X

بایگانی تیر 16, 1400

دفتر سینمایی

وقتی «سازمان سینمایی» نمی‌خواهد غفلت خود در اعطای «پروانه ساخت» را بپذیرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزارت ارشاد با موج سواری بر انتقادات به وجود آمده سعی دارد با ایجاد جنجال اذهان را از عملکرد خود و مسئولیت مهمش در اعطای پروانه ساخت و عدم اصلاح فیلمنامه سریال «زخم کاری» دور کند.

به گزارش سینماپرس، مجموعه تلویزیونی «زخم کاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان این روزها درگیر حواشی بسیاری شده است. این سریال که نقش اصلی آن با نام مالک را جواد عزتی ایفا می کند، برگرفته از رمانی با نام بیست زخم کاری به قلم محمود حسینی زاد است. پس از انتشار قسمت های نخست سریال، واکنش های بسیاری در رسانه ها نسبت به محتوای این سریال منتشر شد و منتقدین بسیاری نقش مالک را از جمله نقش های بی بدیلی دانستند که تا به حال جواد عزتی ایفا کرده است. البته این واکنش ها به مذاق نوید محمدزاده بازیگر سریال قورباغه خوش نیامد و پس از اظهارنظری که در این باره داشت، موجی از انتقادات روانه اش شد تا در نهایت حرفش را پس بگیرد.

پس از آن خبرگزاری فارس در مطلبی خبر شکایت سازمان سینمایی از سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) بابت محتوای سریال «زخم کاری» را منتشر کرد. شکایتی که در آن ارشاد خواستار توقف پخش این سریال شده بود.

وقتی «سازمان سینمایی» نمی‌خواهد غفلت خود در اعطای «پروانه ساخت» را بپذیرد

آنچه درباره دلایل شکایت وزارت ارشاد ذکر شده بود، صحنه های مربوط به سیگار کشیدن مالک، نمایش استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکی در بخش هایی از سریال بود.

این خبر بلافاصله با واکنش های بسیاری مواجه شد و اظهارنظرهای مختلفی را در فضای مجازی به خود اختصاص داد. از جمله آنه میتوان به عزت الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صداوسیما اشاره کرد که در این باره گفت: «شکایت برخی از دستگاه‌ها از ساترا بابت سریال خوش‌ساخت زخم کاری پسندیده نبود. مسایل مربوط به فرهنگ و هنر باید در میان خانواده خود آنان و دستگاه‌های ذی ربط‌شان حل و فصل شود. داغ و درفش و اقدام قضائی در این عرصه پذیرفتنی نیست.»

یکی دیگر از مهم ترین دلایل حمله به ساترا برای ارائه مجوز به این سریال بود. این درحالی است که سریال های بی شماری با مجوز ارشاد توزیع شده اند و کسی بابت محتوای آنها اعتراضی نکرده است.

اما روی دیگر ماجرا این است که زخم کاری سریالی است که در خردادماه ۱۴۰۰ با اخذ موافتنامه کلی انتشار از ساترا در یکی از سرویس های صوت و تصویر فراگیر منتشر شد. ساترا یا همان سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر که از سال ۹۷ به صورت رسمی شروع به کار کرده است مسئولیت تنظیم گری پلتفرم های صوت و تصویر را بر عهده دارد.

وقتی «سازمان سینمایی» نمی‌خواهد غفلت خود در اعطای «پروانه ساخت» را بپذیرد

حوزه اختیارات این نهاد از ابتدا بحث برانگیز بوده است تا جایی که سید ابراهیم رئیسی (رئیس قوه قضاییه) در دی ماه ۹۸ طی بخشنامه ای اعلام کرد هرگونه فعالیت در زمینه صوت و تصویر فراگیر صرفا در صورت اخذ مجوز از صدا و سیما امکان پذیر است که حسن روحانی با ارسال نامه ای در پاسخ به این بخشنامه نوشت: احتراما، اینگونه امور مربوط به شورای عالی فضای مجازی است!

مطابق شیوه مرسوم از چندین سال پیش وزارت ارشاد پروانه ساخت سریال های شبکه نمایش خانگی را که قبلا به صورت دی وی دی منتشر می شده را اعطا می کرده است. عملکرد وزارت ارشاد در این مدت منجر به انتشار محتواهای نامناسب و دور از ارزش های خانواده و جامعه و به سبک تولیدات ترکیه شده است. هفته گذشته مشخص شد که وزارت ارشاد بابت پخش سریال زخم کاری که خود فیلمنامه آن را تأیید کرده از ساترا به دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت کرده است. حال سوال اینجاست اگر کسی محق به اعتراض باشد، کیست؟ و درنهایت هر سازمان یا ارگانی باشد، آن وزارت ارشاد نیست و این وزارتخانه باید پاسخگوی پروانه ساخت خود و تأیید فیلمنامه سریال و همچنین مطالبات منتقدین باشد که سال های گذشته چه اتفاقاتی در حال رخ دادن بوده است.

وقتی «سازمان سینمایی» نمی‌خواهد غفلت خود در اعطای «پروانه ساخت» را بپذیرد

در حقیقت وزارت ارشاد با موج سواری بر انتقادات به وجود آمده سعی دارد با ایجاد جنجال اذهان را از عملکرد خود و مسئولیت مهمش در اعطای پروانه ساخت و عدم اصلاح فیلمنامه سریال زخم کاری دور کند.

از سوی دیگر محتوای سریال زخم کاری این روزها در بسیاری از محافل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این سریال خوش ساخت که بازی درخشان جواد عزتی را همراه دارد از اشکالاتی همانند استعمال مفرط دخانیات، به کاربردن الفاظ نامناسب و تکه پرانی های خارج از عرف تهی است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

اما باید دید که تمامی انتقادات به سریال محمدحسین مهدویان، متوجه ساترا هست یا خیر؟ بسیاری از انتقاداتی که به زخم کاری وارد می شود به نظر می رسد مرتبط با فیلمنامه این سریال و در زمان تولید آن است که ساترا نقشی در آن نداشته است و این نهاد بعد از اصلاحات قابل اعمال بر «سریال تولید شده» و آماده پخش تأیید کننده انتشار محتوا است نه اعطاکننده مجوز تولید بدین معنی که ساترا اختیاراتش محدود به اصلاحات در زمان پخش است و همین موضوع اولین گام ایجاد محدودیت برای ساترا در اعمال موارد قانونی به حساب می آید.

این معایب موجب سرازیری انتقاداتی به ساترا شده است که این نهاد اعلام کرد در حد توان چنین صحنه هایی را از پیش حذف کرده و اگر چیزی باقی مانده، مواردی است که حذف آن مانع شکل گیری قصه و پیشرفت آن می شده است.

وقتی «سازمان سینمایی» نمی‌خواهد غفلت خود در اعطای «پروانه ساخت» را بپذیرد

از سوی دیگر درج رده بندی سنی روی این کار است که تا حد بسیاری خانواده ها از این موضوع مطلع می شوند و از پخش آن برای فرزندان زیر پانزده سال خود جلوگیری می کنند و این اتفاق ویژه که از پخش سریال قورباغه آغاز شده می تواند به نوعی ایجاد خودکنترلی در سمت بیننده را ایجاد کنند تا کوتاهی های صورت گرفته در حوزه پروانه ساخت وزارت ارشاد تا حدی جبران شود.

به گزارش فارس، سریال «زخم کاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت کشیان جدیدترین محصول فیلیمو است که با اقتباس از رمان حسینی‌زاد و نمایشنامه «مکبث» اثر ویلیام شکسپیر ساخته شده است.

جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، هانیه توسلی، سعید چنگیزیان، الهه حصاری، عباس جمشیدی‌فر، مهدی زمین‌پرداز، امیرحسین هاشمی، کاظم هژیرآزاد، منوچهر علی‌پور، مه‌لقا باقری، مائده طهماسبی، (با معرفی) مرتضا امینی‌تبار و سارا حاتمی، (هنرمندان خردسال) نیوشا علی‌پور و مه‌یاس پازوکی، (با هنرمندی) سیاوش طهمورث بازیگران «زخم کاری» هستند.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«عطسه» به تلویزیون برگشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فصل جدید برنامه عصرگاهی «عطسه» به تهیه‌کنندگی آرامه اعتمادی از جمعه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، نخستین قسمت از «عطسه» تابستانی به تهیه‌کنندگی آرامه اعتمادی و با اجرای حمید ترابیان، پرویز نشاط و مژده خنجری جمعه ۱۸ تیر ماه به صورت زنده روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.

این برنامه با رویکرد طنز و در فضایی شاد به مسائل روزمره جامعه، خانواده و جوانان می‌پردازد.

سری جدید برنامه عصرگاهی «عطسه» کاری از گروه اجتماعی شبکه سه سیماست که از جمعه ۱۸ تیر روی آنتن می رود و شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت ۱۸ و جمعه‌ها حوالی ساعت ۱۰:۱۵ پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نحوه محاسبه حق بیمه پرداختی هنرمندان اعلام شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صندوق اعتباری هنر با انتشار اطلاعیه ای توضیحاتی را در رابطه با نحوه پرداخت حق بیمه و سرانه درمان تامین اجتماعی فصل بهار ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، صندوق اعتباری هنر با انتشار اطلاعیه ای توضیحاتی را در رابطه با نحوه محاسبه و پرداخت حق بیمه و سرانه درمان تامین اجتماعی فصل بهار ارائه کرد.

در اطلاعیه صندوق اعتباری هنر آمده است:

«علیرغم تنگنای مالی و بودجه ای، تلاش کردیم در این مرحله با واریز ۱۱۵ میلیارد ریال به حساب ۳۹ هزار و ۳۶۱ نفر از بیمه شدگان تأمین اجتماعی صندوق اعتباری هنر، به قولی که داده ایم عمل کنیم.

در پاسخ به پرسش بیمه شدگان اعلام می‌شود: مبنای محاسبه حق بیمه پرداختی از سوی صندوق تابع نوع نرخ بیمه (۱۸، ۱۴و ۱۲ درصد) و اطلاعیه اخیر سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر حذف ضریب ۲۰ درصد از فرمول محاسبه حق بیمه بوده که به حساب بیمه شدگان محترم پرداخت شده است. بدیهی است اضافه پرداختی اعضا به سازمان تأمین اجتماعی براساس برنامه ریزی این سازمان به حساب بستانکاری پرداخت کنندگان منظور خواهد شد.»

بنابر اطلاعیه اخیر سازمان تأمین اجتماعی، نرخ سرانه درمان در سال ۱۴۰۰ معادل۷۱۶ هزار ریال به ازای هر نفر در ماه تعیین شده است که برابر با لیست دریافتی از سازمان به حساب بیمه شدگان بابت فروردین توسط صندوق واریز شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سعاد باقری» جهادگر هنر و اندیشه اسلامی بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دکتر مجید شاه‌حسینی مدرس دانشگاه و پژوهشگر عرصه هنر درباره مرحومه سعاده باقری گفت: وی با وجود بیماری با روحیه جهادی در برنامه‌ها حضور می‌یافت و کسی بود که به سادگی جایش پر نمی‌شود و پرورش چنین افراد آشنا به مبانی هنر دینی و نگاه رسانه‌ای سال‌ها زمان نیاز دارد.

به گزارش سینماپرس، مجید شاه‌حسینی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر عرصه هنر در گفت‌وگو با ایکنا درباره سعاد باقری که هشتم تیر بر اثر بیماری درگذشت، گفت: سعاد باقری از هنرجویانی بود که از اوایل دهه ۹۰ در حوزه هنر و اندیشه اسلامی فعالیت می‌کرد و سلسله دوره‌های معرفت‌شناسی هنر دینی را با وی و هم‌دوره‌ای‌هایش شروع کردیم.

وی افزود: از میان چند هزار هنرجو، وی چند ویژگی برجسته داشت که در ذهنم باقی مانده و او را به یک چهره ماندگار در ذهنم تبدیل کرده است و آن این بود که بسیار متواضع و عاطفی بود و به شدت در مورد آحاد جامعه، مستضعفان و کودکان احساس مسئولیت داشت.

شاه‌حسینی ادامه داد: یکی از حوزه‌هایی که خانم باقری به صورت تخصصی پیگیری می‌کرد، هنر و ادبیات کودک بود و اینکه چه کاری را می‌شود برای کودکان در عرصه رسانه انجام داد. ذهنی بسیار فراگیر و در آموختن مطالب هنری و تألیف پژوهش‌های جدید در عرصه هنر و رسانه توانایی بالایی داشت. از اولین افرادی بود که به بحث تاریخ معاصر غرب ورود جدی کرد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: سلسله برنامه‌های معرفت‌شناسی دوران که در نیمه دهه ۹۰ مطالعات آن شروع شد و کار آن بازشناسی انقلاب‌های معاصر بود، خانم باقری از افراد مؤثر و کلیدی در این پروژه بود و شب اول برنامه نیز بحث انقلاب صنعتی را با حضور وی آغاز کردیم و وی خط‌شکن برنامه معرفت‌شناسی دوران بود.

وی با بیان اینکه ذهن توانا و خلاق و روحیه تشکیلاتی و البته تواضع فراوان داشت، گفت: از همان ایام شنیدیم که مبتلا به بیماری بدخیم صعب العلاجی است اما همچنان با روحیه جهادی در برنامه‌ها حضور می‌یافت تا اینکه بیماری توانش را گرفت و به استراحت در منزل انجامید. با این حال در منزل هم کارهایش را دنبال می‌کرد و ارتباط‌ها ادامه داشت.

شاه‌حسینی ادامه داد: همانطور که حضورش برای ما در حوزه هنری، حوزه هنر و اندیشه اسلامی مغتنم بود، فراق و فقدانش نیز برای ما بسیار سخت است و به این سادگی جای ایشان پر نمی‌شود. پرورش و رشد فردی در اندازه‌های وی برای اینکه با مبانی هنر دینی و نگاه رسانه‌ای و مقوله هنر آشنا شود، سال‌ها زمان نیاز دارد.

وی درباره اینکه چرا شخصیت وی چندان شناخته شده نیست، بیان کرد: افرادی مانند ایشان زیاد داریم. چون دنبال نام نیستند و پژوهشگر و طلبه هستند، نامی ندارند و شناخته شده نیستند. اکنون آدم‌ها در فضای مجازی، دنبال فالوور و نام و نشان هستند. اما اگر می‌خواهید سلسله فضل و کمالات وی را دریابید در سایت برنامه دوران می‌توانید به این مباحث دسترسی پیدا کنید.

وی یادآور شد: هنوز اثر مکتوبی از وی منتشر نشده است و امیدواریم پژوهش‌های وی در حوزه ادبیات کودک و هنر و اندیشه اسلامی منتشر شود. زیرا در ژانر کودک کار مبنایی هم در ادبیات و هم سینما داشت و یکی از ارائه‌های جدی وی در جشنواره تولیدات محتوامحور حوزه هنری همین ژانر کودک بود و می‌توان از ابتکارات و یافته‌ها و پژوهش‌های بهره برد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای شب موسیقی فیلم‌ ارکستر ملی ایران آفلاین پخش می شود


اجرای شب موسیقی فیلم ارکستر ملی ایران به صورت آفلاین جمعه ۱۸ تیرماه و از ساعت ۲۱ در اختیار علاقه‌مندان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاهی از آثار هنرمندان دهه‌های آغازین ورود هنر مدرن به ایران


هشتمین نمایشگاه «کلکسیونر» در آرتیبیشن با آثاری از هنرمندان پیشکسوت و هنرمندانِ دهه‌های آغازین ورود هنر مدرن به ایران افتتاح می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمدید مهلت ارسال فیلم به بخش بین‌الملل «جشنواره فیلم کوتاه تهران» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهلت ارسال فیلم به بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲ هفته تمدید شد.

به گزارش سینماپرس، بر پایه اعلام دبیرخانه بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، با توجه به قرار گرفتن این جشنواره در لیست جشنواره‌های مورد تأیید اسکار و درخواست فیلمسازان برای ثبت‌نام در بخش بین‌الملل این رویداد سینمایی، مهلت ثبت‌نام آثار بین‌المللی به مدت ۲ هفته تمدید شد. بر این اساس آخرین فرصت ارسال آثار به بخش بین‌الملل ۳۰ تیر ۱۴۰۰ تعیین شده است.

با توجه به قوانین جشنواره، این فرصت مربوط به فیلم‌های ساخته شده در خارج از ایران است و فیلمسازان متقاضی از ایران باید فیلم‌های خود را ابتدا در بخش مسابقه ملی ثبت‌نام کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه گروهی آنلاین از ۴۹ هنرمند تجسمی


«پَژواک رنگ‌ها»، تازه ترین نمایشگاه گروهی ۴۹ هنرمند در رشته‌های مختلف است که به صورت آنلاین و برخط برای مخاطبان به نمایش گذاشته می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار فراخوان «همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران، ۲۴ آذر ۱۴۰۰ در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، با هدف ایجاد بستر مناسب برای پژوهش‌های کاربردی و بر پایه باور به فیلم‌سازی اندیشه‌محور، سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰ توسط انجمن سینمای جوان برگزار می‌شود. محور اصلی این دوره از همایش، سینمای تجربی است که فراخوان آن منتشر شد.

اهداف:

سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در پیروی از باور به فیلمسازی اندیشه‌محور و با هدف ایجاد بستر مناسب برای پژوهش‌های کاربردی و در ادامه دو تلاش پیشین انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود. این رویداد همچون سالیان گذشته می‌کوشد با تشویق اهالی قلم و سینما، شرایطی را فراهم آورد تا اندیشه‌های نو هرچه بیشتر در فضایی علمی و تخصصی مکتوب شوند و امید آن دارد تا آنچه به قلم درآمده، گره‌ای از کار فیلمسازان جوان بگشاید. از همین رو انجمن سینمای جوانان ایران با توجه به پیشینه خود به عنوان بزرگترین متولی فیلم کوتاه در ایران، سومین گام از این رویدادِ کنش‌گر را آغاز کرده تا جریان محجور جستجوگری، پژوهش و نظریه‌پردازی در حوزه فیلم کوتاه رونق گیرد و پژوهش‌گران، استادان و دانشجویان، فیلمسازان، متخصصین امر و تمام علاقه‌مندان به فیلم کوتاه فرصت یابند در مقام نویسنده، مخاطب یا فیلمساز با این جریان همراه شوند. امید است نظریات علمی منتج از این رویداد که برآمده از مطالعه، تأمل و تعمق هرچه بیشتر بوده و خواهد بود، بخشی از آسیب‌های وارد به سینمای کوتاه ایران را برطرف و راهکاری برای برون رفت از آن‌ها ارائه دهد.

محور اصلی همایش: سینمای تجربی

انتخاب موضوع سینمای تجربی به عنوان محور اصلی سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به ضرورت جلب توجه پژوهشگران، فیلمسازان و نیز مترجمان نسبت به اهمیت این موضوع صورت گرفته است. از آنجا که کمبود تولید فیلم کوتاه تجربی در ایران می‌تواند ناشی از تأثیر کمبود محسوس منابع مکتوب باشد، همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران امیدوار است که مقالات پژوهشی محققین زمینه را برای افزایش تولید فیلم و تحقیق در این زمینه فراهم آورد.

موضوعات:

– فیلم‌های تجربی انتزاعی (Abstract Films)

– فیلم‌های نقاشی شده (Hand Painted Films)

– فیلم‌های بدون دوربین (Cameraless Films)

– انیمیشن تجربی (Experimental Animation)

– مستندهای تجربی( Experimental Documentary)

– فیلم‌های تجربی آرشیوی (Found-Footage Experimental Films)

– فوتو رمان (Photo Roman)

– ویدئوهای انتزاعی (Abstract Video)

– پدیدارشناسی فیلم کوتاه تجربی

– ادراک در فیلم کوتاه تجربی

– روایت شناسی فیلم کوتاه تجربی

– رسانه‌های جدید در فیلم کوتاه تجربی

– فیلم کوتاه تجربی و مسئله تفسیر

– فیلم کوتاه تجربی به مثابه ماده فرهنگی

– فیلم‌های آوانگارد

– فیلم‌های زیرزمینی آمریکا

– فیلم‌های تجربی ساختارگرا

برای اطلاع از جزییات بیشتر از این رویداد و همچنین شیوه‌نامه نگارش مقالات پژوهشی به سایت انجمن سینمای جوانان ایران مراجعه کنید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ساز گاسپاریان پیام آور صلح و دوستی بود/ عاشقانه هایی برای یک ساز


حسین علیزاده آهنگساز ونوازنده شناخته شده موسیقی ایرانی با انتشار متنی نسبت به درگذشت ژیوان گاسپاریان نوازنده پیشکسوت دودوک واکنش نشان داد.

مشاهده خبر از سایت منبع