X

بایگانی مرداد 19, 1400

دفتر سینمایی

برای کودکان بیشتر باید از سفارش‌ها و توصیه‌های امامان درباره خوبی کردن، بخشش و مهربانی گفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عذرا وکیلی مجری برنامه «سلام کوچولو» در رادیو پس از ۵۰ سال برای قصه گویی در ایام محرم به تلویزیون آمده است.

به گزارش سینماپرس، عذرا وکیلی سال هاست که در رادیو و برای کودکان قصه گویی می‌کند، قصه گویی که نسل به نسل کودکان بسیاری با «سلام کوچولو» او خاطره دارند و بزرگ شده‌اند و حتی پس از سال‌ها کودکانشان مخاطب او قرار گرفته‌اند. او در حدود نیم قرن این برنامه را در رادیو اجرا کرد و حدود یک سال است که به دلیل شرایط کرونایی و تغییراتی در کنداکتور رادیو نتوانسته است برای بچه‌ها قصه بگوید و حالا پس از ۵۰ سال به تلویزیون آمده است تا تجربه‌ای دیگر برای بچه‌ها داشته باشد.

برنامه «رنگین کمان» در شبکه پنج سیما در ایام محرم و برای کودکان روی آنتن می‌رود و عذرا وکیلی در این برنامه برای بچه‌ها قصه‌هایی می‌گوید که قرار است با فضای محرم موضوعات اخلاقی را برای بچه‌ها اموزش دهد.

۵۰ سال در رادیو بوده‌ام

عذرا وکیلی درباره تجربه حضور در این برنامه که برای اولین بار باعث شده است در مقابل دوربین‌های تلویزیون قصه بگوید به خبرنگار مهر بیان کرد: حدود ۶ تا ۷ کودک بین چهار تا هفت سال در استودیو برنامه حضور دارند و تاکنون سه قسمت از برنامه را ضبط کرده‌ایم. این تجربه برای خودم خیلی متفاوت است چون من ۵۰ سال است در رادیو بوده‌ام و کار کرده‌ام و این ۵۰ سال یک عمر است.

وی با اشاره به تفاوت‌های قصه گویی در این دو رسانه بیان کرد: در رادیو روایت راحت‌تر و روان‌تری خواهم داشت تا در تلویزیون، در تلویزیون باید حواس شما به لباس، دوربین، حرکت دست و کودکی که در کنارتان است باشد. مثلاً کودکانی که من با آنها کار می‌کنم ۴ تا هفت ساله هستند و دائم در حال فعالیت هستند ممکن است یک بار روی پای شما بنشینند و یا بعد راه بروند. اینها در رادیو مشکلی ندارد اما در تلویزیون باعث می‌شود هر بار ضبط را متوقف کنند. خود من اگر بخواهم روزی در تلویزیون برنامه‌ای برای بچه‌ها بسازم اینها را طبیعی می‌دانم.

هیات‌های خانگی بچه‌ها با بزرگترهایشان

وی درباره قصه‌هایی که باید در ایام بگوید، توضیح داد: من قصه‌هایی درباره دوستی، مهربانی و بخشش می‌گویم و یا نکاتی درباره کرونا که مثلاً محرم امسال بیرون نباید رفت و بچه‌ها می‌توانند به همراه بزرگ‌ترهایشان در خانه یک هیات درست کنند.

وکیلی که سال هاست برای کودکان قصه گویی دارد، در این باره گفت: در همه این سال‌ها در زمان محرم فضای قصه‌ها تا حدی تغییر می‌کند. با این حال به کودک نمی‌توان همه مضامین را فشرده آموخت همین که به طور مثال نام امام حسین (ع) را بداند یا بفهمد امام چندم است کافیست. باید تدریجی باقی مفاهیم او را به او یاد داد.

بچه‌ها هنوز هم قصه گویی دوست دارند

وی اضافه کرد: در این سال‌ها هم سعی کرده‌ام تا حدی به سوالات بچه‌ها درباره امام حسین (ع) اینکه چرا مردم در این ایام لباس سیاه می‌پوشند و یا اینکه چرا پدر و مادرها اشک می‌ریزند پاسخ دهم.

وکیلی با اشاره به اینکه فرهنگسازی درباره عاشورا و امام حسین (ع) برای کودکان باید با موضوعات ساده‌تر صورت بگیرد، گفت: همین که بچه‌ها در پایان محرم و صفر نکاتی را درباره امام حسین (ع) بیاموزند کافیست یا برای آنها بیشتر باید از سفارش‌ها و توصیه‌های امامان درباره خوبی کردن، بخشش و مهربانی گفت.

وی در پایان با اشاره به تفاوت‌های کودکان دهه‌های حاضر در مقایسه با دهه‌های قبل گفت: بچه‌های الان خیلی شیطنت دارند و دائم دوست دارند بازی کنند یا مسابقه بدهند و باید در حین بازی با آنها حرف زد. سخت است که بتوانی آنها را ثابت نگه دارید البته آنها همچنان قصه را دوست دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازگشت «حسین محجوب» به «جشن سربرون» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه کننده سریال «جشن سربرون» گفت: چند روزی کار تصویربرداری تعطیل بود به این خاطر که آقای محجوب بازیگر اصلی است و در سکانس های باقی مانده بیشترین حجم بازی مربوط به او است اما تا پایان هفته ضبط از سر گرفته می شود.

به گزارش سینماپرس، «حسن نجاریان» تهیه کننده سریال «جشن سربرون» در گفت و گو با فارس، درباره مصدومیت یکی از بازیگران اصلی این سریال حین تصویربرداری گفت: متاسفانه مدتی است که آقای حسین محجوب که بازیگر اصلی سریال است حین سوارکاری دچار مصدومیت و آسیب از ناحیه دنده شده است که به امید خدا شرایط شان مساعد می شود و تا پایان این هفته می توانند مقابل دوربین روند.

وی ادامه داد: آقای محجوب سوارکار حرفه ای هست اما خب برخی مواقع اتفاق هایی می افتد که قابل پیش بینی نیست.

بازگشت «حسین محجوب» به «جشن سربرون»

این تهیه کننده همچنین بیان داشت: چند روزی کار تصویربرداری تعطیل بود به این خاطر که آقای محجوب بازیگر اصلی است و در سکانس های باقی مانده بیشترین حجم بازی مربوط به او است.

نجاریان افزود: حدود یک ماه در لوکیشن خاوران هستیم و بعد از آن به شهرک غزالی می رویم. صالح میرزا آقایی، فرخ نعمتی، ‌ محمود پاک نیت نیز از بازیگرانی هستند که در این لوکیشن ها بازی دارند.

وی ادامه داد: همچنین بازیگران جدیدی قرار است به گروه اضافه شوند که از میان چهره های غیر معروف هستند و در نقش انگلیسی ها بازی می کنند.

این تهیه کننده درباره زمان پخش سریال نیز گفت: بناست که یک ماه بعد از پایان تولید پخش مان آغاز شود و به شبکه پیشنهاد دادیم این سریال را به صورت هفتگی پخش کنند چون معتقدیم با این شیوه بیشتر دیده می شود.

بازگشت «حسین محجوب» به «جشن سربرون»

در خلاصه داستان «جشن سربرون» آمده است: «بهادر»، کدخدای ایل پوسان با کدخدای طایفه همسایه «سرخو»، رقابت و مخالفتی دیرینه دارد. مدتی است آتش کینه ها خاموش شده است تا اینکه سرخو با اعتماد به نفس به خواستگاری دختری زیبا و کم سن و سال بهادر جهان پسند می آید. غافل از اینکه قرار است مدتی بعد جهان پسند به عقد پسرعموش درآید. بهادر قاطعانه با این وصلت مخالفت میکند. زخم های کهنه سر باز می کنند. هر دو طایفه از کدخدای خود حمایت میکنند. درگیری ابعاد بزرگتری می یابد و بهادر تلاش بزرگی را آغاز می کند.

حسین محجوب، محمود پاک نیت، لاله اسکندری ، فرخ نعمتی، قاسم زارع، داریوش کاردان، میرطاهر مظلومی، رامین ناصرنصیر، مهدی فقیه، کریم اکبری مبارکه، صدرالدین حجازی، نادر فلاح، بیوک‌میرزایی، مهران نائل، جواد قامتی، ابراهیم برزیده، سیامک اشعریون، پرویز بزرگی، علی جاویدفر، محمد حاج حسینی، فرشید صمدی پور، محمدرضا راد، حسن محمودی، مجتبی واشیان، امیر کسارنژاد، ساقی عسگری، سارا اشتری، امیر زمستانی، سودابه علیپور، نجات علی مرادی، سیامک حلمی، آرمین ترکمندی، علی حسن ناصری، ذبیح ذبیح پور، علی نجاریان، زهرا برومند، ایوب دمان، امیر نداف فر، عباس براری، رضا درم کزین، ابوالفضل حاجی علیخانی، مجید یاراحمدی، مهران هادی، جواد عاقبت بین، حسن زارع، محمودرضا بهرامی، علی عطایی، سیامک نظری، مرتضی ستارپور، محمد نادرخانی، فیروز حیدرزاده، سجاد مومنی، رضا سیدی از بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.

این سریال به کارگردانی مجتبی راعی تهیه و تولید شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رویکردمان در برگزاری جشنواره امسال کیفی است/زمان لازم را در نظر گرفتیم تا پذیرای آثار مطلوبی باشیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اسفند ماه برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، جلسه ستاد برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با حضور امیر مشهدی عباس دبیر جشنواره، احمدرضا احسانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان همدان و ستاد برگزاری جشنواره برگزار شد.

امیر مشهدی عباس دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان درباره تصمیم‌گیری‌هایی که در این جلسه انجام شد، گفت: رویکردمان در برگزاری جشنواره امسال کیفی است. قصد ندارم، بگویم سال‌های گذشته اینگونه نبوده است اما این دوره در نظر داریم تا براساس استانداردهای جهانی این جشنواره را برگزار کنیم. بخش‌های مختلف این جشنواره در دوره‌های گذشته میزان عملکرد گروه‌های نمایشی را پوشش نمی‌داد.

وی افزود: گروه‌های نمایشی کودک و نوجوان در شاخه‌های مختلف، اثر تولید می‌کنند اما تمام این شاخه‌ها در جشنواره دیده نمی‌شد به عنوان مثال برای تولیدات آئینی و سنتی بخش مجزایی در نظر گرفته نشده بود یا تولیدات کودکان و نوجوانان کم‌توان و استثنایی در این رویداد به چشم نمی‌خورد.

دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه این جشنواره باید ماحصل فعالیت‌های حرفه‌ای تئاتر کودک و نوجوان در سطح کشور باشد، عنوان کرد: در دو سه سال گذشته بخش کودک و نوجوان با یکدیگر داوری و رقابت می‌شد اما امسال درنظر داریم تا این ۲ بخش به صورت مجزا داوری شوند.

وی در بخشی از صحبت‌هایش اظهار کرد: طی یک سال و نیم گذشته به دلیل شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا، تئاتر کودک و نوجوان تولید جدی نداشته است ضمن اینکه براساس پیش‌بینی‌ها، امکان آن وجود دارد واکسیناسیون در کشور تا زمستان به طول انجامد از این رو تمهیداتی را در نظر گرفتیم تا به تولیدات شایسته و مطلوبی در این جشنواره دست یابیم به همین دلیل بر آن شدیم تا زمان برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را به اسفند ماه موکول کنیم که تاریخ دقیق آن در فراخوانی که به زودی منتشر خواهد شد، اعلام می‌شود.

مشهدی عباس با بیان اینکه پذیرش آثار متقاضی از اواخر مهر ماه آغاز خواهد شد، تصریح کرد: بخش‌هایی از جمله پژوهش، به این دوره از جشنواره اضافه شده است. این بخش عموماً در دیگر جشنواره‌ها وجود دارد اما به دلیل نبود زمان کافی معمولاً آثار شرکت‌کننده سفارشی هستند اما در این دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، زمان لازم را در نظر گرفتیم تا پذیرای آثار مطلوبی باشیم.

وی عنوان کرد: بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان نیز با حضور منتور و استاد راهنما برگزار می‌شود. آثار پذیرفته شده در مرحله نخست با راهنمایی استاد راهنما به مرحله بعد وارد می‌شوند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: تلاش ما بر این است تا بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان را هر چه بهتر و با استانداردهای لازم برگزار کنیم تا در سال آتی شاهد اجراهای عمومی مطلوبی از این آثار در سطح کشور باشیم.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان به دبیری امیر مشهدی عباس اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در این هشت سال مسئولان فرهنگی ما ذائقه مردم را تغییر دادند و مردم عادت به دیدن شوخی‌های سخیف روی پرده سینما کردند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: از واژه سلبریتی‌ متنفرم، تلاش می‌کنم که واژه هنرمند را به من نسبت دهند. تیم وضعیت زرد به دنبال محبوبیت در میان مردم بود نه معروفیت. ما نمی‌خواستیم معروف بشویم و نمی‌خواستیم محبوب شویم.

به گزارش سینماپرس، «محمد مهدی رضائی» با ویدئوی شیخ‌الاحلام در فضای مجازی شناخته شد و پس از نمایش سریال «وضعیت زرد» او را می‌توان به شرط حمایت شدن توسط جریان اصلی سینما و تلویزیون یکی از چهره‌های آینده‌دار کمدی معرفی کرد. در زمان اندک سریال «وضعیت زرد» که انتظار تولیدفصل‌های آتی آن حداقل انتظاری است که می‌توان از رسانه ملی داشت، با یکی از پدیده‌های بازیگری این سریال در نقش سامان کزازی به گفت و گو نشستیم.

*بازیگران ناشناخته در عرصه کمدی برای مردم جذاب هستند. این موضوع را عطف به برنامه اقتصادی می‌گویم که آقای اقتصادی(مرحوم احمد مندوب هاشمی) با تیم همراهشان می‌ساختند که از آن گروه محمد شیری چهره سرشناسی بود. تجربه ساعت خوش مهران مدیری به این دلیل مورد اقبال گرفت که ناشناخته بودند. مردم به دنبال کشف بازیگران تازه‌کار هستند. در ابتدا از تجربه خودتان در عرصه بازیگری صحبت بفرمائید.

این نخستین تجربه من در عرصه بازیگری در قالب یک سریال در تلویزیون است. بنده پیش از این در فضای مجازی و تئاتر فعالیت می‌کردم اما بدین صورت که یک شخصیتی را بسازم که مورد حمایت مخاطبان و عوامل یک اثر نمایشی قرار بگیرد را تجربه نکردم.

*رابطه شما با کمدی و طنز چگونه بوده است؟

من قبل از فعالیت‌هایم به عنوان بازیگر، با علاقه‌ای که به فضای کمدی و طنز داشتم، شخصیت‌های خیالی می‌ساختم و با آنها صحبت می‌کردم و اتود می‌زدم و با همین شخصیت‌های خیالی خانواده‌ام را می‌خنداندم. اما کاراکتر «سامان کزازی» آخرین پله‌ای بود که مرا به هدفم رساند و خداراشکر می‌کنم توانستم یک نقش کمدی را بازی کنم و با این واسطه مردم را بخندانم.

* فکر می‌کنی چرا وضعیت زرد در انبوه روزمره سازی‌ بدون مخاطب ناگهان مورد توجه قرار گرفت و در کنار سریال گاندو دیده می‌شود.

اوایلی که قرار شد وضعیت زرد پخش شود، عده‌ای از کنار هم پخش شدن این دو مجموعه مخالف بودو می‌گفتند گاندو را جای وضعیت زرد پخش کنند. من به یکی از مخاطبان که چنین نظری را برای من ارسال کرد گفتم هر دو سریال دارند یک مسیر را می‌روند، هر دو اثر با قصد سرگرم کردن مردم در کنار یکدیگر پخش شده‌اند و یکسری حقایق درباره سال‌هایی که گذشت در هردو سریال مطرح شود، منتها گاندو در یک ژانر و وضعیت زرد در یک ژانر دیگر، به نظرم مسیر هر دو سریال در واقعیت یکی است.
به هر حال خداراشکر می‌کنم، «وضعیت زرد» اثری بر اساس کمدی موقعیت است و من خوشحال هستم که در ساعت پربیننده تلویزیون دیده می‌شود و همانطور خوشحال می‌شوم که مخاطبان به صورت خانوادگی هر دو سریال یعنی وضعیت زرد و گاندو را تماشا می‌کنند.

*ویژگی سریال وضعیت زرد از نظر خود شما چیست؟

ببیند بعد از مدت‌ها از تلویزیون کمدی خاصی پخش می‌شود که بدون هیچ طنز سخیفی و با شوخی‌های بشدت سالم مخاطب را می‌خنداند و با توجه به پیام‌هایی که از مخاطبان دریافت می‌کنم متوجه رضایت نسبی آنان می‌شوم. مردم با وضعیت زرد با دیدگاهی انتقادی می‌خندند و سپس با تماشای گاندو یک هیجان عجیبی را تجربه می‌کنند.

*بررسی کامنت‌های مردمی در فضای مجازی نشان می‌دهد که بسیاری از مخاطبان سیما سال‌ها در انتظار سریالی مثل «وضعیت زرد» بودند؟ جای وضعیت زرد در ویترین سیما خالی بود و متاسفانه این گفتمان انتقادی که تلویزیون نمی‌تواند جای ۹۰ شبی‌های عطاران، مدیری، مهدی مظلومی و رامبد را پرکند، کارکرد خودش را از دست می‌دهد به شرطی ادامه سریال ساخته شود.

وقتی دوستان عزیزی که نام بردید به هر دلیلی از صدا و سیما رفتند و دوباره با برنامه‌های غیرنمایشی بازگشتند، دیگر هدفشان جذب مخاطب برای سیما نیست. این چهره‌ها مخاطب خودشان را داشتند و به عنوان سلبریتی‌ شناخته می‌شدند. نظر شخصی من این است که تا حدی رضا عطاران، مهران مدیری، رامبد و … می‌توانند مخاطب خودشان را بخندانند و سرگرم کنند، ما پیش از این سریالی به نام ۰۲۱ را در سیما داشتیم که آقایان جواد رضویان و سیامک انصاری کار کرده بودند. هیچ اتفاقی در سریال نمی‌افتاد و قرار بود در قالب ۹۰ شبی‌های مرسوم پر از اتفاقات نمایشی درجه یک باشد و در سه فصل ساخته شود اما سریال هیچی نشد.

خدارا شکر «وضعیت زرد» باعث شد که مردم احساس کنند می‌توان با یک مجموعه سراسر کمدی مواجه شد که بتواند مردم را بدون زردنگاری و با توسل به انگاره‌های اروتیک و جنسی مردم را خنداند. متاسفانه در سینماهای ایران ساختن کمدی ساختن با شوخی‌های بد و جنسی رایج شده است و این رویه تبدیل به عادت فرهنگی ما در حوزه شده است. سریال «وضعیت‌زرد» به نظرم تلاش می‌کند که این روند را تغییر دهد، هر چند تغییر این رویه با اتهاماتی مواجه خواهد شد که هجمه در فضای مجازی گواهی بر این اتفاق است. این سریال امکان این را دارد که تا ۹۰ قسمت برای نود شب تولید شود و در زمینه تماشای سریال کمدی اعتمادهای از دست رفته کمدی مردمی احیا شود. وضعیت شبکه نمایش خانگی ما را در حال حاضر ببیند که با همه قوا تلاش می‌کنند رسانه ملی را پشت سر بگذارند اما موفق نمی‌شوند و وظیفه ما این است که با ظرافت اعتماد مردم را به رسانه ملی احیا کرد.

*اسامی عوامل در تیتراژ برای مردم شناخته شده نیست، چه اتفاقاتی افتاد که این اسامی ناشناخته ناگهان طی چند قسمت برای مردم شناخته شدند.

در پاسخ به این سئوال باید عرض کنم که لطف خدا شامل کل گروه شد و دوم اینکه مردم خواهان کمدی‌های جدیدبا بازیگرانی تازه‌کار هستند. یعنی بازیگرانی می‌خواستند که دیگر تکراری نباشد اما نقش‌های متنوعی که ایفا کردند اجازه چنین کاری به آن‌ها نمی‌دهد. به عنوان مثال رضا عطاران نقش‌های متفاوتی را بازی کرده و مردم شمایل جدی و کمدی او را دیدند. آقای «بامروت‌نژاد» ریسک بسیار بزرگی کرد و به جوان‌های تئاتری میدان داد و گفت بسم‌الله و حالا نوبت شماست. ایشان در مقام تهیه‌کننده فرمودند اگر ما سلبریتی‌ می‌آوردیم و چهره وارد این کار می‌کردیم شاید پایبندی به فیلمنامه از دست می‌رفت. چون در گونه سیتکام، مهمترین گزاره فیلمنامه است، شما باید درک کمدیکی از فیلمنامه داشته باشید که مردم را بخندانید. گروه سازنده معتقد بود که اگر بازیگر چهره‌ می‌آوردیم به فیلمنامه وفادار نمی‌ماندند.

*یعنی تیم سازنده در مقابل فن مضر بداهه گویی بی‌پایان ایستاد؟

بلی، جناب شهبازی (بازیگردان و مدیر تولید فیلمنامه) در مقابل هر گونه بداهه مضر ایستاد. ما در بسیاری از سکانس‌ها با هم بحث می‌کردیم که این دیالوگ باید چنین شود و ایشان مقاومت می‌کردند و می گفتند : نباید از مسیر فیلمنامه خارج ‌شویم و گرنه اگر من خودم می‌خواستم نقش سامان را بازی کنم، محبوب نمی‌شد. خیلی بداهه توسط من گفته شد که آقای شهبازی تذکر دادندکه مناسب کاراکتر نیست. موقعیت‌های کمدی سریال بشدت دارای چهارچوب است و مخاطبان ما در ابتدا باید با این چهارچوب‌هایی که بازیگران با شخصیت‌هایی که توسط خودشان ساخته‌اند آشنا شوند.

*آقای شهبازی چه تعریفی از کاراکتر سامان به شما ارائه کردند.

ایشان فرمودند که «سامان کزازی» شخصیت ساده و شیرینی است که تا این مقدار با وفاداری به فیلمنامه باید بازی کنی، از یک حدی بیشتر جلف می‌شود و کمتر از آن مخاطب جذب سامان نخواهد شد. دم آقای بامروت‌نژاد(تهیه‌کننده) گرم که اعتماد کرد. هر تهیه‌کننده‌ای این ریسک را نخواهد کرد که قید بازیگر چهره را زد.

*از لحاظ فنی وقتی وضعیت شکل‌گیری شخصیت را تشریح می‌کنی و تاثیر عوامل را توضیح می‌دهید احساس می‌کنم که یک پشت صحنه کاملا سیستماتیک و ارگانیک داشتید که با فضای غیرحرفه‌ای تولید کمدی در ایران حداقل مغایر است و آنچنان که من از توضیحات شما برداشت کردم، گروه بشدت حرفه‌ای عمل می‌کرد. آیاچالشی پر جدل و دعوایی هم باهم داشتید.

طبیعی است که در فضای بشدت منضبط پشت صحنه بیشتر با هم صحبت و تعامل می‌کردیم. ما یک ماه و نیم تمام سکانس‌ها را بر اساس خواست بازیگردان و تهیه‌کننده تمرین می‌کردیم. آقای رستگار حدود و ثغور کارگردانی خودشان را توضیح می‌دادند و بعد آقای شهبازی روی بازیگردانی سریال کار می‌کردند و پیشنهادات ما در خلال اجرا مورد ارزیابی آقای شهبازی قرار می‌گرفت و اندازه بازی و اجرا را ایشان تعیین می‌کردند. مثلا عبارت ” اجازه بدید” موتیف کلامی من بشدت بداهه بود و کل گروه با این موتیف می‌خندیدند. در مورد همین واژه نیز جناب شهبازی می‌گفتند: تا یک اندازه‌ای آن را نگاه دار و بیش از این تکرارش نکن، یعنی اگه بیش از این تکرار می‌کردم، اجرای من جلف می‌شد و در قالب و چهارچوب در می‌آمد.

*اگر علت موفقیت بازی‌های سریال وضعیت زرد را بخواهیم بررسی کنیم، مهمترین مولفه به نظر شما چیست؟

کار تیمی بود.

*احساس می‌کنم علی‌رغم وزن بالای سریال در اجرای شوخی‌های مناسب، سانسور و ممیزی تیغ بدی به بدنه کار زده است. با اینکه خروجی نشان می‌دهد گروه وضعیت زرد، تیم قابل اعتمادی هستند.

حرف شما بشدت درست است اما یک چهارچوب‌هایی صدا وسیما دارد که ما خدای ناکرده نمی‌خواهیم به این قواعد بی‌حرمتی کنیم، اما تصور می‌کنم در انتقال معنا با اجرای کمدی موفق بودیم. من با چند تن از مخاطبان ارتباط داشتم و مخاطبان سریال، حذفیات را حدس می‌زدند. پیام‌هایی در فضای مجازی دریافت می‌کردم که قسمت چهارم چرا اینطوری شد و متوجه پرش‌ها شده بودند. بازهم باید از سعه صدر مدیران سیما تشکر کرد، چون حین‌ گرفتن برخی صحنه‌های برداشت ما این بود که این صحنه‌ها حذف می‌شود و بسیاری از آن صحنه‌های خداراشکر حذف نشد.

شوخی با نماز قطع خط قرمز اصلی صدا و سیماست اما با سعه‌صدر برخورد کردند. در طول سریال ما بارها با سازمان صدا و سیما علی الخصوص رادیو شوخی کردیم، حتی با شبکه پخش کننده سوم سریال شوخی کردیم. روز گذشته آقای بامروت نژاد حرف بسیار خوبی زدند و فرمودند ما روی خط قرمزها ایستاده‌ایم، گاهی پای خود را فراتر می‌گذاریم و دوباره به سرجای خودمان بازمی‌گردیم. دیروز هم رهبری اشاره خوبی داشتند و فرمودند که با مردم روبازی کنید و پنهان کاری سبب می‌شود که مردم به همه چیز شک کنند.

*گروه شما گویا روش خوبی را برای وزن‌کشی استعدادهای جدید در پیش گرفته است. بازیگران کمدی را مثل مهران رجبی، امیرغفارمنش، سوسن پرور و … در این سریال حضور دارند و هیچ کدام از چهره‌های جدید در این سریال در مقابل آنها اصلا کم نمی‌آورند.

برای این کار من تمام انرژی خودم را می‌گذاشتم و شب‌ها که کارم تمام می‌شد، به خانه می‌رفتم بسیار خسته بودم. چون وقتی قرار است که در مقابل مهران رجبی بازی کنی من تمام انرژی‌ام را می‌گذاشتم. آقای رجبی استاد و حرفه‌ای هستند و چندین فیلم طنز در کارنامه‌اشان دارند. سعید تمام انرژی‌اش را برای این کار می‌گذاشت. سامان و آرش تمام انرژی خودشان را می‌گذاشتند تا در مقابل بازیگران حرفه‌ای همطراز باشیم و بالاتر باشیم، این اتفاق البته نمی‌افتاد. اما نشان دادیم که همچنان استعدادهایی هستند که شناخته نشدند و به دنبال فرصت هستند. من همه هدفم این بود که کاراکتر سامان کزازی دیده شود نه به این خاطر که من دیده شوم، بلکه به این خاطر که نشان دهم یکسری نیروی جوانی هستند که می‌توانند در مقابل دوربین حاضر شوند و بعضی‌ها نمی‌گذارند و خیلی زیاد هستند، فقط به دنبال میدان هستند.

من گلایه دارم، چون از سال ۱۳۸۸ در فضای تئاتر کارم را شروع کردم، خیلی نه شنیدم. من در کلاس‌های بازیگری افراد شناخته شده فراوانی حضور پیدا کردم که مردم دوست دارند آن‌ها را نزدیک ببینند، یکی می‌گفت شما چاق هستی و من لاغر کردم، دیگری می‌گفت: تو فقط می‌توانی کمدی بازی کنی! در همین کار شما ببیند که سامان می‌تواند در برخی موارد جدی هم بازی کند و در قسمت آخر متوجه این موضوع خواهید شد. خیلی‌ها منتظر هستند که به آن‌ها فرصت داده شود.

*نظرت راجع به بازیگری که در یک سریال انتقاد حضور داشتی درباره هشت سالی که به این مردم گذشت چیست؟

از منظر من بعد از این هشت سال خنداندن مردم کار سختی شد. شاید خنداندن مردم قبل از این هشت سال کار راحتی بود و کار ما در قالب گروه وضعیت زرد بسیار سخت شد. من برای اجرای برنامه کمدی که می‌رفتم باید خیلی تلاش می‌کردم که خنده روی لبان مردم ظاهر شود و امیدوارم دولت بعدی کاری کند که مردم در رفاه و آرامش ذهنی باشند که بتوان آن‌ها را خنداند. برای من در مقام بازیگر یک سریال کمدی، فقط خنداندن مردم است. ما استرس این را داشتیم که مخاطب «وضعیت زرد: در ترافیک بازگشت به خانه برای تماشای سریال است و بسیاری از عزیزان این کشور با تاکسی اینترنتی کار می‌کند که اجاره خانه‌اش را فراهم کنند اما خدارا رو صد هزار مرتبه شکر که بازهم با این اوضاع کار ما دیده شد. من پیام‌هایی از طریق صفحات مجازی خودم داشتم که با این مضمون که مادر من مدت‌ها مریض روانی بود و همیشه عصبی بود، نشست کار شما را دید و از ته دل خندید و خوشحال بود و من این پیام را به صورت استوری منتشر کردم. بنده خدایی بود که فیلم فرستاده بود که بچه‌هایش در خانه نشسته بودند و سریال وضعیت زرد را تماشا می‌کردند. دوران بچگی ما هم چنین بود و می‌نشستیم و «پاورچین» (مهران مدیری)، خانه به دوش، متهم گریخت را تماشا می‌کردیم. شوخی‌های بسیار خوبی داشتند، سریال سه در چهار فوق العاده بود. البته در این هشت سال مسئولان فرهنگی ما ذائقه مردم را تغییر دادند و مردم عادت به دیدن شوخی‌های سخیف روی پرده سینما کردند، حتی موقعی که بنده به تنهایی به دیدن این فیلم‌ها می‌رفتند، شرم می‌کنم.

*چرا قسمت هشتم اینقدر انفجاری شد؟

به خاطرش خیلی‌ها هشتگ زدند که سازندگان وضعیت زرد به کسانی که از حیوانات در خانه‌هایشان نگه‌داری می‌کنند، توهین می‌کنند و نگهداری حیوان را مسخره می‌کنند و پیج اینستاگرام سریال را ریپورت کردند، اوج سریال قسمت هشت بود و تکلیف مخاطب با کاراکترها مشخص‌تر شد و به نظرم قسمت هشتم شروع داستان ما بود.

*چرا سریال اینقدر کوتاه است؟ معرفی شخصیت‌ها در سیتکام کمی طول می‌کشد. ما سیتکام زیر ۲۰۰ قسمت در دنیا نداریم مثل تئوری بیگ بنگ و دوستان و … این سیزده قسمت به نظرم چیزی نیست و از قسمت بیست به بعد مخاطب با شخصیت‌ها بیشتر مچ خواهد شد.

انشا الله فصل دوم ساخته شود و شوخی‌های سریال بیشتر شود. خدا رو شکر می‌کنم سریالی ساخته شد که مخاطب راضی از پای جعبه جادو بلند می‌شود و ما بدون امکانات آنچنانی که ایکس و ایگرگ در شبکه نمایش خانگی دارند ما مردم را خنداندیم. ما مستقل از دسته‌بندی سیاسی مردم را خنداندیم. اینطوری که هم نبود که سریال بسازیم و مردم را نخنداند و دوباره تصمیم بگیریم سریال را از نو بسازیم. هشت قسمت سریال نساختیم و بگوییم این هشت قسمت را نادیده بگیرید و ما دوباره از ابتدا آن‌را خواهیم ساخت. مردم متوجه محتوای سریال شدند و یک نفس راحت کشیدیم و به مخاطب ثابت کردیم که ما هم می‌توانیم سریال خوب بسازیم.

*دلیل افت بازیگران عرصه کمدی در شرایط فعلی به نظر خودت چیست؟

بعضی‌ بازیگران دیگر هویت کمدی ندارند و اینقدر وارد حاشیه شدند که دیگر بازیگر نیستند و روشنفکرند. استعدادهایی کمی در کمدی داریم که به اندازه جواد عزتی درخشان هستند. به نسل جدید بازیگران اعتماد کنید.

*علاقه مند هستید که سلبریتی شوید؟

واقعا از واژه سلبریتی‌ متنفرم، تلاش می‌کنم که واژه هنرمند را به من نسبت دهند. تیم وضعیت زرد به دنبال محبوبیت در میان مردم بود نه معروفیت. ما نمی‌خواستیم معروف بشویم و نمی‌خواستیم محبوب شویم.

*در روند توفیقات شما و حضور شما در سریال وضعیت زرد شیخ الاحلام هم تاثیرگذار بود؟

خدارا شکر که کار دیده شد، ایده کار متعلق به جناب شهبازی بود و با تیم ایشان کار کردیم و زمانی که این فیلم تست «شیخ‌الاحلام» پخش شد، بسیاری از حوزه‌های علمیه پیام‌های مثبتی فرستادند و موافقانی بودند که دلخور شدند. وقتی ما شیخ الاحلام را استارت زدیم و ناگهان آقا حامد (بامروت‌نژاد) پیام فرستادند بیا با هم صحبت کنیم. سه هفته طول کشید که تا سامان شکل بگیرد. آقا حامد دمش گرم(بغض…)

*مشرق

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شعرخوانی شاعران آئینی در مدح «اباعبدالله علیه‌السلام» روی آنتن شبکه‌های سیما می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ویژه برنامه «ماهورا» از تولیدات مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی برای پخش در شبکه های سیما آماده شده است.

به گزارش سینماپرس، همزمان با آغاز محرم الحرام ۱۴۴۳، ویژه برنامه «ماهورا» با شعرخوانی شاعران آئینی در مدح اباعبدالله (ع) روی آنتن شبکه‌های سیما می‌رود.

در این برنامه جمعی از شاعران مطرح کشور از جمله قاسم صرافان، محمدحسین ملکیان، فاطمه افشاریان، محمدجواد پرچمی و هادی جان‌فدا اشعار خود را می‌خوانند.

با توجه به اینکه مخاطب امروزی به دلیل استفاده زیاد از فضای مجازی تغییر ذائقه داده است و تمایل کمتری به تماشای برنامه‌های بلند دارد، تولیدکنندگان این برنامه با ایجاد قالب جدیدی در برنامه سازی اقدام به ساخت مجموعه‌ای کرده‌اند تا ضمن ایجاد جذابیت برای مخاطبان، محتوای مناسبی را نیز ارائه کند.

این ویژه برنامه از تولیدات حمایتی مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی است و تولید برنامه‌های مشابه آن تداوم خواهد یافت.

برنامه تلویزیونی «ماهورا» به تهیه‌کنندگی علی اصغر اصغرزاده، کارگردانی کیارش باستانی، مدیریت تولید محمد پورمهدی و با تدوین امین ملک زاده در ۱۸ قسمت کوتاه ۳ تا ۴ دقیقه‌ای تولید و در محرم امسال از شبکه‌های سیما پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حزن شریف


نماهنگ حزن شریف کاری از حسینیه مجازی جان‌نثاران با همکاری مجموعه رسانه‌ای حدیث غریب که به سفارش روابط عمومی خبرگزاری مهر تولید شده را مشاهده می‌کنید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«در کنار پروانه‌ها» همچنان در حال تصویربرداری – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تصویربرداری سریال «در کنار پروانه‌ها» که از ۶ شهریور پخش می‌شود، این روزها در لوکیشنی بیمارستانی ادامه دارد.

به گزارش سینماپرس، تاکنون بیش از ۷۵ درصد از تصویربرداری «در کنار پروانه‌ها» به کارگردانی داریوش یاری و تهیه‌کنندگی بهروز مفید انجام شده است.

همزمان تدوین و موسیقی مجموعه در حال انجام است تا مجموعه از ۶ شهریورماه از شبکه دو سیما پخش شود. هم‌اکنون گروه در تهران و لوکیشنی بیمارستانی مشغول به کار هستند. به تازگی نگار عابدی به جمع بازیگران پیوسته و در روزهای آتی مقابل دوربین خواهد رفت.

داستان سریال از آنجا شروع می‌شود که مشکلات پی در پی زندگی «رهی» را که از بیماری حاد قلبی در رنج است، به جوانی ناامید تبدیل کرده است. او برای نجات تنها دلخوشی زندگی اش که خواهرش است طعمه نقشه‌ای می‌شود که…

در این مجموعه بازیگرانی چون پروانه معصومی، برزو ارجمند، محمود جعفری، شهین تسلیمی، مهران رجبی، خسرو شهراز، کاوه سماک‌باشی، مجید پتکی، وحید رحیمیان، الناز اسماعیلی، محمدعلی صادق‌حسنی، دانیال محمودنیا، فرناز زوفا، علی مجلسی، مهرداد بخشی، با حضور بیتا سحرخیز، نگار عابدی، نسرین بابایی و سامرند معروفی بازی می‌کنند.

عواملی که در سریال همکاری دارند، عبارتند از:

تهیه‌کننده: بهروز مفید، کارگردان: داریوش یاری، سرپرست نویسندگان: امیرمحمد عبدی نویسندگان: علی حمیدنژاد، سید حسن حسینی، سعید عبدی، دستیار یک کارگردان: رضا لشکری، مدیر برنامه‌ریزی: پوریا کریمی، مدیر فیلمبرداری: حسین ناظریان، مدیر صدابرداری: محمدرضا مرتضایی، مدیر تولید: حسین باقریان، مدیر تدارکات: مسعود مهدوی، منشی صحنه: ایلار تقوی، عکاس: فرزاد اسدیان، مدیر امورمالی: فریبا قشلاقی، طراح چهره پردازی: آرمین اسماعیلی، طراح صحنه: سعید آهنگرانی، طراح لباس: سعید اهنگرانی، آرتا علوی، دستیاران تولید: ایمان پناهی راد، امین سبحانی‌نیا، محمدرضا موحدی، دستیار یک تصویر: سامان فطرت، دستیار صدا: عرفان قوامی، مجریان گریم: پریسا نیک‌خصلت، بهنام نوروزی، مریم هارونی، مدیر صحنه: علی مرتضوی، دستیاران تدارکات: هادی رمضان نظری، رامین جنگی، روابط عمومی: سپیده کامرانی‌فر

«در کنار پروانه‌ها» در گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما تهیه و تولید می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اولین نوای «نواحی اشک» منتشر شد/ شنیدن نوحه‌هایی از اقوام ایرانی


همزمان با فرا رسیدن ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) اولین نوا از آلبوم «نواحی اشک» پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استودیو صدای رودکی افتتاح شد/ تبدیل تهدید به فرصت‌


استودیو ضبط صدا و موسیقی بنیاد رودکی با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد و مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی افتتاح شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پهنه فرهنگی رودکی» میزبان «مجالس تعزیه» می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پهنه فرهنگی رودکی به مدت ۱۰ شب میزبان مجالس تعزیه است.

به گزارش سینماپرس، «گروه تعزیه سیدالشهدا (ع)» به سرپرستی احمد عزیزی در دهه اول ماه محرم و پس از اذان مغرب و عشا، در پهنه رودکی، مقابل تالار وحدت به اجرای تعزیه می‌پردازد.

طی این ۱۰ شب، تعزیه‌های «شاهچراغ (ع)»، «حضرت مسلم‌ (ع)»، «دو طفلان مسلم‌ (ع)»، «وهب و طفلان زینب (س)»، «حر ریاحی»، «حضرت علی‌اکبر (ع)»، «حضرت قاسم‌ (ع)»، «حضرت ابوالفضل‌ (ع)»، «شهادت امام حسین‌ (ع)» و «بازار شام» اجرا می‌شود.

این اجراها در خیابان حافظ، پهنه رودکی، مقابل تالار وحدت و با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی روی صحنه می‌رود.

در این تعزیه‌ها احمد عزیزی، مسعود عزیزی، حسین عقیقی، حسین نبئی، علیرضا سید صالحی، امیرعلی رضائی، امیر سید صالحی، مهدی آقایی، یاسر بابایی، حمید فرخی، ابراهیم خدابنده، میلاد عزیزی، محسن دانشی، سجاد خصالی و سجاد محمدزاده تعزیه خوان هستند.

این رویداد به همت و مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و شهرداری منطقه ۱۱ تهران اتفاق می‌افتاد.

مشاهده خبر از سایت منبع