X

بایگانی اردیبهشت 24, 1400

دفتر سینمایی

خاطرات خنده‌دار خداداد عزیزی از بازی با استرالیا و صعود به جام جهانی + فیلم


شب گذشته رامبد جوان در برنامه «خندوانه» میزبان فیروز کریمی و خداداد عزیزی بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزئیات پخش تلویزیونی شهرآورد پایتخت اعلام شد


مدیر گروه ورزش شبکه سه سیما تاکید کرد که ویژه برنامه «فوتبال برتر» همزمان با پخش نودوپنجمین شهرآورد تهران روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای فرهنگ‌سازی و ارائه الگوی صحیح به جامعه


فروردین گفت: از ظرفیت برنامه‌هایی همچون «مثل ماه» می‌توان برای فرهنگ‌سازی و ارائه الگوی صحیح به جامعه استفاده کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نشست مطبوعاتی «جشنواره کن» به تعویق افتاد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ نشست مطبوعاتی خود و در نتیجه انتشار فهرست فیلم‌های حاضر در این دوره را یک هفته عقب انداخت.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، در حالی که قرار بود کنفرانس مطبوعاتی جشنواره فیلم کن برای معرفی فیلم‌های منتخب امسال اواخر ماه می برگزار شود، این نشست یک هفته عقب انداخته و به ۳ ژوئن (۱۳ خرداد) موکول شده است.

دلیل این تغییر تاریخ معرفی فیلم‌های امسال انبوه فیلم‌هایی است که امسال به جشنواره ارسال شده‌اند. به همین دلیل انتظار می‌رود بخش رسمی جشنواه به ویژه بخش مسابقه، گسترده‌تر از همیشه و حد معمول باشد.

در سال‌های معمولی، وقتی که جشنواره در ماه می برگزار می‌شد، فهرست فیلم‌های منتخب یک ماه زودتر از شروع جشنواره اعلام می‌شد.

کن قرار است افتتاحیه خود را ۶ جولای برگزار کند و آغازگر امسال جشنواره فیلم رمانتیک موزیکال «آنت» ساخته لئوس کاراکس با بازی آدام درایور و ماریون کوتیار است.

انتظار می‌رود دوره ۲۰۲۱ از نظر حضور ستاره‌ها کم فروغ نباشد. در همین حال دو فیلم از فیلم‌های حاضر در این دوره که توسط رییس جشنواره یعنی تیری فرمو حضورشان تاکنون تایید شده «آنت» و «بندتا» ساخته پل ورهوفن هستند.

فیلم‌های دیگری که احتمال حضور آنها می‌رود شامل «روز پرچم» شان پن، «قدرت سگ» ساخته جین کمپیون، «منطقه ۱۳ پاریس» ساخته ژاک اودیار، «یک قهرمان» اصغر فرهادی، نانی مورتی با «سه طبقه»، جولیا دوکورنائو با «تیتان»، امانوئله برکات با «در زمان حیات او» هستند.

امسال ریاست بخش رقابتی جشنواره فیلم کن با اسپایک لی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نانوایی سیروس گرجستانی و پسران در سریال «سه دونگ، سه دونگ»


مجموعه تلویزیونی «سه دونگ، سه دونگ» به کارگردانی شاهد احمدلو در رمضان ۱۳۹۰ از شبکه پنج سیما پخش شد. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بزرگترین قرآن چوبی جهان، سازنده‌اش را از چوبه‌دار نجات داد/ پایان جشن رمضان با حضور محمد معتمدی + فیلم


سی‌امین قسمت جشن رمضان ۱۴۰۰ با دو قصه متفاوت روانه آنتن شبکه پنج سیما شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم چندانی نداریم که بتواند تاثیری روی روند آمدن مخاطبان به سینما بگذارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صادق صباغی مدیر سینما «شاهد» تهران ضمن اشاره به وضعیت اسف‌بار استقبال از سینماها طی روزهای پس از بازگشایی مجدد، فعالیت در این شرایط را یک فاجعه برای سینمادار توصیف کرد.

به گزارش سینماپرس، صادق صباغی مدیر سینما شاهد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره استقبال مردم از سینما گفت: تاکنون استقبال آن‌چنانی از بازگشایی سینماها از سوی مردم صورت نگرفته است ولی همین که چراغ سینما روشن باشد، می‌شود امیدوار بود که بعد از فروکش کردن کرونا روند آمدن مردم به سینماها افزایش پیدا کند. ما هم سینما شاهد را در این مدت باز کرده‌ایم ولی استقبال چندانی از سوی مردم نمی‌شود. در این مدت مخاطب هم داشته‌ایم اما خیلی اندک بوده‌اند.

وی افزود: به نظرم بهتر است برای بازگشایی سینماها تبلیغاتی شود چون عده‌ای از این بازگشایی اطلاع ندارند. ضمن اینکه ما در حال حاضر همان فیلم‌های اکران عید را روی پرده داریم که همان‌ها به دلیل کرونا نتوانستند نمایش درستی را تجربه کنند با این حال اگر فیلم‌های تازه‌تری داشتیم می‌توانستم مخاطبان بیشتری را در سینماها، شاهد باشیم اما با این وضعیت فیلم چندانی نداریم که بتواند تاثیری روی روند آمدن مخاطبان به سینما بگذارد.

صباغی با اشاره به فعالیت سینماهای خصوصی بیان کرد: با توجه به اینکه اکران فیلم‌ها بیشتر از درآمد، هزینه برای سینماهای خصوصی به همراه دارد صاحبان این سینماها گاهی ترجیح می‌دهند سینماهای خود را تعطیل نگه دارند تا از پس هزینه‌های خود برآیند به هر حال وقتی سینما باز باشد هزینه‌های پرسنل، هزینه‌های جاری و … نیز به سایر مخارج اضافه می‌شود. با توجه به فروشی که سینماها در حال حاضر تجربه می‌کنند این یک فاجعه برای آنها محسوب می‌شود.

این سینمادار با اشاره به اینکه سینما شاهد از سینماهای موسسه «بهمن سبز» است، توضیح داد: سینمای ما هم به دلیل اینکه جزو سینماهای «بهمن سبز» است می‌تواند فعالیت داشته باشد. اما این‌طور نیست که سینماهای دولتی وضعیت خیلی خوبی داشته باشند با این حال سینماهای خصوصی بیشتر تحت فشار هستند اما باید بپذیریم که توانایی سینماهای دولتی بیشتر است.

وی در بخش دیگر از صحبت‌هایش مطرح کرد: این روزها تهیه‌کنندگان تمایلی به اکران آثارشان ندارند چون حتی آن تسهیلات سازمان سینمایی پاسخگوی هزینه‌های آنها نیست. در وضعیت عادی به دلیل اینکه تهیه‌کننده نمی‌خواهد زمان را از دست بدهد و جایی برای ریسک نیست سعی می‌کند فیلمش را به هر طریقی به نمایش درآورد ولی در شرایط فعلی تهیه‌کننده به این فکر می‌کند که هزینه‌هایی که برای فیلمش کرده، تامین نمی‌شود به همین دلیل می‌داند که در شرایط فعلی می‌تواند فیلمش را نگه دارد و در موقعیت بهتر به نمایش درآورد.

صباغی در پایان درباره فروش این سینما از روز شنبه بیان کرد: در حال حاضر تمام سینماهای کشور وضعیت اسف‌باری را تجربه می‌کنند. جدای از بحث کرونا هم هر سینمایی بسته به موقعیت جغرافیایی که در آن قرار و موقعیت فرهنگی که دارد، فروشش کاهش یا افزایش پیدا می‌کند. با همه این‌ها آمار فروش بسیار ضعیف است مثلاً در سینما شاهد از روز شنبه چیزی حدود صد بلیت فروخته‌ایم. هر سینمایی یک سری مخاطب منطقه‌ای دارد این صد نفر هم از مخاطبان منطقه‌ای خودمان بوده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تماشای یک روایت حماسی از مقاومت کشورها برای ملت فلسطین


سازمان هنری رسانه ای «اوج» با همراهی خانه طراحان انقلاب اسلامی و مرکز «سماوات» نماهنگ «انا قادمون» را در قالب یک روایت حماسی تصویری ازمقاومت کشورها برای ملت فلسطین منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هرگز رسالتی را بر دوش خودم ندیدم/هیچ وقت به خاطر نیاز جامعه فیلم نساختم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: موزه سینمای ایران همزمان با بیست و سوم اردیبهشت ماه زادروز کیانوش عیاری بخش‌هایی از گفتگوی تاریخ شفاهی این سینماگر نامدار را منتشر کرد.

