X

بایگانی تیر 16, 1400

دفتر سینمایی

سالهاست که به سمت انحطاط فرهنگی حرکت کرده ایم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی اکبری گفت: اکثر فیلم‌های ایرانی درون مایه طلاق، عشق‌های سه گانه، مواد مخدر و… دارند که همسو با فرهنگ ما نیستند.

به گزارش سینماپرس، محسن علی اکبری تهیه کننده تلویزیون و سینما درباره نشر خوبی‌ها و نمایش قصه‌های افراد خیر و تاثیرگذار در تولیدات چند ساله‌ی اخیر سینمای ایران ب گفت: سالهاست که به سمت انحطاط فرهنگی حرکت کرده ایم؛ اکثر فیلم‌های ایرانی درون مایه طلاق، عشق‌های سه گانه، مواد مخدر و… دارند که همسو با فرهنگ ما نیست و این مسئله‌ای است که در تئاترها هم دیده می‌شود و اخیرا نمایش خانگی هم به آن دامن زده است.

وی افزود: یکی از مهمترین مسائلی که دولت جدید باید انجام دهد، فرهنگ سازی درست است یعنی از آثاری حمایت کند که در راستای تحکیم بنیان خانواده باشند. فیلم «خجالت نکش» با هزینه کمی تولید ش، اما فروش خیلی خوبی داشت، همچنین فیلم «لیلی با من است» که موضوع و فروش آن بسیار موفق آمیز بود. در سینمای ایران از این فیلم‌ها کم داریم، نمی‌توانیم بگوییم نسازیم چون مخاطب ندارد بلکه باید بسازیم چون مخاطب دارد.

تهیه کننده فیلم «همیشه پای یک زن در میان است» با بیان اینکه مخاطب ما در فیلم‌ها چیزی جز سیاهی نمی‌بیند اظهار کرد: باید سعی کنیم تعداد فیلم‌هایی که با فرهنگ ایرانی سازگار هستند و مباحث خوب و شیرین زندگی‌ها را نمایش می‌دهند بیشتر شود.

وی افزود: در حال حاضر قشر عمده‌ای از مردم سینما نمی‌روند، این افراد معمولا کسانی هستند که خانواده دوست می‌باشند و به فرهنگ خودشان افتخار می‌کنند، بابت این فرهنگ هم شهید و جانباز داده اند و نمی‌توانند فیلم‌های بد ببینند.فیلم‌های مذهبی و قرآنی هم مخاطب دارند بنابراین باید آن‌ها را ساخت. مدیران دولت جدید باید روی این مسئله کار کنند به طوریکه هم بودجه و هم امکانات بهتری در اختیار این فیلم‌ها قرار بگیرد.

علی اکبری درباره فروش فیلم‌های فاخر توضیح داد: ما در سال ۷۹، فیلم مریم مقدس را ساختیم، این فیلم با بلیت ۵۰۰ تومانی در سینما ۷۵۰ میلیون تومان فروش داشت که با بلیت ۲۰ هزار تومانی الان، حدود ۱۵ میلیارد تومان می‌شود؛ بنابراین میتوان گفت که فیلم‌های مذهبی و قرآنی هم مخاطب دارند بنابراین باید آن‌ها را ساخت. مدیران دولت جدید باید روی این مسئله کار کنند به طوریکه هم بودجه و هم امکانات بهتری در اختیار این فیلم‌ها قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اساس کار بنیاد سینمایی فارابی به عنوان بازوی اجرایی سازمان سینمایی، حمایت از فیلم‌های فرهنگی است، اگرآنها حداقل ۱۰ تا از ساخته های خود را هدفمند تولید کنند بخشی از مشکلات فعلی حل میشود. خیلی نمیتوان بخش خصوصی را نقد کرد، چون بخش دولتی هم خوب کار نکرده است، الان سالهاست که از این اهداف فاصله گرفته ایم و امیدواریم در دولت جدید این فاصله‌ها کم شود.

تهیه کننده سریال «مریم مقدس» یکی از علت‌های اصلی در عدم تولید فیلم‌هایی با موضوع نمایش خوبی‌ها را ضعف فیلمنامه دانست و گفت: خواهش من از نویسندگان این است که بیشتر در جامعه بگردند، با دایره گسترده‌ای از انسان‌ها ارتباط داشته باشند، مشکلات و حسنات را از نزدیک ببینند. بالاخره در هر جامعه معتاد وجود دارد، قاتل دیده می‌شود و…، اما فرهنگ اصیل ایرانی بسیار مثبت‌تر از تمام فرهنگ‌های رایج در دنیاست؛ در این فرهنگ اگر یک نفر را کنار خیابان ببینیم پول خودمان را به او میدهیم تا یک نان بخرد، اما این واقعیت‌های جامعه در فیلم‌های ما نشان داده نمی‌شود.

وی افزود: حرف نویسندگان این است که کاراکترهای منفی جذابیت تصویری بیشتری دارند، من هم می‌گویم اشکالی ندارد که در یک فیلم قتل توسط یکی از اعضای خانواده نشان داده شود، اما سوال اینجاست که آیا همه خانواده‌های ایرانی قاتل هستند؟ به هیچ وجه اینطور نیست؛ در حال حاضر خانواده‌هایی را می‌بینیم که اعضای خود را اهدا می‌کنند، حاضر میشوند سلامتی خود را به خطر بیندازند تا عضوی از خانواده شفا پیدا کند، در هر خانواده بزرگ ترهایی هستند که جوان‌ها را کمک و راهنمایی می‌کنند، پس چرا این اتفاق‌های خوب را مقابل دوربین نشان نمی‌دهیم؟

تهیه کننده سریال «مردان آنجلس» با بیان اینکه علی رغم تمام پیشنهادات، تاکنون فیلم و سریال با مضمون نمایش بدی‌ها نساخته ام، تصریح کرد: ما چیزی به عنوان رحمانیت الهی در فیلم هایمان نشان نمی‌دهیم. امیدوارم سیاست دولت جدید بر این منوال باشد که فرهنگ سازی کنیم، نقاط قوت را پررنگ‌تر نشان دهیم تا نقاط ضعف از بین بروند. از هنرمندان هم خواهشمندم که با دید بهتری مردم را ببینند و فکر نکنند که نشان دادن خوبی‌ها در فیلم ها، ایراد و اشکال دارد.

وی تاکید کرد: اگر تعداد تولیدات واقعی جامعه را بالا ببریم با مخاطب و تاثیرگذاری بیشتری مواجه خواهیم شد و به مراتب به رشد جامعه کمک خواهیم کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

یکی از هنرهای بزرگ مدیران بستن کنداکتور است/خیلی وقت ها بهترین برنامه تولید می شود اما در زمان خوبی پخش نمی‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک نویسنده حوزه کودک گفت: پلتفرم های ایرانی می توانند خوب و سرگرم کننده باشد اما ممکن است کودکان با سنین کم در فضای مجازی چیزهای دیگری هم ببینند. حالا باید دید که آیا خانواده ها واقعا می توانند بچه ها را در استفاده از این فضا کنترل کنند؟

به گزارش سینماپرس، محمدمیرکیانی نویسنده و قصه نویس کودکان و نوجوانان در گفت وگو با فارس درباره راه اندازی پلتفرم هایی برای پخش انیمیشن کودکان گفت: در برخی موارد کار خوبی است اما مشکلی که استفاده از فضای مجازی برای کودکان دارد این است که وقتی آنها وارد این فضا می شوند ناخودآگاه می توانند به بسیاری از موارد دیگر نیز دسترسی داشته باشند و آنچه برایشان مضر است را هم ببینند. حتی المقدور نباید بچه ها وارد فضای مجازی شوند که آسیب های دیگری بخورند.

وی افزود: حالا ممکن است این پلتفرم ها ایرانی خوب و سرگرم کننده باشد اما وقتی بچه ها در سن کم مسیر رفتنشان به فضای مجازی باز می شود چیزهای دیگری هم می بینند. حالا باید دید که آیا خانواده ها واقعا می توانند بچه ها را در استفاده از این فضا کنترل کنند؟ حتی خانواده ها می توانند فیلم ها و انیمیشن های مناسب سن کودکشان را روی دی وی دی و حتی فلش بریزند و آنها را در اختیار بچه ها قرار دهند.

میرکیانی ادامه داد: به نظرم باید آنقدر تولیدات رسانه ملی جذاب باشد که بچه ها پاسخ نیاز فرهنگی شان را از طریق این رسانه دریافت کنند. یعنی باید خیلی قدرت مندانه عمل کرد که بخشی از این، تولیدات جذاب هست و بخشی اش کنداکتور منظم و جدول پخش مناسب است. به هر حال در بحث کودک و نوجوان رسانه باید موج آفرینی کند. الان همین پلتفرم هایی مثل آپارات توانایی این را پیدا کردند که موج ایجاد کنند.

وی افزود: شاید یکی از دلیل های ایجاد پلتفرم هایی برای کودکان کوتاهی تلویزیون در این بخش است. اما موج آفرینی حتما به معنی هزینه زیاد کردن نیست بلکه فکر جدید و نو، خلاقیت، شجاعت و توانمندی مهم است که می تواند موج و فضای جدیدی ایجاد کند که بچه ها به شما محصولات رسانه بیایند.

وی گفت: این اپلیکیشن ها با نظارت پدر و مادرها می تواند به برنامه سازهای ما کمک کند اما ما در رسانه ملی باید از هنرمندان مان حمایت کنیم. خیلی وقت ها نیروهای خلاقی داریم که خارج از رسانه کار می کنند و می توانند موج آفرینی کنند و نمی توان گفت اینها با هزینه بالا کار می کنند.

وی ادامه داد: شاید یکی از نمونه هایش در فضای مجازی انیمیشن دیرین دیرین باشد که موج ایجاد کرده است و کار پر هزینه ای هم نبود و دو سه شخصیت و یک صداپیشه داشت. فکر و ایده اصلی کار مهم بود و مرحوم ابوالحسنی نیز فرد خلاقی بود. ببینید که با سرمایه محدود چه کاری تولید کرد که الان همه آن را می شناسند. در هر حال ما باید به سمت حمایت از افرادی برویم که می توانند تولید فکر کنند و مدیران ما نیز باید از عصر غرور و خود بزرگ بینی کوتاه بیایند.

میرکیانی همچنین بیان داشت: البته بخشی از این ماجرا که چرا افراد خلاق کمتر کار می کنند به این دلیل است که فضای مجازی ملاحظاتی که در رسانه ملی وجود دارد را ندارد. اما واقعیت این است که در مدیران رسانه ای ما قدرت خلاقه خیلی کم است تا بتوانند تصمیم بگیرند و موجی ایجاد کنند. یکی از هنرهای بزرگ مدیران بستن کنداکتور است. خیلی وقت ها بهترین برنامه تولید می شود اما در زمان خوبی پخش نمی شود و همین باعث عدم موفقیتش می شود. یا اینکه کار نیمه متوسطی با جدول پخش خوبی به موفقیت می رسد.

این نویسنده افزود: یک زمانی تولید برنامه در تلویزیون به خودی خود ارزش به شمار می رفت و اگر مردم بیست سال پیش هفته ای یک بار سریالی را از تلویزیون می دیدند آنقدر برایشان جذاب بود که دنبالش کنند. اما الان تولیداتمان تکثیر شد اما به موج آفرینی خوبی نرسیدیم. الان کاری که فضای مجازی و پلتفرم ها انجام می دهند بیشتر همان موج آفرینی است و می دانند چه زمانی کاری را پخش کنند و چه زمانی با مخاطبشان ارتباط برقرار کنند و در چه زمانی پیام شان را تبدیل به یک موج اجتماعی کنند که ما این را نداریم و الان کمتر هم شده است.

وی ادامه داد: برای مثال برنامه بچه های ایران که سالها پیش از شبکه جام جم پخش می شد ۱۸ مجری داشت که من یکی از اعضای تیم تولید آن بودم و موضوعی که وجود داشت این بود که مخاطب نمی دانست چه روزی کدام مجری اجرا می کند و ما برنامه را منحصر به یک مجری نمی کردیم. یا برنامه شب بخیر بچه ها که قصه گویی شبانه برای بچه ها بود و از شبکه دو پخش می شد سه مجری خانم داشت و من آنجا طراح برنامه بودم.

وی افزود: در حال حاضر تولید خیلی مهم نیست بلکه موج آفرینی مهم است وگرنه که ما الان سریال و برنامه کم نداریم. چرا اینها دیگر موجی ایجاد نمی کنند؟ برای مثال ما سریال های زیادی داشتیم که موج آفرینی کردند مثل سلطان و شبان، هزاردستان و … یا قصه های مجید. البته آن زمان تلویزیون رقیب جدی نداشت و این کارها جزو اولین ها بود و در پویانمایی قصه ما مثل شد جزو اولین کارهای این ژانر بود و بعد از آن شکرستان تولید شد. چرا این انیمیشن ها توانستند موجی ایجاد کنند اما انیمیشن های دیگر نه؟ به خاطر اینکه جزو اولین ها بودند و فضای جدیدی برای مخاطب آورده بودند. یکی از ویژگی های موج آفرینی ایجاد فضای تازه است و اینکه شما اولین فردی باشید که چنین فضایی را ایجاد کرده است.

وی در ادامه افزود: یا حتی سریال حکایت های کمال اولین سریال تاریخی برای کودک و نوجوان بود و فضای پیچیده ای هم نداشت و توانست موجی ایجاد کند.

وی بیان داشت: اینکه یک اپلیکیشن به کودک اهمیت می دهد خیلی خوب و قابل احترام است. ما ظرفیت هایی داریم که به حال خودش رها شده است در صورتیکه باید از این ظرفیت ها در تولید محصولات فرهنگی استفاده خوبی کنیم. یکی از اینها صداوسیما است و دیگری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. همچنین معاونت پرورشی آموزش و پرورش است که یک زمانی مربیان فرهنگی خیلی فعال بودند و الان خبری از آنها نیست. لازم نیست که مربیان پرورشی یا معاونت پرورشی تولیدی کنند.

میرکیانی تاکید کرد: اینها می توانند به فضای آشنا شدن کودکان و نوجوانان با آثار خوب کمک کنند و در همین پلتفرم ها مربیان تربیتی می توانند کمک خوبی به بچه ها کنند تا از این پلتفرم ها به درستی و در جای مناسب استفاده کنند. همچنین این مربیان می توانند به بچه ها آشنایی هایی درباره استفاده از پلتفرم ها و استفاده مناسب از فضای مجازی و تولیدات خوبی که در فضای مجازی وجود دارد بدهند. همچنین یکی از این ظرفیت های رها شده مراکز فرهنگی هنری شهرداری ها هستند که ظرفیت هایی دارند و از آن استفاده نمی کنند.

وی در پایان نیز گفت: در فضای مجازی دیدم تعدادی از قصه هایم به صورت قصه خوانی اجرا می شود. در کل راه اندازی اپلیکیشن ها و پلتفرم های مخصوص کودکان کار خوبی است اما باید توسط والدین در فضای مجازی کنترل شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار نسخه ویژه نابینایان «درباره الی» با صدای فرشته صدرعرفایی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سوینا، نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی توسط گروه سوینا روز پنجشنبه ۱۷ تیر ماه در چارچوب برنامه فیلمخانه منتشر می‌شود. فرشته صدرعرفایی «درباره الی» را برای نابینایان توضیح‌دار کرده است.

این فیلم روز پنجشنبه ساعت ۱۹ از رادیو سوینا پخش می‌شود و پس از آن، روی سایت سوینا در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

نظارت متن و ضبط این برنامه به عهده کیوان کثیریان بوده و متن روایت آن را شیدا محمدطاهر نوشته است. این برنامه در استودیو فراز ضبط شده و مرجان طبسی آن را میکس و تدوین کرده است.

علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سوینا به نشانی www.sevinagroup.com به فایل صوتی فیلم‌های سینمایی توضیح‌دار دسترسی داشته باشند.

این گروه پیشتر نسخه توضیح‌دار فیلم‌های سینمایی ایرانی «روز واقعه» با صدای افشین زی‌نوری، «دلشدگان» با صدای شبنم مقدمی، «مادر» با صدای احترام برومند، «بنفشه آفریقایی» با صدای علیرضا شجاع‌نوری، «باشو غریبه کوچک» با صدای پریناز ایزدیار، «خانه دوست کجاست» با صدای ستاره اسکندری، «یک بوس کوچولو» با صدای علیرضا آرا، «من، ترانه ۱۵ سال دارم» با صدای سارا بهرامی، «هامون» با صدای پرویز پرستویی، «روسری‌ آبی» با صدای رخشان بنی‌اعتماد، «مسافران» با صدای صابر ابر و «اجاره‌نشین‌ها» با صدای هوتن شکیبا را در قالب برنامه فیلمخانه منتشر کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نامه‌ای سرگشاده به وزیر ارشاد آینده/ لطفا وقت ملاقات را حذف کنید!


یکی از پژوهشگران و هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی ایران با انتشار متنی در قالب «نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آینده» به طرح نکاتی پیرامون اوضاع فرهنگی و وظایف دولت آینده پرداخت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امیرحسین مدرس کرونا گرفت


امیرحسین مدرس مجری و بازیگر تلویزیون به کرونا مبتلا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز پخش سری جدید «سریالیست» از ۱۷ تیر


سری جدید برنامه محبوب «سریالیست» از ۱۷ تیر با فضا، دکور و آیتم‌های تازه روی آنتن شبکه یک می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

آخرین تغییرات در سری جدید مسابقه «ایران» / ساخت دکور ادامه دارد


تهیه‌کننده مسابقه «ایران» درباره سری جدید این برنامه توضیحاتی را ارائه کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

غفلت از تاثیر فرهنگ بر روحیات جامعه در هر دولتی آسیب زننده است و آقای رئیسی باید در عمل به این موضوع کاملاً واقف باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یک تهیه کننده و کارشناس سینما انتظار دارد که رونق اقتصاد هنر از مهمترین دغدغه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سید ابراهیم رئیسی باشد.

به گزارش سینماپرس، سعید الهی، تهیه کننده و کارشناس سینما در گفتگو با ایسکانیوز اظهار کرد: متاسفانه شرایط معیشتی و اقتصادی کشور و فشارهای مستقیم آن در طول این ۸ سال بر زندگی روزمره تمام اقشار مختلف مردم از جمله اصحاب فرهنگ و هنر موجب شده است که هنرمندان کشور بیش از آنکه به خلاقیت آثار هنری بیاندیشند، در فکر تامین نیازهای اولیه خود باشند.

این فعال فرهنگی ادامه داد: فعالیت های فرهنگی به ویژه هنری از جمله اقدامات درآمدزایی‌ست که در صورت رعایت قواعد آن و البته حمایت ها و رفع محدودیت ها همواره یکی از روش های کسب و کار حلال و بدون حاشیه در کشور است که هم قادر به تامین اقتصادی فعالان آن حوزه است و هم منجر به رشد و ارتقای نگاه زیباشناسانه مردم خواهد شد.

این کارشناس و مدرس رسانه خاطرنشان کرد: در طول دهه های گذشته مقوله اقتصاد هنر و چگونگی با مواجهه با آن در هم اندیشی های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است اما هیچگاه بطور کاربردی تاثیری در زندگی فعالان هنری اعم از سینماگران و یا هنرمندان حوزه تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی، صنایع دستی و غیره نداشته است.

انتخاب مدیران دلسوز فرهنگی به استقلال مالی هنرمندان کمک می کند

الهی علت این خلاء بزرگ در فرایند تولیدات هنری کشور را برخوردهای منفعلانه در سیاست‌گذاری و عدم آینده پژوهی مدیران فرهنگی، شتاب زدگی جامعه هنری در رسیدن سریع به نتیجه ونگاه سطحی به اقتصاد هنر و برخی اقدامات در این زمینه دانست و گفت: دولت سیزدهم پیش از آنکه به ریل گذاری های جدید در حوزه های نظری و فکری و هدایت صحیح جریانات فعلی هنری فکر کند می بایست با انتخاب مدیران دلسوز و انقلابی ابتدا در خصوص استقلال مالی هنرمندان و حفظ شانیت و کرامت آنان مانند سایر مردم برنامه داشته باشد.

وی اظهار داشت: بسیاری از هنرمندان در طول این سالها به دلیل ضعف مالی ناشی از بیکاری و یا چرخه معیوب درآمدزایی از حرفه خود به افسردگی های شدید دچار شده اند که این امر بطور طبیعی کاهش رشد انواع تولیدات هنری کشور که نمادی از چرخش بانشاط فرهنگی در جامعه تلقی می شوند را همراه داشته است.

حذف رانت و مافیای هنری جهت مقابله با تهدید شرایط اقتصادی هنرمندان

تهیه کننده مستند هشتادی ها با اشاره به ظرفیت های موجود در عرصه هنری برای برگشت سرمایه و سودآوری تاکید کرد: حذف رانت ها و برخی مافیاهای هنری و در کنار آنها واقع بینی نسبت به فعالیت‌های موجود و اعتباربخشی به هنرمندان مستقل و متعهد می‌تواند محصولات و صنایع هنری را در جایگاه رفیع و حقی قرار دهد تا دیگر مورد تهدید شرایط اقتصادی قرار نگیرند.

وی با اشاره ویژگی‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت آینده بیان کرد: وزیر ارشاد باید از جامعیت و مقبولیت در بین اصحاب فرهنگ و هنر برخوردار بوده و بدون شعارزدگی در خدمت این قشر فرهیخته باشد.

این تحلیلگر فرهنگی افزود: آشنایی ضمنی با همه حوزه های هنری و مسائل و انتظارات فعالان حوزه های مختلف و پرهیز از کلی گویی های مرسوم در عرصه مدیریتی و حرکت در مسیر برنامه های راهبردی وزارتخانه و اسناد بالادستی از جمله خصوصیات یک وزیر ارشاد انقلابی و کارآمد است.

الهی در پایان خاطرنشان کرد: غفلت از تاثیر فرهنگ بر روحیات جامعه در هر دولتی آسیب زننده بوده و آقای رئیسی نیز باید در عمل به این موضوع کاملاً واقف باشد تا مبادا در پایان دولت خود با جماعتی از هنرمندان ناامید و مضطرب روبرو شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

الکساندر براون و اسپایک لی در کن جایزه می‌گیرند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بری الکساندر براون و اسپایک لی که در فیلم‌های زیادی با یکدیگر همکاری کرده اند، در کن جایزه دریافت خواهند کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، بری الکساندر براون، فیلمساز و تدوینگری که به خاطر همکاری با اسپایک لی شناخته می‌شود، طی برگزاری جشنواره فیلم کن دو جایزه دستاورد طول عمر هنری را دریافت خواهد کرد. اسپایک لی، امسال به عنوان رئیس هیئت داوران در جشنواره فیلم کن حاضر می‌شود.

موسسه AFI و همینطور Better World به اسپایک لی و براون به عنوان چهره‌های پیشگام در تبلیغ عدالت اجتماعی جایزه می‌دهد. براون این جایزه را بابت فیلم سینمایی «پسری از جنوب» که سال گذشته منتشر شد، دریافت خواهد کرد. جوایز اسپایک لی و براون در تاریخ ۱۲ ژوئیه در کن اهدا خواهد شد. این جایزه توسط موسس و ریاست Better world، مانوئل کولاس، اهدا خواهد شد.

علاوه بر این براون در روز ۱۳ ژوئیه یک جایزه دیگر نیز از AFI دریافت خواهد کرد. براون در این باره گفت: اینکه می‌بینم اثرم دیده شده و این جایزه را از چنین موسسه‌ای دریافت می‌کنم، برای من بسیار با ارزش است.

«پسری از جنوب» بر اساس کتاب زندگینامه باب زلر ساخته شده است. این فیلم سال گذشته در جشنواره فیلم سیاه پوستان آمریکا نمایش داده شد.

براون در انگلستان متولد شده و فیلم‌های کلاسیک اسپایک لی از جمله «کار درست را انجام بده»، «مالکوم ایکس»، «کروکلین» و «مرد نفوذی» را تدوین کرده است. او برای اولین تجربه کارگردانی‌اش با عنوان «جنگ در خانه» نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

فیلم سینمایی «کلنزمن سیاه پوست» به کارگردانی اسپایک لی هم در سال ۲۰۱۸ در جشنواره فیلم کن نمایش داده شد و جایزه بزرگ هیئت داوران را دریافت کرد. این فیلم سپس در ۵ بخش اسکار از جمله بهترین فیلم و تدوین نامزد شد و جایزه بهترین فیلمنامه را هم دریافت کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزیدگان «روایت جهاد» معرفی شدند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آئین اختتامیه هنرواره ملی «روایت جهاد» با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف، عصر امروز دوشنبه ۱۴ تیرماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، آئین اختتامیه هنرواره ملی «روایت جهاد» با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی عصر دوشنبه ۱۴ تیرماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای مراسم میثم مرادی بیناباج معاون راهبری استان‌های حوزه هنری در مراسم اختتامیه هنرواره ملی «روایت جهاد» گفت: از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور ما با رفتاری متفاوت و زیبا از ملت ایران با این پدیده بیماری‌زا مواجه شدیم. در خط مقدم این مبارزه هم پرستاران و کادر درمان بودند. بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مدافعان سلامت امروز ما که در مراکز درمانی سراسر کشور مشغول انجام وظیفه هستند در کنار خیلی از جهادگرانی که مواسات در مواجهه با این ویروس را در پیش گرفتند، جهادگرانی از خودگذشته هستند. آنان سختی‌های بسیاری را متحمل می‌شوند تا قدمی در راستای بهبود وضعیت شیوع این ویروس در کشور بردارند.

وی ادامه داد: از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا و آغاز فعالیت‌های گروه‌های گوناگون در راستای مبارزه با آن تا به امروز که موفق به ساخت واکسن آن شدیم روزهایی را پشت سر گذاشتیم که باید برای همگان بازگو و روایت شود. مقام معظم رهبری در این باره می‌فرمایند که ای کاش کسانی همچون شهید آوینی‌ها حضور یابند و این صحنه‌های جهاد را روایت کنند. این فرمایش ایشان اراده جمعی از فعالان فرهنگی و هنری را برانگیخت تا چنین فراخوانی را منتشر و آثار تولیدی را جمع‌آوری کنند.

معاون راهبری استان‌های حوزه هنری گفت: آثار هنرواره ملی «روایت جهاد» در بخش‌های گوناگونی از جمله تولیدات هنرمندان و بخش قابل توجهی از آثار فرهنگی مردمی است که در این رویداد جمع‌آوری شده است. بی‌شک این آثار تنها بخشی از فعالیت‌های جهادی در امر مواسات مرتبط با کرونا است.

وی در ادامه بیان کرد: اقبال یک نهاد تخصصی همانند حوزه هنری در ثبت و تقدیر از آثار مردمی امر مبارکی است که در دوره تحولی حوزه هنری مورد توجه بیشتر قرار می‌گیرد. ما در حوزه هنری، هنر مردمی را دامنه هنر حرفه‌ای می‌دانیم، چرا که به دست مردم و با سلیقه، درک و توان خودشان ساخته می‌شود. شاید امر مغفول مانده بعد از انقلاب همین استفاده از ظرفیت‌های نهفته مردمی در حوزه فرهنگی و هنری است که در هنرواره روایت جهاد مورد توجه قرار گرفته و ادامه خواهد یافت. چنین رویکردی منجر به همان هنر مردمی انقلاب اسلامی خواهد شد.

نقش مردم در مبارزه با کرونا بسیار اهمیت داشت

سردار فتحیان مشاور وزیر بهداشت نیز با حضور در این مراسم ضمن قدردانی از حوزه هنری و تمامی هنرمندانی که با تلاش‌های خود حماسه‌های ماندگار کادر درمان و پزشکی کشور در مبارزه با کرونا را ثبت می‌کنند، گفت: همه جامعه پزشکی و همه ملت ایران در حال مجاهدت هستند و در چنین شرایط دشواری که اقتصاد کشور به شدت آسیب دیده، مردم به خوبی درخشیدند. همچنین پیروی از فرامین رهبری در مبارزه با کرونا از سوی مردم اهمیت بسیاری در کنترل وضعیت تا به امروز داشته است. از جمله این همیاری‌های مردمی را روز سیزده به در سال ۱۳۹۹ شاهد بودیم که بر اساس بیانات رهبری مردم رعایت کردند و از خانه خارج نشدند.

وی ادامه داد: نقش مردم در مبارزه با کرونا بسیار اهمیت داشت و روزهای ابتدایی آغاز شیوع کرونا همانند روزهای حملات ارتش بعث عراق با بمب‌های شیمیایی، این ملت ایران بود که به یاری نیروهای رزمی و پزشکی آمدند و با همکاری‌هایشان دلگرمی بسیاری برای همگان بودند. به قول مقام معظم رهبری باید از این‌ها قدردانی شود چرا که آنان با ایثار و از جان‌گذشتگی خود کار بزرگی کردند.

مشاور وزیر بهداشت افزود: حمایت‌های انجام شده از کادر سلامت جانی دوباره به وزارت بهداشت و اعضای آن داد که از اسفند ۹۸ با نظر مبارک حضرت آقا و به میدان آمدن همه اقشار جامعه تا امروز ادامه داشته است. یکی از قانون‌مدارترین‌های و حامیان جدی در مبارزه با کرونا در کشور مقام معظم رهبری است که با تدابیر خود نقش مهمی در موفقیت‌های نظام سلامت کشور داشته است.

فتحیان در ادامه گفت: مردم با حمایت‌های همه جانبه و جهادی خود به همه نیروهای کادر درمان، امید به ادامه تلاش برای ایستادگی و مقاومت برابر ویروس کرونا دادند.

وی در مورد تولید واکسن کوو برکت گفت: برپایی این خط تولید پروژه‌ای حداقل ۱۰ ساله است اما دانشمندان جوان ما در کنار مردم با تحمل دشواری‌های شبانه‌روزی توانستند آن را طی یکسال به نتیجه برسانند. آنها نشان دادند که ما می‌توانیم و همان جنس کارهای دفاع مقدسی را تکرار کردند.

جای دوربین سید مرتضی آوینی و قلم مرتضی سرهنگی خالی است

حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز با حضور در این مراسم گفت: مقام معظم رهبری در شرایط پیش رو به جهاد امید اشاره می‌کنند. ایشان معتقدند که ریشه‌ای‌ترین جهاد و در صدر آنها جهاد امید است. بی‌شک کسانی هستند که به اندازه کافی انگیزه برای ناامید کردن مردم دارند. از نگاه رهبر انقلاب انقلاب اسلامی ایران سال گذشته سال بروز فضائل مردمی در ایران بود. حتماً کسانی نمی‌خواهند مردم چنین تصویری از خود داشته باشند. مردمی که اهل از خودگذشتگی، جهاد و فداکاری هستند باید تصویر واقعی خود را ببینند. قطعاً دشمنان ملت ایران نمی‌خواهند چنین تصویری از مردم دیده شود. آنها در مسیر ارائه یک روایت مخدوش از هویت سترگ انسان ایرانی هزینه‌های بسیار می‌کنند و هزینه‌های فراوانی می‌کنند.

وی تاکید کرد: جای دوربین سید مرتضی آوینی و قلم مرتضی سرهنگی اینجا خالی است که این مجاهدت‌ها را هنرمندانه به تصویر بکشد.

قمی افزود: در تحلیل عناصر مفهومی جهاد، یک عنصر را به عنوان جهاد فی‌سبیل‌الله می‌گویند که بر اساس آن اگر یک جهاد حرکت جبهه حق را برابر باطل تقویت کند به جهاد فی‌سبیل‌الله تبدیل می‌شود. فضیلتی در جهاد فی‌سبیل‌الله است که خط مقدم جبهه حق را یک قدم جلوتر می‌برد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: امروز خط مقدمِ نبرد تمدن گفتمان فرهنگی ما در مورد روایت جهادی از فضائل مردم فرهیخته و مجاهد ایران را می‌توان در خانواده‌های مدافع سلامت یافت. خانواده‌هایی که شهدایی را در این راه تقدیم کرده‌اند و ما با افتخار و به احترام شأن دست به سینه می‌گذاریم و مقابلشان می‌ایستیم.

قمی در ادامه گفت: باید باطن نیرومند این جامعه را به نمایش گذاشت، چرا که همین امر خودش امیدآفرین است. از همه بانیان راه‌اندازی هنرواره روایت جهاد قدردانی می‌کنم که تلاش کردند تا مجاهدت‌های جهادی این روزهای ایران روایت شود. روایت این مجاهدت‌ها خودش به نوعی جهادی عظیم است.

وی در پایان گفت: ما هم به مجاهدین عرصه سلامت داریم و هم به راویان مجاهدت‌های مجاهدین عرصه سلامت داریم که جانشان را کف دست گذاشتند تا اقدامات مهم و امیدبخش جهادگران سلامت را ثبت و به نمایش بگذارند.

در ادامه این مراسم از خانواده معظم شهدای مدافع سلامت، جمعی از خیرین جهادی، خاطره‌نگاران به همراه چهره‌های فرهنگی و هنری فعال در امر مبارزه با کرونا از جمله یوسف سلامی خبرنگار گزارش‌های کرونایی صدا و سیما، سید احسان باقری و علی حدادی‌اصل از عکاسان رسانه‌ای در امور کرونا و دکتر نفیسه واعظ روانشناس و پژوهشگر و نویسنده مقاله «تأثیر باورداشته‌های معنوی بر سوگواری خاموش و ابراز نشده در دوره کرونا در ایران» قدردانی شد.

قدردانی از علی حدادی اصل عکاس فعال در ثبت مجاهدت‌های مدافعان سلامت

در ادامه مراسم، برگزیدگان بخش‌های مختلف این هنرواره تجلیل شدند.

* گروه رسانه

به این ترتیب برگزیدگان گروه «رسانه» به دبیری محمد پای‌بست و داوری رضا تقی‌پور، علیرضا رضایی و سیدپویان حسین‌پور به شرح زیر معرفی شدند:

بخش مدیا – آماتور:

محمد اشراقی از استان تهران با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ ده میلیون ریال رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین خبرگزاری فارس از استان اردبیل رتبه دوم و محمدمهدی همائی از استان خراسان رضوی رتبه سوم را به خود اختصاص داد. فاطمه میرزایی از استان بوشهر نیز در این بخش تقدیر و جایزه نقدی دریافت کرد.

بخش متن – آماتور:

فرج‌الله صیدمحمدی از استان ایلام با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین توحید مهدوی از استان اردبیل رتبه دوم و علی انوار از استان اردبیل رتبه سوم را به خود اختصاص داد. محمدحسین عظیمی از استان فارس نیز در این بخش تقدیر و جایزه نقدی دریافت کرد.

بخش مدیا-حرفه‌ای:

محمدمهدی فکریان از استان اصفهان با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ چهل میلیون ریال رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین میلاد امینی‌موحد از استان خوزستان با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ سی میلیون ریال رتبه دوم و فاطمه آقامحمدی از استان قم با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ بیست میلیون ریال رتبه سوم را به خود اختصاص داد. محسن خوشدل از استان خراسان رضوی نیز در این بخش تقدیر و جایزه نقدی دریافت کرد.

بخش متن –حرفه‌ای:

حجت احسان‌بخش از استان قم با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ بیست و پنج میلیون ریال رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین طاهر جمشیدزاده از استان ایلام با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ پانزده میلیون ریال رتبه دوم و فائزه نقی‌لو از استان زنجان با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه سوم را به خود اختصاص داد. راضیه رضایی از استان البرز نیز در این بخش تقدیر و جایزه نقدی دریافت کرد.

بخش رادیویی:

گیتی محمدی از استان تهران تنها تقدیری این بخش از هنرواره روایت جهاد بود.

* گروه «موسیقی»

اما در گروه «موسیقی» نخستین هنرواره روایت جهاد به دبیری سیدمحسن حسینی و داوری احسان‌الله عبائی، محمد نصرتی، محمدباقر زینالی برگزیدگان به شرح زیر معرفی شدند:

بخش ترانه:

محمد غفاری از استان چهارمحال و بختیاری با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ سی و پنج میلیون ریال رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین محمدرسول رسولی از استان گیلان با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ بیست و پنج میلیون رتبه دوم و جابر بهارمست از استان گیلان با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ پانزده میلیون ریال رتبه سوم را به خود اختصاص داد. حجت اشرف‌زاده از استان تهران نیز در این بخش تقدیر و جایزه نقدی دریافت کرد.

بخش موزیک ویدئو- سرود:

مجید فرقانی از استان کرمان با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ پنجاه میلیون ریال رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین حسین حقیقی از استان تهران با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ چهل میلیون ریال رتبه دوم و امین فرامرزی از استان بوشهر با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ سی میلیون ریال رتبه سوم را به خود اختصاص داد. مصطفی باقری از استان تهران نیز در این بخش تقدیر و جایزه نقدی دریافت کرد.

* گروه «ادبیات»

اما در گروه «ادبیات» نخستین هنرواره روایت جهاد به دبیری سیده‌عذرا موسوی و داوری مونا اسکندری، فریبا یوسفی، سمیه عالمی، سجاد خالقی، مجید استیری، مرتضی اردستانی، سیدوحید سمنانی برگزیدگان به شرح زیر معرفی شدند:

بخش شعر نو:

زینب رحمانی از خوزستان برای اثر «ریه‌های سپید» با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ بیست و پنج میلیون ریال رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین مجتبی صفدری از گیلان برای اثر «تیمار» با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ بیست میلیون ریال رتبه دوم و زهرا شاه‌کرمی از ایلام برای اثر «پروانه‌های سپید» با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ده میلیون ریال رتبه سوم را به خود اختصاص داد. فاطمه بیرانوند از لرستان برای اثر «شهدای مدافع» و ایلیا صفدری از گیلان برای اثر «خورشید» نیز در این بخش تقدیر و جایزه نقدی دریافت کردند.

بخش شعر کلاسیک:

محمدحسین نجفی از تهران برای اثر شعری «برای محمدامین‌های سرزمینم» با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ سی میلیون ریال رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین فاطمه مهدی‌زاده از اصفهان برای اثر «روایت جهاد» با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ بیست میلیون ریال رتبه دوم و رضا یزدانی از قم برای اثر «عشق» با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ پانزده میلیون ریال رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

سعید تاج‌محمدی از خراسان رضوی برای اثر «مجاهدان سلامت»، زینب‌السادات مجیدی از گناباد برای اثر «خبری نیست»، امیر رسولی از زنجان برای اثر «مدافعان سلامت» و ماهرخ درستی از تهران برای اثر «درمانگاه» نیز در این بخش تقدیر و جایزه نقدی دریافت کردند.

بخش داستانک:

هیأت داوران در بخش داستانک هیچ اثری را حائز رتبه ندانست و تنها از حدیث محمودی از زنجان برای اثر «از دفترچه خاطرات یک گلبول سفید بیچاره» و زینب گلستانی از خوزستان برای اثر «مرام» در این بخش تقدیر و جایزه نقدی اهدا کرد.

بخش داستان:

سارا شجاعی از کهگیلویه و بویراحمد برای اثر «صدای باد» با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ سی میلیون ریال رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین شکوه لشنی از لرستان برای اثر «دمای منفی ۲۰ درجه» با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ بیست میلیون ریال رتبه دوم و آقای امین بالین پرست از کهگیلویه و بویراحمد برای اثر «پروانه‌های سفید باغی» با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ پانزده میلیون ریال رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

معصومه جمشیدی شفق از قم برای اثر «جاده کنار خط»، احسان قائدی از چهارمحال و بختیاری برای اثر «به یک نفر برای شستشو و بسته بندی نیازمندیم» و زهرا کریم‌زادگان از آذربایجان غربی برای اثر «قطارهای درگذر» نیز در این بخش تقدیر و جایزه نقدی دریافت کردند.

بخش دلنوشته:

ویدا عظیمی از خراسان رضوی برای اثر «دلتنگ لالایی مادر» با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ پانزده میلیون ریال رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین دنیا اسکندرزاده از تهران برای اثر «کوله بار دلتنگی» لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ده میلیون رتبه دوم را به خود اختصاص داد. هیأت داوران در بخش دلنوشته هیچ اثری را حائز رتبه سوم ندانست.

ریحانه رضا زاده از تهران برای اثر «ستاره‌های درخشان»، فاطمه بیرانوند از لرستان برای اثر «کرونا و دانشگاه» و سیده فائزه هاشمی از ایلام برای اثر «تفسیر عشق» نیز در این بخش تقدیر و جایزه نقدی دریافت کردند.

بخش خاطره:

سیدحسین حسینی از تهران برای اثر «قم فرودگاه ندارد» با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ سی میلیون ریال رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین سهیلا سپهری از تهران برای اثر «مریم» با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ بیست میلیون ریال رتبه دوم و خداد رضایی از بوشهر برای اثر «مأموریت ویژه» لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ده میلیون رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

وجیهه غلامحسین‌زاده از قم برای اثر مجموعه خاطره «وقتی که قم تب کرد» با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ده میلیون ریال و محمدعلی جعفری از تهران برای اثر «دل پلاس» با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ده میلیون ریال تقدیری‌های ویژه این بخش از هنرواره ملی روایت جهاد بودند.

همچنین مونس عبدی‌زاده از بوشهر برای اثر «بهترین سمفونی دنیا»، مریم پورحسن از اردبیل برای اثر «خاله مریم به اندازه یک قلب بزرگ دوستت دارم» و محمد جمشیدی از تهران برای اثر «مرگ خبر نمی‌کند» نیز در این بخش تقدیر و جایزه نقدی دریافت کردند.

* گروه «تجسمی»

گروه «تجسمی» نخستین هنرواره روایت جهاد به دبیری عباس ناصری و داوری ساسان مویدی، احمد آقا قلی‌زاده سیار و علیرضا ذاکری نیز برگزیدگان خود را در بخش‌های گوناگون به شرح زیر معرفی کرد:

بخش عکس:

محمد رضایی از استان مازندران با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ سی و پنج میلیون ریال رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین علیرضا نصری از استان قزوین با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ بیست و پنج میلیون ریال رتبه دوم و سیدمتین هاشمی از استان آذربایجان شرقی با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ پانزده میلیون ریال رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

آقای سعید قاسمی از استان آذربایجان شرقی، احمد بلباسی از استان تهران و شیدا قاسمی از استان اصفهان نیز در این بخش تقدیر و جایزه نقدی دریافت کردند.

بخش نقاشی- آماتور:

زینب نیک‌سفر از استان مازندران با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ هفت میلیون ریال رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین نسرین نادری از استان چهارمحال و بختیاری با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ شش میلیون ریال رتبه دوم و سیدمهدی موسوی‌نیا از استان هرمزگان با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ پنج میلیون رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

بخش نقاشی- حرفه‌ای:

توران نوری از استان کرمانشاه با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ سی و پنج میلیون ریال رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین روزبه فتاحی از استان کرمانشاه با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ سی میلیون ریال رتبه دوم و مهسا شایسته از استان تهران با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ بیست میلیون ریال رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

بخش پوستر:

فریبرز اسمعیلی از استان اردبیل با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ سی و پنج میلیون رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین فاطمه کریمی مصلح از استان همدان با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ بیست و پنج میلیون ریال رتبه دوم و شبنم نظری از استان اردبیل با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ پانزده میلیون ریال رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

امین اکبرنژاد از استان آذربایجان غربی و منا ابراهیمی از استان کرمانشاه نیز در این بخش تقدیر و جایزه نقدی دریافت کردند.

بخش کاریکاتور:

جواد تکجو از استان گیلان با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ سی و پنج میلیون ریال رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین محمود نظری از استان همدان با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ بیست و پنج میلیون ریال رتبه دوم و حسین نقیب از استان خراسان رضوی لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ پانزده میلیون ریال رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

بخش اینفوگرافی:

هیأت داوران در این بخش هیچ اثری را حائز رتبه ندانست و تنها از بتول علیپور از استان البرز با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیر شد.

حکایت جهاد- بخش کاریکاتور:

سالار عشرت‌خواه از استان آذربایجان شرقی با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ سی و پنج میلیون ریال رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین سعید شاهوردی از استان لرستان با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ بیست و پنج میلیون رتبه دوم و هدیه صدیقی کسمائی از استان گیلان با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ پانزده میلیون ریال رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

حکایت جهاد- بخش پوستر:

فرشته تقیان از استان خوزستان با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ سی و پنج میلیون ریال رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین محمدمهدی ولی زاده از استان زنجان با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ بیست و پنج میلیون ریال رتبه دوم و علیرضا عبدالحسین‌زاده از استان آذربایجان شرقی با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ پانزده میلیون ریال اهدا رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

حکایت جهاد- بخش نقاشی:

مسعود رستگار از استان خراسان رضوی با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ چهل میلیون ریال رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین سیدطاهر موسوی از استان خراسان رضوی با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ سی میلیون ریال رتبه دوم و سعید خاتمی و حسین واحد از استان خراسان رضوی به صورت مشترک با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ پانزده میلیون ریال رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.

* گروه «هنرهای تصویری»

گروه «هنرهای تصویری» نخستین هنرواره روایت جهاد هم به دبیری امین صافی‌زاده و داوری احسان خداپرست، مهاجر توحیدپرست، عرفان خداپرست، محمدجواد توسلی، محمد قایلی نیز برگزیدگان خود را در بخش‌های گوناگون به شرح زیر معرفی کرد:

بخش انیمیشن:

رضا حمیدی‌مطلق از استان سمنان با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ پنجاه میلیون ریال رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین جعفر صیادی از استان زنجان با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ سی و پنج میلیون ریال رتبه دوم و امین لادن از استان قم با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ بیست و پنج میلیون ریال رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.

سیدناصر موسوی از استان قم نیز در این بخش با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ بیست میلیون ریال تقدیر شد.

بخش فیلم کوتاه:

علی ملاقلی‌پور از استان تهران با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ پنجاه میلیون ریال رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین حسین دارابی از استان تهران با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ چهل میلیون ریال رتبه دوم و مرکز فیلم و سریال عصر از استان تهران با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ سی میلیون ریال رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

رضا زارع از استان تهران نیز در این بخش با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ پانزده میلیون ریال تقدیر شد.

بخش تیزر:

سعید سیفی‌نژاد از استان تهران با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ چهل میلیون ریال رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین محمدرضا فرزادمهر از استان کرمانشاه با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ سی میلیون ریال رتبه دوم و نرجس نیازمند از استان قم با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ بیست میلیون رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

بخش مستند:

جواد یقموری از استان قم با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ پنجاه میلیون ریال رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین مرکز مستند سوره از استان تهران با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ چهل میلیون ریال رتبه دوم و سیدوحید حسینی نامی از استان آذربایجان شرقی با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ سی میلیون ریال رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

میلاد امینی موحد از استان خوزستان نیز در این بخش با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ بیست میلیون ریال تقدیر شد.

بخش کلیپ:

محمدمهدی شیروانی از استان خراسان جنوبی با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ چهل میلیون ریال رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ سی میلیون ریال رتبه دوم و مصطفی کیاء از استان گلستان با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ بیست میلیون ریال رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

محمدتقی جعفری نسب اشکذری از استان اصفهان نیز در این بخش به صورت ویژه با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ ده میلیون ریال تقدیر شد.

بخش موشن گرافی:

صدا و سیمای استان اردبیل با دریافت دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به مبلغ سی و پنج میلیون ریال رتبه اول این بخش را کسب کرد. همچنین خانم زهره ملامحمدی از استان قم با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ بیست و پنج میلیون ریال رتبه دوم و اداره برق استان اردبیل با دریافت لوح تقدیر رتبه سوم و جایزه نقدی به مبلغ پانزده میلیون ریال را به خود اختصاص داد.

اداره برق استان اردبیل نیز در نخستین هنرواره روایت جهاد با دریافت لوح تقدیر و جایزه نقدی به مبلغ پنج میلیون ریال در این بخش تقدیر شد.

فراخوان نخستین هنرواره ملی «روایت جهاد» همزمان با اولین سالگرد شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی، با هدف ثبت و ضبط نقش‌آفرینی مردم و کادر درمان در عرصه مواسات، کمک‌های مؤمنانه و مبارزه علیه ویروس کرونا، به همت قرارگاه مشترک جبهه مردمی انقلاب اسلامی منتشر شد. دبیرخانه هنرواره ملی «روایت جهاد»، این رویداد ۱۱ هزار و ۴۲۸ اثر را از سوی شرکت‌کنندگان خود دریافت کرده است.

از بین کل آثار رسیده به دبیرخانه، مجموع ۴ هزار و ۸۸۲ اثر توسط داوران در بخش‌های مختلف داوری شدند که به تفکیک در بخش شعر و داستان ۴۷۹ اثر، بخش تجسمی ۳ هزار ۶۵۹ اثر، در بخش رسانه و گزارش خبری ۱۱۹ اثر، در بخش موسیقی ۱۰۶ اثر و در بخش هنرهای تصویری ۴۲۱ اثر مورد داوری قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع