X

بایگانی مرداد 19, 1400

دفتر سینمایی

اکران آنلاین طرحی من‌درآوردی بود!/ همه فیلم‌ها نباید اکران شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

امیرحسین علم‌الهدی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت بحرانی فیلم‌های باقی‌مانده در صف اکران سینماها گفت: بحران اصلی امروز کرونا ست و تا زمانی که این بحران برطرف نشود و ۷۰ درصد مردم واکسینه نشوند، واقعیت این است که کاری هم برای حوزه اکران سینماها نمی‌توان انجام داد. نمونه موفق اکران در این ایام «دینامیت» بود که نشان داد در هر حال، سینما همچنان زنده است، ولی همچنان این انتقاد هم مطرح است که وقتی مردم درگیر کرونا هستند و روزانه چندین نفر قربانی این بیماری می‌شود چرا باید چنین برنامه‌هایی جریان داشته باشد. پس مسئله امروز، تنها مسئله اکران برای سینماها نیست، مسئله کروناست که کل کشور و کل بشریت را در بر می‌گیرد.

وی در ادامه گفت‌: در باقی دنیا هم اینگونه نیست که این مسئله حل شده باشد، کمااینکه فرانسه مجدد سینماهایش را محدود کرده و شاهد کاهش ۷۰ درصدی فروش در گیشه بوده، تنها آمریکا و چین است که سینما در آن‌ها کمی جان گرفته اما در باقی کشورها هنوز سینما به سطح مطلوب قبل از کرونا نرسیده، در چنین شرایطی مهمترین وظیفه دولت‌ها مدیریت کرونا و واکسینه کردن جامعه در برابر آن است. باید یاد بگیریم در دوران کرونا زندگی کنیم کمااینکه یاد گرفته‌ایم در کنار آنفولانزا و سرماخوردگی زندگی کنیم. راهی جز این نداریم.

وی با اشاره به انتظارات از دولت جدید در زمینه سامان‌دهی وضعیت بحرانی سینما هم گفت: تنها وظیفه دولت سهل کردن مجموعه قوانین مرتبط با حوزه تولید و صدور پروانه نمایش است، نه اینکه شرایط را سخت‌تر کند. از این منظر معتقدم دولت نباید در حوزه اکران ورود داشته باشد چراکه حوزه اکران حوزه عرضه و تقاضا است و در این عرصه وظیفه دولت تنها صدور پروانه نمایش باید باشد. باقی موارد باید به مکانیزم عرضه و تقاضا واگذار شود. برنامه‌ای که دولت در این زمینه می‌تواند داشته باشد این است که حیات طبیعی سینمای ایران را مانند سینمای دنیا، به رسمیت بشناسد.

علم‌الهدی افزود: هرگونه ورود دولت به حوزه اکران به معنای ورود به مکانیزم‌های طبیعی اکران به معنای خلل در فرآیند عرضه و تقاضا و اخلال در همان حیات طبیعی است. دولت به جز حذف مقررات زائد در مسیر فیلمسازی و بسترسازی برای حذف نهادهای مزاحم که می‌خواهند عهده‌دار نظارت شوند، وظیفه دیگری ندارد و باید اجازه دهد سینماگران به حیات طبیعی خود نزدیک‌تر شوند.

این کارشناس سینمایی درباره تضمین ۲.۵ میلیاردی سازمان سینمایی برای اکران فیلم‌هایی مانند «دینامیت» در شرایط کرونایی هم گفت: آنچه به آن اشاره کردم مربوط به دوران پساکروناست و در شرایط کرونایی همچنان فیلم‌های پرفروش این نگرانی را دارند که در حوزه اکران متضرر شوند. الان هم که مصوبه حمایتی دولت پابرجاست، فیلم دیگری حاضر به ورود به عرصه نیست و باید ببینیم بعد از دهه اول محرم آیا فیلم دیگری می‌آید که بتواند گیشه سینماها را مانند «دینامیت» تکانی بدهد. من بعید می‌دانم، چراکه «دینامیت» هم با لحاظ حمایت دولتی نهایت بتواند سود و زیان خود را سر به سر کند و نمی‌تواند به سود منطقی خیلی خوبی که انتظارش را داشته برسد. خیلی فیلم‌ها هستند که انتظار فروش بالای ۲۰ یا ۳۰ میلیارد تومان را دارند و تا مطمئن به این فروش نشوند حتی تضمین‌های دولتی هم آن‌ها را راضی به اکران در این شرایط نمی‌کند.

علم‌الهدی ادامه داد: «دینامیت» بیش از سه سال درگیر حواشی بود و شاید این زمان بهترین زمانی بود که می‌توانست اکران شود تا بیش از این سرمایه‌اش نخوابد. برای باقی فیلم‌ها باید منتظر تغییر شرایط کرونایی باشیم. طبیعی است که باقی فیلم‌ها در انتظار شرایط ایده‌آل برای اکران باشند.

وی درباره تراکم فیلم‌های مانده در صف اکران تأکید کرد: قرار نیست همه فیلم‌های تولید شده است، اکران شوند. در همه جای دنیا ما این قاعده را داریم. نهایتاً ۴۰ درصد از تولیدات سینمایی کشور قرار است اکران شوند و باقی آثار در مدیوم‌های دیگری مثل وی‌اودی‌ها و تلویزیون‌ها عرضه می‌شوند. قرار نیست برای همه فیلم‌ها کاسه چه کنم در دست بگیریم. بحثی که درباره بازار عرضه و تقاضا داشتم ناظر به همین قاعده بود. مهمترین وظیفه دولت همین است که ببیند چگونه می‌تواند سینمای مستقل و فرهنگی را که مخاطب خاص خودش را می‌تواند داشته باشد، در این حوزه حمایت کند اما اینکه فیلم «دینامیت» قرار است فروش بیشتری داشته باشد یا «شیشلیک»، فقط و فقط به مکانیزم عرضه و تقاضا مرتبط است و نه هیچکس دیگری. وضعیت اکران در سینمای تجاری هیچ ارتباطی با دولت ندارد.

علم‌الهدی در پایان ضمن انتقاد از اکران آنلاین فیلم‌ها بیان کرد: ایده اکران آنلاین یک شوخی است! کجای دنیا فیلم‌ها را اکران آنلاین می‌کنند؟ در پلتفرم‌هایی مانند نتفلیکس و اچ‌بی‌او آیا ما پدیده‌ای به نام اکران آنلاین داریم؟ اگر کسی سراغ دارد بیاید بگوید. اکران آنلاین در ایران یک طرح شکست‌خوره و من‌درآوردی بود. آنچه در دنیاست وی‌اودی است که همان نسخه خانگی محسوب می‌شود که به جای دی‌وی‌دی روی پلتفرم‌ها با تیراژ بالاتر عرضه می‌شود. این یک امکان خوب برای بالا بردن تعداد مخاطب یک فیلم است اما معنایش اکران آنلاین نیست که کسی بیاید بلیت بخرد و در خانه فیلم تماشا کند. از این منظر اکران آنلاین یک طرح شکست‌خورده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کرونا بار دیگر جامعه خبری را داغدار کرد


یاسمن علی اکبرلو دبیر و خبرنگار با سابقه شبکه خبر به دلیل ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزئیات مداحی و سخنرانی‌های تلویزیونی در محرم ۱۴۰۰


ویژه‌برنامه‌های حسینیه تلویزیونی ایران شامل مداحی، سخنرانی و ساعت پخش آن‌ها در محرم ۱۴۰۰ را در این گزارش بخوانید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بسیاری همچنان فکر می‌کنند سالن‌های سینمایی تعطیل هستند/مخاطب با دیدن تیزر فیلم سینمایی از باز بودن سالن‌های سینمایی نیز مطلع می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدعلی طباطبایی‌نژاد معاون پخش و اکران موسسه «بهمن سبز» از طرح جدید این موسسه برای اکران فیلم‌ها خبر داد.

به گزارش سینماپرس، سیدعلی طباطبایی‌نژاد معاون پخش و اکران مؤسسه بهمن سبز در گفتگو با مهر درباره اکران فیلم سینمایی «مدیترانه» به کارگردانی هادی حاجتمند بیان کرد: اواسط خردادماه سال جاری در سازمان سینمایی حوزه هنری تصمیم گرفته شد تا در فاز جدید راه‌اندازی سینماها، طرحی را مطرح کنیم تا روند سینماها به حالت عادی برگردد و تداوم حضور فیلم‌ها رعایت شود، به همین ترتیب خواستیم به سراغ فیلم‌هایی برویم که ریسک پایین‌تری برای فروش دارند و امکان آمدنشان در این شرایط بالاتر است، فکر کردیم این شرایط بهتر است تا اینکه عدد هنگفتی را برای گارانتی فیلم‌های پرفروش هزینه کنیم و بعد هم نتیجه‌ای را که مدنظرمان است، نگیریم.

طباطبایی‌نژاد ادامه داد: از سوی دیگر آمدن این فیلم‌ها باعث تک فیلم شدن می‌شد و سینماهای حوزه هنری به واسطه تعددی که دارند، خوراک دیگری به همراه نداشتند. این طرح بیشتر در خدمت پردیس‌ها بود و سینماهایی که در سطح کشور داریم که با تک فیلم این اتفاق میسر نبود، به همین دلیل ما لیستی از فیلم‌هایی که می‌توانست در این شرایط اکران شود، آماده کردیم. همزمان با سازمان سینمایی وزارت ارشاد، نیز وارد مذاکره شدیم تا در کنار این طرح قرار گیرد، جلسات متعددی در این زمینه برگزار و توافقاتی انجام شد، اما همچنان منتظر تصمیم سازمان سینمایی هستیم تا در این زمینه توافقنامه مذکور امضا شود.

تمام چرخه توزیع حوزه هنری را درگیر می‌کنیم

معاون پخش و اکران مؤسسه بهمن سبز همچنین بیان کرد: در همین راستا لیستی از فیلم‌ها بر اساس ظرفیت‌های فروش دسته‌بندی شدند، تصمیم گرفته شد تا در فصل‌های مختلف اکران شوند و تمام چرخه توزیع سازمان سینمایی حوزه هنری درگیر این ماجرا شوند که پخش سینمایی، تبلیغات و روابط عمومی آثار، اکران آنلاین و در بستر پخش شبکه نمایش خانگی نیز وی‌اودی‌ها و حتی بحث بین‌الملل را نیز شامل می‌شود. بر این اساس اولین فیلمی که وارد این چرخه شد، «مدیترانه» بود که نزدیک به سه سال از تولید آن می‌گذشت، اما دچار بی‌مهری در اکران شده بود.

طباطبایی‌نژاد در ادامه به ظرفیت‌های تبلیغاتی که برای این فیلم در نظر گرفته شده است، اشاره و عنوان کرد: با نزدیک شدن به روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم و مقاومت، احساس کردیم فیلم «مدیترانه» با توجه به شرایطی که دارد گزینه مناسبی است تا اکران شود. البته تصور این را هم نداشتیم که به پیک پنجم کرونا بخوریم، اما با یک هفته تعویق اکران را آغاز کردیم که خوشبختانه شرایط‌مان در اکران مناسب بود، تعداد سالن خوبی با تعاملاتی که با سینماها در اختیارمان قرار گرفت و تقریباً تمام سینماهایی که باز بودند و فعالیت داشتند، فیلم را اکران کردند. متأسفانه به دلیل شرایط کرونا تعدادی از سالن‌ها در شهرهایی چون مشهد، تبریز و گرگان از دست دادیم و معلوم نیست در ادامه این روند به چه شکلی پیش برویم.

ظرفیت‌های ویژه تبلیغاتی «مدیترانه»

وی در ادامه اظهار کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های انتخاب «مدیترانه» ظرفیت‌های تبلیغاتی خوبی بود که در اختیار ما قرار می‌داد. با برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم و متریال‌هایی که تولید شد با ۲ فضای درام عاشقانه و روایتی از رشادت‌های شهدای فاطمیون کار را پیش بردیم و با تعاملات خوبی که تهیه‌کننده داشت، تعداد قابل قبولی تیزر تلویزیونی گرفتیم بر همین اساس فکر می‌کنم در این مدت تنها فیلمی است که موفق به پخش این تعداد تیزر از شبکه‌های سراسری و استانی شده است. با پخش این تیزرها، جدای از تبلیغات فیلم، بحث باز بودن سالن‌های سینمایی نیز در تلویزیون مطرح شد. مخاطب با دیدن تیزر فیلم سینمایی در حال پخش، از باز بودن سالن‌های سینمایی نیز مطلع می‌شود، چرا که طبق آماری که از سینماها داریم، بسیاری از مخاطبان همچنان فکر می‌کنند سالن‌های سینمایی تعطیل هستند و وقتی با باز بودن سالن‌ها مواجه و قطعاً متوجه روند عادی نمایش فیلم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سینماها نیز می‌شوند.

مخاطب با دیدن تیزر فیلم سینمایی در حال پخش، از باز بودن سالن‌های سینمایی نیز مطلع می‌شود، چرا که طبق آماری که از سینماها داریم، بسیاری از مخاطبان همچنان فکر می‌کنند سالن‌های سینمایی تعطیل هستند وی تأکید کرد: این ظرفیت تبلیغاتی بسیار به ما کمک کرد و این نتیجه انتخاب درست ما نسبت به اکران فیلم «مدیترانه» در این زمان است. هرچند قرار بود یکسری حمایت‌ها از این فیلم مانند تبلیغات محیطی، برگزاری رویدادها و. …انجام شود اما به دلیل همزمانی با کرونا منتفی و به بعد از دهه اول محرم موکول شد که در صورت مساعد بودن شرایط امیدواریم این اتفاق رقم بخورد.

طباطبایی‌نژاد همچنین درباره اختصاص بخشی از عوائد فروش فیلم به مردم خوزستان که خبری شده بود نیز گفت: با تعویق یک هفته‌ای اکران و در ادامه اتفاقاتی که در خوزستان رقم خورد، آقای حاجتمند تهیه‌کننده فیلم تصمیم گرفت مبلغی از عوائد فروش را به مردم خوزستان اختصاص دهد که با هماهنگی شرکت پخش در اولین فرصت این اقدام صورت می‌گیرد.

معاون پخش و اکران مؤسسه بهمن سبز در پایان درباره سایر ظرفیت‌هایی که در اختیار این فیلم قرار می‌گیرد نیز توضیح داد: اگر حمایت‌های جدی که قول داده بودند برایش رقم می‌خورد، قطعاً اتفاقات بهتری را تجربه می‌کرد اما همین الان نیز نسبت به اکران فیلم‌های که همزمان روی پرده رفته‌اند، از شرایط بهتر و فروش بیشتری برخوردار است. قطعاً این فروش درخور فیلم نیست، اما نسبت به فیلم‌های همزمان اوضاع بهتری دارد. با توجه به اینکه سینماها اکران فیلم‌های کمدی را در ایام محرم ندارند، ما از این فرصت استفاده کرده و با سانس‌های بهتر و تبلیغات مناسب‌تر، مردم را به تماشای فیلم و حضور در سینماها ترغیب خواهیم کرد. همچنین تا چند هفته آینده اکران آنلاین فیلم را نیز آغاز خواهیم کرد که در حال رایزنی با پلتفرم‌ها هستیم و با توجه به ظرفیت‌هایی که قرار بود به ما اضافه شود که به دلیل کرونا میسر نشد، این کار را در بحث اکران آنلاین ادامه خواهیم داد. پیش بینی ما این است که در این بخش نیز با استقبال خوبی مواجه خواهیم شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صلح جو: برای دستیابی به اهداف کلان فرهنگی باید مشکلات زیربنایی در حوزه های اقتصادی را برطرف کرد/ درگیری های عدیده روزمره، قدرت تفکر را از مردم سلب کرده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: طهماسب صلح جو منتقد سینما در خصوص اولویت های فرهنگی دولت سیزدهم گفت: برای دستیابی به اهداف کلان فرهنگی باید مشکلات زیربنایی در حوزه های اقتصادی و… را برطرف کرد! متأسفانه آنقدر مشکلات متعدد نظیر بیماری، کرونا، تورم، گرانی و… وجود دارد که ذهن همه ما درگیر این مشکلات ریز و درشت شده و قدرت تصمیم گیری یا تفکر برای انجام هیچ مسأله ای به جز درگیری های ذهنی روزمره مان را نداریم.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در واقع درگیری های عدیده روزمره، قدرت تفکر را از مردم سلب کرده است و بی تردید این مسأله یکی از بزرگترین معضلات و آسیب های اجتماعی است.

وی ادامه داد: ما وقتی در مقام قیاس خودمان با کشورهای دیگر برمی آییم متوجه می شویم که چقدر از نظر فرهنگی از آن ها عقب مانده ایم! به عنوان مثال فیلمسازان سینمای جهان همواره روی مسائل و اهداف فرهنگی جامعه خودشان و جامعه جهانی اندیشه می کنند و این تفکر در آثارشان منعکس می شود اما ما به دلیل همان درگیری های شدید ذهنی نمی توانیم چنین دیدگاهی را حتی در آثار سینمایی مان داشته باشیم.

صلح جو خاطرنشان کرد: به همین دلیل وقتی می خواهیم یک جمله راجع به سینمای ایران حرف بزنیم ده کلمه اش راجع به فیلم های جهانی است یعنی وضعیت به گونه ای است که حتی روشنفکران هم نگاه شان به آن سمت رفته است.

وی در پایان این گفتگو افزود: امیدوارم با تدبیر و دغدغه مندی مسئولان دولت سیزدهم بتوانیم شاهد رفع موانع و مشکلات اصلی که زندگی یومیه آحاد افراد جامعه را به شدت درگیر کرده باشیم تا پس از آن بتوانیم به چاره جویی برای رفع موانع و مشکلات موجود در عرصه های مهمی نظیر عرصه فرهنگی و هنری کشور بپردازیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای رسیدن به خلاقیت چند سال هیچ کاری نکردم


آنچه در فاصله میان تولد و مرگ رخ می‌دهد، برای خود و دیگری حیاتی سرشار از ناپایداری، تغییر و احتمال است. این تفاوت و تغییرهای پی در پی زایش و مرگ بر اساس ریتم‌هایی که بر جهان ما حاکم است، همگون و سازگار می‌گردند. ویژگی‌های نادیدنی و بنیادین حاکم بر جهان همچون این ریتم‌ها، چالش ادراک هنرمند و هستی را شکل می‌دهد. جهان ملموس را با رویاپردازی و لذت ادراک معنا در فرم‌های ساده عمق بخشیده و زندگی طبیعی، زایش، تکثیر و جریان مداوم درون انسان را یادآور می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وضعیت معیشتی هنرمندانی که تئاتر تنها شغلشان است خیلی خطرناک شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهدی پاشایی با اشاره به شرایط نامناسب تئاتر در دوران کرونا از ورود افراد کم تجربه و کم دانش به فضای حرفه‌ای تئاتر گلایه کرد.

به گزارش سینماپرس، مهدی پاشایی کارگردان تئاتر که اجرای نمایش «داستان باغ وحش» وی به دلیل تعطیلی فعالیت‌های تئاتری تماشاخانه‌های دولتی متوقف شده است درباره شرایط این روزهای تئاتر به مهر گفت: نمایش «داستان باغ وحش» ۱۰ تیرماه اجرای خود را آغاز کرد اما تنها توانست ۲ اجرا داشته باشد چون از ۱۲ تیرماه مجموعه تئاترشهر به دلیل وضعیت قرمز کرونا در تهران تعطیل شد با این شرایط نیز بعید می‌دانم تا بعد از تاسوعا و عاشورا بتوانیم اجرا داشته باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه وضعیت کرونا شرایط را برای جامعه تئاتر بسیار سخت کرده است. وضعیت معیشتی هنرمندانی که تئاتر تنها شغلشان است خیلی خطرناک شده است. می‌بینیم تمام مشاغل دیگر دولتی حتی اگر تعطیل هم باشند، حقوقشان را دریافت می‌کنند اما برخی از مغازه دارها، کارگران روزمزد یا دستفروش ها مثل ما گرفتار شده‌اند که البته می‌بینیم حتی این افراد هم پنهانی در حال کار هستند. متاسفانه وضعیت تئاتر حتی از سینما هم اسفناک تر است و می‌توان گفت تئاتر، بدبخت‌ترین صنف در این شرایط بوده است. البته خود من شغل دیگری غیر از تئاتر دارم و ۲ سال یک بار کار می‌کنم اما دوستان دیگرم که تئاتر تنها حرفه شان است سخت در مضیقه هستند.

کمک هزینه‌هایی که تحقیر می‌کند!

پاشایی با اشاره به بی فایده بودن اعتراض‌ها عنوان کرد: این یک واقیعت است که تئاتر کار کردن در ایران به معنای شهید شدن است و هرچه هم نسبت به این شرایط اعتراض کنیم بی فایده است و با این مقدار کمک هزینه‌ای هم که اعلام شده به گروه‌ها اختصاص داده‌اند بیشتر ما را تحقیر کرده‌اند. چون هیچ دولتی برای تئاتر ارزش قائل نبوده است و مسائل و مشکلاتش را زیربنایی ندیده‌اند.

این کارگردان و بازیگر تئاتر در بخش دیگری از صحبت‌هایش با گلایه از ورود افراد کم دانش و کم تخصص به فضای حرفه‌ای تئاتر گفت: سال‌ها قبل من با وجودی که در دانشگاه سینما تئاتر درس می‌خواندم اعتقاد داشتم که باید تجربیاتم را بیرون از دانشگاه به دست بیاورم از همین رو سال ۷۶ که با آموزشگاه استاد سمندریان آشنا شدم سه سال در آموزشگاه دوره دیدم و در نمایش «به سوی دمشق» نیز دستیارشان بودم. تا اینکه بعد از چندسال تجربه اندوزی سال ۸۳ تصمیم گرفتم اولین نمایشم را که «انگشتری ژنرال ماسیاس» نام داشت در سالن خورشید تئاتر شهر به صحنه ببرم.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: استاد سمندریان و خانم روستا به دیدن تئاتر من آمدند و به یاد دارم که آقای سمندریان آن زمان به من گفت تو کمی برای کارگردانی عجله کردی در حالی که من ۸ سال تمام آموزش دیده بودم و مطالعه می‌کردم که تنها ۶ سالش را در کنار خود استاد سمندریان بودم اما با این وجود وی معتقد بود برای ورود من به فضای کارگردانی هنوز زود است در حالی که نمایش نیز نقدهای مثبتی دریافت کرده بود. حتی به یاد دارم در زمان ریاست حسین پاکدل بر تئاتر شهر من سه سال تمام نمایش‌هایی را تمرین می‌کردم اما برای اجرا تایید نمی‌شد تا بعد از سه سال بالاخره به من اجازه اجرا دادند که البته این سختگیری‌ها خیلی خوب بود و من هنوزم از آقای پاکدل ممنونم.

بی سوادهایی که به‌عنوان استاد ورکشاپ برگزار می‌کنند!

وی یادآور شد: الان متوجه می‌شوم که سختگیری‌ها چقدر به من کمک کرده است در حالی که الان اصلاً این‌طور نیست و هرکسی با کمترین رزومه کاری به راحتی می‌تواند کارش را به صحنه ببرد. حتی می‌بینیم که فلان بازیگر یا کارگردان با بازی در یکی دو کار و کارگردانی یک فیلم بدون سواد و دانش، خودش را در حد استاد می‌داند و ورکشاپ برگزار می‌کند و هزینه‌های کلان از هنرجویان بی اطلاع می‌گیرد که خروجی این کلاس‌ها هم در حد چند سکانس در یک فیلم یا سریال می‌شود. در حالی که این کار به نوعی دزدی به حساب می‌آید و این افراد دزدان حرفه‌ای هنر هستند که وجدان ندارند.

پاشایی در پایان صحبت‌هایش درباره مطالباتی که هنرمندان تئاتر از دولت جدید دارند، بیان کرد: متاسفانه در این شرایط هنرمندان تئاتر در باتلاقی گرفتار شده‌اند که مدام در حال فرورفتن در آن هستند و کاری هم از دستشان ساخته نیست. این پوسیدگی وارد پایه‌های تئاتر شده است در حالی که هنرمندانی که باید باشند رفته‌اند و در میان کسانی هم که هستند افراد کمی دلسوز واقعی تئاتر هستند. معتقدم این خود ما هستیم که باید برای بهبود وضعیتمان تلاش کنیم چون هیچ دولتی تا امروز کاری برای تئاتر نکرده است. در نهایت بهترین راه کار این است که خود تئاتری‌ها دست به کار شوند به شکلی که تصمیم گیری ها به صورت شورایی صورت بگیرد نه اینکه یک نفر به تنهایی برای کل تئاتر تصمیم بگیرد به این ترتیب که حداقل از ۵ هزار فعال تئاتری در کشور ۵۰۰ نفرشان در این شورا حضور مستمر داشته باشند تا بتوانند مشکلات را ریشه یابی کرده و به صورت اصولی برای بهبود شرایط تصمیم‌گیری کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستشاری: پیام های مستقیم و شعاری در برنامه ها، سریال ها و فیلم های دینی و مذهبی ذوق مخاطب را کور می کند/ خلاقیت و نوآوری تنها راه جذب مخاطبان جوان است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حجت الاسلام و المسلمین علیرضا مستشاری معاون و مشاور عالی نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های سراسر کشور همزمان با ماه محرم در خصوص لزوم تولید آثار دینی و مذهبی در سینما و تلویزیون گفت: در لزوم تولید انبوه آثار دینی و مذهبی هیچ تردیدی نیست اما این برنامه ها به یک آفتی دچار شده اند و آن آفت پیام های مستقیم و شعاری است؛ این پیام های مستقیم و شعاری در برنامه ها، سریال ها و فیلم های دینی و مذهبی ذوق مخاطب را کور می کند و بی تردید باید از استمرار آن پرهیز شود.

کارشناس برنامه «سمت خدا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هیچ گاه پیام های مستقیم، شعاری و کلیشه ای نمی تواند روی مخاطب اثر خوب داشته باشد. پیام اگر در لفافه بیان شود به صورت ناخودآگاه می تواند اثرگذاری بیشتر و موثرتری داشته باشد که خوب قطعاً این کار برای نویسندگان و برنامه سازان سخت تر است.

وی ادامه داد: اگر تولیدکننده ها افرادی حرفه ای، هنرشناس و کاربلد باشند قطعاً می توانند روی این مسأله بسیار مهم کار کنند. بنده نمی خواهم منکر همه زحماتی که تا به امروز برای تولید فیلم ها و سریال های دینی و مذهبی صورت گرفته بشوم اما روی این مسأله تأکید دارم که این قدم ها هرگز کافی نبوده و نیستند!

مستشاری تأکید کرد: برنامه ها باید هنری تر و دارای پیام غیرمستقیم تر باشند تا به خصوص بتوانند نسل جوان کشور را که به فضای مجازی، فیلم های روز دنیا و… دسترسی دارند را جذب خود نمایند؛ در واقع خلاقیت و نوآوری تنها راه جذب مخاطبان جوان است و ما نباید این راه جذب را نادیده بگیریم.

این کارشناس علوم قرآنی سپس با انتقاد از برنامه های تکراری در رسانه ملی اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از برنامه های دینی و مذهبی به خصوص در ایام ماه مبارک رمضان و ماه محرم به صورت کپی شده از روی یکدیگر تولید می شوند. به عنوان مثال از چند سال قبل که راه کربلای معلی باز شد بسیاری از شبکه های تلویزیونی مبادرت به پخش زنده از حرم مطهر حضرت امام حسین (ع)، حضرت عباس (ع)، حضرت علی (ع)، بین الحرمین و… کردند که این اتفاق مزه خود را کم کم برای مخاطب از دست می دهد چرا که چارچوب و شاکله همه برنامه ها یکی است!

وی در پایان این گفتگو افزود: یکایک سیاست گذاران، متولیان و مدیران سازمان صدا و سیما و مدیران سینمای کشور باید با علم و آگاهی نسبت به ذائقه روز و نیازهای جامعه مبادرت به تولید گونه ای از آثار دینی و مذهبی کنند که بتواند همه مردم و به خصوص نسل جوان و نوجوان کشور را به سوی خود جلب نماید.

مشاهده خبر از سایت منبع