به گزارش سینماپرس، موزه سینمای ایران همزمان با سالروز تولد کیانوش عیاری کارگردان شناخته شده سینمای ایران بخش‌هایی از گفتگوی مشروح با این کارگردان را منتشر کرد.

کیانوش عیاری با بیان اینکه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۳۰ در اهواز متولد شده است، گفت: اوایل تصور می‌کردم می‌خواهم فیلمبردار شوم زیرا وقتی با دوربین به اطراف نگاه می‌کردم به دست آوردن کادر، میزانسن، کمپوزیسیون برایم خیلی جذابیت داشت.

«شبح کژدم» و ورود صدابرداری سرصحنه به سینمای ایران

وی با اشاره به فیلم «شبح کژدم» ادامه داد: شبح کژدم انتخاب نهایی من نبود؛ تعدادی فیلمنامه از جمله «قلعه میرزاخانی» یکی از فیلمنامه‌هایی بود که به همراه چند فیلمنامه دیگری که نوشته بودم حذف شد و درنهایت «شبح کژدم» اجازه ساخت پیدا کرد. در آن زمان به من گفته بودند ساخت این فیلمنامه پاداش جایزه فیلم «تنوره دیو» در جشنواره فیلم فجر است. من فیلم «شبح کژدم» را با علاقه ساختم و اتفاق مهمی که همراه با ساخت فیلم رخ داد این بود که صدابرداری سرصحنه وارد سینمای ایران شد.

عیاری در پاسخ به این سوال که چرا از بازیگران مطرح در فیلم‌هایش کمتر استفاده می‌کند؟ بیان داشت: فکر می‌کنم تا حد ممکن یک جور غدبازی است. اینکه بخواهم از عناصر حاشیه‌ای برای اقبال عمومی فیلم پرهیز کنم. اما این تجربه یک بار در فیلم «روز باشکوه» رخ داد. واریته‌ای از بازیگرانی مثل علی نصیریان، جمشید هاشم پور، علیرضا خمسه، گوهر خیراندیش، ولی الله شیراندامی، ایرج طهماسب که همگی در این فیلم گلچین شده بودند و فیلم به عنوان یکی از پرفروش‌های سال ۶۷ شد که تجربه بدی هم نبود. ضمن اینکه از کار کردن با بسیاری از بازیگران سرشناس حرفه‌ای احساس عجز نمی‌کردم و با بعضی از آنها تجربه‌های خوبی هم داشتم.

وی با بیان اینکه «روز باشکوه» پرفروش‌ترین فیلم چندسال قبل و بعد از خودش بود، گفت: اگر از منظر تعداد تماشاگر این فیلم بررسی شود بیشتر متوجه این مساله می‌شویم که تا چه اندازه با اقبال مخاطب مواجه شد. «تازه نفس‌ها» فیلمی است که در اولین ماه‌های پیروزی انقلاب یعنی سال ۵۸ در تهران برای شبکه یک سیما ساختم. این فیلم به چهره جدی زندگی مردم در شهر تهران می‌پرداخت.

«شاخ گاو»، «آبادانی‌ها»، «روزگار قریب» و چند داستان دیگر…

وی ادامه داد: فیلم «شاخ گاو» برای من تجربه جالبی بود. از یک سو فیلم برای کودکان ساخته شده بود و از سوی دیگر به بهانه کودکان برای خوش آمدن جشنواره‌ها نبود و حدس می‌زدم می‌تواند یک فیلم پرفروش باشد که محاسباتم هم اشتباه نبود. اما نکته این بود که مسائل حاشیه‌ای و کارشکنی‌ها را در نظر نگرفته بودم. چندبار فیلم در جشنواره اصفهان نمایش داده شد و در نمایش اولیه، استقبال بچه‌ها برای این فیلم گیج کننده بود بنابراین می‌توان گفت سرمایه گذاری بی دلیلی نبود.

گاهی ممکن است انسان اشتباهی کند، فریبی بخورد و حرفی را درجایی بزند اما هیچ وقت چنین ذهنیتی نداشتم و هیچ وقت به خاطر نیاز جامعه فیلم نساختم عیاری با اشاره به فیلم آبادانی‌ها نیز گفت: آبادانی‌ها برای جشنواره فیلم کن انتخاب شد اما به درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد (وقت) از این جشنواره بیرون کشیده شد و در همه روزنامه‌ها خبر اینکه آبادانی‌ها برای جشنواره کن برگزیده شده است، منتشر شد. من فکسی به جشنواره فیلم کن نوشتم مبنی بر اینکه فیلم متعلق به من و با سرمایه شخصی‌ام ساخته شده است، متعلق به دولت نیست و شما نباید فیلمی که انتخاب کرده‌اید را از بخش مسابقه بیرون آورید و کپی آن را به ایران بفرستید اما آنها این کار را انجام دادند و نکته جالب این است که مسئولین متن فکس من را هم خوانده بودند و این موضوع برایم بسیار شگفت‌انگیز بود.

وی درباره سریال «روزگار قریب» نیز توضیح داد: اتفاق مهم درباره «روزگار قریب» کسب تجربه و نقدی بود که به مقاطعی از تاریخ کشورم دارم من با تاریخ معاصر کشورم کم و بیش آشنایی داشتم زیرا در این زمینه مطالعه می‌کردم و اصولاً به این مقاطع علاقمند بودم اما وقتی پای سریالی مثل «روزگار قریب» به میان آمد مجموعه مطالعات من در رابطه با تاریخ معاصر کشورم فقط محدود به وقایع نگاری نبود و باید در همه زمینه‌ها مطالعه می‌کردم.

آبادانی‌ها به این دلیل ساخته شد که داشتم منفجر می‌شدم

وی در پاسخ به سوال زنده یاد زاون قوکاسیان مبنی بر اینکه چقدر توانستید با فیلم‌هایتان به ایده‌هایی که تصور می‌کردید بتوانید جامعه را تغییر بدهید و شرایط انسانی‌تر ایجاد کنید نزدیکتر و موفق شدید؟ گفت: من صراحتاً رو به دوربین می‌گویم در طی دوران فیلمسازی آماتوری، نیمه آماتوری و حرفه‌ای که امروز در آن درگیر هستم هرگز رسالتی را بر دوش خودم ندیدم، هرگز خودم را یک منجی و رسول ندیدم و تصور نمی‌کردم روزی بتوانم تحولی آن‌چنانی ایجاد کنم و اصولاً هنر نباید به خود اجازه بدهد که چنین ذهنیتی را به صورت واهی برای خود بوجود آورد.

عیاری ادامه داد: گاهی ممکن است انسان اشتباهی کند، فریبی بخورد و حرفی را درجایی بزند اما هیچ وقت چنین ذهنیتی نداشتم و هیچ وقت به خاطر نیاز جامعه فیلم نساختم. آبادانی‌ها اگر ساخته می‌شود که یکی از فیلم‌های به شدت اجتماعی است به قول پی یرو پایینی که می‌گفت آبادانی‌ها اجتماعی‌ترین فیلمی است که من به عنوان مدیر سینماتک فرانسه دیدم. بنابراین من باید حرف آن را ملاک قرار بدهم و داعیه جامعه نگری داشته باشم که ندارم. در چنین شرایطی باید دید آبادانی‌ها چرا ساخته می‌شود؟ آبادانی‌ها به این دلیل ساخته شد که داشتم منفجر می‌شدم از اینکه چرا انسان باید مشقت زیادی را تحمل کند و بسیار طبیعی است هر فیلمسازی که چنین کاری انجام می‌دهد باید دغدغه‌هایی داشته باشد.

ما در اهواز هیچ وقت شب‌ها ستاره نمی‌دیدیم

وی خاطرنشان کرد: «آبادانی‌ها» شبیه به من است، «شبح کژدم» شبیه به تجربه‌هایم است، «آن سوی آتش» شبیه خاطرات و علایق من در شهری است که وقتی به دنیا آمدم شب‌ها سقفش را قرمز می‌دیدم. ما در اهواز هیچ وقت شب‌ها ستاره نمی‌دیدیم. بوی شیرین خاص و محسوس نفت زیر بینی ما بود. «بودن و نبودن» برای همان دوران و خاطراتی است که از کودکی داشتم که چرا این همه فاصله بین مردم وجود دارد. فیلم «بیدار شو آرزو» برای تاثری است که بابت یک اتفاق بزرگی مثل زلزله بم که چیزی در حدود ۷۰ هزار نفر کشته می‌شوند ساخته شده است.

گفتگوی کیانوش عیاری فیلمساز مولف و نامدار سینمای ایران به مدت ۴ ساعت در سال ۱۳۸۸ توسط زنده یاد «زاون قوکاسیان» انجام شده است و فیلم کامل این گفتگو برای ثبت در تاریخ در بخش تاریخ شفاهی موزه سینمای ایران نگهداری می‌شود. بخش دوم و جدید گفتگوی تاریخ شفاهی این هنرمند صاحب سبک در سینمای ایران در برنامه سال جدید (سال ۱۴۰۰) موزه سینمای ایران پیش بینی شده است.

یادآور می‌شود، موزه سینمای ایران به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی و تاریخی که روایتگر سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف می‌داند نظرات و دیدگاه‌های سینماگران باتجربه و پیشکسوت را جمع‌آوری کرده تا نسل‌های آینده با نگاه و مسیر زندگی حرفه‌ای و نحوه خلق و شکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگردان «انگل» به سراغ ساخت «انیمیشن کامپپوتری» می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: در کنار همه پروژه‌های مختلفی که بونگ جون هو در حال کار بر روی آنهاست، وی ساخت یک انیمیشن کامپپوتری به زبان کره‌ای را هم جلو می‌برد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، بونگ جون هو کارگردان کره‌ای برنده جایزه اسکار برای فیلم «انگل»، اعلام کرد در حال کار برای ساخت فیلمی انیمیشنی درباره انسان‌ها و موجودات ساکن در دریاهای عمیق است.

کارگردان سرشناس کره‌ای اعلام کرد از سال ۲۰۱۸ مشغول همکاری با کمپانی کره‌ای «۴th Creative Party» برای نوشتن فیلمنامه این انیمیشن بوده است. این فیلمنامه در ماه ژانویه کامل شده است.

بونگ در عین حال مشغول نوشتن فیلمنامه‌ای برای یک فیلم انگلیسی زبان است که به تازگی روشن شده با همکاری بریتانیا و آمریکا ساخته می‌شود. این فیلم اولین فیلمی خواهد بود که پس از «انگل» بونگ جون هو روی صندلی کارگردانی‌اش می‌نشیند.

بونگ امسال یک فعالیت مهم دیگری هم دارد و آن حضورش به عنوان رییس هیات داوران بخش رقابتی جشنواره فیلم ونیز است که اواخر آگوست و اوایل سپتامبر (مرداد) برگزار می‌شود.

کمپانی کره‌ای که بونگ برای تولید اولین انیمیشن خود با آن همکاری می‌کند تولید کننده فیلم‌های قبلی بونگ یعنی «برف روب»، «او کجا» و «مادر» هم بوده است. این کمپانی تولید «خدمتکار» و «سوخت رسان» پارک جان-ووک را هم برعهده داشت.

در عین حال بونگ در حال کار برای تولید سریال «انگل» برای شبکه اچ‌بی‌او هم هست و علاوه بر آن به عنوان تهیه کننده درامی درباره مهاجران با عنوان «مه دریا» قرار است کار کند. مت پالمر که کارگردان «کالیبر» بود نویسندگی و کارگردانی «مه دریا» را برعهده دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع