X

بایگانی خرداد 15, 1400

دفتر سینمایی

«می‌خواهم زنده بمانم» تخیلات نویسنده بوده است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، در توضیحات نیروی انتظامی در پی توقیف سریال خانگی می‌خواهم زنده بمانم آمده است؛ این سریال ایراد ماهوی، شکلی و محتوایی داشته و داستان فاقد مستندات و بر مبنای تخیلات و رؤیا پردازی نویسنده بوده که نیازمند اصلاحات اساسی است که مراتب، به عوامل و سازندگان اصلی سریال ابلاغ گردید لذا علی رغم تعهدات اخذ شده در خصوص اعمال اصلاحات اقدامی صورت نگرفته است.

و از آنجایی که در سکانس‌هایی از این سریال خانگی به پیشینه یک سازمان انقلابی و پیشکسوتانی که سالیان متمادی در خط مقدم صیانت و پاسداری از ارزش‌های اسلامی و انقلابی تلاش نموده و با نادیده انگاری ایثارگری‌هایشان در این سریال، به جایگاه و کارنامه درخشانشان توهین نیز شده است که وقایع تحریف شده در این سریال موجبات نگرانی و تکدر خاطر تعداد زیادی از بینندگان عزیز را فراهم آورده است. لذا، ادامه روند پخش این سریال در دست بررسی و رسیدگی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پاسخی به مدعیان زاید بودن جشنواره‌ها/ انتظار از رئیس‌جمهور آینده – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی عصر امروز دوشنبه ۱۰ خردادماه در حاشیه بازدید از پردیس سیمایی چارسو، محل برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، در جمع خبرنگاران درباره برگزاری این رویداد سینمایی گفت: برگزاری این جشنواره اعتبار سینمای ایران و حرکتی رو به جلو محسوب می‌شود. درباره برگزاری جشنواره‌ها این حرف و سخن هست که در شرایط کرونایی چرا باید جشنواره برگزار شود؟ خوشبختانه امروز این حرف‌ها کمتر مطرح می‌شود. طی یکسال گذشته هر پنج جشنواره سازمان سینمایی برگزار شد. طبیعی است که وقتی با پدیده عالم‌گیری از جنس کرونا مواجه می‌شویم، یک راهکار این باشد که همه فعالیت‌ها را تعطیل و کاملاً منفعلانه رفتار کنیم، اما راه دیگر این است که ما زیست کرونایی را به‌عنوان یک واقعیت بپذیریم و در سیاست‌گذاری‌ها مسیری را انتخاب کنیم که به اهداف جشنواره‌ها برسیم و در عین حال اقتضائات کرونا را هم رعایت کنیم.

وی ادامه داد: مستحضرید که هر جشنواره چند پایه دارد. یکی از این پایه‌ها رقابت و پایه‌های دیگر، نمایش و آموزش است. در جشنواره‌هایی مانند فیلم کوتاه تهران و یا همین جشنواره جهانی پایه دیگر، بازار است. از این منظر این رویدادها منهای جنبه‌های هنری و سینمایی باید بتوانند در بخش بازار به اقتصاد سینما کمک کنند تا در حوزه اکران بین‌المللی هم بیشتر موردتوجه قرار بگیرند. اگر جشنواره‌ها تعطیل شوند این ظرفیت‌ها از بین می‌رود. در حالی که ما نسبت به سینمای ایران مسئول هستیم.

انتظامی ادامه داد: خوشبختانه آماری که امروز آقای عسگرپور دبیر جشنواره در زمینه برگزاری جلسات میان پخش‌کنندگان و صاحبان آثار در سینمای ایران با طرف‌های خارجی اتفاقات خوبی رقم خورده است که امیدوارم این شرایط به اقتصاد سینمای ایران کمک کند.

رئیس سازمان سینمایی درباره کیفیت آثار حاضر در جشنواره سی‌وهشتم گفت: شما اگر مروری بر فهرست نام‌ها و آثار حاضر در جشنواره داشته باشید، خواهید دید که رشد در این زمینه مشهود است. مطمئن هستم شرایط در دوره‌های بعد بسیار بهتر هم خواهد بود.

وی درباره انتظارات از رئیس جمهور آینده در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم هم گفت: فرهنگ از آن حوزه‌هایی است که همه فعالان، سیاست‌گذاران و مجریان باید نسبت به آن توجه ویژه داشته باشند. در همه حوزه‌ها از کتاب تا سینما، باید این توجه به حوزه فرهنگ وجود داشته باشد تا شاهد رشد جوانان باشیم.

انتظامی درباره ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر در فهرست رویدادهای مورد تأیید فیاپف هم گفت: توجه فیاپف نتیجه تلاش سینماگران ایرانی و مسئولان جشنواره بوده است. طبیعی است که آن‌ها شاخص‌ها و ملاک‌هایی برای این تأیید داشته‌اند. باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. خیلی از رویدادهای سینمایی جهان امروز در این فهرست حضور ندارند.

وی افزود: این اتفاق انعکاسی از جایگاه سینمای ایران به‌عنوان یک سینمای الهام‌بخش در منطقه است. وقتی از دیپلماسی فرهنگی صحبت می‌کنیم که موجب قدرت نرم برای کشور می‌شود، باید متوجه این ظرفیت‌ها باشیم. به‌خصوص که این اتفاق اثبات می‌کند، کسانی که مدعی زاید بودن برگزاری جشنواره‌ها بودند و آن‌ها را فاقد کارایی لازم می‌دانستند، به‌خطا افتاده بودند. باید تلاش کنیم استانداردهای جشنواره را از آنچه اکنون است بالاتر ببریم. از ابتدای حضور بنده در سازمان سینمایی این انگیزه و هدف در دوستان ما بوده است تا هر دوره از جشنواره بهتر از دوره قبل باشد.

رئیس سازمان سینمایی درباره حضور فیلم‌های ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی و بازنمایی تصویری که از ایران ارائه می‌دهند هم گفت: اتفاقاً باید بازنمایی از جامعه ایرانی در سینمای ایران یک بازنمایی جامع و واقعی باشد. ما فیلم‌های امیدبخش بسیاری داریم. باید مشوق‌هایی برای این آثار در نظر گرفته شود تا جریان حضور در عرصه‌های بین‌المللی به همین سمت و سو برود.

حسین انتظامی در پایان در پاسخ به سوالی درباره دلیل فروش انحصاری بلیت‌های جشنواره جهانی در سایت «سینماتیکت» گفت: مسئولان جشنواره احتمالاً در میان متقاضیان بلیت‌فروشی دست به انتخاب زده‌اند. در زمینه بلیت‌فروشی در اکران عمومی انحصار از بین رفته و نزدیک به یکسال و نیم است که با طراحی سامانه سمفا این اتفاق رخ داده است. درباره جشنواره اما احتمالاً به دلیل حجم بالای بلیت، تدبیر متفاوتی اندیشیده شده است که درباره جزییات آن ستاد جشنواره می‌تواند توضیح بدهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فراخوان سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، فراخوان سی و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران توسط انجمن سینمای جوانان ایران منتشر شد و بر اساس آن، این رویداد از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ در تهران برگزار خواهد شد.

فراخوان سی و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به شرح زیر منتشر شد:

«آیین‌‎نامه سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران»

انجمن سینمای جوانان ایران به منظور شناسایی و معرفی برترین آثار کوتاه در سطح ملی و بین‌المللی و ایجاد رقابت سازنده بین فیلم‌سازان، سی و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را برگزار می‌کند. فیلم‌هایی که با رویکردی خلاقانه و نوآورانه بر نشاط اجتماعی، امید به آینده، عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد، انسجام ملی و توجه به سرمایه‌های اجتماعی تأکید می‌کنند، در این جشنواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهند بود.

این جشنواره با اجرای کامل ضوابط و پروتکل‌های اعلام شده ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار خواهد شد.

اهداف جشنواره:

الف- تقویت جایگاه فیلم کوتاه به عنوان جریانی مستقل و اندیشمند در سینمای کشور
ب- شناسایی و معرفی استعدادهای سینمایی
ج- به روزرسانی دانش سینمایی فیلم‌سازان در حوزه فیلم کوتاه
د- تقویت چرخه اقتصادی فیلم کوتاه با فراهم کردن زمینه‌های بازاریابی داخلی و خارجی
ه- گسترش و جذب مخاطبان فیلم کوتاه

بخش‌های جشنواره:

جشنواره فیلم کوتاه تهران در دو بخش سینمای ایران و سینمای بین‌الملل برگزار می‌شود.

الف: سینمای ایران
بخش مسابقه
نگاه ویژه

۱. بخش مسابقه سینمای ایران

همه فیلم‌های کوتاه تولید شده (از سال ۱۳۹۹ تا کنون) در چارچوب اهداف جشنواره با حداکثر زمان ۳۰ دقیقه و در انواع گونه‌های داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی می‌توانند در این بخش حضور یابند.

جوایز مسابقه سینمای ایران

– تندیس جشنواره و مبلغ ۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به عنوان جایزه بهترین فیلم در بخش سینمای ایران (این جایزه به تهیه‌کننده حقیقی تعلق می‌گیرد.)

– تندیس جشنواره و مبلغ ۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به عنوان جایزه ویژه هیئت داوران در بخش فیلم‌های داستانی یا تجربی

– تندیس جشنواره و مبلغ ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین کارگردانی در بخش فیلم داستانی

‌- تندیس جشنواره و مبلغ ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین کارگردانی در بخش فیلم تجربی

– تندیس جشنواره و مبلغ ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین کارگردانی در بخش فیلم مستند

– تندیس جشنواره و مبلغ ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین کارگردانی در بخش فیلم پویانمایی

– تندیس جشنواره و مبلغ ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین فیلم‌نامه

– تندیس جشنواره و مبلغ ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین فیلم‌نامه اقتباسی

– تندیس جشنواره و مبلغ ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین تحقیق و پژوهش در فیلم مستند

– تندیس جشنواره و مبلغ ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین صدای فیلم

– تندیس جشنواره و مبلغ ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین تدوین

– تندیس جشنواره و مبلغ ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به بهترین فیلمبرداری

– هیئت داوران می‌تواند حداکثر ۳ دیپلم افتخار و مبلغ ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به خاطر نوآوری و خلاقیت در هر یک از ویژگی‌های «بازیگری، موسیقی، عنوان‌بندی، جلوه‌های ویژه، طراحی صحنه و لباس و …» در فیلم کوتاه اهدا کند.

– تندیس جشنواره و مبلغ ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال به «بهترین فیلم از نگاه تماشاگران» تعلق خواهد گرفت.

۲: بخش نگاه ویژه

– هیات داوران می‌تواند از بین فیلم‌های بخش مسابقه، تندیس و جایزه نقدی به مبلغ ۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال را به یکی از فیلم‌ها با مضمون هویت ملی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی اهدا کند.

– با توجه به شرایط عمومی جامعه جهانی و مسئولیت اجتماعی هنرمندان و به خصوص سینماگران، هیئت داوران سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مبلغ ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال را به بهترین فیلم با موضوع «کووید ۱۹» اهدا می‌کند.

ب: سینمای بین‌الملل

این بخش با رویکرد ارزش‌های انسانی و جامعه، شامل فیلم‌هایی است که در انواع گونه‌های داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی در خارج از کشور ایران تولید شده باشند. (آثار این بخش می‌بایست بعد از زمستان سال ۱۳۹۸ (آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی) تولید شده و همچنین تاکنون در هیچ جشنواره دیگری در ایران نمایش داده نشده باشند.)

جوایز:
– تندیس جشنواره و مبلغ ۲,۰۰۰ دلار جایزه بزرگ بخش بین‌الملل
– تندیس جشنواره و مبلغ ۱,۰۰۰ دلار به بهترین فیلم داستانی
– تندیس جشنواره و مبلغ ۱,۰۰۰ دلار به بهترین فیلم مستند
– تندیس جشنواره و مبلغ ۱,۰۰۰ دلار به بهترین فیلم پویانمایی
– تندیس جشنواره و مبلغ ۱,۰۰۰ دلار به بهترین فیلم تجربی

*دیگر اطلاعات بخش بین‌الملل از طریق سایت اختصاصی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران قابل دسترسی است.

شرایط عمومی برای شرکت در بخش ملی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

شرکت همه فیلم‌سازان، نهادها، سازمان‌های دولتی و تهیه‌کنندگان بخش خصوصی آزاد است.
توجه: ثبت‌نام و بارگذاری آثار در جشنواره تنها به شیوه اینترنتی امکان‌پذیر است. بنابراین لازم است درخواست‌کنندگان با مراجعه به سایت www.festival.iycs.ir چفرم تقاضای شرکت در جشنواره را تکمیل کرده و سپس فایل فیلم را بارگذاری کنند.
فرمت های مورد پذیرش برای بارگذاری اثر :MP4 (H.264) و HEVC (H.265) و حداکثر حجم فایل ارسالی Mb1000 است.
فیلم‌سازانی که فیلمشان به بخش مسابقه راه پیدا می‌کند، می‌بایست حداکثر تا ۵ روز کاری بعد از اعلام اسامی راه یافتگان، نسخه اصلی فیلم را طبق شرایط فنی اعلام شده در بند زیر به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. درصورت تأخیر دبیرخانه می‌تواند نسبت به حذف فیلم اقدام کند.
فیلم‌هایی که به بخش مسابقه راه می‌یابند، باید دارای نسخه زیرنویس انگلیسی باشند.
ارسال تیزر با فرمت MPG4؛ حداکثر یک دقیقه و با حجم ۲۵ مگابایت به همراه نسخه فیلم الزامی است.
فیلم‌هایی که به بخش مسابقه راه می‌یابند، گواهی شرکت در جشنواره دریافت خواهند کرد.
فیلم‌هایی که از استانداردهای فنی لازم برخوردار نباشند، به تشخیص دبیرخانه جشنواره از بخش مسابقه حذف می‌شوند.

پس از راه‌یابی فیلم‌ها به جشنواره امکان خارج کردن آثار از برنامه جشنواره وجود نخواهد داشت.
تصمیم نهایی درباره موارد پیش‌بینی نشده که در مقررات حاضر لحاظ نشده و یا ابهامات ناشی از مفاد آن و تغییر در بعضی از مقررات، با دبیر جشنواره است.

تهیه کننده اثر یا نماینده قانونی ایشان با ارسال فیلم به جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، اجازه تامه و اختیار لازم را جهت نمایش فیلم‌های منتخب، فارغ از جنبه انتفاعی و مالی و به منظور بهره‌برداری آموزشی به ویژه در دفاتر و نمایندگی‌های انجمن سینمای جوانان ایران درسراسر کشور و در قالب پاتوق فیلم کوتاه داده و حق هرگونه اعتراض در این خصوص را از خود سلب می‌کند.
لطفاً در صورت تمایل به نمایش آنلاین اثر خود در هنگام ثبت نام گزینه مربوطه را مشخص فرمایید.
تکمیل فرم تقاضای شرکت در جشنواره به معنای پذیرش کلیه مقررات اعلام شده است.

شرایط فنی آثار راه یافته به بخش مسابقه:
– تمامی آثار ارسالی صرفاً به صورت فایل دیتا به دبیرخانه جشنواره ارائه شوند.
آثار بایستی در یکی از قطع‌های Full HD- HDV و لزوماً با مشخصه فریم‌ریت‌های ۲۴p- 25 p یا ۵۰ i و حد اقل حجم Mb 750 و حداکثر Gb 4 به دفتر جشنواره تحویل داده شوند.

فرمت‌های قابل پذیرش:
MXF
MOV (H.264)
MPEG 4 (H.264)
MPEG 2
HEVC (H.265)

تذکر مهم:
صاحبان آثار تولید شده به شیوه صدای فراگیر (۵.۱) می‌توانند نسخه مربوطه را به همراه نسخه صدای استریو به دبیرخانه جشنواره ارائه کنند.
بدیهی است به علت فراوانی آثار و محدودیت زمانی، فرمت‌های متفرقه یا فایل‌های دارای اشکال، در مرحله انتخاب آثار شرکت داده نخواهند شد.
شرایط فنی زیرنویس: زیرنویس انگلیسی آثار باید به صورت یک‌پارچه با خود تصویر (Merge) شده باشد؛ همچنین پیشنهاد می‌شود برای تمامی آثار از فونت Arial black در اندازه ۳۶ با رنگ زرد و حاشیه (Stroke) مشکی استفاده گردد.

گاه‌شمار جشنواره:
تاریخ شروع ثبت نام در سایت‌: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰
تاریخ پایان ثبت نام در سایت: ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
تاریخ شروع بارگذاری آثار: از ۱۵ تیر ۱۴۰۰
تاریخ پایان بارگذاری آثار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
اعلام فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه‌: از نیمه دوم شهریور ۱۴۰۰
نتایج بازبینی فقط از طریق سایت اختصاصی جشنواره اعلام می‌شود.
زمان برگزاری جشنواره: ۲۷ مهر ۱۴۰۰
تاریخ اختتامیه جشنواره: ۲ آبان ۱۴۰۰
توجه: تأکید می‌شود «مهلت ثبت‌نام و بارگذاری آثار به هیچ عنوان تمدید نشده و رأس تاریخ اعلام شده، سایت ثبت‌نام بسته خواهد شد».

نشانی دبیرخانه:
تهران، میدان ونک، خیابان گاندی جنوبی، خیابان نوزدهم، شماره ۲۰، دبیرخانه سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران
کدپستی: ۱۵۱۷۸۷۳۸۱۱
تلفن: ۸۶۰۸۴۸۲۹
سایت ثبت نام : www.iycs.ir / www.festival.iycs.ir
پست الکترونیک: [email protected] / [email protected]

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پرچم های کهنه صلح» آماده نمایش شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم کوتاه «پرچم های کهنه صلح» به نویسندگی و کارگردانی مجتبی سعادت و با اقتباس از شعر مریم نظریان پس از مراحل فنی آماده نمایش شد.

این فیلم کوتاه صد ثانیه ای که برای حضور در جشنواره داخلی و خارجی آماده شده است، داستانی در مورد تبعات ویران کننده جنگ بر زندگی انسان ها دارد.

عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از نویسنده و کارگردان مجتبی سعادت، مشاور و دستیار: مسعود رضایی فخر، برنامه ریز: محسن قاسمی، مجری طرح: الناز پرویز، طراح صحنه و لباس: پریسا مقدم، موسیقی: حمید فلاح حسینی، تصویر و تدوین: مجتبی سعادت، صداگذار: حسین خلج، طراح پوستر: افرا شهروزی، منشی صحنه: هستی فتحی، اصلاح رنگ: آرمین احمد علی خان، جلوه های ویژه: امین تیموری، گریم: عسل دشتی، بازیگران: پوریا خشابی زاده، کوشا هادی زاده و برهان کریمی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حال عمومی علی مرادخانی خوب نیست/ جدال مدیر موزه موسیقی با کرونا


مدیرعامل خانه موسیقی با ارائه گزارشی از وضعیت جسمانی علی مرادخانی مدیرعامل موزه موسیقی، ضمن قدردانی از کادر درمانی بیمارستان، وضعیت فعلی وی را نامطلوب اعلام کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره‌ها چگونه معیشت سینماگران را در بحران تضمین می‌کنند؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، چک، مالت، اسلواکی، مقدونیه، لهستان و به تازگی فرانسه از جمله کشورهایی هستند که حالا مسیر تنفس سینماهایشان گشوده شده است گرچه اغلب این نام‌ها، گمنام و بعضاً دولت‌های کوچکی هستند که به نظر می‌رسد چندان در سازوکار بین‌المللی نقشی ندارند، اما با افزایش روند واکسیناسیون و کاهش شمار مبتلایان به کرونا در این کشورها، حالا روزنه امیدی برای آشتی مخاطبان با سینماهایشان هویدا شده است.

شگفت‌آورترین اتفاق هم به کشور فرانسه بازمی‌گردد که با بازگشایی نسبی سینماها حالا تصاویر صف‌های طولانی تهیه بلیت فیلم‌ها در این کشور در فضای مجازی دست به دست می‌شود تا بگوید دیر و دور نیست که آیین تماشای فیلم در سینما دوباره احیا شود، بگوید که هم‌چنان نبض تپنده این هنر «مخاطبانش» هستند که هرچند تاخیری دو ساله در مراودات آنها پیش آمده اما می‌شود امیدوار بود به تزریق خونی تازه در رگ‌های سینما تا باز سرپا شود.

«سینما» می‌خواهد زنده بماند

در ایران اما هنوز خبر از پیک پنجم کرونا می‌دهند، واکسیناسیون عمومی به کندی پیش می‌رود و طبق آمارها چیزی قریب به یک درصد افراد جامعه واکسینه شده‌اند. به موازات این اتفاقات، سینماها هم در یک چرخه معیوب گاهی تعطیل و گاهی بازگشایی می‌شوند؛ صنعتی که در این برهه سخت، کسی چشم‌اندازی برایش متصور نیست و گرچه کمیتش می‌لنگد اما سعی دارد پایاپای صنایع دیگر پیش برود و همچنان «زنده» بماند.

با همه نقاط افتراقی که کشور ما با کشورهای صاحب سینما و پیشتاز در روند واکسیناسیون دارد، نقطه اشتراک اما عقیده‌ای است که بر اساس آن گفته می‌شود یکی از راه‌های «زنده ماندن» سینماها برگزاری جشنواره‌هاست. در سخت‌ترین روزگار کرونا که هنوز اخبار درستی از چند و چون پیشگیری از این بیماری مخابره نشده بود و چین در ادامه پنهان‌کاری‌های خود هنوز اطلاعات کارآمدی از این ویروس ارایه نداده بود، همان کشورهای صاحب سینما جشنواره‌ها را تقلایی برای فراموش نشدن فیلم و سینما می‌دانستند و از پیشگامان برگزاری آن بودند.

در ایران هم گرچه تاخیری یک ساله در برگزاری معتبرترین رویداد بین‌المللی‌اش یعنی «فجر جهانی» پیش آمد اما این روزها و همزمان با برگزاری دوره سی و هشتمین دوره، هنوز جدی‌ترین انتقادات بر نفس «برگزاری» آن وارد می‌شود و بارزترین مسأله منتقدان به بودجه آن برمی‌گردد؛ این انتقاد چقدر منطقی و چقدر وارد است؟

جشنواره‌ها چگونه معیشت سینماگران را در بحران تضمین می‌کنند؟

بحران کرونا و تهدید معیشت سینماگران

اگر پیگیر اخبار سینمایی بوده باشید در این مدت حتماً خبرهایی از اوضاع معیشتی سینماگران خوانده‌اید؛ مسأله‌ای که منتقدان را برانگیخت تا بگویند دست‌اندرکاران فجر جهانی به جای صرف بودجه برای برگزاری این جشنواره، آن را به سفره سینماگران برای سامان دادن به وضعیت معیشت آنها تزریق کنند. با این حال نمی‌شود اما از سهم جشنواره‌ها در به گردش انداختن چرخ تولید چشم‌پوشی کرد؛ موضوعی که باعث می‌شود معیشت طیفی از اهالی سینما از طریق حضور در پروژه‌های سینمایی تضمین شود تا به جای چشم دوختن به کمک‌های دولتی، سینما خود محلی برای ارتزاق اهالی‌اش باشد.

از سوی دیگر جشنواره‌ها را می‌توان محلی برای نمایش فیلم‌ها دانست، محلی که فرایند حضور جهانی فیلم‌ها را تسهیل و اقتصاد آنها را دستخوش تحول می‌کنند. نکته‌ای که محمد مهدی عسگرپور دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فجر در نشست رسانه‌ای این رویداد در با استفاده از واژه «اکوسیستم سینما» به آن اشاره کرد و گفت که در جریان شیوع کرونا، این اکوسیستم لطمه خورده است؛ موضوعی که بخشی از آن ناظر به فرآیند اکران و به تبع آن بیکاری بخشی از اهالی سینما شده است.

بودجه رویدادهای سینمایی قابل انتقال است؟

مردادماه سال ۹۹ در روزهایی که هنوز خبری از برگزاری هیچ جشنواره‌ای نه به شکل متداول و نه به شکل متأخرترش نبود، حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در اولین نشست رسانه‌ای‌اش در پاسخ به سوالی درباره انتقال بودجه رویدادهای سینمایی به غیر عنوان کرد که مطابق روال دیوانی جا به جا کردن ردیف بودجه‌ها تخلف محسوب می‌شود و حتی در صورت برگزار نشدن رویدادی امکان صرف آن بودجه در جای دیگری وجود ندارد، موضوعی که محمدمهدی عسگرپور دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر نیز در اولین نشست رسانه‌ای‌اش پیرامون بحث‌های مطروحه درباره این بودجه، بر آن صحه گذاشت و عنوان کرد امکان واگذاری این بودجه وجود ندارد.

واقعیت این است که تجربه ثابت کرده است تزریق مستقیم «پول» هیچ‌گاه نمی‌تواند تضمینی مطمئن، بی‌حاشیه و بی‌دردسر برای «معیشت» هیچ صنفی باشد. از این منظر، احیای «اکوسیستم سینما» که برگزاری و زنده نگه داشتن جشنواره‌ها بی‌تردید نقشی اساسی در آن دارند، تضمینی به‌مراتب مطمئن‌تر و موثرتر برای به گردش درآمدن چرخ اقتصاد سینما و به تبع، رفع بحران معیشتی اهالی این صنف محسوب می‌شود وی تأکید کرد: من به دلیل مسئولیتم باید به اکوسیستم سینما فکر کنم. باید بدانیم با حذف چه چیزی به کجا لطمه می‌خورد. البته که مناسبات جهانی هم هست و باید بگردیم و راه جدید را پیدا کنیم. ما نمی‌توانیم بگوییم به دلیل فقر اهالی خانه سینما، جشنواره را تعطیل می‌کنیم. من اعلام کردم بودجه‌ها ردیف مشخص دارد و قابل انتقال به همدیگر نیستند. اداره این اکوسیستم تابع قوانین و بودجه‌بندی است و مواردی که جابه‌جایی آن مسئله ایجاد می‌کند و بازرسی کل کشور نظارت دارد. باید بگردیم و راه‌هایی پیدا کنیم. باید پابه‌پای دنیا پیش برویم، در دنیا گشتند و پیدا کردند. وی افزود: برخی از دوستان می‌گویند پول جلوی ما را گرفته، ولی مگر چه منفعتی برای ما دارد؟ من اگر در همین ایام یک سریال می‌ساختم، ده برابر چیزی که جشنواره برای من داشت، عایدی به من می‌داد. من دوست دارم دوستانی که در این خصوص صحبت می‌کنند، با تحقیق صحبت کنند. این دو جمله را همه می‌توانند بگویند، نکته مهم این است که تحقیق کنند، اکوسیستم چه لطمه‌ای خورده، اگر لطمه خورده چرا ما اینقدر تولید داریم و این تولیدها برای نمایش در کجا ساخته می‌شود؟

«فجر جهانی» چقدر خرج دارد؟

در دوره سی و هفتم جشنواره جهانی فیلم فجر که هنوز خبری از بیماری و کاهش بخش‌های این رویداد سینمایی نبود بر اساس آنچه سازمان سینمایی به طور رسمی درباره مشروح هزینه‌های انجام شده برای این جشنواره منتشر کرد چیزی قریب به نه و نیم میلیارد تومان بودجه تمام شده دوره سی و هفتم اعلام شد، که بر اساس اظهارات رضا میرکریمی دبیر وقت این جشنواره، حدود پنج میلیارد آن از سوی وزارت ارشاد تامین شده بود. حالا در دوره سی و هشتم اما خبری از حضور مهمانان خارجی و تامین هزینه بلیت هواپیما و هتل برخی از آنها نیست، خبری از بخش‌های پر طمطراق نیست، خبری از تامین هزینه‌های بزرگداشت‌ها و نکوداشت‌ها هم نیست.

با برگزاری جشنواره به شکل ترکیبی بر اساس آنچه محمدمهدی عسگرپور در نشست خبری خود اعلام کرد هزینه برگزاری این دوره از جشنواره حالا چیزی از هزینه حدود دو فیلم تقلیل پیدا کرده و برابر با هزینه نصف یک فیلم سینمایی است. گرچه همین موضوع هم هنوز محل ابهام است و نمی‌توان به طور مشخص این رقم را حدس زد اما بنا به اظهارات عسگرپور به نظر می‌رسد هزینه‌های این دوره نسبت به دوره‌های پیشین افزایشی پیدا نکرده است.

یک یادآوری؛ یک تجربه

روزهای نخست سال ۹۸ با جنجال عیدی یک میلیاردی وزارت ارشاد به خانه سینما آغاز شد؛ روزهایی که نحوه تقسیم این عیدی که از منظر بسیاری رقمی کلان هم به نظر می‌رسید در صدر اخبار سینمایی نشست؛ بودجه‌ای که در قالب کارت هدیه‌های ۲۰۰ هزار تومانی تقسیم و در میان اهالی خانه سینما توزیع شد تا سرآغاز انتقاداتی دیگر باشد. انتقاداتی که کلیدواژه اصلی آنها «تلف کردن» این بودجه بود که می‌توانست کارآمد باشد اما توزیع آن به ناکارآمدترین شکل ممکن حتی گره از نیازمندترین افراد این حرفه نیز باز نکرد. تجربه‌ای که گرچه از آن گذر کرده‌ایم اما حالا سویه‌ای دیگر پیدا کرده است.

واقعیت این است که تجربه ثابت کرده است تزریق مستقیم «پول» هیچ‌گاه نمی‌تواند تضمینی مطمئن، بی‌حاشیه و بی‌دردسر برای «معیشت» هیچ صنفی باشد. از این منظر، احیای «اکوسیستم سینما» که برگزاری و زنده نگه داشتن جشنواره‌ها بی‌تردید نقشی اساسی در آن دارند، تضمینی به‌مراتب مطمئن‌تر و موثرتر برای به گردش درآمدن چرخ اقتصاد سینما و به تبع، رفع بحران معیشتی اهالی این صنف محسوب می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علی مرادخانی به دلیل عوارض ناشی از کرونا بستری است


علی مرادخانی، معاون سابق هنری که حدود یک ماه پیش به ویروس کرونا مبتلا و به مدت سه هفته در بیمارستان بستری شده بود، به دلیل عوارض ناشی از بیماری کووید-۱۹ بار دیگر در بیمارستان بستری شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«گورکن» نامزد بهترین فیلم جشنواره هنرهای زیبای آمریکا شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، هشتمین جشنواره‌ فیلم هنرهای زیبای آمریکا، ۸ تا ۱۴ ژوئن مصادف با ۱۸ تا ۲۴ خردادماه به صورت ترکیبی (آنلاین و حضوری) در ایالت کالیفرنیای آمریکا برگزار می‌شود و فیلم سینمایی «گورکن» به کارگردانی کاظم ملایی نامزد دریافت جایزه‌ بهترین فیلم سینمایی از این جشنواره شده است.

«گورکن» ماه آینده نیز در بخش مسابقه ششمین جشنواره‌ «بارنز» انگلستان به نمایش درمی‌آید.

این جشنواره از تاریخ ۱۸ تا ۲۴ ژوئن مصادف با ۲۸ خرداد تا ۳ تیر در بخش های آثار سینمایی، مستند، انیمیشن و فیلم کوتاه در شهر لندن برگزار خواهد شد.

«گورکن» سال گذشته در اولین نمایش جهانی خود، نامزد بهترین فیلم در بخش استعدادهای جدید بیست و سومین جشنواره‌ فیلم شانگهای شد و در اولین نمایش آمریکای شمالی خود توانست جایزه بهترین فیلم را از بیست و هفتمین جشنواره‌ فیلم آستن دریافت کند. این فیلم ماه گذشته نیز در آخرین نمایش جهانی خود، جوایز اصلی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ریورساید را کسب کرد.

عوامل اصلی فیلم «گورکن» عبارتند از مدیر فیلمبرداری: مجید گرجیان، تدوین: بابک قائم، طراحی و ترکیب صدا: حسین ابوالصدق، موسیقی: مهدی پناهی، طراح چهره‌پردازی: محمود دهقانی، مدیر صدابرداری: محمد کیان ارثی، طراح صحنه: منیر رضی‌زاده، طراح لباس: ندا نصر، مدیر تولید: حامد آزادی، جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان، عکاس: یوسف عبدالرضایی و فاطمه تقوی، روابط عمومی: فاطمه رستمی، بازیگران: ویشکا آسایش، حسن معجونی، مهراوه شریفی‌نیا، بهنوش بختیاری، رضا بهبودی، مهدی حسینی‌نیا، سیاوش چراغی‌پور، محمود نظرعلیان، حمیدرضا محمدی، محمدامین اسدی، یدالله شادمانی، ندا دهشیری و گوهر خیراندیش.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یک هنرمند مجسمه‌ نامرئی اش را فروخت!


یک هنرمند ایتالیایی اثر هنری که از آن به عنوان «مجسمه غیرمادی» یاد می‌کند را به فروش رساند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۱۵ هزار نفر آثار جشنواره نهال را آنلاین دیدند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره، هفدهمین جشنواره فیلم کوتاه نهال به دبیری عماد حسینی فرد از ۵ خرداد به صورت آنلاین در حال برگزاری است.

هفدهمین جشنواره فیلم کوتاه نهال در سایه کرونا و به علت پاندمی پیش آمده با یک سال غیبب امسال به صورت آنلاین از ۵ خرداد تا ۱۲ خرداد برگزار می شود و تاکنون ۹۵ اثر در بخش های مختلف به نمایش در آمده است.

این نهمین رویداد جشنواره ای کوتاه است که برگزار می شود و تا پایان روز ششم و ۲ روز مانده به پایان این رویداد، جشنواره میزبان ۱۵ هزار علاقه مند به فیلم های کوتاه بوده است. بیش از ۳۰ هزار بازدید از فیلم ها و همچنین بیش از ۲۵۰ هزار دقیقه فیلم کوتاه در طول این جشنواره به صورت رایگان توسط مخاطبان تماشا شده است.

هفدهمین جشنواره فیلم کوتاه نهال، دوازدهم خرداد پس از برگزاری مراسم پایانی به کار خود پایان خواهد داد.

مشاهده خبر از سایت منبع