X

بایگانی اردیبهشت 24, 1400

دفتر سینمایی

مهلت ارسال آثار به جشنواره «صالح» تا ۱۰ تیرماه تمدید شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره «صالح»، مهلت ارسال آثار به جشنواره «صالح» با محوریت امام زاده صالح و مفاهیم دینی به دبیری رسول صانعی تا ۱۰ تیر تمدید شد.

همینطور بخش دیگری با عنوان «قاب «صالح» به این جشنواره اضافه شده است که در آن هر فرد می‌تواند از انجام کار خیری با تلفن همراه خود فیلمبرداری و ویدیوی آن را به جشنواره ارسال کند. در پایان به بهترین فیلم‌های ارسالی به قید قرعه سفر عتبات عالیات اهدا می‌شود.

متقاضیان می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره به نشانی میدان تجریش، درب شرقی امامزاده «صالح» (ع)، نبش کوچه شهید خواجه نوری، طبقه دوم ارسال کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ترجیح سینماداران تعطیلی «سینما» است؟/ فروش ۱۰۰ بلیت در یک هفته! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

صادق صباغی مدیر سینما شاهد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره استقبال مردم از سینما گفت: تاکنون استقبال آن‌چنانی از بازگشایی سینماها از سوی مردم صورت نگرفته است ولی همین که چراغ سینما روشن باشد، می‌شود امیدوار بود که بعد از فروکش کردن کرونا روند آمدن مردم به سینماها افزایش پیدا کند. ما هم سینما شاهد را در این مدت باز کرده‌ایم ولی استقبال چندانی از سوی مردم نمی‌شود. در این مدت مخاطب هم داشته‌ایم اما خیلی اندک بوده‌اند.

وی افزود: به نظرم بهتر است برای بازگشایی سینماها تبلیغاتی شود چون عده‌ای از این بازگشایی اطلاع ندارند. ضمن اینکه ما در حال حاضر همان فیلم‌های اکران عید را روی پرده داریم که همان‌ها به دلیل کرونا نتوانستند نمایش درستی را تجربه کنند با این حال اگر فیلم‌های تازه‌تری داشتیم می‌توانستم مخاطبان بیشتری را در سینماها، شاهد باشیم اما با این وضعیت فیلم چندانی نداریم که بتواند تاثیری روی روند آمدن مخاطبان به سینما بگذارد.

صباغی با اشاره به فعالیت سینماهای خصوصی بیان کرد: با توجه به اینکه اکران فیلم‌ها بیشتر از درآمد، هزینه برای سینماهای خصوصی به همراه دارد صاحبان این سینماها گاهی ترجیح می‌دهند سینماهای خود را تعطیل نگه دارند تا از پس هزینه‌های خود برآیند به هر حال وقتی سینما باز باشد هزینه‌های پرسنل، هزینه‌های جاری و … نیز به سایر مخارج اضافه می‌شود. با توجه به فروشی که سینماها در حال حاضر تجربه می‌کنند این یک فاجعه برای آنها محسوب می‌شود.

این سینمادار با اشاره به اینکه سینما شاهد از سینماهای موسسه «بهمن سبز» است، توضیح داد: سینمای ما هم به دلیل اینکه جزو سینماهای «بهمن سبز» است می‌تواند فعالیت داشته باشد. اما این‌طور نیست که سینماهای دولتی وضعیت خیلی خوبی داشته باشند با این حال سینماهای خصوصی بیشتر تحت فشار هستند اما باید بپذیریم که توانایی سینماهای دولتی بیشتر است.

وی در بخش دیگر از صحبت‌هایش مطرح کرد: این روزها تهیه‌کنندگان تمایلی به اکران آثارشان ندارند چون حتی آن تسهیلات سازمان سینمایی پاسخگوی هزینه‌های آنها نیست. در وضعیت عادی به دلیل اینکه تهیه‌کننده نمی‌خواهد زمان را از دست بدهد و جایی برای ریسک نیست سعی می‌کند فیلمش را به هر طریقی به نمایش درآورد ولی در شرایط فعلی تهیه‌کننده به این فکر می‌کند که هزینه‌هایی که برای فیلمش کرده، تامین نمی‌شود به همین دلیل می‌داند که در شرایط فعلی می‌تواند فیلمش را نگه دارد و در موقعیت بهتر به نمایش درآورد.

صباغی در پایان درباره فروش این سینما از روز شنبه بیان کرد: در حال حاضر تمام سینماهای کشور وضعیت اسف‌باری را تجربه می‌کنند. جدای از بحث کرونا هم هر سینمایی بسته به موقعیت جغرافیایی که در آن قرار و موقعیت فرهنگی که دارد، فروشش کاهش یا افزایش پیدا می‌کند. با همه این‌ها آمار فروش بسیار ضعیف است مثلاً در سینما شاهد از روز شنبه چیزی حدود صد بلیت فروخته‌ایم. هر سینمایی یک سری مخاطب منطقه‌ای دارد این صد نفر هم از مخاطبان منطقه‌ای خودمان بوده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

من منجی سینما نبودم و نیستم/ دغدغه‌های ناگفته آقای کارگردان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل روابط عمومی موزه سینما، موزه سینمای ایران همزمان با سالروز تولد کیانوش عیاری کارگردان شناخته شده سینمای ایران بخش‌هایی از گفتگوی مشروح با این کارگردان را منتشر کرد.

کیانوش عیاری با بیان اینکه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۳۰ در اهواز متولد شده است، گفت: اوایل تصور می‌کردم می‌خواهم فیلمبردار شوم زیرا وقتی با دوربین به اطراف نگاه می‌کردم به دست آوردن کادر، میزانسن، کمپوزیسیون برایم خیلی جذابیت داشت.

«شبح کژدم» و ورود صدابرداری سرصحنه به سینمای ایران

وی با اشاره به فیلم «شبح کژدم» ادامه داد: شبح کژدم انتخاب نهایی من نبود؛ تعدادی فیلمنامه از جمله «قلعه میرزاخانی» یکی از فیلمنامه‌هایی بود که به همراه چند فیلمنامه دیگری که نوشته بودم حذف شد و درنهایت «شبح کژدم» اجازه ساخت پیدا کرد. در آن زمان به من گفته بودند ساخت این فیلمنامه پاداش جایزه فیلم «تنوره دیو» در جشنواره فیلم فجر است. من فیلم «شبح کژدم» را با علاقه ساختم و اتفاق مهمی که همراه با ساخت فیلم رخ داد این بود که صدابرداری سرصحنه وارد سینمای ایران شد.

عیاری در پاسخ به این سوال که چرا از بازیگران مطرح در فیلم‌هایش کمتر استفاده می‌کند؟ بیان داشت: فکر می‌کنم تا حد ممکن یک جور غدبازی است. اینکه بخواهم از عناصر حاشیه‌ای برای اقبال عمومی فیلم پرهیز کنم. اما این تجربه یک بار در فیلم «روز باشکوه» رخ داد. واریته‌ای از بازیگرانی مثل علی نصیریان، جمشید هاشم پور، علیرضا خمسه، گوهر خیراندیش، ولی الله شیراندامی، ایرج طهماسب که همگی در این فیلم گلچین شده بودند و فیلم به عنوان یکی از پرفروش‌های سال ۶۷ شد که تجربه بدی هم نبود. ضمن اینکه از کار کردن با بسیاری از بازیگران سرشناس حرفه‌ای احساس عجز نمی‌کردم و با بعضی از آنها تجربه‌های خوبی هم داشتم.

وی با بیان اینکه «روز باشکوه» پرفروش‌ترین فیلم چندسال قبل و بعد از خودش بود، گفت: اگر از منظر تعداد تماشاگر این فیلم بررسی شود بیشتر متوجه این مساله می‌شویم که تا چه اندازه با اقبال مخاطب مواجه شد. «تازه نفس‌ها» فیلمی است که در اولین ماه‌های پیروزی انقلاب یعنی سال ۵۸ در تهران برای شبکه یک سیما ساختم. این فیلم به چهره جدی زندگی مردم در شهر تهران می‌پرداخت.

«شاخ گاو»، «آبادانی‌ها»، «روزگار قریب» و چند داستان دیگر…

وی ادامه داد: فیلم «شاخ گاو» برای من تجربه جالبی بود. از یک سو فیلم برای کودکان ساخته شده بود و از سوی دیگر به بهانه کودکان برای خوش آمدن جشنواره‌ها نبود و حدس می‌زدم می‌تواند یک فیلم پرفروش باشد که محاسباتم هم اشتباه نبود. اما نکته این بود که مسائل حاشیه‌ای و کارشکنی‌ها را در نظر نگرفته بودم. چندبار فیلم در جشنواره اصفهان نمایش داده شد و در نمایش اولیه، استقبال بچه‌ها برای این فیلم گیج کننده بود بنابراین می‌توان گفت سرمایه گذاری بی دلیلی نبود.

گاهی ممکن است انسان اشتباهی کند، فریبی بخورد و حرفی را درجایی بزند اما هیچ وقت چنین ذهنیتی نداشتم و هیچ وقت به خاطر نیاز جامعه فیلم نساختم عیاری با اشاره به فیلم آبادانی‌ها نیز گفت: آبادانی‌ها برای جشنواره فیلم کن انتخاب شد اما به درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد (وقت) از این جشنواره بیرون کشیده شد و در همه روزنامه‌ها خبر اینکه آبادانی‌ها برای جشنواره کن برگزیده شده است، منتشر شد. من فکسی به جشنواره فیلم کن نوشتم مبنی بر اینکه فیلم متعلق به من و با سرمایه شخصی‌ام ساخته شده است، متعلق به دولت نیست و شما نباید فیلمی که انتخاب کرده‌اید را از بخش مسابقه بیرون آورید و کپی آن را به ایران بفرستید اما آنها این کار را انجام دادند و نکته جالب این است که مسئولین متن فکس من را هم خوانده بودند و این موضوع برایم بسیار شگفت‌انگیز بود.

وی درباره سریال «روزگار قریب» نیز توضیح داد: اتفاق مهم درباره «روزگار قریب» کسب تجربه و نقدی بود که به مقاطعی از تاریخ کشورم دارم من با تاریخ معاصر کشورم کم و بیش آشنایی داشتم زیرا در این زمینه مطالعه می‌کردم و اصولاً به این مقاطع علاقمند بودم اما وقتی پای سریالی مثل «روزگار قریب» به میان آمد مجموعه مطالعات من در رابطه با تاریخ معاصر کشورم فقط محدود به وقایع نگاری نبود و باید در همه زمینه‌ها مطالعه می‌کردم.

من منجی سینما نبودم و نیستم/ دغدغه‌های ناگفته آقای کارگردان

آبادانی‌ها به این دلیل ساخته شد که داشتم منفجر می‌شدم

وی در پاسخ به سوال زنده یاد زاون قوکاسیان مبنی بر اینکه چقدر توانستید با فیلم‌هایتان به ایده‌هایی که تصور می‌کردید بتوانید جامعه را تغییر بدهید و شرایط انسانی‌تر ایجاد کنید نزدیکتر و موفق شدید؟ گفت: من صراحتاً رو به دوربین می‌گویم در طی دوران فیلمسازی آماتوری، نیمه آماتوری و حرفه‌ای که امروز در آن درگیر هستم هرگز رسالتی را بر دوش خودم ندیدم، هرگز خودم را یک منجی و رسول ندیدم و تصور نمی‌کردم روزی بتوانم تحولی آن‌چنانی ایجاد کنم و اصولاً هنر نباید به خود اجازه بدهد که چنین ذهنیتی را به صورت واهی برای خود بوجود آورد.

عیاری ادامه داد: گاهی ممکن است انسان اشتباهی کند، فریبی بخورد و حرفی را درجایی بزند اما هیچ وقت چنین ذهنیتی نداشتم و هیچ وقت به خاطر نیاز جامعه فیلم نساختم. آبادانی‌ها اگر ساخته می‌شود که یکی از فیلم‌های به شدت اجتماعی است به قول پی یرو پایینی که می‌گفت آبادانی‌ها اجتماعی‌ترین فیلمی است که من به عنوان مدیر سینماتک فرانسه دیدم. بنابراین من باید حرف آن را ملاک قرار بدهم و داعیه جامعه نگری داشته باشم که ندارم. در چنین شرایطی باید دید آبادانی‌ها چرا ساخته می‌شود؟ آبادانی‌ها به این دلیل ساخته شد که داشتم منفجر می‌شدم از اینکه چرا انسان باید مشقت زیادی را تحمل کند و بسیار طبیعی است هر فیلمسازی که چنین کاری انجام می‌دهد باید دغدغه‌هایی داشته باشد.

ما در اهواز هیچ وقت شب‌ها ستاره نمی‌دیدیم

وی خاطرنشان کرد: «آبادانی‌ها» شبیه به من است، «شبح کژدم» شبیه به تجربه‌هایم است، «آن سوی آتش» شبیه خاطرات و علایق من در شهری است که وقتی به دنیا آمدم شب‌ها سقفش را قرمز می‌دیدم. ما در اهواز هیچ وقت شب‌ها ستاره نمی‌دیدیم. بوی شیرین خاص و محسوس نفت زیر بینی ما بود. «بودن و نبودن» برای همان دوران و خاطراتی است که از کودکی داشتم که چرا این همه فاصله بین مردم وجود دارد. فیلم «بیدار شو آرزو» برای تاثری است که بابت یک اتفاق بزرگی مثل زلزله بم که چیزی در حدود ۷۰ هزار نفر کشته می‌شوند ساخته شده است.

گفتگوی کیانوش عیاری فیلمساز مولف و نامدار سینمای ایران به مدت ۴ ساعت در سال ۱۳۸۸ توسط زنده یاد «زاون قوکاسیان» انجام شده است و فیلم کامل این گفتگو برای ثبت در تاریخ در بخش تاریخ شفاهی موزه سینمای ایران نگهداری می‌شود. بخش دوم و جدید گفتگوی تاریخ شفاهی این هنرمند صاحب سبک در سینمای ایران در برنامه سال جدید (سال ۱۴۰۰) موزه سینمای ایران پیش بینی شده است.

یادآور می‌شود، موزه سینمای ایران به عنوان مجموعه‌ای فرهنگی و تاریخی که روایتگر سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف می‌داند نظرات و دیدگاه‌های سینماگران باتجربه و پیشکسوت را جمع‌آوری کرده تا نسل‌های آینده با نگاه و مسیر زندگی حرفه‌ای و نحوه خلق و شکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت یک فیلمساز از مستندهای کاراکتر محور – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مهدی گنجی مستندساز که با فیلم «رویاهای خالکوبی شده» در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت حاضر بود، یکی از مسترکلاس‌های این دوره را برگزار کرد که یکی از پربیننده‌ترین کارگاه‌های این دوره بود.

در این مسترکلاس، گنجی درباره مستندهای کاراکتر محور صحبت کرد و در بخشی از این کارگاه گفت: یک سوال مهم در ساخت مستند کاراکتر محور وجود دارد. اینکه آیا من برای نشان دادن آن کاراکتر فرد مناسبی هستم یا خیر؟ به عنوان مثال یکی از نکات مهم در این موضوع جنسیت و زبان کاراکترهاست که کمک می‌کند متوجه شویم فرد مناسبی برای ساخت مستند این فرد هستیم یا خیر؟»

این مستندساز عنوان کرد: خیلی اوقات فیلمسازها فکر می‌کنند باید تک نفره فیلم بسازند. در صورتی که این کار خیلی خطرناک است. یکی از مهمترین ویژگی‌های سینمای کاراکتر محور این است که به ما اجازه می‌دهد با آدم‌ها بیشتر وارد رابطه شویم. آدم‌ها وقتی با افراد غریبه‌ای چون شما مواجه می‌شوند، سخت می‌توانند ارتباط برقرار کنند. هرچه تعداد آدم‌های پشت دوربین کمتر شود، احتمال اینکه آدم‌های آن خانه با شما بهتر ارتباط برقرار کنند بیشتر می‌شود.

مهدی گنجی مستندهای «من می‌خوام شاه بشم»، «اراده‌های آهنین»، «پازلی‌ها»، «مادرم منیژه معدن کار است» و … را کارگردانی کرده است. علاقه مندان برای تماشای این مسترکلاس می‌توانند به بخش کارگاه‌ها در سامانه اینترنتی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مراجعه کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کرونا چگونه خریداران هنر را افزایش داد؟!


مدیر گالری «گلستان» معتقد است که برگزاری نمایشگاه‌های آنلاین هنری به افزایش خریداران خارجی منجر شده است و آدم‌های جدیدی وارد این عرصه‌ شده‌اند که پیشتر خریدار آثار هنری نبودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ایسفا» برگزیدگانش را شناخت/ اهدای نشان به داریوش مهرجویی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت تخصصی ایسفا، عصر روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت، مراسم اهدای جوایز یازدهمین دوره آکادمی فیلم کوتاه ایران با نام ایسفا در سالن سیف الله داد خانه سینما به دبیری علیرضا قاسمی برگزار شد.

اجرای مراسم پایانی این دوره که برخلاف دوره‌های پیشین و به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین و از صفحه رسمی ایسفا در اینستاگرام و وبسایت ودیو پخش می‌شد، بر عهده بابک کریمی، بازیگر سینمای ایران بود که برگزیدگان آن به شرح زیر معرفی شدند:

بهترین طراحی صحنه

تندیس ایسفا برای بهترین طراح صحنه به فراز مدیری، برای فیلم کوتاه «اسب سفید بالدار» اهدا شد.

بهترین صدا

تندیس ایسفا در بخش بهترین صدای فیلم به رامین ابوالصدق و رشید دانشمند صداگذار و صدابردار فیلم کوتاه «زوزه‌مرد» تعلق گرفت.

بهترین موسیقی تالیفی

تندیس ایسفا در بخش بهترین موسیقی تالیفی اهدا شد به سالار محمد اصغری برای فیلم کوتاه «اسب سفید بالدار»

بهترین بازیگری

تندیس ایسفا در بخش بهترین بازیگری به مهدی حسینی‌نیا برای بازی در فیلم کوتاه «بی‌ریختی» اهدا شد.

بهترین تدوین

تندیس ایسفا برای بهترین تدوین به اسماعیل علیزاده برای تدوین فیلم کوتاه «بی‌ریختی» تعلق گرفت.

بهترین فیلمبرداری

تندیس ایسفا بهترین فیلمبرداری به سروش علیزاده برای فیلمبرداری فیلم «اسب سفید بالدار» اهدا شد.

بهترین فیلمنامه اقتباسی

در این بخش علی عزیزی تندیس ایسفا را برای فیلم کوتاه «اشغال» از آن خود کرد.

بهترین فیلمنامه تالیفی

تندیس ایسفا برای بهترین فیلمنامه تالیفی به صورت مشترک به مریم اسمی‌خانی و وحید حسن‌زاده برای فیلم کوتاه «وضعیت اورژانسی» اهدا شد.

بهترین کارگردانی تجربی

تندیس ایسفا برای بهترین کارگردانی تجربی به پیام رضایی برای فیلم «به سبک زمین» تعلق گرفت.

بهترین کارگردانی داستانی

تندیس بهترین کارگردانی داستانی به مهیار ماندگار برای فیلم کوتاه «اسب سفید بالدار» تعلق گرفت.

بهترین فیلم

تندیس ایسفا برای بهترین فیلم کوتاه به حمیدرضا زبیر و مهیار ماندگار برای فیلم کوتاه «اسب سفید بالدار» تعلق گرفت.

نشان ایسفا به داریوش مهرجویی اعطا شد

همچنین در یازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران نشان ایسفا به داریوش مهرجویی کارگردان سینما اهدا شد.

در متن لوحی که به همراه این نشان به این فیلمساز تقدیم شد، آمده است: «جناب آقای داریوش مهرجویی، شما با حضورتان به سینمای ایران اعتبار دیگری بخشیدید و بر پرده نقره‌ای نقش و نگار تازهای زدید. نگاه ریزبین خود را به دل جامعه بردید و آینه تمام‌نمای مردم این سرزمین شدید. فیلم‌هایتان در جانمان نقش بستند و شخصیت‌هایتان بخشی از زندگی ما شدند، گویی آنها را زیسته‌ایم پس همچون پاره‌ای از وجودمان دوستشان می‌داریم. حضور مستمر و مداوم شما در عرصه فیلمسازی، علیرغم همه ناملایمات و بی‌مهری‌ها بزرگترین آموزه برای تمام نسل‌هاست».

نشان ایسفا یک جام جهان نماست که با دو ورقه برنز و با خط میخی تزئین شده و برگرفته از منشور ملل کورش است و هر سال در مراسم پایانی جوایز ایسفا، به یکی از مفاخر سینمای ایران اهدا می‌شود.

پیش از این نشان ایسفا به سینماگرانی همچون عبّاس کیارستمی، ناصر تقوایی، رخشان بنی‌اعتماد، کیانوش عیاری، بهرام بیضایی، خسرو سینایی، امیر نادری، سهراب شهیدثالث و پرویز کیمیاوی اهدا شده است.

داریوش مهرجویی از فیلمسازان و پیشگامان موج نوی سینمای ایران و خالق آثار ماندگاری چون «گاو»، «هامون» و… است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مسافر ماه»؛ ویژه‌برنامه شبکه دو به مناسبت عید فطر


ویژه برنامه «مسافر ماه» به مناسبت عید سعید فطر با اجرای محسن آزادی و پوریا پورسرخ از شبکه دو پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع