X

بایگانی اردیبهشت 26, 1400

دفتر سینمایی

«شبکه پنج» میزبان تفکرات مختلف سیاسی می شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «مجری» با موضوع تاریخ انتخابات ریاست جمهوری روی آنتن شبکه پنج سیما می رود.

به گزارش سینماپرس، «مجری» ویژه برنامه انتخاباتی شبکه پنج سیما در ۱۳ قسمت روزهای یکشنبه و سه شنبه هر هفته از ساعت ۲۱:۲۰ نمایش داده می شود و روز بعد ساعت ۱۰ بازپخش خواهد داشت. این برنامه به مرور خاطرات، ناگفته ها و گفتگوی چهره های برجسته سیاسی کشور درباره ۱۲ دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور می پردازد.

همچنین برنامه «مجری» وضعیت و اهمیت انتخابات پیش رو و چرایی لزوم مشارکت حداکثری مردم را تحلیل، بررسی و تبیین می کند.

این برنامه چهره های شناخته شده ای از عرصه سیاست کشور که از احزاب مختلف با سلایق گوناگون هستند را میزبانی می کند تا خاطرات و رویدادهای تاریخ انتخابات ریاست جمهوری از ابتدای انقلاب تاکنون را بازگو کند.

نکته جالب توجه درباره این برنامه انتخاب حمیدرضا آصفی سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در امارات متحده عربی، آلمان و فرانسه به عنوان میزبان برنامه است که موجب شده تا سبک و سیاق این برنامه انتخاباتی متفاوت شود.

ایوب جمشیدی و امیر قربانی تهیه کننده، محمد حسین رنجبران مشاور طرح، علی مختارزاده کارگردان، امیر قربانی سردبیر، مجید رفیعی مشاور سردبیر و معصومه خداوردیان مدیر روابط عمومی و هماهنگی مهمانان این برنامه هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مسابقه اسکیس موزه آبگینه و فرش


معاون میراث‌فرهنگی استان تهران از برگزاری مسابقه اسکیس موزه‌های آبگینه و فرش به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی خبرداد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خاموشی چراغ «کنسرت‌ها» دو ساله می‌شود؟/ کرونا، پول و بی‌تدبیری!


خاموشی چراغ کنسرت‌های موسیقی در حالی تا چند ماه دیگر، دوساله می‌شود که گویی سیاست‌گذاران ارشاد و کنسرت‌گذاران به توافقی نانوشته برای فراموشی کامل این حوزه رسیده‌اند!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بشر در پایان قرن بیستم به جای بازگشت به اعتقادات دینی مبتنی بر کتب مقدس انبیا به سمت خرافات مدرن، متافیزیک پست مدرن و موجودات خیالی رفته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شاه‌حسینی در برنامه «راز آسمان» می‌گوید که متأسفانه بشر در پایان قرن بیستم به جای بازگشت به اعتقادات دینی مبتنی بر کتب مقدس انبیا به سمت خرافات مدرن، متافیزیک پست مدرن و موجودات خیالی رفته است. چیزی که تفصیل آن در سینمای قرن بیست‌ویک دیده می‌شود.

به گزارش سینماپرس، ماجرای فیلم‌های آخرالزمانی و نسبت آن با موضوع علم از آن جنس موضوعات پیچیده‌ای است که در سینما باید تحلیل شود. فیلم‌های زیادی در سال‌های اخیر در هالیوود ساخته شده که دربردارنده محتوایی از این دست است؛ فیلم‌هایی که روزهای پایانی زمین را به تصویر می‌کشند و وحشت عجیبی از زندگی بدون خدا را بر روی کره خاکی برای انسان معاصر ترسیم می‌کنند.

دکتر مجید شاه حسینی مدرس و پژوهشگر سینما در صحبت‌های خود در بخشی از برنامه «راز آسمان» به تبیین بنیان‌های فکری این نگاه در سینما می‌پردازد.

شاه حسینی با نقد مبانی تفکر مدرنیسم و انسان جدید بیان کرد: خدای ساعت ساز ادعای جاهلانه انسان مدرنِ قرن نوزدهمی است. انسانی که معتقد بود بر اوج قله علم و دانش ایستاده و دیگر دانشی نیست که او فرانگرفته باشد. غرور علمی انسان قرن نوزدهم خنده‌دار است، وقتی که می‌بینیم رئیس موزه اختراعات نیویورک در نامه معروفی به مسئول مافوقش می‌گوید که موزه را تعطیل کنید چرکه دیگر اختراعی نیست که بشر آن را فراچنگ نیاورده باشد و بعید است که موزه ثبت اختراعات از این به بعد کاربری یا کارایی داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد که امروز این حرف برای ما طنز است اما انسان قرن ۱۹ واقعاً اینگونه فکر می کرد. انسانی که معتقد بود که اگر روزگاری خدایی وجود داشته دیگر امروز آن خدا نیست و مرده است. مرگ خدا را برخی از فیلسوفان قرن ۱۹ با صدای بلند اعلام کردند. به عنوان مثال نیچه به صراحت از آن یاد می‌کند. بعد از این، انسان است که در جهان مانده و باید خدایی کند و چه کسی شایسته تر از انسان اروپایی برای خدایی کردن در جهانی که دیگر در آن خدای ساعت ساز وجود ندارد. او است که باید ناظم قوانین جدید باشد و تمام قوای فراطبیعی و طبیعی را به چنگ بیاورد. اما آیا واقعاً اینگونه است؟

شاه حسینی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد که همه این نگاه در قرن بیستم، با ویرانی تلقی حداقلی که انسان قرن ۱۹ از دانش و علم و فناوری داشت نابود شد. تازه انسان فهمید، که فهم او از دانش آنقدر حقیر است که آنچیزی که او در قرن ۱۹ به آن علم می‌گفت، امروز بسیار خنده‌دار است و به زبان امروزی تنها معلومات عمومی تلقی می‌شود و مرزهای علم خیلی جلوتر از سطح فهم و دانش او است.

وی ادامه داد: همه قطعیت‌هایی که در قرن ۱۹ به آن قائل بودند با فرضیه نسبیت زیر سؤال رفت و بشر تازه فهمید که طبیعت چه رقیب سرکشی است. همه سازه‌های مدرن و ظاهراً مبتنی بر علم را یک سرکشی طبیعی مانند سونامی و زلزله و یا برخورد یک شهاب سنگ عظیم با زمین می‌تواند ویران کند. طبیعت، تمام رشته‌های او را می‌تواند نابود کند. او گویا سرکشی طبیعت را لحاظ نکرده بود.

در نگاه پست‌مدرنی که بعد از مدرنیته جزم اندیشانه شکل می‌گیرد، انسان قرن بیستمی به تمام آموزه‌های خود شک می‌کند و می‌گوید آن علمی که من داشتم و فکر می‌کردم منجی من است شاید هلاک کننده من است. اگر روزی یک شهاب سنگ بزرگ به زمین نزدیک شد، آیا من با علم خود می‌توانم مانع از برخورد با زمین بشوم؟ اگر چنین اتفاقی رخ دهد، علم می‌تواند در این جهان بدون خدا و فارغ از خدا من را نجات بدهد؟

این استاد دانشگاه در ادمه با اشاره به فیلم‌های سینمایی که این ناتوانی بشر را ترسیم کردند بیان کرد فیلم‌های زیادی ساخته شدند که حاکی از این ناتوانی علم بودند. انسان‌هایی که در جهان بدون خدا، نمی‌دانند که با سرکشی‌های طبیعت چه بکنند؟ فیلم‌هایی که درباره برخورد شهاب سنگ‌ها با زمین است، نمونه‌های خوبی برای این مضمون است. مانند فیلم «برخورد عمیق» Deep Impact‌ ساخته «میمی لِدِر» محصول ۱۹۹۸. البته در همان سال‌ها نیز فیلم‌های زیادی با حس و حال پایان سده و هزاره ساخته می‌شدند که خبر از پایان جهان می‌دادند. فیلم‌هایی که سؤالشان از انسان این بود که در قبال قوای سرکش طبیعتی که به حقِ آن ظلم کردی و اکنون علیه تو سرکشی می‌کند، چه‌کار می‌خواهی بکنی؟

اینجا است که وحشت زیستن تنها در جهان بدون خدا را، در رفتار انسان قرن بیستم و پایان آن می‌بینیم. موج زیادی از فیلم های آخرالزمانی حکایت گر همین وحشت‌اند و انگار جای خالی خدا را، حالا در زندگی خود حس می‌کرد. اما افسوس که سال‌های پایانی قرن بیستم با بازگشت بشر به ایمان رقم نخورد و به جای اعتقادات توحیدی مبتنی بر کتب مقدس انبیا، به سمت خرافات مدرن، متافیزیک پست مدرن و در نهایت موجودات خیالی رفت تا جای خالی خدا را در زندگی انسان پر کنند.

جنس جدیدی از فیلم‌ها که باید تفصیل آن را در سینمای قرن بیست‌ویک دنبال کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۹۰ مجوز موسیقی در هفته دوم اردیبهشت صادر شد


دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته دوم اردیبهشت ماه مجوز ۷۸ تک آهنگ و ۱۲ آلبوم را صادر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مردم در هشت سال گذشته فشارهایی را تحمل کردند و یک جوری فکر می کردند «امید» است، اما «امید» نبود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سینما و تلویزیون گفت: رفاه مردم، آسایش مردم و معیشت مردم از جمله اولویت هایی است که رئیس جمهور آینده باید داشته باشد و نگاه رئیس جمهور آینده فقط باید روی مردم باشد.

به گزارش سینماپرس، «امیریل ارجمند» بازیگر سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، درباره مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری گفت: امسال حتما به روال همیشه در انتخابات شرکت می کنم و این را وظیفه خودم می دانم.

وی درباره اولویت هایی که رئیس جمهور آینده برای اداره کشور باید داشته باشد نیز بیان داشت: رفاه مردم، آسایش و معیشت مردم از جمله این اولویت ها است و نگاه رئیس جمهور آینده فقط باید روی مردم باشد.

این بازیگر همچنین ادامه داد: مردم در هشت سال گذشته فشارهایی را تحمل کردند و یک جوری فکر می کردند امید است، اما امید نبود. برای همین نگاه دولت بعدی باید بیشتر روی مردم و وضعیت زندگی شان باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خرمدره: دولت آقای روحانی با سینماگران ولایتمدار خوب رفتار نکرد/ تمام کشور خوابیده، چرخ اقتصاد از کار افتاده است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدمحسن خرمدره بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: ما برای رسیدن به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در تمامی بخش های کشور خون دادیم؛ برادر خود من شهید است؛ من از خانواده شهدا هستم اما دولت اقای روحانی در این ۸ سال با سینماگران ولایتمدار، مومن و انقلابی خوب رفتار نکرد و آن ها را به نوعی از صحنه تولید حذف نمود از این رو اینک با خوشحالی شکر پروردگار را به جا می آورم که در روزهای پایانی عمر این دولت هستیم و می گویم الحمدالله که عمر این ها به پایان رسیده و ان شاالله به زودی نیروهای انقلابی سکان اجرایی کشور را در دست خواهند گرفت.

بازیگر فیلم های سینمایی «حماسه مجنون» و «مهریه بی بی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تمام کشور خوابیده، چرخ اقتصاد از کار افتاده و زندگی ها فاجعه بار شده است!؛ این ها همگی از جمله دستاوردهای دولت آقای روحانی است.

وی ادامه داد: به تبع سایر بخش ها در این سال ها هنر-صنعت سینما نیز به کما رفت و کار به جایی رسید که امروز اصلاً اثری از سینمای ملی و ناب باقی نمانده است و اگر احیاناً برخی آثار در سینما تولید می شوند یا سرشار از ابتذال هستند و یا پر از پزهای روشنفکرمآبانه!

این سینماگر با تأکید بر اینکه مسئولان دولت برخلاف تذکر مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولیدکنندگان هیچ گونه تلاشی برای رونق تولید نکردند تأکید کرد: مسئولان بالعکس با تولید مقابله کردند! در این سال ها هیچ سازمان و ارگان دولتی نبود که از ما برای تولید آثارمان حمایت داشته باشد. آن ها اصلاً ما را نمی دیدند و به حساب نمی آوردند که بخواهند حمایت کنند! این در حالی است که بنده و امثال بنده فرزندان جمهوری اسلامی ایرانیم اما پر از درد و حسرت شده ایم!

خرمدره سپس خطاب به مسئولان دولت بعد گفت: امیدوارم شمایی که به زودی بر رأس کار می آیید برخلاف مسئولان فعلی تدبیری برای یکایک اعضای نگون بخت خانه سینما داشته باشید. این روزها اغلب سینماگران با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند. من متأسفم که باید بگویم برخی از گداها در همین شهر تهران از ما زندگی مرفه تر و بهتری دارند! ما مثلاً هنرمندان این سرزمین هستیم و باید برای رشد و اشاعه فرهنگ ناب ایرانی-اسلامی تلاش کنیم اما همه درها به رویمان بسته است.

وی در خاتمه اظهاراتش افزود: در حال حاضر آرزوی اکثریت قریب به اتفاق اهالی سینما روی کار آمدن یک دولت جوان انقلابی است که به دور از غرض ورزی های شخصی با یک چشم به همه اهالی فرهنگ و هنر نگاه کنند و موقعیت عادلانه ای را برای حضور آحاد سینماگران با هر نگرش و نگاه سیاسی فراهم سازند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت‌گری میرجلال‌الدین کزازی در یک آلبوم موسیقی/«کیومرس» که بود؟


آلبوم «کیومرس نامه» به آهنگسازی مسیح تحویلداری، روایت میرجلال‌الدین کزازی و خوانندگی حسین علیشاپور در پاسداشت فردوسی شاعر حماسه سرای ایرانی به‌زودی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دوتار» خراسان، میراث در حال فراموشی


«دوتار» خراسان، میراث در حال فراموشی

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بوبانی: زمانی که به آقای روحانی رأی دادم برداشتم از اتفاقات غلط بود!/ سیستم های تبلیغاتی علیه برخی کاندیداها باعث می شود تا هنرمندان به سمت یک فرد خاص گرایش پیدا کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مریم بوبانی بازیگر سینما و تلویزیون در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص اردوکشی سلبریتی های بی سواد برای حمایت از کاندیدای موردنظرشان گفت: بنده شخصاً ۴ سال قبل به آقای روحانی رأی دادم و حامی ایشان بودم اما زمانی که به اقای روحانی رأی دادم برداشتم از اتفاقات غلط بود! ایشان کاندیدای مورد نظر بنده نوعی نبودند اما تبلیغات وسیعی که علیه کاندیدای مقایل ایشان وجود داشت و اعلام می شد اگر فلانی رئیس جمهور شود کشور به جنگ کشیده می شود باعث شده بنده که ۸ سال سایه جنگ را تحمل کرده بودم از ترس برقراری مجدد جنگ به ایشان رأی بدهم!

بازیگر فیلم های سینمایی «آینه های روبرو» و «خاک آشنا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همواره در زمان انتخابات های گوناگون برخی سیستم های تبلیغاتی علیه برخی کاندیداها راه می افتند، این سیستم های تبلیغاتی علیه برخی کاندیداها باعث می شود تا هنرمندان به سمت یک فرد خاص گرایش پیدا کنند.

وی یادآور شد: شاید در اصل هیچ فرقی میان کاندیداها نباشد اما این سیستم ها جوری وانمود می کنند که مثلاً فلان کاندیدا جنگ طلب است و مبادا بروید و به وی رأی بدهید. همین باعث می شود تا هنرمندان هم به عنوان بخشی از جامعه که قطعاً برای کشورشان صلح و شادی و رفاه و… آرزو دارند به سمت آن کاندیدای مزبور گرایش پیدا نکنند.

این سینماگر تأکید کرد: اصولاً نه تنها در کشور ما که این رویه در سایر کشورهای دنیا هم وجود دارد و هنرمندان و چهره های مطرح در هر حوزه ای از جمله حوزه فرهنگ و هنر از برخی افراد در انتخابات ها حمایت می کنند. وقتی قرار است اصل دمکراسی برقرار باشد و همه بتوانند آزادانه دست به انتخاب فرد اصلح بزنند و رأی بدهند این نوع اتفاقات بدیهی است.

بوبانی در پایان این گفتگو متذکر شد: اما با توجه به آنچه در انتخابات گذشته شاهد بودیم و دیدیم که برخی افراد از حمایت و انتخاب شان پشیمان شدند فکر می کنند امسال هنرمندان متفق القول هستند که از هیچ چهره ای در ایام انتخابات حمایت رسمی و علنی نداشته باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع