X

بایگانی اردیبهشت 19, 1400

دفتر سینمایی

فراخوان «جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» منتشر شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، بیست‌ و نهمین دوره این جایزه را در بهمن ۱۴۰۰ برگزار می‌کند.

به گزارش سینماپرس، بیست‌ و نهمین دوره این جایزه را با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های ارزشمند در دو حوزه مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی در بهمن ۱۴۰۰ برگزار می‌کند.

بیست‌ و نهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سه بخش تالیف، ترجمه و تصحیح که برای نخستین‌بار طی سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) به زبان‌های گوناگون در کشورهای مختلف (غیر از ایران) چاپ شده است، آثار می‌پذیرد.

بر اساس این فراخوان، از تمام ناشران، پدیدآورندگان و صاحب‌نظران دعوت می‌شود، یک نسخه از کتاب موردنظر خود را تا ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۰ برای شرکت در این دوره جایزه، به نشانی دبیرخانه ارسال کنند.

آثار ارسالی به این دوره از جایزه جهانی کتاب سال در دو موضوع «مطالعات اسلامی؛ شامل: کلیات، معارف اسلامی، تاریخ اسلام، رجال، اخلاق، علوم قرآنی، حدیث، ترجمه متون اسلامی، قرآن‌پژوهی و تفسیر، فقه و حقوق اسلامی، علم کلام، فلسفه، تصوف و عرفان، تاریخ علم در اسلام، فرهنگ و تمدن اسلامی، اقتصاد اسلامی، هنر و معماری اسلامی، مطالعات اسلامی معاصر و …» و در موضوع «مطالعات ایرانی؛ شامل: کلیات، زبان و زبان‌شناسی ایرانی، مردم‌شناسی، تاریخ علم در ایران، شعر و ادب فارسی، تاریخ ایران، هنر و معماری ایرانی، تاریخ و تمدن ایران باستان، ترجمه آثار اندیشمندان ایرانی و …» است.

آثار ارسالی باید از ابتکار و خلاقیت در ارائه بینش اسلامی، تحقیقات و مطالعات ایرانی برخوردار باشند و از ارزش فرهنگی بسیار درخور توجه بهره‌مند باشند. همچنین با معیارهای تحقیقی، پژوهشی و استناد به منابع معتبر و علمی منطبق باشند.

همچنین تناسب حجم کتاب با محتوا، فصل‌بندی موضوع‌ها، رعایت هماهنگی فصل‌ها و یک‌دستی مطالب، ذکر فهرست‌های فنی، اهتمام به ویراستاری، آرایه مناسب کتاب و نداشتن اغلاط چاپی، رعایت معیارهای اساسی ترجمه در کتاب‌های ترجمه‌شده، رعایت آداب و قواعد تصحیح انتقادی متون به‌همراه توضیحات و حواشی لازم و ارائه نسخ بدل به‌حد کافی در کتاب‌های تصحیح‌شده از دیگر ویژگی‌های آثار ارسالی به دبیرخانه بیست‌ و نهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است.

دبیرخانه بیست‌ و نهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان برادران مظفرجنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک ۲، طبقه اول واقع است و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۰۶۳۶۳، داخلی: ۲۷۷ دورنگار: ۰۲۱۶۶۴۱۵۴۹۸، تماس بگیرند یا به پایگاه الکترونیکی جایزه به نشانی www.bookaward.ir یا پست الکترونیک:[email protected] مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسعدیان: آمار و ارقامی که از دوره مدیریت «جواد شمقدری» اعلام کردم صحیح نبوده است/طرح موضوع از طرف من اشتباه بود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: همایون اسعدیان درباره اظهارنظر سال گذشته خود در رابطه با پرداخت عیدی‌ها به اعضای خانه سینما و ارائه آمار و ارقامی از دوره مدیریت جواد شمقدری که مورد اعتراض جامعه صنفی تهیه‌کنندگان قرار گرفت، گفت: ظاهراً آمار و ارقامی که از طرف من در گفت‌وگویی اعلام شد صحیح نبوده است. طی چند دیدار با آقای سید ضیا هاشمی ایشان مواردی را مطرح کردند و متوجه خطا بودن این آمار شدم. اساساً طرح موضوع در آن گفت‌وگو از طرف من اشتباه بود و گاهی در میان یک صحبت مسائلی مطرح می‌شود که صرفاً منجر به ایجاد کدورت و افزایش تنش درون نهادهای صنفی می‌شود که از این بابت متاسفم.

به گزارش سینماپرس، همایون اسعدیان با بیان اینکه جادوی سینما روی پرده تمام شدنی نیست، درباره افزایش سریال‌سازی سینمایی‌ها در شبکه نمایش خانگی گفت: این شبکه در مرحله آزمون و خطا است و جوی ایجاد شده که همه می‌خواهند در آنجا کار کنند، اما در همین شرایط نقاط ضعف و قوت به مرور مشخص می‌شود.

او در گفت‌وگویی با ایسنا درباره اینکه با توجه به حضور پررنگ سینمایی‌ها در عرصه ساخت سریال شبکه نمایش خانگی چه پیش‌بینی‌ای می‌توان از وضعیت تولیدات سینمایی در یکی دو سال آینده داشت؟ بیان کرد: دراین‌باره شاید بهتر باشد کمی کلی‌تر قضیه را نگاه کنیم. به اعتقاد بنده در وضعیتی که کرونا برای ما رقم زده سرعت بروز بعضی حوادث که قطعاً در ۱۰ سال آینده اتفاق می‌افتاد، تسریع پیدا کرد از جمله شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌ها که در همه جای دنیا وارد شده‌اند و کم‌کم بخشی از عرصه اکران را به خود اختصاص می‌دهند. این دو فرصت، چند سالی بود که در ایران شروع به کار کرده بودند که البته حرکتشان بسیار ملایم و آرام بود و فکر می کنم ۱۰ سال آینده به وضعیت امروز می‌رسیدند، اما کرونا، خانه‌نشینی و تعطیلی سالن‌های سینما سرعت رشد این پلتفرم‌ها را بالا برد و آن‌ها توانستند جای خود را باز کنند.

او اضافه کرد: این رشد سرعت سبب شده مخاطب جدیدی را علاوه بر مخاطبان فرهنگی و علاقه‌مند به دیدن فیلم و سریال پیدا کنیم؛ مخاطبانی که شاید انجام یک سفر شهری برای رفتن به سینما را سخت می‌گرفتند ولی وقتی فیلمی در شبکه نمایش خانگی نشان داده می‌شود آن را می‌بینند و این یک اتفاق مثبت و خوشایند است.

این کارگردان ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که به دلیل تعطیلی سالن‌های سینما، حجم فیلم‌های پشت اکران روز به روز بیشتر شده و طبیعتاً تولید فیلم برای ما خطرناک و نگران‌کننده است، چون اگر الان بخواهم فیلمی را تولید کنم باید فکر کنم با این حجم فیلم منتظر، چه زمانی نوبت اکران به من می‌رسد! و برهمین اساس بازار کار دچار شرایط خطرناکی شده است. در این اوضاع راه افتادن تولید سریال‌های شبکه نمایش خانگی تعداد زیادی از بچه‌های سینما را مشغول به کار کرده که از این زاویه باید مثبت نگاه کرد وگرنه با شرایط بیکاری بسیار بدی مواجه می‌شدیم.

بازگشت به شرایط قبلی سینما در کوتاه مدت تخیلی است

اسعدیان گفت:‌ نکته سوم هم نگرانی از رونق گرفتن شبکه نمایش خانگی به معنی تعطیلی سینما است که به باور من اصلا اینگونه نیست چون سینما تمام شدنی نیست. یادم می‌آید یک مقطعی عده‌ای فکر می‌کردند تلویزیون جای سینما را می‌گیرد، اما این اتفاق نیفتاد. بعدها که DVD آمد گفتند جای سینما را می گیرد ولی باز هم این اتفاق نیفتاد. البته الان قطعاً نباید انتظار داشته باشیم سالن‌های سینما رونق پیدا کند، چون حال روحی مردم و شرایط اقتصادی آن‌ها بد است و فشار و نگرانی از کرونا باعث می‌شود کمتر در فضای بسته حضور داشته باشند. اینکه فکر کنیم بعد از یکی دو ماه از بازگشایی، شرایط سابق برمی‌گردد تخیلی و رویایی است اما قطعاً در درازمدت سینما جایگاه خود را حفظ می‌کند. حتما آدم‌های زیادی هستند که دوست دارند فیلم‌ها را در سالن سینما تماشا کنند، به خصوص اینکه سینما رفتن دیگر فقط یک فیلم دیدن نیست، معمولا به مجتمعی می‌رویم و در کافی شاپ وقت می‌گذرانیم و خرید می‌کنیم و بعد هم فیلم می‌بینیم و به خانه برمی‌گردیم. این پکیج جای خود را حفظ خواهد کرد و قطعاً دوباره رونق می‌گیرد.

وی یادآوری کرد: اتفاق مثبت دیگر این است که متوجه شدیم بسیاری از فیلم‌ها ظرفیت سالن های سینما را ندارند و چه بهتر که در شبکه خانگی به شکل آنلاین عرضه شوند تا مخاطبِ خود را پیدا کنند و برای اکران بهتر فیلم‌هایی که ظرفیت بیشتری در سالن‌های سینما دارند، جا باز شود.

او درباره اینکه برخی معتقدند ادامه بی‌رونقی سالن‌ها سینما عادت سینما رفتن را از سر مردم می‌اندازد، گفت: ما به خاطر کرونا قطعا سال پرمخاطبی را در سالن‌های سینما نخواهیم داشت، ولی قبلا هم مردم راه‌های دیگری برای تماشای فیلم داشتند و در عین حال استقبال از سینما هم وجود داشت. سینما یک ضیافت و آداب است که در خانه به دست نمی‌آید. الان رونق نتفلیکس در آمریکا به این معنی نیست که سالن‌های سینما را نابود کرده چون سالن‌ها کار خود را می‌کنند و نتفلیکس هم کار خود را می‌کند. حداقل من خیلی ناامید نیستم و فکر می‌کنم جادوی سینما روی پرده از بین رفتن نمی‌رود و سر جای خود باقی می‌ماند.

شاید تا پایان ۱۴۰۰ وضع خوبی در اکران نداشته باشیم

او در پاسخ به اینکنه آیا اگر الان فیلمی را آماده اکران داشت، آن را در سینماها نمایش می‌داد؟ گفت: قطعاً خیر چون می‌دانم که تا چند ماه آینده و شاید تا آخر سال ۱۴۰۰ به وضعیت خوبی در اکران سینما نخواهیم رسید و این بسیار نگران کننده است. البته ما در شرایط پیچیده‌ای در ایران به سر می‌بریم چون از یک طرف در شرایط قرمز باید قرنطینه کامل اجرا شود اما بخاطر شرایط بد اقتصادی، دولت امکان تامین مالی مردم را ندارد پس مردم خودشان باید خرج خود را دربیاورند. در بعضی کشورها کمک‌های بلاعوض پرداخت می شدند اما در ایران همان وام یک میلیون تومانی هم که سال قبل گفته شد، مثل یک شوخی بود. این وضع ناخوشایند در سینما هم دیده می‌شود و صدای سالن‌دارها که باید حقوق کارکنان و هزینه‌های روزانه را بدهند، درآمده است. آخرین باری که سینماها باز بودند دیدیم که کمترین میزان فروش رقم خورد و مثلا فیلمی که در طی یک هفته چهار هزار بلیت در کل ایران فروخته بود، همزمان در شبکه نمایش خانگی ۵۰ برابر آن فروش داشت و این نشان می‌دهد که مردم هنوز اطمینان لازم را برای حضور در سالن های سینما ندارند. مجموع همه این‌ها باعث می‌شود در شرایط خیلی پیچیده‌ای باشیم و حتما در سال‌های آینده از ۱۳۹۹و ۱۴۰۰ در تاریخ ایران به شکل ویژه یاد خواهد شد.

