرده که مقام معظم رهبری حکمی دادند که مدیریت صوت و تصویر فراگیر در لایه صدور مجوز و نظارت با صداوسیما باشد. البته ما به شکل گیری ساترا هم اعتراض داریم، بودجه ای به ساترا تخصیص یافته در حالیکه این سازمان نه اساس نامه ای دارد، نه تشکیلاتی دارد، معلوم نیست که ابعاد این سازمان چیست و قانونی برای آن وجود ندارد. در این شرایط، صداوسیما با حکم قانون، در قانون بودجه که یک ساله است و نه در قانون عمومی، متولی نظارت و صدو مجوز شده است.

او در بخش دیگری از سخنانش اظهارکرده که اگر قرار نیست پولی به صداوسیما داده شود، پس هزینه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی که به فعالان فضای مجازی صداوسیما اختصاص یافته، برای کدام بخش است؟ البته این هزینه تخصیص یافته است و شاید صداوسیما موفق به دریافت ۱۵۰۰ میلیارد تومان نشود، اما معادل ۵۰ درصد کل بودجه وزارت ارتباطات برای توسعه کل زیرساخت ها و مطالبات در بخش های فضایی، دولت الکترونیک، شبکه ملی اطلاعات و توسعه روستایی است.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای صداوسیما در نظر گرفته شده که بعنوان یک سازمان نامربوط، قانونی هم برایش وجود ندارد، اضافه کرد: اگر قانون وجود دارد که صداوسیما با چه مکانیزمی این ۱۵۰۰ میلیارد را می خواهد به بخش خصوصی بدهد، باید اعلام شود ضوابط آن چیست؟ کمیسیون تنظیم مقررات ساترا وظیفه اش توانمندسازی نیست، وظیفه اش تنظیم مقررات و نظارت بر اجراست. اجرا وظیفه وزارت ارشاد، وزارت ورزش جوانان و سازمان تبلیغات و بخش های دیگر است که مأموریت های اجرایی دارند.

** «ساترا» کجاست!؟

وزیر ارتباطات در حالی نسبت به ساختار ساترا اظهار بی اطلاعی می کند که این سازمان ساز و کار مشخصی دارد. نکته قابل توجه در تشکیل سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی این است که این سازمان با توجه به نظریه تفسیری مورخ ۱۳۷۹/۷/۱۰ شورای نگهبان ذیل اصول ۴۴ و ۱۷۵ قانون اساسی و ابلاغیه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی مورخ ۱۳۹۴/۶/۲۲ خطاب به رئیس جمهور تشکیل شده است.

متن دستور رهبر انقلاب پیرامون «صورت و تصویر فراگیر» که به آن استناد شده نیز، بدین ترتیب است: «مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیری در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصراً بر عهده سازمان صداوسیماست.»

پس از این دستور، «ساترا» با قوت بیشتری کار خود را ادامه داد و تا کنون نیز رسانه‌های زیادی از این سازمان مجوز گرفته‌اند.

1500 میلیارد تومان تصویب شده در بودجه‌ امسال مربوط به «صندوق حمایت از تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی» است

**دولتی‌ها از کی به تکاپو افتادند؟

اما دعوا سر این سازمان پس انتشار نامه‌ای بالا گرفت که از سوی آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه ابلاغ شده بود.

در این نامه که ۲۸ دی ماه سال ۹۸ با شماره ۹۰۰۰/۱۷۸۴۳۹/۱۰۰ مورخ ۹۸/۱۰/۲۸ به صورت رسمی منتشر شد، آمده است: مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصراً بر عهده سازمان صدا و سیما است طی نامه ابلاغ شد.

ضروری است مراجع قضایی و ستادی قوه قضاییه هرگونه استعلام درباره صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را از حیث پروانه فعالیت، مقررات و موضوعات مرتبط از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی به عمل آورند. بدیهی است، هر گونه فعالیت در این زمینه بدون مجوز آن سازمان غیر مجاز است.

**راه اندازی صندوق حمایت از تولیدکنندگان محتوا

اما درباره ۱۵۰۰ میلیار تومان بودجه ای که این روزها جهرمی روی آن مانور می دهد، با «علی سعد» معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا گفت و گو کردیم. او دراین باره توضیح داد: ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه‌ای که برای فعالان فضای مجازی در بودجه امسال تصویب شده، مربوط به صندوق حمایت از تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی است.

وی توضیح داد: این صندوق در حال حاضر تشکیل نشده و مرحله تدوین آیین نامه را سپری می کند. اعضای آن نیز متشکل از ۵ نهاد دولتی و حاکمیتی نظیر وزارت ارتباطات و سازمان برنامه و بودجه است و دبیری آن نیز با سازمان صداوسیما خواهد بود. البته همانطور که گفته شد، هنوز آئین نامه آن تکمیل نشده، وقتی جلسه اول تشکیل شود در گام نخست برنامه داخلی صندوق مصوب خواهد شد و در ادامه ساز و کار تدوین می شود. همچنین در صندوق ۲ نماینده مجلس به عنوان ناظر حضور دارند که یکی از کمیسیون فرهنگی و دیگری از کمیسیون برنامه و بودجه خواهد بود که آنها هم هنوز انتخاب نشده اند.

1500 میلیارد تومان تصویب شده در بودجه‌ امسال مربوط به «صندوق حمایت از تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی» است

**چه کسانی از تسهیلات صندوق استفاده می کنند؟

سعد در توضیح عملکرد این صندوق اظهارداشت: اعضاء این صندوق ماهی یکبار تشکیل جلسه خواهند داد و نسبت به موضوعات مطرح شده تصمیم گیری خواهند کرد. در این جلسات موضوعات اولویت بندی خواهد شد و در خصوص ارائه تسهیلات به شرکت های متقاضی تصمیم گیری می‌شود.

وی تاکید کرد: این اشتباه صورت گرفته که بناست ۱۵۰۰ میلیارد تومان گفته شده به جیب سازمان صداوسیما برود. این برداشت اشتباه است. در حقیقت این پول فقط در صندوق وجود دارد و اعضاء هیات امنای صندوق حق و اجازه برداشت به نفع سازمان متبوع خود را نخواهند داشت و این پول از طریق وام های کم بهره به تولیدکنندگان محتوا در بخش خصوصی داده خواهد شد.

وی اضافه کرد: ساز و کار این صندوق مشابه صندوق نوآوری و شکوفایی است که از اوایل دهه نود شکل گرفت و در طول این سالها با ارائه اعتبارات و تسهیلات کم بهره شرکت های متقاضی و استارتاپ ها را مورد حمایت قرار می دهد. ساز و کار صندوق حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی نیز به همین شکل خواهد بود. همه تولید کنندگان محتوا در فضای مجازی چه آنهایی که از طریق شرکت ها و پلتفرم های تولید حرفه ای فعالیت می‌کنند و چه آنهایی که در شهرستان ها هستند و شاید خیلی هم حرفه ای نیستند، می توانند از این اعتبارات استفاده کنند و شمولیت عام دارد.

**چه کسانی حق استفاده از تسهیلات را ندارند؟

معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا تاکید کرد: از این صندوق دولتی ها و نهادهای حاکمیتی نمی توانند استفاده کنند و مصرف کنندگان و شرکت های خصوصی که وابستگی دولتی نداشته باشند، می توانند استفاده کنند. این صندوق در بودجه آمده و مبنا و الزام قانونی دارد و در شورای نگهبان نیز تائید شده است.

وی در پایان گفت: باز هم تاکید می کنم که از این ۱۵۰۰ میلیارد که پرداخت آن یک بار در بودجه دیده شده، چیزی به سازمان صداوسیما تعلق نخواهد گرفت و هیچ نهادی اجازه برداشت از آن ندارد و صندوق با گردش مالی که از طریق ارائه وام ها و بازگشت اقساط آن خواهد داشت، به کار خود ادامه خواهد داد و امیدواریم به رشد تولید محتوا و افزایش سهم محتوای ایرانی در سبد مصرف کاربران کمک شایانی کند.

مشاهده خبر از سایت منبع