X

بایگانی اردیبهشت 24, 1400

دفتر سینمایی

«رابرت دنیرو» مجروح شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رابرت دنیرو بازیگر مطرح سینمای آمریکا در حالی که مشغول بازی در فیلم جدید اسکورسیزی بود، مجروح شد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، رابرت دنیرو که برای فیلمبرداری فیلم «قاتلان ماه کامل» جدیدترین فیلم مارتین اسکورسیزی در اوکلاهما حضور داشت، به دلیل جراحت به خانه‌اش در نیویورک بازگشت.

این فیلم که در اوکلاهما در حال فیلمبرداری است با بازی رابرت دنیرو و لئوناردو دی کاپریو ساخته می‌شود.

هنوز روشن نیست جراحت دنیرو تا چه حد جدی است؛ اما این جراحت سر صحنه فیلمبرداری ایجاد نشده بلکه در زمان استراحت وی رخ داده و پای او آسیب دیده است.

«قاتلان ماه کامل» که برای اپل تولید می‌شود در مناطق سرخپوست نشین باتلسویل، پاهوسکا و اوسیج کانتی در اوکلاهما فیلمبرداری می‌شود.

گفته شده دنیرو پنج‌شنبه راهی نیویورک شد تا جمعه به اقدامات پزشکی بپردازد.

البته قرار بود وی به زودی چند هفته‌ای از تولید فاصله بگیرد و هنوز روشن نیست که آیا او دوباره در مکان فیلمبرداری حاضر می‌شود یا خیر.

به گفته نشریات محلی خیابان‌های یکی از محله‌های تولید فیلم در هفته‌های اخیر حسابی به هم ریخته شده بود تا فضای سال ۱۹۱۹ را تداعی کند و اتومبیل‌های قدیمی نیز در خیابان‌ها حرکت می‌کردند و در صحنه‌ای از فیلم دنیرو در حال راندن یکی از اتومبیل‌های قدیمی دیده شده بود.

این فیلم با بودجه نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار ساخته می‌شود و دوشنبه گذشته اولین عکس رسمی فیلم از صحنه‌ای با حضور دی کاپریو در اینستاگرام وی منتشر شده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امروز دیگر همه به این نتیجه رسیده‌اند که برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های هنری چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کیانوش جهانپور مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، از ستاد برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر دیدن کرد.

به گزارش سینماپرس، در حالی که دو هفته تا شروع به کار جشنواره سی‌وهشتم زمان باقی است، عصر روز چهارشنبه بیست و دوم اردیبهشت‌ماه ستاد برگزاری این رویداد میزبان کیانوش جهانپور مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت بود.

او در جلسه‌ای با حضور دبیر و مدیران جشنواره حضور پیدا کرد و بعد از شنیدن توضیحات برگزارکنندگان جشنواره، نظرات خود را درباره این رویداد سینمایی بیان کرد.

محمدمهدی عسگرپور دبیر جشنواره در ابتدای این جلسه به تاخیر یک‌ساله در برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر اشاره کرد و گفت: ما نخستین جشنواره و رویداد فرهنگی، هنری بودیم که به دلیل مسئله کرونا تصمیم به تعطیلی گرفتیم. این تصمیم در حالی بود که بسیاری از برنامه‌ها برای برگزاری جشنواره پیش رفته بود.

او با اشاره به تمهیداتی که برای برگزاری این دوره از جشنواره اندیشیده شده است، گفت: برای آنکه جشنواره امسال بتواند برگزار شود، برنامه‌ریزی‌هایی انجام دادیم، از جمله اینکه بخش پر رفت‌وآمد و شلوغ بازار را از شکل فیزیکی به شکل مجازی تبدیل کردیم. امسال برای نخستین‌بار، بخش بازار جشنواره به شکل مجازی و در پلتفرمی امن که مورد استفاده جشنواره کن هم بود، برپا می‌شود.

او تاکید کرد: این تغییر، بخش قابل توجهی از تجمع‌ها را در جریان جشنواره از بین خواهد برد.

عسگرپور از تعطیل کردن بخش دارالفنون که یکی از بخش‌های پرطرفدار جشنواره بود، به دلیل کرونا خبر دارد و یادآور شد: با وجود اینکه در نتیجه بخش دارالفنون جشنواره، فیلمسازانی هم به سینما معرفی می‌شدند و مهمانانی از کشورهای مختلف به ایران می‌آمدند، به دلیل وضعیت کرونا مجبور به تعطیلی این بخش شدیم. همچنین کارگاه‌های جشنواره امسال به صورت مجازی برگزار می‌شود.

در ادامه عسگرپور تاکید کرد: از پیکره جشنواره، آنچه به شکل فیزیکی برگزار می‌شود، بخش نمایش فیلم است که آن هم مطابق با دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت خواهد بود. همچنین به قاعده باز بودن سالن سینما، مخاطبان می‌توانند از فیلم‌های جشنواره بهره‌مند شوند.

نمایش فیلم برای مخاطبان در فضای باز پردیس چارسو

امیر اسفندیاری نیز در این نشست به موضوع نمایش فیلم‌ها برای مخاطبان اشاره کرد و گفت: علاوه بر نمایش در فضای باز که در تراس پردیس چارسو و فضای سینما کانون خواهد بود، نمایش‌های داخل سالن پردیس چارسو به دلیل بلند بودن سقف این مجموعه، شرایط خوبی را برای مخاطبان به وجود می‌آورد. ضمن اینکه این مجموعه دارای سالنی با سقف بسیار بلند است که کاملاً می‌تواند برای نمایش فیلم در شرایط کرونا مناسب باشد.

او همچنین تاکید کرد: مخاطبان جشنواره جهانی فیلم فجر، افرادی‌اند که به نوع خاصی از سینما علاقه دارند و همین نوع علاقه به سینما و نگاه‌شان موجب می‌شود، خواسته آنان هم از ما، رعایت بیشتر پروتکل‌ها و نمایش فیلم‌ها در شرایط کاملاً استاندارد باشد.

در ادامه سخنان عسگرپور و اسفندیاری، جهانپور با یادآوری اینکه اهمیت برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری در دوران کرونا البته با رعایت اصول و قواعد بر کسی پوشیده نیست، گفت: امروز دیگر همه به این نتیجه رسیده‌اند که برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های هنری چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد و تعطیل کردن آن‌ها راه حل نیست. حالا باید به نوعی از برنامه‌ریزی رسید که براساس آن هم اصول و قواعد رعایت شوند تا مشکلی برای کسی به وجود نیاید و رویداد فرهنگی هم برپا شود.

او تاکید کرد رویدادهای فرهنگی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند تاثیر مثبت در فضای اجتماعی نیز ایفا کنند.

در ادامه این جلسه عسگرپور که سابقه سال‌ها فعالیت در زمینه امور صنفی را دارد، دغدغه‌ای جدی را در مورد هنرمندان با مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت مطرح کرد. او با اشاره به هنرمندانی که به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، یادآور شد: در یک سال و اندی که از ورود کرونا به ایران می‌گذرد یکی از گروه‌هایی که به شدت تحت تاثیر این بیماری قرار گرفتند هنرمندان هستند. از وضعیت معیشت آنان تا شرایط کاری و درگذشتگانی که سینما و جامعه هنری را داغدار کرده‌اند. تاکنون چهره‌های شاخصی را در این عرصه از دست داده‌ایم.

او ادامه داد: اگر فرض کنیم افرادی که پشت صحنه هستند همواره می‌توانند ماسک بگذارد، اما به طور مشخص گروه بازیگران در دو مرحله گریم که مجبور هستند ماسک را از صورت بردارند و همچنین وقتی در مقابل دوربین قرار می‌گیرند کاملاً در معرض کرونا هستند. درخواست ما از وزارت بهداشت این است که به وضعیت این گروه رسیدگی شود. چون از یک سو واقعاً نمی‌توان تولیدات را تعطیل کرد، زیرا خود این تعطیل کردن تبعات بسیاری به همراه دارد و از سوی دیگر کار کردن در چنین شرایطی بسیار پرخطر است.

پس از صحبت‌های عسگرپور برای توضیحات بیشتر در مورد دشواری‌های کار هنرمندان در روزهای کرونا رضا کیانیان که خود سرصحنه فیلمبرداری بود در تماس تصویری دغدغه‌های خود و گروه سینماگران را با کیانوش جهانپور در میان گذاشت، و جهانپور ابراز امیدواری کرد شرایطی برای بررسی دقیق‌تر این وضعیت فراهم شود.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای زنده سالار عقیلی – باغ عفیف آباد


شامگاه پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت،در آخرین روز و اختتامیه هفته شیراز برای اولین بار قطعه شیراز با صدای سالار عقیلی بصورت زنده اجرا و توسط شهردار شیراز در باغ باشکوه و ایوان زیبای عفیف‌آباد رونمایی شد.
این برنامه با رعایت دستور عمل های بهداشتی و با حضور محدود مهمانان اجرا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ما در کشور از علم روز بازیگری ۱۰ سال عقبیم/«یاور» نتوانست آن طور که باید تمام مخاطبان را با خود همراه کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پرویز فلاحی‌پور بازیگر نقش نیوندی در سریال «یاور» از نقاط ضعف و قوت این سریال که در شب‌های ماه رمضان روی آنتن شبکه سه می‌رفت، گفت.

به گزارش سینماپرس، پرویز فلاحی‌پور بازیگر سریال «یاور» در گفتگو با ایلنا درباره واکنش مخاطبان و برخی نقدها نسبت به این سریال گفت: من در مقابل پولی که بابت بازی در فیلم یا سریالی که بازی می‌کنم دریافت می‌کنم، خودم را متعهد می‌دانم، حال سریال خوبی باشد یا بد. خوب یا بد بودن یک سریال را مردم تشخیص می‌دهند. سریال «یاور» سریال بدی نبود و نویسنده پیچ و خم قصه را می‌دانست، ساختار قصه در یاور خوب بود.

وی اظهار کرد: چند شب توانستم این سریال را ببینم، بازی چند تن از بازیگران در این سریال خوب بود. برخی از بازیگران جوان که تا به حال اسم و رسم نداشتند، در این سریال خوب عمل کرده‌اند. بهراد خرازی که نقش راننده آژانس را در این سریال ایفا می‌کند، تا به حال بازی خوبی داشته و می‌توان گفت از نقش‌های اصلی بازی بهتری داشته است. قصه این سریال به گونه‌ای است که مخاطب را با خود همراه می‌کند. داریوش ارجمند و کاراکتری که دارد، خودش به تنهایی می‌تواند مخاطب را پای تلویزیون بنشاند. سعید سلطانی جزو کارگردان‌های خوب و با سابقه است که هم از لحاظ اخلاقی بسیار انسان شریفی و با مرامی است و هم سریال‌ها و فیلم‌های پر مخاطبی در کارنامه خود دارد.

بازیگر نقش نیوندی در سریال «یاور» درباره دیالوگ‌های سریال خصوصا دیالوگ‌های گل‌درشتی که برای داریوش ارجمند نوشته شده بود، گفت: نویسنده فیلمنامه «یاور» جزو نویسنده‌های کاربلد سینما و تلویزیون است، اما بیشتر دیالوگ‌ها در فیلمنامه براساس نقش داریوش ارجمند نوشته شده‌ است.

وی درباره نقش آفرینی محمد رشنو که نقش پسرش را در این سریال ایفا می‌کرد و جزو بازی‌های قابل توجه سریال بود، گفت: محمد رشنو یک بازیگر بسیار جوان و تازه کار است، اما برای رسیدن به نقش تلاش زیادی دارد و سعی می‌کند که به بهترین نحو نقشش را ایفا کند. این تلاش از طرف یک بازیگر جوان قابل تقدیر است؛ البته ایرادهایی هم دارد که به دلیل نداشتن تجربه است و باید آنها را برطرف کند.

بازیگر سریال «شهرزاد» عنوان کرد: رشنو در برخی مواقع سوالاتی داشت یا راهنمایی می‌خواست که کمکش می‌کردم، به او می‌گفتم در حین دیالوگ‌ گفتن صدایت را بالا و پایین کن و حس داشته باش و ارزش کلمات را درست بیان کن.

وی اظهار کرد: من هر روز کتاب‌ها و مطالبی را درباره بازیگری مطالعه می‌کنم و هیچ‌وقت دست از یادگیری برنداشته‌ام. به بازیگران جوانی هم که با آنها برخورد دارم، توصیه می‌کنم که مطالعه و پژوهش درباره بازیگری و نقشی که می‌خواهند ایفا کنند، داشته باشند. ما در کشور از علم روز بازیگری ۱۰ سال عقبیم و باید با مطالعه و ورک‌شاپ‌ها این فاصله را به حداقل برسانیم. بازیگر باید مطالعه مداوم داشته باشد، باید دائما فیلم‌های خوب روز دنیا را ببیند تا بتواند خود را در مسیر پیشرفت حرفه‌ای قرار دهد.

فلاحی‌پور ادامه داد: سعید سلطانی کارگردان نجیب و خوبی است که در راه رسیدن به نقش به بازیگران کمک زیادی می‌کند. او دست بازیگر را برای ایفای نقش باز گذاشته و می‌خواهد که بازیگر راحت بازی کند. کار کردن با سعید سلطانی تجربه خوبی برای من بود.

بازیگر سریال «شب دهم» درباره دلیل پرمخاطب شدن سریال‌های مناسبتی نسبت به سریال‌های دیگر تلویزیون گفت: همه زحمت‌هایی که برای ساخت سریال‌های دیگر کشیده می‌شود، برای این سریال‌ها هم هست اما به این دلیل که در ایامی مثل نوروز یا ماه رمضان مخاطب بیشتر در منزل است و یا بعد از افطار وقت زیادی برای تلویزیون دیدن دارد، سریال‌هایی که در این مقاطع زمانی از صدا و سیما پخش می‌شود، بیشتر مورد اسنقبال مخاطبان قرار می‌گیرد. در طول سال شاید مردم تا این اندازه سریال نبینند و به دنبال دیدن تلویزیون نباشند اما می‌دانند که در این ماه‌ها تلویزیون حتما سریال دارد و توجه ویژه‌ای نیز از سوی مسئولان برای ساخت سریال در ماه رمصان و نوروز وجود دارد.

وی در پایان به‌عنوان یک بازیگر باتجربه درباره سریال «احضار» گفت: سریال «احضار» سریال خوبی است و کارگردان باسواد و خوبی دارد، اما بازی‌ها در این سریال ضعیف است. مخاطبان تلویزیون بیشتر به دنبال قصه خوب هستند به همین دلیل «یاور» تا حد زیادی از لحاظ قصه توانسته با مخاطبان ارتباط برقرار کند و علیرغم اینکه تیم تولید هم به خوبی کار خود را انجام دادند، اما سریال نتوانست آن طور که باید تمام مخاطبان را با خود همراه کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرتیپی: خودمان را مقلد غربی و هالیوودی نشان می‌دهیم تا با تعامل و همکاری با خارجی‌ها خودمان را بزرگ کنیم و بقای ما تضمین شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اینکه در جشنواره خودمان اسمی از فیلم‌های ایرانی نمی‌آوریم و به جای آن فیلم‌های خارجی را تبلیغ می‌کنیم و بعد هم به همان‌ها جایزه می‌دهیم بد است. عجیب است که یک کارگردان اسکاری حاضر است که در جشنواره فیلم فجر شرکت کند مگر اینکه ما از او خواسته باشیم!

به گزارش سینماپرس، منصور سرتیپی کارگردان و مستندساز در گفت‌وگو با تسنیم نکاتی را درباره جشنواره جهانی فیلم فجر و عدم اطلاع‌رسانی اسامی فیلم‌های ایرانی در کنار فیلم‌های خارجی جشنواره، بیان کرد.

سرتیپی با گلایه از عدم اطلاع رسانی روابط عمومی جشنواره جهانی فیلم فجر از اسامی فیلم‌های داخلی در کنار اسامی فیلم‌های خارجی که در حال تبلیغ توسط سایت جشنواره هستند بیان کرد: من و دیگر همکارانم به جشنواره جهانی فیلم فجر از سال گذشته تا به امروز فیلم‌هایمان را ارائه داده‌ایم اما جای تعجب دارد که چرا اسامی فیلم‌های خارجی را تبلیغ می‌کنند اما برای فیلم‌های خودمان را خیر.

البته رویه مرسوم این است که اتفاقاً اعلام نکنند اما اینکه فیلم‌های خارجی را اعلام می‌کنند اما داخلی را نه جای سؤال دارد. اما اخیراً چه در جشنواره جهانی فیلم فجر و چه در حوزه مستند و فیلم کوتاه مد شده است که عناوین فیلم‌های خارجی را اعلام می‌کنند که مثلاً فلان کارگردان اسکاری وارد جشنواره شده است. اما متأسفانه به فیلمسازان کشور هیچ وقعی قائل نمی‌شوند اما عده‌ای که از خارج هستند را بها می‌دهند و مدام تبلیغاشان را می‌کنند که فلانی از فلان کشور در جشنواره ثبت نام کرده است.

وی ادامه داد: در حالی که رهبری می‌گویند که دیدتان به داخل باشد اما این دوستان ما دوست دارند که مدام بگویند فلان کارگردان خارجی در جشنواره ما ثبت نام کرده است. باز زمانی که همین رویکرد را نسبت به فیلمسازان داخلی داشتند فضای بهتری حاکم بود اما اینکه تنها به فیلمسازان خارجی بها می‌دهند جای تعجب دارد.

