X

بایگانی اردیبهشت 13, 1400

دفتر سینمایی

کمک نخواستیم؛ حداقل جریمه نکنید!


کرونا مثل هر صنعت دیگری، صنایع‌دستی را هم بی‌نصیب نگذاشته و با کاهش شدید فروش‌ و تعطیلی نمایشگاه‌ها، بازار این حوزه بیش از پیش کساد شده و بسیاری از فعالان این حوزه را درگیر مشکلات معیشتی کرده است؛ این در حالی است که با گذشت بیش از یک سال از این شرایط، همچنان بسیاری از فعالان این حوزه از وضعیت موجود ناراضی هستند و عنوان می‌کنند که آنگونه که شایسته است از سوی متولیان امر مورد حمایت قرار نگرفته‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عصای «موسی» همچنان در انتظار دستان «آقا ابراهیم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کیوان مقدم که در سابقه هنری‌اش همکاری با مجید مجیدی در فیلم «خورشید» و اصغر فرهادی در فیلم‌های «فروشنده» و «جدایی نادر از سیمین» را دارد حالا مدیر هنری پروژه «موسی (ع)» شده و در کنار ابراهیم حاتمی‌کیا طراحی صحنه این سریال را بر عهده خواهد داشت

به گزارش سینماپرس، از ۲۴ آبان سال گذشته که خبر کارگردانی پروژه موسی (ع) به دست ابراهیم حاتمی‌کیا رسانه‌ای شد تا به حال از این پروژه به شکلی کاملاً محدود و قطره‌چکانی اخبار به بیرون درز کرده ولی به طور عادی می‌توان حدس زد این پروژه با رهبری حاتمی‌کیا در حال پیشروی در مرحله پیش‌تولید است.

پروژه موسی (ع) با درگذشت مرحوم فرج‌ا… سلحشور و بیماری جمال شورجه بالاخره و پس از کشمکش‌های زیاد بر عهده ابراهیم حاتمی‌کیا قرار گرفت و این اتفاق انتظارات از این مجموعه تلوزیونی را به طور عادی بالا برد.

حالا خبر می‌رسد که کیوان مقدم طراح صحنه سینمای ایران به عنوان مدیر هنری سریال حضرت موسی (ع) انتخاب شده و این روزها با ابراهیم حاتمی‌کیا همکاری دارد. مقدم سال‌ها با کارگردانان مختلفی همکاری داشته و به تازگی به سریال الف فاخر «موسی (ع)» پیوسته است. مقدم همان طراح صحنه‌ای است که با خلق هنرمندانه سکانس معروف مبارزه ملبورن مرحوم تختی در فیلم جهان پهلوان تختی ساخته بهرام توکلی نگاه‌ها را به خود خیره کرد و سیمرغ بلورین جشنواره آن دوره را بی‌چون و چرا به خود اختصاص داد.

سابقه همکاری با فیلمسازان بزرگ

مقدم در سخنان کوتاهی با تأیید خبر انتخاب وی به عنوان طراح صحنه سریال موسی (ع) به مهر گفت: پروژه «موسی (ع)» ظرفیت و حجم بالایی برای بهره‌گیری از جلوه‌های ویژه را دارد، بنابراین جلسات متعددی را در این روزها با متخصصان این حرفه برای تلفیق دکورهای واقعی و مجازی خواهم داشت.

کیوان مقدم سابقه دریافت دو سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر دارد که به خاطر فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی و «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی بوده است.

مقدم البته با کارگردانان شاخصی همکاری داشته است و از جمله آن‌ها می‌توان به اصغر فرهادی در فیلم‌های «فروشنده» و «جدایی نادر از سیمین» اشاره کرد. او همچنین در تلویزیون در طراحی صحنه مجموعه‌های محمد رحمانیان از جمله «نیمکت» همکاری داشته است و طراحی سریال «سرزمین کهن» مجموعه تاریخ معاصر به کارگردانی کمال تبریزی که هنوز موفق به پخش نشده از دیگر تجربه‌های اوست.

سریال حضرت موسی (ع) به همراه «سلمان فارسی» دو پروژه بزرگ تلویزیون هستند که یکی این روزها به کارگردانی داوود میرباقری در حال تصویربرداری است، اما هنوز تولید دیگری کلید نخورده است. ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردانی و سیداحمد میرعلایی تهیه‌کنندگی پروژه «موسی (ع)» را بر عهده دارند.

سال پیش پس از اعلام کارگردانی حاتمی‌کیا بر پروژه موسی (ع) فرزند مرحوم سلحشور نسبت به تغییر متن فیلمنامه این اثر توسط تیم جدید معترض شد و به نظر می‌رسد در جلساتی که با فرزند سلحشور انجام شده توافق‌هایی صورت گرفته و فرزندان مرحوم سلحشور به عنوان مالکان فیلمنامه پدر درباره اینکه کارگردان مؤلفی، چون حاتمی‌کیا به طور عادی باید و می‌تواند تغییرات دلخواه را در متن فیلمنامه بدهد، اقناع شده‌اند.

از فخیم‌زاده تا مجیدی و حاتمی‌کیا

حاتمی‌کیا در کارنامه سینمایی خود سابقه تولید کار تاریخی را ندارد و باید منتظر ماند و دید که او چقدر می‌تواند در این حیطه موفق عمل کند. پیش از این فیلمسازان مطرحی، چون مجید مجیدی و مهدی فخیم‌زاده به تولید آثار تاریخی ورود کرده‌اند که متأسفانه هر دو در این باره موفقیت چندانی به دست نیاوردند. فخیم‌زاده در دهه ۷۰ دو سریال «تنهاترین سردار» درباره امام حسن (ع) و «ولایت عشق» با موضوع امام رضا (ع) را تولید کرد و اولی نتوانست نظرها را به خود جلب کند و به عنوان مجموعه‌ای فاخر در ذهن و دل مخاطبان ماندگار شود، با این حال این کارگردان در کار ساخت مجموعه ولایت عشق درباره امام رضا (ع) قدری بهتر عمل کرد و تا حدودی نسبت به سریال تنهاترین سردار کار خود را ارتقا داد ولی در مجموع می‌توان کارنامه فخیم‌زاده را در ساخت سریال تاریخی متوسط به پایین ارزیابی کرد. وسوسه ساخت اثر تاریخی در دهه ۹۰ فیلمساز مطرحی، چون مجید مجیدی را نیز به مسلخ برد و ساخت فیلم سینمایی «محمد رسول‌ا… (ص)» از این فیلمساز به عنوان پروژه‌ای که هزینه تولید آن در سینمای ایران سرسام‌آور بود، به حداقل‌های نتیجه دلخواه هم نزدیک نشد تا جایی که فیلم نه در ایران توانست نظر منتقدان و مخاطبان را جلب کند و نه اشتیاقی برای اکران بین‌المللی خارج از ایران کسب کرد.

مزیت‌های نسبی حاتمی‌کیا

اما می‌توان از دو منظر احتمال داد حاتمی‌کیا در این باره موفقیت بیشتری به دست بیاورد؛ اول اینکه سریال‌های تارخی به طور عادی پروداکشن بزرگی دارند و حاتمی‌کیا در دو فیلم «چ» و «به وقت شام» نشان داد اشراف ویژه‌ای بر این حیطه سینمایی دارد و در این باره تجربه گرانقدری را از سر گذرانده است، ضمن اینکه برخلاف مجیدی که همه عوامل فنی اصلی را از کشورهای دیگر جذب فیلم محمد رسول‌ا … (ص) کرد، حاتمی‌کیا در فیلم‌های «چ» و «به وقت شام» به جوانان ایرانی اعتماد کرد و نتیجه مثبت هم گرفت و همین نگاه به داشته‌ها و ظرفیت‌های درونی است که می‌تواند امیدها پروژه موسی (ع) را تقویت کند و دلیل دومی که احتمال توفیق حاتمی‌کیا را بالا می‌برد، اشراف حاتمی‌کیا بر متن و فیلمنامه است که همواره در آثار او وزنه‌ای اساسی محسوب شده است، به ویژه اینکه حاتمی‌کیا از بهترین دیالوگ‌نویس‌های سینمای ایران نیز است و دیالوگ‌نویسی در کار تاریخی جایگاهی محوری دارد، البته به طور عادی انتظار می‌رود حاتمی‌کیا این هوشمندی را داشته باشد که از یک تیم نویسندگی مبرز در کنار خود بهره ببرد تا هم سرعت کار بالا برود و بتواند انرژی و تمرکز بیشتری روی مدیریت کلان کار داشته باشد و هم مانند تجربه موفق داوود میرباقری در استفاده از تیم نویسندگی در تولید «مختارنامه» بر غنای کار سریال موسی (ع) نیز افزوده شود.

*جوان

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نخستین دوره اعطای نشان «ابوالحسن صبا» و «عیسی خان بهادری» برگزار شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نخستین دوره اعطای نشان «ابوالحسن صبا» هنرمند فقید موسیقی ایرانی و «عیسی خان بهادری» هنرمند پیشکسوت هنرهای تجسمی با حضور معاون هنری وزیر ارشاد برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نخستین دوره اعطای نشان استاد ابوالحسن‌خان صبا و عیسی‌خان بهادری به هنرآموزان منتخب هنرستان‌های هنرهای زیبا و موسیقی، همزمان با روز معلم یکشنبه ۱۲ اردیبهشت در رشته هنرهای تجسمی به امیرهوشنگ جزی‌زاده؛ هنرمند نگارگر و هنرآموز و نشان استاد ابوالحسن‌خان صبا در رشته موسیقی به استاد تقی ضرابی، هنرمند و هنرآموز در هنرستان دختران اعطا شد.

در این مراسم لوح سپاس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابوالقاسم خوشرو، معاون اسبق هنری، علی اکبر صفی پور، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری به این دو هنرمند اهدا شد.

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی و احد جاودانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز لوح‌هایی را به تقی ضرابی اهدا کردند. این در حالی است که معاون شهردار اصفهان نیز هدیه‌ای را به استاد امیرهوشنگ جزی زاده اهدا کرد.

در آینه هنر نه ظاهر که باطن هنرمند پیداست

در ابتدای این برنامه سید مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنر آینه است، شگفت آینه‌ای. در آینه هنر نه امروز که از دیروز تا فردا هویداست. در آینه هنر نه ظاهر که باطن هنرمند پیداست. در آینه هنر نه مهارت که معرفت در تجلی است. آینه‌ای که سخنگوست و آفات و حالات را به طرفه تر زبانی باز می‌گوید. آینه‌ای که نماد و نشانه می‌شود تا فرهنگی را باز نماید و به رساترین شکل معرفی کند. و این همه از سر ودیعه الهی است در جان آدمی. ودیعه‌ای که می‌تواند آفریشنگری را در قاب و قالبی محدود به جلوه بگذارد.

حسینی ادامه داد: پدیده‌ای چنین جاودانه و مانا در دو پهنه زمین و زمان چه شوق‌ها که برانگیخته و چه جان‌هایی که دشواری‌های راه پرفراز هنر را برگزیده و به جستجو گام زده‌اند. اما اگر این صفات شگفت را می‌توان آموخت؟ می‌توان به کسی گفت در این صحنه که حاضری، غایب باش. در آینه بنگر و دیگری شو روایتگری کن قصه‌ای را که ندیده‌ای و آن را زیسته‌ای!

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: معلمی هنر، غریب قصه‌ای است و آن را آنانی می‌دانند که در دو ساحت معلمی کرده باشند، مقام نادری که به سحر جمال و چشم بندی خیال می‌باید صفات دور از هم را در موقعیتی به جمع برسانی، به شمایلی واحد، به تجسمی روشن، به نغمه‌ای موزون. مقام نادری که انتقال مهارت و مفاهیم فنی آن -که خود در نهایت دشواری است- آسان‌ترین تکلیف معلم است. معلم هنر آنگاه مرتبت خود را بروز می‌دهد که به تعبیر خواجه راز راه رسیدن به «آن» را می‌آموزاند آنی که برای هر هنرجو دیگرگونه است نه نسخت یکسان دارد و نه سبقت در آن، معنا می‌شود.

نخستین دوره اعطای نشان «ابوالحسن صبا» و «عیسی خان بهادری» برگزار شد

اگر بخواهیم راوی صادقی باشیم…

وی تاکید کرد: معلمی هنر به غموض و رموزی که دارد شبیه‌ترین کار به کیمیاگری است. و چه پر افتخار تاریخی است تاریخی که معلمان هنرش به شمار ستارگان آسمان باشند و به درخشانی خورشید. کافی است سر بگردانیم به تماشای تاریخ و حکمت‌ها و حکایت‌های مجالس تعلیم هنر را مرور کنیم. اگر بخواهیم راوی صادقی باشیم به گزارشگری زمان و به رصد ارقام می‌بینیم در این چهار دهه چه میزان اقبال به هنر آموزی رشد داشته و مخاطبان بی قید خواستگاه و در هر موقعیتی به آموختن هنر رغبت داشته‌اند.

معاون امور هنری بیان کرد: شمار آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها و تنوع رشته‌ها نشانه و مراکز آموزش هنرهای زیبا در قالب هنرستان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گواه دیگری است. تا قبل از انقلاب اسلامی تعداد هنرستان‌های هنری در کشور اگرچه عمر مدیدی داشتند و گواه نیت بلند کمال‌الملک‌اند اما شمارشان به ۱۰ باب نمی‌رسید. این تعداد تا میانه دهه هفتاد به ۲۶ باب افزایش یافت و تا میانه دهه هشتاد به ۳۹ باب. بیش از یک دهه این تعداد به ترتیب در همین اعداد بود و به لطف خدا از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ تعداد هنرستان‌های هنرهای زیبا به ۴۹ باب افزایش یافته و کوشش همکارانم معطوف به این رویکرد است تا بر این تعداد در مهرماه دست کم سه هنرستان دیگر به شبکه هنرستان‌ها افزوده شود.

وی افزود: در این افزایش کمی تامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن بوده تا در مرحله نخست در تمامی استان‌ها حداقل یک هنرستان و در سال‌های آینده در هر استان هنرستان پسرانه و دخترانه به تربیت هنرمندان راستین و توانمند به آینده سازان فردا آراسته باشد.

معاون امور هنری وزیر ارشاد: از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ تعداد هنرستان‌های هنرهای زیبا به ۴۹ باب افزایش یافته و کوشش همکارانم معطوف به این رویکرد است تا بر این تعداد در مهرماه دست کم سه هنرستان دیگر به شبکه هنرستان‌ها افزوده شود دو نشان و یک یادآوری مهم برای همه

حسینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: تفاوت و ارزشمندی آموزش هنرستان‌ها در ثمرات ارزنده این نهاد خوشنام آموزشی آشکار است و هنرمندان عمده‌ای از کلاس‌های هنرستان برخاسته‌اند. عمود خیمه هنرستان‌ها، سروهای سایه‌گستری که گرداگرد آنان، نهال نازک هنرمندان جوان، قد کشیده و جوانه زده، حضور استادان دلسوز و عاشقی است که فرزندان حقیقی خود را برای فردا پرورده‌اند. پس من لم لشکر المخلوق، لم یشکر الخالق، بهانه‌ای شد تا به یاد دو استاد نامدار و دو معلم صاحب جاه هنر و هنرستان‌ها مرحومان ابوالحسن خان صبا و عیسی خان بهادری دو نشان ویژه برای اهدا سالانه به بهترین و تاثیرگذارترین استادان هنرستان‌های هنرهای زیبای کشور تقدیم شود. طراحی این نشان را معلم خوشنام هنر استاد فرزاد ادیبی بر عهده گرفتند و طرحی به قلم آوردند که در قلب خود قاب گیرنده قلب معلم است. نشانه‌ای که تفسیرهای روشن و دلپذیر دارد. شیوه نامه انتخاب ادوار پیش رو تا پایان سال تحصیلی نقش می‌شود و انشالله برای ادوار آینده در حوزه هنرهای نمایشی نیز نشان ویژه به یادبود استادان تاثیرگذار این عرصه نیز اهدا خواهد شد.

معاون هنری تاکید کرد: نشان صبا و بهادری یادآور استادانی است که از هنرجو، هنرمند ساختند و به جای تکثیر به تعالی اندیشیدند. امروز قریب شش هزار هنرجو در هنرستان‌ها به فردای روشن راهی نظر دارند که شبانه روز در سودای تحقق آن مشق هنر می‌کنند. در کنار این طرح اجرای پروژه آسیب شناسی هنرستان‌های هنرهای زیبا، پروژه ارائه الگوی آموزش هنر در فضای مجازی، بررسی توسعه و آموزشگاه‌های آزاد هنری، بروزرسانی استانداردهای مهارت آموزی فرهنگ و هنر در ۸۴ مورد که بیش از ۱۴ سال از آخرین بازنگری آن می‌گذشت از اقدامات شایسته ای است که همکارانم در اداره کل برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری به جدیت و دقت پیگیری می‌کنند.

حسینی در پایان نیز گفت: امروز سرمایه انسانی هنر از استادان پیشکسوت تا هنرمندان جوان ثروتی ارزشمند برای کشور عزیزمان به شمار می‌رود که می‌توانند سخنگویان راستین فرهنگ مینوی وطن باشند. به روز معلم، دست ادب بر سینه و سر تعظیم در پیش می‌آورم به احترام استادان ارجمندم آنانی که مرا به مهر و کرامت وامدار خود کرده‌اند. از همکاران عزیز و مدیران هنروری که در دوران تصدی شان، هنر خدماتی شایسته دید و هنرستان‌ها رشد چشمگیر کردند، سپاسگزارم. و ختام سخنم مشک یادکرد دو استاد نامدار باشد که علی رغم تمام دشواری‌ها، معلمی کردند تا ما را بیاموزند و این مجلس را بیارایند و بهانه‌ی مبارک روز معلم و یاد دو استاد درخشان عالم هنر باشند، استادان امیرهوشنگ جزی زاده و تقی ضرابی.

نقش هنر در ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت

مصطفی آذرکیش، مدیر دفتر آموزش متوسطه فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش نیز در این برنامه گفت: معلمان عزیز ما در پیگیری امور و نظام آموزش نقش آفرینی ارزشمندی داشتند که جا دارد در این روز از تمامی استادان و معلمان عزیز سپاسگزاری کنیم و همچنین از استادان بزرگواری که امروز تجلیل از مقام شامخ آنها را در این جلسه خواهیم داشت.

او ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش امروز مهارت آموزی و کارآفرینی یکی از اولویت‌های اصلی این وزارت است و تربیت متوازن در ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت در جایگاه ویژه ای قرار دارد و نقش هنر و نقش آفرینی هنرمندان عزیز بسیار برجسته است.

وی افزود: بیش از ۵۴ رشته را در حوزه فرهنگ و هنر با بیش از ۳۰ هزار هنرجو در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش فعال است و همچنین ۶ هزار هنرجو در هنرستان‌های هنرهای زیبا مشغول تحصیل هستند. این موضوع نشان دهنده توجه ویژه به ساحت زیبایی شناختی و هنری در کنار ساحت‌های شش‌گانه دیگر در وزارت آموزش و پرورش است.

آذرکیش در پایان نیز گفت: خوشحالم که حمایت جدی از توسعه هنرستان‌ها امروز در برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و گواه این مدعا نیز، توسعه کمی و کیفی آموزش‌ها در سال‌های اخیر است. البته به‌روزرسانی استانداردهای آموزش مهارت با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که بیش از ۸۴ استاندارد آن اشاره شد، توجه به واکنش نابهنگام به تغییراتی است که در حوزه فرهنگ و هنر ضرورت پیدا کرده و باید به آن توجه شود تا هنرجویان عزیز ما در هنرستان‌های سراسر کشور و به ویژه در هنرستان‌های هنرهای زیبا بتوانند در راستای دریافت خدمات آموزشی، خدمات آموزشی بروز موثر واقع شوند.

تقی ضرابی، هنرمند موسیقی هم در پایان برنامه ضمن قدردانی از این برنامه گفت: ماحصل فعل و انفعالات هنرستان‌ها خروجی‌هایی هستند که در اقصی نقاط دنیا می‌درخشند، وقتی فارغ‌التحصیل سال‌های پیش هنرستان امروز در اروپا تدریس می‌کند و فعالیت‌های چشمگیری دارد مایه مباهات و افتخار است. در سراسر دنیا هرکجا قدم بگذارید می‌توانید فارغ‌التحصیلان هنرستان دختران و پسران را مشاهده کنید.

مشاهده خبر از سایت منبع