داوران بخش «مستندنگاری» پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند معرفی شدند
با اعلام دبیرخانه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند، داوران بخش «مستندنگاری» این جشنواره معرفی شدند.
با اعلام دبیرخانه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند، داوران بخش «مستندنگاری» این جشنواره معرفی شدند.
ساترا به انتقادات درباره برخی سکانسهای سانسور شده سریال «زخم کاری» واکنش نشان داد.
سینماپرس: علیرضا رئیسیان کارگردان سینما در پی برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر گفت: اگر نگاهی به خروجی تصمیمات و اعمال کسانی که مسئولیت بخش فرهنگ را در دولت های یازدهم و دوازدهم بر عهده داشتند بیندازیم بی شک متوجه می شویم یکی از کم ثمرترین کارنامه فرهنگی و هنری دولت های بعد از انقلاب مربوط به دولت آقای روحانی بود!
کارگردان فیلم های سینمایی «دوران عاشقی» و «چهل سالگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما پیش از این بارها در برخی دولت ها تصور می کردیم فرهنگ و هنر در پایین ترین سطح ممکن دچار تنزل شده است اما متأسفانه دیدیم که دو دولت اخیر رکورد آن عملکردهای ضعیف را شکستند؛ لطفاً به غیر از تأسیس هنر و تجربه چند تصمیم مهم و پایدار و موثر که در این ۸ سال مدیران سینمایی گرفتند را نام ببرند تا در تاریخ بماند! مسائل سیاسی و اقتصادی آنچنان بر تصمیمات دولت ها سایه انداخته که انتخاب وزرا هم بر همین رویکرد صورت می گیرد؛ یعنی در واقع بیشتر کارکرد سیاسی آن ها بر مسائل آموزشی، اجتماعی، فرهنگی مهم است.
وی در همین راستا یادآور شد: بی تردید وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت های یازدهم و دوازدهم ساکت ترین و کم کارترین وزرایی بودند که در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی فعالیت می کردند! وزرای علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان با این عملکرد خود خسارت زیادی را وارد آوردند و قطعاً این ضعف عملکردی شان هیچ توجیه و منطقی ندارد.
رئیسیان در ادامه این گفتگو متذکر شد: شاید بد نباشد گذری به دولت های پیش از انقلاب کنیم تا متوجه شویم که این یک رسم اشتباه و تاریخی است. شما اگر کتاب «دولت های عصر مشروطیت» را بخوانید متوجه می شوید در آن دوره ها هم یک آدم فرهنگی در چارچوب وزارت فرهنگ و هنر فعالیت نداشته است. حالا این سابقه به یک نحو دیگری اتفاق افتاده و کسانی که بیشتر سیاسی هستند در امور فرهنگ و هنر دیده می شوند و مدیران بیشتر نگران آینده سیاسی و حرفه ای خودشان هستند تا حوزه ای که در آن مسئولیت دارند و اولویت اول برای آن ها کارکرد مدیریت برای آینده است تا خود فعل فرهنگ و هنر و امثال آن!
این سینماگر با بیان اینکه بیگانه بودن ۲ تن از روسای سازمان سینمایی با جریان سینما و ساختار و پیچیدگی هایش ضربات جدی به هنرهفتم وارد کرد تصریح کرد: ما اگر کارنامه دولت را نگاه کنیم می بینیم به طور متوسط حدود هر ۲ سال و نیم یک وزیر و یک رئیس سازمان سینمایی عوض شده اند. خوب اولین مشکل این اتفاق آن است که مشکلات زیربنایی با این روش هرگز حل نمی شوند و حتی مشکلات روتین و روزمره هم با این تغییرات مکرر مدیران قابل حل نیست.
کارگردان فیلم های سینمایی «پرونده هاوانا» و «ایستگاه متروک» خاطرنشان کرد: همین ۲ فاکتور کافی است برای هر آدم بی طرفی که قضاوت کند ما در این سال ها با چه فاجعه ای در حوزه فرهنگ و هنر بالاخص سینما روبرو بوده ایم! آقای روحانی و هیأت دولت ایشان به شدت از این سرمایه عظیم مردمی و اجتماعی غفلت کردند
رئیسیان در پاسخ به این پرسش که انتظار شما از آیت الله رئیسی و دولتمردان ایشان برای رشد و اعتلای حوزه فرهنگ و هنر بالاخص سینما چیست تأکید کرد: مسائل فرهنگی یک مجموعه ای از بافت به هم پیوسته است و به صورت ریشه ای با هم در ارتباط هستند. به صورت عمومی با تاریخچه ای که عرض کردم چشم انداز روشنی برای سینمای ایران نمی بینم مگر اینکه واقعاً یک تحول جدی و ساختاری در دیدگاه هیأت دولت جدید وجود داشته باشد.
سینماپرس: مژگان اینانلو مستندساز گفت: بنده معتقدم آفت هنرمندکشی در جامعه باید از بین برود؛ ما نه حمایت مدیران سینمایی را نیاز داریم نه اینکه مرتباً در کارمان مانع ایجاد کنند و با اعمال نظرهای سلیقه ای و شخصی شان برای مان خط مشی و چارچوب تعیین نمایند.
کارگردان مستندهای «تو چراغ خود برافروز» و «مثل یک زن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی شک یک مستندساز باید بر اساس درک و شعور خودش فیلم بسازد؛ مستندسازان بخشی از مردم همین کشور هستند و قطعاً دغدغه های شان دغدغه های همین جامعه است و هیچ گاه دچار تخطی در اعمال شان نمی شوند.
وی ادامه داد: اینکه هرچند سال یک بار مدیران سینمایی عوض می شوند و هریک بعد از رسیدن به پست و مقام شان می خواهند سلیقه های شخصی شان را در سینما پیاده سازی کنند اصلاً پذیرفتنی نیست؛ مدیران سینمایی باید دست از اعمال سلیقه شخصی بردارند و خلاقیت هنرمند را به زنجیر نکشند. مدیران سینمایی باید آگاه باشند که نمی توانند هنرمندان و سینماگران را شابلون بزنند و همه را شبیه به یکدیگر کنند تا تنها بر اساس خواسته و تفکرات آن ها مبادرت به تولید اثر نمایند.
اینانلو با تأکید بر اینکه یک هنرمند اصل و بنیان کارش بر محور خلاقیت است اظهار داشت: در بدترین شرایط اگر مستند مطلوب مدیران نیست و قرار است پخش شود می توانند جلوی آن را بگیرند و اجازه پخش ندهند نه اینکه از ابتدا بخواهند در ایده و فکر سازنده اثر دخالت نابجا داشته باشند.
این سینماگر خاطرنشان کرد: بی تردید اگر دخالت مدیران در تفکر سینماگران بخواهد ادامه داشته باشد سینماگران دایره مخاطبان خود را از خارج کشور انتخاب می کنند و برای آن ها دست به تولید اثر می زنند.
وی در پایان این گفتگو با ذکر یک مثال افزود: حکایت هنرمندان و مدیران سینمایی مثل قلعه ای است که دیوارهای بلندی داشته، نگهبان و برج و بارو داشته اما حالا دیوارهای قلعه فرو ریخته و هر کسی می تواند از روی دیوارهای فرو ریخته وارد قلعه شود اما همچنان جلوی در قلع ه نگهبانانی ایستاده اند و برای آمد و شد افراد از در ورودی سخت گیری می کنند! در صورتی که همه می دانند به راحتی می توانند از دیوارهای ریخته وارد قلعه شوند! من امیدوارم این سخت گیری ها برای ورود سینماگران برداشته شود تا همه بتوانند در سینما بر اساس درک و خلاقیت شان مبادرت به تولید اثر نمایند.
سینماپرس: مدیر روابط عمومی تماشاخانه ایرانشهر اعلام کرد این تماشاخانه در شرایط فعلی قرمز کرونایی شهر تهران همچنان تعطیل میماند و بعد از بهبود شرایط میزبان اجراهای تئاتری میشود.
به گزارش سینماپرس، هفته گذشته که به دلیل شروع موج جدید شیوع ویروس کرونا تهران وارد وضعیت قرمز کرونایی شد، اجراهای تئاتری بنا بر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی فعالیتهای مشاغل گروههای ۲ و ۳ در شرایط قرمز، متوقف شد.
متأسفانه طی یک هفته گذشته اکثر مشاغل گروه ۲ از جمله سینما به فعالیت خود ادامه دادند و از تعطیلی این مشاغل خبری نبود.
بر این اساس اعلام شد که تماشاخانههای خصوصی از هفته جاری فعالیتهای خود را از سر میگیرند و سالنهای دولتی همچنان تعطیل میمانند.
تماشاخانه ایرانشهر یکی از مهمترین مجموعههای تئاتری ایران که زیرمجموعه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است نیز تصمیم به از سرگیری فعالیت در شرایط قرمز کرونایی نگرفته است.
محمد محمدی مدیر روابط عمومی تماشاخانه ایرانشهر درباره اینکه آیا این تماشاخانه تئاتری از هفته جاری میزبان اجراهای تئاتری میشود یا نه، به خبرنگار مهر گفت: علی رغم رشد قابل توجه مخاطبان در دور جدید اجراها که بعد از حدود ۱۵ ماه رکورد و تعطیلیهای مداوم، با ظرفیت ۵۰ درصدی کامل و بعضاً خارج از ظرفیت و البته رعایت پروتکلهای ابلاغی در ۲ سالن سمندریان و ناظرزاده روبهرو بودیم، به دلیل شرایط قرمز کرونایی اجراهای تماشاخانه ایرانشهر نیز متوقف شده است.
وی تأکید کرد: به ناچار مجبوریم با توجه به سیر صعودی مبتلایان روزانه و وضعیت قرمز شهر تهران و با توجه به برآیند صورت گرفته مبنی بر تشدید شرایط کرونایی در هفته پیش رو مطابق با دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا در شرایط قرمز اجراهای عمومی تماشاخانه ایرانشهر را در هفته جاری نیز به تعویق انداخته تا انشاءالله با آغاز روند نزولی مجدد شاهد از سرگیری اجراهای تیر و مرداد تماشاخانه ایرانشهر همراه با استقبال مخاطبان باشیم.
تماشاخانه ایرانشهر پیش از شروع موج جدید شیوع کرونا میزبان اجرای نمایشهای «شاهزاده خانم کاکل شالیزار» به کارگردانی علیاصغر یوسفیان و «اسطرلاب» به کارگردانی صدرا صباحی در سالن ناظرزاده کرمانی و اجرای نمایش «غلامرضا لبخندی» به کارگردانی کهبدتاراج در سالن سمندریان بود.
سینماپرس: محمدعلی حسینی فیلمساز در خصوص ۸ سال بی تدبیری در حوزه فیلم کوتاه در دولت تدبیر و امید گفت: دولت ها همواره شعار حمایت از فرهنگ می دهند اما هیچ گاه به شعارهای شان عمل نمی کنند و گاهی حتی عملکردشان ضدفرهنگ است! بنده معتقدم جدا از مسائلی نظیر رانت خواری و باندبازی در حوزه فرهنگ و هنر بزرگترین مسأله ما داشتن دغدغه فرهنگی مسئولان و اصلاح زیرساخت های فرهنگی و هنری کشور است.
کارگردان فیلم های کوتاه «من یک اسب هستم» و «پنج کلمه بیشتر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از مسائل مهم حوزه فیلم کوتاه نظارت بی حد و حصر روی فیلمسازان است به نحوی که بسیاری از فیلمسازانی که سراغ سوژه های ملتهب اجتماعی می روند به طور ناخواسته با سد سانسور مواجه می شوند.
وی در همین راستا با بیان اینکه هنرمندان نمی توانند به صورت مستقل برای نوع ساخت آثارشان تصمیم گیری کنند تصریح کرد: این مسأله باعث شده تا بسیاری از فعالان سینمای کوتاه تنها برای حضور در جشنواره های خارجی مبادرت به تولید اثر کنند و خوب مطمئناً این مسأله باعث تأسف و ناراحتی است.
حسینی خاطرنشان کرد: سینمای کوتاه به دلیل آنکه عملاً جایی برای عرضه و اکران ندارد و تنها از جشنواره ها بازخورد می گیرد باید بتواند نیازهای سازندگان خود را برطرف نماید. اینکه برخی فیلم ها به دلایل عجیب بایکوت می شوند و یا بارها دیده شده که مسئولان سینمای کوتاه هیچ تعاملی با هنرمندان و سازندگان آثار کوتاه ندارند بسیار دردآور است.
این سینماگر در خاتمه اظهاراتش افزود: بنده معتقدم سینمای کوتاه نیاز به آزاداندیشی و فرصت عرض اندام بیشتری برای فعالانش دارد و مسئولان سیاست گذار در حوزه باید با سعه صدر بیشتر و با روی گشاده تر به استقبال طرح ها و ایده های فیلمسازان جوان بروند.
سینماپرس: محمدحسین مهدویان با انتشار یادداشتی به تندی از سانسورهای اعمال شده در سریال «زخم کاری» انتقاد کرد.
محمدحسین مهدویان در اعتراض به سانسورهای سریال «زخمکاری» در یادداشتی نوشته است: «نمیدانم چه داوریای خواهید داشت و متن پیش رو را چهگونه تحلیل خواهید کرد. اما من دلسوزانه و در نهایت مسوولیتپذیری نسبت به مخاطبان پرشمار سریال «زخم کاری» و تمامی محصولات فرهنگی و هنری اعلام میکنم در هفتههای گذشته با رویکردی سازنده و مبتنی بر تعامل به سانسورهای عموما غیرمنطقی و غیرعرفی ساز و کار سانسور صدا و سیما و زیر مجموعهی آن یعنی ساترا تن دادم تا اختلالی در روند پخش سریال پیش نیاید و انتظار هفتگی شما را برای تماشای قسمتهای جدید ارج نهاده باشم. تعاملی که من و همه همحرفهایهایم همیشه از سر جبر و ناچاری و نه از سر رضایت به آن تن دادهایم تا بتوانیم آثارمان را در مملکت عزیزمان و برای مردم نازنین خودمان به نمایش درآوریم. ولی اینبار سطح سختگیریها به جایی رسیده که از حد طاقت و تحمل من خارج شده است.
در قسمت ششم سریال زخم کاری به نقطهای رسیدهام که میبینم تن دادن به سانسورهای غیرعقلانی، غیرحرفهای و دور از واقعبینی اجتماعی به وضوح موجب تاثیرات مخرب بر داستان و تضییع حقوق ما به عنوان سازنده و شما به عنوان مخاطب شده است. پس اجازه بدهید در قسمتهای پیش رو در صورت ادامهی این رفتار، میان حق مسلم شما برای تماشای سروقت قسمت جدید و احقاق حق دیگرتان که تماشای نسخهای در شأن شماست، دومی را انتخاب کنم. قطعا میپذیرید که مسوولیت تضییع حق اولتان نه بر عهدهی ما که بر گردهی آنهاست که از دایرهی منطق و عقل خارج شدهاند و مسیر زور پیش گرفتهاند.
شاید به زودی سیاههی این سانسورها را برای داوری درست مردم و مدیران خردمند باقیمانده بر مسند منتشر کنم تا خودتان قضاوت کنید و تصویری واقعی از میزان رفتارهای تنگنظرانه و سلیقهای پیش رویتان داشته باشید. رفتاری که جراحتهایی سنگین و زخمهایی کاری بر پیکر فرهنگ و هنر این سرزمین وارد آورده است. با سیطرهی این نگاه سختگیرانه مطمئن باشید بسیاری از سریالهای سالهای دور همین تلویزیون مثل «در پناه تو» و یا «میوهی ممنوعه» دیگر قابلیت تولید و پخش نخواهند داشت. روی سخنم نه با صاحبان این نگاه که با مردم و مدیران فرهنگی دلسوزی است که هنوز روح مسوولیت در وجودشان زنده مانده است و به خردورزی و تدبیر باور دارند. عزیزان، آگاه باشید. دردمندانه و با نگرانی بسیار عرض میکنم. ما گرفتار مدیرانی شدهایم که چنان از درک واقعیات حاکم بر جامعه عاجزند که گویی بر چشمها و گوشهایشان مهر زدهاند و نمیبینند آنچه ما میبینیم. به راستی شما در کدام جامعه زندگی میکنید و برای کدام مردم نسخه میپیچید؟
اصلا جامعه و مردم را کنار بگذارید. آیا فرزندان خود را هم نمیبینید؟ بیچاره ما که مدیریت فرهنگ و هنرمان در سیطرهی بیتدبیری شماست. نمیدانم خبر دارید یا مثل همیشه در خواب خوش بیخبری سیر میکنید. شنیدهاید که چند پلتفرم بزرگ بینالمللی از جمله نتفلیکس برای سرمایهگذاری روی طرحها و ایدههای فیلمسازان ایرانی ابراز تمایل کردهاند؟ تردید نکنید که به زودی زود پلتفرمهای خارجی، مقصد هنرمندان خلاق ایرانی خواهند شد و نخبههای فرهنگی ما هم مثل نخبههای علمی و اقتصادی عرصه را خالی خواهند کرد. و چه تقارن آشنایی است که درست در روزگاری که با درخشش آثاری چون همگناه، آقازاده، قورباغه، میخواهم زنده بمانم و دهها محصول هنری دیگر، پلتفرمهای نمایش خانگی وطنی پا میگیرند، ناگهان سر و کلهی مشتریهای خارجی پیدا میشود و با پاسِ گلِ طلایی مدیران اشتباهی که بذر ناامیدی میکارند، نیروهای خلاق و هوشمند بخت خود را در بیرون مرزهای سرزمین اجدادیشان جستجو خواهند کرد.
به راستی چرا چنین میکنید؟ چرا با حقکشی، نخبگانی را که دل در گرو این آب و خاک پرگوهر و فرهنگنواز دارند، چنین میتارانید؟ چرا با تنگنظری و فشار آثار خلاق هنرمندان نجیب ایرانی را به پیکرههایی زخمخورده و محتضر بدل میکنید که عقیم و بیاثر باشند تا بازارشان از سکه بیفتد؟ چهکسی از این رویه سود میبرد؟ آثار هنرمندان دلسوز ایرانی را با انگ تلخنگری و ولنگاری و تحلیلهای اشتباه و نیتخوانیهای ناصواب زمینگیر میکنید و به جایاش در صدا و سیمایتان سریال خانهی پوشالی و فرار از زندان پخش میکنید. خوشبهحال هنرمندان خارجی که حتا در تلویزیون ملی ما هم دستشان از هنرمندان داخلی بازتر است. آنها برای نمایش زوال و تاریکی و ضدقهرمانهای جذاب آزادند و ما دربند. فریاد که این مدیریت مستشارپسند و عاشق واردات در همهی عرصهها امان ما را بریده است. به خدا که شما نه از ما مسلمانتر هستید و نه برای مردم و جامعهمان دلسوزتر. نمیدانم به چه معتقدید اما به همان چیز قسمتان میدهم که لااقل برای مدت کوتاهی دستتان را بردارید و بگذارید کمی نفس بکشیم. شاید بتوانیم در این روزگار دشوار، به اندازه یک سریال، یک فیلم یا یک موسیقی زیبا برای دقایقی هم که شده مردممان را به خوشی در آغوش بگیریم و شعلهی امید را در دل جوانان این خاک زنده نگه داریم.»
سینماپرس: مهرزاد دانش به مسئله سلیقهای بودن یا نبودن انتخاب کتاب در هیئت انتخاب و خرید کتاب پاسخ داد.
به گزارش سینماپرس، مهرزاد دانش، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگو با خبرنگاران جوان، درباره انتقادهایی که به هیئت انتخاب و خرید وزارت ارشاد وارد میشود گفت: مبنای هیئت خرید انتخاب و خرید وزارت ارشاد کیفیت کتاب هاست. وقتی دوستان از این مسئله صحبت میکنند که چرا از یک ناشر یا نویسنده بیشتر از ناشر یا نویسنده دیگری خرید میشود به دلیل این نیست که این هیئت ناشر محور یا مولف محور است. به کیفیت کتابها توجه میکند. قرار نیست برای آن یک فرمولی وجود داشته باشد.
وی افزود: براساس اینکه کتابی خوب، متوسط یا ضعیف باشد میزان خرید زیاد، متوسط یا کم میشود. همچنین موضوع کتاب هم از مسائلی است که در هیئت انتخاب و خرید کتاب به آن توجه میشود. نگاه ما در این هیئت مصرف کننده محور است. برخلاف تصور رایج ما نمیخواهیم در این هیئت از ناشر حمایت کنیم. این تلقی اشتباه است ناشر برای حمایت از مصرف کننده از طریق تجهیز کتابها در مناطق محروم و شهرهای مرزی کتابهایی با موضوع روز را انتخاب میکنند.
مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه این خود ناشر است که برای هیئت انتخاب و خرید کتاب میآورد بیان کرد: هیئت خرید و انتخاب کتاب به سطح شهر نمیرود یا در پشت سیستم کتابها را انتخاب نمیکند؛ بلکه ناشر کتاب را برای دبیرخانه ارسال میکند ممکن است یک ناشر در دبیرخانه ده کتاب بیاورد یا ناشر دیگری دو کتاب بیاورد کتابهای هر دو ناشر را میبینیم. مسلم است ناشری که ده کتاب برای هیئت انتخاب و خرید کتاب میآورد ظرفیت و احتمال بیشتری برای خرید کتابش دارد.
دانش ادامه داد: درصورتی که هیچ کتاب ناشری کیفیت لازم را نداشته باشد در هیئت انتخاب و خرید کتاب خریداری نمیشود. اگر بخواهیم درصد بندی به این موضوع نگاه کنیم ناشری که پنج کتاب از میان ده کتابش را خریده است، ۵۰ درصد کتاب هایش خریداری شده و ناشری که تنها دو عنوان کتاب برای خرید به این هیئت آورده باشد، صد در صد کتاب هایش خریداری شده است، اما اینگونه تصور میشود با کسی که پنج عنوان کتابش خریداری شده است رفاقت وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه شاید دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها بخشی در وزارت ارشاد باشد که تا این حد شفاف عمل میکند اظهار کرد: به هرکدام از مصوبات جلسات نگاه کنیم تاحدی تنوع موضوع در آن وجود دارد تا نگاه سلیقهای. از جمله آنها میتوان به کودک، دین، تاریخ، هنرهای نمایشی، ادبیات، هنرهای تجسمی، موسیقی، جامعه شناسی، علوم سیاسی، دانشنامه، حتی دین در زمینههای فقه، فرهنگ شناسی و ژانرهای مختلف کودک و نوجوان اشاره کرد.
مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد گفت: ما خریدهای وزارت ارشاد اسلامی را در هیئت انتخاب و خرید کتاب به جناح بندی محدود نکردیم. نگاه معتدلی به همه کتابها داریم. در انتخاب کتاب خوب برای ما تفاوتی ندارد. چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم تلاشمان این است کتابهایی در حوزه فرهنگ، هنر، علوم انسانی، دین و کودک انتخاب کنیم. وقتی کتابی درباره روابط چین و ژاپن و کتاب دیگری با موضوع روابط ایران و چین به دست هیئت انتخاب و خرید کتاب میرسد. مسلم این هیئت به دلیل بومی بودن کتاب روابط ایران و چین را برای خرید انتخاب میکند. چون کتاب دوم به دلیل بومی بودن موضوعش برای ما اهمیت بیشتری دارد.
دانش افزود: کتابهایی که در جهت آرمانهای کشورمان از جمله عدالت، کانون خانواده یا موضوعات مبتلابه کشور مانند خطرات شبکههای اجتماعی، آسیب شناسی اقتصادی و سیاسی نوشته شده باشد بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. هم موضوعات هم کیفیت کتابها در انتخاب خرید کتاب هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت ارشاد تاثیر میگذارد. برای مثال در انتخاب کتاب پژوهشی به روش تحقیق، فهرست منابع، روند آوردن مطالب در کتاب، شکل استاندارد آن، و پاسخ به سوالهای اصلی و فرعی در انتخاب یک اثر پژوهشی بررسی میشود. همچنین مسائلی از جمله شکل استاندارد کتاب، نبود شلختگی در آن، صفحه آرایی و صحافی کتاب از موارد مهم و مدنظر هیئت انتخاب و خرید کتاب است.
وی با اشاره به اینکه ممکن است موضوعی خوب باشد، اما مسائل به صورت کلیشهای در آن مطرح شود برای همین در هیئت انتخاب و خرید کتاب به آن توجهی نمیشود ادامه داد: ویراستاری بد کتاب از موارد دیگری است که باعث میشود یک کتاب خوب جزء خریدهای هیئت انتخاب و خرید کتاب وزارت ارشاد نباشد. اینکه کتابی برگزیده جشنواره ادبی باشد در انتخاب این هیئت تاثیری ندارد، مگر اینکه تفاهم نامهای میان برگزارکنندگان جوایز ملی مانند جایزه کتاب سال، جشنواره شعر فجر و جایزه ادبی جلال آل احمد با معاونت فرهنگی در زمینه خرید کتابهای برگزیده باشد. خرید این کتابها حالت دستوری دارد در بررسیهای هیئت انتخاب و خرید کتاب تنها کیفیت کتاب اهمیت دارد.
سینماپرس: تصویربرداری سریال تلویزیونی «در کنار پروانهها» در منطقه گیلان در حال انجام است.
به گزارش سینماپرس، تصویربرداری سریال تلویزیونی «در کنار پروانهها» به کارگردانی داریوش یاری به نیمه رسید و تدوین همزمان توسط مهدی جودی در حال انجام است و تاکنون نزدیک به ۲۵ درصد از تدوین سریال انجام شده است.
گروه سازنده اواخر تیرماه برای ادامه تصویربرداری به تهران میآیند؛ این سریال در تهران کلید خورد و بخشی از تصویربرداری آن در لاهیجان به انجام رسید و پخش آن از شبکه دو سیما به مناسبت ماه محرم خواهد شد.
داستان از آنجا شروع میشود که مشکلات پی در پی زندگی «رهی» را که از بیماری حاد قلبی در رنج است به جوانی ناامید تبدیل کرده است. او برای نجات تنها دلخوشی زندگی اش که خواهرش است طعمه نقشهای میشود که…
در این مجموعه، بازیگرانی چون پروانه معصومی، برزو ارجمند، محمود جعفری، مهران رجبی، کاوه سماک باشی، مجید پتکی، وحید رحیمیان، شهین تسلیمی، الناز اسماعیلی، محمد علی صادق حسنی، دانیال محمودنیا، فرناز زوفا، علی مجلسی، مهرداد بخشی و با حضور بیتا سحرخیز، نگار عابدی، نسرین بابایی و سامرند معروفی بازی میکنند.
عواملی که در سریال همکاری دارند، عبارتند از:
تهیه کننده: بهروز مفید، کارگردان: داریوش یاری، سرپرست نویسندگان: امیرمحمد عبدی نویسندگان: علی حمیدنژاد، سید حسن حسینی، سعید عبدی، دستیار یک کارگردان: رضا لشکری، مدیر برنامهریزی: پوریا کریمی، مدیر فیلمبرداری: حسین ناظریان، مدیر صدابرداری: محمدرضا مرتضایی، مدیر تولید: حسین باقریان، مدیر تدارکات: مسعود مهدوی، منشی صحنه: ایلار تقوی، عکاس: فرزاد اسدیان، مدیر امورمالی: فریبا قشلاقی، طراح چهره پردازی: آرمین اسماعیلی، طراح صحنه: سعید آهنگرانی، طراح لباس: سعید اهنگرانی، آرتا علوی، دستیاران تولید: ایمان پناهی راد، امین سبحانینیا، محمدرضا موحدی، دستیار یک تصویر: سامان فطرت، دستیار صدا: عرفان قوامی، مجریان گریم: پریسا نیکخصلت، بهنام نوروزی، مریم هارونی، مدیر صحنه: علی مرتضوی، دستیاران تدارکات: هادی رمضان نظری، رامین جنگی، روابط عمومی: سپیده کامرانیفر
«در کنار پروانهها» در شبکه دو سیما تهیه و تولید میشود.
سینماپرس: «بیوه سیاه» اولین فیلم کمپانی مارول در دوسال گذشته، برای شکستن رکورد فروش دوران کرونا خیز برداشته است.
به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، بعد از یک سال تأخیر، فیلم سینمایی «بیوه سیاه» مارول بالاخره توانست راهی سینماها شود و در گیشه روز پنجشنبه آمریکا عملکرد خوبی را به ثبت برساند. این فیلم در پیش نمایش ۱۳.۲ میلیون دلار فروخته که رکورد جدیدی در زمینه اکران فیلمها در دوران کرونا محسوب میشود.
عملکرد این فیلم در پیش فروش از دیگر فیلمهای مارول که در دوران پیش از کرونا اکران شدند، بیشتر است و یا حداقل در نزدیکی آنها قرار دارد. فیلم «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» ۱۵.۴ در پیش نمایش میلیون دلار فروخت و هفته اول را با ۱۱۷ میلیون دلار به پایان برد. «ثور:رگنوراک» در پیش نمایش ۱۴.۵ میلیون دلار و در مجموع یک هفته ۱۲۳ میلیون دلار فروخت. فیلمهای «مرد مورچه ای» و «ونوم» هم به ترتیب ۱۱.۵ و ۱۰ میلیون دلار در روز اول اکران فروخته بودند.
اکنون نشانههایی از بهبود شرایط در گیشه آمریکا دیده میشود و بازگشت آمریکا به شرایط معمول را شاهد هستیم؛ چرا که انتظار میرود فیلم «بیوه سیاه» رکورد گیشه هفتگی این کشور در دوران کرونا را دوباره بشکند.
پیش بینی شده این فیلم با نقش آفرینی اسکارلت جوهانسون در هفته ابتدایی آمریکای شمالی ۸۰ میلیون دلار خواهد شد و رکورد ماه گذشته «سریع و خشن ۹» را خواهد شکست. این فیلم در ۴۶ بازار بین المللی هم نمایش داده شده و انتظار میرود، ۵۰ میلیون دلار نیز از این بازارها فروش داشته باشد. اگرچه مقامات چینی اکران «بیوه سیاه» در ماه مارس را تایید کرده بودند، اما هنوز مارول تاریخ نمایشی در این کشور که اکنون بزرگترین بازار سینمایی جهان لقب گرفته اعلام نکرده است.
گفتنی است این فیلم در برخی از مناطق، از روز جمعه در سرویس پخش آنلاین دیزنی پلاس در دسترس قرار گرفته، اما خیلی زود قاچاق شد و نسخه HD آن طی چندین ساعت به چین و هند رسیده است.