ماجرای تخلیه نخاله روی قبر «عمادالکتاب» چه بود؟
پس از انتشار تصاویری از تخلیه نخاله روی مزار «عمادالکتاب»، استاد خوشنویسی، رییس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ری از بهسازی این مقبره و نصب تابلو معرفی مشاهیر در کنار آن خبر داد.
پس از انتشار تصاویری از تخلیه نخاله روی مزار «عمادالکتاب»، استاد خوشنویسی، رییس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ری از بهسازی این مقبره و نصب تابلو معرفی مشاهیر در کنار آن خبر داد.
تابلو نقاشی که در آن چهره «دیوید هاکنی»، نقاش انگلیسی معاصر و از گران ترین هنرمندان زنده دنیا به تصویر کشیده شده است، در یک حراجی میلیونها دلار به فروش رسید.
سینماپرس: ملانی تیری بازیگر فرانسوی به عنوان رییس هیات داوران بخش دوربین طلایی جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ انتخاب شد.
به گزارش سینماپرس به نقل از سایت جشنواره، جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ ملانی تیری را برای ریاست بخش دوربین طلایی این دوره برگزید.
این بازیگر سینمای فرانسه با تاکید بر اهمیت ساخته شدن فیلم اول یک کارگردان به عنوان چیزی شکننده و معجزهوار که میتواند سرنوشت کارگردان را تغییر دهد، گفت: سینما بر فراز همه هنرها جای دارد و همه سعی ما این خواهد بود که فیلمی را انتخاب کنیم که سازندهاش یکی از فیلمسازان بزرگ فردا باشد.
در این مسیر آدری آبیون از سوی فدراسیون صنعت سینما، لورن دیلاند از انجمن توزیعکنندگان فیلم، رومن کوگیتور کارگردان و فیلمنامهنویس و پییر-سیمون گوتمان منتقد فیلم از سوی انجمن منتقدان سینما و اریک کاراواکا بازیگر و کارگردان وی را همراهی میکنند.
امسال ۳۱ فیلم برای دریافت دوربین طلای جشنواره کن با هم رقابت میکنند.
دوربین طلای کن از سال ۱۹۷۸ اهدا میشود و به اولین فیلم برتر یک کارگردان تعلق میگیرد تا دریچههای جدیدی را به روی کارگردانهای جوان باز کند. جیم جارموش، میرا نیر، نائومی کاواسه، استیو مککویین و بهمن قبادی از دریافت کنندگان این جایزه در سالهای پیش هستند. این جایزه امسال در مراسم اهدای جوایز کن که شنبه ۱۷ جولای (۲۶ تیر) برگزار میشود به برندهاش اهدا میشود.
ملانی تیری ۲۰ سال سابقه کار بازیگری دارد و به عنوان یکی از بهترین بازیگران نسل خودش شناخته می شود. وی اولین بار با بازی در فیلمی از جوزپه تورناتوره در سال ۱۹۹۸ روی پرده نقرهای دیده شد و بعد با ایفای نقش یک جوان شیزوفرنیک روی صحنه تئاتر رفت.
این بازیگر ۳۹ ساله از آن زمان تاکنون در فیلمهای متعددی بازی کرده که بازی در برابر کریستوف والتس در فیلمی از تری گیلیام و بازی در برابر بنسیو دل تورو در «یک روز عالی» از جمله آنها بودهاند. وی که یک جایزه سزار نیز در کارنامهاش دارد بازیگر یکی از نقشهای اصلی فیلم «۵ همخون» اسپایک لی در سال ۲۰۲۰ بود.
ویم وندرس، تیم راث، عباس کیارستمی، انیس واردا و سابین آزما از رییسهای قبلی جایزه دوربین طلایی کن بودند.
نمایشگاه مجازی عکسهای شهید دکتر بهشتی به مناسبت حادثه تروریستی هفتم تیرماه در پرتال فرهنگستان هنر برپا میشود.
سینماپرس: رضا بختیاری از پخش برنامه صبحگاهی شبکه ایران کالا با نام «صبح ایرانی» خبر داد.
به گزارش سینماپرس، غلامرضا بختیاری کارگردان برنامه «صبح ایرانی» در گفتگویی از چگونگی روند و تولید این برنامه توضیح داد و به مهر گفت: «صبح ایرانی» یک برنامه زنده-ترکیبی صبحگاهی است که تهیهکنندگی آن را جعفر معصومی برعهده دارد و هر روز ساعت ۷ صبح روی آنتن میرود.
وی با اشاره به اینکه برنامه هر صبح به مدت ۹۰ دقیقه از شبکه «ایران کالا» پخش میشود، افزود: فضای کلی این برنامه بر پایه شادی و نشاط طراحی شده تا در این اوضاع کرونایی حاکم در کشور حال و هوای مفرحی را به بینندگان هدیه کند.
این کارگردان که سابقه کارگردانی برنامه «چند درجه» را دارد، ضمن اشاره به محورهای برنامه «صبح ایرانی» گفت: در این برنامه چندین محور دنبال میشود از جمله کار و تولید ملی، احترام به کارگر، روزی حلال و دیگر موارد مرتبط با کار.
بختیاری در پایان اظهار کرد: هر قسمت از برنامه ۹ آیتم مختلف را در برمیگیرد که از این آیتمها میتوان به: ۱- تغذیه متناسب با فضای کار، ۲- حرکتهای اصلاحی متناسب با محیط کار (ارگونومی و ورزشی)، ۳- خریدانه (فرهنگ خرید و فروش)، ۴- معرفی مشاغل مختلف از جمله بیوگرافی که به صورت پلی بک خواهد بود و بخشی هم به صورت زنده است. ۵- خبر طنز (بررسی طنزگونه اخبار تولید و مصرف و …)، ۶- اینفوگرافی (معرفی صنعت)، ۷- دابسمش (مسابقه آیتم دابسمش)، ۸- آیتم «وکیل من» که به صورت پلی بک پخش میشود و در آن به سوالات حقوقی صنعت، تجارت، کارگر و کارفرما پاسخ داده میشود و ۹- گفتگو با مدیران صنعت، اشاره کرد.
بختیاری در پایان ضمن اشاره به مجری این برنامه گفت: اجرای «صبح ایرانی» را سهیل غلامرضاپور، کیانا شفیعی و حمید پارسا برعهده دارند.
از دیگر عوامل این مجموعه میتوان به حمید شریعتی به عنوان مدیر تولید، علیرضا طهرانی کارگردان هنری، هدیه حدادیاصل مدیر روابطعمومی اشاره کرد.
سینماپرس: وحید چاووش مستندساز مطرح سینما در خصوص ۸ سال بی تدبیری در حوزه سینمای مستند در دولت تدبیر و امید گفت: کسانی که طی سال های اخیر بر مسند مراکز مهم مستندسازی نشسته بودند در قواره تصمیم گیری برای سینمای مستند نبودند؛ ما در این سال ها مدیرانی را شاهد بودیم که معلوم نبود از کجا سر و کله شان پیدا شده و مدیریت سینمای مهم و استراتژیک مستند را در دست گرفته اند! این افراد به لحاظ حرفه ای جایگاه فرهنگی نداشتند و صرفاً به دلیل برخی ارتباطات خانوادگی و… توانستند در این پست های کلیدی و حساس به کار گرفته شوند.
کارگردان مستندهای «نیست اما هست» و «سقف آسمان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه طی سال های اخیر همه کشور به لحاظ اقتصادی اوضاعش آشفته است و سینمای مستند هم از این وضعیت بحرانی جدا نیست.
وی ادامه داد: پرسش اصلی بنده این است که آیا ما در این ۴۰ سال کسانی را نداشتیم که سابقه فرهنگی و فیلمسازی در سینمای مستند داشته باشند تا بتوانند برای سینمای مستند تصمیم گیری کنند؟
چاووش با بیان اینکه بنده طرح های خوب و نابی را رسراغ دارم که بایستی تولید می شد اما کج فهمی مدیران سینمای مستند باعث شد تا این طرح ها به تولید نرسند تصریح کرد: بنده شخصاً چند طرح داشتم که برای ساخت ارائه کردم اما کسی که روبروی من نشسته بود و باید این طرح را تصویب می کرد کمترین فهم و اطلاعی از اهمیت این موضوع نداشت و بنده هرچقدر برای ایشان توضیح می دادم باز هم معنای آن را متوجه نمی شدند!
این سینماگر متذکر شد: من امیدوارم یک نفر پاسخگو باشد که این افراد از کجا آمده اند و به چه حقی رئیس فلان نهاد مستندسازی شده اند؟ این ها افرادی هستند که به لحاظ حقوقی و کاری در اندازه تصمیم گیری برای سینمای مستند نیستند و ماحصل کارشان فاجعه ای است که امروزه در سینمای مستند اتفاق افتاده!
کارگردان مستندهای «سلام بر علی پسر موسی» و «خاطرات خبرنگار جنگ» خاطرنشان کرد: متأسفانه در تلویزیون هم وضعیت بدتر از سینما است و در روی همین پاشنه می چرخد. در آنجا هم کسانی که باید برای سینمای مستند تصمیم گیری کنند قرابتی با جایگاه شان ندارند.
چاووش در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه توقع ما از دولت جدید این است که از اهمیت سینمای مستند غفلت نکنند اظهار داشت: ما نباید فراموش کنیم که سینمای مستند در ۸ سال دفاع مقدس فهم مردم را تا چه میزان افزایش داد؛ در این مسیر شهید آوینی نقش بسیار پررنگی داشتند و کسی نمی تواند منکر نقش مهم سینمای مستند در خصوص برخی دستاوردهای ۸ سال دفاع مقدس شود.
این مستندساز در همین راستا افزود: بنده چندی قبل در دیداری که با آیت الله رئیسی داشتیم به ایشان عرض کردم که ای کاش حضرتعالی از قدرت سینمای مستند غافل نشوید. سینمای مستند سینمای بسیار قدرتمندی است و دولت باید از سینمای مستند برای پیشبرد اهداف کلان خود بهره ببرد.
وی در پایان این گفتگو اظهار داشت: سینمای مستند قدرت دارد مردم را برای اهدافی که دولت آتی خواهد داشت بسیج کند و امیدوارم یکایک مسئولان دولتی با وقوف کامل نسبت به اهمیت سینمای مستند از مستندسازان برای دستیابی به اهداف عالیه شان بهره مند شوند.
سینماپرس: بازیگر سریال «زیر خاکی» گفت: طی چند ماه اخیر برخی از عوامل پشت صحنه مجموعه «زیر خاکی» به کرونا مبتلا شدند و من به این علت که قبلا کرونا گرفته بودم از آنها نگرفتم.
به گزارش سینماپرس، اصغر نقیزاده در گفتوگو با میزان پیرامون آخرین فعالیتهای خود در عرصه بازیگری گفت: از دهم فروردین که بازی من در مجموعه «زیر خاکی ۲» تمام شد فعالیت دیگری نداشتم. در این میان مستندی به نام «اصغر آقا، آکتور سینما» را دارم که پسرم درباره فعالیتهای من در بازیگری ساخته است.
وی درباره بازخوردهای سریال «زیر خاکی ۲» بیان کرد: سریال «زیر خاکی ۲»، اما سریالی بود که دیده شد و جزو سریالهای پر مخاطب تلویزیون بود به همین خاطر از آن بازخوردهای خیلی خوبی گرفتم، برای مردم قسمتهای خانوادگی سریال «زیر خاکی ۲» جذابتر بود. داستان قاچاچیها و … برای پیشبرد قصه و داستان بود و مردم طبیعتا اتفاقات خانوادگی را بیشتر دوست داشتند. این دو همچون دو ریل موازی بودند که در کنار هم مجموعه «زیر خاکی ۲» را پیش میبردند.
وی در همین راستا اظهار کرد: به هر حال من، چون در سینما و تلویزیون فعالیت داشتم نگاهم با مخاطب عام فرق میکند. کار من بازیگری است و میزانسن، کارگردانی، طراحی صحنه و لباس، فیلمنامه و … هم را در نظر میگیرم بنابرای معتقدم جلیل سامان فیلمنامه خوبی نوشت و دقت و حساسیت بالایی در کار داشت. فراهم کردن آن همه امکانات هم کار بسیار سختی بود که همه عوامل برای آن زحمت کشیدند. به نظرم خمیرمایه فیلمهای خوب، فیلمنامه یک اثر است که «زیر خاکی ۲» واجد این خصوصیت بود.
***ادامه ساخت «زیر خاکی» هنوز معلوم نیست
بازیگر سریال «بچههای هور» با اشاره به مبهم بودن ساخت فصل سوم «زیر خاکی ۲» اظهار داشت: ساخت ادامه «زیر خاکی» بستگی به نظر مسئولین صدا و سیما دارد. در دنیا رسم برای این است که وقتی قرار است سریالی ادامه پیدا کند؛ با بازیگران مجموعه قرارداد میبندند و ماهیانه دستمزد میدهند و لوکیشن مربوط به سریال را میخرند یا اجاره میکنند و کلا همه چیز را در اختیار خودشان میگیرند. اما چون در پروژههای ما همه چیز کوتاه مدت است این اتفاق نمیافتد. مثلا «زیر خاکی ۱» را بازی کردم و پس از آن هیچ خبری از فصل دوم نبود اما یک دفعه با من تماس گرفتند برای فصل دوم از من درخواست همکاری کردند این در حالی بود که من اصلا تصور نمیکردم قرار است این مجموعه فصل دومی هم داشته باشد و یا من در ادامه آن هم نقش دارم یا نه، به همین ترتیب در حال حاضر هم نمیدانم که آیا قرار است فصل سوم «زیر خاکی» ساخته شود یا خیر. اما خبر دارم خانههایی که جزو لوکیشن اصلی بوده تحویل صاحبانش داده شده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه داستان «زیر خاکی ۲» هنوز تمام نشده توضیح داد: داستان این سریال تلویزیونی تمام نشده و و شخصیت اصلی داستان که پژمان جمشیدی آن را ایفا کرده اسیر شده و زن و بچه او به من سپرده شدهاند، عروسی دختر من در پیش است، وضعیت اسکندر و من مشخص نشده و تکلیف کاراکتری که ستاره پسیانی آن را بازی میکند و همدست مجرمین بوده هم هنوز معلوم نیست. سرنوشت ادامه سریال هنوز مشخص نیست و خود جلیل سامان در مصاحبه تازهای که داشته از نامعلوم بودن ادامه ساخت این مجموعه خبر داده است.
***اتفاقات در داستان «زیر خاکی» قابل لمس است
نقیزاده درباره دلیل استقبال از سریال «زیر خاکی ۲» میگوید: هر وقت فیلم و مجموعهای به فرهنگ مردم خودمان نزدیک شد موفق بوده و در مقابل هر چقدر از فرهنگ و روش و سبک زندگی خودمان دور شدیم مخاطب آن فیلم و سریال را پس زده و دنبال نمیکند. تجربه ثابت کرده فیلمهایی که کپی شده و خارجی هستند و به اصطلاح ایرانیزه میشوند غالبا کارهایی دیده نشدهاند. این سریال داستانی را روایت میکند که مردم ما آن را لمس کردهاند و به فرهنگ ما نزدیک است. ضمن آنکه نباید کارگردانی، مجموعه بازیگران، طراحی صحنه و … را نادیده گرفت.
وی با اشاره به ثابت بودن نقشهای خود بیان کرد: معمولا وقتی بازیگر در نقش و کاراکتری جا بیفتد و مخاطبان هم آن را دوست داشته باشند همه انتظار دارند دوباره در همان قالب و نقش آن بازیگر را ببینند که البته ایرادی هم ندارد. مثلا جان وین همیشه در فیلمهای وسترن بازی میکرد و یا بروس ویلیس غالبا در نقش پلیس ظاهر میشد و نمونههایی از این مصداق هستند.
این بازیگر تلویزیون در همین راستا تاکید کرد: من هم در همین قالبی که بازی میکنم راضی هستم و طبیعی است برخی از تهیهکنندگان هم میلی به همکاری با من نداشته باشند. آن بازیگرانی که همیشه گلایه میکنند و از زمین و زمان شاکی هستند به نظرم دنبال جذب فالوور و نشان دادن خود هستند. بازیگری هنری است که یا آن را داری یا نه. وقتی خمیره بازیگری را دشته باشی باید در قالب نقش خود آن را به نمایش بگذاری نه با نق زدن و کارهای سخیف. البته منظور من عدهای خاص هستند و نه همه.
***مبلغ دستمزدها پایین آمده است
وی با اشاره به ضرورت واکسیناسیون بازیگران بیان کرد: گلایه من از وزارت بهداشت این است که هنوز اولویتبندی درست و مناسبی را پیش نگرفتهاند. بازیگران سر فیلمبرداری نمیتوانند ماسک بزنند و جزو تنها مشاغلی هستند که امکان ماسک زدن ندارند. بارها در صدا و سیما هم که مهمان بودم این مورد را مطرح کردم و متاسفانه هنوز اتفاقی که باید بیفتد نیفتاده است. همین چند ماه اخیر برخی از عوامل پشت صحنه مجموعه «زیر خاکی» به کرونا مبتلا شدند و من به این علت که قبلا کرونا گرفته بودم نگرفتم.
بازیگر سریال «دادستان» با اشاره به وضعیت دستمزدها خاطرنشان کرد: دستمزدها برای من و امثال من اصلا خوب نیست و سال به سال هم به جای رشد صعودی افت کرده، ولی برای بازیگران ستاره و پر طرفدار مناسب است. مثلا در سال ۱۳۸۸ در سریال «وضعیت سفید» ماهی ۶ میلیون تومان دستمزد میگرفتم در حالی که الان در بهترین حالت ماهی ۱۰ میلیون میدهند که با توجه به گرانتر شدن همه چیز از دلار و کالاها گرفته تا غیره این مبلغ نه تنها بیشتر نشده که کمتر هم هست.
تازهترین کنسرت ارکستر ملی ایران با رهبری ارسلان کامکار در قالب عنوان «شب موسیقی فیلم» روز جمعه یازدهم تیرماه از تالار وحدت تهران پیش روی مخاطبان قرار میگیرد.
سینماپرس: وقتی پس از انتشار سریالهای نمایش خانگی، هیچکس مسئولیت محتوای مسموم برخی از آنها را نمیپذیرد، شکایتبازی بین ارشاد و ساترا حول آن اثر، نتیجهای غیر از پرشدن جبیب VOD ها ندارد.
به گزارش سینماپرس، روزگاری را میگذرانیم که دستِ مخاطب برای تماشای فیلم، سریال و برنامه، باز است. دیگر به هر طریقی نمیتوان مخاطب را مجبور کرد که حتماً تلویزیون ببیند و یا در مدیومهای دیگر سریال و برنامه ایرانی را تماشا کند، فقط محتوای خوب و هدفمند، مخاطب هوشمند امروز را به خودش جذب میکند، به همین خاطر برخی از سریالها و فیلمها با ترفندهای جدید میکوشند توجه مخاطب را به اثر خودشان جلب کنند؛ یکی از این کارها بیلبوردها و تبلیغاتِ هدفمند، استفاده از سلبریتیهای رنگارنگ و تجملهای همسو با کشورهایی مثل ترکیه و حتی تقلیدِ برخی از آثار ماهوارهای، بهدنبال دیده شدن به هر قیمتیاند.
“ملکه گدایان” که چند قسمتی از فصل دوم آن میگذرد؛ کاری که مخاطب بهجز دیدنِ چند بازیگر چهره و رنگ و لعاب فریبنده، هیچ چیز دیگری نمیبیند. “دراکولا” مهران مدیری و “مردم معمولی” رامبد جوان هم که مخاطب را آزرده کرده است. برنامههای ترکیبی نمایش خانگی هم نتوانستند با استفاده از شهاب حسینی، پژمان جمشیدی، محمدرضا گلزار و شوخیهای بیمزه حامد آهنگی راهی به جایی ببرند، در این میان “زخم کاری” محمدحسین مهدویان هم به میدان آمده است و البته در هر قسمتِ آن اتفاقاتی میافتد که بیننده را جذب کند اما چه نیازی است که مثلِ “میخواهم زنده بمانم” با “شکایتبازی” حول آن توجه مخاطب جلب شود؟ آیا دوباره قرار است برای یک روز یا چند روز جلوی یک قسمت از این سریال هم گرفته شود تا مخاطبانش بیشتر شوند؟
سریالهایی که با آرایشهای غلیظ، تبرّج و تجمّل، حیازدایی، سبک زندگی مدرن و رد شدن از خطوط قرمز اخلاقی، دنبال از بین بردن همه مفاهیم و ارزشهای خانوادگیاند. در حالی که مخاطبِ امروز هوشمندانه به مدیومها نگاه میکند؛ دست بازتری نسبت به گذشته دارد و بیشتر به محتوا نمره میدهد و اسیرِ رنگآمیزیهایی نمیشود که پیش از آن بارها شاهدش بوده است.
بحثِ محتوای این سریال و سریالهای دیگر را مطرح میکنند که؛ مسئولیت آن فعلاً با سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و باید آنها نسبت به فیلمنامه، طرح و در جریان ساخت، نظارت کیفی لازم را در دستور کارشان قرار میدادند؟
پس از انتشار قسمتهای نخست سریال، واکنشهای بسیاری در رسانهها نسبت به محتوای این سریال منتشر شد و منتقدین بسیاری نقش مالک را از جمله نقشهای بیبدیلی دانستند که تا به حال جواد عزتی ایفا کرده است. البته این واکنشها به مذاق نوید محمدزاده بازیگر سریال قورباغه خوش نیامد و پس از اظهارنظری که در این باره داشت، موجی از انتقادات روانهاش شد تا در نهایت حرفش را پس بگیرد. حالا این بار شنیده شده است که سازمان سینمایی از سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر (ساترا) بابت محتوای سریال «زخم کاری» شکایت کرده و خواستار توقف پخش این سریال است.
ماجرا از چهقرار است؟ آیا چنین چیزی اتفاق افتاده است؟ بهسراغِ سازمان سینمایی رفتیم و این موضوع را پیگیر شدیم، چرا که گفته میشد صحنههای مربوط به سیگار کشیدن مالک، نمایش استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی در بخشهایی از سریال از جمله موارد اعتراضی سازمان سینمایی است. اگر شکایت به این خاطر اتفاق افتاده است، خودِ سازمان سینمایی و عوامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم باید پاسخ دهند که چرا به چنین محتوایی مجوز دادهاند.
حالا چهکسانی بهدنبالِ این اتفاقاند؟ وقتی از مجموعههای دیگر پیگیری میکنیم اتفاقاً متوجه میشویم خیلی از صحنههای مربوط به سیگار کشیدن که در فضای مجازی نامش را سریال “بخوری شدن” گذاشتهاند؛ بهخاطر اینکه در بسیاری اتفاقات در روندِ داستان، میتوانست باشد و یا آنقدر غلظت نداشته باشد؛ یکی از این اتفاقات حتماً استعمال مواد مخدر، مشروبات الکلی و سیگار کشیدنها است، چرا که برخی از کارشناسان و جامعهشناسان اعتقاد دارند؛ چرا در داستانپردازی تصویری آنقدر بیحوصله و تنبل شدهایم که افزایش کیفیت بصری را فقط مرهون پُک زدن به سیگار و رها کردن دودش جلوی دوربین میدانیم؟
بهنظر میرسد مخاطب بازیچه این بازیهای رسانهای قرار میگیرد که بدونِ هیچ استنادی ادامه پیدا میکند. لازم است متن شکواییه مسئولین مربوط به سازمان سینمایی بابتِ محتوایِ “زخم کاری” منتشر شود؛ چرا که باید بهجای توقف یک سریال و فیلمی، آن مدیر و ناظر مربوطه که مسئولیت دارد بههنگام بررسی طرح و فیلمنامه و تولید سریال یا فیلم، ایرادات را در زمانِ ساخت بگیرد و قدری چشماندازها را ببیند، نه اینکه روالی ایجاد شود که سریال در نمایش خانگی و یا فیلم روی پرده برود حالا میخواهند مقابل سازندگانش بایستند؛ متوقف کنند یا مورد سانسور قرار دهند، حتماً افرادی میکوشند تا اینگونه آثار بیش از پیش دیده شود، اتفاقاً مراجع ذیربط در نمایش خانگی چه وزارت ارشاد که پروانه تولید را صادر میکند و چه ساترا که اجازه پخش را میدهد باید بهگونهای رفتار کنند که جلویِ این سوءاستفادهها گرفته شود.
لازم است در این دوران، سازندگان آثار خانگی بیشتر با کیفیسازی و محتوای پاک به شعورِ مخاطب احترام بگزارند و نه با هر ترفندی بخواهند اثرشان را به رخِ مخاطب بکشند. دستاندرکاران و مراجع ذیربط هم در صورت توقف کاری با استنادات لازم مخاطب و رسانهها را در جریانِ موضوعات قرار دهند تا مخاطب در این هیاهوی رسانه و مدیومهای تبلیغاتی، اسیر نشود.
بهنظر میرسد هرچه زودتر باید تکلیف نمایش خانگی روشن شود؛ وقتی پخش و توزیع به ساترا واگذار شده است، بحث پروانه ساخت و تولید سریال هم در اختیار سازمان تنظیم و مقررات صوت و فراگیر سازمان صداوسیما قرار بگیرد تا کمتر شاهدِ چنین چالشهایی باشیم؛ سریالهایی که نهتنها مفهومی از انقلاب، زندگی ایرانی اسلامی و نه محتوای غنی را به مخاطب القاء نمیکنند. توجه به این نکته ضرورت دارد؛ در روزهای پایانی دولت تدبیر و امید به چه میزان سریالها و فیلمهایی ساخته شدهاند که برای مردم امیدوارکننده باشند یا بهعکس سیاه و ناامیدکننده!؟
در حالی که کارگردانان و هنرمندان بااستعداد و کاربلدی در جمهوری اسلامی داریم که میتوانند اقتدار، امنیت، سبک زندگی، معرفت و اخلاق اسلامی را بهتصویر بکشند؛ چون واقعاً امروز نمیتوان در سینما و نمایش خانگی، یک خانواده کنار هم فیلم تماشا کنند. مسئولین مربوطه باید در دولت جدید، طوری عمل کنند که بهنوعی محتواهای پاک و مؤثر و لازمی فیلمنامه شوند و در قابِ تصویر و پرده نقرهای بنشینند تا سرمایهگذاران و تهیهکنندگانِ امروز از هر راهی وارد نشوند که محصولات سطحی خودشان را به این مخاطبِ هوشمند و قابل احترام، بهنوعی قالب کنند.
حاشیههای جدید برای سریال “زخمکاری” در حالی ادامه دارد که علی سعد معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا اعلام کرده که وزارت ارشاد از این سریال شکایت کرده است. او نوشت: ساترا تمایلی به مطرح کردن سنگاندازیها در مسیر حمایتی خود از رسانههای صوت و تصویر ندارد اما لازم است شفاف اعلام کنم: در روزهای گذشته وزارت ارشاد نسبت به پخش سریال “زخمکاری” به دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت کرده است. دوستان در صورتی که با مردم صادقاند، با تکذیبیه رسمی افکار عمومی را آگاه کند! کاش دوستان وزارت ارشاد در آخرین روزهای مسئولیت خود با مردم صادق بودند.
روابط عمومی سازمان سینمایی هم که صبح امروز منکر چنین شکایتی شده بود، بعد از ظهر توضیحی را منتشر کرد و نوشت “وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به انتشار و پخش آثار تصویری در حوزه نمایش خانگی، ضمن دفاع از مجوزهای صادر شده، در خصوص محصولات فرهنگی فاقد مجوز، مطابق رویه قانونی گزارشی به مراجع ذیربط ارسال میکند تا حقوق فعالانی که در چارچوب قانون عمل میکنند، پایمال نشود”
آنچه از این توضیح غیر شفاف دریافت میشود اول پذیرش تلویحی چنین شکایتی است و دوم اینکه سریال زخم کاری فاقد مجوز از سوی ارشاد است.
اینک این سؤال مطرح است که سود این “شکایتبازی” غیر شفاف و عدم پذیرش مسئولیت محتوای منتشر شده را چه کسی میبرند؟ مردم یا VOD ها؟
سینماپرس: بهاره کیان افشار بازیگر فیلم سینمایی «خانه شیشه ای» به کارگردانی امیر پورکیان شد.
به گزارس سینماپرس، با پایان ضبط بخش های باقیمانده سینمایی «خانه شیشه ای»، بهاره کیان افشار به عنوان یکی از نقش های اصلی فیلم معرفی و نخستین عکس از وی در این فیلم منتشر شد.
کیان افشار در این فیلم نقش یک تهیه کننده موسیقی زنِ دست نشانده را دارد و در معرفی کاراکتر وی آمده است: «تاریخ تولید و انقضای هنرمند مردمی رو سرمایه امثال من مشخص میکنه …!»
دیگر بازیگرانی که جلوی دوربین رفتند، بزودی معرفی خواهند شد.
طراح گریم این فیلم محمدرضا گل افشار است.
تهیه کنندگی این فیلم را سید امیر سید زاده بر عهده دارد که پیش از این فیلم های «مادر قلب اتمی» و «سهیلا شماره ۱۷» را تهیه کرده است.
اسامی عوامل اصلی فیلم در اخبار بعدی منتشر خواهد شد.