X

بایگانی خرداد 15, 1400

دفتر سینمایی

علی مرادخانی به کما رفت


علی مرادخانی، معاون سابق هنری که حدود یک ماه پیش به ویروس کرونا مبتلا و به مدت سه هفته در بیمارستان بستری شده بود، چند روز پیش به دلیل عوارض ناشی از بیماری کووید-۱۹ بار دیگر در بیمارستان بستری شد و امروز به کما رفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علی مرادخانی به دلیل عوارض کرونا به کما رفت


علی مرادخانی معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به دلیل ابتلا به کرونا در بستر بیماری بود، به کما رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمبرداری «اینان» در مشهد آغاز شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، فیلمبرداری فیلم سینمایی «اینان» به کارگردانی رهبر قنبری و تهیه‌کنندگی علی برادری طی روزهای اخیر در شهر مشهد آغاز شده است و علی برادری و الهه جعفری اولین بازیگرانی بودند که مقابل دوربین رفتند.

«اینان» داستان عماد یک جوان سی ساله را روایت می‌کند که برادرش نیازمند اهدای عضو است. عماد برای یافتن عضو پیوندی راهی مشهد می‌شود اما این سفر طولانی و غیرمنتظره تجربیات و آشنایی با افرادی را در پی دارد که باورهای قبلی‌اش را به چالش می‌کشد و عشقی زمینی او را به درکی تازه از زندگی می‌رساند.

فیلم سینمایی «اینان» طی روزهای آتی در مشهد و روستای واریان کرج فیلمبرداری می‌شود.

عوامل این فیلم عبارتند از کارگردان: رهبر قنبری، فیلمبردار: داوود رحمانی، صدابردار: محسن طیبی، طراح چهره‌پردازی: محمد قلی‌نژاد، طراح صحنه و لباس: میثم نویریان، دستیار یک کارگردان و برنامه‌ریز: امیر رحمت حیدری، بازیگردان: عباس عمرانی، منشی صحنه: مهتاب رضوی، عکاس: علی سیدی، مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا، مدیر تولید: سعید سرابی، مجری طرح: ناصر روئین تن، پشتیبانی تولید: علیرضا خسروی، تهیه‌کننده: علی برادری.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تبریک خانه سینما به جشنواره جهانی فیلم فجر برای ثبت در «فیاپف» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه سینما، طی پیامی خانه سینما ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر در «فیاپف» را تبریک گفت.

در متن این پیام آمده است:

«ثبت در فیاپف، جشنواره جهانی فیلم فجر را وارد جریانی جدید کرد. جریانی که از بین هزاران جشنواره فیلم در جهان، فقط پانزده جشنواره در آن قرار دارند. خانه سینما با تبریک ثبت جشنواره جهانی فجر در فیاپف تاکید کرد که برای نخستین بار اعتباری جهانی شامل یک نهاد سینمایی ایرانی شده است، اعتباری که می تواند به جریان اقتصادی سینما و فیلم هایی که در آن شرکت می کنند هم کمک کند.

این ثبت از آنجا به توجه جدی برای گسترده تر شدن نیازمند است که بدانیم بسیاری از کشورهای اطرافمان علیرغم صرف منابع مالی فراوان هنوز نتوانسته اند به چنین جایگاهی دست یابند.

به همکاران ارجمندمان در جشنواره جهانی فیلم فجر تبریک عرض می کنیم و سپاس ویژه خود را به آقای محمدمهدی عسگرپور دبیر جشنواره و سایر عزیزانی که حامی این رویداد فرهنگی هنری هستند، تقدیم می کنیم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ستاره‌ای که «دشت خاموش» را روشن کرد/ یک قدم مانده به خط پایان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر – گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که پیش از این در ایام برگزاری سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به صورت روزانه انعکاس اهم اخبار مرتبط با متن و حاشیه این رویداد را در دستور کار قرار داده بود و از امروز به مرور متن و حاشیه «سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» می‌پردازد.

همچنان می‌توانید با «مهر سیمرغ» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور قرار بگیرید.

چهره روز؛ علی باقری

موها و ریش‌های جوگندمی، قامت بلند و اندامی نحیف ویژگی‌های جسمانی او هستند، علی باقری گرچه پیشینه‌ای طولانی در کار بازیگری دارد و در آثار مهمی همچون «اژدها وارد می‌شود»، «متری شیش و نیم»، «خوک» حضور داشته اما عمدتاً سکانس‌هایی کوتاه از او را دیده‌ایم. احتمالاً علی باقری را بیشتر با سریال «بی‌گناه» به یاد دارید، حضور متفاوت او در یکی از نقش‌های اصلی باعث شد توانایی‌های او برای مخاطبان بیشتر از پیش عیان شود.

علی باقری چندی پیش نیز با سریال «یاور» که از آثار باکس ماه رمضانی تلویزیون بود، به مخاطبان معرفی شد. او حالا چهره‌ای ثابت در ذهن مخاطبان و در همه آثار شمایلی واحد دارد، گریم چندانی را روی چهره اش نمی‌بینید، گویی کارگردانان هم به این نتیجه رسیده‌اند که نقش او با همین شکل و شمایل هم کارکرد دارد، حتی وقتی به پردیس چارسو هم آمده بود باز هم همان شکل و شمایل خاص خودش را داشت با همه این‌ها اما در هر نقشی باورپذیر است.

ستاره‌ای که «دشت خاموش» را روشن کرد/ یک قدم مانده به خط پایان

فیلم سینمایی «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی از جمله آثاری است که در بخش جشنواره جشنواره‌ها حضور دارد که علی باقری نقش اصلی آن را ایفا می‌کند. باز هم با همان شمایل از پیش دیده شده.

حضورش اما نقشی تعیین کننده دارد، او در این فیلم ایفاگر نقش مردی است که در گیر و دار مصائب کارگری و کارفرمایی در پس جدایی از معشوق نه به یک انقلاب که به یک انهدام دست می‌زند.

«دشت خاموش» را از این منظر هم که حضور تحسین‌برانگیز او را در دل خود دارد، می‌توان از فیلم‌های مطرح این دوره دانست که البته استقبال مخاطبان از آن هم باعث شد سانسی ویژه در این رویداد داشته باشد.

فیلم روز؛ صحنه‌زنی

رونمایی از فیلم‌های ایرانی دیده‌نشده یکی از جذابیت‌های جشنواره جهانی فیلم فجر در دوره‌های اخیر برای علاقه‌مندان به سینمای ایران بوده است. در جشنواره سی‌وهشتم هم تا به اینجا، آمار استقبال از فیلم‌های به نمایش درآمده نشان می‌دهد که فیلم‌های ایرانی به‌خصوص آثاری که پیش‌تر در رویدادهای سینمایی داخلی حضور نداشته‌اند اقبال بلندتری در جذب مخاطب داشته‌اند.

فیلم سینمایی «صحنه‌زنی» به کارگردانی علیرضا صمدی یکی از همین فیلم‌ها است. فیلمی که عدم حضور آن در جشنواره ملی فیلم فجر در بهمن‌ماه سال ۹۹ زمینه‌ساز طرح برخی گلایه‌ها شده بود و حالا حضور این فیلم در بخش «جلوه‌گاه شرق» جشنواره جهانی فیلم فجر موردتوجه اصحاب رسانه قرار و مخاطبان سینمادوست قرار گرفته است.

ستاره‌ای که «دشت خاموش» را روشن کرد/ یک قدم مانده به خط پایان

«صحنه‌زنی» را علیرضا صمدی کارگردانی کرده است که در کارنامه حرفه‌ای خود کارگردانی فیلم «بی‌نامی» را دارد و حالا بار دیگر دست روی یک سوژه تلخ اجتماعی گذاشته است.

این فیلم با روایت داستانی مرتبط با یک تیم خلافکار حرفه‌ای در زمینه جرم صحنه‌سازی برای تصادف و اخذ دیه، داستان خود را آغاز می‌کند و با نزدیک شدن به یکی از اعضای این گروه، داستان خود را بسط می‌دهد تا در عین روایت کامل یک فروپاشی، تصویری از ریشه‌های شکل‌گیری بزه‌هایی از این دست در سطح اجتماع ارائه دهد.

صمدی در دومین فیلم کارنامه خود، کارگردانی قابل قبولی دارد و مهمترین امتیاز فیلمش بازی متفاوت بازیگران اصلی است. از میان بازیگران این فیلم مجید صالحی و بهرام افشاری حضوری متفاوت را در نقش اعضای یک باند خلافکار از خود ارائه کرده‌اند.

نکته روز؛ حسین انتظامی

حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی روز گذشته در ششمین روز از برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر به پردیس چارسو آمد و از بخش‌های مختلف این رویداد هنری بازدید کرد. این آخرین رویداد مهمی است که احتمالاً با حضور او برگزار می‌شود. خودش هم پیش از این عنوان کرده بود که قرار است رایزن فرهنگی ایران در اتریش شود و دیر و دور نیست از سمت ریاست سازمان سینمایی کناره‌گیری کند.

انتظامی در این بازدید در جمع خبرنگاران قرار گرفت از بازنمایی تصویر ایران در مجامع بین‌المللی به واسطه فیلم‌های سینمایی گفت.

او در بخشی از این گفتگو عنوان کرد که «باید از جامعه ایرانی در سینمای ایران یک بازنمایی جامع و واقعی باشد. ما فیلم‌های امیدبخش بسیاری داریم. باید مشوق‌هایی برای این آثار در نظر گرفته شود تا جریان حضور در عرصه‌های بین‌المللی به همین سمت و سو برود.»

ستاره‌ای که «دشت خاموش» را روشن کرد/ یک قدم مانده به خط پایان

همچنین در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به این نکته اشاره کرد که «فرهنگ از آن حوزه‌هایی است که همه فعالان، سیاست‌گذاران و مجریان باید نسبت به آن توجه ویژه داشته باشند. در همه حوزه‌ها از کتاب تا سینما، باید این توجه به حوزه فرهنگ وجود داشته باشد تا شاهد رشد جوانان باشیم.»

اظهارات اخیر رئیس سازمان سینمایی هرچند ناظر به آینده است اما باید دید حسین انتظامی در طول تصدی پست ریاست این سازمان چقدر در تحقق این اهداف چگونه عمل کرده است؟

او که بر یکی از کرسی‌های مهم تصمیم‌گیری‌های کلان در حوزه سینما تکیه زده تا چه میزان توانسته تصویری روشن از ایران به جهان مخابره کند و آیا توانسته سینما را به عنوان یکی از اولویت‌ها مطرح کند؟

پیشنهاد روز؛ چهارصد ضربه

امسال در بخش کلاسیک‌های مرمت شده علاوه بر فیلم‌های مطرح سینمای ایران آثاری از کشورهای دیگر هم مورد توجه قرار گرفته است می‌توان به آثاری همچون «سفر هوایی من به ایران»، عصر باشکوه»، «چهارصد ضربه» اشاره کرد.

«چهارصد ضربه» که از اولین ساخته‌های فرانسوا تروفو محسوب می‌شود از مهمترین آثار موج نوی سینمای فرانسه محسوب می‌شود که امسال نسخه‌ای مرمت شده از آن در این رویداد سینمایی به نمایش درآمده و توانسته نظر فیلم بازها را به خود جلب کند.

فیلم داستان یک پسر نوجوان پاریسی به نام آنتوان دوآنل را به تصویر می‌کشد که به اعتقاد پدر، مادر و معلمان خود پسری دردسرساز است.

ستاره‌ای که «دشت خاموش» را روشن کرد/ یک قدم مانده به خط پایان

این فیلم را می‌توان از تأثیرگذارترین آثار در حوزه نوجوانان بالغ به شمار آورد فیلمی که البته الهام گرفته از دوران جوانی خود تروفو است.

ژان‌لوک گدار درباره این فیلم در همان سال‌ها در کایه دو سینما نوشته بود که «چهارصد ضربه غرورآمیزترین، سرکش‌ترین، سرسخت‌ترین، به عبارت دیگر آزادترین فیلم در جهان خواهد بود.

«چهارصد ضربه» فیلمی خواهد بود با امضای صداقت، سرعت، هنر، تازگی، سینما، اصالت، گستاخی، وخامت، تراژدی، احیا، شاه اوبو، فانتزی، بی رحمی، عطوفت، عمومیت و ظرافت‌.

فرانسوا تروفو با «چهارصد ضربه» هم به سینمای مدرن و هم به کلاس‌های درس کودکی ما پا می‌گذارد.»

«چهارصد ضربه» در سال ۱۹۵۹ ساخته شده و در همان سال‌ها مورد اقبال جشنواره کن نیز قرار گرفته است.

این فیلم فردا ۱۲ خرداد ساعت ۱۳:۳۰ در سالن ۶ پردیس چارسو به نمایش درمی‌آید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقاشی «چرچیل» حراج می‌شود


تابلو نقاشی خلق‌شده توسط «وینستون چرچیل»، نخست‌وزیر سابق بریتانیا که به دوستش هدیه داده شده بود در یک حراجی به مزایده گذاشته می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کدام فیلم‌های ایرانی در این بازار مشتری دارد؟/ ثبت یک تجربه مجازی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر -گروه هنر- نیوشا روزبان: سی و هشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر با یک سال تأخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا فعالیت خود را آغاز کرد و امروز در حالی به کار خود پایان می‌دهد که برگزاری یکی از بخش‌های مهم آن به دلیل استقبال، تا یک هفته تمدید شده است؛ بخش بازار فیلم.

این جشنواره امسال تجربه متفاوتی را پشت سر گذاشت و به ۲ صورت فیزیکی و مجازی برگزار شد، که این شیوه از برگزاری در بازار فیلم سینمای ایران کاملاً به صورت مجازی اعمال شده است.

امسال بیست و سومین دوره بازار سینمای ایران برگزار شد، بازاری که کاملاً به صورت مجازی و با استفاده از یک پلتفرم خاص که پیش از این برای بازار فیلم کن نیز تجربه شده بود، میزبان علاقه‌مندان بود.

با امیر اسفندیاری مدیر بخش بین‌الملل سی و هشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر به گفتگو نشستیم تا درباره تجربه متفاوت و جدیدی که سینمای ایران در سطح جهانی در حال تجربه آن است، گفتگو کنیم.

این مدیر سینمایی در این گفتگو به بخش‌های مختلف چگونگی برگزاری این جشنواره، جایگاه و تأثیر بازار فیلم در سینمای ایران و تغییراتی که طی دوره‌های گذشته تا امروز و تجربیات جدید برگزاری یک بازار بین‌المللی به صورت آنلاین اشاره کرده است.

* این دوره از بازار فیلم فجر غیرحضوری و به صورت آنلاین برگزار می‌شود، این مدل از برگزاری به گونه‌ای اولین تجربه سینمای ایران به شمار می‌رود، برگزاری بازار فیلم و در کنار آن جشنواره جهانی فیلم فجر به صورت آنلاین چه تأثیری در روند آن دارد؟

در سینما ناگزیر هستیم که با تمام تغییرها و تحولات پیش رویم. سال گذشته برنامه‌ریزی کردیم تا سی و هشتمین دوره جشنواره را در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ برگزار کنیم حتی مهمانان بین‌المللی خود را دعوت کرده بودیم، فیلم‌ها آماده بود و قرار بود جشنواره به صورت فیزیکی برگزار شود. بلافاصله که از جشنواره فیلم برلین که بازگشتیم مساله شیوع ویروس کرونا جدی شد، به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا تغییراتی در زمان برگزاری جشنواره داشته باشیم، از همین روی تصمیم گرفته شد تا جشنواره در تابستان برگزار شود که این اتفاق نیز رخ نداد و در نهایت مجبور شدیم تا برگزاری سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر را در سال ۹۹ کنسل کنیم. در طول این دوران اتفاقات مختلفی در جشنواره‌های بین‌المللی در سراسر دنیا رخ داد.

برخی از جشنواره‌ها کنسل شد و برخی از جشنواره‌ها نیز به ۲ صورت فیزیکی و آنلاین برگزار شد. حتی جشنواره فیلم کن نیز از این امر مستثنی نبود و سال گذشته بازار آن به صورت مجازی برگزار شد و این روند نیز سال جاری ادامه دارد. جشنواره فیلم برلین هم در ابتدا به ما گفتند که قرار است بازار را به صورت فیزیکی برگزار کنند که در نهایت این جشنواره هم به صورت مجازی برگزار شد. تاکید می‌کنم که بسیاری از جشنواره‌های بین‌المللی به صورت مجازی برگزار شد و تنها نمایش‌هایی را برای مخاطبان محدودی در نظر گرفتند.

جشنواره جهانی فیلم فجر باید با نقدهای درستی که به آن می‌شود، رشد کند. برخی از نقدها و سوال‌ها درباره بودجه بود، این را باید بگویم که بودجه ردیف‌های جداگانه ای دارد و این امکان وجود ندارد که بودجه‌ای که به یک فعالیتی مثل جشنواره اختصاص پیدا می‌کند صرف موضوع دیگری شود ما برای برگزاری جشنواره در این زمان، پلن های مختلفی را در نظر گرفتیم، تا در شرایط مختلف برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم البته باید تاکید کنم که برنامه‌ریزی در این شرایط بسیار سخت بود، برنامه‌ریزی اول ما این بود که مهمان خارجی به تعداد محدود داشته باشیم، یعنی اگر در سال گذشته نزدیک به ۴۰۰ نفر مهمان خارجی دعوت کرده بودیم، امسال تصمیم گرفتیم که زیر ۱۰۰ نفر مهمان دعوت کنیم که شامل داوران و برخی از مهمانان ویژه بود تا بتوانیم جشنواره را به صورت محدود و فیزیکی برگزار کنیم، اما کمی که جلوتر رفتیم دیدیم اجرای این روش هم امکان پذیر نیست، بنابراین تصمیم گرفتیم تا بازار و داوری‌ها را در این دوره از جشنواره به صورت مجازی برگزار کنیم و بخشی از آن را که شامل اکران داخل می‌شود به صورت فیزیکی برگزار کنیم. که آن هم با علامت سوال‌های بسیاری مواجه بودیم که آیا وزارت بهداشت اجازه برگزاری این جشنواره را می‌دهد و یا ما می‌توانیم آن را به صورت ایمن برگزار کنیم که البته شعار ما برای برگزاری این دوره از جشنواره ایمن برگزار کردن بود. البته پلن دیگری نیز داشتیم که خوشبختانه توانستیم همان پلن B را اجرا کنیم. در حال حاضر صد در صد بازار و ورک شاپ ها و داوری‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود.

برگزاری به صورت آنلاین تجربه جالبی بود، به عنوان مثال برای کارگاه‌های آموزشی که به صورت آنلاین برگزار می‌شود، تعداد کسانی که ثبت نام کرده‌اند بیش از ۱۰ برابر کسانی است که حضوری ثبت نام می‌کردند. بنابراین در این فضای مجازی به یک گروه گسترده‌تری از مخاطبان کارگاه‌های آموزشی دست پیدا کردیم.

اما در مورد بازار شرایط به گونه دیگری است، در واقع در بازار سر و کارمان با خریداران و فروشندگان است، یعنی کسانی که به صورت حرفه‌ای این کار را دنبال می‌کنند، ما باید موقعیت مناسبی را فراهم می‌کردیم، چرا که در شرایط کنونی اکران آنلاین بسیار ریسک پذیر است و هرکسی حاضر به این کار نیست، به همین دلیل با سیناندو وارد مذاکره شدیم و پلتفرم بازار را دریافت کردیم همان پلتفرمی که خود جشنواره فیلم کن نیز از آن استفاده کرده است،.

ما در این پلتفرم فیلم‌های خود را بارگذاری کردیم و خریداران می‌توانند با آی دی‌های خود فیلم‌ها را ببینند، همه چیز در این پلتفرم مشخص است، یعنی مشخص است که چه کسی فیلم می‌بیند، فیلم در یک فضای امن پخش می‌شود و تمام نکات ایمنی تجاری در نظر گرفته شده است. خوشبختانه شرکت‌کننده‌ها از بازار استقبال کرده‌اند و اکثر رؤسای جشنواره‌ها و خریداران فیلم حضور دارند. فکر می‌کنم که حدود ۸۵ فیلم ایرانی در بازار حضور دارد و تنها در این دوره فیلم‌های ایرانی را در بازار عرضه کرده‌ایم. چرا که در پلتفرم مورد نظر محدودیت‌هایی را داشت که ما تصمیم گرفتیم از همین فضای محدود به معرفی آثار سینمای ایران بپردازیم. ضمن اینکه برای برگزاری فیزیکی در این شرایط سعی کرده‌ایم که از ازدحام مخاطبان در پردیس چارسو، آزادی و سینمای روباز کانون جلوگیری شود، تا با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بتوانیم جشنواره را برگزار کنیم.

* نقدهای بسیاری به برگزاری جشنواره بود که پاسخ‌های روشنی به آن داده نشد، تا چه اندازه مدیران جشنواره جهانی فیلم فجر نسبت به نقدها گوش شنوا دارند؟

جشنواره جهانی فیلم فجر باید با نقدهای درستی که به آن می‌شود، رشد کند. برخی از نقدها و سوال‌ها درباره بودجه بود، این را باید بگویم که بودجه ردیف‌های جداگانه‌ای دارد و این امکان وجود ندارد که بودجه‌ای که به یک فعالیتی مثل جشنواره اختصاص پیدا می‌کند صرف موضوع دیگری شود. مساله دیگر این است که تمام کشورهای دنیا با این قضیه کرونا مواجه شده‌اند و اکثر کشورهای صاحب سینما سعی کرده‌اند که جشنواره‌های خود را به هر نحوی برگزار کنند، اما در این کشورها از این صحبت‌ها نشده است، به نظر من پیش از هر چیز باید دید کاربرد جشنواره جهانی فیلم فجر چه بوده است، ما ۲ نوع سینما در دنیا داریم، یکی سینمای مسلط و دیگری سینمای آلترناتیو که من معتقدم سینمای ایران سینمای آلترناتیو است، جایی که سینمای آلترناتیو می‌تواند رشد کند در جشنواره‌ها است. یعنی فضایی که می‌تواند خود را ارائه کند و به بازار دست پیدا کند، جشنواره‌های فیلم است و این کاری است که در جشنواره جهانی فیلم فجر به نحو احسن اتفاق افتاده است، جشنواره جهانی فیلم فجر دوره سی و هشتم خود را پشت سر می‌گذارد، این جشنواره قبلاً در کنار جشنواره ملی برگزار می‌شد، در آن زمان تمام فیلمسازان بنام و شناخته شده از طریق بنیاد سینمایی فارابی که پشتیبان جشنواره فیلم فجر بود، به دنیا معرفی شدند، که از آن جمله می‌توان به عباس کیارستمی، جعفر پناهی، مجید مجیدی، رخشان بنی اعتماد، پوران درخشنده، ابراهیم فروزش، رسول صدرعاملی، رضا میرکریمی، ابوالفضل جلیلی و … اشاره کرد، فیلم‌های سینمایی در جشنواره دیده شده‌اند و به جشنواره‌های مختلف ارائه شده است. بنابراین تأثیر جشنواره فیلم فجر و بازار آن غیرقابل انکار است.

البته این را باید بگویم که یک تعداد افراد هستند که نگاهشان به هر موفقیت داخلی از بالا به پایین است و دست آوردهای خود را در مقایسه با خارج کوچک می‌بینند. در صورتی که پیش از این در روایتی برای جشنواره جهانی فیلم فجر نوشته شده بود که اگر می‌خواهید فیلم‌هایی از کشورهای خاص ببینید حتماً باید به بازار جشنواره فیلم فجر بروید. اینها مسائلی است که سال‌ها درباره جشنواره جهانی فیلم فجر می‌گفتند، این را هم باید بگویم که سه سال فیاپف به جشنواره جهانی فیلم فجر آمد و آن را از جهات مختلف بررسی کرده است، ما در این مدت مشکل زمان برگزاری داشتیم وگرنه سه سال پیش هم می‌توانستیم جزو جشنواره‌های A باشیم، امسال تاریخ برگزاری جشنواره تغییر کرد و توانستیم وارد سایت رسمی و فهرست جشنواره‌های رقابتی و برتر فیاپف شویم.

بی شک اگر استانداردهای لازم را نداشتیم به هیچ وجه یک ارگان بین‌المللی نمی‌توانست این مجوز را به ما بدهد، از منتقدان خواهش می‌کنم تا نقدهایشان را درباره جشنواره بگویند، بی شک بدون نقد نمی‌توان مشکلات را شناسایی و تغییر داد. ما برگزار کنندگان جشنواره هستیم و در شرایط سختی در حال برگزاری این جشنواره هستیم، من شخصاً از نقدها استقبال می‌کنم و سعی می‌کنیم نقص‌های خود را برطرف کنیم.

* یکی از جذابیت‌های بازار فیلم فجر در دوره‌های قبل گفتگو میان صاحبان فیلم‌ها و خریداران بود، مسأله‌ای که سبب می‌شد دست آورد قابل توجهی برای بازار داشته باشد، با توجه به اینکه این دوره از جشنواره به صورت مجازی برگزار می‌شود، بحث گفتگو در بازار به شکل اجرایی شده است؟

با شیوع ویروس کرونا در تمام جهان همه مردم در کشورهای مختلف یک چیزهایی را از دست داده‌اند که از آن جمله می‌توان به دور هم بودن، با هم فیلم دیدن، در مکان‌های شلوغ قرار گرفتن اشاره کرد، این موارد برای مردم دنیا از دست رفته است و هیچ چیز جایگزین آن نیست. در بازار فیلم نیز هیچ چیز جایگزین نگاه رودررو و صحبت کردن را نمی‌گیرد، اما زمانی که مجبور هستیم باید به فکر چاره باشیم، در همین راستا در بازار مجازی فیلم فجر، یک چت روم ایجاد کرده‌ایم که خریداران در این چت روم با یکدیگر گفتگو می‌کنند، یعنی ما یک فضای مذاکره آنلاین را برای شرکت کنندگان در بازار فراهم کرده‌ایم، در این چت روم شرکت کنندگان در بازار وقت می‌گیرند و با هم درباره فیلم‌ها گفتگو می‌کنند، ما از تمام امکاناتی که می‌توانستیم استفاده کنیم، استفاده کرده‌ایم البته ممکن است کاستی‌هایی در این زمینه داشته باشیم که به آن واقف هستیم. ولی ما از تجربیات دیگران استفاده کردیم، بخشی از نقطه ضعف‌ها را برطرف کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم یک جشنواره روان و خوب داشته باشیم که هم در بعد مجازی بتواند روان باشد و هم در بعد فیزیکی روان جلو برود. در این دوره از بازار فیلم از نمایندگان جشنواره‌های مختلف برای انتخاب آثار سینمایی حضور دارند، همچنین خریداران بسیار زیادی نیز در این بازار شرکت کرده‌اند.

* در دوره‌های قبلی زمانی که بازار فیلم برگزار می‌شد، برخی از کشورها تمایل به حضور در بازار را داشتند اما بنا به دلایلی از جمله مشکل صدور ویزا امکان حضور در بازار را نداشتند، برگزاری بازار فیلم به صورت مجازی تا چه اندازه این پتانسیل‌ها را برای بازار آزاد کرده است؟

بسیاری از مشکلات با برگزاری آنلاین بازار فیلم برای بسیاری از متقاضیان برطرف شده است که همانطور که اشاره کردید می‌توان به مساله صدور ویزا اشاره کرد، چرا که ما با برخی از کشورها مشکل ویزا داشتیم، به خصوص زمانی که این جشنواره در فروردین ماه برگزار می‌شد، بلافاصله بعد تعطیلات نوروز باید ویزاها صادر می‌شد و زمان کمی برای این کار وجود داشت. البته یکی دیگر از مشکلات ما همزمانی برگزاری این جشنواره با جشنواره فیلم پکن و بعد از آن جشنواره فیلم مسکو بود. خوشبختانه بخشی از مشکلات ما در این زمینه حل شده است، گرچه ترجیح می‌دادیم که به دلیل مطلوب بودن هوا، اگر قرار بود جشنواره به صورت فیزیکی برگزار شود، در زمان خنک‌تری باشد. در حال حاضر با توجه به اتفاقاتی که رخ داده و با توجه به استقبال برای حضور در بازار و جشنواره، در وضعیت بسیار مطلوبی قرار داریم و امیدوارم سال آینده با برطرف شدن مشکل کرونا جشنواره به صورت فیزیکی برگزار شود، اما من فکر می‌کنم با توجه به تجربه‌ای که پیدا شده، استفاده از تجهیزات دیجیتال این مدل از برگزاری تبدیل به بخشی از جشنواره‌ها باشد.

در حقیقت ما همیشه با یک انتقادی روبرو بودیم، بنیاد سینمایی فارابی مونوپلی پخش بین‌المللی داشت و یک عده‌ای می‌گفتند که بنیاد سینمایی فارابی سلیقه خود را در ارائه فیلم‌ها اعمال می‌کند و نمی‌گذارد یک سری از فیلم‌ها توسط خریدار خارجی دیده شود، به همین دلیل بازار فیلم ایجاد شد که فیلمسازان، پخش کنندگان و تهیه کنندگان به صورت مستقیم با خریداران روبرو شوند *پیش از این در کنار حضور دست اندرکاران جشنواره‌های بین‌المللی، افرادی از کمپانی‌های مختلف حضور داشتند که برای شرکت‌های خطوط هوایی کشورهای مختلف فیلم ایرانی می‌خریدند که این به ایجاد مخاطب عمومی بین‌المللی برای سینمای ایران کمک می‌کرد، در این دوره نیز چنین شرکت‌هایی حضور دارند؟

بله همین طور است، خریداران اصولاً طیف‌های مختلفی دارند ولی اکثر خریداران به دنبال این هستند که کلیه حقوق یک فیلم را بخرند و بعد خودشان برای بخش‌های مختلف آماده فروش کنند، ما از همین طریق بسیاری از فیلم‌های شاخص سینمایی‌مان در شرکت‌های هوایی جهان پخش می‌شود و طبیعتاً این فعالیت نیز همچنان در این دوره از بازار در جریان هست.

*دست آورد سینمای ایران در بازار فیلم فجر چه بوده است و تفاوت آن با چتر سینمای ایران در بازارهای بین‌المللی دیگر از جمله کن و برلین چیست؟

پیش از هر چیز باید بگویم که ما هدفمان از تأسیس بازار فیلم و چتر سینمای ایران معرفی هرچه بهتر سینمای ایران در بازارهای جهانی بود و این ۲ در راستای هم هستند، یعنی بسیاری از خریداران بین‌المللی به ایران دعوت می‌شدند تا در بازار شرکت کرده و آثار ایرانی را خریداری کنند، بعد از آن در بازارهای بین‌المللی دیگر نیز پخش کنندگان بین‌المللی سینمای ایران را تشویق می‌کردیم که فیلم‌های ایرانی را زیر چتر سینمای ایران در جشنواره‌های بین‌المللی دیگر معرفی کنند، در این بازارها افراد حرفه‌ای بسیاری حضور دارند و طبیعی است که امکانات بیشتری برای سینمای ایران فراهم شود. بنابراین این ۲ بخش در راستای هم قرار دارند. به خاطر همین وقتی بازار فیلم فجر تأسیس شد، چتر سینما نیز پا گرفت. تاریخچه بازار فیلم و تأثیرگذاری آن نشان می‌دهد که این بازار که در سال ۱۳۷۶ با ۵ غرفه شکل گرفت. یکی از این غرفه‌ها برای تهیه کنندگان سینمای ایران بود و از آن طریق همه تهیه کنندگان محصولات خود را ارائه می‌کردند. در حقیقت ما همیشه با یک انتقادی روبرو بودیم، بنیاد سینمایی فارابی مونوپلی پخش بین‌المللی داشت و یک عده‌ای می‌گفتند که بنیاد سینمایی فارابی سلیقه خود را در ارائه فیلم‌ها اعمال می‌کند و نمی‌گذارد یک سری از فیلم‌ها توسط خریدار خارجی دیده شود، به همین دلیل بازار فیلم ایجاد شد که فیلمسازان، پخش کنندگان و تهیه کنندگان به صورت مستقیم با خریداران روبرو شوند، البته این را هم باید بگویم که در این شرایط نیز ما به عده‌ای نیاز داشتیم که در زمینه خرید و فروش فیلم‌ها حرفه‌ای باشند. در نهایت باید بگویم که ما این امکان را بوجود آوردیم تا بگوییم از نظر ما همه درها برای ارائه فیلم‌ها باز است و از هر فیلمی که در خارج از ایران موفق شود استقبال می‌کنیم. در نهایت باید بگویم بازار فیلم ایران از ۵ غرفه در آغاز به بیش از ۱۰۰ غرفه در برج میلاد رسید و ما آنقدر متقاضی حضور در بازار داشتیم که نمی‌توانستیم پاسخگوی آن باشیم. جالب این بود که کسانی که در بازار شرکت می‌کردند با هزینه خودشان حضور پیدا می‌کردند، استقبال بین‌المللی از بازار فیلم ایران خود پاسخگوی درصد موفقیت این بازار است.

اگر با بازارهای فیلم آشنایی داشته باشیم می‌بینیم که تفکیک موفقیت فیلم‌های ایرانی در بازارهای مختلف سخت است، شرکت‌های فروشنده و خریدار در بازارها شروع به مذاکره می‌کنند تا به نتیجه نهایی برسند به همین دلیل می‌توان گفت تنها با یک دیدار چنین امکانی وجود ندارد و معمولاً نیاز به دیدارهای مختلف احساس می‌شود، بازار جهانی فیلم فجر و چتر سینمای ایران در برلین و کن کمک می‌کنند که این ملاقات‌ها برای تهیه کنندگان و پخش کنندگان سینمای ایران تسهیل شود، زمانی که یک امکانی فراهم می‌شود که تهیه کننده و پخش کننده ایرانی بدون هزینه‌ای به راحتی با خریداران دیدار کند و در مورد اثر خود توضیح دهد، خود بزرگترین کمک است که این مذاکرات ادامه پیدا کرده و نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

در حقیقت بسیاری از موفقیت‌های سینمای ایران از این طریق رخ داده است. البته این را هم باید بگویم که بعد از مدتی خریداران خارجی که در جشنواره‌هایی مختلف با چهره‌های شاخص سینمای ایران آشنا شده‌اند، خود به دنبال آثار کارگردانان شناخته شده بین‌المللی سینمای ایران هستند که آنها را خریداری کنند، اینها اتفاقاتی است که بعد از شناخته شدن فیلمسازان رخ می‌دهد.

در بازار فیلم ایران کاری را می‌کنیم که در هیچ بازار دیگری اتفاق نمی‌افتد و آن نمایش اکثر فیلم‌های ایرانی و  یک فرصت استثنایی برای سینمای ایران است، که این امکان در بازارهای دیگر با دیدن چند نسخه فیلم انجام می‌شود، اما در بازار فیلم ایران، فیلم‌ها برای خریداران خارجی اکران می‌شود، بنابراین آن اتفاقی که در بازار فیلم ایران در بدو تولید فیلم‌ها رخ می‌دهد بسیار مهم است، چرا که ظرفیت ارائه فیلم‌های ایرانی به خریداران خارجی در بازار فیلم ایران بیشتر است.

*از بین تولیدات سینمای ایران طی سال‌های گذشته کدام دسته از آثار بیشتر مورد استقبال خریداران خارجی قرار گرفته است؟

بی شک سینمای اجتماعی ایران بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، چرا که بیشتر رقابت سینمای ایران در محتوا است، البته در حوزه انیمیشن ایران نیز اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است، البته این را هم باید بگویم که ما در ایران فیلم اولی‌های بسیاری داریم که اتفاقات جدیدی را در سینمای ایران رقم می‌زند و با این آثار مخاطبان خارجی از دیدن فیلم‌های ایرانی سورپرایز می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زمان پخش فصل پنجم دورهمی مشخص شد


فصل پنجم از برنامه تلویزیونی دورهمی با اجرای مهران مدیری به زودی روی آنتن تلویزیون می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره جهانی فیلم فجر برگزیدگانش را شناخت/ دو جایزه برای «میجر» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری محمدمهدی عسگرپور امروز چهارشنبه ۱۲ خردادماه به صورت آنلاین برگزار شد.

امیر اسفندیاری مدیر بخش بین الملل سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر قرار بود در سال گذشته برگزار شود و به دلیل شیوع ویروس کرونا این امکان فراهم نشد، تاکید کرد: سی و هشتمین دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی به ۲ صورت فیزیکی و مجازی برگزار شد.

محمدمهدی عسگرپور دبیر سی و هشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه این مراسم گفت: طی یک سال گذشته شاهد برگزاری جشنواره‌های مختلفی در سراسر دنیا بودیم و تجربیات بسیاری را کسب کردیم؛ در واقع نقشی هم ایفا کردیم و در رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا، تبدیل به الگویی در برگزاری جشنواره بین المللی به صورت فیزیکی و مجازی شدیم.

وی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از فعالان حوزه سینمای جهان در بازار آنلاین این دوره از جشنواره شرکت کردند که شامل خریداران و صاحبان جشنواره‌های بین المللی بودند، تعداد مخاطبان حضور در بخش‌های مختلف جشنواره نزدیک به ۱۰ هزار نفر بود که این خود آمار بسیار خوبی به شمار می‌رود. ما توانستیم این جشنواره را در میان محدودیت‌ها برگزار کنیم. همچنین «فیاپف» به اتفاق آرا جشنواره جهانی فجر را به عنوان یک جشنواره غیرتخصصی رقابتی تایید کرد که این اتفاق گام جدیدی برای سینمای ایران و سینمای منطقه به شمار می‌رود. امیدوارم در سال آینده جشنواره بزرگ‌تری و به صورت حضوری داشته باشیم.

در ادامه مراسم، برنده جایزه نتپک جشنواره اعلام شد. برگزیده این بخش، فیلم سینمایی «میجر» به کارگردانی احسان عبدی پور بود که در ادامه ویدیویی از این کارگردان برای شرکت کنندگان در اختتامیه پخش شد.

در بخش بعدی هیات داوران فیپرشی این دوره از جشنواره، جایزه خود را به فیلم «۲۰۰ متر» به کارگردانی امین نایفه اهدا کرد.

داوران بخش بین الدیان جایزه این بخش را به «سگ ها دیشب نخوابیدند» به کارگردانی رامین رسولی اهدا کردند، هیات داوران درباره این فیلم که داستان ۲ جوان افغان و معلمشان را به تصویر می‌کشد، بیان کرد: «این کارگردان پیام اخلاقی بسیار مهم و مراتب انسانی را به درستی منتقل کرده است.»

رامین رسولی نیز در پیامی ویدئویی گفت: از این جشنواره برای انتخاب و نمایش فیلم «سگ ها دیشب نخوابیدند» تشکر می‌کنم، خوشحالم این جشنواره ادامه داشت و امیدوارم همه جشنواره‌ها در جهان ادامه پیدا کند.

در ادامه جایزه بخش محمدامین (ص) توسط محمدمهدی عسگرپور اهدا شد.

وی بیان کرد: برای پرداختن به برابری و حساسیت انسانی، این جایزه به فیلم «هراس» از کشور بلغارستان اهدا می‌شود.

تهیه کننده این فیلم سینمایی از هیات داوران برای دریافت این جایزه تشکر کرد و یادآور شد که همیشه تحسین کننده سینمای ایران بوده و دریافت این جایزه را برای خود یک افتخار می‌داند. این فیلم نشان دهنده اخلاقیات پیامبروار است تا بتواند پیام ما را به عنوان فیلمساز منتقل کند.

در بخش بعدی جایزه بهترین فیلم اول به فیلم «بوتاکس» کاوه مظاهری اهدا شد.

هیات داوران جایزه بهترین فیلم اول با اشاره به اینکه ۱۱ فیلم در این بخش حضور داشتند، بیان کرد که تنوع سبک ساخت فیلم‌های این بخش بسیار زیاد بود و در نهایت ۳ فیلم را انتخاب کردیم که تنها به یکی از این فیلم‌ها جایزه تعلق می‌گیرد. «خودم را اخراج نمی‌کنم» از کره جنوبی و «جزیره مگس‌ها» از اسپانیا هم در لیست کوتاه ما بودند اما فیلم «بوتاکس» از ایران این جایزه را از آن خود می‌کند که نشان دهنده صدایی تازه در سینمای ایران است.

کاوه مظاهری کارگردان این فیلم سینمایی نیز بعد از تشکر از هیات داوران و عوامل و بازیگران این فیلم سینمایی، بیان کرد: امیدوارم سینمای ایران روز به روز خلاقانه‌تر و آزادتر باشد و هر سال برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر و جشنواره‌های مشابه را در کنار هم جشن بگیریم.

در ادامه هیات داوران بخش جلوه‌گاه شرق جایزه این بخش را به فیلم «بیت لحم ۲۰۰۱» به کارگردانی ابراهیم حنضل اهدا و بیان کرد: ما کاری را انتخاب کردیم که خلاقانه بود و یک برش از زندگی و واقعیت زندگی را در آن می‌توانستیم ببینیم، می‌توانستیم ببینیم که ظلم چقدر می‌تواند هرج و مرج ایجاد کند.

ابراهیم حنضل کارگردان این فیلم نیز در بخشی از ویدیویی که برای دبیرخانه جشنواره ارسال کرده بود ضمن تشکر از برگزاری این جشنواره گفت: سلام من را از فلسطین دریافت می‌کنید و امید به دیدارتان دارم.

هیات داوران بخش جلوه گاه شرق همچنین یک دیپلم افتخار ویژه را به دا این یو برای بازی در فیلم «من خودم را به آتش نمی زنم» از کره جنوبی اهدا کرد. این بازیگر در بخشی از پیام خود از هیات داوران برای دریافت این جایزه تشکر و اظهار امیدواری کرد تا قدم به قدم مانند کاراکتری که نقشش را ایفا کرده است در زندگی پیش برود.

در بخش بعدی جایزه بخش بهترین دستاورد هنری توسط هیات داوران به فیلم «آنیما» از کشور چین اهدا شد.

همچنین در ادامه جوایز بخش جلوه گاه شرق به ترتیب زیر اهدا شد:

سیمرغ نقره‌ای بهترین فیلمنامه بخش جلوه گاه شرق به فیلم «۲۰۰ متر» تعلق گرفت.

امین نایفه نویسنده این فیلم سینمایی بعد از دریافت این جایزه بیان کرد: دریافت جایزه فیلمنامه برای من بسیار ارزشمند است و بابت حمایت‌ها و بازخوردهایی که دریافت کردم، بسیار خوشحالم. ساخت «۲۰۰ متر» برای من نظیر یک سفر بود. از شما ممنونم و این جایزه به عنوان یک نویسنده در آینده کاری من بسیار تاثیرگذار است. جایزه‌ام را به خانواده‌ها در فلسطین اهدا می‌کنم و امیدوارم روزی همه مان طعم آزادی را بچشیم.

سیمرغ نقره‌ای بهترین کارگردانی در بخش جلوه‌گاه شرق نیز به علیرضا صمدی برای فیلم «صحنه زنی» اهدا شد. این کارگردان در پیامی ویدیویی با ابراز خوشحالی از دریافت این جایزه بیان کرد: پیوستن و ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر در «فیاپف» را تبریک می گویم.

جایزه بهترین فیلم بخش جلوه‌گاه شرق به «سیارک» به کارگردانی مهدی حسینی‌وند اهدا شد.

حسینی وند تهیه کننده و کارگردان این فیلم گفت: قدردان تک تک عوامل فیلمم هستم که اگر نبودند، این فیلم ساخته نمی‌شد. یادمان نرود که فیلمسازی یک کار گروهی است. ابراهیم و خانواده‌اش در عالم واقعی هیچیک شناسنامه نداشتند و امیدوارم روزی فرا برسد که تعداد این بچه‌ها که در سیستان و بلوچستان و کرمان و سایر مناطق زیاد است، بتوانند هویت خود را ثبت کنند و از مشکلات کوچک اما عدیده‌ای که دچارش هستند، رها شوند.

در بخش سینمای سعادت لوح تقدیر بهترین فیلم کوتاه این بخش به «وضعیت اورژانسی» به کارگردانی مریم اسمی خانی اهدا شد.

این کارگردان بعد از دریافت این جایزه بیان کرد که خوشحال است «وضعیت اورژانسی» در اولین حضور بین المللی خود جایزه به این مهمی را دریافت کرده است.

همچنین در ادامه سیمرغ نقره‌ای بهترین بازیگر مرد این بخش به حمید فرخ‌نژاد برای فیلم «میجر» رسید.

جایزه بهترین بازیگر زن بخش سینمای سعادت توسط فاطمه معتمدآریا به لائورا برن بازیگر فیلم سینمایی «هلن» به کارگردانی آنتی یوکینن اهدا شد.

جایزه بهترین فیلمنامه بخش سینمای سعادت نیز به فریت کاراهان و گلستان آچت نویسندگان فیلم «حافظ برادر» تعلق گرفت.

جایزه بهترین کارگردانی در بخش سینمای سعادت به دنی کوته کارگردان فیلم سینمایی «بهداشت اجتماعی» از کانادا اهدا شد.

این کارگردان در پیامی ویدیویی خطاب به جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: اگرچه از نظر مسافت از هم دوریم اما سینما ما را به هم پیوند می‌دهد. امیدوارم فیلم من لبخندی را به لب‌های مخاطبان این رویداد نشانده باشد.

در بخش پایانی اهدای جوایز سیمرغ زرین بهترین فیلم بخش سینمای سعادت به «نور طبیعی» به کارگردانی دنژ ناگ اهدا شد.

این کارگردان در پیامی ویدیویی بیان کرد: عمیقاً تحت‌تاثیر این جایزه ارزشمند قرار گرفته‌ام. افتخار بزرگی برای من است که از ایران با فرهنگ سینمایی غنی و جذاب جایزه‌ای دریافت می‌کنم. اولین تجربیات سینمایی من به تماشای فیلم «خانه دوست کجاست؟» فیلم شاعرانه، ساده و پاک زنده‌یاد عباس کیارستمی برمی‌گردد. از هیات داوران و جشنواره بابت دریافت این جایزه تشکر می‌کنم و غمگینم که در تهران کنار شما نیستم و از بوداپست مجارستان همراه‌تان هستم.

مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به صورت مجازی برگزار شد و برگزیدگان به صورت ویدیویی پیام‌هایشان را به جشنواره ارسال کردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پایان مراحل تولید مستند «وداع در تپه نقره‌ای» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به‌گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌ عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، مستند کوتاه «وداع در تپه نقره‌ای» به‌ کارگردانی مهدی صاحبدل و یاشار کمیزی و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران مراحل تولید را پشت سر گذاشته و آماده نمایش شده است.

«وداع در تپه نقره‌ای» روایتی از همبستگی مردم شهر گمیشان است که تلاش می‌کنند خانه‌هایشان را از آسیب سیل محفوظ بدارند اما در این راه هزینه جبران‌ناپذیری برای آن پرداخت می‌کنند.

عوامل ساخت این مستند کوتاه عبارتند از کارگردانان: مهدی صاحبدل و یاشار کمیزی، تدوین‌: سارا براتی، تصویربردار: مهدی صاحبدل، صدابردار: یاشار کمیزی، طراحی و ترکیب صدا: گیسو آزادروش، اصلاح رنگ و نور: سهراب نوربخش (استودیو تنگرام) با همکاری محمود نوری، عکاس: مسعود کمی، تهیه شده در انجمن سینمای جوانان ایران.

مشاهده خبر از سایت منبع