اسعدیان که این روزها با مازیار میری مشغول ساخت سریالی در شبکه نمایش خانگی است و تاکید دارد که با تست‌های مکرر کرونا و حضور پزشک و مراقبت کار انجام می‌شود، در ادامه درباره کیفیت پایین برخی سریال‌های شبکه نمایش خانگی و اینکه به نظر می‌رسد فقط به صِرف حضور سرمایه و چند چهره اثری برای سود بیشتر ساخته می‌شود، بیان کرد:‌ شبکه نمایش خانگی در حال حاضر در مرحله آزمون و خطا است. الان یک جوی ایجاد شده که همه می‌خواهند برای شبکه نمایش خانگی کاری تولید کنند و فکر می‌کنند چقدر بازار خوبی است. سرمایه‌گذارها هم ورود می‌کنند و شاید کلیت فضا مقداری بی‌حساب و کتاب جلو می‌رود ولی به مرور زمان نقاط ضعف و قوت مشخص می‌شود. قطعاً باید سازماندهی بهتری صورت گیرد تا شبکه نمایش خانگی هم شیوه درست خود را از همین آزمون و خطاها پیدا کند. البته در این بین عده‌ای معتقدند تعداد زیاد سریال برای این شبکه خوب نیست، ولی فکر می‌کنم اتفاقاً خیلی هم خوب است و باید مثل سینما ژانرهای مختلفی را در شبکه نمایش خانگی داشته باشیم. قرار نیست ما هر شب سریال ببینیم و ممکن است من یکی را طبق علاقه خودم انتخاب کنم و باید برای سلیقه‌های دیگر هم حق انتخاب باشد.

فضای مجازی تریبونی برای تهمت‌های بی‌اساس و گاهی بااساس شده است

همایون اسعدیان که در مقطعی رییس هیات مدیره خانه سینما هم بوده، در بخشی از این گفت‌وگو درباره برخی خبرهای حاشیه‌ای در فضای مجازی و تجربه مدیریت و رفع اختلاف‌ها و شکایت‌هایی که میان سینماگران رخ می‌دهد توضیح داد: در خانه سینما سه گونه رفتار برای حل اختلاف‌ها رایج است؛ گونه اول کدخدامنشی است که عموما توسط اصناف یا اعضای هیات مدیره یا مدیرعامل صورت می‌گیرد. گونه دوم مربوط به اختلاف‌های ناشی از قراردادهاست که حتماً در هیات داوری خانه سینما مورد بررسی قرار می‌گیرد. گونه سوم موضوعاتی است که جنبه اخلاقی و حیثیتی دارد که رسیدگی به این مسائل در صلاحیت شورای صیانت خانه سینما است. این بخش شاید سخت‌ترین بخش داوری‌هاست چرا که با آبرو و کرامت و شخصیت اعضا سر و کار دارد. فضای مجازی با همه امکانات و امتیازات قابل توجه خود گاهی به تریبونی برای فحاشی، اتهام‌زنی، تهمت‌های بی‌اساس و البته گاهی با اساس تبدیل می‌شود.

وی درباره اینکه آیا می‌تواند مصادیقی از مسائل شورای صیانت را در دوره مسئولیت خود بگوید، گفت: واقعیت این است که جلسات شورای صیانت و موضوعات مطرح شده در درون خانه و اصناف مرتبط محرمانه باقی می‌ماند و همیشه تلاش شده با یک روش درون صنفی تنبیه مناسب برای فرد خاطی در نظر گرفته شود و البته در برخی موضوع‌ها خصوصاً وقتی که معترض و شاکی عضو خانه سینما نیست و موضوع هم اخلاقی است تصمیم‌گیری بسیار دشوار است، به همین دلیل در این گونه موارد شاکی را به قوه قضائیه و رفتن به دادگاه راهنمایی می‌کنیم و در صورتی که پرونده به صدور حکم منجر شود و این حکم علیه همکارِ عضو خانه سینما باشد شورای صیانت باید به تناسب همان حکم از تعلیق تا سلب عضویت اقدام کند. امیدوارم همه ما متوجه تکالیف حرفه‌ای خود باشیم که در نظر مردم همچنان معتبر باقی بمانیم.

همایون اسعدیان در پایان درباره اظهارنظر سال گذشته خود در رابطه با پرداخت عیدی‌ها به اعضای خانه سینما و ارائه آمار و ارقامی از دوره مدیریت جواد شمقدری که مورد اعتراض جامعه صنفی تهیه‌کنندگان قرار گرفت، گفت: ظاهراً آمار و ارقامی که از طرف من در گفت‌وگویی اعلام شد صحیح نبوده است. طی چند دیدار با آقای سید ضیا هاشمی ایشان مواردی را مطرح کردند و متوجه خطا بودن این آمار شدم. اساساً طرح موضوع در آن گفت‌وگو از طرف من اشتباه بود و گاهی در میان یک صحبت مسائلی مطرح می‌شود که صرفاً منجر به ایجاد کدورت و افزایش تنش درون نهادهای صنفی می‌شود که از این بابت متاسفم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از پوسترهای «سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» رونمایی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دو پوستر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر پس از برگزاری نشست رسانه‌ای محمدمهدی عسگرپور دبیر این رویداد، رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، پوسترهای سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور محمدمهدی عسگرپور دبیر و امیر اسفندیاری معاون دبیر و رئیس دبیرخانه مرکزی جشنواره رونمایی شد.

حمیدرضا بیدقی که طراحی پوستر جشنواره در دوره‌های گذشته جشنواره جهانی فجر را برعهده داشت، این‌بار با رویکردی متفاوت نسبت به دوره‌های قبل به‌جای استفاده از عکس و تصویر فیلم، پوستر سی‌وهشتمین دوره را با بهره‌گیری از المان‌های گرافیکی طراحی کرده است.

عدد سی‌وهشت و طرح ساعت شنی، قالب کلی گرافیک این دو پوستر را تشکیل داده است.

ایرج تقی‌پور مدیریت امور ﻫﻨﺮﯼ سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر را برعهده دارد.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

از پوسترهای «سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» رونمایی شد

از پوسترهای «سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» رونمایی شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حمید هیراد امروز از بیمارستان مرخص می‌شود/ بهبود وضعیت عمومی


حمید هیراد خواننده موسیقی پاپ کشورمان که از روز یازدهم اردیبهشت ماه به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان شریعتی تهران بستری شده بود، امروز از این مرکز درمانی مرخص می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کرمان بار دیگر میزبان «جشنواره موسیقی نواحی» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی هم در کرمان برگزار خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، برگزاری مکرر جشنواره موسیقی فجر در استان کرمان و ممانعت از برگزاری آن به صورت چرخشی در سایر استان‌ها، همواره امری پرسش برانگیز بوده است.

پرسشی که قبلا توسط دبیر اجرایی پیشین جشنواره موسیقی نواحی پاسخ داده شده است. سورج یاسایی درباره علت این تصمیم به ایسنا گفته بود: «جشنواره به بودجه سنگینی نیاز دارد، در جشنواره‌ای که در دوره سیزدهم برگزار شد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ بخشی از بودجه جشنواره را پرداخت نکرد و کلیه بودجه را خود استان کرمان تأمین کرد. در دوره دوازدهم نیز ۷۰ درصد از بودجه جشنواره را استان کرمان پرداخت کرد. از طرفی این مسئله همانند این است که بگوییم چرا جشنواره فیلم کن، در کن برگزار می‌شود. در واقع جشنواره موسیقی نواحی کرمان به یک بِرند تبدیل شده است و برخی آن را به عنوان جشنواره موسیقی کرمان می‌شناسند.»

اکنون محمدعلی مرآتی، دبیر فعلی جشنواره موسیقی نواحی کرمان درباره برگزاری این دوره از جشنواره در کرمان گفت: موضوع استان محل برگزاری جشنواره در شورای سیاستگزاری مطرح شد. طبق ارزیابی‌های انجام شده در شورای سیاست‌گذاری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی، پیشنهاد شد که کرمان میزبان جشنواره باشد. این پیشنهاد با توجه به بررسی‌ این شورا از عملکرد مناسب دوره‌های گذشته این جشنواره در کرمان و قابلیت‌های مهم فرهنگی و هنری این استان ارایه شد و فکر می‌کنیم که امسال هم کرمان می‌تواند میزبان خوبی برای این جشنواره باشد.

او ادامه داد: در مرحله بعد این پیشنهاد شورا به دفتر موسیقی و سپس معاونت هنری اعلام شد. همزمان استاندار محترم کرمان نیز در دو هفته اخیر در معاونت امور هنری وزارت ارشاد حضور یافتند و در گفتگو با معاون امور هنری و مدیرکل دفتر موسیقی آمادگی کرمان را برای میزبانی از جشنواره موسیقی نواحی اعلام در سال جاری در کرمان اعلام کردند. بنابراین با توجه به نظر پیشنهادی شورای سیاستگذاری و نیز اعلام آمادگی استان کرمان، تصمیم معاونت امور هنری بر برگزاری جشنواره در کرمان در سال جاری است. به زودی فراخوان جشنواره اعلام می‌شود و اطلاعات دقیق تری از جزییات برگزاری جشنواره منتشر خواهد شد. زمان جشنواره نیز پس از هماهنگی با استان اعلام می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۱۳۹ مجوز موسیقی در ۲ هفته اخیر صادر شد


دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته پایانی فروردین و هفته اول اردیبهشت، مجوز ۱۳۱ تک آهنگ و هشت آلبوم را صادر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«احضار» با ۴۳ درصد و «یاور» با ۴۱ درصد مخاطب در رتبه نخست سریال‌های رمضانی قرار گرفتند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نظرسنجی جدید صداوسیما نسبت به برنامه‌ها و سریال‌های رمضانی در حالی منتشر شد که برنامه پرمخاطب «زندگی پس از زندگی» در رتبه سوم پربیننده‌ها قرار گرفته است.

به گزارش سینماپرس، نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی در خصوص برنامه‌های رمضانی صداوسیما منتشر شد که بر اساس آن ۷۹.۳ درصد بیننده برنامه‌های سیما و حدود ۲۱ درصد شنونده برنامه‌های رادیو بوده‌اند و در میان سریال‌های تلویزیون سریال «احضار» شبکه یک سیما با ۴۳.۱ درصد مخاطب و رضایت حدود ۷۴ درصد در حد زیاد در صدر سریال‌های رمضانی تلویزیون قرار گرفت.

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات، سریال «یاور» شبکه سه سیما با حدود ۴۱ درصد مخاطب و رضایت بیش از ۸۱ درصد در حد زیاد دومین سریال موردپسند مردم شده است.

رمضان ۹۹ سریال «سرباز» شبکه سه با ۲۴ درصد مخاطب و حدود ۵۱ درصد رضایت در حد زیاد سومین سریال از منظر مردم شده بود که «یاور» در مقایسه با سرباز رشد حدود ۱۷ درصدی مخاطب و رضایت بیش از ۳۰ درصدی در حد زیاد را برای شبکه سه در رمضان امسال به ثبت رسانده است.

فصل چهارم «بچه مهندس» از شبکه دو سیما نیز با ۳۷.۳ درصد مخاطب و رضایت بیش از ۷۲ درصد در حد زیاد در جایگاه سوم سریال‌های رمضانی سیما در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است.

نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی نشان می‌دهد بیش از ۳۱ درصد مردم در لحظات افطار امسال مهمان سفره‌های افطاری مردم بوده‌اند و این میزان نسبت به رمضان سال ۹۹ رشد سه و نیم درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس این نظرسنجی «دعوت» از شبکه یک سیما با بیش از ۱۹ درصد مخاطب و رضایت حدود ۹۲ درصد در حد زیاد و رشدی ۵.۳ درصدی نسبت به رمضان ۹۹ در صدر برنامه‌های افطار شبکه‌های سیما قرار گرفته است.

«مثل ماه» شبکه سه سیما هم با حدود ۱۵ درصد مخاطب و رضایت حدود ۸۵ درصد در حد زیاد و رشد ۵.۴ درصدی نسبت به رمضان ۹۹ رتبه دوم برنامه‌های افطار شبکه‌های سیما را کسب کرد.

«زندگی پس از زندگی» شبکه چهار سیما در فصل دوم خود حد نصاب رشد برنامه‌های ویژه افطار سال ۱۴۰۰ را نسبت به سال ۹۹ شکست و با حدود ۶ درصد رشد در رأس برنامه‌های افطاری از این منظر قرار گرفت.

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی، بیش از ۱۱ درصد مردم امسال پای فصل دوم «زندگی پس از زندگی» نشسته‌اند و بیش از ۹۱ درصد از آن رضایت در حد زیاد داشتند.

«ضیافت» شبکه قرآن و معارف سیما در هشتمین سال حضورش روی آنتن سیما حد نصاب فصول قبلی خود را شکست و با ۷.۲ درصد مخاطب نسبت به رمضان ۹۹ رشدی ۳.۲ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

«آدم‌های خوب شهر» ویژه افطار شبکه دو سیما هم رمضان امسال توانست حدود ۶ درصد را پای تلویزیون بنشاند و نسبت به‌ویژه افطار این شبکه در سال ۹۹ با عنوان «مکث» رشدی بیش از دو درصد را تجربه کند.

شبکه پنج سیما هم امسال ویژه افطار خود را به‌عنوان «شهر زیبا» جایگزین جشن رمضان سال ۹۹ کرد و توانست پنج درصد مردم پای سفره‌های افطار را به خود جلب کند و رشدی یک‌درصدی نسبت به سال قبل داشته باشد.

شبکه سلامت هم امسال «ماه ماه» را ویژه افطار خود قرارداد و جایگزین برنامه خرمشهر رمضان ۹۹ کرد و با رشدی ۳.۲ درصدی نسبت به سال قبل بیش از چهار درصد مخاطب را پای خود نشاند.

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی حدود ۲۰ درصد از مردم مخاطب ویژه‌برنامه‌های سحر تلویزیون در رمضان امسال بوده‌اند که «ماه خدا» از شبکه یک سیما با حدود ۱۳ درصد مخاطب و رضایت بیش از ۹۲ درصد در حد زیاد و رشدی حدود ۲ درصد نسبت به رمضان ۹۹ در صدر برنامه‌های سحر سیما قرار گرفت.

«ماه من» از شبکه سه سیما با ۷.۴ درصد مخاطب، «به افق بهشت» از شبکه دو سیما با ۴.۸ درصد مخاطب، «مهمان خدا» از شبکه قرآن و معارف سیما با ۴.۵ درصد مخاطب، «وقت سحر» شبکه افق با ۳.۲ درصد مخاطب و نواهای رمضانی با ۳ درصد مخاطب در رتبه‌های دوم تا ششم ویژه‌برنامه‌های سحر سیما قرار گرفتند.

در میان برنامه‌های سحر سیما «به افق بهشت» شبکه دو سیما با رشد ۲.۵ درصدی بهترین رشد را نسبت به‌ویژه سحرهای سیما در سال ۹۹ داشته است.

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی حدود ۲۹ درصد مردم در رمضان امسال پای برنامه‌های ترتیل خوانی قرآن کریم سیمای رسانه ملی نشسته‌اند که شبکه سه سیما با ۱۱.۵ درصد مخاطب در صدر شبکه‌های سیما ایستاده است.

شبکه‌های یک و دو سیما به ترتیب انتخاب‌های دوم و سوم مردم در ترتیل خوانی قرآن کریم بوده‌اند.

بیش از ۲۵ درصد از مردم هم در رمضان ۱۴۰۰ پای سخنرانی‌های مذهبی سیما از شبکه‌های مختلف نشسته‌اند و در این میان شبکه سه با ۱۰.۴ درصد مخاطب در رتبه نخست شبکه‌ها قرار گرفته است.

شبکه‌های یک و دو سیما بعد از شبکه سه در رتبه‌های دوم و سوم پخش سخنرانی‌های مذهبی قرار گرفتند.

حدود ۲۶ درصد مردم هم بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات مناجات خوانی شبکه‌های مختلف سیما را بیننده بوده‌اند که در این میان شبکه یک سیما مخاطب بیشتری را پای خود نشانده است و شبکه‌های سه و دو در رتبه‌های بعدی قرار گفته‌اند.

نظرسنجی مرکز تحقیقات نشان می‌دهد در رمضان ۱۴۰۰ حدود ۲۱ درصد شنونده برنامه‌های رادیو بوده‌اند که در میان شبکه‌های رادیویی شبکه‌های استانی با بیش از ۳۶ درصد مخاطب از این ۲۱ درصد، در رأس شبکه‌های صدا قرارگرفته‌اند.

بعد از رادیوهای استانی، رادیو آوا، رادیو پیام، رادیو جوان، رادیو ایران، رادیو ورزش و رادیو قرآن در رتبه‌های بعدی شبکه‌های رادیویی در ماه مبارک رمضان قرارگرفته‌اند.

این نظرسنجی، نظرسنجی نخست مرکز تحقیقات رسانه ملی از برنامه‌های رمضانی رسانه ملی است و نظرسنجی دوم بعد از پایان ماه مبارک رمضان انجام خواهد شد.

به گزارش مهر، نظرسنجی صداوسیما از برنامه‌های ویژه افطار در حالی با رتبه‌های عجیب و غریبی نسبت به برنامه «زندگی پس از زندگی» منتشر شده است که این برنامه از ابتدای ماه رمضان با اقبال بالایی از طرف مخاطب عادی و حتی رسانه‌ها مواجه شده که نشان‌دهنده جذابیت رسانه‌ای و تاثیرگذاری آن برای مخاطب عادی و حتی کیفیت بالای آن از نظر کارشناسان و اهالی رسانه بوده است.

همچنین با مراجعه به آمار تلوبیون و سایت خود صداوسیما می‌توان به این نتیجه رسید که آمار مخاطبان این برنامه حدود هفت برابر بیشتر از دیگر برنامه‌های ویژه افطار بوده است. به طور مثال برنامه «زندگی پس از زندگی» در تلوبیون حدود ۷ میلیون ۳۰۰ هزار مخاطب و برنامه «دعوت» حدود یک و نیم میلیون و «مثل ماه» حدود یک میلیون ۴۰۰ هزار مخاطب دارد.

امید است که نظرسنجی‌های صداوسیما در همه زمینه‌ها و حوزه‌ها به یک صورت پیش رود تا برای مخاطب و رسانه‌ها از اعتبار آن کاسته نشود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بنیاد رودکی برای اجرای آثار آهنگسازان ایران فراخوان داد


بنیاد فرهنگی هنری رودکی تعدادی از آثار هنرمندان و آهنگسازان جوان و توانمند کشورمان را در برنامه سالانه ارکستر ملی قرار خواهد داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علی رهبری ۲ قطعه از «مادرم ایران» را ضبط می‌کند


علی رهبری ـ رهبر ارکستر بین‌المللی و آهنگساز ـ که پیشتر آلبوم «مادرم ایران» را ساخته بود، اکنون قصد دارد در ادامه اجرای آثار این آلبوم، دو قطعه جدید را ضبط کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز ثبت‌نام نخستین دوره رویداد فیلمنامه‌نویسی «صاحب‌قلم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نخستین دوره رویداد فیلمنامه‌نویسی «صاحب‌قلم» با موضوع «رویای ایرانی» و با محوریت خلق ایده تا نگارش فیلمنامه در زمینه تله‌فیلم، توسط اداره کل فیلمنامه‌نویسی مرکز سیمافیلم برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، فیلمنامه‌نویسان جوان می‌توانند ایده‌های خود را برای نخستین دوره رویداد فیلمنامه‌نویسی «صاحب‌قلم» با موضوع «رویای ایرانی» و در محورهای «رویای ایرانی و انقلاب اسلامی»، «رویای ایرانی و خانواده»، «رویای ایرانی و کودک و نوجوان»، «رویای ایرانی و پیشرفت اقتصادی»، «رویای ایرانی و عدالت اجتماعی»، «رویای ایرانی و پیشرفت علمی»، «رویای ایرانی و قهرمانان آینده» ثبت کنند.

در هنگام ثبت ایده‌ها باید خلاصه داستان، شخصیت‌های اصلی و نظام مسائل طرح در سایت این رویداد ثبت شود.

ایده‌های ارسالی برای تولید تله فیلم پس از بررسی توسط هیات انتخاب برای شرکت در رویداد تخصصی «صاحب قلم» دعوت می‌شوند. پس از برگزاری این رویداد، فیلمنامه‌نویسان طرح‌های نهایی خود را برای داوری پایانی ارسال می‌کنند و در نهایت پس از بررسی نهایی، سه طرح برگزیده جهت حمایت توسط مرکز سیمافیلم انتخاب می‌ شود.

علاقه‌مندان برای ثبت نام و دریافت اطلاعات تکمیلی در رویداد «صاحب‌قلم» مرکز سیمافیلم می‌توانند تا تاریخ ۱۵ خرداد به سایت این رویداد به نشانی sahebqalam.ir مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع