X

بایگانی تیر 16, 1400

دفتر سینمایی

برخی بازیگران سلبریتی با ورود به عرصه ادبیات قصد دارند در ابعاد دیگر خود را مطرح کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک نویسنده کتاب گفت: به تازگی موجی شکل گرفته و سلبریتی‌هایی که قدرت و قلم نگارش درستی ندارند متاسفانه پا به عرصه قلم گذاشته اند و با ارائه برخی کتاب‌ها خود را به اهالی قلم و فرهنگ نزدیک می‌دانند.

به گزارش سینماپرس، راضیه تجار در گفت‌وگو با میزان پیرامون مسائل و مشکلات پیش روی نویسندگان در شرایط کرونایی گفت: در دو سال اخیر بزرگترین مشکل نویسندگان افزایش و گسترش بیماری کرونا بوده است، زیرا این بیماری سبب شده بسیاری از محافل نویسندگی تشکیل نشود و در عین حال تحقیقات و پژوهش‌هایی که برای شکل دهی یک محتوا با اصل لازم، امکانش فراهم نشود.

وی تاثیر بیماری کرونا بر روحیه جامعه را مورد بررسی قرار داد و افزود: روحیه بسیاری از خانواده‌ها و خصوصاً نویسندگان تحت تاثیر بیماری قرار گرفته از دست دادن برخی از عزیزان و در عین حال خانه نشینی چالش‌هایی را برای مردم فراهم کرده است اگرچه خانه نشینی فراغت فراهم کرده تا علاوه بر مطالعه به مطالعه کتاب نیز بپردازند.

تجار اشاره‌ای به چاپ کتاب‌های نوشته شده خود داشت و ابراز کرد: افزایش قیمت کاغذ و بسیاری از مسائلی که ناشران مطرح می‌کنند سبب شده کتاب‌های بسیاری پشت صف چاپ و انتشار قرار بگیرند ناشران معتقدند که بخاطر شرایط فعلی و افزایش قیمت کاغذ برای چاپ کتاب متضرر می‌شوند لذا چاپ کتاب به کندی انجام می‌شود، شواهد نشان می‌دهد، آنان به دنبال دریافت کاغذ دولتی برای ادامه فعالیت هایشان هستند.

***قرار دادهای کاسبکارانه

نویسنده کتاب «بانوی پرواز» اشاره‌ای به قراردادهای ناشران داشت و افزود: متاسفانه برخی از قراردادهایی که توسط برخی از ناشران شکل می‌گیرد بسیار نادرست و در عین حال کاسبکارانه تنظیم می‌شود، برخی ناشران به سود و زیان خود بیشتر فکر می‌کنند تا به انتشار و افکار و اندیشه‌های ارزشمند در حالی که یک نویسنده بیشتر به توسعه و گسترش افکار و عقاید می‌اندیشد، البته قراردادهایی که با افراد نوقلم منعقد می‌شود بسیار فاجعه‌بار است آنان مجبور هستند برای چاپ آثار ابتدایی خود حتی دست به جیب شوند و از خود مایه بگذارند تا کتاب‌های ابتدایی آن‌ها چاپ شود این در حالی است که با توجه به پتانسیل‌های نویسندگان جوان می‌توان آینده فرهنگ را متحول و در مسیر توسعه هدایت کرد، از سوی دیگر برخی از این ناشران نیز با بی انصافی نسبت به نویسندگان عمل می‌کنند آنان کتاب‌های نویسندگان را چاپ کرده و بدون اینکه به آنان اطلاع دهند کتاب‌ها را وارد چرخه نشر می‌کنند، این نوع از کتاب‌ها عموما با تیراژهای کم در بازار بخش می‌شود در عین حال برخی کتاب‌ها که به چاپ چندم می‌رسند در حالی که نویسنده آن اصلا از این موضوع خبر ندارد و این بسیار تاسف آور است.

***دفاع از حقوق نویسندگان

وی پیرامون تصمیمات مسئولان فرهنگی اظهار کرد: دولت موظف است تا حمایت از ان جی او های فعال در حوزه ادبیات را بر عهده بگیرد تا آنان نیز منصفانه به دفاع از حقوق نویسندگان پرداخته و به عنوان اهرمی حمایتگرانه به فعالیت بپردازند.

تجار پیرامون قشر فرهنگی نویسندگان ابراز کرد: نویسندگان عموماً افرادی آرام و بی سر و صدا هستند اگرچه دلخوری هایشان را عموماً در شخصیت‌های داستان هایشان به نمایش گذاشته و حرف دل خود را بیان می‌کنند، اما متاسفانه، چون جامعه مسئولان ما به مطالعه اعتقادی ندارند کمتر به مطالعه می‌پردازند پس طبیعی است که اطلاعی از بسیاری از چالش‌ها و مشکلات نویسندگان نداشته باشند. اهالی قلم نیازمندساختارهای حمایتی هستند.

***پای سلبریتی‌ها در کفش نویسندگان

نویسنده کتاب «اسم تو مصطفی است» پیرامون حضور برخی سلبریتی‌ها به عنوان نویسنده ابراز کرد: برخی از سلبریتی‌ها توانایی نگارش کتاب و محتوا را به خوبی دارند و این ارزشمند است استعدادهای آنان در این زمینه سبب می‌شود که بتوانند کتاب‌های خوبی را در کنار توانمندی هنریشان به جامعه ارائه کنند، اما تعداد این افراد بسیار کم و انگشت‌شمار است، اما موجی که به تازگی شکل گرفته که سلبریتی‌هایی که قدرت و قلم نگارش درستی ندارند متاسفانه پا به عرصه قلم گذاشته اند و با ارائه برخی کتاب‌ها خود را به اهالی قلم و فرهنگ نزدیک می‌دانند.

این نویسنده پیشسکونت کتاب تاکید کرد: باید توجه داشت که یکی از ویژگی‌ها و نشانه‌های نویسندگی این است که نویسندگان افرادی با شخصیتی آرام و به دور از هرگونه حاشیه هستند لذا برخی بازیگران سلبریتی می‌خواهند با ورود به عرصه ادبیات قصد دارند در ابعاد دیگر خود را مطرح کنند، برای مقایسه یک نویسنده با یک سلبریتی عموما با اتکا به ویژگی‌های روحیه‌ای سلبریتی‌ها و علاقه فراوان آن‌ها به دیده شدن تفاوت‌ها بسیاری وجود دارد؛ یک نویسنده که اهل فرهنگ و دانش بوده روحیه‌ای کاملاً متفاوت دارد.

*** کار را به کاردان بسپرید

تجار پیرامون علل گرایش برخی سلبریتی‌ها برای نشر کتاب خاطرنشان کرد: اشتباه از زمانی رخ داد که برای معرفی و تبلیغ برخی کتاب‌ها جهت دیده شدن از بازیگران استفاده شد این امر سبب شده تا سال‌های بعد برخی سلبریتی‌ها به فکر نگارش کتاب بیفتند اگرچه برخی از همین سلبریتی‌ها افرادی هستند که چندان به مطالعه گرایش ندارند پس آثار خاصی نیز نمی‌توانند ارائه کنند، اما باید توجه داشت که کار را باید به کاردان و اهلش سپرده تا بتوان کتاب یا کالایی ارزنده و ارزشمند تولید کرد و آن را در اختیار عموم قرار داد؛ تجربه نشان داده که هر کس در مسیری غیر از تجربه و تخصص خود حرکت نکند با شکست مواجه خواهد شد و این امر پیرامون برخی سلبریتی‌ها نیز وجود دارد کتاب‌هایی که توسط این افراد منتشر می‌شود فقط برای مدتی کوتاه دیده می‌شود و چهره کاذب به دست می‌آورند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نحوه محاسبه حق بیمه پرداختی هنرمندان اعلام شد


صندوق اعتباری هنر با انتشار اطلاعیه ای توضیحاتی را در رابطه با نحوه پرداخت حق بیمه و سرانه درمان تامین اجتماعی فصل بهار ارائه کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقاشی مسروقه در یک آپارتمان کشف شد


نقاشی از «سیگمار پولک» که به سرقت رفته بود، در یک منزل مسکونی در آلمان کشف شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

منیر قیدی: لیلا خیلی منطقی و دوستانه نگران کرونا بود و از این جهت نتوانستیم ایشان را در فیلم داشته باشیم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان فیلم «ویلایی‌ها» این روزها درگیرِ مونتاژ و صداگذاری «دسته دختران» است که برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید.

به گزارش سینماپرس، منیر قیدی نویسنده کارگردان سینما و تلویزیون این روزها بعد از کار تحسین‌برانگیزِ “ویلایی‌ها” مشغول آماده کردن دومین فیلمش برای جشنواره فیلم فجر است. او فعالیت هنری‌اش را به عنوان منشی صحنه با فیلم “زیر بام‌های شهر” اصغر هاشمی در سال ۱۳۶۸ آغاز کرد. بعد از آن در آثاری چون “راز مینا”، “باران”، “ارتفاع پست”، “به نام پدر”، “آواز گنجشک‌ها”، “خیلی دور خیلی نزدیک” و … عهده‌دار سمت‌هایی چون منشی صحنه، دستیار کارگردان و … بود. او در تمام این سال‌ها در دانشگاه عینی و عملی سینما شاگرد استادانی چون مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی‌کیا، کامل تبریزی و … بوده است.
اولین بار نام “منیر قیدی” به عنوان کارگردان فیلم اولی در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۹۵ به گوش رسید. کاری که مورد توجه مخاطبین و منتقدین قرار گرفت. منیر قیدی برای نگارش فیلم‌نامه آن نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه هم شد. اما به دلایلی، از نامزدی انصراف داد. او که ۸ سال از دوره زندگی خود را در دفاع مقدس گذرانده بود، تصمیم گرفت تا دِینش را به مادران و همسران شهدای آن دوره ادا کند. “ویلایی‌ها” انتظار و رشادت‌های زنان در جنگ تحمیلی را به تصویر کشید. طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، ثریا قاسمی، صابر و … بازیگران این فیلم بودند.

“ویلایی‌ها” در بیش از ۲۰ بخش در جشنواره‌های مختلف داخلی نامزد و برنده جایزه شد. همچنین منیر قیدی برای کارگردانی آن، جایزه استعداد درخشان بهترین فیلم‌اولی جشنواره فجر را از آن خود کرد. چه‌بسا اگر از نامزدی سیمرغ فیلم‌نامه انصراف نمی‌داد، می‌توانست جایزه‌ دیگری را هم با خود به خانه ببرد. منیر قیدی برای یافتن تهیه‌کننده فیلمش با مشکلات زیادی روبه‌رو شد و پروسه ساخت آن از شروع نگارش فیلم‌نامه تا اکران، ۱۰ سال طول کشید.

او در آستانه ماراتنِ رقابتی دیگری قرار دارد؛ “دسته دختران” مراحل فنی (مونتاژ و صداگذاری) را می‌گذراند تا فیلمِ دیگری از این فیلمساز به نمایش درآید. کاری به نام “دسته دختران” که با محوریت مقاومت زنان در حماسه خرمشهر ساخته شده است.

وقتی به اولین آنونسِ این فیلم نگاه می‌کنیم باز هم همان نگاه آزاد به روایت‌های واقعی از مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر در دفاع‌مقدس دیده می‌شود. “دسته دختران” تصویری از مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ابتدای جنگ است.

باز هم کارگردان (منیر قیدی) سختی را به جان خریده و لوکیشن‌هایش را به خرمشهر، آبادان، اهواز و تهران برده است. در گرمای بالای ۴۰ درجه و شرایط سختِ کرونایی که بسیاری ترجیح می‌دهند با بازسازی به شهرهای دیگری مثل تهران بروند و مجموعه صحنه‌هایشان را فیلمبرداری کنند اما این کارگردان در “ویلایی‌ها” هم ثابت کرد از هیچ فضایی نمی‌گذرد تا به مفهوم واقعی روایتش برسد.

شاید یکی از حاشیه‌های این فیلم، انصراف لیلا حاتمی از حضور در “دسته دختران” باشد. در حالی که خبرهایی آمد که این بازیگر شناخته شده سینما، قرار است در فیلم دوم منیر قیدی ایفای نقش کند اما با انصراف، جای خودش را به نیکی کریمی داد. فضایی که برای «نیکی کریمی» فضایی آشنا به شمار می‌آید و او پیش‌تر در فیلم‌هایی مانند “برج مینو” و “بوی پیراهن یوسف” در این گونه سینمایی فعالیت کرده است. به جز این بازیگر، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین، صدف عسگری، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی و مهدی حسینی‌نیا بازیگران این فیلم سینمایی‌اند.

لحظاتی درباره این فیلم و ماجرای انصراف و سختی‌های “دسته دختران” با منیر قیدی صحبتی داشتیم که او به نکات قابل توجهی اشاره کرد:

منیر قیدی درباره ساخت سریال “ویلایی‌ها” که در فضای مجازی بسیار پخش شد، تأکید کرد: خبر اشتباهی بود که نمی‌دانم از کجا درآمد. من فعلاً به “دسته دختران” و رسیدنِ این فیلم به اکران و بقیه کارهایش فکر می‌کنم.

او درباره این فیلم سینمایی و اولین اکرانِ آن توضیح داد: ما این روزها درگیرِ مونتاژ و صداگذاری این کاریم و ان‌شاءالله برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد.

این کارگردان شناخته شده درباره سختی‌های “دسته دختران” گفت: آنچه در تصورتان از سختی است می‌توانید برای این کار متصور شوید. “دسته دختران” را در گرمای بالای ۴۰ درجه در اهواز و شرایط سخت کرونایی، همه چیز دست به دست هم داد کار ما بسیار سخت‌تر شود.

قیدی درباره تفاوت “ویلایی‌ها” با “دسته دختران” توضیح داد: دو فرم متفاوتند؛ یکی آرام و یکی دیگر پرتحرک؛ من در “ویلایی‌ها” قصه‌ای را در یک فضای تلخ پر از انتظار و سکوت و سکون بیان می‌کنم و لازمه‌اش یک نوع کارگردانی است و در “دسته دختران” که ویژگی‌های خاص خودش را داشت و پرتحرک و اکشن بود هم یک نوع کارگردانی دیگری می‌طلبید. ما دو سکانس نداریم یک جا ایستاده باشیم و همه‌چیز متفاوت است.

این کارگردان در پاسخ به این سؤال چرا آن‌قدر دیر به دیر کار می‌کنید و خیلی طول می‌کشد تا به کار بعدی برسید دلیل خاصی دارد، خاطرنشان کرد: چون در کار کردن به خودم سخت می‌گیرم و به لحاظ جسمی و روحی طول می‌کشد تا برای فیلم بعدی آماده شود. جالب است بدانید در “دسته دختران” با خودم می‌گفتم ای کاش زنده بمانم تا این کار تمام شود. چرا که آن‌قدر کار سخت بود؛ برای اینکه خودم را بازسازی کنم فیلم بعدی‌ام را شروع کنم یک مقداری وقت می‌برد.

او درباره اتفاقی که برای تماشاگر “دسته دختران” به هنگام دیدن رخ می‌دهد، گفت: این فیلم دو وجه دارد؛ یک بخشی از تاریخ مقاومت خرمشهر است که کتاب درباره‌اش زیاد چاپ شده اما در فیلم‌ها کمتر به آن پرداخته‌اند. من در “ویلایی‌ها” سعی کردم و اینجا شاید بیشتر به این سمت رفته‌ام که برای نسلِ الان فیلم بسازم. یعنی اینکه نمی‌خواستم هم نسل‌های خودم و قبل‌تر از خودم بگویند ما مثلاً یک همچنین خاطره‌ای داشتم و چقدر خوب بود. واقعیت این است می‌خواهم آن نسلی که هیچ خاطره‌ای از این جنگ و مقاومت ندارند این فیلم برایشان جذاب باشد. با خودشان بگویند چه آدم‌های مهمی داشتیم که الان نداریم و یا کمتر داریم. هدفم بیشتر نسل جوان بوده که به تعبیری آشنایی‌زدایی کرده باشم.

قیدی در پاسخ به سؤالی درباره انصراف لیلا حاتمی، گفت: لیلا خیلی منطقی و دوستانه نگران کرونا بود و بالأخره دو تا بچه هم داشت و از این جهت نتوانستیم ایشان را در فیلم داشته باشیم. البته خوشبختانه هیچ‌کدام از بازیگران و عوامل اصلی کار کرونا نگرفتند و کار در آن شرایط سخت هوایی و کرونایی اهواز به خوبی پیش رفت.

او در پایان درباره شخصیت‌پردازی و بازیگرانِ “ویلایی‌ها” و در “دسته دختران” گفت: سعی می‌کنم از خودِ بازیگر به خود بازیگر نزدیک باشد؛ یعنی آن حس منتقل شود. گاهی اوقات یک چیزهایی را تغییر می‌دهم تا با حس و حال آن بازیگر هماهنگ شود. اتفاقاتی که شاید برای خود آن بازیگر خیلی در دسترس نباشد. بخشی از وجود او را هم در آن اتفاق دخیل می‌کنم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرنوشت نقاشی داوینچی به دادگاه سپرده شد


دادگاهی در فرانسه درباره سرنوشت یکی از طراحی‌های منسوب به «لئوناردو داوینچی» و امکان خروج آن از فرانسه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس/ هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن-۱


سینماپرس : هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۲۱ از پانزدهم تیرماه تا بیست و ششم تیرماه (۶-۱۷جولای) در شهر کن کشور فرانسه در حال برگزاری است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکسی که عکاسش را به دامان خودکشی سپرد


«کودک و کرکس» در قاب «عکس های تکان‌دهنده» هیسپان تی وی
بررسی می شود؛ عکسی که عکاسش را به دامان خودکشی سپرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سلمان روغنی: فقدان آموزش صحیح و اصولی، باندبازی و چیره شدن روابط بر ضوابط و کمبود بودجه بزرگترین معضل سینمای فیلم کوتاه طی سال های اخیر بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید سلمان روغنی فیلمساز در خصوص ۸ سال بی تدبیری در حوزه فیلم کوتاه در دولت تدبیر و امید گفت: فقدان آموزش صحیح و اصولی، باندبازی و چیره شدن روابط بر ضوابط و کمبود بودجه بزرگترین معضل سینمای فیلم کوتاه طی سال های اخیر بود و قطعاً تا این معضلات برطرف نگردد ما نمی توانیم امیدی به بهبود سینمای فیلم کوتاه داشته باشیم.

کارگردان فیلم های کوتاه «درهای نزدیک» و «میراب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بسیاری از فعالان سینمای فیلم کوتاه معتقدند که کمبود بودجه بزرگترین معضل امروز حوزه فیلم کوتاه است اما بنده می گویم در کنار این معضل ما اتفاقات بسیار مهم دیگری نظیر فقدان آموزش را هم داریم.

وی ادامه داد: به خصوص در شهرستان ها معضل آموزش بسیار بیشتر از تهران است. امروزه سینما دیجیتال شده و همه فکر می کنند فیلم ساختن راحت است و هر کس یک دوربین دست می گیرد و برای خودش فیلم می سازد در صورتی که فیلمسازی قواعد خاص خود را دارد و وقتی این همه متقاضی فیلمسازی زیاد است باید تدبیری اندیشه کرد تا این افراد با علم و آگاهی وارد این عرصه شوند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: در حوزه فیلم کوتاه هم درست همانند سینمای حرفه ای باید فیلترهای بیشتری وجود داشته باشد تا تنها فیلمسازانی بتوانند در آن کار و فعالیت کنند که آثارشان با کیفیت بالا تولید شود.

سلمان روغنی سپس با بیان اینکه باندبازی های گسترده در سینما بیداد می کند اظهار داشت: متأسفانه نه تنها در حوزه فیلم کوتاه و سینما که در بسیاری از بخش ها و حوزه های دیگر کشور باندبازی فاجعه آفرین شده به نحوی که روابط افراد است که بزرگترین تأثیرات را برای آن ها در پی دارد. مثلاً یک نفر هنوز فیلمش را نساخته اما می داند به واسطه روابطی که دارد اثرش در جشنواره ها دیده می شود، جایزه می گیرد و… این اتفاق بسیار تلخ است و ما امیدواریم که مسئولان دولت جدید جلوی این اتفاقات ناخوشایند را بگیرند.

وی در پایان این گفتگو افزود: حوزه فیلم کوتاه بسیار مهم و جدی است چرا که حوزه ای است که در آن فیلمسازان خود را محک می زنند و برای ورود به دنیای سینمای حرفه ای خود را آماده می کنند از این رو اگر در این حوزه همه چیز جدی گرفته شود ما می توانیم شاهد درخشیدن و حضور اثرگذار فعالان سینمای کوتاه در سینمای حرفه ای آینده باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حسین علیزاده: ساز گاسپاریان از هر سلاحی برتر بود


حسین علیزاده در سوگ از دست دادن ژیوان گاسپاریان ـ نوازنده سرشناس ساز دودوک ـ متنی را منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور ویژه ایران در چین


تعدادی از عکاسان چینی نتیجه سه سال سفر به ایران را در نمایشگاهی به تصویر کشیدند که با استقبال زیاد چینی‌ها روبه‌رو شد. راهنمای ایرانی این گروه می‌گوید: این نمایشگاه تصویر خوبی را از ایران نشان داد که در تشویق چینی‌ها برای سفر به ایران بسیار موثر است.

مشاهده خبر از سایت منبع