سینماپرس: اولین مسابقه بینالمللی عکس «قاب سرخ» که به همت خانه عکاسان جوان برگزار شد، برگزیدگان خود را شناخت.
به گزارش سینماپرس، خانه عکاسان جوان با همیاری و مشارکت جمعی از عاشقان و دلدادگان سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و به منظور شناخت هر چه بیشتر واقعه بزرگ و جانسوز کربلا و شناساندن زوایای گوناگون و پنهان آن به جامعه بشری و گردآوری آثار هنرمندان عکاس سراسر جهان و به منظور تهیه آرشیوی غنی برای آیندگان، نخستین مسابقه بینالمللی عکس قاب سرخ را برگزار کرد.
فراخوان نخستین مسابقه بینالمللی قاب سرخ اول تیرماه ۱۴۰۰ منتشر شد که طی یک ماه زمان اعلام شده و بدون تمدید زمان، تعداد ۱۴۰۴ قطعه عکس رنگی و تک رنگ از ۱۵۴ عکاس به دبیرخانه مسابقه رسید که از این بین ۱۱۴ قطعه عکس از ۳۴ عکاس موفق به حضور در نمایشگاه شد که از بین این آثار نیز ۵ نفر برگزیدگان نهایی هستند.
داورانی که این مسابقه را داوری کردند رسول اولیازاده، حمیده جعفری، محمد بابایی، داود یاراحمدی و ناصر محمدی بودند.
برگزیدگان
۱ – وقاری شورچه، قدیر از مشهد مقدس
۲ – ریاحی، کلثوم از گرگان
۳ – دهقان پور، هادی از سبزوار
۴ – تاجی، احمد از شهرکرد
۵ – محمدخانی، یاسر از اراک
که بر اساس فراخوان، به طور هم سطح به همه این عزیزان، تقدیرنامه به همراه یک هفته استفاده رایگان از فضای نمایشگاهی گالری خانه عکاسان جوان در تهران اهدا میشود.
پذیرفته شدگان
۱ – امیری دشت بیاض، سیدمهدی از مشهد مقدس
۲ – باقریان، معصومه از تهران
۳ – دهقان پور، هادی از سبزوار
۴ – قنبری، جواد از بردسکن
۵ – همایونی نژاد، بهزاد از اصفهان
۶ – حسینی، سیدکاظم از تهران
۷ – حسینی، سیدمحمدصادق از شیراز
۸ – حسینی زهرایی، سیدجلیل از مشهد مقدس
۹ – حسین پور، احمد از تهران
۱۰ – جلالی، رضا از مشهد مقدس
۱۱ – کریمی، احمدرضا از تهران
۱۲ – خوانین، علی از شیراز
۱۳ – خدایاری، سامان از بیجار
۱۴ – کیانی پی، سمیه از تهران
۱۵ – کهن ترابی، داود از کرج
۱۶ – مهدی پور، مهزیار از اهواز
۱۷ – مسگرانی، ویدا از تهران
۱۸ – محمدخانی، یاسر از اراک
۱۹ – معتمدی، رضا از نیشابور
۲۰ – نصیری، شرمین از مشهد
۲۱ – اولیازاده، حمزه از تهران
۲۲ – پهلوان، مانی از مشهد
۲۳ – رحمانی، عمار از تهران
۲۴ – رثایی، عباس از مشهد
۲۵ – ریاحی، کلثوم از گرگان
۲۶ – سفری مقدم، اکبر از مشهد
۲۷ – سیدی، سیدعلی از مشهد
۲۸ – سلیمانی، مرضیه از تهران
۲۹ – تاجی، احمد از شهر کرد
۳۰ – توکلی، محمد از تهران
۳۱ – توسلی، سحر از مشهد
۳۲ – وقاری، شورچه قدیر از مشهد
۳۳ – وقاری، شورچه مهدی از مشهد
۳۴ – ضابط نیا، معصومه از مشهد
برای همه شرکت کنندگان گواهی حضور به نشانی الکترونیکی آنها ارسال خواهد شد. همچنین با توجه به شرایط حاد همه گیری کرونا و نبود امکان برگزاری نمایشگاه آثار به صورت فیزیکی، نمایش آثار پذیرفته شده به صورت مجازی بوده و روی پایگاه اطلاع رسانی خانه عکاسان جوان به نشانی www.phjavan.com قابل مشاهده است.
کتاب الکترونیکی مسابقه نیز پس از طراحی به همین نشانی در دسترس عموم علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
در چهاردهمین حراج تهران که ۲۱ مردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد، اثری دینی از حسن روحالامین و عکسهای جنگ از جاسم غضبانپور، سعید صادقی و آلفرد یعقوبزاده چکش خواهند خورد.
سینماپرس: بدلکار سریال «هشدار برای کبری ۱۱» گفت: به نظر میرسد با پروازهایی که از بیروت به سمت تهران انجام میشود ارشا اقدسی را پنجشنبه به تهران منتقل کنند، اما هنوز هیچ چیز در این باره قطعی نیست.
به گزارش سینماپرس، علیرضا قره خانی در گفتوگو با میزان پیرامون ارشا اقدسی گفت: در صحبتهایی که این روزها با امیر میراخورلی از دوستان ارشا که اکنون در بیروت پیگیر وضعیت انتقال ارشا به تهران است میدانم که آخرین خبر فعلا این است که پیکر ارشا اقدسی همچنان در بیروت است و همراهان وی منتظرند تا در اولین فرصت و پرواز پیکر این بدلکار محبوب سینمای ایران را به تهران منتقل کنند تا بتوانند مراسم تشییع وی را برگزار کنند اما به نظر میرسد با پروازهایی که از بیروت به سمت تهران انجام میشود ارشا اقدسی را پنجشنبه به تهران منتقل کنند، اما هنوز هیچ چیز در این باره قطعی نیست.
بدلکار سریال «هشدار برای کبری ۱۱» پیرامون احساس تاسف خود از مرگ ناگهانی ارشا اقدسی بیان کرد: این روزها بیشتر از هر زمانی به یاد ارشا اقدسی هستم و فکر میکنم چقدر بد و آسان این بدلکار عزیز را از دست دادیم، میدانم که ارشا سالها بود دغدغه حضور در جشنواره فیلم فجر و پیگیر عنوانی برای سیمرغ بلورین بهترین بدلکاری در سینمای ایران را داشت اما هرگز این اتفاق برای او محقق نشد.
وی در همین راستا خاطرنشان کرد: روز گذشته در حال رانندگی بودم که به ذهنم رسید برای محقق کردن معنوی خواسته ارشا اقدسی جمله ای را بنویسم و در معرض دید مردم و بدلکاران سینمای ایران قرار دهم تا حرف دل ارشا را بیان کرده باشم، من در متنی برای این بدلکار عزیز سینما نوشتم: «ارشا اقدسی بدلکار به نام سینمای ایران، جایزه بهترین بدلکاری را برای فیلم سینمایی به سوی بهشت در جشنواره ستارگان خدا دریافت کرد» و باور من در واقعیت هم این است که ارشا اقدسی با تلاش بی دریغ و چندین ساله خود در عرصه بدلکاری این جایزه را یک بار که نه بلکه بارها از آن خود کرده بود و برنده جایزه بهترین بدلکار سینمای ایران بود.
مدیرعامل برج میلاد از آغاز به کار فعالیت دبیرخانه جشنواره ملی عکس برج میلاد خبر داد و گفت: دبیرخانه این رویداد با انتشار متن فراخوان این جشنواره از ۱۷ مرداد ماه آغاز به کار کرده است و مراسم اختتامیه این جشنواره همزمان با سیزدهمین سالگرد افتتاح این سازه ملی، ۲۱ مهرماه برگزار میشود.
سینماپرس: مراسم رونمایی از آغاز طرح «اکران حقیقت»، شامل پنج فیلم مستند، برگزار شد. مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در این مراسم، تاکید کرد نمایش آثار مستند، تنها یک کار فرهنگی نیست و بلکه هدف اصلی، درآمدزایی برای فعالان این عرصه فیلمسازی است که در ابتدای کار، تا حدی به آن دست هم یافتهایم.
به گزارش سینماپرس، مراسم رونمایی از فیلمهای «اکران حقیقت»، دیروز (دوشنبه ۱۸ مرداد) با حضور محمد حمیدیمقدم، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، حامد شکیبانیا، معاون مستند، مرتضی رزاقکریمی، قائممقام مرکز، مصطفی رزاقکریمی، کتایون جهانگیری، فرشاد اکتسابی، محسن خانجهانی و مهدی باقری برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، محمد حمیدیمقدم، مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، گفت: «از سال ۱۳۹۸ که مصادف با ورود من به مرکز گسترش بود، نیاز به تحولی در حوزه عرضه فیلمهای مستند داشتیم. در سال ۱۳۹۹ با ورود محمد طیب به مرکز برای ایجاد اتفاقاهای جدید در چند جهت، ریلگذاری شد.»
او ادامه داد: «یکی از آسیبهایی که بررسی کردیم این بود که تولید فیلم مستند در مرکز گسترش در جایی گیر میافتد، آن هم بحث عرضه است. اتفاقاتی در نمایش فیلم هنری و مستند مثل اکران در سینماهای هنر و تجربه رخ داده است، اما باز هم انبوهی از تولیدات به فرآیند پخش نمیرسیدند، به همین دلیل کارگروهی در مرکز گسترش با هدف اکران فیلم مستند شکل گرفت.»
مدیرعامل مرکز گسترش تاکید کرد: «از سال ۹۹، افق پیش رویمان اکران مستند بود. احساس میکردیم که هرچقدر به اکران مستند بها داده شود و به تقویت آن بینجامد، خوب و موثر است. شکل واقعبینانه توقع از عرضه و اکران مستند، باید با خود فیلم نسبت درستی داشته باشد. خیلی وقتها این بحث وارد حوزه احساسی میشود و توقع بیش از اندازه داریم. چیزی که در مرکز طراحی شد این بود که بتوانیم به صورت تدریجی، ارتباط ویژهای میان مردم و سینمای مستند برقرار کنیم. یعنی پیوستگی، استمرار و سبدی که باعث میشود تا مخاطب در هر شرایطی بتواند فیلم مستند را بدون مشکل انتخاب کند.»
حمیدیمقدم تاکید کرد: «اکران برخط چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» اشتیاقی ایجاد کرد که ادامه دارد. هنوز جشنواره پانزدهم شروع نشده، سیل مشتاقان برای اکران آنلاین آثارشان قابل توجه است. ما با فرصت نمایش در مراکز و پاتوقهای فرهنگی در تهران و استانها هماهنگ و همراه هستیم. این باعث ایجاد شاخه مویرگی اکران حقیقت میشود.»
حمیدی مقدم درباره بحث برگشت مالی اکران فیلمهای مستند تصریح کرد: «یکی از نکات طرح «اکران حقیقت» این است که ما عامالمنفعه و فقط برای کار فرهنگی، آن را آغاز نکردهایم. دلایل ما در ابتدا ارتباط مستند با مردم و مخاطبان است، در مرحله بعد برگشت سرمایه حتی در شکل حداقلی خود اهمیت دارد. این نکتهای است که به عنوان تیتر انتخاب و اعلام کردیم که باید از مستند درآمدزایی کنیم، شاید در ابتدا خیلیها به آن امیدی نداشتند اما خوشبخانه انجام شد و ادامه مییابد.»
مدیرعامل مرکز گسترش خاطرنشان کرد: «ما حضور و حرکتهای مختلفی در جشنوارهها داشتیم اما چقدر میتوانیم از اقتصاد سینمای مستند در این چتر بزرگ جهانی بهرهمند شویم؟ این مساله هیچگاه اتفاق نیفتاده بود و اغلب مستندها تنها حضور جشنوارهای داشتند.»
حمیدیمقدم در بخش دیگری از صحبتهایش ضمن اشاره به پیشبرد طرحهای دیگری در مرکز گسترش همزمان با طرح «اکران حقیقت» بیان کرد: «کاتالوگ دیجیتال و دو زبانه مرکز گسترش به زودی رونمایی می شود. این طرح باعث میشود تولیدات مرکز در تمام نقاط دنیا و به راحتی قابل پایش باشند، یعنی پخشکننده و خریدار، بدون نیاز به حضور فیزیکی ما در جشنوارههای بینالمللی، برای خرید فیلم به آثار مرکز دسترسی داشته باشند. خوشبختانه اولین مرحله از این تعامل، ۱۷ مردادماه شکل گرفت و پولی برای خرید چهار فیلم در حوزه پخش آنلاین و برخط کشور ژاپن به مرکز گسترش واریز شد. این موفقیت بزرگی است. شاید میزان پرداختها و درآمد، ابتدا کم باشد اما گام به گام جلوتر میرویم.»
مدیرعامل مرکز گسترش ادامه داد: «پنج فیلم خوب در حوزههای مختلف داریم که با آنها «اکران حقیقت» را آغاز میکنیم، همچنین قرار است در پکیجهای مختلف این اکران تنوع ساختاری و طعم داشته باشیم که مخاطب را جذب کند، پکیجمان باید متفاوت باشد و تنها در حوزه مستند اجتماعی نباشد.»
او درباره مستندهای حاضر در پکیج اول «اکران حقیقت» توضیح داد: «در پکیج اول «بر سر خاک» ساخته محسن خانجهانی در حوزه محیطزیست، «در جستجوی خانه خورشید» به کارگردانی مهدی باقری در حوزه زیستبوم یا شهر را داریم که به عنوان مهمترین پیوند انسان و محیط پیرامون بررسی میشود. در حوزه پرتره، مستند خاص و ویژهای را در میان مستندهای معاصرمان به نام «بانو قدس ایران» اثر مصطفی رزاق کریمی داریم که خیلیها مشتاق دیدن آن هستند، «زیر این چتر باران میبارد» اثر کتایون جهانگیری و «ف- الف» ساخته فرشاد اکتسابی از مستندهایی هستند که در حوزه اجتماعیِ جستجوگر حضور دارند.»
فیلمسازان و مدیران مرکز گسترش در پایان این مراسم، پوستر فیلمهای پپکیج اول «اکران حقیقت» را امضا کردند.
«اکران حقیقت» که به همت واحد بازرگانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی طراحی و اجرا میشود ۲ مرحله دارد. در مرحله نخست، مستندهای تولید شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به صورت آنلاین و توسط پلتفرم هاشور نمایش داده میشوند. همزمان و با عادیتر شدن شرایط اجتماعی و کاهش روند ابتلا به ویروس کرونا، فیلمها در بیش از ۵۰ مرکز فرهنگی و هنری و تعدادی از سینماها در سراسر کشور نمایش خواهند داشت.
در مرحله دوم مستندهایی که متعلق به مرکز گسترش نیستند اما شرایط اکران آنلاین و فیزیکی دارند و متقاضی اکران در «اکران حقیقت» هستند، نمایش داده میشوند.
استودیو ضبط صدا و موسیقی بنیاد رودکی با حضور سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزیر ارشاد و مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی افتتاح شد.
سینماپرس: سعید پوراسماعیلی بیان کرد انجمن سینمای جوانان ایران همه فعالیتهای خود در بخش های مختلف معطوف به سینمای تجربی کرده است.
به گزارش سینماپرس، سعید پوراسماعیلی دبیر سومین همایش «مطالعات فیلم کوتاه تهران» درباره سابقه برگزاری این رویداد گفت: اولین همایش «مطالعات فیلم کوتاه تهران» در سال ۹۶ در سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد و موضوع آن «گذشته، حال و آینده فیلم کوتاه» بود. در سال ۹۹ دومین دوره این همایش مستقل از جشنواره برگزار شد و موضوع محوری آن هم «روایت در فیلم کوتاه» بود. سومین دوره این همایش امسال هم به صورت مستقل و با محوریت موضوع «فیلم کوتاه تجربی» برگزار میشود.
وی درباره دستاوردهای این همایش طی ۲ دوره گذشته توضیح داد: در حوزه فیلم کوتاه، پیش از این مطالعاتی شکل نگرفته بود و بیشتر شاهد ترجمه صرف مقالات و کتابها به زبان فارسی بودیم. از زمان برگزاری اولین دوره این همایش اما شاهد ۲ اتفاق بودیم؛ یکی اینکه موضوعات تئوریک در حوزه فیلم کوتاه و تفاوتهایش با سینمای بلند به صورت جدی مورد مطالعه قرار گرفت و حاصل آن در قالب ۲ کتاب منتشر شد. این ۲ کتاب مورد استفاده فیلمسازان، مدرسان و دانشجویان علاقه مندی قرار گرفت که سینمای کوتاه را به عنوان یک سینمای مستقل مورد توجه دارند. اتفاق دیگر هم مربوط به دانشجویان، نویسندگان و پژوهشگرانی است که به بهانه این همایش بخشی از فعالیت خود را بر حوزه فیلم کوتاه متمرکز کردند. بخشی که تا پیش از این جای مباحث تئوریک در آن خالی بود اما حالا هر سال با تعدادی از پژوهشها مواجه هستیم که مشخص است پژوهشگرانی در حوزه فیلم کوتاه بر آن تمرکز کردهاند تا آن را به همایش برسانند. این ۲ اتفاق از دستاوردهای خوبی است که این همایشها تاکنون به همراه داشته است.
پوراسماعیلی درباره تأکید سومین دوره همایش بر فیلمهای کوتاه تجربی هم گفت: از آنجایی که تعریف سینمای تجربی متفاوت و تعداد آثار در این حوزه کم شده است، محور همایش امسال را بر روی این موضوع قرار دادیم تا تعاریف، شرایط، منابع الهام و مشکلات موجود در این حوزه را بررسی کنیم. به این منظور هم در ۲ بخش فیلم کوتاه تجربی و مباحث میان رشتهای مرتبط با فیلم تجربی، مطالعاتی صورت میگیرد و نتایج آن مورد بهرهبرداری قرار میگیرد. به این ترتیب تعاریف روشنتری از فیلم کوتاه تجربی شکل میگیرد تا بتوان براساس آن برای نهادی مانند انجمن سینمای جوانان که یک نهاد تصمیم گیرنده و موثر در تولید فیلم کوتاه کشور است، هدفگذاری و برنامهریزی بهتری داشت تا مانع از حذف، محدود شدن و یا عقیم شدن فیلم کوتاه تجربی از جشنوارهها و رویدادهای هنری کشور شود.
به دنبال غنای فیلم کوتاه تجربی هستیم
دبیر این همایش ادامه داد: امسال انجمن سینمای جوانان همه فعالیتهای خود را معطوف به سینمای تجربی کرده است. کتابهایی که قرار است در جشنواره سیوهشتم رونمایی شود با محوریت سینمای تجربی خواهد بود. در جشنواره هم ۲۰ نشست تخصصی با موضوع فیلم تجربی برگزار میشود. در ادامه همین برنامهها هم سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه با محور فیلم کوتاه تجربی در آذرماه برگزار میشود. امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ با انتشار محتوای تولیدی در این سه بخش بتوانیم به غنای فیلم کوتاه تجربی در ایران کمک کنیم.
وی بیان کرد: آنچه در همایش اتفاق میافتد، ارائه مقالات در روز کنفرانس و چاپ آنها در قالب کتاب است که برای مطالعه به عنوان منبع مورد استفاده علاقه مندان قرار بگیرد اما آنچه در جشنواره سیوهشتم با محوریت فیلم تجربی در قالب نشست با اساتید ایرانی و خارجی برگزار میشود از «فیلمسازان فیلم تجربی» تا «پژوهشگران این حوزه» را شامل میشود. پژوهشگرانی که در قالب مسترکلاس تجربههای خود را به علاقه مندان منتقل میکنند. حاصل این نشستها و کارگاهها هم به صورت مکتوب در آینده ارائه خواهد شد. محتوایی که به صورت مکتوب منتشر میشود هم شامل پژوهشهای داخلی و چند نمونه ترجمه کتاب درباره فیلم کوتاه تجربی به زبان فارسی خواهد بود.
وی درباره میزان استقبال از این همایش در دورههای گذشته هم گفت: همایشها اصولاً مخاطبان و علاقه مندان خاص خود را دارند و گروه مشخصی از پژوهشگران درگیر موضوع هر همایشی میشوند اما ما از همان دوره اول تا دوره سوم از نظر کمی و کیفی شاهد رشد استقبال و ارائه مقالات در این رویداد بودهایم. هر سال هم سختگیری بیشتری در طراحی موضوعات و هیأت علمی داریم و به همین دلیل به جرأت میتوان گفت همایش دوم نسبت به همایش اول و همایش سوم نسبت به دو دوره اول، نه تنها به لحاظ کمی و تعداد آثار رسیده بلکه به لحاظ کیفی وضعیت بهتری داشته است.
این مدیر سینمایی توضیح داد: این افزایش کیفی مقالات دریافتی در حالی است که در همایش اول موضوع «گذشته، حال و آینده فیلم کوتاه» موضوعی عام بود و دامنه مقالات میتوانست گستردهتر باشد اما در دوره دوم موضوع «روایت در فیلم کوتاه» واقعاً موضوع خاصی بود که هم فیلمساز و هم پژوهشگر برای ارائه مقاله مرتبط با آن بسیار محدود بود. در همایش سوم هم موضوع «فیلم کوتاه تجربی» موضوع محدودتری است به همین دلیل در انتظار حجم بالای مقالات دریافتی نیستیم. با این وجود برای همایشی تا این اندازه تخصصی و در سومین گام برگزاری است، همچنان حرکت رو به رشدی را شاهد هستیم و شرایط بهتری را هم پیشرو داریم. بدیهی است برای جریان سازی موضوع مطالعات و پژوهش در حوزه فیلم کوتاه به تداوم و استمرار همایش نیاز است تا بطور سالیانه مورد توجه پژوهشگر و فیلمساز قرار گرفته و شاهد اثرگذاری آن بر روند تولیدات فیلم کوتاه و ارتقا آن باشیم.
پوراسماعیلی در مورد تقویم سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران گفت که مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان مرداد ماه و زمان برگزاری کنفرانس در آذرماه است.
سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به دبیری سعید پوراسماعیلی و دبیری علمی احمد الستی ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰ در بخشهای مقالات پژوهشی، جستارهای آزاد و ترجمه با محوریت سینمای تجربی برگزار میشود.
آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات به این رویداد ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ است. متن کامل فراخوان در سایت انجمن سینمای جوانان ایران به نشانی www.iycs.ir آمده است.
اولین مسابقه بینالمللی عکس «قاب سرخ» که به همت خانه عکاسان جوان برگزار شد، برگزیدگان خود را شناخت.