فعلاً که دید همه به خارج است. امروز من به جشنواره زنگ زدم که چرا اسامی‌ فیلم‌های داخلی را اعلام نمی‌کنید و تنها خارجی‌ها را اعلام می‌کنید؟ جواب رسمی‌ روابط عمومی‌ جشنواره این است که دستور رسمی‌ به ما دادند که تنها اسامی‌ فیلم‌های خارجی را اعلام کنیم. زمانی که برگزیده‌ها اعلام شد آن موقع اسامی‌ فیلم‌های ایرانی را نیز بیان کنیم. خب این حرف نشان می‌دهد که پس فیلم‌های خارجی را بهای بیشتری می‌دهیم تا ایرانی.

این فیلمساز با اشاره به اینکه این تبعیض روشن و مجسم است بیان کرد که این دوستان عده خاصی را مشخص می‌کنند که مورد توجه قرار می‌گیرند چه داخلی و خارجی. اگر به لیست برگزیده این جشنواره‌ها نگاه کنید همان‌هایی هستند که زمان تبلیغات و فراخوان اسامی‌شان معرفی شده است. یعنی برگزیده‌ها همان‌هایی هستند که اسامی‌شان را تبلیغ کردیم.

در یکی از همین ادوار فیلمی‌بود که وارد جشنواره شد و زمانی که جشنواره تمام شد همان فیلم هم برگزیده شد. انحصار طلبی و انحصار جویی از اول ملاک قرار می‌گیرد. الان چند فیلم خارجی وارد شده است که اسامی‌آن‌ها را رسانه‌ای کردند؛ زمانی که جشنواره تمام می‌شود به اسامی‌برگزیده‌ها نگاه کنید می‌بینید که اکثر همین اسامی‌برندگان جشنواره می‌شوند.

سرتیپی اضافه کرد: با این همه درد و زحمتی که فیلمساز می‌کشد، اینکه هیچ اسمی‌ از فیلم‌ها و فیلمسازان داخلی نمی‌آید و قطعاً در برگزیدگان نیز نخواهد بود برای ما یک خلأ به وجود آورده است که ما با هزار تلاش و آرزو فیلم به جشنواره می‌دهیم اما زمانی که انتظار است که نام فیلم ما در کنار دیگر آثار خارجی آورده شود هیچ اسمی‌ به دستور مدیران جشنواره نباید از ما برده شود. هنرمندان به تشویق نیاز دارند اما این دوستان گویا قصد حمایت معنوی ندارند.

این یکی از تبعیضاتی است که آزاردهنده و نمایان است. کلی هزینه کنید و اسمی‌ از شما نباشد سخت است.

وی با طرح این سؤال که چطور یک کارگردان اسکاری که بالاترین حد جشنواره‌های جهانی را رفته و تجربه کرده است حاضر می‌شود در جشنواره فیلم فجر حاضر شود گفت: آیا او قصد دارد که به جشنواره ما عظمت ببخشد؟ البته من قصد کوچک دانستن جشنواره را ندارم اما این رویه برای من جای شک و سؤال دارد. از سوی دیگر حد و حدود این جشنواره مشخص نیست. نامزد اسکار خودش خواسته است در جشنواره شما باشد یا شما التماسش کردید که در جشنواره ما حضور داشته باشد.

با برخی از کارگردانان خارجی که در جشنواره امسال حضور دارند دوستان من صحبت کردند و اعتراف کرده است که با من رایزنی شده است که فیلمت را به جشنواره ارسال کن. چون معیارهای شرکت مشخص نیست این بلا بر سر ما آمده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با نقد اینکه برای جشنواره‌ها فراخوان نمی‌دهند بیان کرد: چیز عجیبی که نه در این جشنواره بلکه در جشنواره‌های دیگر سینمایی و مستند و کوتاه ما دیده می‌شود این است که قبل از جشنواره محور اعلام نمی‌کنند اما بعد از آن که جشنواره تمام شد می‌گویند که این محورهای ما بوده است و به آنها جایزه می‌دهند. این رویه در هیچ جشنواره‌ای مرسوم نیست.

علت این کار هم چندان مبهم نیست. دوستان مدیر جشنواره‌های سینمایی ما دوست دارند که معیار و محور نداشته باشند تا هزاران فیلم به جشنواره آن‌ها راه یابد تا بگویند که این حجم از آثار و کارگردان در جشنواره ما شرکت کرده است و پُزش را بدهند. در حالی که دو سوم آن اصلاً فیلم‌هایی که به درد جشنواره بخورد و مورد نظر آقایان باشد نیست. خب چرا از همان اول معیارهای خودتان را روشن نمی‌کنید تا به جای ۴ هزار فیلم ۵۰۰ تا بیاید؟

این رویه ضربه زننده به جشنواره ما است خصوصاً که فیلم‌های داخلی خودمان را بها نمی‌دهیم و این کار باعث سرافکندگی کارگردانان داخلی ما می‌شود. یکی از دلخوری‌های ما این است که جشنواره‌های سینمایی ما خصوصاً نمونه‌های مطرح آن بیشتر متعلق به یک طبقه خاص شده است درحالی که بچه‌های فیلمساز حرفه‌ای ما که پایین شهری هستند و زحمت می‌کشند مورد اعتنای آن‌ها قرار نمی‌گیرند.

در جریان هستم که حتی یکی دیگر از کارگردانان جوان ما که به تازگی فیلمش با فروش خوبی هم روبرو بوده است، برای حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر ثبت نام کرده است و کلی تلاش کرده که اسم فیلم گفته شود اما نتیجه کار را می‌بینیم که حتی فیلم او نیز مورد توجه قرار نمی‌گیرد. چرا بچه‌های ما برای دیده شدن باید تلاش بکنند تا در جشنواره خودشان نامی‌ازشان آورده شود؟

بعد به عنوان مدیران جشنواره سریع می‌روید و چند فیلم دهان پرکن‌ را می‌آورید تا جشنواره بزرگ کنید؟ روابط عمومی‌جشنواره‌های جهانی ما بیشتر برای رایزنی با آن سوی آب است. این جشنوراه کانالی شده که بیشتر برای همکاری و تعامل با خارجی‌ها تشکیل شده است. برخی از دلالان پخش جهانی فیلم خبر دادند که از ایران آمده بودند که فیلم فلان کارگردان خارجی را برای جشنواره ببرند و برای آن هم ۱۰۰ درصد هزینه سنگین کرده‌اند.

سرتیپی با اشاره به اینکه برای حضور فیلمسازان ما در جشنواره‌های خارجی باید رایزنی بسیار زیادی صورت بگیرد اما ما خارجی‌ها را خودمان به داخل دعوت می‌کنیم بیان کرد: چرا جشنواره‌های ما این‌قدر در وهله اول دوست دارند به خارجی‌ها بها بدهند. مگر غیر از این است که باید به تولید داخلی بها بدهیم؟ با این رویه نشان می‌دهیم که تولید داخلی سینما چه در مستند و بلند داستانی برای ما اهمیت ندارد. جواب دبیر جشنواره که می‌گوید فعلا بنایی نداریم تا فیلم‌های ایرانی را معرفی کنیم به چه معنا است؟ شما در کنار فیلم‌های خارجی فیلم‌های ایرانی را نیز معرفی کن چه اشکالی دارد؟

چرا نباید از کارگردانان ایرانی خوبمان حرف بزنیم؟ البته من منکر اهمیت بخش خارجی این جشنواره‌ها نیستم اما به شرطی که به بخش داخلی خودمان نیز اهمیت بدهیم. با ورود بخش خصوصی به فرهنگ ما این روال به وجود آمد که باید هزینه کنیم تا دفاتر فیلمسازیمان را حفظ کنیم. خیلی از اقداماتی که این آقایان انجام می‌دهند برای این است که دفاتر فیلمسازی خودشان را بزرگ کنند.

ما خودمان را چه در سینما و چه در تلویزیون مقلد غربی و هالیوودی نشان می‌دهیم تا با تعامل و همکاری با خارجی‌ها خودمان را بزرگ کنیم و بقای ما تضمین شود. و الّا ۴۲ سال است که هیچ‌گونه برنامه هنری غیر از تقلید ندیدیم.

به جای اینکه روی کیارستمی‌ها و تقوایی‌ها سرمایه‌گذاری شود تا سینمای خوش قدوقواره ایرانی داشته باشیم همه‌چیز را فراموش کرده‌ایم، روی سیاست اینکه خودمان را مقلد کنیم تا بقا داشته باشیم سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. من به هند رفتم و فیلمی‌ درباره امام حسین ساختم اما همین فیلم را به جشنواره‌های خودمان دادیم اما می‌گویند باشد برای وقتی دیگر. سریال‌های ما مدام از خواستگاری حرف می‌زند حتی اگر درباره احضار روح باشد.

وی در پایان بیان کرد: نکته پایانی هم این است که دبیر محترم جشنواره گفتند که هزینه برگزاری جشنواره اندازه یک نصفه فیلم است. من سؤالم این است که هزینه‌های جشنواره چگونه متراژبندی می‌شود؟ متراژ شما در خرج کردن هزینه‌ها چیست؟ بله اگر بخواهیم از اسکار کسی را بیاوریم هزینه دارد، اما آوردن بچه‌های خودمان که این‌قدر هزینه ندارد.

در جشنواره جهانی می‌توانید از فیلم‌های هنری خارجی استفاده کنید و آن‌ها در جشنواره شما شرکت کنند و جشنواره شما را بشناسند، اما طریق شناخت این نیست که شما التماس خارجی‌ها را بکنید که ایران هم جشنواره دارد و تشریف بیاورید در جشنواره ما شرکت کنید. چون جشنواره محتوایش را از دست داده است و حرفی برای گفتن ندارد مجبوریم که نفر بفرستیم تا رایزنی کند تا فلانی بیاید در جشنواره ما. اما اگر توانستید همین تیم سازنده فیلم را با فرض اینکه خودشان خواستند ثبت نام کنند بیاورید داخل و آنها هم انتقال تجربه بدهند و در کنار آن به فیلمسازان داخلی نیز بها بدهید نیز آن وقت صورت درستی پیدا می‌کند.

خیلی زشت است که کارگردان خارجی یک کپی از فیلمش را بفرستد به جشنواره و ما هم در سینما فیلم را بدون حضور وی تماشا کنیم و بعد هم به او جایزه بدهیم. این به نظرم یک حقارت محض است. این شکل از کار چه خیری برای جشنواره دارد؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«آن روز» آماده نمایش شد/ روایتی از یک مهمان ویژه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، مستند «آن روز» به کارگردانی میکاییل دیانی و تهیه‌کنندگی مهرداد معظمی پس از طی مراحل فنی آماده پخش شد.

تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج روایتی از حضور شهید حاج قاسم سلیمانی در پشت صحنه فیلم سینمایی «۲۳ نفر» است.

این مستند ۳۰ دقیقه‌ای تصاویر منتشر نشده‌ای از حضور شهید سلیمانی در پشت صحنه فیلم سینمایی «۲۳ نفر» ارائه می‌کند.

«آن روز» به زودی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی و پلتفرم‌های اینترنتی پخش خواهد شد.

عوامل این مستند عبارتند از تهیه کننده: مهرداد معظمی، کارگردان: میکاییل دیانی، تدوین و اصلاح رنگ: سیدمرتضی خلیل پور، مجری طرح: محمدحسین سروقدی، فیلمبردار: آرمین زنگنه تبار، مدیرتولید: سید سعید پورقاسم، عکاس: معین باقری، مشاور رسانه‌ای: بهنام توفیقی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قصه زندگی نقاش فنلاندی روی پرده جشنواره جهانی فیلم فجر – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، فیلم سینمایی «هلن» پنجمین ساخته بلند سینمایی آنتی یوکینن کارگردان فنلاندی است که در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده می‌رود.

یوکینن در سال ۲۰۱۱، نخستین فیلم خود با عنوان «مقیم» را در آمریکا ساخت. نخستین فیلم فنلاندی او اما «پاک‌سازی» نام داشت که در گیشه فوق‌العاده موفق بود و در مقام نماینده کشور فنلاند به آکادمی اسکار معرفی شد. فیلم «قابله» از این فیلمساز در سال ۲۰۱۵ در جشنواره فیلم شانگهای جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد و فیلم بعدی او به نام «گل‌های شیطان» در سال ۲۰۱۶ جایزه بهترین کارگردانی را در همین جشنواره به دست آورد.

«هلن» تازه‌ترین ساخته یوکینن، براساس کتابی با همین عنوان نوشته راکل لیه هو است که بخشی از زندگی هلن شرفبک نقاش مشهور فنلاندی را در فاصله سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳ تصویر می‌کند. هلن که در آن سال‌ها به دور از هلسینکی به طبیعت پناه برده بود، با یکی از ستایندگان آثارش آشنا می‌شود و علاقه‌ای که بین آن دو شکل می‌گیرد، بر آثار نقاش تاثیر به‌سزایی می‌گذارد.

یوکینن در این اثر به مانند آثاری همچون «آقای ترنر» ساخته مایک لی، «بسکوویات» ساخته جولین اشنبل و «درس آلمانی» ساخته کریستیان اشماخوف، به بیانی دیداری روی آورده که به کمک تصاویری از خلال پرده‌های نقاشی، زندگی نقاش را روایت می‌کند و در این راه، با اتکا به فیلمبرداری رونو رونکاینن، تصاویری بی‌بدیل خلق کرده است.

سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیچ تقاضایی برای «اکران فطر» نداشتیم/ فعلا خبری از فیلم تازه نیست – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

محمدرضا صابری دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اکران سینماها بیان کرد: طبق جلسه‌ای که در روز یکشنبه داشتیم اکران عید فطر نخواهیم داشت چون فیلم‌های عید نوروز به درستی به نمایش درنیامدند به همین دلیل اکران‌ها با همان فیلم‌های عید نوروز ادامه پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: البته هیچ درخواست تازه‌ای هم از سوی تهیه‌کنندگان برای اکران عید فطر نداشتیم.

صابری درباره اضافه شدن فیلم‌های تازه به ناوگان اکران بیان کرد: باید در جلسه بعد ببینیم چه درخواست‌هایی می‌شود تا بتوانیم فیلم تازه‌ای را به چرخه اکران اضافه کنیم.

دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران اظهار کرد: ما یک سری پیشنهادات در قالب بسته حمایتی داشتیم و باید ببینیم چه نتیجه‌ای به همراه خواهد داشت در آن صورت راحت تر می‌توان درباره شرایط اکران صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا سینماهای سراسر کشور بعد از موج چهارم کرونا از روز شنبه ۱۸ اردیبهشت بازگشایی شدند اما با توجه به نبود تبلیغات در این باره، بسیاری از سینماداران از بازگشایی سینماهای خود خودداری کردند.

بر اساس اطلاعات سامانه سمفا در حال حاضر تنها ۵ سینما در سراسر کشور فعالیت دارند که در مجموع این پردیس‌های سینمایی هم تنها ۹ سالن پذیرای مخاطبان است.

سینماهای پرفروش نیز به ترتیب کوروش و ایران‌مال در تهران، اطلس و هویزه در مشهد و ساحل در اصفهان هستند.

فیلم سینمایی «خورشید» ساخته مجید مجیدی، «هفته‌ای یک بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی، «لاله» ساخته اسدالله نیک‌نژاد، «خون شد» ساخته مسعود کیمیایی و «تکخال» ساخته مجید مافی ترکیب فیلم‌های اکران نوروزی را تشکیل می‌دادند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ماهی که با صدای مرتضی پاشایی «عسل» شد/ نگران منی که نگیره دلم…


تک‌آهنگ «نگران منی» با ترانه مهرزاد امیرخانی و ملودی و صدای مرحوم مرتضی پاشایی هنوز یکی از ماندگارترین و خاطره‌سازترین موسیقی تیتراژهای برنامه رمضانی «ماه عسل» به حساب می‌آید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار نسخه ویژه نابینایان «ماجرای نیمروز» با صدای سجاد افشاریان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سوینا، گروه سوینا نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی کلاسیک «ماجرای نیمروز» به کارگردانی فرد زینه‌مان و با صدای سجاد افشاریان را روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه منتشر می‌کند.

این فیلم روز پنجشنبه ساعت ۱۹ از رادیو سوینا پخش می‌شود و پس از آن، روی سایت سوینا در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. نظارت متن و ضبط این برنامه به عهده کیوان کثیریان بوده، متن روایت این فیلم را محدثه واعظی‌پور نوشته و در استودیو فراز ضبط شده است. مرجان طبسی نیز صدای این برنامه را میکس و تدوین کرده است.

علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سوینا به نشانی www.sevinagroup.com به فایل صوتی فیلم‌های سینمایی توضیح‌دار دسترسی داشته باشند.
سوینا (سینمای نابینایان) هر ماه، نسخه ویژه نابینایان ۲ فیلم سینمایی کلاسیک خاطره‌انگیز را با همراهی هنرمندان منتشر می‌کند.

این گروه پیشتر نسخه توضیح‌دار فیلم‌های سینمایی کلاسیک «کازابلانکا» با صدای سحر دولتشاهی، «دزد دوچرخه» با صدای محسن بهرامی، «بر باد رفته» با صدای شبنم مقدمی، «روانی» با صدای حبیب رضایی، «در بارانداز» با صدای الهام کردا، «دزیره» با صدای هنگامه قاضیانی، «ربه‌کا» با صدای ترانه علیدوستی، «دوازده مرد خشمگین» با صدای مهدی پاکدل، «همشهری کین» با صدای پریوش نظریه، «محمد رسول الله (ص)» با صدای امین تارخ، «اشک‌ها و لبخندها» با صدای مهتاب کرامتی، «پرندگان» با صدای پانته‌آ پناهی‌ها، «سیندرلا» با صدای ویشکا آسایش، «آخرین قطار گان هیل» با صدای بهروز شعیبی، «داشتن و نداشتن» با صدای افشین هاشمی، «جادوگر شهر اُز» با صدای شقایق دهقان و «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» با صدای پارسا پیروزفر را منتشر کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع