X

بایگانی شهریور 12, 1400

دفتر سینمایی

جزییات مراسم تشییع پیکر جهانگیر نظام‌العلما


موسسه هنرمندان پیشکسوت جزییات برگزاری مراسم تشییع پیکر جهانگیر نظام‌العلما را اعلام کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۳ روز عزای عمومی در پی درگذشت آهنگساز معروف


دولت یونان در پی درگذشت «میکیس تئودوراکیس» آهنگساز سرشناس، سه روی عزاری عمومی در این کشور اعلام کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گاهی خانواده‌ها شرمشان می‌آید فیلم با حتی سریالی را با هم ببینند/«روزگار جوانی» آرامش بخش و فرهنگساز است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تهیه‌کننده «روزگار جوانی» از سختی‌های تولید در زمان کرونا گفت و اینکه چقدر سریال سازی را با ریسک مواجه می‌کند.

به گزارش سینماپرس، سپهر محمدی تهیه کننده سریال «روزگار جوانی» در گفتگو با مهر با اشاره روند مراحل پس از تولید این مجموعه و مشکلاتی که در زمان تولید داشتند، بیان کرد: سریال‌هایی که بازیگر زیادی دارد به شکل طبیعی کار سختی است خطراتی که متوجه بازیگر است از آسیب‌های فیزیکی و دیگر مشکلات خود به خود معضلاتی را به وجود می‌آورد.

وی اضافه کرد: ما در یک لوکیشن هفت ماه حضور داشتیم که ۶۰ نفر عوامل سریال را شامل می‌شد و همه اینها مشکلات را زیاد می‌کرد.

محمدی با اشاره شرایط کرونایی کشور اظهار کرد: در همین روزهای کرونایی و در طول تولید سریال پدر و مادر آقای اصغر توسلی کارگردان سریال متاسفانه بر اثر کرونا و در یک فاصله حدوداً ۱۰ روزه فوت کردند و خود ایشان هم کرونا گرفتند که ۲۵ روز کار تعطیل شد همچنین برخی از عوامل هم خودشان یا خانواده شأن مبتلا می‌شدند.

این تهیه کننده تصریح کرد: خود من اصلاً دوست نداشتم در کرونا کار کنم چون مسئولیت بزرگی بود و اگر اتفاقی برای عوامل می‌افتاد نمی‌توانستم خودم را ببخشم.

وی اضافه کرد: ما حدود هفت بازیگر در هر قسمت داشتیم و علاوه بر آن بازیگران مهمان نیز حضور داشتند. غیر از اینها هم در برخی قسمت‌ها بازیگران هنرور بودند که مجموعاً ۱۱۰۰ هنرور می‌شدند و در ایام کرونا همه اینها ریسک بود.

محمدی با اشاره به سختی‌های فراهم کردن امکانات نیز گفت: ما لوکیشن سریال را سه بار به سختی تمدید کردیم و قیمت آن هم دائم بالا می‌رفت. کار در دوران کرونا بسیار سخت است و خود ما دوست داشتیم در زمانی باشد که با فراغ بال بیشتری به تولید می‌رسید اما امیدوارم برآیند و پخش این سریال خروجی خوبی داشته باشد و حال مردم را خوب کند.

تهیه کننده «روزگار جوانی» یادآور شد: اعتقاد دارم این سریال آرامش بخش و فرهنگساز است، گاهی خانواده‌ها شرمشان می‌آید فیلم با حتی سریالی را با هم ببینند ولی روزگار جوانی اینگونه نیست.

وی در پایان عنوان کرد: امیدوارم سریال «روزگار جوانی» که با یک تیم حرفه‌ای در پشت صحنه و بازیگران جوان و مستعد ساخته شده است خوب دیده شود و اگر بازتاب خوبی داشته باشد به فصل بعدی هم فکر خواهیم کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرمت مجسمه‌های کاخ سعدآباد


معاون اجرایی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد از مرمت مجسمه‌های این مجموعه خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ورود «قدرت سگ» به صف مدعیان اسکار ۲۰۲۲ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با نمایش فیلم «قدرت سگ» جدیدترین فیلم جین کمپیون در جشنواره فیلم ونیز، حاضران ۴ دقیقه ایستاده برای این فیلم دست زدند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در سال‌های اخیر به سکوی پرتاب فیلم‌های متعددی برای رسیدن به اسکار بدل شده و موفق شده تا اعضای بین‌المللی جدید و بیشتری را به مجموعه رای‌گیری‌ها بیفزاید.

بعد از ظهر دیروز (پنجشنبه) با اولین نماش فیلم «قدرت سگ» ساخته جین کمپیون، این فیلم با تشویق چهار دقیقه‌ای حضار روبه‌رو شد تا بتواند خود را به عنوان یکی از جدی‌ترین مدعیان اسکار بعدی معرفی کند.

این فیلم در سالن «سالا گرانده» با حضور کارگردان و بازیگران فیلم بندیکت کامبربچ و کریستن دانست به نمایش درآمد و با اقبال گرم تماشاگران روبه‌رو شد. کامبربچ که با ماسک در سالن حضور داشت با برداشتن ماسک از صورتش، به جمعیت تشویق کننده تعظیم کرد.

در مراسم فرش قرمز فیلم نیز کریستن دانست، کامبربچ و کمپیون حضور داشتند و با هم در برابر دوربین عکاسان ایستادند. آنها در تور مطبوعاتی ونیز هم شرکت کردند و کمپیون در این نشست که صبح دیروز برگزار شده بود از دریافت بزرگ‌ترین بودجه خود برای ساخت فیلمی توسط نتفلیکس سخن گفت و افزود هرگز چنین امکانی برای ساخت یک فیلم نداشته است.

«قدرت سگ» با اقتباس از رمانی نوشته توماس سوِیج در سال ۱۹۶۷ ساخته شده که روایت‌گر داستان زندگی دو برادر در دهه ۱۹۲۰ در مونتانا است. این دو مزرعه‌دار هستند و «جورج بربنک» با بازی کامبربچ که از ازدواج برادرش «جورج» با بازی جسی پلمونز عصبانی است سعی دارد تا زندگی وی را به هم بزند.

این فیلم دستاوردهای بازیگری کامبربچ را تکمیل می‌کند. وی سال ۲۰۱۴ برای بازی در «بازی تقلید» نامزدی اسکار را کسب کرد و به نظر می‌رسد که امسال بازی متفاوت‌تری ارایه کرده باشد. همین امر در مورد کریستن دانست هم صدق می‌کند و او شخصیت عروس که در کتاب به عنوان زنی خجالتی که در تلاش است تا با خانواده شوهرش به هماهنگی برسد را به خوبی ایفا کرده است.

این فیلم به دلیل حضور نداشتن نتفلیکس در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱، غایب بزرگ آن جشنواره بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه عکس ادواردبرتینسکی از دوران کرونا در تلویزیون


نمایشگاه عکس ادوارد برتینسکی از دوران کرونا از برنامه “نردبان” شبکه مستند پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کمپانی آمریکایی آمازون «قهرمان» فرهادی را اکران می‌کند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با اعلام تاربخ اکران فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی در آمریکا، این فیلم برای حضور در فصل جوایز سینمایی و جوایز اسکار آماده می‌شود.

به گزارش سینماپرس، طبق اعلام کمپانی آمازون، «قهرمان» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی قرار است ار تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۲۲ (۱۷ دی‌ماه) در سینماهای آمریکا و از ۲۱ ژانویه از سوی سامانه نمایش آنلاین آمازون پرایم اکران شود.

«قهرمان» اولین نمایش آمریکای شمالی خود را نیز این هفته در چهل و ششمین جشنواره فیلم تلوراید تجربه می‌کند که از تاریخ ۲ تا ۶ سپتامبر (۱۱ تا ۱۵ شهریور) برگزار می‌شود.

ساخته جدید و فارسی‌زبان فرهادی که با حضور امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدرعرفایی و سارینا فرهادی در کنار جمعی از بازیگران بومی در شهر شیراز مقابل دوربین رفته در نخستین نمایش جهانی خود در بخش رقابتی اصلی جشنواره فیلم «کن» رونمایی شد و در نهایت جایزه بزرگ هیات داوران را از این رویداد سینمایی دریافت کرد.

«قهرمان» اخیرا به جشنواره‌های تورنتو، سارایوو در بوسنی و هرزگوین، ملبورن استرالیا و افق‌های نو در کشور لهستان نیز دعوت شده است.

ساخته اصغر فرهادی برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۲ نیز باید طبق قوانین معمول آکادمی، در حد فاصل بین اول ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ (۱۲ دی ۱۳۹۹ تا ۱۰ دی ۱۴۰۰) در ایران اکران شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محسن دلجو هنرمند آئینه‌کار در اثر عوارض کرونا درگذشت


نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت در پیامی درگذشت محسن دلجو هنرمند پیشکسوت آئینه‌کاری را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نماد مقاومت و خالق شورانگیزترین «موسیقی انقلابی» در جهان درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: آهنگساز یونانی و خالق موسیقی فیلم‌هایی چون «زوربای یونانی»، «زد» و «حکومت نظامی» در ۹۶ سالگی درگذشت.

به گزارش سینماپرس و به نقل از آسوشیتدپرس، میکیس تئودوراکیس، آهنگساز سرشناس یونانی و خالق موسیقی فیلم‌های به یادماندنی از جمله «زد»، «زوربای یونانی» و «حکومت نظامی» امروز در ۹۶ سالگی از دنیا رفت.

انتشار خبر درگذشت این آهنگساز موجب شد تا پارلمان یونان به احترام وی یک دقیقه سکوت در سراسر کشور اعلام کند.

تئودوراکیس سال ۱۹۶۴ با ساخت موسیقی فیلم «زوربای یونانی» که آنتونی کوئین و ایرنه پاپاس بازیگران آن بودند به شهرت جهانی دست یافت.

این هنرمند به دلیل گرایش‌های متمایل به چپ‌گرایان در جنگ جهانی دوم دستگیر و شکنجه شده بود و بار دیگر در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ توسط حکومت نظامی یونان زندانی شد. اما پس از پشت سر گذاشتن این دوره‌ها، وی به عنون نماینده مردم وارد پارلمان یونان شد.

وی که خالق بیش از ۱۰۰۰ قطعه برای موسیقی یونان معاصر بود، به عنوان مشهورترین موسیقیدان یونان معاصر شناخته می‌شود.

زمانی که وی در تبعید به سر می‌برد موسیقی فیلم‌های «زنان ترویا» ساخته کاکویانیس، «حکومت نظامی» ساخته کوستا گاوراس و «سرپیکو» را برای سیدنی لومت ساخت.

وی همچنین از چهره‌های منتقد صهیونیسم بود و خود را فردی ضدصهیونیست می‌خواند و همین‌طور از منتقدان قدیمی آمریکا بود و در جنگ عراق با حمله به این کشور مخالفت کرد و جنبش مردم مستقل را به راه انداخت.

تئودوراکیس بر مبنای اشعار گارسیا لورکا و نرودا آهنگ‌های متعددی ساخته و سازنده ده‌ها اپرا و موسیقی برای ارکستر سمفونیک بود.

ساخت موسیقی فیلم «ماه عسل» مایکل پاول، «فدرا» ژول داسن، «پنج مایل مانده به نیمه شب» لیتواک و «نامه‌هایی از مارسیوا» برای میگل بیتین از دیگر آثار وی برای فیلم‌های سینمایی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وزیر ارشاد: تعطیلی خانه‌های سینما، تئاتر و موسیقی صحت ندارد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اولین پرسش در مورد مسائل مطرح شده مبنی بر بیگانگی وی با حوزه فرهنگ در برنامه «شهرفرنگ» گفت: بنده یک سابقه ۲۳ ساله حضور در فضای فرهنگ و هنر دارم و طبیعتاً با این حوزه بیگانه نیستم و نگاه من اساساً غیر کارشناسی نیست، البته انتقاد و تنوع نگاه افراد به موضوعات را می‌پذیرم و تلاش بنده و همکارانم بر این است که فضای گشادگی و انبساط حوزه فرهنگ و هنر را تامین کنیم.

وی در مورد اینکه در حوزه فرهنگ دچار ابتذال هستیم، خاطرنشان کرد: حوزه فرهنگ و هنر پاک و مقدس است و شکی در آن نیست، در عصر جدید ما با یک هنر مدرن همانند سینما، تئاتر و … روبرو هستیم، اما در تاریخ ایرانی اسلامی ما همیشه شاهد یک قدمت تاریخی در امر فرهنگ و هنر هستیم که کاملاً مقدس و پاک است، خوشبختانه این تقدس و تبرک حوزه فرهنگ و هنر که در کشور ما وجود داشته به حوزه فرهنگ مدرن هم تزریق شده و البته ممکن است در این دوره در بخش‌هایی آسیب‌هایی وارده شده باشد که قابل حل است اما در مجموع نمی‌توان چنین شائبه‌ای را در مورد فرهنگ و هنر ایرانی تصور کرد.

به دنبال تقویت آموزش‌های هنری هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سفر استانی خود به اصفهان و اعلام برنامه کوتاه مدت برای کاهش آسیب‌های ناشی از کرونا برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه گفت: در آغاز این سفر به یکی از هنرستان‌های اصفهان که در سال ۱۳۱۵ افتتاح شده سر زدیم، در همین راستا استاد فرشچیان پیام داده بود که از هنرستان‌ها حمایت کنیم و هدف ما هم از رفتن به این هنرستان حمایت از بحث آموزش‌های هنری بود.

اسماعیلی یادآور شد: اصفهان یکی از پایتخت‌های فرهنگ و هنر ایران زمین است، در همین سفر که به مناسبت هفته دولت تدارک دیده شده بود، از برنامه کوتاه مدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه خبر دادیم، در این برنامه گام اول ما واکسیناسیون هنرمندان است که بدون محدودیت سنی برای تمام هنرمندان این امر محقق خواهد شد. از طرفی دیگر بسته‌های حمایتی را در نظر گرفتیم که تلاش ما بر این است که بتوانیم آن را در ستاد کرونا به تصویب برسانیم.

وی افزود: خوشبختانه درباره بسته‌های حمایتی، رئیس محترم جمهور هم نظر مساعد داشته و حمایت همه‌جانبه خود را اعلام کرده است، در این بسته حمایتی یک سری کمک‌های بلاعوض و همچنین تسهیلات با سود کم را خواهیم داشت، از این رو کسانی که هنر کارت دارند از این بسته حمایتی بهره خواهند برد و سعی ما بر این است که یک بسته کامل ارائه کنیم. هفته گذشته در شورای معاونان از معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه خواستیم این کار را به پیش ببرند و همکاران ما تا سه‌شنبه هفته جاری طرح را کامل کردند و روز چهارشنبه هم در جلسه‌ای با حضور آقای رئیسی مورد بررسی قرار گرفت.

وظیفه ما جلب اعتماد هنرمندان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با جلب اعتماد هنرمندان نیز تصریح کرد: هنر حاکمیت باید این باشد که اعتماد همه مردم را جلب کند و در حوزه فرهنگ این امر مضاعف است زیرا هنرمندان روحیه لطیفی دارند، من و همه همکارانم وظیفه داریم فضای اعتماد عمومی را بین دولت و مردم به ویژه هنرمندان ایجاد کنیم.

دسترسی عادلانه به فضای هنری را برای همه کشور فراهم می‌کنیم

اسماعیلی درباره وعده خود در مجلس مبنی بر مبارزه با ویژه‌خواری، بی‌عدالتی و فساد اقتصادی، گفت: عدالت در هنر باید در همه کشور اجرا شود زیرا فرهنگ و هنر مختص تهران نیست. ما هنرهای فراموش شده در بسیاری از اقوام داریم، به همین منظور تلاش ما بر این است که دسترسی عادلانه به فضای هنری را برای همه کشور فراهم کنیم. نباید بگذاریم گلوگاه‌هایی ایجاد شود که منشاء فساد است.

وی ادامه داد: برای نمونه درباره موضوع هنرستان‌ها و آموزش‌های هنری سعی داریم در هر استان و شهرستان یک هنرستان پسرانه و دخترانه داشته باشیم تا فضای رشد هنر فراهم شود، در واقع هنرستان‌ها مخصوص تهران نیست و این امکان باید برای سایر استان‌ها هم فراهم شود، همچنین فضای اشتغال نیز باید فراهم شود، ضمناً جشنواره‌های استانی را باید ایجاد کنیم تا امکان رشد کارهای هنری در حوزه هنرهای نمایشی، سینمایی، موسیقی و … شکل بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: دولت وظیفه احیا و تسهیل‌گری دارد، رهبر معظم انقلاب نیز در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری فرمودند «همه کارهای دولت باید پیوست عدالت داشته باشد» و فرهنگ هم از این امر مستثنی نیست و باید همه استان‌ها از یک فضای یکسان فرهنگی و هنری بهره ببرند.

اسماعیلی اضافه کرد: تلاش ما بر این است که سند تحول اقتصاد فرهنگی را نهایی کنیم، بخش قابل توجهی از هنرمندان ما احساس نارضایتی دارند زیرا معتقدند که امکان نمایش و حضور در صحنه را ندارند و این یعنی حلقه‌های محدودی وجود دارد که امکان کار برای دیگران را سلب می‌کند، باید به همه اصحاب فرهنگ و هنر احترام گذاشت، بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر باید ابزار بروز هنر خود را داشته باشند.

تعطیلی اصناف و خانه‌های سینما، تئاتر و موسیقی صحت ندارد

وی در مورد رابطه خود با اصناف خانه موسیقی، سینما و تئاتر گفت: در زمان اخذ رای اعتماد با مدیران خانه تئاتر، سینما و موسیقی جلسه گذاشتم و سخنان این تلاشگران عرصه هنر را شنیدم، دقیقاً زمانی که گلایه‌ها از برنامه پیشنهادی ما وجود داشت این جلسه برگزار شد و شائبه‌ها از بین رفت، البته شخصاً تلاش کردم بدون حاشیه از این گلایه‌های به وجود آمده عبور کنم و در عمل به هنرمندان برنامه‌ها را تبیین کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هرگونه تعطیلی اصناف و خانه‌های سینما، تئاتر و موسیقی را رد کرد و افزود: ما در برنامه پیشنهادی یک بخش با عنوان گزارش وضعیت موجود و در بخش دیگر برنامه‌های پیشنهادی را داشتیم و آن گزارش وضعیت موجود برای شفاف‌سازی نمایندگان بود تا بدانند در چه وضعیتی قرار داریم و برنامه ما برای آنها چه خواهد بود.

اسماعیلی در رابطه با ناامنی بازار محصولات فرهنگی هنری خاطرنشان کرد: در حوزه آثار نمایشی این امر کاهش پیدا کرده و اپلیکیشن‌ها و VOD‌ها کمک کرد تا جذابیت باندها و سارقان آثار هنری از بین برود و مردم با یک دسترسی آسان و هزینه کم آثار خوبی را ببینند، اما در حوزه نشر همچنان سرقت ادبی وجود دارد، گاهی یک کتاب برجسته می‌شود و به محض دیده شدن همان کتاب را فوراً تکثیر می‌کنند و حق ناشر و مولف را هم نمی‌پردازند و تلاش ما در این حوزه بر این است که از این اتفاقات جلوگیری کنیم.

برای نمونه ساختار معاونت مطبوعاتی یا معاونت هنری کاملاً عوض شده است، فناوری‌های نوین امروز در عرصه‌های مختلف ورود کرده است و از این رو ساختار یک مجموعه هوشمند باید با تغییرات تحولی خود را تنظیم کند تا عقب نیفتد وی در مورد تغییر در ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا چابک‌سازی این وزارتخانه گفت: در این راستا با ۲ موضوع متضاد روبرو هستیم، از یک سو اصحاب فرهنگ و هنر علاقه ندارند چیزی از این وزارتخانه کم شود و یک علقه سازمانی دارند و این وزارتخانه را خانه خود می‌دانند، از طرفی چابک سازی در برخی بخش‌ها نیاز است اما ما نمی‌خواهیم حوزه قلمرو را از بین ببریم، برخی از معاونت‌ها از نظر ساختار و اهداف دچار تغییر شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برای نمونه ساختار معاونت مطبوعاتی یا معاونت هنری کاملاً عوض شده است، فناوری‌های نوین امروز در عرصه‌های مختلف ورود کرده است و از این رو ساختار یک مجموعه هوشمند باید با تغییرات تحولی خود را تنظیم کند تا عقب نیفتد، اگر ما تغییرات را ایجاد نکنیم حوزه فرهنگ و هنر از تحولات جدید عقب می‌ماند و از این رو در برنامه‌های تحولی ما چابک‌سازی ساختاری متناسب با فناوری‌های نوین دیده شده است و امیدواریم در این حوزه اتفاقات خوبی رخ دهد.

اسماعیلی تاکید کرد: در حال حاضر یکی از اولویت‌های ما آماده‌سازی همین برنامه تحولی است که پیش از حضور در این وزارتخانه مجموعه قبل کار را آغاز کرده بود و خوشبختانه در حوزه دیجیتال کارهای خوبی را انجام داده بودند، البته نواقصی هم وجود دارد که برطرف می‌کنیم و هدف ارتقاء ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و به همین منظور هم‌افزا با برنامه‌های قبلی به پیش می‌رویم.

وی یادآور شد: به دنبال تغییرات ساختاری در مدیریت ادارات کل استانی هستیم، در مجلس شورای اسلامی بسیاری از نمایندگان به موضوع ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره داشتند، البته سهم حوزه فرهنگ و هنر از نظر بودجه مناسب نیست، به همین منظور برخی از ادارات کل ما در شهرهای مختلف کشور با حداقل نیرو و بودجه کم اداره می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از فعالیت‌های ما به صورت سامانه‌ای جلو رفته و سعی ما براین است این مسیر را با کمترین هزینه طی کنیم و عدالت در حوزه فرهنگ و هنر اجرا شود.

جشنواره‌ها محلی برای دیده شدن هنرمندان و رشد حوزه فرهنگ و هنر است

اسماعیلی در مورد اینکه آیا جشنواره‌ها به علت هزینه‌های گزاف حذف می‌شوند، گفت: جشنواره فلسفه و ماهیتش این نیست که به خاطر هزینه بخواهیم با آن اینگونه برخورد کنیم، بسیاری از جشنواره‌ها محلی برای دیده شدن هنرمندان و رشد حوزه فرهنگ و هنر است، من با این نظر مخالف هستم، اینکه تغییرات یا ادغام‌هایی در جشنواره‌ها صورت بگیرد منطقی است اما تعطیلی نخواهیم داشت، با تغییرات و ادغام‌ها اسراف مالی کم می‌شود اما در عین حال کارهای فرهنگی هنری به خوبی پیش می‌رود.

وی بالا بردن کیفیت جشنواره‌ها را یکی از برنامه‌های این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به منظور گسترش فرهنگ و هنر و به مثابه یک فرصت برای این حوزه قلمداد کرد.

باید به سمت ملی شدن صنعت نشر برویم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره امکان تعدیل قیمت کاغذ گفت: باید به سمت ملی شدن صنعت نشر برویم، در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد اقلام ما از جمله کاغذ، فیلم و زینک، جوهر و دستگاه‌های تکثیر و دیجیتال وارداتی است، ما می‌توانیم جلوی تورم این اقلام را بگیریم و اگر ملی‌سازی صنعت نشر رخ دهد و در داخل کشور بخشی از این فضا را با وزارت صمت، شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها ایجاد کنیم به ثبات خواهیم رسید و از نوسان‌ها جلوگیری می‌شود، در حال حاضر اگر با این شرایط به پیش برویم در ماه‌های آینده در این حوزه از جمله کاغذ با مشکل روبرو خواهیم بود.

اسماعیلی از گلایه برخی از فعالان عرصه چاپ مبنی بر سخت‌گیری‌های قوانین و آئین‌نامه‌ها خبر داد و گفت: بخش عمده‌ای از مشکلات در آئین‌نامه‌ها و قوانین است، ما آنچه را به آئین‌نامه‌ها مربوط می‌شود حل خواهیم کرد و آنچه در حوزه قوانین باشد را نیز با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در میان گذاشته و بررسی و در صدد رفع آنها تلاش خواهیم کرد.

آرایش ما در حوزه رسانه منفعل است

وی در رابطه با مهم‌ترین نیاز امروز رسانه‌ها تصریح کرد: یکی از حوزه‌هایی که بنده خیلی در آن کار کردم حوزه رسانه بوده است. از این رو در این حوزه به عنوان کارشناس رسانه حرف می‌زنم، آرایش ما در حوزه رسانه منفعل است، وقتی هشتگ‌ها و ترندها را در رسانه‌ها می‌بینیم ضعف رسانه‌ای ما دیده می‌شود، رهبر معظم انقلاب در جلسه تنفیذ به آرایش رسانه‌ای اشاره کردند و ما باید در این حوزه آموزش و تربیت نیروی انسانی و استفاده از فناوری‌های نوین را در دستور کار قرار دهیم. درواقع آرایش رسانه‌ای ما از رویکرد پدافندی به رویکرد آفندی تغییر کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در امر رسانه باید فضای رشد به جوانان بدهیم، فعالان ما در حوزه رسانه نسبت به همسایگان بالاتر هستند ولی نسبت به تراز جهانی ضعف‌هایی داریم، بعضی از خبرنگاران و عکاسان ما درآمد بسیار پایین دارند و باید از جامعه رسانه‌ای دفاع کرد.

اسماعیلی در رابطه با اینکه فرهنگ و هنر سیاست زده است، خاطرنشان کرد: بخشی از فرهنگ و هنر سیاست‌زده است، گاهی در انتخابات و فضاهای سیاسی شاهد این موضوع هستیم، اینکه گاهی حس می‌کنیم که استفاده ابزاری از اهالی فرهنگ و هنر می‌شود خوب نیست، زیرا اصحاب فرهنگ و هنر گرامی هستند و باید به آنها احترام گذاشت.

برنامه‌های جدید نیازمند نیروهای تازه نفس است

وی در رابطه با تغییر معاونان و مدیران این وزارتخانه نیز افزود: ما جلساتی را با معاونان و مدیران فعلی داشته‌ایم، برخی از مدیران از خستگی و فشارهایی که در چهارسال گذشته داشتند صحبت کردند و خودشان داوطلب برای رفتن هستند اما ما از همکاری آنها استقبال می‌کنیم، البته برنامه جدید نیاز به افراد جدید هم دارد، در این میان برخی از مدیران فعلی با این برنامه‌ها همراه هستند و از سایرین نیز خواسته‌ایم تا لحظه‌ای که هستند حداکثر تلاش خود را بکنند.

موسیقی گوش می‌کنم و فیلم زیاد می‌بینم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا شما موسیقی گوش می‌دهید گفت: بله موسیقی بخشی از سبک زندگی همه ما است، اغلب در ماشین گوش می‌کنم و حتی چندی پیش به دنبال یک موسیقی نوستالژیک از استاد قره‌باغی بودم که به سختی آن را پیدا کردم. البته خواننده‌های جوان ما نیز بسیار توانا و خلاق هستند.

اسماعیلی در مورد آخرین فیلمی که دیده بود گفت: من فیلم زیاد می‌بینم، چون در صدا و سیما هم مدیرکل نظارت بودم بسیار فیلم نگاه می‌کردم، البته سینما به خاطر اپیدمی کرونا با محدودیت‌ها و تعطیلی‌هایی همراه بود و سعی کردم در این شرایط سخت از طریق پلتفرم‌ها فیلم ببینم و آخرین فیلم سینمایی که دیدم فیلم آقای مجید مجیدی بود.

یکی از برنامه‌های ما تقویت حوزه پویانمایی است

وی خاطرنشان کرد: البته به همراه فرزند خود انیمیشن هم نگاه می‌کنم و یکی از برنامه‌های ما در حوزه پویانمایی است و به دنبال تقویت و حمایت از این حوزه هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد رابطه خود با کتاب و شعر تصریح کرد: آخرین کتاب من هفته پیش برای چاپ آماده شد و با کمک مجموعه همکارانم در چاپ دانشگاه تهران کار به پیش رفته است، به حوزه شعر نیز علاقمند هستم و حتی عموی بنده یکی از شاعران برجسته منطقه ما است و تندیس وی در میدان شهر نصب شده است.

اسماعیلی در پایان در مورد پیام علی نصیریان به وی گفت: بلافاصله بعد از این پیام با وی تماس گرفتم و ابراز تشکر کردم، وی یکی از شخصیت‌های برجسته هنر کشور ما هستند، آقای نصیریان تنها بازمانده از نسل اساتیدی همچون جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، داوود رشیدی، محمدعلی کشاورز است که باید از حضورشان بیشتر بهره ببریم که متاسفانه کرونا امکان دیدار حضوری با وی را محقق نکرد.

مشاهده خبر از سایت منبع